גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #24058 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24058   
qm
חבר מתאריך 9.8.02
60214 הודעות
יום שני א' באב תשע''ז    07:50   24.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מנדלבליט מעכב את החקירה של נוני מוזס – זה עלול להיגמר כמו עם ליברמן  

 
  

היועץ המשפטי לממשלה אינו מאפשר לשום גוף לחקור מעורבים בפרשות שבהן מעורב ראש הממשלה, מלבד הפרקליטות ■ כדאי למנדלבליט להיזכר במבוכה הגדולה שחש קודמו בתפקיד, היועץ יהודה וינשטיין, בפרשת השגריר בלטביה, שבה זוכה אביגדור ליברמן

הקצב המהיר שבו מתחלפות הכותרות על חקירות השחיתות, שבהן נקשרים שמו של ראש הממשלה או שמות של מקורביו, מסחרר אפילו שחיתותולוגים מיומנים. הדיווחים על פרשת הצוללות ועל החשדות בבזק — שתי פרשות שבהן אין חשד מובהק וישיר נגד בנימין נתניהו — קברו את הכותרות על שתי הפרשות שבהן מעורבותו מובהקת ומרכזית: תיק המתנות ותיק השיחות עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס.

נתמקד רגע בתיק שיחות נתניהו־מוזס. המשטרה עדיין חוקרת את התיק הזה. באחרונה מסרו בו עדות בעלי "ישראל היום", שלדון אדלסון ורעייתו, מרים אדלסון. נתניהו הוא אחד החשודים, אבל מה עם מוזס?

התנועה לאיכות השלטון עתרה בסוף מאי נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן והממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין, בדרישה לחקור את החשד לעבירות הגבלים עסקיים מצדו של מוזס. העותרת גם דרשה שתיגבה עדות ממעורבים נוספים ששמם עלה בשיחות נתניהו־מוזס, כמו אדלסון, השר יריב לוין, ח"כ איתן כבל ועורכים בכירים ב"ידיעות אחרונות" בתקופה הרלוונטית, כמו ניר חפץ, ערן טיפנברון ורון ירון.

העתירה מבוססת על תמלילי השיחות בין נתניהו למוזס, שנחשפו בערוץ 2 ולא הוכחשו. התנועה לאיכות השלטון טוענת כי מהשיחות עולה חשד לכאורה לעבירות של הסדר כובל בנסיבות מחמירות על ידי מוזס. מו"ל "ידיעות אחרונות" ניסה לכאורה להפחית את התחרות העזה מצד "ישראל היום". העתירה הוגשה לאחר שהתברר כי רשות ההגבלים, שיש לה מחלקת חקירות עצמאית, לא יזמה וגם לא התבקשה להתערב בחקירת המשטרה בתיק השיחות, "תיק 2000".


מה בעצם? באמצע יוני הודיע היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ כי הוא עדיין לא מצא לנכון לערב את רשות ההגבלים בחקירה. המשטרה עדיין אוספת מידע, הסביר. אם נצטרך את רשות ההגבלים, נערב אותה, אמרו במשרד המשפטים. במלים אחרות, מה שרוצים לומר בלשכת היועץ הוא: "אנחנו יודעים את מספר הטלפון שלהם, תפסיקו להטריד אותנו".

בתנועה לאיכות השלטון התעקשו וטענו: מנדלבליט אמנם חייב לאשר חקירות נגד ראש הממשלה, אבל לגבי מעורבים אחרים אפשר לפתוח חקירות גם בלי אישורו.

מנדלבליט חושב אחרת. לשיטתו, כאשר נפתחת חקירה נגד ראש הממשלה, אסור לגורמי החקירה לחקור שום מעורב שקשור בפרשה ללא אישורו. כנראה שגם לא כשהחקירה מתמקדת בעבירות עצמאיות אחרות של אותו מעורב.

הזנב עשוי להפוך לזהב

מנדלבליט עוסק בכל תיקי נתניהו ומקורביו ברמה של מיק­רו־ניהול. סעיף 17(א) לחוק יסוד: הממשלה קובע כי "לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה". היועץ מנדלבליט, שהוא גם ראש התביעה הכללית וראש מערכת אכיפת החוק, מפרש את הסעיף בצורה רחבה והופך את עצמו לראש צוות החקירה בחקירות ראש הממשלה, הלכה למעשה. מבחינתו, הוא לא רק מאשר את פתיחת החקירה, אלא גם מנהל אותה. בכך הוא אינו מחדש דבר — גם יועצים משפטיים ירדו בעבר לפרטי הפרטים של חקירות מסוימות.

הבעיה היא שמנדלבליט אימץ עמדה רחבה עוד יותר. אימפריית חקירות נתניהו עברה לשליטתו המוחלטת. בהודעה לבג"ץ מהשבוע שעבר הסביר כי "מטבע הדברים, חקירה שבה נחקר ראש הממשלה מנוהלת — בהתאם לסעיף 17(א) לחוק יסוד: הממשלה — בניהול היועץ המשפטי לממשלה, גם אם ישנם לכאורה מעורבים נוספים". בהמשך מוסבר כי חקירה מקבילה על ידי רשות ההגבלים אינה יעילה ואינה רצויה.

אכן, חקירות מקבילות אינן יעילות, אבל מידור רשות ההגבלים מתיק 2000 הוא שגיאה. אפילו אם חשדות לעבירות הגבלים נראות משניות ליד החשדות לעבירות שוחד בין שני המעורבים, התעלמות בתיק ההגבלים תהיה טעות. כדאי למנדלבליט להיזכר במבוכה הגדולה של קודמו, יהודה וינשטיין, בתיק אביגדור ליברמן. וינשטיין סגר את התיק העיקרי נגד ליברמן בפרשת חברות הקש. באותה נשימה החליט אז וינשטיין להעמיד את ליברמן לדין בעבירה של מרמה והפרת אמונים, במה שכונה "פרשת השגריר".

פרשת השגריר נחשבה עד לאותו רגע ספיח לא חשוב בחקירות נגד ליברמן, אנקדוטה לא משמעותית. זאת הסיבה שהיא הוזנחה בין שלל החקירות נגד ליברמן. הטענה בפרשה הזאת היתה שליברמן, בהיותו שר החוץ, דאג שלתפקיד השגריר בלטביה ימונה זאב בן אריה, שבעבר מסר לו מידע פנימי מתוך חקירה.

וינשטיין טען בדיונים בפרקליטות, לאחר שסגר את תיק חברות הקש, שדווקא תיק השגריר — "התיק הקטן" — הוא התיק החזק להרשעה. הבעיה היא שהמשטרה לא ממש התמקדה בפרשה במשך החקירה. זילזלו בה עד כדי כך, שחברי ועדת המינויים שאישרו את מינוי השגריר כלל לא נחקרו. עובדה זו נחשפה בחדשות ערוץ 10 ערב הגשת כתב האישום. זה היה גילוי מביך. הפרקליטות נאלצה לעצור, להשלים את החקירה ורק אז להמשיך בתיק, שנגמר בזיכויו של ליברמן.

הלקח למנדלבליט: לא כדאי להזניח את מה שנראה כמו היבט משני בתיק החקירה. הזנב עשוי להפוך לזהב, ומהתיק העיקרי נשאר לפעמים רק קש.
http://www.themarker.com/law/1.4282180



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מתי תתחיל החקירה הנדרשת ביותר בישראל והיא אור דוד 24.07.17 08:04 1
     התחלת עם שמאל בלה בלה בלה. הפסקתי לקרוא qm 24.07.17 08:07 2
     תיק 2000 זה קשקוש, אם יש משהו אז זה רק בתיק 1000 Gill Bates 24.07.17 08:14 4
  כבר תקופות ארוכות היועץ אבד בציבור את האמון שהיה לו בתקופות קודמות-נדמה שזה התחיל בחריש 495 24.07.17 08:07 3

     
אור דוד
חבר מתאריך 20.11.13
10363 הודעות
יום שני א' באב תשע''ז    08:04   24.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מתי תתחיל החקירה הנדרשת ביותר בישראל והיא  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
מימון לימודים ועוד של עו״ד ופקידים אחרים בכל הגופים החשובים על ידי ארגוני שמאל הנתמכים על ידי מדינות זרות ועוינות, כדי לשמש סוכנים להטמעת האג׳נדה שלהם.
זה כסף תמורת קידום אג׳נדה פוליטית במקרה הטוב ובגידה במקרה הרע.
לארגוני שמאל יש מילגות ומסלולים שונים שמכשירים מועמדים לתפקידי ציבור בלבד ולא לשוק הפרטי ורק זה כבר מעלה ריח חמור לשוחד.
זו החקירה האמיתית שצריכה להתקיים כי זו פגיעה באושיות המדינה.


רַבִּ֥ים מַכְאוֹבִ֗ים לָרָ֫שָׁ֥ע וְהַבּוֹטֵ֥חַ בַּי-הוָ֑ה חֶ֝֗סֶד יְסוֹבְבֶֽנּוּ׃ (תהילים לב י)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
qm
חבר מתאריך 9.8.02
60214 הודעות
יום שני א' באב תשע''ז    08:07   24.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. התחלת עם שמאל בלה בלה בלה. הפסקתי לקרוא  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Gill Bates
חבר מתאריך 5.2.13
14342 הודעות
יום שני א' באב תשע''ז    08:14   24.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. תיק 2000 זה קשקוש, אם יש משהו אז זה רק בתיק 1000  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  
וגם שם הקייס בעייתי בלי העדות של פאקר.
יתכן שרק התיק נגד השרה נתניהו יבשיל לכדי כתב אישום.
ואם היא גם תורשע, סוף סוף ביבי יפטר ממנה ויוכל לנהל את המדינה אפילו יותר טוב מאיך שהוא עושה את זה היום...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
495
חבר מתאריך 16.4.02
64370 הודעות
יום שני א' באב תשע''ז    08:07   24.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. כבר תקופות ארוכות היועץ אבד בציבור את האמון שהיה לו בתקופות קודמות-נדמה שזה התחיל בחריש  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


כל עוד דולק הנר אפשר לתקן - רבי ישראל מסלנט


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות