גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #24168 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24168   
Yoni_Adobe
גולש אורח
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    14:14   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

סערת הכותל היא הדרך של הרפורמים והקונסרבטיבים לשמור על כוחם  

 
  
עלינו להפנים כי הקהילה היהודית בארה"ב שרויה במשבר זהות קשה ושהנהגות הזרמים, במיוחד הרפורמים והקונסרבטיבים, כבר מזמן איבדו את הדרך


נשות הכותל מגיעות להתפלל. (צילום:נשות הכותל)

ערב ראש השנה, הקהילה היהודית בארה"ב נמצאת במשבר, אולם הנהגת יהדות ארה"ב נמצאת במשבר עמוק הרבה יותר. לפני חמש שנים מכון הסקרים האמריקאי פיו הכניס את העולם היהודי־אמריקאי לסחרור כשפרסם סקר שהראה כי מספר היהודים באמריקה יורד כתוצאה מהתבוללות ומרמות ילודה נמוכות ביותר. בעוד מספר היהודים בארץ גדל והולך כתוצאה מילודה ומעלייה, המצב הדמוגרפי של יהודי ארה"ב בבעיה. הסקר הראה כי עבור מספר גדל והולך של יהודים־אמריקאים, המילה "יהודי" מתרוקנת מתוכן. בעוד 43% מהיהודים אמרו כי התמיכה בישראל היא מרכיב חשוב בזהותם היהודית, 42% סבורים כי להיות יהודי זה להיות בעל חוש הומור. כמו כן, 69% אמרו כי יהודי שווה מוסרי, ו־73% סבורים שלהיות יהודי זה לזכור את השואה, אולם רק 19% סבורים כי שמירת מצוות היא מרכיב חשוב בזהותם היהודית.

בתחילת החודש, יצא סקר חדש המראה שההנהגה היהודית־אמריקאית לא הצליחה לשנות את המגמה או להאט אותה. אדרבה, מגמת הנטישה של היהדות והדת גוברת, בייחוד בקרב הדור הצעיר. בשנת 2013, 32% מהיהודים מתחת לגיל 30 הגדירו את עצמם כחסרי דת. כיום המספר גדל ל־47%. שלא במפתיע, לנוכח אובדן הזהות הדתית, מספר היהודים המשתייכים לזרם הרפורמי והקונסרבטיבי מצטמצם. בסקר פיו, 35% מהיהודים הזדהו כרפורמים. כיום מספרם ירד ל־28%; לפני ארבע שנים 18% מיהודי אמריקה השתייכו לתנועה הקונסרבטיבית, ואילו כיום רק 14%. בקרב הצעירים המצב בעייתי עוד יותר: רק 20% מזדהים כרפורמים ו־8% כקונסרבטיבים.

נטישת הדת על ידי יהודים־אמריקאים לא החלה בשנת 2013. בשנת 1,999 ניסו הרפורמים לצמצם את ממדי הבעיה באמצעות חיזוק האלמנטים המסורתיים של התנועה. ועד הרבנים הצביע ברוב עצום בעד הצעה שקראה לחבוש כיפות ולשמור כשרות, אך ללא הועיל; לא מתוך היעדר עניין בדת בקרב היהודים האמריקאים: על פי הסקר החדש, בעוד התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית מצטמקות, מספר האורתודוקסים גדל באופן מרשים. בין 2013 ל־2017 שיעור היהודים הצעירים המגדירים עצמם אורתודוקסים גדל מ־10% ל־15%. בעשור האחרון גדלות הקהילות של חב"ד בקצב אדיר. כיום יש בארה"ב יותר בתי חב"ד מבתי כנסת רפורמיים.

לנוכח הכישלון, ניכר כי בשנים האחרונות הנהגות הרפורמים והקונסרבטיבים אימצו שני כיווני אסטרטגיה חדשים. ראשית, מאבק סלקטיבי ופוליטי באנטישמיות. הרפורמים והקונסרבטיבים אינם מרימים את קולם לנוכח העלייה התלולה באנטישמיות במערב אירופה. הם גם לא פעילים אקטיביים במאבק בתנועות החרם נגד ישראל בקמפוסים. הנוכחות שלהם בקושי מורגשת. כשפורסמה בקליפורניה דרשה מוקלטת של אימאם הקורא להשמדת היהודים "המלוכלכים", רבנים קונסרבטיבים ורפורמים עמדו לצדו במסיבת עיתונאים שבה אמר כי הוא מתנצל אם דבריו פגעו באנשים, אך לא טען כי דבריו היו מוטעים ומרושעים.

כשבדצמבר ובינואר האחרונים קיבלו מוסדות יהודיים בארה"ב איומים טלפוניים על הטמנת פצצות, והסברה הבלתי מבוססת הייתה שמאחוריהם עומדים אנטישמים ימנים תומכי טראמפ, פרצה ההנהגה היהודית באמריקה בזעקות שבר ודרשה מהנשיא לגנות את האיומים מעל כל במה. הזעקות שככו ועמן המאבק באנטישמיות, כשנודע שמי שהשמיע את האיומים היה צעיר ישראלי מעורער בנפשו. עצם העובדה שבאותו זמן בדיוק פעילת חרם בשם לינדה סרסור הפכה לכוכבת־העל של המפלגה הדמוקרטית והתנועה הפמיניסטית בארה"ב לאחר שטענה כי ציונים לא יכולים להיות פמיניסטים, לא הפריעה להם. אותו סיפור חזר על עצמו לאחר המהומות שבהן השתתפו ניאו־נאצים ואנשי שמאל קיצונים בשרלוטסוויל בחודש שעבר.

סיפור הכותל

תכלית המאבק הסלקטיבי באנטישמיות היא לגייס ולשמר נאמנים שרוצים להפגין את נאמנותם למחנה השמאל, כיהודים. לאסטרטגיה הזאת יש שתי בעיות. היא מכעיסה הרבה מאוד רפורמים וקונסרבטיבים שאינם מתנגדים לטראמפ, אך דואגים לאנטישמיות משמאל ומקרב העולם המוסלמי; והיא מעוררת את חמתם של אנשי שמאל יהודים, שהמאבק הסלקטיבי באנטישמיות לא מספק אותם.

וזה מביא אותנו לכיוון השני של האסטרטגיה: ההנהגות של הרפורמים והקונסרבטיבים מאמצות מאבק נגד ישראל סביב התפילה המעורבת בכותל. כזכור, ביוני האחרון החליטה הממשלה לא ליישם החלטה קודמת שלה בעניין התפילה המעורבת ברחבת הכותל. בהחלטה הקודמת נקבע כי ייבנה מעבר מרחבת הכותל לאזור קשת רובינזון בגן הארכיאולוגי הסמוך, שבו מתקיימת התפילה המעורבת כבר כעשור. כמו כן, סמכות הניהול של הכותל הייתה צריכה לעבור משליטה מוחלטת של רב הכותל לוועדה שתכלול גם נציגי רפורמים וקונסרבטיבים.

ביטול ההחלטה לחבר את קשת רובינזון עם רחבת הכותל נבע מחששה של רשות העתיקות שעבודות הבנייה במקום יפגעו בממצאים הארכיאולוגיים. על כן, באופן מעשי, הצעד הפעיל היחיד שנקטה הממשלה בחודש יוני היה ביטול הייצוג של הרפורמים והקונסרבטיבים בוועדה המנהלת את הכותל. התגובה הייתה היסטרית. הם יצאו למאבק בממשלה וגררו אחריהם לא מעט ארגונים יהודיים גדולים אחרים. הרפורמים, ועמם הנהלת הסוכנות היהודית הנשלטת בידי יהדות ארה"ב, ביטלו פגישות שתוכננו להם עם ראש הממשלה נתניהו. ראשיהם הודיעו פומבית שההחלטה תאלץ אותם לבחון מחדש את תמיכתם בישראל. 600 רבנים קונסרבטיבים חתמו על מכתב לנתניהו שבו טענו כי הוא וממשלתו "בגדו" ביהדות הגולה ואיימו כי ההחלטה מטילה בספק את היכולת של יהדות ארה"ב להמשיך לתמוך בישראל.

ארגונים רבים אחרים, בהם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ואיפא"ק, חזרו על האיומים באופנים שונים, ובהם החרמת כל ח"כ ושר שתומכים בהחלטת הממשלה.

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, שהגיע לישראל חודש לפני הסערה, התייחס אליה בפליאה בנאומו הראשון בתפקידו, ב־27 ביוני. "שמעתי משהו שלא חשבתי שאשמע אי־פעם: שארגון יהודי גדול אומר שצריכים לשקול מחדש את התמיכה במדינת ישראל", אמר פרידמן, "זה נראה בלתי אפשרי כל חיי". התמיהה של פרידמן מובנת. הרי סיפור הוועדה אינו גדול. הוא אפילו זניח, שכן אין לוועדה הזאת יותר מדי סמכויות.

המהלך של הרפורמים והקונסרבטיבים ברור. מישהו שם החליט כי סיפור הכותל מביא קהל. דרך המאבק בישראל, הם יכולים לשמור על כוחם ואף לצרף חברים חדשים. אבל גם כאן, לא נראה כי המהלך יצלח. קשה לבנות או לשמר תנועה על בסיס חברות או אי־חברות בוועדה נידחת בירושלים.

עלייתם של לינדה סרסור ופעילים אנטי־ישראלים אחרים במפלגה הדמוקרטית מצביעה על כך שהדמוקרטים כבר לא סופרים אותם. אפילו הרפובליקנים וממשלת ישראל התחילו להבין כי הם כבר לא מה שהיו פעם.

לפני שבועיים הודיעו שתי התנועות כי ראשיהן מחרימים את שיחת הטלפון המסורתית של הנשיא עם ההנהגה היהודית לקראת ראש השנה, כמחאה על התנהלותו סביב המהומה בשרלוטסוויל. טראמפ לא התרגש, ושוחח עם מנהיגים אורתודוקסים. לפגישתו של נתניהו עם מנהיגים יהודים ביום ראשון בניו יורק, ראשי הקהילה הקונסרבטיבית והרפורמית לא הוזמנו, וראש הממשלה אף הודיע כי הממשלה לא תחזור בה מהחלטתה.

לקראת השנה החדשה, כאשר ממשלת ישראל והעם היושב בציון תוהים על עתיד יחסינו עם יהדות ארה"ב, עלינו להפנים כי אף שהקהילה עצמה שרויה במשבר זהות קשה, משבר ההנהגה קשה אף יותר. כדי לסייע בשיקום הקשר בין יהודי ארה"ב וישראל, עלינו לעקוף את ההנהגות הכושלות ולפעול ישירות מול הציבור עצמו.

http://www.maariv.co.il/journalists/Article-600080



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  זה אמנם מאמר דעה של קרוליין גליק. אבל יש בו נתונים עובדתיים חשובים Yoni_Adobe 20.09.17 14:14 1
     נתונים חשובים כמו? שלומצי 20.09.17 16:35 7
  אנשים שמבזים כל דבר שכתוב בתורה וביהדות ואז נלחמים ביהדות בשביל משהו מומצא שלהם GaggeR 20.09.17 14:22 2
  ניתוח עומק של הרפורמים והקונסרבטיבים אינו 20.09.17 14:34 3
  יש כאלו שחושבים הפוך(וטועים) yossiw 20.09.17 14:46 4
  הגיג פרה אדומה 20.09.17 14:46 5
  סערת הכותל היא הדרך של האורטודוקסים לשמור על כוחם Big Joe 20.09.17 15:32 6

     
Yoni_Adobe
גולש אורח
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    14:14   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. זה אמנם מאמר דעה של קרוליין גליק. אבל יש בו נתונים עובדתיים חשובים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שלומצי
חבר מתאריך 14.8.05
59703 הודעות
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    16:35   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. נתונים חשובים כמו?  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
GaggeR לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
32605 הודעות, 292 מדרגים, 580 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    14:22   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. אנשים שמבזים כל דבר שכתוב בתורה וביהדות ואז נלחמים ביהדות בשביל משהו מומצא שלהם  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אינו
חבר מתאריך 11.8.17
285 הודעות
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    14:34   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. ניתוח עומק של הרפורמים והקונסרבטיבים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
זן הולך ונכחד, אגריסביות ליברלית, בחזקת קפיצת החתול המת



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yossiw
חבר מתאריך 24.5.04
1982 הודעות
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    14:46   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. יש כאלו שחושבים הפוך(וטועים)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הקשר עם יהדות אמריקה
איך מחזירים את הקהילות לישראל טלי שניידר
ה בתשפ"ט, ראוי שישאר בתשפ"ט. התש"צ בפתח עם ראש השנה ויום כיפור, שגם אותם יש מי שמכנים יום הדין. חברי הקהילה היהודית של ווסט-סייד דנבר צעדו לבית הכנסת עמנואל כדי לברך על השנה שהסתיימה. ילדים רבים נולדו השנה, הקהילה היהודית שגשגה ועלתה אל מעל ל-120 אלף איש, כה לחי. פרנסיה נזכרו בסבים ובסבתות ובאבות-אבותיהם. הם מדברים על המורשת של יהדות דנבר, עם משפחת שווידר שבראשית המאה הקודמת הקימה בעיר בית מלאכה ראשון לייצור מזוודות. ג'סי שווידר בחר לכנות את המזוודות שלו בשם הגיבור התנ"כי, השופט השנים-עשר, שמשון. הוא לא שיער ש-120 שנים לאחר מכן, מזוודות "Samsonite" (סמסונייט) שלו יהיו מן הנמכרות והמוכרות בעולם. הוא פרנס יהודים רבים בדנבר והפך למותג-על. ויש להם בקהילה היפה שלהם בדנבר גם קשר עבר אמיץ לציונות. גולדה מבוביץ', ראש הממשלה הרביעית של ישראל, ששמה שונה לגולדה מאיר, שאבה את הרעיונות הציוניים שלה בקהילתם.

ב-2030, הילדים בבית הכנסת עמנואל העתיק (נוסד ב-1874, היה פעם אורתודוקסי, כיום הוא רפורמי), לומדים על מאיר, על נעוריה אצלם לפני יותר מ-100 שנים. אך ישראל הפכה לרחוקה. תוכניות "תגלית" עדיין מציעות לנוער חוויה בלתי אמצעית בביקור בירושלים, אך הפרדת גברים ונשים באתרים הקדושים ליהדות מקשה על הנוער היהודי להתחבר. תל-אביב מוצאת חן בעיניהם וגם המדבר, אולם חברי הקהילה היהודית של דנבר מרבים לדבר על כך שישראל הפכה בדור האחרון ליעד תיירותי משמעותי עבור הנוצרים, במיוחד האוונגליסטים. הם טסים לישראל בהמוניהם, מקבלים את המדינה כמות שהיא, בלי שמץ ביקורת וטרוניה. ישראל 2030, התשפ*ט בואך התש*צ, היא פרויקט תיירותי, והקהילה היהודית של דנבר - שמספר חבריה לא פחת ולא נפגע - שואפת לטפח את החיים היהודיים שם בין ההרים והגבעות, רחוק מישראל.

בישראל של ראשית שנות ה-2000, כך מספרים ב-2030, דובר רבות על הקשר החשוב בין יהודי התפוצות ליהודים החיים בישראל. משרד התפוצות הישראלי השקיע אז (סביב שנת 2010) הון, מחשבה וכוח אדם בניסיון לקרב בין שני החלקים הגדולים ביותר של יהודי העולם - יהדות ישראל ויהדות אמריקה. אבל בית המחוקקים הישראלי, כך מספרים בדנבר, נקלע למריבות פנימיות. היהודים של ישראל לא הצליחו לגבש הסכמה, לא היו מסוגלים לשאת עיניהם אל מעבר לאוקיינוס ולבנות אחוות קהילות אמיתית. אז יהודי דנבר, כמו יהודים אחרים בארה"ב, דבקו אלה באלה ושמרו מרחק מהישראלים.

בניגוד לתחזיות השחורות, מספר היהודים החיים בארה"ב לא פחת. הקהילה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל אולי לא צמחה בשיעורי ילודה, כמו האוכלוסייה הכללית בארה"ב, אך לפחות מספריה לא צנחו בערכים מוחלטים. היהודים של אמריקה נשארו היהודים של אמריקה. הם לא עברו לגור בישראל, ומן הצד השני, העצוב, נערי הקהילה, ילדיהם שגדלו והקימו משפחות, איבדו עניין בישראל.

נסיעות בר/בת מצווה הפכו להפקות יקרות מדי. הקושי לערוך מסיבת גיל מצווה פשוטה ליד הכותל, אבא ואמא יחד עם נער או נערה בסמוך לאבנים הגדולות, הרחיק את אלה ששאפו תמיד לבוא.

'לשנה הבאה בירושלים הבנויה', הם מלמלו בצאת יום הכיפורים, אך לא מילאו. הפדרציות היהודיות, הסוכנות היהודית, הפיצו בקרב יהדות אמריקה מידע על התחזקות בישראל של הזרם האורתודוקסי, ודיברו על דחיקת מעמדם של הזרמים האחרים. יהודים רבים מבני קהילת דנבר הפסיקו ממילא לחפש לעצמם הגדרות. "אני בעל תרבות יהודית", הם חשבו על עצמם, או אני "רק יהודי" (Just Jewish), ללא שיוך לזרם מוגדר.

הקהילה היהודית באמריקה לא הצליחה להסביר לעצמה כיצד החסד הציוני ממשיך להתקיים תוך אי-הכרה בסובלנות ועזרה לעם הפלסטיני השכן. ראש ממשלת ישראל המשיך להגיע לוושינגטון, פעמיים בשנה, אך הימים בהם קיבל אליו את כל היהודים, גם הליברלים, חלפו עברו. מדי פעם ניתן היה לקרוא ידיעות על כך שאוונגליסטים נוצרים הם קבוצת התמיכה אליה מתייחס ומדבר ראש מדינת היהודים.

בשנת תש"צ, לקראת 2030, יהודי דנבר כמו אחיהם בלוס אנג'לס, שיקגו וסנט לואיס - פעלו רבות לחיזוק הקהילה פנימה ופחות חשבו על מדינת ישרא
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001205779



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פרה אדומה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
36212 הודעות, 255 מדרגים, 508 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    14:46   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. הגיג  
בתגובה להודעה מספר 0
 


עקפו אותך מימין בכביש? אתה לא בנתיב הנכון! שמור על הימין.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות, 358 מדרגים, 432 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי כ''ט באלול תשע''ז    15:32   20.09.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. סערת הכותל היא הדרך של האורטודוקסים לשמור על כוחם  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות