גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #24413 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 24413
עכשיו אפשר לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.10.17
4014 הודעות, 40 מדרגים, 80 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי א' בשבט תשע''ח    16:53   17.01.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

המטרה: יצירת מקומות עבודה בגליל ובצפון בשכר גבוה משכר המינימום.  

 
  

על אף תחילת המגמה החיובית בעקבות התוכנית הלאומית לפיתוח הצפון, המצב דורש טיפול אינטנסיבי, מעמיק ויסודי. מנתונים עדכניים שריכזו ב 'לב בגליל' עולה כי: 17% מהצעירים היהודים עזבו בעשור האחרון את הצפון והמגמה מתגברת, כמו כן שיעור אבטלה גבוה ביחס לדרום וכן תוחלת עוני גבוהה יותר. על פי התוכנית של ארגון 'לב בגליל' באם יפעלו משרדי הממשלה על פי התוכנית הלאומית יהיו יותר מקומות עבודה ותוחלת העוני תצומצם .

מנייר עמדה אשר הונח על שולחן וועדת הכלכלה בכנסת, מסמך שהפיק מנכ''ל ארגון 'לב בגליל' אופיר שיק, לרגל יום הגליל השני עולה כי מעבר להיות הצפון חבל ארץ עשיר בהון אנושי מגוון, במוקדי תעשיה וחקלאות רבים ובנופים עוצרי נשימה, והיותו מרחב בעל פוטנציאל עצום להפוך לאטרקטיבי עבור האוכלוסייה הצעירה, נדמה כי בשנה האחרונה, עם אישורה של החלטת הממשלה על תכנית לאומית לפיתוח הצפון, התחילה מגמה חיובית בקרב מקבלי ההחלטות להתניע מהלך לקידום החברה, התעסוקה והכלכלה בצפון. כתבנו מציין כי יחד עם זאת, מדובר במהלך ראשוני ביותר. נתוני ההגירה השלילית ממוקדים רבים בגליל, וכן היקף האבטלה ורמת ההשתכרות הנמוכה, מצביעים על תמורות בעייתיות שעודן מאפיינות את הצפון.
''אין חולק על כך שבין הגורמים המשפיעים ביותר על פיתוחו של האזור ניתן למנות את נושא הפיתוח הכלכלי ובמיוחד את הרחבתו של היצע התעסוקה, אומר שיק ומוסיף ,כי ישנם שלשה נושאים אשר נדרש בהם טיפול אינטנסיבי. הראשון הינו תכנית רב שנתית הכוללת יעדים ברורים לתוספת מקומות תעסוקה בשכר ממוצע ומעלה. כמו כן נדרשת תכנית רב שנתית להפיכת אזורי תעשייה בצפון ל''אכסנייה'' אטרקטיבית עבור יזמים, חברות ומפעלי תעשייה, תוך יצירת סביבה מוניציפאלית תומכת. וכמובן קידום מנגנון יעיל לפישוט בירוקרטי וקידום תקנות/חקיקה להקלה על יזמים בתחום המוניציפאלי ומול הרגולטור הממשלתי בצפון''.
יצוין כי במחוז צפון הפערים ברורים בנתוני עוני, אבטלה והגירה. מהנתונים העדכניים שנאספו על ידי "לב בגליל" עולה כי שכר ממוצע לחודש (שכירים): מרכז – 9,540, דרום – 7,268, צפון – 6,868 (נמוך ב 28% לעומת המרכז). שיעור השכירים המשתכרים עד שכר מינימום: צפון – 43%, דרום – 41%, מרכז – 34%. תוחלת עוני בקרב משפחות: צפון – 30.2%, דרום – 19.5%, מרכז – 11.6%. שיעור אבטלה: צפון – 6.1%, דרום – 5.9%, ממוצע 4.2%. 17% מהצעירים היהודים עזבו בעשור האחרון. מגמה מתגברת. מחוז צפון החלש ביותר בתחומי חיים מרכזיים – תעסוקה, רווחה, עוני, פריון.
ב'לב בגליל' מתריעים מפני סיכון ממשי להרחבת הפערים החברתיים-כלכליים, התבדלות החברה הערבית, הגירה שלילית גוברת בקרב צעירים. במקביל לתחושת החירום מציינים בלב בגליל' כי הם בטוחים ומאמינים כי אם ייושמו עקרונות לתכנית רב שנתית לתוספת מקומות עבודה כפי שהם מובילים, המצב ייטיב ביותר, כולל יצירת מקומות עבודה עבור 142,000 מצטרפים לשוק העבודה בצפון עד שנת 2025 בשכר גבוה משכר מינימום.
מתוכם, כ-40% משרות עבור אוכלוסיית הנשים הערביות. גיבוש חבילת תמיכה גמישה ובהמשך לתכנית לפיתוח הצפון, הכוללת סבסודי ארנונה והשתתפות בבניה להשכרה למבני תעשייה, מסלול מטוייב בשכר גבוה, ותמריצים משמעותיים למשיכת חברות רב-לאומיות. העלאת השכר הממוצע בצפון ל85% מהשכר הממוצע הארצי תוך הקלה משמעותית וסובסידיה למעסיקים בצפון. צמצום תוחלת העוני, מ 30% ל 19%.
הרחבת ההכשרות המקצועיות. יעד של 5,300 עובדים מקצועיים הדרושים לתעשייה ובהייטק בצפון, במקביל להליך שינוי תדמית התעסוקה התעשייתית בצפון וליצירת מוטיבציה לתחומים עתירי תעסוקה אלו. אופיר שיק אמר לכתבנו: "לא מדובר באילוזיות ,מדובר במציאות מתהוות שתוביל בסופו של תהליך לצמצום פערים בכל התחומים שהציבו בתכנית ועלינו לשמר זאת ואף להרחיב ולהעשיר את התכנית ככל הניתן.אנו הולכים בכיוון הנכון, חשוב רק שנמשיך את התוכנית בכל הכיוונים "אמר שיק.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות