גירסת הדפסה          
קבוצות דיון משפטים נושא #8541 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 8541   
האזרח התמים
גולש אורח
כ''ו בכסלו תשס''ו    13:35   27.12.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

בג''ץ: התנועה לאיכות השלטון נגד התשלום לאחים עופר  

 
  
בג"ץ: דיון בעתירה נגד התשלום לאחים עופר

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3190752,00.html


התנועה לאיכות השלטון ביקשה מבג"ץ לבטל את ההסכם לפיו המדינה תשלם 137 מיליון דולר לחברה לישראל תמורת חלקה בבתי הזיקוק. ואולם, לפי הערכות, גם אם בג"ץ יקבל את הבקשה, המדינה לא תממש את זכותה להפריט את בתי הזיקוק בלא תמורה לחברה לישראל. התנועה לאיכות השלטון: "אם זה נכון, זה חמור". אם העתירה תידחה, יופרט בז"ן אשדוד תוך 3 חודשים
תני גולדשטיין

בג"ץ דן היום (ג') בבקשתה של התנועה לאיכות השלטון לבטל את ההסכם בין המדינה לבין החברה לישראל, לפיו המדינה תשלם 137 מיליון דולר לחברה לישראל תמורת הלאמת חלקה של החברה בבתי הזיקוק לנפט (בז"ן).

הדיון לא יסתיים היום, ובג"ץ ייתן את תשובתו לעתירה ביום אחר.

רקע

הסכם בין המדינה לאחים עופר / תני גולדשטיין

בתום מחלוקת ממושכת הגיע משרד האוצר להסדר עם החברה לישראל, לפיו המדינה תקנה מהחברה את חלקה בבז"ן תמורת 120 מיליון דולר. האחים עופר: התפשרנו על המחיר אך לא על העקרון
(להמשך הכתבה)
http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3093971,00.html



החברה לישראל, בשליטת משפחת עופר, מחזיקה ב-26% מבז"ן. המדינה מחזיקה 74% ומעוניינת להפריט את בז"ן.

החברה לישראל מחזיקה בבז"ן מכוח זיכיון מנדטורי שתוקפו פג בשנת 2003. כיוון שכך, טוענת התנועה לאיכות השלטון, כי החברה לישראל צריכה לצאת מבז"ן מיד וללא תמורה. בתנועה לאיכות השלטון טוענים שהכסף שהובטח לחברה לישראל הוא "מתנה לבעלי הון על חשבון הקופה הציבורית".


אם העתירה תתקבל: המדינה לא תוציא את האחים עופר

גורמים במשק האנרגיה מעריכים, כי גם אם בג"ץ יקבל את עתירת התנועה לאיכות השלטון, הממשלה לא תממש את זכותה להפריט את בתי הזיקוק בלא תמורה לחברה לישראל, אלא תפתח בהליכים משפטיים מול החברה לישראל.


בתנועה לאיכות השלטון טוענים בתגובה, כי לחברה לישראל אין כיום כל זכויות בבז"ן. "הממשלה יכולה להפריט את בתי הזיקוק מחר בבוקר, ולהעביר את תמורת ההפרטה לקופת המדינה, מבלי לשלם שקל אחד לאחים עופר", אומרת ל-ynet עו"ד נילי אבן חן מהתנועה לאיכות השלטון.

למרות זאת, אומר גורם במשק האנרגיה: "הממשלה לא תתחיל בהפרטת בתי הזיקוק עד שלא יסתיים בירור חלקה של החברה לישראל בבז"ן. מדובר בבירור משפטי סבוך שיכול להימשך 3, 4 או 5 שנים. אם תתקבל עתירת התנועה לאיכות השלטון, תידחה הפרטת בז"ן זמן רב והמדינה תפסיד הזדמנות למכור אותו במחיר גבוה, לאור הגיאות בשוק האנרגיה. יתרה מזאת: סביר להניח שהחברה לישראל תזכה בהליכים המשפטיים והמדינה תשלם בסוף הרבה יותר".

אבן חן אומרת בתגובה: "אם הדברים נאמרו והם מפרשים נכונה את עמדת הממשלה, הם חמורים מאוד. אם עתירת התנועה לאיכות השלטון תתקבל והמדינה לא תעמוד על זכויותיה ולא תוציא את החברה לישראל מבז"ן, התנועה לאיכות השלטון תפנה שוב, מיד, לערכאות ותדרוש לחייב את המדינה לעמוד על זכויותיה".

אם העתירה תידחה: הפרטה כבר השנה

אם עתירת התנועה לאיכות השלטון תידחה, תשלם הממשלה לחברה לישראל מיד 137 מיליון דולר. משרד האוצר כבר נערך לפיצול בז"ן לשתי חברות, בז"ן חיפה ובז"ן אשדוד, והפיצול צפוי להתבצע כבר בינואר.

האוצר יתחיל בינואר גם בביצוע המכרז להפרטת בז"ן אשדוד. המכרז צפוי להסתיים באפריל ובית הזיקוק באשדוד יימכר באפריל או במאי ליזם פרטי. במכרז להפרטת בז"ן אשדוד יכולה להשתתף כל חברה שאין לה עסקים במדינות עוינות. ההערכה היא, שהמשתתפים העיקריים במכרז יהיו חברות הדלק הישראליות הגדולות, אף שגם חברות אנרגיה אמריקניות, אירופיות ורוסיות מתעניינות ברכישת בז"ן אשדוד.

אחרי שיופרט בז"ן אשדוד, מתכננים באוצר להנפיק, במהלך הקיץ הקרוב, את בז"ן חיפה בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. הממשלה מתכוונת להנפיק את בז"ן חיפה בבורסה בשלמותו. ואולם, לפי צו האינטרסים החיוניים, שהוציאה הממשלה להפרטת בז"ן, לא יוכלו חברות הדלק הישראליות הגדולות לרכוש מניות של בז"ן חיפה, והוא צפוי להימכר למשקיעים פיננסיים או לחברות אנרגיה זרות.

פרסום ראשון: 27.12.05, 10:20
עדכון אחרון: 27.12.05, 13:12




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  עדכון על הדיון שהתנהל בבגצ - עיתון גלובס האזרח התמים 28.12.05 11:01 1
  עדכון על הדיון שהתנהל בבגצ- עיתון דה מרקר האזרח התמים 28.12.05 11:02 2
  בגצ דחה העתירה (בגצ 499/03) - נימוקים יינתנו בהמשך! האזרח התמים 28.12.05 20:13 3

     
האזרח התמים
גולש אורח
כ''ז בכסלו תשס''ו    11:01   28.12.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. עדכון על הדיון שהתנהל בבגצ - עיתון גלובס  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
אייל גבאי: לא רוצה לחלק מתנות לאחים עופר, אבל מי אומר שהכי חשוב לדפוק את החברה לישראל?
מנהל רשות החברות דיבר בדיון בבג"ץ, בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד הסכם בז"ן * השופט חשין: "המדינה מורחת 120 מיליון דולר" * נשיא העליון, אהרון ברק, רמז לאנשי איכות השלטון כי העתירה תידחה: "אתם צריכים לדעת מתי להרפות"

גל ניסים‏ 12:10 27/12/05


"החברה לישראל מחזיקה בגרון את המדינה ויש הרגשה מאוד קשה של אי נוחות. הסכם בז"ן לא נראה אמיתי, וכדאי שתפסיקו למרוח 120 מיליון דולר. למה המדינה לא מבצעת את כל המהלכים לפיצול והפרטת בז"ן ודנה, בהליך נפרד, במחלוקת עם הבעלים?"

כך אמר היום (ג') המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט מישאל חשין, בדיון שקיים בג"ץ בנושא הסכם בז"ן. בג"ץ דן הבוקר בעתירת התנועה לאיכות השלטון, שמבקשת לבטל את ההסכם שנחתם בין המדינה לבין החברה לישראל ובז"ן, לפיו תשלם המדינה 120 מיליון דולר תמורת רכישת 26% ממניות בז"ן שמחזיקה החברה לישראל.

מודעה


הרכב מיוחד של חמישה שופטים - הנשיא אהרון ברק והשופטים מישאל חשין, דורית בייניש, אסתר חיות ומרים נאור - העיר בדיון הערות רבות בעניין העתירה.

הנשיא ברק שאל, בתחילת הדיון, למה רשות החברות לא עוצרת את המהלך ומחכה למהלך של בית המשפט. לדברי ברק, התנועה לאיכות השלטון בעתירה לכאורה מסייעת לקבל חוות דעת משפטית.

השופט חשין תקף בדיון שוב ושוב את ההסכם ואמר, כי במהלך עניינים רגיל המדינה אמורה לנהל את ההפרטה ובמקביל לקיים דיון נפרד על המחלוקת הכספית.


בדיון ביקש הנשיא ברק לקבל את עמדתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי. גבאי אמר, כי גם ברשות החברות ובמשרד האוצר ישנה אי נוחות גדולה לגבי ההסכם. לדבריו, "אנו ערים לכך שישנה בעייתיות ציבורית קשה, אך התוצאה אליה הגיעה המדינה היא הסבירה ביותר. יכול להיות שאם נתעקש לדפוק את החברה לישראל ולמכור רק בעוד כמה שנים את בז"ן, המדינה צפויה להפסיד הרבה יותר כסף מ-120 מיליון דולר. האם מה שחשוב הוא רק לדפוק את החברה לישראל?"

גבאי הוסיף: "אף אחד מאיתנו לא רוצה להצטייר כמי שמחלק מתנות חינם לאחים עופר. מצד שני, למדינה יש פעם ראשונה הזדמנות למכור נכס במחיר שיא ולכן אני לא בטוח שניתן היה להגיע לתוצאה יותר טובה מאשר הסכם בז"ן".

עו"ד רם כספי, המייצג את החברה לישראל, אמר בדיון: "אני מצטייר כעושק סדרתי בכל פרשת בז"ן, צים ותחנות הכוח ולכן אני מציע לבג"ץ לקבל את העתירה ולבטל את ההסכם, אך לדעתי זו פשוט רחמנות כלפי המדינה. למדינת ישראל יש סיכוי להפריט את בז"ן במחיר הגבוה ביותר שהיא אי פעם הייתה יכולה לקבל. יש פה עמותה ציבורית שלכאורה דואגת לציבור, אך האם מכירת בז"ן כיום לא משרתת את האינטרס האמיתי של הציבור?"

כספי הוסיף: "אני לא יודע אם אני אצטער אם בסופו של דבר בג"ץ יקבל את העתירה. כפו עלי למכור את המניות, וקיבלתי תמורה נמוכה ביחס לשוויין האמיתי".


השופט חשין השיב לכספי: "אדוני מדבר גבוהה גבוהה על טובת המדינה, אולי פשוט תוותר על 120 מיליון דולר. אל תדבר בשם טובת המדינה, ההערות שלך ממש נוגעות ללב".

גורמים משפטיים, המקורבים לעתירה, אמרו בתום הדיון כי הנשיא ברק יוציא רמז על כך שבכוונת בג"ץ לדחות את העתירה. ברק אמר מפורשות כי תפקידו של בג"ץ להחליט האם ההחלטה חרגה ממתחם הסבירות ולוקה בחוסר סבירות קיצוני.

לדעת אותם גורמים משפטיים, לאור ההתבטאויות של ברק יש להניח שהעתירה אכן תידחה. ברק אמר בדיון: "יכול להיות שאנחנו לא יכולים לקבל הכרעה בעניין בז"ן. אני שואל את עצמי האם אני כשופט, ולא כיועץ משפטי, באמת יכול לשבת ולקבל את החלטה בתיק זה".

ברק הוסיף, כי יש גבול למה שעותר ציבורי יכול לבקש מבית המשפט. הוא אמר בתום הדיון לנציגי התנועה לאיכות השלטון: "אני חושב שמיציתם את הנקודה. תחושתי הסובייקטיבית שבית המשפט פתח את שעריו, אבל על התנועה לדעת באיזה מקרים עליה לעצור ובאיזה מקרים עליה להרפות. נראה לי שהכרעת בג"ץ בנושא זה היא בבחינת חציית הגבול של התפקיד שלנו בשמירה על הפרדת הרשויות. אני לא בטוח שאנחנו יכולים וצריכים להיכנס לשאלה העולה מהעתירה. השלטון פועל במצב של חוסר ודאות, יכול להיות שהם טעו בהחלטתם, אבל לא בטוח שהם פעלו בחוסר סבירות".


הדיון בבג"ץ חג סביב השאלה המשפטית האם על המדינה לשלם תמורה כאשר פג הזיכיון. לדעת התנועה לאיכות השלטון, שמיוצגת על ידי ברק כלב, האחים עופר, שמחזיקים 26% ממניות בתי הזיקוק מתוקף זיכיון שקיבלו ופג באוקטובר 2003, צריכים להחזיר את בתי הזיקוק לידי המדינה ללא כל תמורה. ההערכות הן כי החלטת בג"ץ תתקבל בעוד כמה חודשים.

http://www.globes.co.il/serve/globes/docview.asp?did=1000043902&fid=829



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
האזרח התמים
גולש אורח
כ''ז בכסלו תשס''ו    11:02   28.12.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. עדכון על הדיון שהתנהל בבגצ- עיתון דה מרקר  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
בית המשפט העליון בדיון בז"ן: אנחנו לא יכולים להיות יועץ המחליף את שיקול דעתה של הממשלה

דיון מתוח ורווי ביקרות התנהל היום בבית המשפט העליון בנושא עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ההסכם; לפי ההסכם תקבל החברה לישראל 120 מיליון דולר תמורת מכירת חלקה בבז"ן, מהלך שיאפשר למדינה להתחיל בפיצול כשהיא בעל הבית היחיד בבז"ן; העליון צפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים

17:25 | 27.12.2005 שרון קדמי

דיון מתוח ורווי ביקרות התנהל היום בבית המשפט העליון בנושא עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ההסכם בין המדינה לחברה לישראל המחיזקה 26% בבתי הזיקוק (בז"ן). לפי ההסכם תקבל החברה לישראל 120 מיליון דולר תמורת מכירת חלקה בבז"ן, מהלך שיאפשר למדינה להתחיל בפיצול כשהיא בעל הבית היחיד בבז"ן. אם ידחה בגץ את העתירה, יוסר למעשה המכשול האחרון והמדינה תוכל להמשיך בהליך ההפרטה.

הרכב מורחב של 5 שופטים בראשותו של הנשיא, אהרון ברק, דן בעתירה שהוגשה לפני כשנתיים וחצי על ידי התנועה לאיכות השלטון. בשנת 2002 נחתם הסכם בין המדינה לחברה לישראל (הסכם ניר גלעד) אך מאז עבר ההסכם גלגולים רבים, שעמדו במרכזה של מחלוקת קשה בין המדינה לבין החברה לישראל שהסתיימה בחודש נובמבר האחרון, אז נחתם סופית ההסכם. על פי ההסכם המתוקן, תעביר החברה לישראל את אחזקותיה למדינה תמורת 120 מיליון דולר בתוספת ריבית של 6% משנת 2002, במטרה שהמדינה תוכל להחזיק במלוא מניות בז"ן על מנת להשלים את הליך ההפרטה.

במהלך הדיון טען עו"ד אבי ליכט שייצג את המדינה, כי המדינה לא תוכל לבצע את ההפרטה ללא התפשרות, והליך משפטי ובוררות יארכו זמן רב ולא ברור אם חלון ההזדמנויות בו מצויה המדינה לממש את בז"ן במחיר שיא יחזור על עצמו. לדברי ליכט, לאחר 3 החלטות ממשלה ואישרורים שונים נמצא שהמדינה אינה חורגת ממתחם הסבירות.

המשנה לנשיא בית המשפט העליון, מישאל חשין העלה שאלות קשות ונוקבות במהלך הדיון בהן תהה מדוע במהלך עניינים רגיל אין המדינה מנהלת את ההפרטה ובמקביל לקיים דיון נפרד על המחלוקת הכספית.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי אמר בדיון את המטרה בביצוע ההפרטה במועד זה, לפיו העיתוי והשווי של בז"ן גבוהים מאי פעם, ואין ערובה שמצב זה יחזור בעתיד ווההשלכות של עצירת התהליך עתה הן הרות גורל.

עו"ד רם כספי שייצג את החברה לישראל הסביר לבית המשפט, כי כל נושא הזיכיון סבוך ומורכב ובית המשפט העליון אינו המקום לדון בו אלא בבוררות שהצדדים ידונו בו. כספי הדגיש שהחברה לישראל מוכנה להישאר בעלת מניות בבז"ן.

שופטת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה בדיון כי מדובר במדינה של שלטון חוק ולא במדינת עולם שלישי הלוקחת מניות מבלי הליך משפטי. נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, שאל בתחילת הדיון מדוע רשות החברות לא עוצרת את המהלך ומחכה למהלך של בית המשפט. עם זאת רמז ברק לתנועה לאיכות השלטון, כי היא מיצתה מספיק את הטיעון שלה. "יש גבול למה שעותר ציבורי יכול לבקש מבית המשפט", אמר ברק. ההרכב שכלל גם את שופטי בית המשפט העליון, דורית בייניש ומרים נאור אמרו עוד, כי בית המשפט אינו מעוניין לחצות קוים אדומים.

בית המשפט העליון צפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים ואם אכן הוא ידחה את העתירה צפוי להתפרסם המכרז למכירת בית הזיקוק באשדוד ולאחריו יימכר בית הזיקוק בחיפה בבורסה.

את בתי הזיקוק ייצגו עוה"ד דב וייסגלס ויעל וייסמן ואת החברה לישראל ייצג בנוסף עו"ד יאיר כספי ואת התנועה לאיכות השלטון ייצג עו"ד ברק כלב ודניאל קירס.

http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=%2Fibo%2Frepositories%2Fstories%2Fm1_2000%2Fsk20051227_552363.xml&origin=ibo&layer=law&layer2=coupon&layer3=market



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
האזרח התמים
גולש אורח
כ''ז בכסלו תשס''ו    20:13   28.12.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. בגצ דחה העתירה (בגצ 499/03) - נימוקים יינתנו בהמשך!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הוסרו המכשולים להפרטת בז"ן: בג"ץ דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד הסכם בז"ן
העותרים דרשו את בחינת ההסכם, לפיו המדינה תרכוש את מניות בז"ן מהחברה לישראל תמורת 120 מיליון דולר

גל ניסים 17:45 28/12/05


בג"ץ דחה את עתירת התנועה לאיכות השלטון שביקשה לבטל את הסכם בז"ן. הרכב מיוחד של חמישה שופטים בראשות אהרון ברק הודיעה היום כי הוא דוחה את העתירה וייתן נימוקים בעתיד.

עיתוי בג"ץ למעשה, נעתר לבקשת המדינה שביקשה אתמול באמצעות עו"ד אבי ליכט, לקבל הכרעה מיידית בשל הדחיפות לפצל ולהפריט את בז"ן.

גורמים משפטיים המקורבים לעתירה אמרו כי ההחלטה ניתנה בזמן שיא ויש ליחסה לעובדה שבמהלך הדיון המשפטי אתמול הודגשה הדחיפות במתן הכרעה מיידית, לאור החשיבות של מימוש הפרטת בז"ן. החלטת בג"ץ תאפשר למדינת ישראל להשיא את מקסימום התמורות במכירת בז"ן וזאת בשל מצב שוק הדלק כיום.


משרד האוצר יוצא להגנה על ההסכם של המדינה עם החברה לישראל: הסכם בז"ן - הרע במיעוטו
אייל גבאי: לא רוצה לחלק מתנות לאחים עופר, אבל מי אומר שהכי חשוב לדפוק את החברה לישראל?


בתגובה להכרעת בג"ץ הודיעה החברה לישראל ( 168500 -0.88% )
כי היא "מביעה שביעות רצון עמוקה מהחלטת הבג"צ. חבל רק שהסאגה המיותרת והמזיקה, שהחלה עם הגשת העתירה כנגד הסכם המשקף מציאות כלכלית ומשפטית בין המדינה לחברה לישראל, הבעלים המשותפים של בז"ן, לפני כשלוש שנים, על ידי התנועה לאיכות השלטון, נמשכה זמן כה רב, והייתה רצופה השמצות והכפשות חסרות שחר, שגרמו עוול לאנשים רבים ובתוכם גם לאנשי החברה לישראל".

בחברה לישראל הוסיפו כי, "כשיפורסמו נימוקי הבג"צ לדחיית עתירת התנועה לאיכות השלטון, תתייחס החברה לישראל בהרחבה לנושא".

התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עו"ד ברק כלב, בעתירתה ביקשה לבטל את הסכם בז"ן, שעניינו רכישת 26% ממניות החברה לישראל בבז"ן תמורת 120 מיליון דולר לחברה שבשליטת משפחת עופר.

בדיון שהתקיים אתמול רמז הנשיא, אהרון ברק, כי הוא לא בטוח שהוא יכול וצריך לקבל החלטה בעתירה מסוג זה שחוצה את הגבול בהפרדת רשויות. ברק אמר בדיון כי עותר ציבורי (התנועה לאיכות השלטון) צריכה לדעת מתי להרפות וכי הוא אינו בטוח שההחלטה שהתקבלה בתנאים שהתקבלה חורגת מתחום הסבירות.

החברה לישראל יוצגה באמצעות עו"ד רם כספי ויאיר כספי.

(בג"ץ 499/03)

http://www.globes.co.il/serve/globes/docview.asp?did=1000044694&fid=829



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות