גירסת הדפסה          
קבוצות דיון יש לי מה לומר נושא #18671 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18671   
tubular bells לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 11.12.14
1177 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות.  ראה משוב
יום שני כ''ח בניסן תשע''ז    00:43   24.04.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

על הפרמיטיביזם של התומכים בפתיחת מקומות בילוי בשבת  

 
  
פוסט מעניין מדף הפייסבוק anonymous4torah
"חלק הגון של החוגים בעמנו, ודווקא בארצנו, המתעניינים בבעיות
פילוסופיות, מיטאפיסיות ודתיות (או אנטי-דתיות) עודם שקועים באותה אוירה שטחית מטיריאליסטית מסוף המאה ה-19 שאבד עליה כלח מזמן, ושכבר המדענים הרצינים בני דורו של הגל לגלגו עליה. לא פעם תמהתי בביקורי בקיבוצים, שחבריהם הראו הבנה עמוקה לחומר המתימטי-הגיוני שהבאתי לפניהם, בראותי כמה פרימיטיביים ואף ילדותיים הם כלפי הבעיות של השקפת עולם מדעית, וכי סבורים הם שפתירת כל הבעיות היא בסמכותו ובכחו של המדע. (כהקדמה לסתירת השקפותיהם על בעיות הדת הצבעתי על כך, שאין בכחה של האופטיקה להוכיח יפייה של תמונה של רמבראנדט או בכחה של האקוסטיקה להעריך סימפוניה של בטהובן)" (ד"ר אברהם הלוי פרנקל נשיא האוניברסיטה העברית ומגדולי המתימטיקאים בדורו.)

בדברים שלעיל מציג דוקטור פרנקל את תמונת המצב העגומה של מדעי הרוח בישראל ותמה על כך שבעוד שבמדעים המדויקים ובפיתוחים טכנולוגיים עומדת ישראל בחזית ההתקדמות העולמית ומדעניה ניצבים בשורה אחת עם גדולי החוקרים בעולם הרי שבתחומי הרוח והפילוסופיה נשרכת המערכת האקדמאית הרחק מאחור ומחזיקה בתפיסות שנחשבו מיושנות אפילו במאה ה19.
דברים אלו שהיו נכונים לשעתם ובוודאי לימינו אנו, כידוע לכל מי שבקי במתחולל בפקולטות הסמי ליברליות בארץ, קבלו משנה תוקף בפסיקתו האחרונה של בג"ץ בעניין המסחר בשבת בחוצות תל אביב ובצהלות השמחה שעלו ממחנה האינטלקטואלים הנאור שחגג את נצחונו על "הכפיה הדתית" שבקביעת יום שבתון חוקי.
התוצאה הישירה מבטולו של יום כזה היא חזרתן של מלחמת המעמדות והעבדות דה-פקטו מן הדלת האחורית. ונסביר

העשירון העליון שאינו סובל ממחסור במזומנים או בחופשות, מעוניין כמובן בעיר תוססת ופעילה במשך כל השבוע ברציפות. לדידו סגירת החנויות אינה רצויה ואף מקשה על נוחות החיים והבילוי.
לעומתו עובדי הקופה המחסנים הסדרנים ושאר נותני השירות באותם עסקים הם אנשים קשי יום או צעירים חסרי פרוטה הזקוקים לכסף למחייה בסיסית או ללימודים וכדומה. הם עובדים כל השבוע במשמרות ארוכות ובתנאים לעיתים לחוצים וזקוקים נואשות ליום החופשי הבודד בו באפשרותם לנוח לאסוף כוחות ולהשקיע קצת בעניינים שמעבר למעגל העבודה וחובות היום יום.
בין שני מגזרים אלו (נותני השירות והצרכנים) נמצא המעסיק הגורף את הרווחים בפועל.
כעת משהוסרה ההגבלה החוקית ניצב המעסיק בין שיקולי הרווח לשיקולי הרווחה בין רווחת העובד מחד לרווחי המסחר מאידך. יש להניח שרבים, רבים מדי, יבחרו, בלחץ הלקוחות העשירים בשיקולי הרווח.
כמובן שמשעה שעסקיהם פועלים במסגרת החוק שבע ימים ברציפות יעדיפו המעסיקים לשכור עובדים קבועים לכל ימי השבוע וללא חופשות כששכירים שלא יוכלו לעמוד בתנאים אלו ידחו למעגל האבטלה. רבים אחרים שיסכימו בלית ברירה לתנאים ימצאו את עצמם נשחקים בעבודה יום יומית רצופה ללא חופשות וחגים ובעצם במצב של שיעבוד כמעט מוחלט למעסיק ולצרכנים העשירים יותר.

כתוצאה מכך יעמיקו הפערים בין המעמדות כשאלו נהנים משירות מלא וימי חופש רבים מחד ואלו עובדים בעבודות מתישות ובלי הפסקה על מנת לספק את הראשונים מאידך. ובעצם לכודים שוב באותו מעגל מוכר וסדר עדיפויות קטלני ששררו באירופה בתקופות מוקדמות בכמה מאות שנים לתפיסה הפילוסופית של המאה ה19 עליה הלין ד"ר פרנקל .
הכל כאמור תחת דגלם הכביכול ליברלי של אבירי זכויות העובדים ושוויון ההזדמנויות מהאליטה הצוהלת.

אבל הרשו לי להעמיק קצת יותר
בעולם העתיק בו נחשבה העבדות לנורמה, וזכויות אדם היו מושג שיעברו עוד אלפיים שנים בטרם ינוסח. היו חיי העבד סובבים סביב העבודה. מזריחה לשקיעה מעת שלמד ללכת עד מותו בסביבות גיל 40 היה האדם המשועבד טורח ועמל במלחמת הקיום של אדונו וניזון מן השאריות. השבת נחשבה למנהג מוזר ומסוכן של עם משונה מן המזרח והוגים ומשוררים דברו בגנותה ולעגו לה במחזות שירים ומסות שהסבירו את הסיכונים שבמנוחה הניתנת לעבדים ומרגילה אותם לעצלנות ולמחשבות על חופש וחירות.

ביהדות לעומת זאת הייתה השבת חלק אינטגרלי מהבריאה וקיומה עוד לפני מתן תורה על ידי אדם הראשון וצאצאיו עד לבני ישראל במצרים ובמרה מצביע על רצונו של הבורא במנוחתם של הנבראים ובלשון הפסוק "למען ינוח שורך וחמורך וינפש בן אמתך והגר".

מעבר לכך השבת היא יום קדוש המקדש את היהודי ומוסיף בו נשמה יתרה. אמנם מושגים אלו אינם שיכים לעולם הגויי המנותק מן התורה אך הצד החמרי של שבת כיום מנוחה חלחל לאט גם לתרבות המערב ולאחר אלפי שנים של לעג ודחייה הבינו המתקדמים שבאומות את חשיבותם של השבת ושל מושג המנוחה לזכויות האדם והעובדים.

היוונים בתפיסתם הפאגנית- פאטליסטית של האדם כסיזיפוס העמל לשוא וללא הפסקה לקול צחוקם המתעלל של האלים החזקים ממנו. חיקו ודרשו זכויות אלו לעצמם כלפי החלשים מהם והעבדים מהעמים שנכבשו תחת ידם. מנוחה נחשבה רעיון מסוכן מכיוון שחזקה את תחושת האנושיות והקיום של העבד והייתה עלולה להביאו להתמרד. במחזות מסוימים הוצג העבד הדורש מנוחה כרודה באדונו האומלל הזקוק לשירות הנמנע ממנו כתוצאה מכך.

קיצורן של דברים. האמירה כאילו ישנה פגיעה בזכויות הפרט במניעת זכותו של המעמד העליון לקבל שרות בכל עת שיחפוץ גם על חשבון ההגנה על המעמדות החלשים יותר והצגתה כדעה מודרנית ומתקדמת מעידה יותר מכל על הדרדרות התפיסה הפילוסופית בישראל לתקופות עתיקות וחשוכות אליליות ופרימיטיביות בעליל. ומפליא לראות כיצד מפלגות שזכויות העובדים על דגלם תומכות ברעיונות וחוקים שכאלה ומעלימות עין מהמציאות הפשוטה ומטענתם של העובדים עצמם כי" החוק רק יגביר את השיעבוד ויפגע בחופש הפרט" (תגובת התאחדות הסוחרים לחוק).

כנראה שזיהויה של השבת כמושג יהודי דתי ושנאתם לכל מה שמתויג ככזה מעוורים את עיניהם ומשבשים את תפיסתם הגיונית לכדי שיח הזוי המתאים כאמור לתרבויות המשעבדות של העולם העתיק הרבה יותר מלמציאות החיים המודרניים בשנת 2017.

מקורות לגישת העולם העתיק לשבת: http://www.sacred-texts.com/cla/tac/h05000.htm

http://www.newadvent.org/fathers/120106.htm
http://www.tertullian.org/fathers/juvenal_satires_14.htm

הכתבה בדה מרקר על פסיקת בג"ץ (עם תגובת התאחדות הסוחרים) http://www.themarker.com/advertising/1.4035354



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  לינק tubular bells 24.04.17 00:44 1
  שפתיים ישק, משיב דברים נכוחים Dark wings 27.04.17 20:04 2
  אבל אסור להעסיק שבע ימים בשבוע, מי שעובד בשבת, חייב לקבל יום מנוחה אחר בשבוע ירחאפל 04.05.17 12:36 3

     
tubular bells לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 11.12.14
1177 הודעות, 10 מדרגים, 20 נקודות.  ראה משוב
יום שני כ''ח בניסן תשע''ז    00:44   24.04.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. לינק  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1687842211510248&id=1602751556685981&substory_index=0



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Dark wings לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 23.11.16
1383 הודעות, 35 מדרגים, 70 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי א' באייר תשע''ז    20:04   27.04.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. שפתיים ישק, משיב דברים נכוחים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
ניכרים דברי אמת



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירחאפל לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 16.3.08
15842 הודעות, 59 מדרגים, 94 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי ח' באייר תשע''ז    12:36   04.05.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. אבל אסור להעסיק שבע ימים בשבוע, מי שעובד בשבת, חייב לקבל יום מנוחה אחר בשבוע  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות