נתניהו – אחריות ולא רגשנות

  סוקרטס הפילוסוף היווני הדגול קובע בדיאלוג "קריטון", כי בדילמות מוסריות, כמו פדיון שבויים,  אין לקבל הכרעה על פי הרגש, אלא בהתאמה לתבונה. כמו כן מוסיף סוקרטס כי העובדה שהרוב חושב שהכרעה מסוימת הנה מוסרית, אינה ערובה למוסריותה.  ההלכה היהודית שניסיון רב לה בסוגיית פדיון שבויים קובעת שתשלום לא סביר עבור שבוי מעודדת את החטיפה הבאה, ויש לאסור פדיון במחיר מופרז. מי שטוען שיש לשחרר את גלעד שליט  גם במחיר שחרור ארכי רוצחים ומאות מחבלים  הוא חסר אחריות, שטחי ובלתי מוסרי בעליל.

 

    בדרישה לשלם כל מחיר תמורת שחרורו של גלעד שליט, מדינה שלמה מובלת אל הכרעה מוטעית בהשפעת לחץ רגשי המופעל אל מול הנהגת המדינה. לחץ ממוקד המובל על ידי כלי תקשורת הפורטים  על נימים רגישים ביותר של ההוויה היהודית כרחמנים בני רחמנים. סוג של פופוליזם שרבים בתקשורת הישראלית מפריחים לתוך חלל חיינו המורכב ממילא בארץ הזאת.  

     משפחת שליט סובלת ארבע שנים  סבל מר וקשה. אין מילים שיכולות לתאר כאבה של אם יהודית המחכה לבנה השבוי, וממחטה כגודל העולם לא תוכל למחות את דמעותיה.  המשפחה  עושה את מה שניתן לצפות ממי שילדם החייל נפל בשבי.  לאורך תקופה ארוכה המשפחה נהגה באיפוק אצילי. איפוק שניזון מאמונה שיש עם מי לנהל משא ומתן רציני ואמיתי לשחרור בנם השבוי. אמונה שהתעלמה מהעובדה כי מול מדינת ישראל עומדים רוצחים חסרי רחמים שאינם חומלים  על נשים וילדים גם מבני עמם.  רוצחים שחרבם על דגלם וידיהם דמים מלאו.

 

   עם ישראל כולו, ללא יוצא מהכלל, שותף לתפילה ולכמיהה של משפחת שליט.  כל ישראלי  מלווה את משפחת שליט  במסע  של תקווה ואמונה. עם זאת מסופקני אם המסע יועיל לשחרורו של גלעד, שהרי חוטפיו מבינים כי במצעד יש מסר חד וברור, לחץ על ממשלת ישראל שיאפשר לשפלים להעלות שוב את המחיר. 

 

     מנהיגים רבים  בישראל, לצערי, כבר עשרות שנים פועלים כסומים מוחלטים בכל הנוגע לניהול מו"מ בבזאר המזרח תיכוני. בזאר בו לחיי אדם אין ערך וויתור נתפס כחולשה. אויבנו למדו לזהות את הרגישויות ואת נקודות התורפה שלנו, אנו מתגאים בהם והם ממנפים אותם לצרכיהם הזדוניים. יש הירואיזם רב בלהיות צדיק בסדום, אלא שבסדום מעולם צדיקים לא האריכו ימים. הם מתו לפני שספרו אותם.

 

    פעם אחרי פעם מדינת ישראל נופלת לתוך מלכודת הפתאים שטומנים לה אויביה המחבלים. מלכודות מסוכנות המרופדות ומוסוות בכלי תקשורת בישראל. אנשי רוח תמימים הפכו להיות עורכי דין של לקוחות מסוכנים מבלי  שהם מודעים לכך.  רובוטים של רעיונות עוועים.

 

    הויתורים של ממשלות ישראל וההתקפלות האינסופית הנם סוג של נכות גלותית, מורשת של אלפי שנות ניכר. עם ריבוני החפץ חיים אינו יכול לוותר על עצמאותו וחירותו ולהיות נסחט רגשית ולאומית, פעם בשם השלום ופעם למען פדיון שבויים.  את גלעד שליט אפשר לשחרר מעמדה של כוח ולא מפוליטיקה של מיקוח. כוח הוא נשקם של בני חורין מפני הקמים עליהם,  מיקוח הוא נשקם של תגרנים בשוק של רחוב נלבקי בגיטו ורשה.

 

   למרות ששים שנות עצמאות ויותר טרם השתחררנו מתחושת המצור והגיטו. במדינת ישראל גדל דור שלישי של ישראלים גלותיים, זקופי גו אך נמוכי קומה. יהודי מדינת ישראל יצאו מהגלות אך הגלות טרם נפרדה מהם.

 

אני מקווה מאד שממשלת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא תיכנע ולא תישבר, עם ישראל יותר חזק מהאופן שהלכי הרוח שלו מוצגים בתקשורת.  עם חופשי בארצו אינו נסחט ריגשית, גיבור הוא שליט ברוחו. אנו תפילה ומעשה שגלעד ישוחרר במהרה מבלי שדמם של חפים מפשע  יהיו מחיר שחרורו. בטוחני שאם ניתן היה לשחרר אותו בכוח צה"ל כבר היה עושה זאת, צה"ל הוכיח בעבר כי הוא מוכן לסכן מאות חיילים גם במסע של אלפי קילומטרים לשחרור שבויים. במו"מ כרגע  לא ניתן להביא לשחרורו, כיון שהחמאס לא מוכן לותר על יהלום המיקוח האסטרטגי השבוי בידו. אשר על כן לא נותר אלא לחכות לרגע הנכון שיגיע במהרה ב"ה. ארוכה היא דרכנו, וארוכה תהיה לפצענו.

4 Responses to “נתניהו – אחריות ולא רגשנות”

  1. מאת תומר:

    בס"ד
    שבוע טוב ,
    כתיבה נהדרת ,גם התורה מצווה בפדיון שבויים ומפרשיםמצי ינים שהמחיר לפדות שבוי הוא תלוי, אמנם (חידוש שלמדתי עכשיו מוצש"ק) ישנו הדיבר הראשון :"אנוכי השם אלוקייך אשר הוצאתיךמארץ מצרים מבית עבדים", רבנו בחיי מפרש על המקום את חשיבות פדיון שבויים : הוא אומר למה לא רשום אנוכי השם אלוקייך אשר בראתי שמיים וארץ ? הרי השם יתברך מלך יחיד בעולמו ברא את העולם = שם הוא נותן ומסביר על חשיבות פדיון השבויים וכשם שבורא עולם ברחמיו פפדה אותנו מארץ מצריים אנו צריכים לפדות כל יהודי שבוי, אך לא בכול מחיר , מוסבר אמנם שבפדיון שבויים ברגע שמבקשים כסף עבור שבוי כולם חיבים לשלם ככול יכולתם ואף אחד אינו פטור מלתת צדקה ולעזור , אך חשוב להדגיש שישנו הבדל , בעבר היו פדיונות שבויים של עבדים / אנשים שנחטפו למטרת עבדות ולא הייתה סכנה ממשית לקיומם וממול לא היו איומים לשאר בטחון התושבים,מוסבר גם שלא בכל מחיר היו פודים , לדוגמא אם חיי אדם מסויים היו שווים מליון שקל , אז היו משלמים מליון שקל בלבד ולא משלמים יותר אפילו אם דרשו וכלזה ע"מ שלא תיווצר סחטנות ושלא יהיה טורח ציבור להשיג את הכסף. במצב בו בטחון כל האזרחים כמו המקרה הנ"ל הופך להיות סכנה של ממש -טרוריסטים שחו"ח יחזרו לפגוע אל לנו להיכנע ויש לשלם את המחיר הראוי , יש להגיע להחלטות כאלו על בסיס חשיבה עמוקה ולא על בסיס רגש או פחד . על כתפי ממשלת ישראל כולה מונחת עבודה ומחשבה קשה ועל ראש הממשלה בפרט .
    יהי רצון שישוחררו כל שבויי עם ישראל וישובו לביתם במהרה בימינו ויקוים בהם הפסוק מהנביא :"רוח השם עלי יען משח השם אותי לבשר ענוים שלחני לחבש לנשברי-לב לקרא לשבוים דרור ולאסורים פקח-קוח" אשר רש"י על פקח קוח -פקח את מלקוחם ושבים והתירם. ופירוש שלי: ושיפקחו מעליהם הברחים והמנעולים וישבו לביתם.
    וחשוב תמיד לזכור שאנו צריכים להשתדל אחד למען השני ולעשות למעננו אנו גם ,ובנוסף אל לנו לשכוח גם לפנות לבורא עולם . וי"ר שיקוים בנו הפסוק "ואתם הדבקים בשם אלוקיכם חיים כלכם היום" גימטריא גלעד= ויצא. גימטריא שליט = בארצנו . גימטריא גלעד שליט =יושיעני. שנקיים את הפסוק "אני אל אלוקים אקרא והשם יושיעני" ושישוחרר כי רק מבורא עולם שחרורו.
    שבוע טוב ובשורות טובות

  2. מאת רחל:

    טקסט זה מעלה את חשיבותינו כעם ומעורר את הגאווה ואת הרציונל שיש בנו, על אף הנושא הרגיש בו הוא עוסק. אני קוראת לכל העם לדבוק באחדותו, ולהאמין, שעמדת הכח היא שתביא את גלעד, הילד של כולנו, הביתה!
    ד"ר שיין, אתההיית מרצה שלי במכללה, ותמיד בהרצאותך דברת דברי טעם.
    המשך בדרכך המבורכת והרציונאלית

  3. מאת איתן:

    מר' שיין היקר.
    ממפגשי הראשון איתך, הוקסמתי מהאישיות המיוחדת ומהדעות הנוקבות שלך שהיו לרוחי. בהיותי סטודנט שנה א' בקורס מבוא לפילוסופיה שאתה הרצתה בו, יותר מכל למדתי על המוסר ותפקידו, על מקומו של האדם בחברה שאיבדה כמעט כליל את המוסר ומחוייבות חברתית שלשמה קמה מדינת ישראל. כיום במדינת ישראל משתוללת סופה הרסנית שנקראת "ליברליזם" אשר הורסת את כל התשתיות החברתיות אשר נבנו בידיי מייסדי המדינה והאידאל הציונות שהיה לגוואה לפני שתי עשורים הפך לגנאי בימים אלו. מערכת החינוך קורסת והקיטוב בחברה מתרחב. מר' שיין, אנא תתיחס לנושא בוער זה כי ישנם עוד אנשים שרוצים בטובת המדינה ושגשוגה התרבותי וחברתי.

Leave a Reply


8 − אחד =