אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #10130 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 10130   
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
יום ראשון ה' בסיון תשס''ח    12:31   08.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

גדול הדור, נשא גיורת שגיוריה מפוקפקים ומת באותו הערב  

 
   הרחוב כמרקחה, אחרי שגדול הדור, לא שעה לפסקי ההלכה של פוסקי הדור, עשה דין לעצמו ונשא גיורת שגיוריה לא היו בדיוק על פי ההלכה (1). אותו גדול, לא הספיק לממש את נישואיו למשך זמן רב, כי כבר באותו לילה, נפטר במפתיע, משאיר את אשתו הטריה אלמנה. (2)
"התברר כי יש דין ויש דיין" אמרו גורמים שלא רצו להזדהות, "אתה לא יכול להתריס כנגד פוסקי הדור ולצאת מכך בשלום. החילול ה' שבנישואין הללו עלו לו בחיים".
מקורביו של אותו גדול מוסרים, כי הוא החזיק בידיו פסקי הלכה המאשרים לו לשאת את הגיורת, והוא עדיף לשאת אותה מאשר להניח לה להזרק לרחוב.

אה, שכחתי פרט חשוב, שם הנפטר: בעז. שם הגיורת רות. מהבן שנולד להם, נולד נכד ששמו דוד, שידוע יותר בשם דוד המלך.

הסיפור הזה פירנס הרבה עיתונים בעבר, כי גם אחרי שנים רבות, עדיין אמרו על דוד המלך שהוא פסול לבוא בקהל מפני שסבתו מואבית (1).

הלקח הנלמד מהסיפור הזה הוא שכאשר באים לבקר תלמידי חכמים ורבנים, לא צריך לעשות את זה בצורה פופוליסטית. לפני שמבזים רב על פסיקה שלו, יש לבדוק היטב מדוע הוא פסק כך, מהם מקורותיו, האם עשה זאת לכתחילה או בדיעבד וכו'. פסילה על הסף של רב, ובפרט בגלל שיקולים לא ענייניים אינה סיבה לבזותו או לחרפו. במעשה כאן, התברר שבעז הוא שצדק, ופסיקתו הייתה הנכונה, אם כי הוסתרה מהציבור (מסיבות מסוימות). על פניו מקרה כזה הוא מקרה קלאסי להוצאת שם רע. הייתה כאן עבירה כביכול על דברי הפוסקים, ועונש מיידי עוד באותו לילה. כל הנתונים מצדיקים יחס מזלזל ונלעג לבעז. אף על פי כן התברר כי אותם הלועגים טעו.

שנזכה לכך גם בימינו.

מקורות
(1) תלמוד בבלי יבמות דף עו עמוד ב
(2) מדרש רות זוטא פרשה ד אות יג



זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יפה ונכון Asterix 08.06.08 18:59 1
  אתה מבזה את המגילה, את רות ואת בועז 3ברית 08.06.08 19:08 2
     .... 495 11.06.08 10:22 16
  הם בעצם ביזו את בועז, רות ודוד המלך 3ברית 09.06.08 21:26 3
     אורך רוח דבר צחות 09.06.08 21:43 4
         הסוף שלך לא מובן 3ברית 10.06.08 02:07 5
             ולכן הבאתי מקורות דבר צחות 10.06.08 02:18 6
                 התייחסתי לסייפא ולא לריישא 3ברית 10.06.08 19:34 7
                     לא לומדים תורה מפרופסורים דבר צחות 10.06.08 20:52 8
                         נכון, צריכים ללמוד תורה מרב לובש שמלות אניו 10.06.08 21:01 9
                             זה שלא יודע לקרוא אוהב ישראל 10.06.08 22:38 12
                         היה בעבר פרופסור, היום רב 3ברית 10.06.08 21:03 10
                             אין אמונה? דבר צחות 10.06.08 21:18 11
                                 יבוא משיח ילמד את כולנו תורה 3ברית 11.06.08 01:26 13
                                     בינתיים אני פה :) דבר צחות 11.06.08 01:35 14
                                         אשריך, דבר צחות - צחים דבריך כשלג ! ד-ן 11.06.08 09:42 15
  ומכאן האזהרה לא לזלזל בגדולי הדור ובהלכה הפסוקה אוברמנטש 11.06.08 13:16 17
     אתה מקשקש בקומקום, יודע ? 3ברית 11.06.08 13:30 18
     ההלכה הזו לא הייתה פסוקה דבר צחות 12.06.08 01:04 19

       
Asterix
גולש אורח
יום ראשון ה' בסיון תשס''ח    18:59   08.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יפה ונכון  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שני ו' בסיון תשס''ח    19:08   08.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. אתה מבזה את המגילה, את רות ואת בועז  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   איזה שטויות במיץ תגיד לי, מי לימד אותך את כל זה, במיוחד :

"התברר כי יש דין ויש דיין" אמרו גורמים שלא רצו להזדהות, "אתה לא יכול
להתריס כנגד פוסקי הדור ולצאת מכך בשלום. החילול ה' שבנישואין הללו עלו
לו בחיים".
מקורביו של אותו גדול מוסרים, כי הוא החזיק בידיו פסקי הלכה המאשרים לו
לשאת את הגיורת, והוא עדיף לשאת אותה מאשר להניח לה להזרק לרחוב.".

שומו שמיים !!!!

לך תלמד את מגילת רות, תלמד מי היה בועז, מה הוא היה ביחס לאותם "תלמידי
חכמים", מי היתה רות, מה הסודות שבמגילה.

אחרי החג אתייחס יותר לזה. לא לחינם נאמר שגברים צריכים ללמוד הרבה
יותר מאישה, כי שכלם לא שלם.

חג שמח.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
495
חבר מתאריך 16.4.02
51968 הודעות
יום רביעי ח' בסיון תשס''ח    10:22   11.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. ....  
בתגובה להודעה מספר 2
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 11.06.08 בשעה 10:22 בברכה, 495
 
לא לחינם נאמר שגברים צריכים ללמוד הרבה
יותר מאישה, כי שכלם לא שלם.

ציטוט מאת: 3ברית


והואיל וגברים נדונו להמשך הלימוד
הגברים מסוגלים לקבל שדרוגים עדכניים
ולא מקובעים בימי בראשית כדרכן של נשים אחדות


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שלישי ז' בסיון תשס''ח    21:26   09.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. הם בעצם ביזו את בועז, רות ודוד המלך  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   לא הצלחתי להתעמק בסייפא של הודעתך וכיוון שהזמן שנשאר עד לכניסת החג
היה קצר, נדמה לי שפספסתי את עיקרי ההודעה (בסוף), בעיקר כשהכותרת שלך
היתה מתריסה ואולי היה הכרח לשנות אותה.

אז אני רוצה להתנצל על תגובתי הקודמת, כל פעם כשאני קוראת את המגילה
אני מתרגשת מחדש מקדושת הצדיקים שמככבים שם בגדול, גם נעמי, גם רות
וגם בועז, שהיה אז שופט ופוסק הלכה, איש ענק שעמד בנסיון שאף אחד לא
היה עומד בו (בלילה כשרות הגיעה אליו), ורות המואביה שהתגיירה כהלכה
וחיכתה שלושה חודשים עד שהגיעה אליו (גם עפ"י ההלכה), שהיתה מוכנה
לוותר על כל הונה כדי לדבוק בתורת ישראל וכו'.

ה"חכמים" לא היו חכמים, ההיפך, "טוב" שהוצעה לו חלקת האדמה של חכלון
הסכים בהתחלה, אבל כששמע ש"החבילה" כוללת את רות, פחד מהסביבה, איש
חלש אופי, לא היה לו את שאר הרוח של בועז ובוודאי לא הסביר עפ"י הלכה
ברורה את סירובו.

לא למדתי אף פעם ולא שמעתי מאיזה תלמיד חכם משהו מהכותרת שהבאת.
ועכשיו כשקראתי שוב את הודעתך, אני שמחה שסיימת בצורה כל כך יפה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
אור ליום שלישי ז' בסיון תשס''ח    21:43   09.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. אורך רוח  
בתגובה להודעה מספר 3
 
   גם לפעמים הבאות, לקרוא עד הסוף ואז להגיב.

זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
יום שלישי ז' בסיון תשס''ח    02:07   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. הסוף שלך לא מובן  
בתגובה להודעה מספר 4
 
   אני לא שמעתי את הסיפור הזה בחיים שלי, לא בעתונות הכתובה, לא בשעורי
תורה ולא בשיחות עם תלמידי חכמים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
יום שלישי ז' בסיון תשס''ח    02:18   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. ולכן הבאתי מקורות  
בתגובה להודעה מספר 5
 
   תבררי עוד קצת.
יגעת ומצאת תאמין

זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח    19:34   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. התייחסתי לסייפא ולא לריישא  
בתגובה להודעה מספר 6
 
   כמובן שיש "חידושים" אבל כשהם לא נשענים על כלום.... זה עצוב.

למשל, בליל שבועות למדתי על מצוות ארץ ישראל, פרופ' פיינשטיין מצא
חידוש שמי שחי בחו"ל לא חייב לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל, זה חידוש
מקורי, חדשני, אבל מנוגד לרוב הדעות ואולי אפילו לכתוב בתורה עצמה.
הוא ביסס את חידושיו על הלכת הציצית, או הלכות שאדם לא יכול לקיים,
דוגמת מי שחי במערה לא יכול (או לא חייב) להתקין מזוזה וכו'.

ההלכות האלה או הדעות האלה שאין להן בשר ואין להן על מה להסתמך, קשה
מאד לקבל אותן. אם היית מביא את האסמכתא לכתוב בריישא, על מה הם
התבססו, אפשר אולי היה לדון בזה, אבל כשזה נשמע כקביעה (לא שלך),
אפילו אין חשק לחפש באינטרנט מה הבסיס לקביעה הזאת.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח    20:52   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. לא לומדים תורה מפרופסורים  
בתגובה להודעה מספר 7
 
   עם כל הכבוד.

המקורות שהבאתי, אינם מפוקפקים, אלא הם מדרש ותלמוד המתארים את המקרה הזה ממש. לדעתי, אין זה חידוש כלל.

זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אניו
גולש אורח
אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח    21:01   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. נכון, צריכים ללמוד תורה מרב לובש שמלות  
בתגובה להודעה מספר 8
 
   שלא יודע לדבר עברית או לקרוא מעבר למה שהרב שלו לימד לפני 80 שנה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אוהב ישראל
חבר מתאריך 2.4.12
296 הודעות
אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח    22:38   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. זה שלא יודע לקרוא  
בתגובה להודעה מספר 9
 
   יודע בעל פה עשרות אלפי ספרים מהבסיס של היהדות, ההלכה והמחשבה היהודית, שלא לדבר על חיבר עשרות רבות של ספרים בעצמו, מה שאתה במוחך הזעיר, הדל והמכוער לא תדע גם אם תחיה אלפי שנים.
חוצפן קטן ומכוער.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח    21:03   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. היה בעבר פרופסור, היום רב  
בתגובה להודעה מספר 8
 
   בכל מקרה אבקש ממך להפנות אותי או לצטט את הכתוב במדרש ובתלמוד כדי
שאוכל לשאול רב כיצד להתייחס לזה (אתה יודע שגם הפירושים למדרשים הם
לא תמיד זהים).

פעם ראשונה שאני קוראת דבר כזה, חייבת לשאול על מה הסתמכו.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח    21:18   10.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. אין אמונה?  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   תלמוד בבלי מסכת יבמות דף עו:-עז.

מתני'. עמוני ומואבי אסורים ואיסורן איסור עולם, אבל נקבותיהם מותרות מיד. מצרי ואדומי אינם אסורים אלא עד שלשה דורות, אחד זכרים ואחד נקבות, ר"ש מתיר את הנקבות מיד. א"ר שמעון: ק"ו הדברים, ומה אם במקום שאסר את הזכרים איסור עולם - התיר את הנקבות מיד, מקום שלא אסר את הזכרים אלא עד שלשה דורות - אינו דין שנתיר את הנקבות מיד! אמרו לו: אם הלכה - נקבל, ואם לדין - יש תשובה. אמר להם: לא כי, הלכה אני אומר.

גמ'. מנא ה"מ? א"ר יוחנן, דאמר קרא: שמואל א' י"ז וכראות שאול את דוד יוצא לקראת הפלשתי אמר אל אבנר שר הצבא בן מי זה הנער אבנר ויאמר אבנר חי נפשך המלך אם ידעתי, ולא ידע ליה? והכתיב: שמואל א' ט"ז ויאהבהו מאד ויהי לו נושא כלים! אלא אאבוה קא משאיל. ואביו לא ידע ליה? והכתיב: שמואל א' י"ז והאיש בימי שאול זקן בא באנשים, ואמר רב ואיתימא רבי אבא: זה ישי אבי דוד, שנכנס באוכלוסא ויצא באוכלוסא! ה"ק שאול: אי מפרץ אתי, אי מזרח אתי? אי מפרץ אתי - מלכא הוי, שהמלך פורץ לעשות דרך ואין ממחין בידו, אי מזרח אתי - חשיבא בעלמא הוי. מ"ט אמר ליה שאל עליה? דכתיב: שמואל א' י"ז וילבש שאול את דוד מדיו - כמדתו, וכתיב ביה בשאול: שמואל א' ט משכמו ומעלה גבוה מכל העם. א"ל דואג האדומי: עד שאתה משאיל עליו אם הגון הוא למלכות אם לאו, שאל עליו אם ראוי לבא בקהל אם לאו. מ"ט? דקאתי מרות המואביה. א"ל אבנר, תנינא: עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית. אלא מעתה, ממזר - ולא ממזרת! ממזר כתיב, מום זר. מצרי - ולא מצרית! שאני הכא, דמפרש טעמא דקרא: דברים כ"ג על אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים, דרכו של איש לקדם, ולא דרכה של אשה לקדם. היה להם לקדם אנשים לקראת אנשים, ונשים לקראת נשים! אישתיק. מיד: ויאמר המלך שאל אתה בן מי זה העלם, התם קרי ליה נער, הכא קרי ליה עלם! הכי קא אמר ליה: הלכה נתעלמה ממך, צא ושאל בבית המדרש. שאל, אמרו ליה: עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית.
אקשי להו דואג כל הני קושייתא, אישתיקו. בעי לאכרוזי עליה, מיד: שמואל ב' י"ז ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי אשר בא אל אביגיל בת נחש, וכתיב: דברי הימים א' ב' יתר הישמעאלי! אמר רבא: מלמד, שחגר חרבו כישמעאל ואמר: כל מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב, כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי: עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית.


מדרש זוטא - רות (בובר) פרשה ד

ויקח בועז את רות. אמרו אותו הלילה שבא עליה מת.

זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
יום רביעי ח' בסיון תשס''ח    01:26   11.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. יבוא משיח ילמד את כולנו תורה  
בתגובה להודעה מספר 11
 
   המשפט האחרון מצמרר.

מה עשו ממגילה שכולה גמילות חסדים ותורה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
יום רביעי ח' בסיון תשס''ח    01:35   11.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. בינתיים אני פה :)  
בתגובה להודעה מספר 13
 
   אבל עכשיו, אחרי שראית את המקורות, לכי לקרוא שוב את ההודעה הראשונה של האשכול.

זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ד-ן
חבר מתאריך 24.10.07
1957 הודעות
יום רביעי ח' בסיון תשס''ח    09:42   11.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. אשריך, דבר צחות - צחים דבריך כשלג !  
בתגובה להודעה מספר 14
 
וגם במקומה שזירת הביקורת המעודנת והזהירה בהקשר האקטואלי .


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אוברמנטש
גולש אורח
יום רביעי ח' בסיון תשס''ח    13:16   11.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. ומכאן האזהרה לא לזלזל בגדולי הדור ובהלכה הפסוקה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   וכמו שההלכה הפסוקה היא שמואבי ולא מואבית כך ההלכה הפסוקה היא שגיור שאינו לשם שמירת מצוות הוא גיור פסול.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
יום רביעי ח' בסיון תשס''ח    13:30   11.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. אתה מקשקש בקומקום, יודע ?  
בתגובה להודעה מספר 17
 
   "גדולי הדור" בזמן של בועז - היו בועז בעצמו, שהיה שופט הדור ופוסק
הלכה.

אז מה הקשקושים האלה שלך ?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
יום חמישי ט' בסיון תשס''ח    01:04   12.06.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. ההלכה הזו לא הייתה פסוקה  
בתגובה להודעה מספר 17
 
   עיין שוב במקור הראשון, מתוך התלמוד הבבלי במסכת יבמות, וראה כי ההלכה לא הייתה פסוקה אז, בועז היה צריך לפסוק אותה בסנהדרין, וכבר אחרי שלושה דורות, היא נשכחה עד כדי כך שדואג, כמעט והצליח להפוך את דוד לפסול חיתון. רק התערבות בשניה האחרונה, והבאת מסורת קדומה, קיבעה את ההלכה.
גיור שלא לשם שמירת מצוות, הוא בעייתי. ואעפ"כ אין לשפוט תלמידי חכמים מתוך כתבות בעיתון או משמועות. אנו לא בקיאים בכל הפרטים על העניינים האלו כדי שנביע דעה. וגם אם מביעים דעה, היא צריכה להיות מתוך כבוד לתלמידי חכמים.

זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות