גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #23450 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23450   
ZioNLight לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 22.4.16
35829 הודעות, 294 מדרגים, 364 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בטבת תשע''ז    15:21   15.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

שאלות ותשובות| מתי טובה לראש הממשלה הופכת לשוחד? הכל על ההיבט המשפטי-פרשות נתניהו  

 

ערכתי לאחרונה בתאריך 15.01.17 בשעה 15:36 בברכה, ZioNLight
 
האם יש צורך להוכיח קבלת תמורה בעבירת שוחד ומה יגיד בית המשפט על כך שנתניהו לא הגיש תלונה על סחיטה? שלושה משפטנים ענו ל"הארץ" על השאלות המרכזיות שמעוררות פרשות נתניהו

שתי החקירות המתנהלות כיום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפרשת טובות ההנאה ובפרשת השיחות עם נוני מוזס, מתמקדות בשאלה אם התנהלותו של נתניהו התגבשה לכדי עבירת שוחד או חצתה את הסף לעבירה הפחותה יותר, של מרמה והפרת אמונים.

משפטנים המומחים בתחום הפלילי ענו על חלק מהשאלות המשפטיות המתעוררות בפרשות נתניהו: פרופ' עמנואל גרוס, מומחה למשפט פלילי, מבאר את ההגדרה של הצעת וקבלת שוחד; עו"ד אביה אלף, לשעבר מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה שעסקה גם בתיק ליברמן, מפרטת את הראיות שלהן יזדקק נתניהו כדי להוכיח את חפותו בבית המשפט; ועו"ד עפר ברטל, מומחה לעבירות צווארון לבן אשר ייצג את שולה זקן בפרשת הולילנד, מסביר מה עשויים להיות הגורמים שעיכבו את חקירת הקלטות נתניהו־מוזס.

עו"ד ברטל: "ברגע שאפשר להוכיח קשר סיבתי בין מתן טובת ההנאה לבין העובדה שמדובר באיש ציבור — מדובר בשוחד. המקבל צריך לדעת שהוא מקבל את טובת ההנאה בגלל תפקידו הציבורי, והנותן צריך לדעת שהוא נותן אותה בגלל תפקידו הציבורי. חד־משמעית לא צריך להוכיח תמורה לשוחד. החוק מאמץ לחלוטין את אמרת חכמינו: 'שלח לחמך על פני המים כי ברוב הימים תמצאנו'. אם יש גם תמורה הרבה יותר קל להוכיח שוחד".
"לפי חוק העונשין, עובד ציבור הוא גם עובד של תאגיד המספק שירות לציבור, ולכן נוני מוזס, כעובד עיתון המספק שירות לציבור, יכול להיות מואשם גם בלקיחת שוחד מנתניהו ולא רק במתן שוחד. במקרה כזה, נתניהו ומוזס יכולים להיות בגדר מקבלי שוחד ונותני שוחד כאחד. אפשר להאשים כל אחד מהם בשתי העבירות ולא צריך לבחור כי בכל אמירה של מי מהם - הם חובשים כובע אחר".

פרופ' גרוס: "גם הצעה שלא התממשה היא בגדר שוחד".

פרופ' גרוס: "כאשר בעל עיתון מבטיח לעובד ציבור כמו ראש ממשלה כי בתמורה להפחתת עוצמה של עיתון מתחרה הוא ידאג לכתבות אוהדות כלפיו שיאפשרו לו להמשיך ולהחזיק במשרתו, יש בכך לכאורה הצעת שוחד. אם התכוון ראש הממשלה להיענות להצעה זו, הרי יש בכך לכאורה קבלת שוחד. איני יודע את פרטי השיחות ביניהם, אך לפי הפרסומים, היתה בחינה רצינית של אותה עסקה, שעל פניה יכולה לענות על ההגדרה של הצעה וקבלת שוחד".

עו"ד ברטל: "כל התשובה היא בהסתייגות גדולה כי אנחנו לא יודעים מה נאמר בדיוק בין השניים. אם ביבי שמר את ההקלטות או הורה על שמירתן לארי הרו, יכול להיות שביבי חשב שמוזס רצה לסחוט אותו ושיתף פעולה בכוונה עם ה'סחיטה' כדי לראות עד לאן מוזס מתקדם ואם הוא יוכל להחזיק משהו נגדו או אולי אפילו לפנות למשטרה. יכול להיות שכל מה שנתניהו הבטיח לכאורה היה 'בכאילו'. אם ביבי יכול להביא עדות של היועצים שלו שהוא תכנן את זה איתם, או עדות של יועץ משפטי שהוא התייעץ איתו בעניין בזמן אמת, אז כל מה שכולם אומרים היום זה קשקוש גמור.
"אך אם כל ההסתייגויות לא התקיימו, ומה שהיה זה שגם נוני מוזס וגם ביבי באמת מתכוונים למה שנאמר בהקלטות, אז מדובר באחת משיחות השוחד הכי דרמטיות ששמענו, כי מדובר בניסיון לשלוט על כלי תקשורת, שהוא אחד החזקים במדינה".

עו"ד אלף: "אם העובדות שפורסמו בתקשורת נכונות, ויש ראיות לכאורה שזה שוחד, נסגר המעגל של תן וקח — יש לך עובד ציבור, ראש ממשלה, שלקח סיקור חיובי או מינוי עיתונאים שייבחרו על ידו, וזה 'בעד פעולה הקשורה בתפקידו', כפי שנכתב בחוק. זאת, אלא אם יש לצדדים הסבר מצוין למה זה לא שוחד; למה אין מודעות ואין ציפייה לקבל או לתת".


עו"ד ברטל: "בוודאי שמעגל השוחד נסגר מצדו של מוזס, ובמקרה כזה מוזס הראה במעשיו שהוא מתכוון באמת ושהוא נותן מכיוון שנתניהו ראש ממשלה. אבל אצל נתניהו נשארת שאלת הכוונה — אם ברגע שהוא מקבל תמורה ממוזס הוא מבין שהוא מקבל אותה רק כי הוא ראש ממשלה ומפני שהבטיח לו, אפילו שהוא לא מתכוון לקיים את חלקו, נסגר המעגל. כל מה שנתניהו צריך לדעת זה שיש קשר סיבתי בין קבלתו את זה לבין היותו עובד ציבור. ברגע שאני רואה שאני מקבל, זה רציני. אז אולי בפעם הראשונה אני עוד לא עבריין, אבל בפעם השנייה שזה קורה ולא הפסקתי את זה, אני כבר עבריין. אם נתניהו לא מרים אליו טלפון ואומר 'עבדתי עליך' אז בפעם הבאה שמוזס יפעל על פי 'ההסדר' נתניהו קיבל כבר שוחד".


עו"ד ברטל: "אם נתניהו התכוון לרמות אותו ולא באמת לקיים את ההבטחות מהצד שלו, אך לא דאג שהסיקור החיובי יופסק, זה יכול להיחשב גם קבלת דבר במרמה וגם שוחד. אבל במקרה שאני היועץ המשפטי לממשלה ואני משתכנע שביבי עבד על מוזס כי הרגיש תחת סחיטה, לא הייתי מעמיד אותו לדין על שוחד או על קבלת דבר במרמה, אפילו אם בפעם השנייה כשמוזס נותן תמורה זה כבר שוחד — כי הוא (נתניהו) ממש לא התכוון".

פרופ' גרוס: "אם נתניהו יוכיח שהפגישות נועדו רק להוכיח שנוני מוזס מנסה לסחוט אותו, אזי לא ניתן יהיה להאשים אותו בעבירה של לקיחת שוחד, כי אין את היסוד הנפשי (הכוונה לקחת שוחד, ע"א). אבל אם זו היתה הכוונה של נתניהו — להוכיח שהוא נסחט על ידי הצעת השוחד — היינו מצפים שהנסחט ילך מיד ליועץ המשפטי לממשלה או למשטרה ויתלונן על הסחיטה. הואיל והוא לא עשה את זה, קשה להעלות על הדעת שיאמינו לגרסה שלו שהוא ניסה בסך הכל לתעד מצב דברים".

עו"ד אלף: "ההסבר על הסחיטה צריך להיות מגובה בראיות. צריך לשמוע את הקלטות ולראות מה באמת נשמע בהן וגם לראות של מי היוזמה לפגישה. זה מאוד חשוב, כי הניסיון מלמד שבדרך כלל אם אתה הנסחט אתה לא זה שיוזם את הפגישה. אם נתניהו יוזם הרבה פעמים, והוא מעלה את הנושאים, זה מעורר שאלה. צריך לבדוק אם באמת היתה סחיטה; אם נתניהו יזם את הפגישות במרחק זמן ולא התלונן אז לכאורה אין מקום לקבל את הטענה הזאת".

עו"ד ברטל: "לא בטוח שנתניהו היה הולך להתלונן כל כך מהר על סחיטה. אף אחד לא רץ כל כך מהר להתלונן במשטרה. ראינו את הנשיא לשעבר, משה קצב, שרץ להתלונן שסוחטים אותו ואיך הוא סיים את הפרשה. כשאתה רץ למשטרה איבדת את השליטה על האירוע, ואני לא אוהב לאבד שליטה על האירוע. לפעמים אני גם אומר ללקוחות שאם אדם אחר יודע שאני מחזיק אקדח טעון ודרוך נגדו, זה הרבה יותר יעיל מלירות את הכדור".
 
"העובדה שנתניהו יזם את הפגישות יכולה להיות ראיה נסיבתית לכך שנתניהו התכוון להכשיל את מוזס. זו יכולה להיות גם ראיה נסיבתית לכך שהוא לא נסחט. משפט פלילי דורש כוונה, אם אנחנו רוצים להרשיע מישהו אנחנו רוצים להראות שהוא התכוון לבצע את העבירה. אנחנו צריכים להראות שנתניהו התכוון לעשות דיל עם מוזס. אם הוא באמת התכוון זו יכולה להיות עבירה פלילית, אבל אם התכוון רק למשוך אותו בלשון אין עבירה. זאת שאלה קשה ולא תהיה עליה תשובה כנראה בהקלטות, כי אלה דברים שבתוך נפשו של אדם. מגיעים למסקנה לפי מעשים, לפי ההתבטאויות שלו באותו זמן עם חברים, עם יועצים, לפי זה יכולים לדעת למה הוא התכוון".

עו"ד ברטל: "אין סוף סיבות, בעיקר סיבות שמשרתות את טובת החקירה. צריך לבדוק את כשרות הראיה — האם נעשתה עריכה בהקלטה? רק בעניין הזה חוות דעת לוקחות שבועות וחודשים כדי לנתח קובץ כזה. צריך לבדוק אם הקובץ הוא המקורי, ואם לא המקורי להגיע לקובץ המקורי. צריך לבדוק אם זו היתה האזנת סתר — אם כן, אי אפשר לעשות בהקלטה שום שימוש. צריך היה לוודא שארי הרו הקליט את זה בהסכמת ביבי או בהסכמת נוני או בהסכמת מישהו אחר שהיה בחדר באותו רגע. בנוסף, צריך לחקור בחקירה סמויה את מירב האנשים שאפשר בנוגע לתוכן ההקלטות".

פרופ' גרוס: "חוק שירות הציבור (מתנות) אוסר על עובד הציבור לקבל מתנות ואם קיבלן הן ייהפכו לרכוש המדינה. החוק מחריג את האיסור ל'מתנה קטנת ערך וסבירה שניתנה לפי הנהוג בנסיבות העניין'. מתנות מחברים מותרות אם מדובר במתנות קטנות ערך וכמקובל. אני לא חושב שקבלת קופסאות של סיגרים יקרים ומשקאות יקרים על בסיס קבוע בסכומים של אלפי שקלים הם בגדר הנוהג והמותר".

עו"ד ברטל: "תחילה נשאלת השאלה מתי נוצרה החברות — האם מדובר בחברות מהצבא ומבית הספר, או בחברות שנוצרה לאור תפקידו הציבורי? אם הם הפכו חברים רק כשנתניהו מונה לתפקיד ציבורי זה דורש בדיקה. הדבר השני הוא ערך המתנות — ככל שערכן גבוה יותר, כך פחות סביר שמדובר במתנה, ויותר סביר שמדובר במשהו אחר. חשוב גם מבחינה ראייתית לבדוק אילו מתנות נתן נתניהו בחזרה. אם המתנות הן רק חד־צדדיות זה גורם להרמת גבה. קראנו ששרה נתניהו אמרה בחקירה שנתנה שרשרת לאשתו של ארנון מילצ'ן. השאלה היא כמה שווה השרשרת? זה לא צריך להשתוות למתנות ממילצ'ן (בגלל הבדלי ההון ביניהם, ע"א), זה צריך להיות בעל ערך גבוה ומשמעותי.

"הדבר השלישי הוא האם יש לנותן המתנות אינטרסים כלכליים בישראל? האם הן ניתנו צמוד לאירוע משמח? אם באמת נכונה הידיעה שנתניהו התקשר באופן אישי לשר החוץ של ארה"ב וסייע למילצ'ן בהשגת ויזה לעשר שנים זה יכול להיחשב כתמורה, ולהשלים את כל הדרישות של השוחד".

עו"ד ברטל: "המשמעות היא דרישת שוחד. באירוע מקובל לתת מתנה ובלבד שגם נתניהו נתן לאותם אירועים של מילצ'ן והאחרים מתנה. אם היתה לו שליטה על מה הוא מקבל, זה מגדיל את הסבירות שלא מדובר במתנה אלא בשוחד".


עו"ד אלף: "יכול להיות שהוא התכונן ליום הדין, יכול להיות שרצה אסמכתאות לשווי הדברים או לזהות המקבל. אפשר להשוות בין תאריכים של החשבוניות לאירועים חיצוניים כדי להוכיח בעד מה הם ניתנו. יכולות להיות סיבות יותר לגיטימיות ופחות לגיטימיות לשמירת החשבוניות. הרבה פעמים חשודים או נאשמים משיקולים שונים מנהלים תרשומות ומתעדים גם דברים שהשתיקה יפה להם. ראינו את זה ברישומי שולה זקן על הכספים של טלנסקי".

עו"ד ברטל: "אם הוא לא שמר חשבוניות במטרה להחזיק את ראש הממשלה במקום רגיש, אלא רק הוציא מחנויות תיעוד לרכישות בדיעבד, זה מוסיף לסבירות שמדובר במתנה".


עו"ד אלף: "לפעמים מעדיפים ללכת על העבירה הקלה יותר מתוך הנחה שכשיש קושי להוכיח את העבירה הקשה עדיף באמת להבטיח הרשעה בסוף הדרך. הרבה פעמים הפרקליטות מעדיפה ללכת על הבטוח ועל העבירה הנמוכה יותר, למרות שהיא לא נחותה כלל ועיקר, כי השוחד הרבה יותר קשה להוכחה, וכי אם יש זיכוי בשוחד יש אפקט שלילי לזיכוי".

דוגמה לכך היא שבפרשת טלנסקי הפרקליטות החליטה לא לייחס לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, עבירה של לקיחת שוחד, אלא עבירות מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה, אף שנמצא כי טלנסקי נתן לאולמרט מעטפות מזומנים ואולמרט שלח עבורו מכתבים לאילי הון על נייר רשמי של משרד התמ"ת.

פרופ' גרוס: "הן פרשת המתנות והן פרשת ידיעות יכולות להיחשב בנוסף לעבירות לפי חוק המתנות ועבירת השוחד, גם עבירות של הפרת אמונים, שכן יש כאן פגיעה בוטה בטוהר המידות ובאמון הציבור בשירות הציבורי".

עו"ד ברטל: "החוק קובע לנותן השוחד עד שבע שנות מאסר, ומקבל השוחד עד עשר שנות מאסר. העונש על עבירת מרמה והפרת אמונים ועל קבלת דבר במרמה הוא עד שלוש שנות מאסר. על קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות העונש הוא עד חמש שנות מאסר".

עו"ד גרוס: "בפרשות דרעי ופנחסי קבע בית המשפט העליון בזמנו, שעצם הגשת כתב אישום מחייבת אותם להתפטר מתפקידם, אך לגבי ראש ממשלה, אין קביעה כזאת. לא בפסיקה ולא בחוק. כי התפטרות של ראש ממשלה, שלא כמו שר, יכולה להוביל לבחירות. יש אפשרות של הכרזה על נבצרות — במקרה כזה אפשר למנות או להטיל את התפקיד על ממלא המקום שלו, ואם אין לו ממלא מקום —על אחד השרים שהממשלה תבחר. כאשר ראש הממשלה מורשע בעבירה שיש עמה קלון, יש פרוצדורה מיוחדת שמאפשרת להשעות אותו. אך רק כשפסק הדין נגדו הופך לחלוט (לא ניתן לערער עליו יותר, ע"א) זה מחייב את התפטרות".

מקור: עיתון המדינה. (לחיצה על התמונה יביא אתכם למאמר)



₪ £ $ € £ $ ₪ הכותב שמאלן קיצוני , ציוני קיצוני וקיבוצניק טהור ₪ £ $ € £ $ ₪


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  אם ראש הממשלה הוא לא ממפלגת נוני החדשה (לפיד) ולא מבוז'ון וזהבה (הארץ) זה תמיד שוחד בני מרום 15.01.17 23:52 1
     עם דיעה כזאת, ברור שלא קראת את המאמר המפורט... Big Joe 16.01.17 11:32 3
  מצחיק, הטענה שרוה''מ היה צריך להודיע שהוא לא רציני, על מנת שהסיקור החיובי יופסק הניצוץ 16.01.17 10:48 2
     התממות אופיינית של חסיד שוטה. Big Joe 16.01.17 11:33 4
         ותשובה לעצם הענין? כאן לא חוסמים על אד הומינם? הניצוץ 16.01.17 12:17 5
             גם לא חוסמים את אלה שמשתמשים בביטויים שהם אינם מבינים... Big Joe 16.01.17 13:51 6
  עם שלם מתמכר מרצונו לדמגוגיה ושטיפת מח – הפיקציה של פרשת השוחד . הגיון_בריא 17.01.17 21:50 7
     עבירת שוחד אינה עניין של ''הגיון''. היא עניין מאוד מוגדר בחוק. Big Joe 17.01.17 22:13 8
         אין לך כח לקרוא הרבה מילים הגיון_בריא 18.01.17 01:11 9
             תשמור את השאלות למועד ב' Big Joe 18.01.17 09:21 10
                 תודה על תשובתך הברורה הגיון_בריא 18.01.17 12:59 11
                     אתה אתה ממשיך להגחיך את עצמך. הסרוב שלי לשתף פעולה בשאלון המטופש הוא בדיוק ההיפך מהסכמה. Big Joe 18.01.17 16:20 12
                         טוב. סליחה שנפגשנו הגיון_בריא 18.01.17 16:58 13
  כן שוחד,לא שוחד לא משנה -ביבי חייב להתפטר. ש-עצמון 19.01.17 07:10 14

     
בני מרום לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 20.8.13
5695 הודעות, 25 מדרגים, 37 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון י''ז בטבת תשע''ז    23:52   15.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. אם ראש הממשלה הוא לא ממפלגת נוני החדשה (לפיד) ולא מבוז'ון וזהבה (הארץ) זה תמיד שוחד  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ח בטבת תשע''ז    11:32   16.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. עם דיעה כזאת, ברור שלא קראת את המאמר המפורט...  
בתגובה להודעה מספר 1
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הניצוץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.12.08
14469 הודעות, 202 מדרגים, 404 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ח בטבת תשע''ז    10:48   16.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. מצחיק, הטענה שרוה''מ היה צריך להודיע שהוא לא רציני, על מנת שהסיקור החיובי יופסק  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
האם מישהו הבחין אי פעם שחל שינוי בסיקור - שרוה"מ קיבל סיקור חיובי?

האם בכלל דובר על 'טובת הנאה' של 'סיקור חיובי', או על הפחתה חלקית של ניגוחי עוולה לא מאוזנים?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ח בטבת תשע''ז    11:33   16.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. התממות אופיינית של חסיד שוטה.  
בתגובה להודעה מספר 2
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הניצוץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 21.12.08
14469 הודעות, 202 מדרגים, 404 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ח בטבת תשע''ז    12:17   16.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. ותשובה לעצם הענין? כאן לא חוסמים על אד הומינם?  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  
ודאי שלא הצבעתי יותר ממך לביבי.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ח בטבת תשע''ז    13:51   16.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. גם לא חוסמים את אלה שמשתמשים בביטויים שהם אינם מבינים...  
בתגובה להודעה מספר 5
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הגיון_בריא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.1.17
1597 הודעות, 48 מדרגים, 93 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ט בטבת תשע''ז    21:50   17.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. עם שלם מתמכר מרצונו לדמגוגיה ושטיפת מח – הפיקציה של פרשת השוחד .  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מהי דמגוגיה ? השמעת טיעונים שמנוסחים היטב אלא שההיגיון שמאחוריהם חלול. המלל אותו נושא הדמגוג הוא בעיקר משפטים שנלקחים בשיטת "העתק הדבק" מטקסטים אחרים בהם יש הגיון אמיתי מאחורי המלל. אלא שבהקשר בו משתמש בהם הדמגוג הוא מלל חלול ללא הגיון מאחוריו.
התקשורת כולה עוסקת מזה שבוע בפרשיית השוחד בתיק "ביבי – נוני". כל הפרשנים מצקצקים על השוחד, השחיתות, ומה לא. מרוב שיטפון תקשורתי בלתי פוסק נדמה כי אנשים הפסיקו לחשוב בהגיון בריא והתמכרו לעיסוק בקלישאות ובמנטרות שחוקות שאין מאחוריהן ולא כלום. " שוחד" "טובת הנאה אישית" "עיסקת קח ותן" "שחיתות", וכו' . ואני הקטן מרגיש הטיפש היחיד בשכונה שלא מבין על מה כולם מדברים. אני שומע מלל ללא סוף אך אינני מצליח להבין את ההגיון מאחוריהן.
הדיון בתקשורת עוסק בשלושה סוגיות. 1. השוחד שקיבל נתניהו, יותר נכון שהוצע לו לקבל, מנוני מוזס. 2. התמורה אותה נתן נתניהו לנוני בתמורה לשוחד, יותר נכון הבטיח לתת. 3. האם היתה כוונה אמיתית לקבלת השוחד ו/או למתן התמורה, או שמא היו אלו הבטחות סרק.

1. נתחיל בשוחד. מהו שוחד? ומדוע הוא אסור? ובבקשה, הבה ניצמד להגיון, לא לקלישאות. ובכן, עניינה של עבירת השוחד היא כשאיש ציבור שמופקד על משאב ציבורי, מנצל את סמכותו זו, ו"סוחר" בה באופן פרטי. הוא מקבל כסף (או כל טובת הנאה אישית) לכיסו הפרטי בתמורה לשימוש בסמכותו הציבורית עבור קידום עניינו של נותן השוחד. זוהי אכן שחיתות. והמחוקק אף מגדיר זאת כעבירה חמורה מגניבה. ההגיון לכך פשוט: גניבה היא מאדם פרטי. שוחד הוא גניבה מהציבור כולו. אתה מועל באימון שקיבלת מהציבור ומשתמש במשאביו, למען קידום טובתך הפרטית.
נבצר מבינתי להבין מדוע "קבלת סיקור הוגן" בעיתון נחשב כשוחד ? האם אין זה האינטרס הציבורי שהסיקור בתקשורת יהיה מאוזן ואמיתי ? נכון, הסיקור ההוגן הובטח לנתניהו בשיחה סודית אפופת עשן סיגרים. ונכון, גם נתניהו אישית יהנה מהסיקור ההוגן, ובכן מה בכך? ראש עיר שהשיג תרומה כספית לעירו, ייחשב שקיבל שוחד כיון שבכסף זה יסללו כבישים עליהם יסע ראש העיר במכוניתו ?
מה ביקש נתניהו ? להוריד את רמת העוינות כלפיו מ-9.5 ל-7.5 . הא, ועוד משהו, להוסיף עיתונאי ימני לצוות העיתונאים השמאלני של ידיעות. נו, ומה בכך ? האם אין זה האינטרס של כל הציבור אותו הוא מייצג? האם הרדיפה הבלתי פוסקת של נתניהו בידיעות אינה פוגעת בכל בוחריו ? האם בעוינות של ידיעות כלפי נתניהו אין כדי לפגוע בכל ציבור הימין. כן. תתפלאו, אבל ציבור הימין רוצה שנתניהו יהיה ראש הממשלה, ולבו נחמץ כשידיעות אחרונות מועל בשליחותו העיתונאית ומגוייס באופן טוטלי להפלת האיש שמייצג אותם. הוא לא פוגע רק בנתניהו. הוא פוגע בכל ציבור בוחריו.
אבל יתרה מכך, ידיעות לא פוגע רק בציבור הימין. הוא פוגע בכל קוראי העיתון. גם ציבור השמאל רוצה, במידה והוא הגון, לקבל סיקור אמיתי והגון של המתרחש. הוא לא רוצה שיעלימו ממנו אם נתניהו עשה פעם באופן יוצא דופן דבר חיובי. הוא לא רוצה גם שיעלימו ממנו אם פעם באופן ממש יוצא דופן עשו יאיר לפיד או ציפי לבני דבר שלילי. ואתם יודעים מה ? הוא פוגע גם בדמוקרטיה. עיתונות אמיתית ואובייקטיבית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה. הטיה בלתי פוסקת נגד הימין, ורדיפה אובססיבית נגד ראש הממשלה שלו, היא נסיון להטות בכוח את דעת הקהל שמאלה. יודעים מה? תכתבו בעיתון כל מה שתרצו, אבל תהיו כנים. תכתבו בכותרת העיתון "העיתון להפלת ביבי", או "ידיעות אחרונות – ביטאון השמאל בישראל". כל עוד לא עשית זאת ואתה מתיימר להוביל את דעת הקהל בישראל עליך לשמור על אובייקטיביות וסיקור הוגן. נתניהו דאג איפה לאינטרס הציבורי. הוא דאג לקדם מטרה ציבורית שאין צודקת והגונה ממנה.
עכשיו, בטח תגידו לי, טוב, אבל כאן נתניהו הבטיח תמורה עבור הסיקור. יש כאן עסקת קח ותן. אז רגע, לתמורה תיכף נגיע. זוהי הסוגיה השניה. אבל כרגע אנו עוסקים לא בתמורה לשוחד אלא בשוחד עצמו. האם סיקור הוגן שוה לכסף פרטי לכיס ? לא. זהו אינטרס הציבור, ונתניהו בבקשתו מנוני סיקור הוגן והוספת עיתונאי ימני ייצג בכך את כל הציבור. כל הציבור או לפחות רובו הגדול, דורש זאת מנוני מוזס. נתניהו היה להם לפה.
אך מעבר לכך, הבה ונדבר לא על סיקור "הוגן" אלא על סיקור "אוהד" (אם כי זה לא המקרה שלפנינו, נתניהו ביקש סיקור הוגן, לא אוהד). אם סיקור אוהד כמוהו ככסף לכיס, אז צריך לבנות עוד בתי כלא. הנוכחיים לא יספיקו. איזה איש ציבור לא ביקש פעם סיקור עיתונאי טוב? תאמרו, הם לא הבטיחו תמורה עבור הסיקור. ובכן, ומה בכך? הרי בכדי לבסס עבירת שוחד לא צריך להוכיח תמורה. הרי איש ציבור שיבקש כסף לכיסו יואשם מיידית בקבלת שוחד, אף בטרם יבטיח תמורה. אז אם סיקור אוהד כמוהו כקבלת כסף, גם כאן אין צורך בתמורה. אז קדימה. תתחילו לחקור את כל השרים וראשי הערים. יהיה מענין. קשה יהיה למצוא צדיק בסדום שמימיו לא דאג לסיקור טוב.
אלו כמובן הבלים גמורים, אם סיקור טוב (לא "הוגן", אוהד) הוא שוחד כי אז נמשיך לאבסורדים נוספים, לבחור באיש הציבור בבחירות לכנסת, או לפחות לקרוא לבחור בו, זהו שוחד. מדוע לא? הרי יש לו מכך טובת הנאה אישית ! מדובר כמובן בשטות מוחלטת. מדוע? משום שקידומו הציבורי של איש הציבור הוא אינטרס של הציבור שבוחר בו. זה שהוא אישית מאושר מהיבחרו, זהו אולי מצער את הקנאים, אבל אין בכך כדי להיחשב טובת הנאה אישית. זהו האינטרס של הציבור שבוחר בו. הוא הדין סיקור אוהד. נבחר ציבור המבקש סיקור אוהד, מבקש זאת (גם) בשם הציבור אותו הוא מייצג. מה פסול בכך ? זה יושב בדיוק על אותו סקאלה של הרצון להיבחר.

2. נעבור לסוגיית התמורה. אני שומע שלשום את גיא פלג בחדשות ערוץ 2 חושף בפאתוס בטון מלא דרמה את פרטי ה"עיסקה הסודית". נתניהו ביקש לתווך לנוני מוזס משקיעים שיקנו את העיתון. ובכן, מקריין גיא פלג בדרמטיות של בלש שחשף עיסקת פשע, נמצאה איפה התמורה הסודית האפילה. מגיש המהדורה דני קושמרו נשמע נפעם מעוצמת התגלית המסעירה. הנה, הם אומרים בדרמטיות, הזדקרה לפנינו עיסקת השוחד הנוראה על שני צדדיה. מחד, קבלת השוחד – סיקור אוהד. מאידך, התמורה לשוחד- תיווך משקיעים.
פה הם איבדו אותי לגמרי. אם בסעיף הקודם הסברתי שסיקור הוגן (ואפילו אוהד רחמנא ליצלן), איננו שוחד, כאן כשאני שומע מהי התמורה, מתאייד לו לחלוטין סיפור השוחד. אם זוהי אכן התמורה המדוברת, הרי שהיא לגיטימית אפילו היה נתניהו לוקח עבור כך כסף לכיסו !! הרי שוחד עניינו לקיחת כסף פרטי בתמורה לשימוש בסמכות אותו הפקיד הציבור בידי איש הציבור. האם אסור לאיש ציבור לתת שירותים ממשאביו הפרטיים בתמורה לכסף ? אם נניח היה נתניהו מוכר את כתביו של אביו המנוח הפרופ' בנציון נתניהו בתמורה לכסף. כן, כסף מגעיל ממש, לא סיקור אוהד. היה בכך עבירת שוחד ? האם לאיש ציבור אסור למכור רכוש פרטי שירש מאביו בתמורה לכסף? במה שונה גיוס משקיעים לרכישת ידיעות? האם תיווך משקיעים הוא שימוש בסמכותו כראש ממשלה? אם נתניהו יפנה לידידו פאקר שישקיע בידיעות, הוא עושה בכך שימוש בסמכותו ? הוא עושה זאת כנתניהו האיש לא כראש הממשלה. מדוע שלא יקח על כך תמורה ? אף אם נתעלם מהסוגיה הראשונה ונחשיב את הסיקור ההוגן כ"כסף לכיס", מדוע שלא יבקש תמורה עבור התיווך?
אולי החוק אוסר על ראש ממשלה לעסוק במסחר כעיסוק פרטי נוסף, אינני בקי בחוק. אך זוהי אינה עבירת שוחד ולא דומה לשוחד. (כאמור אני מדבר על כסף ממש. לא על סיקור, זהו ודאי לא "עיסוק פרטי נוסף").
אותו הדבר באשר לטענה שנשמעה כאילו הוא הבטיח "לסדר" אצל ידידו שלדון אדלסון שישראל היום לא יוציאו מוסף סופ"ש. האם יש בכך שימוש בסמכות? יש בכלל סמכות לראש ממשלה לבקש דבר כזה? אם ישראל היום יקבלו את פנייתו של נתניהו זהו ענין בין שני אנשים פרטיים. מה לזה ולשוחד? איפה כאן השימוש בסמכות ובמשאב ציבורי בתמורה לטובת הנאה אישית ? נבצר מבינתי להבין.

3. אך כאן אבקש לעסוק בתמורה האחרת שנטענה – סיוע בהעברת חוק ישראל היום (אם אכן היתה כוונה לתת תמורה כזו. העובדות מוכיחות את ההיפך, אך נניח לזה כרגע). זהו אכן שימוש בסמכות ציבורית. אתה משתמש בסמכות שנתן לך הציבור לקדם חוק שמטיב עם נוני. ובכן כאן אני מבקש לשוב לסעיף 1. אם הבנו שהשגת היעד של סיקור הוגן בעיתון של המדינה, איננה, אף אם גם נתניהו נהנה חלילה ממנה, טובת הנאה פרטית, אלא הינה מטרה צודקת ואינטרס ציבורי ראשון במעלה. כי אז, בלית ברירה אחרת (-הרי לא ניתן לכפות בחוק על ידיעות סיקור הוגן) מוצדק לפעמים לשלם בעבורה גם "בכסף ציבורי". כלומר, נוני ודאי עבריין וסחטן, שמתנה סיקור הוגן בסגירת המתחרה שלו. אך בלית ברירה, ומשזהו המצב, מותר לציבור הנסחט להסכים להיסחט, ולהעביר חוק, אף אם לא צודק כשלעצמו, שסוגר את ישראל היום, במטרה ציבורית נעלה להפוך את העיתון של המדינה לעיתון הוגן ואובייקטיבי. גם שחרור 2000 מחבלים בתמורה לגלעד שליט היתה תשלום "לא צודק" בכסף ציבורי, להשגת יעד חיוני למדינה. שחרורו של שליט. לפעמים אתה מוסר שטחים בכדי להשיג שלום, ולפעמים אתה סוגר עיתון אחד בלית ברירה, בכדי לקבל תקשורת הוגנת ואובייקטיבית.
אך יתרה מכך. הבה נתאר לעצמנו דיון היפוטטי בכנסת בחוק ישראל היום, בו אומר נתניהו כי הוא מסכים עם הטיעונים שהעלו תומכי החוק, אף חרף הסכמתו זו הוא מתנגד לחוק, וזאת משום שיש בכך לסתום את פיות הימין במדינה, שכן כל העיתונים האחרים נשלטים טוטלית ע"י השמאל. השתקת קולו של רובו של העם הינה בלתי אפשרית ובלתי מוסרית, יאמר נתניהו. לכן חייבים, חרף כל טענותיכם, לאפשר את המשך הופעת ישראל היום. כך נתניהו. ואילו מצדדי החוק יענו לו בתגובה כי הם מוכנים להסדיר את בעיית השתקת קולו של הימין ע"י הכנסת עיתונאים של הימין לידיעות אחרונות, והתחייבות לסיקור הוגן. ואז היה נתניהו אומר גלויות שאם כך הוא מצטרף לתומכי החוק. היתה בכך בעיה? מישהו היה מאשים אותו בעסקת שוחד ? ובכן אימרו לי רבותי, בגלל שאותו הדבר בדיוק נעשה בחדר סגור בשיחה בין ביבי לנוני זה עיסקת שוחד ?

4. נעבור לסוגיה השלישית. הבה נתעלם מכל הכתוב עד כה ונניח כי אכן קבלת סיקור הוגן בתמורה להעברת חוק ישראל היום הוא קבלת שוחד פר אקסלנס. אך האם היתה כוונה אמיתית מצידו של נתניהו לעמוד בכך, או שמא הוא הוליך את נוני שולל במטרה לדובב אותו ולהוציא אותו כסחטן?
חשוב להבין. לפי החוק אין צורך בקבלת השוחד בפועל, או במתן התמורה בפועל. די בכך שהיתה הצעה כזו. אך ברור לכל בר דעת כי אין הכוונה להרשיע את המציע רק בשל "המילים החמורות" שהוציא מפיו. אלא בשל הכוונה לעמוד מאחוריהן. נכון הוא שהחוק יוצא מהנחה פשוטה כי כשכאיש ציבור מסתגר עם מציע השוחד, ומציע את הצעתו, הוא מתכוין ליישם זאת. זוהי לוגיקה פשוטה. אחרת מדוע שיציע זאת? הוא מתכוין לדובב אותו ? לשם מה ? מה יש ביניהם מלבד קידום עיסקת השוחד? שונה הדבר לחלוטין במקרה שלפנינו. מדובר בשני אויבים בנפש מזה שנים. נתניהו נפגש עם אויבו הגדול המחזיק בעוצמה בלתי רגילה כשולט על דעת הקהל בישראל. האם לא הגיוני להניח שנתניהו כמדינאי ממולח ינהל איתו מו"מ ערמומי במסגרתו יבטיח לו הבטחות סרק, במטרה להציג אתו כפי שהוא – סחטן באיומים, ואת עיתונו כפשקויל נמוך? זה ממש לא המקרה הקלאסי של שוחד בו נפגשים יחד שני ידידים "לגנוב יחד סוסים". מדובר בשני אויבים מרים שנפגשים במטרה לחלץ כל אחד לעצמו השגים במלחמה שביניהם. ממש לא מוכרח שהמטרה לשמה נפגש נתניהו עם נוני היא לשם קבלת השוחד ולא לשם הפלת יריבו בפח. מדוע לא נניח כי נתניהו נהג בפגישתו כמו עוד מו"מ מדיני מתיש, שבו לרוב מתישים הצדדים זה את זה, מתחמנים, ולא תמיד מתכוונים למה שאומרים. ביחוד כשהמציאות מוכיחה בעליל שאכן נתניהו לחם כארי בחוק ישראל היום, וכן שהוא לא קיבל ולו יום אחד של סיקור הוגן בידיעות. משמע, הוא אכן לא התכוין ליישם אף מילה מהתמורה שהבטיח. הוא רק ביקש, והצליח, לדובב את אויבו הגדול, ולהפילו בפח.

5. סוף דבר. דומה כי מעולם לא היה בישראל דיון כה דמגוגי ששוטף אליו את כל התקשורת. אתם שומעים מלל בלתי פוסק מגישי תכניות, כתבים, ומתראיינים , כולל מלומדים ופרופסורים מכובדים, וכולם מדברים בסיסמאות. מצטטים לכם חוקים על שוחד ועל תמורה, כשההקשר לענייננו הוא מופרך לחלוטין. אז רבותי, חשוב לא לתת למוח להישטף, ולא לאבד את ההגיון הבריא. זה קשה אבל אפשרי.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ט בטבת תשע''ז    22:13   17.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. עבירת שוחד אינה עניין של ''הגיון''. היא עניין מאוד מוגדר בחוק.  
בתגובה להודעה מספר 7
 

ומהמבחר של משפטים שבחרץתי לקרוא (מי משוגע לקרוא את ים המלים הזה?) עולה בבירור שזה מהווה הדגמה מופלאה לדמגוגיה. אז מבחינה זאת אפשר לראות את כל המלל כתשובה על שתי המלים הרשונות...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הגיון_בריא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.1.17
1597 הודעות, 48 מדרגים, 93 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ' בטבת תשע''ז    01:11   18.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. אין לך כח לקרוא הרבה מילים  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  
ערכתי לאחרונה בתאריך 18.01.17 בשעה 01:20 בברכה, הגיון_בריא
 
אז נזרום איתך עם שאלה קצרה אחת.
אם סיקור אוהד לפי ה"חוק המאד מוגדר" כלשונך הוא "טובת הנאה אישית". אז מעתה כל איש ציבור שדאג לקבל סיקור אוהד בעיתון קיבל לדעתך שוחד ?
לפני שתענה רק תזכור שלפי ה"חוק המאד מוגדר", בעבירת שוחד לא צריך להוכיח תמורה לשוחד!
תענה על זה ונמשיך לשאלה הבאה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ' בטבת תשע''ז    09:21   18.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. תשמור את השאלות למועד ב'  
בתגובה להודעה מספר 9
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הגיון_בריא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.1.17
1597 הודעות, 48 מדרגים, 93 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ' בטבת תשע''ז    12:59   18.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. תודה על תשובתך הברורה  
בתגובה להודעה מספר 10
 
  
שאם נתרגם אותה לשפה של אדם בוגר ומתורבת היא בעצם "אין לי מה לענות, אתה צודק".
אז הנה בהחלט התקדמנו ואפשר לעבור לשאלה הבאה:
האם כשנתניהו מבקש סיקור הוגן הוא מייצג את האינטרס האישי שלו, או שזהו האינטרס של מליון מצביעיו ששלחו אותו לייצג אותם, ובמחשבה נוספת את האינטרס של כל אדם הגון במדינה ?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ' בטבת תשע''ז    16:20   18.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. אתה אתה ממשיך להגחיך את עצמך. הסרוב שלי לשתף פעולה בשאלון המטופש הוא בדיוק ההיפך מהסכמה.  
בתגובה להודעה מספר 11
 

אבל אין סיכוי שחסיד שוטה יתחבר למציאות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הגיון_בריא לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.1.17
1597 הודעות, 48 מדרגים, 93 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ' בטבת תשע''ז    16:58   18.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. טוב. סליחה שנפגשנו  
בתגובה להודעה מספר 12
 
  
חשבתי שמדובר בבחור אינטלגנט. טעיתי. קורה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ש-עצמון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.4.16
33079 הודעות, 165 מדרגים, 300 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי כ''א בטבת תשע''ז    07:10   19.01.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. כן שוחד,לא שוחד לא משנה -ביבי חייב להתפטר.  
בתגובה להודעה מספר 0
 


"חיינו הממהרים וחיינו העוברים לאט. דרך שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד".{י.עמיחי}


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות