אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #19202 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 19202
כימרה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
2863 הודעות, 35 מדרגים, 70 נקודות.  ראה משוב
יום שני בתשרי תשע''ה    18:04   27.10.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

למה רקפת רוסק עמינח לא רוצה 
שעו''ד יוסי שגב יחקור אותה?  

 
   בית המשפט ייאלץ להכריע בקרוב אם הבנקים, ובראשם לאומי, רשאים להצביע על זהות החוקר המיוחד שיתמנה לבדוק את קריסת אי.די.בי אחזקות ■ לטענת עו"ד גיא גיסין, לא סביר שהבנקים יקבעו את הזהות של מי שעלול לחקור - ואף לתבוע אותם בעתיד

16:23 27.10.2014 מאת: שרון שפורר, יסמין גואטה, מיכאל רוכוורגר

האם רקפת רוסק עמינח יכולה להשפיע על זהות החוקר שיחקור אותה מטעם נושי אי.די.בי אחזקות על התנהלות לאומי, שבראשו היא עומדת, מול החברה כשהיתה בשליטת נוחי דנקנר? בסוגיה זו, בין היתר, ייאלץ בית המשפט המחוזי בתל אביב להכריע בקרוב.

אין זו סוגיה של מה בכך. בשבועות האחרונים היא מעוררת סערה גדולה בקרב כמה מהנושים הגדולים של אי.די.בי אחזקות, שלהם חייבת החברה כ–2.1 מיליארד שקל. מתוך הסכום הזה חייבת אי.די.בי 1.8 מיליארד שקל לבעלי האג"ח ו–300 מיליון שקל לבנקים.

המתמודדים בזירה המעוניינים להתמנות לחוקרים הם עוה"ד אופיר נאור ורנן גרשט מצד אחד, ועו"ד יוסי שגב מצד שני. כמו בכל הסדר חוב, התפקיד של החוקר שייבחר יהיה לבדוק אם מוצו כל זכויות התביעה מול החברה, ולהגיש תביעות אם הגיע למסקנה שאלו לא מוצו. המשמעות היא, כמובן, כסף, ובמקרה של אי.די.בי אחזקות אלה כספים שעשויים להסתכם בעוד כמה מאות מיליוני שקלים שיכולים להגיע לנושים.


החוקר יידרש לברר גם אם התנהלות הבנקים, ולאומי בראשם כנושה הגדול ביותר של אי.די.בי אחזקות עם חוב שכיום מסתכם בכ–150 מיליון שקל, לא תרם אף הוא לקריסת החברה. הוא יצטרף לברר עוד אם לאורך השנים היתה העדפת נושים לטובת הבנקים, אם היו בסוד העניינים בנוגע להידרדרות אי.די.בי והעדיפו להתעלם מכך ולהמשיך לקבל תשלומים מהחברה, או שפעלו מתוך אינטרסים הנוגעים לחברות הפרטיות של דנקנר במעלה הפירמידה, טומהוק וגנדן, והחובות שלהן לבנקים.

למעשה, ההצבעה לבחירת החוקר כבר נערכה לפני כשלושה שבועות, והנאמנים להסדר, עוה"ד חגי אולמן ואיל גבאי, הודיעו כי עוה"ד נאור וגרשט גברו על עו"ד שגב. נאור וגרשט התחילו את הקריירה שלהם אצל עו"ד שגב עד שעזבו אותו לטובת פתיחת משרד משלהם לפני כשש שנים.

הבחירה הזו לא היתה קלה. שגב, כמו נאור וגרשט, נחשבים עורכי דין שאינם חוששים לפתוח חזיתות מול מערכת הבנקאות. כך, נאור וגרשט מנהלים בימים אלו מערכה מול בנק הפועלים, כשהם מייצגים בעל מניות מניות באי.די.בי, שפנה לבית המשפט כדי שיורה להפועלים לחשוף את הפרוטוקולים של ועדות האשראי בבנק שהחליט להעמיד לטומהוק (החברה הפרטית של דנקנר ששלטה באי.די.בי) הלוואה של כ–150 מיליון שקל. שגב, לעומת זאת, מנהל מערכה קשה נגד לאומי מתוקף היותו חוקר מטעם הנושים של חברת טאו, שבשליטת אילן בן דב, שקרסה גם היא.

במסגרת זו, שגב נקט את אחד המהלכים הנועזים כלפי הבנקים בחקירת הסדרי חוב, כשהאשים בפני בית המשפט את לאומי במעשי מרמה בתיק טאו, ואף זימן את מנכ"לית הבנק לשעבר, גליה מאור, ויו"ר הבנק לשעבר, איתן רף, לחקירה. כבר אז לאומי הכריז נגדו מלחמה, כשבצעד חריג פנה לכונס הנכסים הרשמי, דוד האן, ודרש לפעול להחלפת שגב. עוה"ד של לאומי כתבו להאן: "לנוכח הרבב שדבק בו, אין זה ראוי כי שגב ימשיך בשלב זה בתפקידו". הרבב שאליו התכוונו הוא כתב אישום שהוגש נגד שגב בגין עבירות של דיווח כוזב לרשויות המס במטרה להימנע מתשלום מע"מ בסך 2.8 מיליון שקל.

מי יכול לשמש זרועו הארוכה של ביהמ"ש

הדיונים לגבי חקירת טאו עדיין נמשכים, ובינתיים האן נענה לדרישת לאומי, והעביר לבית המשפט דרישתו להשעות את שגב מתפקיד המנהל המיוחד של טאו, אחרי שהכונס אישר את מינוי שגב בעבר למרות החקירה נגדו. האן הבהיר כי בשל ההשקעה הגדולה של שגב בחקירה יוכל עו"ד ממשרדו להמשיך במקומו. הכרעה בעניין עדיין לא התקבלה.

בכל מקרה, לא קשה לפיכך לנחש איזה חוקר העדיפו רוסק עמינח ויו"ר לאומי, דוד ברודט, שהדבר האחרון שהם זקוקים לו עתה הוא עוד חקירה על התנהלותם מול דנקנר ואי.די.בי, ועוד על ידי "אויבם המשפטי", עו"ד שגב.

מחזיק גדול באג"ח של אי.די.בי אחזקות הביע אתמול פליאה על התנהלות אולמן וגבאי, שלא ערכו בדיקה מהותית באשר לשאלה אם יש לפסול את הבנקים הנושים של אי.די.בי, ולאומי בראשם, מלהציע את החוקר שעתיד לחקור אותם.

מסיבה זו פנה אתמול לבית המשפט עו"ד גיא גיסין בשם מחזיקי אג"ח גדולים שאותם הוא מייצג, וביקש לפסול את הצבעות הבנקים בעד מינוי אופיר נאור לתפקיד החוקר. אפילו גיסין מדגיש בפנייתו לבית המשפט כי אין לו השגה אישית נגד נאור וגרשט, אלא הוא סבור שיש לפסול הצבעות של מי שמצוי בניגוד עניינים אפשרי. טענת גיסין היא כלפי שלושת הבנקים שהם נושי אי.די.בי אחזקות: לאומי, שאי.די.בי אחזקות חייבת לו 150 מיליון שקל; קרדיט סוויס, שאי.די.בי חייבת לו 120 מיליון שקל; ומזרחי טפחות, שאי.די.בי חייבת לו 30 מיליון שקל.

ללאומי היתה מערכת קשרים ענפה עם דנקנר, ועם עוד חברות בקבוצת אי.די.בי. לאומי היה הבנק העיקרי שמימן לגנדן את רכישת השליטה באי.די.בי, והוא עמד במרכז הסערה הציבורית באפריל 2013 כשרוסק עמינח תיכננה למחוק לדנקנר וגנדן 150 מיליון שקל מתוך יתרת החוב של 450 מיליון שקל; חוב שברובו לא נפרע עד היום.

בנוסף, ערב השלמת הסדר חוב באי.די.בי אחזקות, החשיפה של לאומי לאשראי של אי.די.בי אחזקות הסתכמה ב–140 מיליון שקל; אשראי שלא היה מגובה בביטחונות כלשהם. בהסדר באי.די.בי אחזקות חוב זה ספג תספורת של כ–30% (נכון להיום היא אף גבוהה יותר עקב הירידה בשווי מניות אי.די.בי פיתוח), ובתמורה קיבל מזומן ומניות של אי.די.בי. לאומי גם חשוף ב–100 מיליון שקל לחוב של אי.די.בי פיתוח. מזרחי, לעומת זאת, העמיד לכמה חברות בפירדמיה של דנקנר לעבר (ולא רק לאי.די.בי) אשראי של יותר מ–100 מיליון שקל.

גם לקרדיט סוויס יש קשרים עסקיים ענפים עם דנקנר וחברות מקבוצת אי.די.בי. הבנק העניק בשנים האחרונות לטומהוק הלוואה של כ–50 מיליון שקל (שעדיין לא נפרעה) וכן הלוואה של 130 מיליון שקל לאי.די.בי אחזקות. כל זאת כשכור מקבוצת אי.די.בי השקיעה מאז 2008 מיליארדי שקלים ברכישת מניות קרדיט סוויס. בנוסף, כור וכלל ביטוח, אף היא מקבוצת אי.די.בי, השקיעו מאות מיליוני שקלים בקרן אימקו, המתמחה בהשקעה בחוב של חברות הפועלות בשווקים מתעוררים. קרן שאותה אירגן קרדיט סוויס.

גיסין טוען בפני בית המשפט כי "קיים יותר מחשש סביר כי אינטרסים נוגדים אלו (של הבנקים) עלולים לעוות את האינטרס של תאגיד בנקאי ולהעמיד אותו כנתבע אפשרי במסגרת זכויות התביעה בשם החברה. כלומר, גיסין מעלה את החשש כי לא רק שלאומי, קרדיט סוויס ומזרחי טפחות ייאלצו להיחקר בידי החוקר, אלא קיים תרחיש שבו ייתכן אף שהחוקר ייאלץ לתבוע אותם. "האם עולה על הדעת כי נתבע פוטנציאלי יבחר וישפיע על זהות העו"ד שימונה לחוקר ולהגיש תביעות נגדו?" שאל גיסין את בית המשפט.

"הנאמנים החליטו את מי לזמן להצבעה"

לאומי מסר בתגובה: "הנאמנים (אולמן וגבאי) העמידו שני מועמדים לבחירה והם אלו שהחליטו את מי לזמן להצבעה, ומהרגע שזימנו את הבנק, הוא השתתף בהצבעה. הבנק בעד בדיקה מעמיקה של הנושא. מדובר בטענה אבסורדית שהועלתה בידי בעלי אג"ח שאינם מוכנים להזדהות בבית המשפט, דבר המעורר סימן שאלה כבד לגבי פעילותם בתקופת ההסדר. החוקר המדובר הוא יועצם המשפטי של נאמני ההסדר, והוא יהיה כפוף לפיקוחו ולביקורתו של בית המשפט. זהו ניסיון ליצור דרמה, שכל מטרתה לנסות ולשנות בדיעבד את פני המציאות, שאינה לטעם הגורמים העלומים. הניסיון לכפות מינוי של חוקר שלא נבחר בידי רוב זכאי ההסדר, יביא בהכרח להתמשכות ההליכים ולעיכוב הבדיקה".

גבאי ואולמן חזרו על סירובם להביע עמדה באשר להצבעת הבנקים בנוגע למינוי החוקר בפני בית המשפט ובפני TheMarker. הם טוענים כי קיבלו מכתב פנייה מגיסין, שבו התבקשו לפסול את קולות הבנקים, והדגישו כי אינם מביעים דעה והם יגיבו אם ידרשו לעשות כך בפני בית המשפט. עם זאת, מי ששוחח עמם באחרונה קיבל את הרושם כי אינם סבורים שיש לפסול את קולות הבנקים.

גיסין גם טען בפני בית המשפט כי יש לספור באופן שונה את הקולות שהשתתפו בהצבעה, כפי שנקבע בהסדר חוב אחר שהתקיים לפני כמה שנים של דלק נדל"ן.

מכל מקום, קריסת אי.די.בי ממשיכה להציף את שלל ניגודי העניינים שמאפיינים את המשק. כך, השופט איתן אורנשטיין, שהכריע כי אי.די.בי תעבור מדנקנר לשליטת מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, הודיע כי לא ידון בבחירת החוקר - שכן הוא היה בעבר שותפו של שגב. אנקודטה מענייינת אחרת היא שגיסין, אשר מבקש לפסול את הבנקים, ובראשם לאומי, הוא גיסה של רוסק עמינח.

http://www.themarker.com/markets/1.2468530


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות