גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #22581 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 22581   
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    14:47   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

היסטוריה של חתרנות – השמאל הקיצוני וצמרת צה''ל  

 

הסתיו האחרון היה עמוס בפעילות אינטנסיבית של חתימה: בלט בתוכה מה שכונה "מכתב הטייסים", עם כ-27 חתימות; אחר-כך נלוו לו עצומות תמיכה חתומות על-ידי סופרים ואָמנים, ולאחר מכן עצומות נוספות, למשל, של פורום הקולנוענים הדוקומנטריים, שהביעו בחתימת-ידם תמיכה בעצומות התמיכה הקודמות; עמי איילון עובד, כבר מאז תחילת קיץ 2003, על החתמה המונית למען הסכם השלום שהוא עצמו חתם עליו בינו לבין סרי נוסייבה; ב-10 באוקטובר נסעו בכירים במפלגת העבודה לרבת-עמון לחתום על "הסכם ז'נבה", שנחתם פעם נוספת בצורה חגיגית בז'נבה.

סטפן פוסוני המנוח, המומחה הגדול ביותר, כנראה, לחקר הלוחמה האידאולוגית הקומוניסטית, מגדיר פעילות החתמה מסוג זה כסוג של מחויבות פסיכולוגית בלתי-חוזרת:

ברגיל, אדם חוטא ותו לא, וחטאו ניתן למחילה. אך אצל מפיסטו זה אחרת. הוא דואג שפאוסט, בנוסף לחטאים שהוא חוטא, גם ימכור לו את נשמתו, והוא עושה זאת בכתב. כך מושגת שליטה אמיתית. מסעות של איסוף חתימות בתמיכה למה שמוצג כמדיניות השלום של ברית המועצות, לא נועדו מבחינת המטרה העיקרית שלהם לשכנע מישהו, אלא כדי לקבל את חתימתו של אדם על פיסת נייר, ובכך ליצור בתודעתו מחויבות למטרה שעליה חתם.

שורשי תופעת הסרבנות הישראלית
פעילות הסרבנות העכשווית, שעיקרה חתימה על "מכתבים" ועצומות, החלה לפני כשנה וחצי עם "מכתב הסרבנים", שהפך לארגון 'אומץ לסרב'. היא לא הופיעה כרעם ביום בהיר. היא מתקיימת בדפוסים שהחלו לפעול עוד בראשית שנותיה של המדינה. נוכל לפענח את הצופן הגנטי של הנטיות האנטי-דמוקרטיות החבויות בפעילות העכשווית, אם נתחקה אחר שורשי הפוליטיזציה העמוקה בצה"ל של שנות ה-50. בכנס על הסרבנות האידאולוגית שנערך באוניברסיטת תל-אביב, הגדיר מפקד חיל-האוויר האלוף דן חלוץ את האתגר החמור שמציבה התארגנות קצינים, המופיעים עם דרגותיהם ותוך הזדהות במקצועם הצבאי (במקרה זה טייסים) כאיום של "פיצול בצבא", וכ"אחת הסכנות הגדולות למדינה". נראה שהתגובות הנזעמות בציבור למהלך הזה של טייסי המילואים, מאשרות את קביעתו של האלוף חלוץ. רוב הציבור חש מותקף ומאוים על-ידי המעשה. לא פחות מכך חשובות תגובות התמיכה, שנמדדו בסקר של יוסי ודנה ל'קול ישראל' ב-18 אחוז – שיעור המתקרב לאחוז התמיכה הכולל במר"צ, חד"ש וחלקים גדולים במפלגת העבודה. כלומר, ההסכמה וההתנגדות למהלך נתפשות בקונטקסט פוליטי, שהטיעון המוסרי הוא רק כיסוי שלו.

מקור התופעה הוא בראשית ימיה של המדינה, במה שניתן לכנות "הקומוניזם הישראלי", שהגיע לשיאו בימי הסטליניזם והיה מאורגן במסגרת המפלגתית של מפ"ם החזקה, ובעיקר בחלק של השומר הצעיר שבתוכה. ראש הממשלה דוד בן-גוריון, כשהחליט להתמודד חזיתית עם החתרנות הפוליטית בצה"ל בשנת 1953, הגדיר את השומר הצעיר כ"ציונים באוהלם וקומוניסטים בצאתם". לפי השם שבחר לאסופת מאמריו, נראה שזיהה את מפ"ם בתור הקומוניזם האותנטי בישראל, להבדיל ממק"י, שהזדהתה בגלוי כמפלגה קומוניסטית. אך מפ"ם, אף שהזדהתה עם "עולם המהפכה", עם ברית המועצות, וכל התבטאויותיה ופעולותיה היו כשל תנועה קומוניסטית – לא הזדהתה כמפלגה קומוניסטית. אם לשאול את ביטויו של אוסקר ויילד על ההומוסקסואליות בתקופה הוויקטוריאנית, זו הייתה, מבחינת הסטליניסטים של מפ"ם, "האהבה שאינה מעזה לקרוא לעצמה בשם".

"עולם המהפכה" נתפש באותה תקופה כתנועה עולמית הנמצאת בתנופה גדולה, לאחר המהפכה הקומוניסטית בסין ב-1949 ופרוץ מלחמת קוריאה כעבור שנה. מלחמת עולם שלישית נראתה בעיני אנשי מפ"ם כעומדת בפתח. חברי המפלגה, שהיתה אז השנייה בגודלה במדינה (עם 19 ח"כים), עמדו בפני דילמה של נאמנות: האם ישרתו את "עולם המחר" הקומוניסטי, או יעמדו לצד מדינת ישראל שממשלתה הכריעה לטובת אוריינטציה מערבית בעימות הבין-גושי שהיה בעיצומו. ראשיתו של הוויכוח בתוך ישראל היתה עם פירוק הפלמ"ח בנובמבר 1948: "עתה, כאשר חברו יחד , היה זה מובן שמפלגתם המאוחדת תטיל את משקלה המדיני וכוחה המעשי להכוונת הצבא וארגון העורף במלחמה".

"הפלמ"ח לא יקיים שליחות של ראש-ממשלה ושמו בייגין"
מפ"ם, ששלטה בפלמ"ח ולאחר פירוקו נשארה דומיננטית בצה"ל, תפשה את עצמה, כהגדרת גידי אילת, כ"מפלגת הביטחון". כחלק מהותי מהאידאולוגיה המהפכנית שלה, מפ"ם ראתה בצבא גורם מרכזי שיש לשלוט בו, ובמקרה הפחות קיצוני (מבחינתה) – לקיים בתוכו מרכזי השפעה חזקים. בסוף מלחמת העצמאות היו 8 מתוך 12 מפקדי החטיבות בצה"ל, ושלושת מפקדי זירות המלחמה העיקריות – חברי הנהגת מפ"ם. הם כונו "האקטיב הביטחוני", דהיינו פעילי המפלגה בצבא.

כותב גידי אילת:

היה לשיקול הרעיוני מעמד חשוב בין הגורמים שהשפיעו על החשיבה הביטחונית וניהול הפעילות. … לא חשו כל ניגוד בין תודעתם האידאית למשמעת הצבאית שלהם, כאשר מצד אחד ניצבו במוקדי הערכת המצב הצבאית ומצד שני נכחו במוסדות הארגון הפוליטי .

אחר פירוק הפלמ"ח, בדיון שנערך בצמרת מפ"ם, כולל יגאל אלון שבא לישיבה במדים, השתמש יעקב חזן בביטוי שמהדהד עד היום: "הפלמ"ח לא יקיים שליחות של ראש ממשלה ששמו בייגין, ולא אראה את זה כאסון". אחרי מלחמת העצמאות ועם החרפת המלחמה הקרה, עמדה הדילמה לגבי בן-גוריון עצמו. האפשרות "להביע אי-אמון בבן-גוריון כשר ביטחון" עלתה כבר תוך כדי המלחמה.

את התפישה האידאולוגית של ניצוּל הצבא כמנוף פוליטי מהפכני, ביטא, אחרי המלחמה, ישראל בֵּר. בֵּר, שנעצר כעבור עשר שנים באשמת ריגול לטובת ברית המועצות, שימש בתפקיד ראש מחלקת תכנון באג"ם. באותו זמן גם היה חבר בוועדה הצבאית של מפ"ם, בה היו חברים גם ברוך רבינוב, חבר קיבוץ בית-אלפא, ויצחק שדה. בֵּר, בשבתו כראש מחלקת תכנון, דחה את עמדת הרמטכ"ל לגבי ארגון צה"ל, ותבע ארגון טוטלי של צבא ועבודה, יצירת כוח שיתבסס על ארגון כל המשאבים הלאומיים לצורכי ההתגוננות. עמדה זו עולה בקנה אחד עם תפישת הקומוניזם הצבאי, והיתה מאפשרת למפ"ם, באמצעות שליטתה במוקדי כוח בצבא, לכוון את רוב הפעילות הכלכלית והביטחונית במדינה. בֵּר תבע "להעלות את הענין לדיון ציבורי" – זה המוטו החוזר תמיד – ופירושו לערער את סמכות מקבלי ההחלטות הדמוקרטיים.

"כעת נתפוס את השלטון"
לאחר שנחלשה האחיזה הדומיננטית של מפ"ם בצה"ל, בשנה הראשונה שלאחר מלחמת העצמאות, ארגנה מפ"ם את קציניה בתאים מחתרתיים. גידי אילת, שבעצמו נטל חלק באותה התארגנות, חולֵק במאמרו "מפלגת הביטחון" על התזה של פרופ' זאב צחור, וטוען שלא מדובר היה במחתרת:

בפגישות אזוריות, הסביר רבינוב לחברים המגויסים את תפקיד התאים שהוא, 'שמירה על הרכוש האנושי של המפלגה – גיבושו, שמירת ערנותו הרעיונית'. מטרת התאים היא 'לימוד וליווי התפתחותו של צה"ל וגיבוש עמדה של ביקורת קונסטרוקטיבית' – 'לא מחתרת כי אם סניף של מפלגה פוליטית מהפכנית'.
בדצמבר 1950 נקראו קציני קבע ומילואים להשתתף ב"סמינריון להשתלמות צבאית" שהוכן ואורגן על-ידי מחלקת הביטחון של מפ"ם. מנהלי הסמינריון היו ברוך רבינוב וישראל בר. הם הכינו תוכנית עבודה שהופצה בין קציני מפ"ם הבכירים בצה"ל. מכוּתָביה: סיני (ארנן עזריהו), א. יפה, מ. גורן, י. רבין, צ. גרמן, חיים כידוני (בר-לב), ודדו (דוד אלעזר).

משתתפי הסמינר והמרצים גיבשו הערכה, לפיה החרפת המלחמה הקרה והקרבות בקוריאה יקרבו את פתיחת מלחמת העולם בין שני הגושים. נושא זה ו"שאלת השתלבות מפ"ם במחנה המהפכה", היו ציר הדיונים בסמינר. כל המשתתפים הדגישו שמלחמת העולם בוא תבוא. הם ראו בחומרה את העובדה שממשלת ישראל בהנהגת בן-גוריון, הכריעה על עמידה בצד העולם הדמוקרטי החופשי. "אנחנו משתפים פעולה עם העולם הזה , ואנחנו לא נבדלים ממנו בשום דבר פרט לבעיית הציונות", אמר יעקב חזן. מדברי ישראל גלילי עולה חשש שאנשי מפ"ם נוטים יותר מדי לפעולה מהפכנית. "הוא הזהיר את המפקדים מפני 'הופעות חמורות של חברים החוששים פן נאחר לקבל פני הצבא האדום'". כדי שלא יהיה ספק, אמר גלילי, כי לגבי "כיבוש השלטון – אין הדבר הזה בשל".

סא"ל דב ירמיה, ששימש אז כמפקד מחוז הגמ"ר, קבע:

אנחנו צריכים באמת ליהפך למפלגה מהפכנית. עלינו להבהיר כמה אמיתות יסוד ולהלן לחייב כל חבר – כולל ראשי המפלגה – להתכונן לקרב האחרון!… צריך לפעול כמו יחידה צבאית לפי סדר עדיפויות.
ירמיה תבע "לקיים מעתה את המרות המפלגתית" כאשר "מעתה נפסיק בהצבעות בכנסת – כעת נתפוס את השלטון".

שמעון אבידן הגדיר את הדילמה של מפ"ם במונחים מתונים יותר, אך הרבה יותר רלוונטיים לתפישת השירות הצבאי בשמאל הישראלי:

מדינת ישראל הולכת בדרך של השתלבות עם כוחות שאין ביכולתם לפתח דמות של לוחם, אלא של חייל שממלא את תפקידו במסגרת היחידה בהתאם לפקודות שהוא קיבל, בלי שהוא ינסה לעבור על המוטל עליו.
כלומר, אבידן חשש שהחייל בצה"ל של בן-גוריון יהיה ממושמע ומקצועי מדי, ולא יהיה כשיר לסרבנות אידיאולוגית.

חוג הקצינים של מפ"ם
בסמינר שנערך בגבעת חביבה, השתתפו קצינים ברמה של מג"דים ומח"טים, קציני מודיעין ומבצעים. ביניהם היתה אותה קבוצת מכותבים שקיבלו את תוכנית העבודה של הסמינר – אלה שהפכו תוך כעשור לבכירי צה"ל, ולאחר מכן לרמטכ"לים ושרים בכירים בממשלות ישראל. יעקב ריפתין, מבכירי ההנהגה של מפ"ם וחבר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אמר להם כי יש למפלגה חובות "עד לתפיסת השלטון ממש בארץ ישראל". "חֶבר אנשים שעוסק בענייני לחימה הוא הכרחי בשביל מילוי המשימה הזאת".

בכירי "חוג הקצינים" של מפ"ם – יצחק רבין, מאיר זורע, דדו, אברהם יפה ובר-לב, המשיכו להיפגש כפורום מפלגתי עם מנהיגי המפלגה, עד אחרי מבצע קדש בדצמבר 1956. גידי אילת רומז במאמרו כי ל"חוג" היתה המשכיות בתוך הצבא עוד שנים רבות אחר כך.

בן-גוריון מול שאלת הנאמנות של הקומוניזם הישראלי
על רקע עמדתו של "הקומוניזם הישראלי", נוכח אפשרות של כיבוש הארץ והאזור על-ידי "כוחות המהפכה", צפה בן-גוריון כי הדילמה – האם להילחם נגד הפולש העתידי או לשתף איתו פעולה –– תביא את מפ"ם לחציית הקווים אל מחוזות הבגידה. בכלל, הקורא היום עשוי לתהות, האם סכנת פלישה סובייטית לארץ-ישראל בתחילת שנות החמישים היתה אפשרות ריאלית. קרוב לוודאי שלא. אך אנשי מפ"ם טיפחו בקרבם את הלהט הסטליניסטי המהפכני עד כדי פסיכוזה. הם טיפחו בתוכם מנטליות של צבא מפלגתי נצור מעֵבר לקווי האויב. דמות החברה הישראלית הישנה, ההומוגנית והקטנה, השתנתה במהירות. חברה שהגיעה למלחמת העצמאות תחת דומיננטיות סוציאליסטית קולקטיביסטית, הפכה, עם הגעת זרם הפליטים מהשואה ומארצות ערב, לחברת מהגרים פלורליסטית עם בסיס להתפתחות של דמוקרטיה בעלת חיוניות בלתי-רגילה, כפי שאנחנו מכירים את ישראל של 2003. טיפוח הנאמנות לכוח זר מ"עולם המהפכה", יצר דפוס של ניכור ועוינות כלפי החברה המתפתחת.

בן-גוריון בחר שלא לאכוף את החוק על ההתארגנויות המחתרתיות של מפ"ם בצה"ל ובשב"כ, וגם לא כלפי שירות הידיעות הפרטי שהפעילה מפ"ם. הוא בחר בדרך של התמודדות פוליטית אידאולוגית, כפי שהיה נהוג באותה תקופה בארצות הברית ובאנגליה. על דרך פעולה דומה, של מאבק ציבורי נגד גופים קומוניסטיים שמאיימים על המשטר הדמוקרטי, המליץ פול קצ'קמטי (Keckemeti) במאמרו "כיצד מגיעים שליטים טוטליטריים לכוח מוחלט". בן-גוריון ציטט את גלילי, שהאשים את חבריו באגף השמאלי של מפ"ם, על כי הם מחנכים את החברים לראות כל פעולה של צה"ל כפעולה בשירות האימפריאליזם, וכל כביש לנגב כ"עורק תחבורה של האימפריאליזם".

בן-גוריון העמיד את השאלה בחדות:

ואם תזדמן שעת-הכושר ויעלה הרצון מלפני שליטי מוסקבה 'לשחרר' את המוני העובדים היהודים מהדיכוי של נשיאי ישראל ולהסיר מעליהם את עול 'ההשתעבדות לאימפריאליזם האמריקני', ויחליטו להשליט בישראל משטר של 'דמוקרטיה עממית', כפי שעשה הצבא הסובייטי … מה תהיה עמדתם של 'הציונים החלוצים' השומר הצעיר בהזדמנות כזו?… איך יתנהגו חברי השומר הצעיר בצה"ל? היעמדו עם מדינת ישראל 'המשועבדת לאימפריאליזם האמריקני' ויגנו עליה אף על פי שאין בה אלא דמוקרטיה פורמלית הנטולה 'עצמאות אמת', ואין בה משטר של דמוקרטיה עממית…או שהשומר הצעיר על מֶשקיו, מנהיגיו, חייליו בצה"ל… יהיו נאמנים למדיניות המוצהרת של מפ"ם – ויעמדו לימין 'המשחררים' מטעם 'עולם המהפכה' במלחמתו נגד אויביו מבחוץ?
בן-גוריון ריכז את ההתקפה שלו נגד השומר הצעיר, כדי להשלים את תהליך הפיצול בתוך מפ"ם. הוא ידע שאנשי אחדות העבודה – שגם הם היו סטליניסטים קנאים – נאמנים ללא סייג לערכי ארץ ישראל ולעצמאות מדינת ישראל, בעוד שאצל השומר הצעיר קיימת בעיה של נאמנות כפולה. הפעילות החתרנית בצבא, בש.ב, וקיום שירות ידיעות פרטי – היו בעיקר נחלתם של אנשי השומר הצעיר במפ"ם. בסופו של דבר, בעקבות פרשת מרדכי אורן ומשפטי פראג, החל תהליך פילוגה של מפ"ם (שהסתיים ב- 1954), כאשר טבנקין, גלילי ואלון מובילים את תנועתם החוצה ומקימים מחדש את אחדות העבודה כמפלגה נפרדת.

בן-גוריון הולך בדבריו שלב נוסף, וחוזה אפשרות שחזון ה"דמוקרטיה העממית" מתגשם בארץ ערבית שכנה:

אין זה כלל וכלל מן הנמנע ש'נס' זה יתרחש גם בעיראק, ו'החלקים הבלתי נפרדים של עולם המהפכה' בתוכֵנו, ממק"י ועד השומר הצעיר, ישמחו וישישו ואף יצהלו לקראת 'מהפכה' זו. ונניח שבעקבות עיראק הולכות סוריה ועבר הירדן , וכל ה'דמוקרטיות העממיות' הללו באות 'לשחרר' את המוני העובדים המשועבדים בישראל… – מה יעשו האבירים של 'הציונות' החלוצית והסוציאליזם המהפכני? – היילחמו יחד עם 'הרפורמיסטים והבורגנים' למען עצמאות ישראל כמו שהיא, או ייתנו ידם… לדמוקרטיות העממיות? … במילים אחרות במי יבגוד השומר הצעיר במקרה כזה? היבגוד 'במולדת הסוציאליזם המתגשם'… או יבגוד בעמו היהודי, במולדתו הישראלית…?
יחידה 101 – וסיירת מטכ"ל
שאלה זו נשארה כבושה בהוויה הישראלית במשך שנים רבות, אך מאז מלחמת של"ג היא צפה ועולה מחדש בצורות שונות. כבר בספטמבר 1952 הפיץ השומר הצעיר כרוז בעל אופי ממריד בנושא הארכת השירות הצבאי בחצי שנה. הכרוז פנה אל "הנוער, תלמידים, נערים עבריים וחיילים". בכרוז טען השומר הצעיר כי הארכת השירות על-ידי הכּנֶסת מכוּונת על-ידי האימפריאליזם האמריקני ותוכניות הפיקוד הים-תיכוני שלו: "חיילים, לִמדו מאחיכם בארצות תבל… המתנגדים למלחמה. התנגדו להארכת השירות, כי בשלום הוא פוגע".

ב-1953 הוקמה יחידה 101, ולאחר מכן הועבר הפיקוד על הצנחנים לידיו של אריאל שרון. בדפוסי החשיבה השגורים מימי טרום המדינה, נראו הצנחנים, בפעולות התגמול שביצעו, כעין "אצ"ל" – יחידה שנמצאת מחוץ לתחום ההשפעה של "חוג הקצינים". שני חברי הקיבוץ הארצי, חנן סמסון וצבי סדן, שהיו ביחידה 101 והשתתפו בפעולת קיביה, זומנו לבירור במחלקת הביטחון של מפ"ם. כשעמדו בני קיבוץ בית-אלפא להתגייס לצנחנים ב- 1954, הם זומנו לבירור אצל מזכיר הקיבוץ נתן שחם, שתבע מהם לא להתגייס ליחידה. הם התגייסו למרות הכל. הצנחנים גרמו לאובדן שליטה של ראשי מפ"ם על בני הקיבוצים.

ב-1958, מתוקף צרכים ביטחוניים ומודיעיניים, הוקמה יחידה חדשה שכונתה סיירת מטכ"ל. הקים אותה אברהם ארנן, יוצא הגדוד הרביעי של הפלמ"ח, שהיה בעברו חבר קיבוץ כברי. "היחידה", כפי שכונתה בפי לוחמיה, הפכה ברבות השנים ל"חוד החנית" של צה"ל והיתה אפופת סוד. היא היתה גם יחידה חברתית. אברהם ארנן יצר סביבה מעטפת חברתית של אישים ודמויות מעולם התרבות, שהיו מעורבים בהווי הפנימי של "היחידה". חבר קרוב של ארנן היה דדו. במסגרת תפקידו כקצין בכיר בחיל השריון (מח"ט 7), לא היתה לדדו כל נגיעה לסיירת מטכ"ל, שעל קיומה לא היה אמור לדעת. בכל זאת ידוע כי הוא היה מי שאיתר את אהוד ברק בגדוד החרמ"ש של חטיבה 7, ודאג להעבירו לסיירת תחת פיקודו של ארנן. פרט כזה, שנראה לכאורה שולי אבל התפרסם כעבור שנים, מעיד כי לא נשכח והיתה לו משמעות. משמעות של – "לא נותקה השלשלת" – וכך האליטה העתידית של צה"ל בראשית שנות ה-60, צומחת מתוך זיקה ל"חוג הקצינים". היו אלה אהוד ברק ודוביק תמרי, שהעידו כעבור שנים על האופי החוץ-צבאי, הפלמ"חי, שהטמיע ארנן ביחידה.

אומר דוביק תמרי, שהחליף את ארנן כמפקד היחידה בשנת 1964:

היה לו חזון מרחיק ראות, לכן הוא יצר יצוּר שקיבל בדור הראשון מאפיינים של הפלמ"ח ושל הצנחנים מהתקופה של טרום-קדש … הוא היה תוצר של הפלמ"ח, ואפשר לומר שנשאר נטוע עם רגל אחת בפלמ"ח, אפילו בגינונים. זה דור שמאז מלחמת העצמאות נאבק על קיומו הפוליטי – מאבק שבו הוא נכשל. הוא נאבק על זהותו החברתית כדור שהתגבש מתוך האתוס של התהוות המדינה על-ידי מלחמת העצמאות. אלה שנשארו בצבא הצליחו לשמור על מהות ועל תכנים – אנשים כמו רבין, דדו, שייקה גביש, נרקיס, בר-לב.
תמרי רומז כי כדי למשוך צעירים מוכשרים ליחידה, היה צורך להעניק לה מאפיינים חיצוניים של הצנחנים, אך להכניס לתוך הקליפה תוכן פלמ"חי. בין האישים שהכניס ארנן בסוד היחידה היה הסופר נתן שחם, שעשר שנים קודם לכן ניסה לאסור על בני בית-אלפא להתגייס לצנחנים. על ניסיונו של שחם לטוות את חוט השָׁני בין הפלמ"ח לסיירת מטכ"ל, העיד אהוד ברק:

ארנן שלח אינטלקטואל בשם נתן שחם, שהיה בפלמ"ח, לכתוב את ההיסטוריה של סיירת מטכ"ל. והוא פגש אותי, והוא התחיל לראיין אותי. הוא אמר לי שהוא עקב אחרי קורותיהם של צעירי הפלמ"ח: המעטים שעיצבו את היחידה המחתרתית שיותר מאוחר עיצבה את ביטחון האומה. והוא אמר, 'אני מתעניין באופן שבו אליטות מעוצבות ובדרך שבה הן מובילות'. בשבילי זה היה מהמם, באותו רגע, לראות את עצמי כחלק מאליטה! אבל היתה תובנה מסוימת במה שהוא אמר. האם היתה זו היחידה שעיצבה את הפרטים בתוכה, או אולי משהו שונה?
מה ראה נתן שחם בסיירת מטכ"ל שלא ראה קודם בצנחנים? האם לא היה כאן מאמץ, בנוסף לנושאים הצבאיים הטהורים, ליצור מרכז כובד בתוך צה"ל, שבו תהיה ל"חוג הקצינים" הישן של מפ"ם השפעה? רוב מפקדיה של היחידה עד אמצע שנות ה-80 היו בני קיבוצים, כך גם רוב מגויסיה. בכירי "חוג הקצינים" שלחו לשם את בניהם. שניים מהם, גיורא זורע (בנו של מאיר זורע) ועומר בר-לב, הפכו למפקדי היחידה (דליה רבין היתה פקידה ביחידה). בזמן מלחמת של"ג ב-1982, שלחו אנשי מילואים ביחידה מכתב לראש הממשלה בגין, שבו הודיעו לו כי אין להם אמון בשר הביטחון (שרון), הד רחוק להתחבטויות של הפלמ"ח בעיצומה של מלחמת העצמאות. לוחמים מהיחידה תוכננו להשתתף במבצעי לחימה בתוך ביירות. צוות שלם של חיילים בסדיר, שמפקדם היה בן קיבוץ השומר הצעיר, קיבל החלטה שהוא מסרב לעלות לביירות ללחימה. מפקד היחידה הגיב במהירות, איים לסלק אותם מן הצבא, והמרד דוכא. (זוהי עדותו של חייל בסיירת מטכ"ל, בשיחה איתי).

"נתניהו… שכחת מה למדנו יחד"
הופעתה של הסיירת כיחידה חברתית-פוליטית, מצאה את ביטויה המוזר והבוטה ביותר באוקטובר 1997, כאשר יוצא היחידה בנימין נתניהו כיהן כראש ממשלת ישראל. הלחישה המתוקשרת של נתניהו על אוזנו של הרב כדורי, כי "הם שכחו מה זה להיות יהודים", הניעה את יוצאי היחידה לפרסם מודעה על עמוד שלם בעיתונים בגנותו של ראש הממשלה: "אנחנו לא מאמינים שביבי היה בסיירת מטכ"ל", נאמר בכותרת ענק, ובכותרות המשנה:

"(כן, אנחנו יודעים שזה נכון), ובכל זאת קשה לנו להאמין שביבי היה פעם חלק מאיתנו. אנחנו פשוט לא מסוגלים להבין איך מ'היחידה' צמח אדם שמסוגל ומעז להתבטא כפי שעשה נתניהו…" והם עוברים לפנייה ישירה: "ביבי, ההתבטאות… שלך מנוגדת לחלוטין לרוח היחידה… שכחת את כל מה שלמדנו יחד, שכחת מה זה להיות ביחידה". יותר ממאה יוצאי היחידה השתמשו בשמה של סיירת מטכ"ל ובזהותם כלוחמי מילואים בה ככלי ניגוח אופוזיציוני, כאילו מדובר בסניף של הנוער העובד.

המודעה הזאת היתה כבר חלק בלתי-נפרד מתהליך הרגרסיה לדפוסי "הקומוניזם הישראלי" הישן, תהליך שניצניו הראשונים נראו בשלהי מלחמת ההתשה ב-1970, ולאחר מלחמת יום הכיפורים. את התאוצה הגדולה שלו קיבל התהליך בעקבות המהפך של שנת 77'. ב-1970 היו כמה חניכי השומר הצעיר, ביניהם בנו של אחד משרי מפ"ם, שמוליק שם-טוב, בין היוזמים של "מכתב השמיניסטים" המפורסם שזעזע את המדינה. המכתב בא מיד לאחר שראש הממשלה גולדה מאיר אסרה על נחום גולדמן לנסוע לקהיר לשיחות עם הראיס גמאל עבד אל-נאצר. דוברי הקבוצה, שמנתה 54 נערים, רובם ירושלמים, זכו, בעקבות החיבור שלהם לאליטה של השמאל באותה תקופה, לתגובה מהירה של התקשורת ולכיסוי נרחב. בנוסף לשמוליק שם-טוב, בלטו ביניהם גם ארן פטנקין, בנו של פרופסור פטנקין, וקובי תור.

דפוסי הסרבנות לא השתנו מאז
בנוסח, שהפך מאז לשגור אצל קבוצות נוער פוליטיות, כתבו "השמיניסטים":

אנו קבוצת תלמידי תיכון, העומדים לפני גיוסנו לצה"ל, מוחים על מדיניות הממשלה בפרשת השיחות גולדמן-נאצר. עד עתה האמנו שאנו הולכים להילחם ולשרת במשך שלוש שנים כיוון שאין ברירה. לאחר פרשה זו – הוכח שגם כאשר יש ברירה, ולו גם הקטנה ביותר, מתעלמים ממנה. לאור זאת, אנו ורבים אחרים, חושבים כיצד להילחם במלחמה תמידית חסרת עתיד בזמן שממשלתנו מכוונת את מדיניותה כך שסיכויי השלום מוחמצים…
זה היה המשך ישיר לאותו כרוז של מפ"ם שהופץ בשנת 1952, השנה שבה נולדו אותם שמיניסטים. בקונטקסט של לוחמה פסיכולוגית פוליטית, "מכתב השמיניסטים" היה הפצצה כירורגית מדויקת. זהותם של מובילי הקבוצה מצביעה על יד ארגונית פוליטית מכוונת.

צה"ל היה באותן שנים בשליטת בוגרי "חוג הקצינים" של מפ"ם, שיוקרתם נפגעה קשה כעבור שלוש שנים במלחמת יום הכיפורים. אברהם ארנן, שהיה אז תת-אלוף בצה"ל, עודד את מוטי אשכנזי בתנועת המחאה שארגן נגד שר הביטחון משה דיין. יצחק רבין, הבכיר מבין בוגרי החוג, הפך לראש ממשלה. בהיותו עדיין שר בממשלת גולדה, לפני התפטרותה, הוא תבע להחזיר את דו"ח אגרנט לוועדה, כיוון שהדו"ח פגע בדדו והשאיר את "הדרג המדיני", קרי – דיין, ללא פגע.

בעקבות השבר של יום הכיפורים והמהפך ב-1977, כשתנועת העבודה איבדה לראשונה בתולדות המדינה את השלטון, התחברו כל הפלגים האופוזיציוניים – מפלגת העבודה, מר"צ, חד"ש – תחת קורת גג אחת, שהפכה עכשיו למגדירת זהות: "השמאל". ארגון החזית המשותף היה תנועת שלום עכשיו, שהגיעה לשיא השפעתה כאשר איחדה את כל הפלגים בהפגנת הענק בספטמבר 1982, אחרי הטבח בסברה ושתילה. הפלמ"ח עבר לפיקודו של "ראש ממשלה ששמו בייגין", וההרגשה היתה, כפי שניבא יעקב חזן 30 שנה קודם, שהדבר בלתי-נסבל.

שלום עכשיו – ממשיכי מפ"ם?
ראיית העולם של המחנה החברתי-פוליטי שעמד מאחורי שלום עכשיו, חזרה להיות מקוטבת באותה עוצמה כפי שהיתה בראשית שנות החמישים. ביטא אותה הדובר הרהוט והאותנטי ביותר של השמאל הישראלי באותה תקופה, הסופר עמוס עוז, במאמר גדול שפרסם ב'ניו-יורק טיימס'. עוז ניתח כיצד הפכה החברה הישראלית מחֶברת מופת שוויונית לחברה שוביניסטית, לאומנית, קלריקלית, חשוכה, שהפלישה ללבנון היא חלק טבעי מעולמה. את מייסדי החברה הסוציאליסטית שנוצרה בארץ ישראל בחצי הראשון של המאה ה-20 הוא מתאר כמהפכנים, רומנטיקנים, אוטופיסטים, חולמים ומגשימים, שיצאו מבין דפי מיכה ועמוס בתנ"ך, והגיעו לארץ-ישראל דרך הרומנים של טולסטוי, דוסטויבסקי וטורגנייב. אלא שעם קום המדינה החלו להתגלות "סימנים ראשונים לקיומם של 'כיסי קפיטליזם' שזחל מתחת לפני השטח עם הגיעם של מהגרים יהודים אנטי-סוציאליסטים".

כותב עוז:

בקיצור, ישראל יכלה להיות חברה למופת, פתוחה, פולמוסנית, מעורבת, בעלת ערכים ייחודיים…מעבדה קטנה של סוציאליזם דמוקרטי – או כפי שהוותיקים היו אומרים, 'אור לגויים'. אבל בדיוק אז, כשהכל היה מוכן כבר לצמיחה של חברה כזאת, התחולל משבר.
מהו המשבר שהוריד את חברת המופת הישראלית המקורית מהפסים, דווקא עם הקמת המדינה היהודית?

"מדוע לא התפתחה ישראל להיות החברה השוויונית ביותר, היצירתית ביותר, הסוציאל-דמוקרטית ביותר בתבל?", שואל עוז, ומשיב: "הייתי אומר, שאחד הגורמים החשובים ביותר היה ההגירה ההמונית של ניצולי שואה, יהודי המזרח וסתם ציונים אנטי-סוציאליסטים… השואה שכנעה יהודים רבים… תפיסה פסימיסטית לגבי השימוש בכוח צבאי".

"יש גבול": בין חד"ש לשמאל הישראלי
על רקע תחושת הניכור והעוינות של אנשי השמאל כלפי החברה הישראלית, שאותה ביטא היטב עמוס עוז, קמה תנועת 'יש גבול', שהיתה ארגון חזית שנועד לחבר בין חד"ש האנטי-ציונית והקומוניסטית במוצהר, לבין השמאל הציוני המתלבט. ניצניה של תופעת 'יש גבול' הופיעו כבר ב-1979, במה שנקרא אז "מכתב המאה". כמה ממארגני מכתב המאה היו כעבור שלוש שנים בין מייסדי "יש גבול". חלק גדול מהחתימות נאסף בגוש קיבוצֵי השומר הצעיר, כרם שלום ומגן ובאוניברסיטה העברית. המסר העיקרי היה: סירוב לשרת במילואים בשמירה על התנחלויות. אם במכתב הקצינים מ-7.3.1978, שהוא האירוע המכונן של שלום עכשיו, היה איום סמוי בסרבנות גיוס כמו במכתב השמיניסטים מ-1970, הרי 'יש גבול' כבר החתימה בפועל חיילים וקצינים במילואים על הודעת סירוב מפורשת לשרת בלבנון. הודעות סירוב אישיות באו מצד שני קצינים בכירים בתוך הצבא עצמו, אל"מ אלי גבע ותת-אלוף עמרם מצנע.

כתב תא"ל מצנע לממונים עליו:

בנסיבות שנוצרו בעקבות האירועים האחרונים (סברה ושתילה), הגעתי למסקנה שלא אוכל להמשיך במילוי תפקידי. אין לי יותר אמון בדרג האחראי על הצבא… ארגיש שאוכל לחזור לצבא אחרי ששר הביטחון יתפטר.
קל היה ל'יש גבול' לגייס סרבנים ללבנון, אך ב-1988, לאחר פרוץ האינתיפאדה בשטחי יש"ע, הם סברו שהתנאים בָּשלו להקצנה נוספת – "סירוב לשרת בשטחים". בקבוצה המובילה של התנועה בלטו צעירים בעלי רקע משפחתי קומוניסטי, כמו סיני פתר, אך גם חניכי השומר הצעיר כמו יואב הס. והיה גם מיכאל ורשבסקי (מיקדו), שהורשע בפרשת "דרך הניצוץ", שהיה קשור לארגון הטרור החזית הדמוקרטית של נאיף חוואתמה. את המסר שלהם העבירו אנשי 'יש גבול' באמצעות "מכתב המילואימניקים", שאמר:

ההתקוממות בשטחים ודיכויה הברוטלי בידי הצבא מוכיחים בעליל את המחיר הנורא של המשך הכיבוש… אנו מכריזים בזאת כי נסרב לקחת חלק בדיכוי ההתקוממות והמרי בשטחים הכבושים.
בין אנשי 'יש גבול' הצעירים בלטה דמותו של אדם מבוגר למדי, שליווה את פעילותם כמעין דמות אב, וממשיך להשתתף בהפגנותיהם עד היום, בגיל 85. זהו אותו דב ירמיה, שקרא בראשית שנות ה-50, בעודו במדים, לכבוש את השלטון בכוח. אז היתה המְתנה דרוכה למפגש עם "עולם המהפכה" בדמותם של כוחות השחרור של הצבא האדום; היום זהו "עולם מהפכה" אחר – "המהפיכה הפלסטינית" המנהלת "מלחמה עממית" נגד "הקולוניאליזם הציוני" ו"הכיבוש". נראה שהעימות המחודש בין המדינה היהודית לבין "עולם המהפכה", עתה בהתגלמותו הפלסטינית, שוב מעמיד חלקים חשובים בשמאל בפני דילמת הנאמנות שהציב בן-גוריון לפני 50 שנה.

עבריינות אידאולוגית
את "הנאמנות" צריך להבין בהקשר זה לא רק במובן הביטחוני הצר, אלא גם בממדים של קיום הדמוקרטיה ושלטון החוק.

אמר השופט העליון יצחק זמיר:

מדינת ישראל, יותר ממדינות אחרות, חייבת להתמודד עם תופעה רחבה של עבריינות אידאולוגית. בתנאים של ישראל זו סכנה גדולה במיוחד. האם יש הצדקה לחשוף את ישראל לסכנה כזו? לדעתי, אין הצדקה כזאת… אותם אנשים המסרבים לשרת בשטחים מטעמי מצפון, או מטעמי השקפה חברתית או מדינית… אם הם רוצים לקיים אותה כמדינה דמוקרטית, אסור להם לחשוף אותה לסכנה נוספת, זו הכרוכה בעבריינות האידאולוגית.
ספק אם השופט זמיר וראש הממשלה הראשון העלו בדעתם שערעור הדמוקרטיה והפיכת מערכת החוק הישראלית לבלתי-אפקטיבית, הן בדיוק המטרות שאליהן חותרים חותמי המכתבים וההסכמים שמחוץ להסכמה הלאומית. על-פי סטפן פוסוני, המטרה העיקרית של אסטרטגיית "המלחמה העממית" היא להביא את היריב לפשיטת-רגל מדינית, מורלית וכלכלית. מבחינה מעשית הכוונה ליצור תנאים במדינת היעד, שישבשו את האפקטיביות והיעילות של הממשלה, לשבש ככל שרק ניתן את יכולתה למשול, לערער את סמכותה.

פעולתם של יוסי ביילין ואנשיו בז'נבה בראשית דצמבר 2003, היא דוגמא קלאסית לפעולה מסוג זה. היא מאתגרת את שלטון החוק במדינה, בידיעה שמערכת האכיפה בישראל איננה מספיק חזקה ובטוחה בעצמה כדי למצות איתם את הדין. הפגיעה הזו בשלטון החוק ובסמכות הממשלה החוקית מהווה, לכן, התנקשות בדמוקרטיה הישראלית, ויש לראות אותה כמתואמת עם אסטרטגיית המלחמה של אש"פ נגד מדינת ישראל.

http://mida.org.il/2016/05/24/%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%97%D7%AA%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%94%D7%A7%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%95%D7%A6%D7%9E%D7%A8/


........................................ [email protected]


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מאמר מרתק! קריאת חובה לכל ישראלי יודע ספר! גיאאוני 25.05.16 14:48 1
     ועוד באותו נושא: ''אם יהיה צורך לירות - נירה!'' גיאאוני 26.05.16 14:18 20
  זה שייך לפורום היסטוריה, ממש לא לאקטואליה. Big Joe 25.05.16 15:11 2
     בצר לי נאלצתי להתפשר על הפורום הזה גיאאוני 25.05.16 15:45 3
         כחובב היסטוריה, וגם כמי שמכיר היסטוריה של א''י והמדינה, אני עייף מהשימוש הציני Big Joe 25.05.16 16:20 4
             באופן כללי אני מסכים...אבל לא נראה שזה המקרה פה. גיאאוני 25.05.16 16:33 5
                 ''ויש לראות אותה כמתואמת עם אסטרטגיית המלחמה של אש''פ נגד מדינת ישראל'' Big Joe 25.05.16 16:49 7
                     בסדר גיאאוני 25.05.16 17:03 8
                         לכן ציינתי שזה שייך לפורום היסטורי. שם אפשר ללמוד את הארועים והדברים Big Joe 25.05.16 19:05 10
                             אני לא יודע למה החלטת שזה חסר שחר.. גיאאוני 25.05.16 19:18 11
                                 אני לא מתווכח על העובדות Big Joe 25.05.16 20:30 15
  מסכים מנחם בן דב 25.05.16 16:39 6
  מאמר שנכתב ב2004 ע''י אמנון לורד.. אלדר 25.05.16 17:29 9
  ומה ביחס לאלה הקוראים לסירוב כי הוראות הפתיחה באש לא מוצאות חן בעיניהם? ירושלמי ציוני 25.05.16 19:42 12
     מה ביניהם ובין קבוצות חתרניות מלוכדות סביב אידאולגיה ומנהיג, ובעלות היררכיה ברורה גיאאוני 25.05.16 20:03 13
         מה אתה אומר? שהיום השמאל ההזוי יותר מאורגן מהימין ההזוי? ירושלמי ציוני 25.05.16 20:18 14
             לא. שהשמאל של אז היה. ושהימין ההזוי לא מאורגן כלל, או ברמה נמוכה עשרות מונים מהשמאל של אז גיאאוני 25.05.16 20:51 16
                 על זה איני חולק. ירושלמי ציוני 25.05.16 22:00 17
  מי הכותב? (ומדוע שמו לא מופיע בראשית המאמר)? מאמר מאוד מעניין. פרה אדומה 25.05.16 22:30 18
     בשגגה לא הועתקה על ידי הכותרת שמופיעה במקור (אתר מידה), והנה היא כהאי לישנא: גיאאוני 26.05.16 00:14 19
         חן חן, תודה רבה. נהיה די טרנד שחברה` מביאים מאמרי דעה בלי שם המחבר. אני רגיש לזה פרה אדומה 26.05.16 19:47 22
             אתה צודק. אני פשוט עייפתי מלהתלונן שאין שמים את שם המחבר בכותרת Big Joe 27.05.16 13:21 23
  מעוד מעניין avi100 26.05.16 17:09 21

     
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    14:48   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מאמר מרתק! קריאת חובה לכל ישראלי יודע ספר!  
בתגובה להודעה מספר 0
 

לחצת? תשקיע כמה דק' לקריאה


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום חמישי י''ח באייר תשע''ו    14:18   26.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. ועוד באותו נושא: ''אם יהיה צורך לירות - נירה!''  
בתגובה להודעה מספר 1
 

המאמר מיום 11.11.11 (כן כן..)
מאת שלמה נקדימון

http://www.haaretz.co.il/1.1563189


תמיכתה של מק"י, המפלגה הקומוניסטית הישראלית, במשפט הרופאים במוסקבה, היתה הקש ששבר את בן גוריון. הוא יצא למסע שנועד להוציא אותה מחוץ לחוק ולשלוח את ראשיה לכלא. "היה כבר צורך לא פעם לירות באנשים הקרובים לנו יותר", אמר לחברי הוועדה המדינית של מפא"י. תיעוד נדיר.

"ירדתי לטבריא - לנופש ולהתרחץ בחמי טבריא", רשם דוד בן גוריון ביומנו ב-6 בינואר 53'. הוא נהג להתאכסן במלון גלי כנרת הקרוב, וקיים בו את פעילותו כראש ממשלה ושר ביטחון וכמנהיג מפא"י. אבל ביום התשיעי לנופש שקע לסערת רגשות שמילאה את ימיו הבאים בטבריה. המשפט הבא היה אולי זה ששיקף את מצב רוחו באופן הטוב ביותר: "נתחייב בנפשנו אם נוסיף להרשות לגיס החמישי המתועב הזה להשתולל בתוכנו", כתב.

בבוקר 14 בינואר קרא בן גוריון ב"קול העם", עיתונה היומי הוותיק של מק"י, המפלגה הקומוניסטית הישראלית, דיווח על העמדתם לדין במוסקבה של תשעה רופאים, שישה מהם יהודים, באשמת קשר להמתת מנהיגים ומפקדי צבא בכירים בברית המועצות. "קול העם" ביטא, כדרכו, תמיכה בלתי מתפשרת בצעד הסובייטי. "קראתי בהתפלצות דברי 'קול העם' הבוקר על תעלולי הזוועה של מוסקבה", תיעד בן גוריון את תחושתו. "...זו תהיה דמוקרטיה אווילית ומתאבדת, אם מתוך מושג מוטעה של חירות ביטוי וארגון תרשה לחבר המשומדים והבוגדים הלאומיים האלה להשתולל בעיתונות, באסיפות ובכנסת".

מערכת תחושותיו התעצבה לכדי החלטה. במכתב בן חמישה עמודים המופנה אל 15 חברי ממשלתו, קרא לקבל החלטה המטילה על משרד המשפטים "להכין בדחיפות חוק נגד 'ארגון עוין' המסייע בעל פה ובכתב ובאמצעים אחרים לכוחות חיצוניים המטפחים שנאת ישראל... שנאת ישראל במובן הכפול - נגד מדינת ישראל ונגד עם ישראל, כלומר גם נגד היהודים".

החוק המוצע, כתב, "צריך לתת סמכות לממשלה להכריז על ארגון המסייע לכוחות חיצוניים בפעולות אנטי ישראליות (לרבות פעולות נגד המדינה ונגד היהודים כיהודים באשר הם), מלמד זכות על פעולות אלה, ממציא להם חומר וכו' - שהוא 'ארגון עוין'. וכשארגון הוכרז כעוין אפשר לסגור ולהחרים עיתוניו, דפוסיו, מועדוניו, ולמסור לדין (את) מנהליו, ראשיו וחבריו, וחובת הראיה (ההפרכה) במקרה זה על הנאשם".

בן גוריון לא הוציא מכלל אפשרות שבעטיו של הצעד המוצע תרד מק"י למחתרת. "המחתרת הזאת קיימת בין כך ובין כך", כתב. "אולם לא ייתכן שלבוגדים גלויים אלה תינתן אפשרות לערוך אסיפות, לדבר בכנסת, לבוא למעברות, ולתת סעד ועזרה פומבית לאויבי חוץ של העם היהודי ושל מדינת ישראל, לנסוע לכנסים בינלאומיים העוסקים בהסתה אנטישמית ולהרעיל בארץ (את) האווירה בקרב הנוער והעולים".

בפסקה המסיימת של מכתבו קרא להחיש את קבלתו של החוק ולאכוף אותו לאחר מכן "בכל חומר הדין. כבוד המדינה וכבוד היהדות דורש זאת מאיתנו". המכתב נועד להימסר לממשלה בישיבתה הקרובה, ב-18 בינואר, שבה לא התעתד בן גוריון להשתתף בשל חופשתו. במקביל לכך הנחה את מזכיר הסתדרות העובדים, מרדכי נמיר, לפתוח בצעדים להוצאת מק"י ממוסדות ההסתדרות.

מעשי זוועה

למשפט הרופאים קדם משפט ראווה בפראג נגד בכירי המשטר, רובם יהודים, באשמת קשירת קשר נגד מדינתם. חיבור שני משפטי הראווה, שבמוקדם עמדו יהודים, הצביע על מערכה נוספת במלחמתה של ברית המועצות בציונות. בן גוריון קבע, במכתב שנזכר לעיל, כי הסובייטים "עושים מעשי זוועה לא מתוך דחיפה אמוציונלית אלא מתוך חשבון אכזרי קר הדרוש למטרותיהם ולצורכיהם הפוליטיים". הם זקוקים לכך כדי לשמר את "שלטונם המוחלט והשאיפות האימפריאליסטיות". עברו של סטלין כרוצחם של מיליוני פועלים ואיכרים בארצו, וכשותפו של אדולף היטלר בפתחה של מלחמת העולם השנייה, הביא את בן גוריון למסקנה כי סטלין לא יירתע מהשמדת יהודי רוסיה, "כשיראה משום מה צורך בדבר בעת מצוא". לסטלין, כך כתב, פנים כפולות: מצד אחד ינאץ כל מונח אנטישמי וגזעני, מהצד האחר "יעשה מה שעשה היטלר בלי כל רתיעה ומניעה מוסרית".

מלחמת קוריאה היתה אז בשנתה השלישית ובעולם היתה תחושה שמלחמת עולם נוספת קרבה ובאה, הפעם בין המערב לבין הגוש המזרחי. במוסדות מפלגת השלטון מפא"י קוימו דיונים תחת הכותרת "מקומנו במלחמת עולם שלישית". "אין כל ספק", כתב בן גוריון באותו מכתב, "שסטלין מתכונן בכל השיטתיות הטוטליטרית למלחמה זו... אין כל ספק בדבר", הוסיף, "שסטלין מתכוון להשמדת יהודי ברית המועצות וגרורותיה, שנאמנותם אינה ודאית בעיניו".

כשר ביטחון הורה בן גוריון להפסיק את הפצת "קול העם" בצה"ל. ב-15 בינואר 53' התקבלה במערכת "קול העם" הודעה מצה"ל על ביטול הזמנת העיתון ליחידותיו (עד אז הפיץ צה"ל ביחידותיו את כל העיתונים, שרובם היו מפלגתיים). בן גוריון הפעיל גם את המפלגה. ביוזמתו כונסה ב-16 בינואר, בדחיפות ובחשאיות, הוועדה המדינית של מפא"י. בן גוריון הפסיק לשם כך את חופשתו ובא מטבריה לתל אביב. מדבריו בפרוטוקול ניכר כי היה חדור רוח קרב. כוונת ברית המועצות היא להציג את היהדות כמפלצת, כסכנה לרוסיה, ולא ייתכן שתתקיים בתוכנו מפלגה נאצית, אמר.

בן גוריון הציע כי כבר בפתיחת מושב הכנסת, ב-19 בינואר, "נעביר בדרך הפרוצדורלית המהירה ביותר, חוק, הנותן סמכות לממשלה לאסור על ארגון של שונאי ישראל". הוא מנה את האיסורים אליהם חתר: להוציא את מק"י אל מחוץ לחוק, לבטל סיעה זו בכנסת, להעמיד את מנהיגיה וח"כיה לדין ולשלחם לכלא מ-10 ועד 20 שנה, למנוע מהם לקיים אסיפות ציבוריות, לא לאפשר לפעיליהם להופיע בבתי ספר, להחרים את מועדוניהם, עיתוניהם ורכושם, וכדומה. בתחום המשפטי תבע בן גוריון שייאמר כי החובה להוכיח שאינם מסייעים לשונאי ישראל תהיה מוטלת על הנאשמים.

בעקיפין היתה בחוק המוצע גם אזהרה ל"סיעת השמאל" הפרו-סובייטית, בהנהגת משה סנה, שהיתה בתהליך הקמה בתוך מפ"ם, שממילא היתה בעלת אוריינטציה פרו-סובייטית (ובהמשך התמזגה במק"י). "אנו עומדים בפני מצב כפי שהיה תחת שלטון הנאצים", התריע בן גוריון באוזניהם של 28 חברי הוועדה המדינית שנכחו בפגישה. הוא קרא להזעיק עולם ומלואו, עצרת מיוחדת של האו"ם, הפרלמנט הבריטי, הקונגרס האמריקאי, והביע סיפוק מצעדיו של נמיר "להוצאת המנוולים הללו מן ההסתדרות".

מן הוועדה המדינית יצא בן גוריון כשרק חצי תאוותו בידו. הוא הצליח לגבש הסכמה כללית בעד נקיטת צעדי עונשין קשים נגד מק"י, אך בתביעתו להוצאתה אל מחוץ לחוק נשאר במיעוט מזהיר. הראשון ששפך מים קרים על הצעתו זו היה השר בלי תיק פנחס לבון, הפולמוסן המרכזי של מפא"י מול יריבותיה. לבון העריך כי ההכרזה על מק"י כבלתי-חוקית תחייב הקמת מחנות ריכוז למאות ואלפי אזרחים, והתוצאה תהיה דווקא העמקת השפעתו של הקומוניזם.

עם זאת הציע לבון לשלול את חסינותם של חמשת חברי הכנסת של מק"י (אסתר וילנסקה, מאיר וילנר, אמיל חביבי, תופיק טובי ושמואל מיקוניס) כפרטים וכסיעה. הוא תמך בסילוקה המוחלט של מק"י מכל מוסדות ההסתדרות, ועם זאת צידד בזכותם של חבריה לבחור ולהיבחר לוועידת ההסתדרות. מדוע, שאל בהגיונו החד, לגרום מצב בו, בלית ברירה, יצביעו חברי מק"י בעד חטיבת השמאל במפ"ם, ובכך ייצרו מעין "קריפטו-קומוניזם". לסיכומו של דבר המליץ על השארת מרחב מחיה מצומצם מאוד למק"י.

בן גוריון לא נסוג מעמדתו העקרונית. לו יכלו מילים לדבר, המילים הרשומות בפרוטוקול היו מעידות על סערת רוחו של מנהיג המדינה החש כי גורלם של יהודים באשר הם תלוי בו. דבריו היו גם כתב אישום נגד החולקים עליו.

"...לא יתכן שבתוך מדינת ישראל יתקיים ארגון הדוגל בעלילת דם על העם היהודי. זו המדינה שכל אחד מאיתנו אחראי עליה, על חוקיה, על מנהגיה, על הפרלמנט שלה, על הדמוקרטיה שלה, אותה אתם מסלפים. הם דוגלים בעלילת דם יהודית עולמית. היכולים חוקי ישראל להרשות דבר כזה? היכולים חוקי ישראל להרשות הופעת עיתוניהם? ישיבתם בכנסת? אומרים לי כי פירוש הדבר הקמת מחנות הסגר. אם יהיה צורך לעשות מחנות הסגר - נעשה. אם יהיה צורך לירות - נירה. היה כבר צורך לא פעם לירות באנשים הקרובים לנו יותר".

על המשפטים האחרונים חזר בלשון נוקבת. "אם יהיה צורך במחנות הסגר, אני אציע להקים אותם, ואם יהיה צורך לירות - לא אפחד לעשות זאת. כבר עמדנו במצב כזה וירינו, אף על פי שהעניין היה הרבה פחות חמור. אמרנו לאצ"ל שעליו להתפרק ואם לא יעשה זאת תוך 24 שעות - נירה". הוא התכוון כמובן לפרשת אלטלנה (יוני 48'). כעת, הסביר, לא יהיה צורך בירי, אולם אין גם צורך שמדינת ישראל תרשה לקיים באופן חוקי מפלגה המזדהה עם עלילת דם עליה. "האם", שאל, "המדינה הרוסית היתה סובלת שיעלילו עלילת דם על בניה?"

הוא רמז לכך שהסכנה אינה רק ממק"י: "ישנם אחרים המתארגנים למעשי חבלה ולמלחמת אזרחים. להם יש משקים וברשותם נשק. נמסר לי כי בחיל אוויר הורידו עכשיו מכונות ירייה מאווירון". זה היה שיגור טיל לעבר מפ"ם. ראש שירותי הביטחון איסר הראל שטח לפני בן גוריון מידע על פעילות חתרנית של מפ"ם במשרד החוץ ובשירותי הביטחון וגילויים של מצבורי נשק בקיבוצי מפ"ם לקראת אפשרות של פלישה סובייטית לישראל.

בהרגישו כי הוא נשאר במיעוט בעניין היחס למק"י, הסיר מעליו בן גוריון את האחריות לתוצאות: "אוי ואבוי לה למדינה שתסבול דבר כזה בתוכה. אם יוחלט כך - יוחלט. אני, על כל פנים, אחשוב שזה משגה. ידי לא ישפכו את הדם הזה. לא אבוא להתווכח במוסדות אחרים על נושא זה. כפי שיוחלט כאן, כך יהיה".

הסתה אנטי יהודית

להצבעה הועמדו שתי הצעות. זו של בן גוריון, חסרת פשרות: "מתן סמכות לממשלה להכריז על המפלגה הקומוניסטית כארגון עוין שאפשר לפזרו". מנגד, חיבורן של הצעות לבון ושרת העבודה גולדה מאיר (אז מאירסון), "להתיר שימוש בכל האמצעים שבידי הממשלה - במסגרת החוק הקיים וחוקים שעוד יבואו - כדי לשלול ממק"י אפשרות של פעולה ציבורית, מבלי להפוך אותה לארגון העומד מחוץ לחוק". לפי הצעה זו אמורה הממשלה לקבל החלטה ברוח זו ב-18 בינואר. ביום שאחרי, תמסור הממשלה הודעה לכנסת, שבה תוגדר מק"י במפורש כ"גוף השונא את מדינת ישראל". מחברי ההצעה ביקשו שהוועדה המדינית תכתיב לממשלה "שהיא תשתמש בכל כוחה כדי למנוע פעולות של הפצת שנאת ישראל או סולידריות עם אלה המפיצים שנאת ישראל במדינה".

13 חברים בוועדה המדינית צידדו בהצעת לבון-מאירסון, בעוד שרק שבעה הצביעו בעד עמדת בן גוריון. בעקבות זאת נבחרה, על פי הצעת לבון, ועדה שתבחן את פרטיה של התוכנית לטיפול במק"י. ועדה זו לא פעלה והוחלפה באחרת, שנבחרה על ידי הממשלה.

לא ידוע מה חשב בן גוריון אחרי תבוסתו. הוא לא רשם מאומה ביומנו. הוא מיהר לחזור לטבריה. הממשלה התכנסה לישיבתה המתוכננת ב-18 בינואר בלעדי ראש הממשלה, שהמשיך בחופשתו. ממלא מקומו, שר האוצר לוי אשכול, לא הציג את מכתבו של בן גוריון, אולי משום שלא ידע עליו, שכן הוא לא השתתף בישיבת הוועדה המדינית. יש גם אפשרות אחרת: מאחר שהוועדה המדינית החליטה לדחות את תביעתו של בן גוריון להוצאת מק"י אל מחוץ לחוק, לא היה טעם בהצגת מכתב שתביעה זו במרכזו. עם זאת, לא ברור מי החליט לא להפיץ את המכתב בין חברי הממשלה, ולבן גוריון נודע על כך רק לאחר מעשה. "הדבר נבע מטעות", רשם לעצמו.

שבעת השרים מסיעות הקואליציה הקטנות (הציונים הכלליים, הפועל המזרחי, הפרוגרסיבים) לא ידעו על תביעת בן גוריון. איש מהם גם לא שאל בישיבת הממשלה מהי עמדת בן גוריון. הם הניחו כי אם ממלא מקומו, אשכול, מנהל את הישיבה, ולבון, המקובל על ראש הממשלה, מציג את הנושא, הרי יש להניח שהכל מתבצע על דעתו של ראש הממשלה הנופש.

מלבד בן גוריון נעדרו מישיבת הממשלה שר החוץ משה שרת, והשר בלי תיק דב יוסף. לבון פרש לפני הנוכחים יריעה נרחבת של פרשת מק"י. "בתוך מדינת ישראל קיימים כוחות העוסקים בהסתה אנטי יהודית, בהצדקת ההסתה, בהפצתה ובלימוד זכות עליה", אמר. יש להטיל עליהם עיצומים, והוא מנה אחד לאחד את אלה שהוזכרו בוועדה המדינית של מפא"י, ועליהם הוסיף תביעות לטהר את מנגנון המדינה - בכללו קול ישראל והמערכת המוניציפלית - מחברי מק"י.

גולדה מאיר, שתמכה בלבון, תבעה לתייג את מק"י בהחלטת ממשלה באלה המילים: ארגון עוין למדינת ישראל ולעם ישראל. "מדוע באמת יכולים טובי, מיקוניס ווילנר לנסוע בכל העולם כשבידם דרכון שירות? הרי זה דבר מזעזע שמותר להם להיכנס לכל מקום של הממשל הצבאי (ביישוב הערבי). זו כאילו מדינה שהחליטה לאבד את עצמה לדעת". לדידה, הצעות לבון הן המינימום האפשרי. "לבי מתפלץ שאין אנו יכולים לעשות יותר", אמרה בחדות לשונה.

לעשות, לא להכריז

מנהיג הפועל המזרחי, שר הסעד והדתות משה שפירא, המתון בהשקפותיו בדרך כלל, ביקש להנמיך את עוצמת הטון. "יכולנו להבין אילו ארצות הברית היתה מדברת בצורה כזו (כלפי המפלגה הקומוניסטית בתחומיה), אבל במדינת ישראל יש צורך בקצת זהירות ובקצת התאפקות... כנראה שברוסיה עומדים בפני טיהור רחב מאוד ועלינו להיזהר שלא לראות בכך רק נקודה יהודית. אם נדגיש יותר מדי את הנקודה היהודית, זו עלולה להיהפך לנקודה יהודית".

שפירא הצטרף לתומכים בפעולות ענישה נגד מק"י, אבל הציע לא לדווח על כך מעל במת הכנסת. "צריך לפעול ולא להכריז", יעץ. הוא צידד בתיקון חוק החסינות של חברי הכנסת, אבל כלפי יחידים, בכל מקרה לגופו, ובכלל אלה גם חברי מפ"ם. שפירא אף הציע לנטרל את עיתונותה של מק"י על ידי אי הכללתה במסגרת הקצבת הנייר הממשלתית. עדיף, לדעתו, לסגור את העיתון מעת לעת בשל מאמר כזה או אחר, כמתחייב מהחוק, ולהכביד על חייהם של הקומוניסטים בצורה שתחליש את פעילותם ואת מידת השפעתם על הנוער.

מנהיג המפלגה הפרוגרסיבית, שר המשפטים פנחס רוזן, פיקפק ביכולת הממשלה לשכנע את בית המשפט בטיעון שהוצאת מק"י מחוץ לחוק נובעת מהיותה קשורה לארגון זר המטפח שנאת ישראל. "אם בכלל לפעול נגד המפלגה הקומוניסטית צריך לעשות זאת באופן גלוי וישיר", אמר שר המשפטים. אבל לדעתו, למרות המצב המיוחד "יש לי ספקות רבים" אם לעשות זאת. הוא הציע שבדיון בכנסת לא ינקבו מפורשות בשם מק"י.

לבון השיב למסתייגים. אתה מתעלם, אמר לשפירא, מכך שהמדינות שמאחורי המסע האנטי-יהודי מודיעות קבל עולם ומלואו, "שהיהודים כעם, כיהודים וארגונים יהודיים מוסמכים (הג'וינט), אירגנו רצח, שהם מרעילי בארות, שתפקידם להרוס את עמי העולם... אנו עומדים בפני תופעה היסטורית חדשה, חידוש הניסיון ובכוח רב ולהפוך למדיניות מחייבת את ראיית היהודים כנושאי חבלה וסכנה לעמי העולם". הוא התעקש על פרסום הודעת ממשלה התובעת להגדיר שנאת ישראל כמעשה עוין למדינת ישראל, המחייב את ממשלתה לפעול נגדו בתחום המשפטי והארגוני.

הממשלה הרכיבה ועדה שתנסח את הצעות הפעולה, בראשות שר החוץ שרת (שלא נכח בישיבה), וחבריה שר המשפטים רוזן, שרת העבודה מאיר, שר הפנים ישראל רוקח ונוסף אליהם השר לבון.

וגדי עמנו

בדיון בכנסת למחרת היום, 19 בינואר, היה רק דובר אחד שדרש את "הוצאת בוגדי עמנו מהכנסת" - הרב מרדכי נורוק, נציג תנועת המזרחי. חברי הכנסת התווכחו בלהט רב עם נציגי מק"י, שהגנו בחום על ברית המועצות. שר החוץ שרת, בדברי הסיכום, הודיע כי ממשלת ישראל תוקיע באו"ם ומעל כל במה בינלאומית את ההסתה המתנהלת בארצות המשטר הקומוניסטי נגד העם היהודי. הוא התריע על הסכנה הנשקפת לשלומם של מיליוני היהודים בארצות אלה, והזהיר את מק"י בלי לנקוב בשמה: "כל ניסיון שייעשה על ידי אישים ועל ידי גורמים ציבוריים בישראל להצדיק הסתה המתנהלת נגד יהודים ומסכנת שלומם באיזושהי ארץ ולהגן עליה, ייחשב בעיני הממשלה כמעשה איבה כלפי המדינה, והיא תסיק מזה את כל המסקנות". ברוב קולות החליטה הכנסת להעביר את הנושא לדיון פרטני בוועדת החוץ והביטחון.

בן גוריון השקיף מן הצד. הוא אמנם בא לדיון בכנסת, אך הסתפק בקריאות ביניים לא מסעירות במיוחד. את ביקורתו הוא שמר לחבריו בממשלה. לאחר שקרא בעיון את הפרוטוקול מישיבת הממשלה יום קודם לכן, שממנה נעדר, הוא שלח מכתב לחבריה ובו הביע את אכזבתו מהקול הרפה מול ברית המועצות שאינה אלא "בית עבדים... משטר הבנוי על רצח, תרמית ודיכוי חירות האדם... המשך אכזרי ויעיל של האימפריאליזם הצארי". הוא "התחלחל" לקרוא כי התגובה היחידה נגד מה שנכתב ב"קול העם" היתה התראה של שר הפנים רוקח על סגירה אפשרית של העיתון, התראה ולא מעשה. "כלום נרשה לשונאי ישראל במוסקבה לקיים פה בגלוי ובתוקף החוק הישראלי סוכנים ומסייעים לשנאת ישראל?"

ב-27 בינואר התכנסה ועדת השרים, בראשותו של שר החוץ שרת. שר הפנים רוקח הודיע כי הורה על סגירת "קול העם" החל ממחר למשך עשרה ימים. הוא אף שוקל לסגור את העיתון המקביל שלו בשפה הערבית, ומכאן ולהבא יחמירו בעונש זה ויתמידו בו. שר המשפטים רוזן מסר כי משרדו עוסק בהכנת תיקונים בהתאם לחוק עבירות נגד המדינה. בישיבת הוועדה הוחלט לבצע שינויים בחוק זה, ובכללם לקבוע כי ארגון עוין הוא זה המקיים קשרים עם ארגון זר "המטפח שנאת ישראל".

לבון הציע שכל עיתוני מק"י, בכל השפות, ייסגרו, וכאשר ייפתחו מחדש ייסגרו שוב כעבור ימים ספורים. הוא הציע להותיר על כנה את חסינות הח"כים של מק"י "כלפי נאומים והצבעות", אבל לאפשר עריכת חיפושים בבתיהם. עוד הציע למנוע מהם זכות יציאה אוטומטית מישראל בדרכוני שירות, ואת זכות התנועה והכניסה החופשית לכל מקום ברחבי ישראל. במילים אחרות, להביאם למעמד של אזרח רגיל. שר המשפטים הסכים לכל ההגבלות של החסינות, למעט החיפוש בדירותיהם.

לבון אף הציע לטהר את מנגנון הממשלה מחברי מק"י. ואכן, ועדת השרים החליטה להורות למזכיר הממשלה ולנציבות שירות המדינה לבוא בדברים עם הגורמים המתאימים ולנהוג על פי החלטה זו. ועוד החלטה התקבלה: "לדאוג" שוועדת הכנסת תאפשר על פי תקנון הכנסת "הוצאה מיידית מהכנסת של חברי כנסת שעה שהם מקימים שערורייה". שר המשפטים התבקש לבדוק אפשרות להוציא את עיתוני מק"י מרשימת העיתונים הנהנים מהקצבת נייר ממשלתית באמצעות משרד המסחר והתעשייה. כן הוחלט "לדאוג" שקול ישראל לא ישדר עוד אירועים של מק"י, לא את נאומי חבריה בכנסת, ואף לא תמצית מהמאמרים ב"קול העם".

החלטות ועדת השרים הועברו לידיעת בן גוריון. בתגובה כתובה לחברי הממשלה, מ-29 בינואר, טען כי הממשלה עושה פלסתר את החלטותיה שלה. כך, למשל, החלטת שר הפנים לסגור את "קול העם" לעשרה ימים. הכוונה, הסביר, היתה לשלול "מהגוף הפושע" אפשרות לדבר אל הציבור במשך עשרה ימים. אלא שמק"י התחכמה והוציאה עיתון יומי בשם אחר, "קול הנוער". "האם זה ההיגיון והכוונה של העונש? האין אנו עושים לצחוק ולשנינה את החוק ואת הממשלה ואת האחריות במדינה במעשה המעורר צחוק זה? אבל אם מנסים לעשות משהו נגד המזדהים עם עלילת הדם - או שעושים דבר ממשי, ולו אפילו מצער (סגירה ממש), או - אין עושים כלום, ולפחות אין הופכים את הממשלה לאורגן נלעג, מגוחך ומחוסר אונים... ממשלה יכולה להיות טובה או רעה, אבל אסור לה להיות מגוחכת.

"יש לי הרגשה מרה", כתב בסיום, "שאינכם מעריכים חומרת הסכנה וחומרת הפשע".

שליטה בסודות חשובים

בישיבת הממשלה שדנה ב-1 בפברואר ב"פעולה נגד ארגונים עוינים", דיווח שרת על החלטותיה של ועדת השרים המיוחדת. הוא הודה כי בעניין סגירת העיתון "למעשה לא הושגה המטרה", שכן במקומו הזדרזה מק"י להוציא עיתון תחת שם אחר. לבד מכך, מק"י עתרה נגד שר הפנים לבג"ץ. ועוד דיווח, כי שר המשפטים יתאם עם ראש הממשלה הצעת תיקון לחוק שתקבע כי "שנאת ישראל וכל ניסיון לחפות עליה ולהגן עליה הוא מעשה עוין נגד המדינה", ותובא לאישור הכנסת.

שרת ידע לבשר כי כל השינויים בחסינות הח"כים, כולל חיפוש בבתיהם, יובאו לאישור הממשלה. חברי מק"י יסולקו מהמנגנון הממשלתי, העירוני והאקדמי, וכבר יצאה הוראה "לגשת לטיפול בעניין". שרת טען כי באוניברסיטאות יש לקומוניסטים דריסת רגל במקומות חשובים ביותר, ו"במעבדות הם שליטים על סודות חשובים ביותר". בעיריית חיפה הוחלט למנות קומוניסט ידוע כמהנדס עיר. "אני מקווה", אמר שרת, "שאישור זה לא יינתן".

עוד הוחלט לבוא בדברים עם האפוטרופוס על הרכוש הנטוש, כדי לברר אפשרות להוציא את הקומוניסטים מבניינים שניתנו להם לקיום מועדונים, המשמשים למעשה מרכזי הסתה והרעלה נגד המדינה והממשלה. שרת קרא בקול את מכתבו הביקורתי של בן גוריון, שהוזכר מקודם, ורוקח סיפר כי הוזמן לסעוד ארוחת ערב במלונו של בן גוריון, ובין המנות קיבל גם "מנה נוספת".

רוקח דיווח כי עירב בעניין את היועץ המשפטי לממשלה, חיים כהן, ואם יישנו מאמרי הסתה בעיתוני מק"י, הם ייסגרו לתקופה ארוכה יותר. לסגור לחלוטין אי אפשר; שר הפנים הסביר לממשלה כי מק"י, ולא רק מק"י, מחזיקה בכמה רישיונות לעיתונים יומיים, לירחונים ולכתבי עת, ויש להם האפשרות לשחק במקרים שסוגרים את עיתוניהם. למק"י יש חמישה רישיונות ורישיון נוסף יש למשה סנה.

בסיום הדיון החליטה הממשלה לנסח הצעת תיקון לחוק העיתונות, לפיו רשאי שר הפנים לאסור על הופעת כל עיתון, המחליף עיתון שהופעתו נאסרה, גם אם הוא בעל רישיון. תיקון נוסף יאפשר לשר הפנים לסגור בית דפוס אשר הדפיס עיתון כתחליף לעיתון שהופעתו נאסרה. בד בבד נבדקה אפשרות למנוע מתן נייר למק"י להדפסת עיתון במסגרת ההקצבה לעיתונות ואולם, הודיע רוזן לשרים, "אי אפשר להפלות". הוחלט לפיכך כי בגלל מחסור במטבע חוץ יש מקום להגביל את השימוש בנייר להדפסת עיתונים, והוטל על שר הפנים רוקח ועל שר המסחר והתעשייה פרץ ברנשטיין להציע הצעה משותפת בדבר הסדר עניין הנייר. הטיפול הועבר לידי מזכיר הממשלה.

אויבים גלויים

אך כל העניין התמסמס. כהבטחתו לבן גוריון, עשה מרדכי נמיר כמיטב יכולתו להעביר החלטה להוצאת מק"י מההסתדרות. ניסה ונכשל. ב-9 בפברואר פוצצה קבוצת קנאים מיוצאי לח"י פצצה בבניין הצירות הסובייטית בתל אביב בתגובה על המשפטים בפראג ובמוסקבה, ובעקבותיה ניתקה מוסקבה את יחסיה עם ישראל. בן גוריון מצדו המשיך את מלחמתו במק"י. ב-17 בפברואר התלונן ראש הממשלה בכתב לפני נשיאות הכנסת על השתוללות מתמדת של וילנר, וילנסקה ומיקוניס, "אויבים גלויים ומובהקים של מדינת ישראל" בזמן הדיונים במליאה ותבע לשים לכך קץ. אלא שב-5 במארס מת סטלין. בן גוריון לא אבה לוותר למק"י, אבל המערכת שנועדה ליישם את העיצומים נגד אנשיה נכנסה לקיפאון. "רוזן - שר המשפטים - מעכב את השינויים בחסינות ביחס לאנשי מק"י", כתב בן גוריון ביומנו ב-24 במארס.

זמן קצר אחר כך חלה תפנית במדיניות הסובייטית. ב-3 באפריל שוחררו במפתיע נאשמי משפט הרופאים. ב-20 ביולי חודשו היחסים בין ברית המועצות לישראל.

ביומנו מ-53' סיכם בן גוריון את אותו חודש ינואר סוער בשש מילים: "הרחיצה בים ביצעתי - הנופש לאו דווקא".*

משפט "קול העם"

בג"ץ קבע כי שר הפנים פגע בחופש העיתונות

הפרשה הידועה של סגירת עיתוני מק"י ומאבקה המשפטי נגד ההחלטה החלה כחודשיים לאחר שהוועדה המדינית של מפא"י דחתה את הצעת בן גוריון להוציא את מק"י אל מחוץ לחוק, ואילו הממשלה החליטה על שורת צעדים שרובם לא מומשו.

ב-22 במארס סגר שר הפנים את "קול העם" לעשרה ימים וב-14 באפריל את "אל-איתיחאד" ל-15 יום, בגלל פרסום מאמר ראשי נגד נכונותה כביכול של ממשלת ישראל לשלוח חיילים להילחם לצד ארצות הברית וכוחות האו"ם בקוריאה (הממשלה הכחישה; הסיוע הישראלי היה רק בתחום הרפואי). העתירה לבג"ץ נגד צווי הסגירה הובילה לפסק דין תקדימי, שקבע כי במתן הצווים נגד שני העיתונים חרג שר הפנים חריגה יסודית מתחום סמכותו ופגע בחופש העיתונות.


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    15:11   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. זה שייך לפורום היסטוריה, ממש לא לאקטואליה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    15:45   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. בצר לי נאלצתי להתפשר על הפורום הזה  
בתגובה להודעה מספר 2
 

והשיח סביב נושא המאמר הוא בהחלט אקטואליה.

נשמע לשמוע את דעתך לגופם של דברים, גם זילזול וביטול מוחלט, כצפוי..


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    16:20   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. כחובב היסטוריה, וגם כמי שמכיר היסטוריה של א''י והמדינה, אני עייף מהשימוש הציני  
בתגובה להודעה מספר 3
 

בהיסטוריה כדי לנגח פוליטית. כל פעם שמוזכר איזה קיבוץ, מיד תוקפים אותו על האבל שהכריזו במותו של סטאלין. "השמאל" הוא מושג אמורפי וכל מי שאי פעם היה סוציאליסט או קומוניסט, והיה רשע - משמש כלי לניגוח כל מי שנמצא שמאלה לבנט...

לנסות לנגח פוליטית היום, בהסתמך על ארועים בהם היה מעורב הפלמח - הוא עשיית שקר, ושימוש לרעה בהיסטוריה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    16:33   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. באופן כללי אני מסכים...אבל לא נראה שזה המקרה פה.  
בתגובה להודעה מספר 4
 

וגם אם הכותב מנסה להסיק מן הפרט אל הכלל, לדידי זה בכלל לא משנה ואני לא מתייחס לזה כלל, העניין הוא פרסונלי. די בזה בשביל להרעיד אמות סיפים, גם בלי הכללת כל השמאל.
עניין אותי לשמוע על אישים כמו ברלב, דדו, רבין וזורע ופגישותיהם בפורום הסודי, למשל.
על הקמת ה101 קראתי הרבה..לא ידעתי דבר ממה שנכתב פה..
הקונטקס לתגובות חברי היחידה לדברי ביבי בזמנו..
ועוד הרבה מידע שערורייתי.


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    16:49   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. ''ויש לראות אותה כמתואמת עם אסטרטגיית המלחמה של אש''פ נגד מדינת ישראל''  
בתגובה להודעה מספר 5
 

זאת המסקנה של האיש הבזוי. זה בדיוק מה שהתכוונתי בניצול לרע של היסטוריה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    17:03   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. בסדר  
בתגובה להודעה מספר 7
 

אם המחיר בעבור האמיתות שהוא הביא, הוא לשמוע את מסקנתו, נכונה או שגויה - אני אחיה עם זה.

זה בוודאי לא מאיין את שאר התוכן.


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    19:05   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. לכן ציינתי שזה שייך לפורום היסטורי. שם אפשר ללמוד את הארועים והדברים  
בתגובה להודעה מספר 8
 

הבעיה היא שבאותם ימים היו מושגים מאוד ראשוניים של ממלכתיות והבנת המנגנון הדמוקרטי. לכן בן גוריון מחץ גם את הפלמח וגם את אצל. כל נסיון להשליך על מה שקורה היום הוא חסר שחר.

במאמר מוסגר, זאת הייתה תקופה שנמשכה מאז ימי העליה השניה וכולה מלאה התחבטויות התיסרויות ושעות ארוכות של ישיבות ארוכות במקום שינה...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    19:18   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. אני לא יודע למה החלטת שזה חסר שחר..  
בתגובה להודעה מספר 10
 

כבר ראינו בהיסטוריה כיצד "קבוצת כח" ובפרט כזאת שחבריה חולקים את אותם ערכים והשקפת עולם משמרת את כוחה בגלגולים שונים לאורך תקופות ממושכות מאד

אני לא אומר שזו עובדה היסטורית, אני רק מוצא את זה מעניין במיוחד ומאיר עיניים. אני מדבר על הדברים שנטענו כעובדה היסטורית, פגישות שנערכו ודברים שנשאו. די בהם

אני אשמח אם תרחיב מידיעותיך או תתן את "הנראטיב" שלך לזה. כרגע מר לורד משכנע אותי די טוב..


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    20:30   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. אני לא מתווכח על העובדות  
בתגובה להודעה מספר 11
 

אבל כפי שנתתי את הדוגמה לאבל על מות "שמש העמים", שאינה בינה ובים השמאל היום, דבר וחצי דבר, כך גם כל הארועים הנ"ל התנהלו על רקע תקופתם.

ושוב: אני לא חולק על הסיפורים, אני חולק על משמעותם. למשל: זה בערך כאילו הרפובליקאים יטענו שהמדיניות של הדמוקרטים היום היא המשך לתקופה בה ערכו לינץ' בשחורים.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מנחם בן דב לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.5.10
3657 הודעות, 40 מדרגים, 70 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    16:39   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. מסכים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


ימים של גינויים, הוקעה, מעצרים, רדיפות והכפשות


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלדר לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.5.13
4881 הודעות, 129 מדרגים, 237 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    17:29   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. מאמר שנכתב ב2004 ע''י אמנון לורד..  
בתגובה להודעה מספר 0
 

יעזור להבין את הקונטקסט..

והמאמר עצמו מרתק גם אם טיפה מתיש בכתיבתו, גם אני גיליתי בו גילויים חדשים ומרעישים, ותכל'ס לא נפלתי מהכיסא.. השמאל הוא כ"כ חתרני, שזה לא מפתיע שזה היה כך אפילו שהם היו בשלטון..

הם מאמינים שם בתהליכים ארוכי טווח ובסוכני השפעה בנקודות מפתח.. מזה אני בעיקר חושש.. המאמר הזה רק נתן לי עוד כמה דוגמאות לתופעה..

תודה על הבאת הדברים!


רוח שפתיו תמית רשע!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    19:42   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. ומה ביחס לאלה הקוראים לסירוב כי הוראות הפתיחה באש לא מוצאות חן בעיניהם?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות, 221 מדרגים, 400 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    20:03   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. מה ביניהם ובין קבוצות חתרניות מלוכדות סביב אידאולגיה ומנהיג, ובעלות היררכיה ברורה  
בתגובה להודעה מספר 12
 

ועפ"י הנטען אף הוטל ספק באשר לנאמנותם לצה"ל (!) ביום פקודה. באמת לא מוצא את הדומה בין המקרים..


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    20:18   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. מה אתה אומר? שהיום השמאל ההזוי יותר מאורגן מהימין ההזוי?  
בתגובה להודעה מספר 13
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות, 221 מדרגים, 400 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    20:51   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. לא. שהשמאל של אז היה. ושהימין ההזוי לא מאורגן כלל, או ברמה נמוכה עשרות מונים מהשמאל של אז  
בתגובה להודעה מספר 14
 


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירושלמי ציוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    22:00   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. על זה איני חולק.  
בתגובה להודעה מספר 16
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פרה אדומה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
36212 הודעות, 255 מדרגים, 508 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי י''ז באייר תשע''ו    22:30   25.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. מי הכותב? (ומדוע שמו לא מופיע בראשית המאמר)? מאמר מאוד מעניין.  
בתגובה להודעה מספר 0
 


עקפו אותך מימין בכביש? אתה לא בנתיב הנכון! שמור על הימין.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיאאוני לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 8.9.11
21065 הודעות, 221 מדרגים, 400 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי י''ח באייר תשע''ו    00:14   26.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. בשגגה לא הועתקה על ידי הכותרת שמופיעה במקור (אתר מידה), והנה היא כהאי לישנא:  
בתגובה להודעה מספר 18
 

"המאמר פורסם לראשונה בכתב העת 'נתיב' בינואר 2004. אנחנו מודים למערכת על הרשות לפרסמו שנית."

הכותב הוא אמנון לורד.

(המאמר כולו נעים לקריאה הרבה יותר במקור מאשר בהעתקה לפה לטעמי)


עם הגולשים סליחה


........................................ [email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פרה אדומה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
36212 הודעות, 255 מדרגים, 508 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי י''ח באייר תשע''ו    19:47   26.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. חן חן, תודה רבה. נהיה די טרנד שחברה` מביאים מאמרי דעה בלי שם המחבר. אני רגיש לזה  
בתגובה להודעה מספר 19
 

תודה על התיקון.


עקפו אותך מימין בכביש? אתה לא בנתיב הנכון! שמור על הימין.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום ששי י''ט באייר תשע''ו    13:21   27.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  23. אתה צודק. אני פשוט עייפתי מלהתלונן שאין שמים את שם המחבר בכותרת  
בתגובה להודעה מספר 22
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
avi100 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.7.03
914 הודעות, 12 מדרגים, 24 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי י''ח באייר תשע''ו    17:09   26.05.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. מעוד מעניין  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות