אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #19058 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 19058   
יאיר שקדי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
13273 הודעות, 95 מדרגים, 186 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ששי ג' באלול תשע''ד    23:48   28.08.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

צ' זה צוק איתן: לקסיקון המושגים המלא של המבצע שלא נשכח  

 
   הועבר בתאריך 28.08.14 בשעה 23:50 מפורום חדשות על-ידי 007, (מפקח)
 
מאבו מאזן ובנימין נתניהו, דרך כיפת ברזל ומנהרות ועד "צבע אדום" ואזעקת שווא. כל האנשים, הארגונים והמונחים שעשו את 50 הימים שעברו

א

אורון שאול. סמ"ר אורון שאול, לוחם בחטיבת גולני מהיישוב פוריה שליד טבריה, נהרג בתקרית הנגמ"ש בשכונת סג'עיה ברצועת עזה. תחילה הוכרז כנעדר ובהמשך בית דין מיוחד בראשות הרב הצבאי הראשי תא"ל רפי פרץ קבע כי אורן שאול הוא חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. על פי הערכות, חמאס מחזיק בשרידי גופתו.

איסמעיל הנייה. ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה וחבר ההנהגה המדינית של הארגון. במהלך "צוק איתן" הפציץ חיל האוויר את ביתו אך הוא לא שהה בבית באותה עת ולא נפגע. עם תחילת המבצע, ירד למחתרת ולא נראה בפומבי.

אסון הנגמ"ש. נגמ"ש מיושן מדגם M-113 של גדוד 13 בחטיבת גולני נפגע ב-20 ביולי מטיל נגד טנקים בגזרת סג'עיה ועלה באש. בתקרית נהרגו שבעה חיילים. אחד מהם, אורון שאול, הוכרז כחלל צה"ל אשר מקום קבורתו לא נודע.

אל-עסף אל-מאכול. השם שחמאס נתן למערכה הצבאית ופירושו "הקש האכול". הוא לקוח מסורת הפיל בקוראן ומדמה את צה"ל לאותו עדר פילים ששעט על פי הקוראן לעבר מכה, הובס ונרמס כמו קש אכול.

אזעקת שווא. אזעקות המופעלות בטעות בשל איכון שגוי של מערכת כיפת ברזל. במהלך מבצע "צוק איתן" הושמעו לא פעם אזעקות שווא בגוש דן, בצפון הארץ וגם ביישובי הדרום.

אונר"א. סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם המטפלת בפליטים פלסטינים. במהלך מבצע "צוק איתן" נתגלו רקטות בבתי ספר של הארגון ופיר מנהרה ממולכד במרפאה של אונר"א.
בפיצוץ המבנה נהרגו שלושה לוחמי מגל"ן.‏ במהלך המבצע האשים הארגון את צה"ל בירי ובפגיעה בכמה בתי ספר של הארגון ברצועת עזה שבהם מצאו תושבים שנמלטו מאזורי הקרבות. בצה"ל הטילו את האחריות על חמאס.

אבו מאזן. יו"ר הרשות הפלסטינית. בטרם המבצע נתפס בישראל כלא רלוונטי לאחר שהקים ממשלת אחדות עם חמאס, אך עתה יש לו תפקיד חשוב בשיקום הרצועה ובפיקוח על המעברים.

ב

בנימין נתניהו. ראש הממשלה. בתחילה נתפס כמי שניהל את המבצע באיפוק, וזכה על כך לשבחים וגם ביקורות, והציב את מטרות המבצע. מעמדו הציבורי נסק בימים הראשונים למבצע אך הידרדר עם התמשכות המערכה והרושם שהתקבל של דשדוש בפעולת צה"ל וחוסר הכרעה.

בני גנץ. הרמטכ"ל. נהנה מפופולריות רבה בציבור אך הותקף על ידי שרים בקבינט שהאשימו אותו כי הוא מונע כניסה קרקעית רחבה לרצועה. ספג ביקורת בשל "נאום הכלניות" שבו קרא לתושבי הדרום לחזור לשגרה בטרם הסתיימה המערכה.

ג

גולני. חטיבת חי"ר סדירה, שספגה לא מעט אבידות במהלך השלב הקרקעי של "צוק איתן". 16 מלוחמיה נפלו בלחימה בעזה, 12 מהם בקרב בשכונת סג'עיה שבמזרח הרצועה. מפקד החטיבה אל"מ רסאן עליאן נפצע בעת הלחימה אך שב לפקד על לוחמיו לאחר אשפוז קצר. בתקופת המבצע, החטיבה זכתה לגילויי אהדה נרחבים בציבור ובצמתים רבים נתלו סמלי החטיבה ושלטי הזדהות אתה.

גדעון לוי. עיתונאי ופובליציסט ישראלי, חבר מערכת "הארץ" המזוהה עם השמאל הרדיקלי. במהלך המצבע מתח ביקורת חריפה על טייסי חיל האוויר במאמר "הרעים לטיס", בו שאל. "איך אתה ישן בלילה, הטייס?". בעקבות המאמר ספג גינויים חריפים ואיומים על חייו, בגינם הוצמדה לו אבטחה.

ד

דניאל טרגרמן. ילד בן ארבע וחצי, בנם של גילה ודורון, תושב הקיבוץ נחל עוז שנהרג בביתו כתוצאה מפגיעה קטלנית של פצצת מרגמה אחרי שלא הספיק להגיע למרחב מוגן. מותו זעזע את המדינה והוא הפך לאחד מסמלי המבצע.

דאעש. ארגון טרור אסלאמי סוני קיצוני ואכזרי הפועל בסוריה ובעיראק ושואף להקים ח'ליפות אסלאמית סונית. במהלך מבצע "צוק איתן" נטען לא אחת כי ראש הממשלה נמנע מפעולה למיטוט החמאס מתוך חשש שבמקומו ישתלטו על רצועת עזה גורמים קיצוניים עוד יותר כמו דאעש. בעקבות הוצאה להורג של משתפי פעולה ברצועה, שזעזעה את העולם, השווה נתניהו את חמאס לדאע"ש.

דרור חנין. אב לשלושה ילדים מבית אריה (37), ההרוג הישראלי הראשון של מבצע "צוק איתן". נהרג במחסום ארז מפצצת מרגמה כשהגיע לחלק מזון לחיילים.

ה

הדר גולדין. קצין גבעתי, בן 23, תושב כפר סבא. נהרג בהיתקלות עם מחבלים באזור רפיח שעה לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת אש ב-1 באוגוסט. בתקרית נהרגו גם מפקד פלס"ר גבעתי רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני. לאחר התקרית הוגדר גולדין כנעדר לאחר שחמאס הודיע על חטיפתו, אך מתחקור האירוע ועל סמך ממצאים בשטח נקבע בצה"ל כי הדר נפל בקרב ונראה כי החמאס מחזיק בגופתו. עוד עלה מתחקור האירוע סיפור גבורתו של חברו ליחידה סגן איתן, אשר קפץ למנהרה על מנת למצוא את גולדין ואת חוטפיו. פריטים השייכים לגולדין, אשר הוא מצא במנהרה סייעו לקבוע את מותו.

הפסקת אש. במהלך 50 ימי המבצע הוכרז מספר רב של פעמים על הפסקת אש, שרובן הופרו על ידי חמאס. חלק מהפסקות האש הוגדרו כ"הומניטריות" ובמסגרתן ננצרה האש למשך מספר שעות על מנת לאפשר את פינוי הנפגעים. ניסיונות שנערכו במהלך הישחות של המשלחות הישראלית והפלסטינית להגיע להסכמה על הפסקת אש שאינה מוגבלת בזמן, לא צלחו עד ההכרזה שלשום.

הקש בגג. נוהל של השב"כ וצה"ל, במסגרתו מקבלים אזרחים פלסטינים אזהרה על כוונה לתקוף מבנים, שבהם הם שוהים כיוון שסומנו כיעד. כדי לוודא שהבניין פונה מיושביו משוגר טיל קטן ללא חומר נפץ וכעבור מספר דקות משגרים פצצה או טיל שמשמידים את הבניין. בנוהל זה נעשה שימוש גם במהלך מבצע "צוק איתן".

ו

ועדת שאבאס. מועצת זכויות האדם של האו"ם הקימה ועדת חקירה לבדוק האם ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה במהלך המבצע, שבראשה עומד פרופ' וויליאם שאבאס, פרופסור למשפט בינלאומי הידוע בעמדותיו האנטי ישראליות. ישראל ככל הנראה לא תשתף פעולה עם הוועדה.

ז

זלדה. נגמ"ש M-113 הנקרא בצה"ל באופן רשמי בשם "ברדלס", אך בקרב חיילי צה"ל מקובלים יותר הכינויים "זלדה" או "הנגמ"ש". מדובר בנגמ"ש מיושן, שהוכנס לשירות בצה"ל ב-1971, ופגיע, שכן הוא אינו ממוגן מפני טילי נ"ט. במהלך "צוק איתן" נספו שבעה לוחמי צה"ל מחטיבת גולני עקב פגיעת טיל נ"ט בנגמ"ש זה והתעוררה ביקורת על ההחלטה לאפשר ללוחמים להיכנס לרצועה עם נגמ"ש זה, כשבידי צה"ל נגמ"שים חדישים וממוגנים (הנמ"ר).

ח

חיים ילין. ראש המועצה האזורית אשכול וחבר קיבוץ בארי, שהפך למנהיג ישובי עוטף עזה וסמל לעמידתם במהלך המבצע. בנו החייל נפצע בקרבות באזור חאן יונס.

חאלד משעל. יושב ראש הלשכה המדינית של חמאס המתגורר ופועל בקטאר. בעבר ניצל מניסיון חיסול של המוסד ונחשב לאיש החזק בארגון ומי שמושך בחוטים ומכתיב את תנאי חמאס להפסקת אש. במהלך המבצע טרפד כמה ניסיונות לסיים את הלחימה ברצועה.

חטיפת שלושת הנערים. אירוע חטיפתם ורציחתם של הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח על ידי חמאס (שהודו בכך רק חודשיים לאחר מכן) והצעדים התקיפים שישראל נקטה בעקבות הרצח, בהם מעצר משוחררי עסקת שליט, הולידו הסלמה בדרום וירי הולך וגובר של רקטות לעבר ישראל. הירי גרר תגובה ישראלית, בדמות תקיפות יעדי טרור וב-8 ביולי, לאחר שירי הרקטות התגבר, פתחה ישראל במבצע "צוק איתן"‏.

חיילים בודדים. חיילים שחיים בישראל ללא הוריהם ובני משפחה. במהלך המבצע עלתה לכותרות תרומתם של החיילים הבודדים בנסיבות טראגיות - נפילתם בקרבות של שלושה חיילים בודדים: ג'ורדן בן סימון, מקס שטיינברג ושון כרמלי. הלוויותיהם משכו עשרות אלפי ישראלים, שלא הכירו אותם אך חשו צורך ללוותם בדרכם האחרונה ובכך הפכו לסמל לסולידריות של החברה הישראלית.

ט

טורקיה. במהלך המבצע צידדה בחמאס. ראש ממשלת טורקיה טאיפ ארדואן תקף את ישראל בחריפות לא פעם, ולעתים תוך שימוש בביטויים אנטישמיים בוטים, והאשים אותה בביצוע "רצח עם".

י

יהל"ם. יחידת הנדסה למשימות מיוחדות הפועלת בין היתר לאיתור והשמדת מנהרות. לוחמי היחידה פוצצו 31 מנהרות ועוד עשרות פירים במהלך מבצע "צוק איתן".

כ

כיפת ברזל. מערכת הגנה אווירית ניידת ליירוט רקטות קצרות טווח, שפותחה ומיוצרת בישראל ומגנה על העורף הישראלי. בשל ביצועיה, הצלחה של 90% מהיירוטים, על פי נתוני צה"ל, הפכה לגאווה ישראלית ולשם דבר בעולם ומנעה את מרבית הפגיעות בעורף כתוצאה מאלפי הרקטות שנורו לעבר ישראל. הקרדיט על ההחלטה להצטייד במערכת ניתן לשר הביטחון לשעבר עמיר פרץ ובמהלך המבצע הפכו הסוללות לאתר עלייה לרגל ולוחמי הסוללות לחביבי התקשורת והציבור. מספר הסוללות הפעילות גדל תוך כד המבצע משש לתשע. הקונגרס בארצות הברית אישר בתחילת המבצע סיוע של 351 מיליון דולר לישראל לצורך המשך פיתוח והצטיידות בסוללות כיפת ברזל.

ל

לוחמה פסיכולוגית. שני הצדדים השתמשו בלוחמה פסיכולוגית תוך כדי המערכה. חמאס שיגר מסרונים מאיימים בעברית משובשת לאזרחי ישראל, הזהיר מפני מטחי טילים על נתב"ג וירי על תל אביב בשעות מסוימות ואף הפיק קליפים של ניצחון. צה"ל פיזר רבבות כרוזים בשמי הרצועה ובהם אזהרה לאוכלוסיה המקומית ואף טלפן אל תושבי הרצועה והזהירם מפני הפצצות צפויות או שיתוף פעולה עם חמאס.

מ

משה (בוגי) יעלון. שר הביטחון, שנתפס לפני המבצע כנץ אבל התגלה כגורם שקול, אחראי וממתן וזכה להערכה בציבור. בשלהי המבצע ספג ביקורת לאחר שנמנע משיקולי אבטחה מלבקר בקיבוץ נחל עוז.

מוחמד דף. מפקד הזרוע הצבאית של חמאס והמבוקש מספר אחת. ניצל בעבר משורה של התנקשויות על ידי ישראל, בהן נפגע קשה ואיבד את גפיו. במהלך "צוק איתן" שיגר חיל האוויר פצצות רבות עוצמה אל דירה בה היה וכתוצאה מכך נהרגו אשתו ובנו התינוק. גורלו עדיין לא ברור: בעוד שבחמאס טוענים כי הוא חי, מעריכים גורמים רבים כי הוא חוסל.

מנהרות. איום אסטרטגי על ישראל, שהפך בשלב הקרקעי למטרה המרכזית של המבצע. במשך שנים חמאס חפר רשת ענפה של מנהרות קישור, מסתור ולחימה מתחת לרצועת עזה, אשר חלקן הובילו אל תוך שטח ישראל, שימשו לניסיונות תקיפה נגד צה"ל והיוו סכנה של ממש לישובים הסמוכים לגדר. במהלך המבצע צה"ל איתר והשמיד 31 מנהרות כאלה.

מעיל רוח. מערכת הגנה אקטיבית לרכב קרבי משוריין מתוצרת רפאל שתפקידה לגלות ולזהות בזמן אמת איומים מנשק נ"ט ולהשמידו. המערכת פעלה בהצלחה במהלך המבצע ומנעה מספר פגיעות בטנקים.

מגן אנושי. שימוש בבני אדם כדי להגן על מטרות צבאיות. במהלך המבצע ישראל האשימה את חמאס כי השתמש בתושבי הרצועה כמגן אנושי בשעה שמיקם רקטות, מרגמות, מפקדות ומתקנים צבאיים בתוך אזורים אזרחיים - מבני מגורים, בתי ספר, בתי חולים ומסגדים.

נ

נאום הכלניות. נאום אופטימי שנשא הרמטכ"ל בני גנץ ובו קרא לתושבי הדרום לחזור לשגרה. "יש פה קיץ חם", אמר. "הסתיו יבוא אחריו. הגשם ישטוף את אבק הטנקים. השדות יוריקו, ו'דרום אדום' במובן החיובי של המילה, של כלניות, פרחים ויציבות, יהיו פה, ויהיו פה להרבה מאוד שנים קדימה". גנץ ספג ביקורת על הנאום משום שנישא בטרם הסתיימה המערכה ובשעה שרבים מתושבי הדרום נאלצו לעזוב את בתיהם בשל הירי הבלתי פוסק.

נוהל חניבעל. נוהל לסיכול חטיפה, שהופעל ב-1 באוגוסט 2014 לאחר חטיפת סג"מ הדר גולדין. במסגרת הנוהל ביצע צה"ל ירי כבד לאזור למניעת בריחה של החוטפים. ברצועת עזה דיווחו על עשרות הרוגים ומאות פצועים כתוצאה מהירי.

ס

סיכול ממוקד. פעולות של צה"ל לחיסול פעילי טרור. במהלך המבצע חיסל צה"ל מהאוויר שורה של פעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי, כשהבגירים שבהם הם ראאד אל-עטאר, מפקד חטיבת רפיח וממתכנני חטיפת גלעד שליט, וכן מוחמד אבו שמאללה ומוחמד ברהום, מפקדי חטיבת דרום של חמאס, ואיש הכספים של חמאס, מוחמד אל-רול.

ע

עודד וינטר. מפקד חטיבת גבעתי, שחולל סערה בעקבות דף מפקד לקרב שכתב לחיילי החטיבה ובו ציין כי "ההיסטוריה בחרה בנו להיות בחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי העזתי, אשר מחרף מנאץ ומגדף אלוקי מערכות ישראל" וכן "אני נושא עיניי לשמיים וקורא עמכם 'שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד'. ה' אלוקי ישראל היה נא מצליח דרכינו, אשר אנו הולכים ועומדים להילחם למען עמך ישראל כנגד אויב המנאץ שמך"‏.

עוטף עזה. קבוצה של 57 ישובים מסביב לרצועת עזה הנמצאים במרחק של עד שבעה קילומטרים מהגבול. הישובים נתונים זה 14 שנים להתקפות טרור, ניסיונות חדירה, ירי פצצות מרגמה ורקטות קסאם.

פ

פצמ"ר. פצצת מרגמה, נשק תלול מסלול מיושן אך קטלני שהפך לאימת תושבי הדרום. מירי פצצות מרגמה נהרגו שישה אזרחים, בהם דניאל טרגרמן, ילד בן ארבע וחצי. שלשום, זמן קצר לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש, נהרגו שני אזרחים מקיבוץ נירים מירי פצמ"ר. כמו כן, במהלך "צוק איתן" הפצמ"רים גבו את חייהם של חיילים ששהו בשטחי כינוס.

צ

צבע אדום. מערכת ההתרעה מפני ירי רקטות, שמעניקה לתושבי עוטף עזה התרעה של 15 שניות.

ק

קבינט מדיני בטחוני. פורום שרים מצומצם שקיבל במהלך הלחימה עדכונים שוטפים ודן באופי הפעולה הצבאית וביוזמות הפסקת האש. בקבינט חברים מלבד נתניהו גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, שר החוץ אביגדור ליברמן, שר האוצר יאיר לפיד, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', שרת המשפטים ציפי לבני, שר הכלכלה נפתלי בנט ושר התקשורת גלעד ארדן. במהלך המבצע טענו חברים בקבינט כי לא קיבלו עדכונים שוטפים ונגד דלף דיווח על מצגת שהציג הרמטכ"ל בנושא המחיר הכבד שיגבה בעטיה של פעולה קרקעית. ההחלטה על הפסקת האש הסופית של המבצע לא הובאה להצבעה בו.

קטאר. נסיכות במפרץ ואחת המדינות העשירות בתבל, אשר מעניקה מימון לחמאס. לכנסת הוגשה הצעת חוק של חבר הכנסת דני דנון (ליכוד( להכריז עליה כעל מדינת אויב.

ר

רוני דניאל. הפרשן הצבאי של חדשות ערוץ 2, אשר מבקריו מכנים אותו "דובר צה"ל". סקר שנעשה בתקופת המבצע מיקם אותו כפרשן הפופולרי והמוערך ביותר בציבור, אולי בשל העמדות המיליטנטיות והנחרצות שהפגין. דניאל דחף במשך כל ימי המבצע לפעולה קרקעית משמעותית ברצועה.

רקטות. האיום העיקרי של החמאס נגד ישראל. במהלך המבצע שוגרו לעבר ישראל 4,564 רקטות, רובן רקטות גראד משופר 122 מ"מ המגיעות לטווחים של עד כ-40 ק"מ. כמו כן נורו כמה עשרות רקטות M-75 ופג'ר 5 לטווחים של עד 75 ק"מ, חלקן הגיעו עד גוש דן. רקטות, מסוג M-302 ו-R-160 בעלי טווח של כ-100 ק"מ שוגרו לעבר אזור חיפה וירושלים. רוב הרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או נפלו בשטחים פתוחים.

ש

"שקט יענה בשקט". מדיניות האיפוק שהנהיגו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון לאחר קריסתן החוזרת ונשנית של הפסקת האש, לפיה ישראל תתקוף רק במקרה של ירי לעברה.

ת

תמונת ניצחון. תמונת סיום אולטימטיבית למבצע "צוק איתן" אותה חיפשו גם חמאס וגם ישראל, אך לא מצאו.

http://www.maariv.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=E&0r9VQ=GEFLM


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  אני חושב שנשכח אותו די מהר כמו עמוד ענן ועופרת יצוקה שהיו לפני המון זמן סגול88 28.08.14 23:51 1

     
סגול88 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
7343 הודעות, 47 מדרגים, 87 נקודות.  ראה משוב
אור ליום ששי ג' באלול תשע''ד    23:51   28.08.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. אני חושב שנשכח אותו די מהר כמו עמוד ענן ועופרת יצוקה שהיו לפני המון זמן  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  

תחשוב טוב, יהיה טוב


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות