קבוצות דיון
פוליטיקה ואקטואליה
נושא #10130
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות | יום ראשון ה' בסיון תשס''ח
12:31 08.06.08 |
|
גדול הדור, נשא גיורת שגיוריה מפוקפקים ומת באותו הערב
|
הרחוב כמרקחה, אחרי שגדול הדור, לא שעה לפסקי ההלכה של פוסקי הדור, עשה דין לעצמו ונשא גיורת שגיוריה לא היו בדיוק על פי ההלכה (1). אותו גדול, לא הספיק לממש את נישואיו למשך זמן רב, כי כבר באותו לילה, נפטר במפתיע, משאיר את אשתו הטריה אלמנה. (2) "התברר כי יש דין ויש דיין" אמרו גורמים שלא רצו להזדהות, "אתה לא יכול להתריס כנגד פוסקי הדור ולצאת מכך בשלום. החילול ה' שבנישואין הללו עלו לו בחיים". מקורביו של אותו גדול מוסרים, כי הוא החזיק בידיו פסקי הלכה המאשרים לו לשאת את הגיורת, והוא עדיף לשאת אותה מאשר להניח לה להזרק לרחוב.אה, שכחתי פרט חשוב, שם הנפטר: בעז. שם הגיורת רות. מהבן שנולד להם, נולד נכד ששמו דוד, שידוע יותר בשם דוד המלך. הסיפור הזה פירנס הרבה עיתונים בעבר, כי גם אחרי שנים רבות, עדיין אמרו על דוד המלך שהוא פסול לבוא בקהל מפני שסבתו מואבית (1). הלקח הנלמד מהסיפור הזה הוא שכאשר באים לבקר תלמידי חכמים ורבנים, לא צריך לעשות את זה בצורה פופוליסטית. לפני שמבזים רב על פסיקה שלו, יש לבדוק היטב מדוע הוא פסק כך, מהם מקורותיו, האם עשה זאת לכתחילה או בדיעבד וכו'. פסילה על הסף של רב, ובפרט בגלל שיקולים לא ענייניים אינה סיבה לבזותו או לחרפו. במעשה כאן, התברר שבעז הוא שצדק, ופסיקתו הייתה הנכונה, אם כי הוסתרה מהציבור (מסיבות מסוימות). על פניו מקרה כזה הוא מקרה קלאסי להוצאת שם רע. הייתה כאן עבירה כביכול על דברי הפוסקים, ועונש מיידי עוד באותו לילה. כל הנתונים מצדיקים יחס מזלזל ונלעג לבעז. אף על פי כן התברר כי אותם הלועגים טעו. שנזכה לכך גם בימינו. מקורות (1) תלמוד בבלי יבמות דף עו עמוד ב (2) מדרש רות זוטא פרשה ד אות יג
זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
3ברית
גולש אורח
| אור ליום שני ו' בסיון תשס''ח
19:08 08.06.08 |
|
2. אתה מבזה את המגילה, את רות ואת בועז
בתגובה להודעה מספר 0
|
איזה שטויות במיץ תגיד לי, מי לימד אותך את כל זה, במיוחד :
"התברר כי יש דין ויש דיין" אמרו גורמים שלא רצו להזדהות, "אתה לא יכול להתריס כנגד פוסקי הדור ולצאת מכך בשלום. החילול ה' שבנישואין הללו עלו לו בחיים". מקורביו של אותו גדול מוסרים, כי הוא החזיק בידיו פסקי הלכה המאשרים לו לשאת את הגיורת, והוא עדיף לשאת אותה מאשר להניח לה להזרק לרחוב.".
שומו שמיים !!!! לך תלמד את מגילת רות, תלמד מי היה בועז, מה הוא היה ביחס לאותם "תלמידי חכמים", מי היתה רות, מה הסודות שבמגילה. אחרי החג אתייחס יותר לזה. לא לחינם נאמר שגברים צריכים ללמוד הרבה יותר מאישה, כי שכלם לא שלם. חג שמח. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
3ברית
גולש אורח
| אור ליום שלישי ז' בסיון תשס''ח
21:26 09.06.08 |
|
3. הם בעצם ביזו את בועז, רות ודוד המלך
בתגובה להודעה מספר 0
|
לא הצלחתי להתעמק בסייפא של הודעתך וכיוון שהזמן שנשאר עד לכניסת החג היה קצר, נדמה לי שפספסתי את עיקרי ההודעה (בסוף), בעיקר כשהכותרת שלך היתה מתריסה ואולי היה הכרח לשנות אותה.אז אני רוצה להתנצל על תגובתי הקודמת, כל פעם כשאני קוראת את המגילה אני מתרגשת מחדש מקדושת הצדיקים שמככבים שם בגדול, גם נעמי, גם רות וגם בועז, שהיה אז שופט ופוסק הלכה, איש ענק שעמד בנסיון שאף אחד לא היה עומד בו (בלילה כשרות הגיעה אליו), ורות המואביה שהתגיירה כהלכה וחיכתה שלושה חודשים עד שהגיעה אליו (גם עפ"י ההלכה), שהיתה מוכנה לוותר על כל הונה כדי לדבוק בתורת ישראל וכו'. ה"חכמים" לא היו חכמים, ההיפך, "טוב" שהוצעה לו חלקת האדמה של חכלון הסכים בהתחלה, אבל כששמע ש"החבילה" כוללת את רות, פחד מהסביבה, איש חלש אופי, לא היה לו את שאר הרוח של בועז ובוודאי לא הסביר עפ"י הלכה ברורה את סירובו. לא למדתי אף פעם ולא שמעתי מאיזה תלמיד חכם משהו מהכותרת שהבאת. ועכשיו כשקראתי שוב את הודעתך, אני שמחה שסיימת בצורה כל כך יפה. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
3ברית
גולש אורח
| אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח
19:34 10.06.08 |
|
7. התייחסתי לסייפא ולא לריישא
בתגובה להודעה מספר 6
|
כמובן שיש "חידושים" אבל כשהם לא נשענים על כלום.... זה עצוב. למשל, בליל שבועות למדתי על מצוות ארץ ישראל, פרופ' פיינשטיין מצא חידוש שמי שחי בחו"ל לא חייב לקיים את מצוות ישוב ארץ ישראל, זה חידוש מקורי, חדשני, אבל מנוגד לרוב הדעות ואולי אפילו לכתוב בתורה עצמה. הוא ביסס את חידושיו על הלכת הציצית, או הלכות שאדם לא יכול לקיים, דוגמת מי שחי במערה לא יכול (או לא חייב) להתקין מזוזה וכו'. ההלכות האלה או הדעות האלה שאין להן בשר ואין להן על מה להסתמך, קשה מאד לקבל אותן. אם היית מביא את האסמכתא לכתוב בריישא, על מה הם התבססו, אפשר אולי היה לדון בזה, אבל כשזה נשמע כקביעה (לא שלך), אפילו אין חשק לחפש באינטרנט מה הבסיס לקביעה הזאת. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות | אור ליום רביעי ח' בסיון תשס''ח
21:18 10.06.08 |
|
11. אין אמונה?
בתגובה להודעה מספר 10
|
תלמוד בבלי מסכת יבמות דף עו:-עז. מתני'. עמוני ומואבי אסורים ואיסורן איסור עולם, אבל נקבותיהם מותרות מיד. מצרי ואדומי אינם אסורים אלא עד שלשה דורות, אחד זכרים ואחד נקבות, ר"ש מתיר את הנקבות מיד. א"ר שמעון: ק"ו הדברים, ומה אם במקום שאסר את הזכרים איסור עולם - התיר את הנקבות מיד, מקום שלא אסר את הזכרים אלא עד שלשה דורות - אינו דין שנתיר את הנקבות מיד! אמרו לו: אם הלכה - נקבל, ואם לדין - יש תשובה. אמר להם: לא כי, הלכה אני אומר. גמ'. מנא ה"מ? א"ר יוחנן, דאמר קרא: שמואל א' י"ז וכראות שאול את דוד יוצא לקראת הפלשתי אמר אל אבנר שר הצבא בן מי זה הנער אבנר ויאמר אבנר חי נפשך המלך אם ידעתי, ולא ידע ליה? והכתיב: שמואל א' ט"ז ויאהבהו מאד ויהי לו נושא כלים! אלא אאבוה קא משאיל. ואביו לא ידע ליה? והכתיב: שמואל א' י"ז והאיש בימי שאול זקן בא באנשים, ואמר רב ואיתימא רבי אבא: זה ישי אבי דוד, שנכנס באוכלוסא ויצא באוכלוסא! ה"ק שאול: אי מפרץ אתי, אי מזרח אתי? אי מפרץ אתי - מלכא הוי, שהמלך פורץ לעשות דרך ואין ממחין בידו, אי מזרח אתי - חשיבא בעלמא הוי. מ"ט אמר ליה שאל עליה? דכתיב: שמואל א' י"ז וילבש שאול את דוד מדיו - כמדתו, וכתיב ביה בשאול: שמואל א' ט משכמו ומעלה גבוה מכל העם. א"ל דואג האדומי: עד שאתה משאיל עליו אם הגון הוא למלכות אם לאו, שאל עליו אם ראוי לבא בקהל אם לאו. מ"ט? דקאתי מרות המואביה. א"ל אבנר, תנינא: עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית. אלא מעתה, ממזר - ולא ממזרת! ממזר כתיב, מום זר. מצרי - ולא מצרית! שאני הכא, דמפרש טעמא דקרא: דברים כ"ג על אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים, דרכו של איש לקדם, ולא דרכה של אשה לקדם. היה להם לקדם אנשים לקראת אנשים, ונשים לקראת נשים! אישתיק. מיד: ויאמר המלך שאל אתה בן מי זה העלם, התם קרי ליה נער, הכא קרי ליה עלם! הכי קא אמר ליה: הלכה נתעלמה ממך, צא ושאל בבית המדרש. שאל, אמרו ליה: עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית. אקשי להו דואג כל הני קושייתא, אישתיקו. בעי לאכרוזי עליה, מיד: שמואל ב' י"ז ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי אשר בא אל אביגיל בת נחש, וכתיב: דברי הימים א' ב' יתר הישמעאלי! אמר רבא: מלמד, שחגר חרבו כישמעאל ואמר: כל מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב, כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי: עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית. מדרש זוטא - רות (בובר) פרשה ד
ויקח בועז את רות. אמרו אותו הלילה שבא עליה מת.
זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות | יום חמישי ט' בסיון תשס''ח
01:04 12.06.08 |
|
19. ההלכה הזו לא הייתה פסוקה
בתגובה להודעה מספר 17
|
עיין שוב במקור הראשון, מתוך התלמוד הבבלי במסכת יבמות, וראה כי ההלכה לא הייתה פסוקה אז, בועז היה צריך לפסוק אותה בסנהדרין, וכבר אחרי שלושה דורות, היא נשכחה עד כדי כך שדואג, כמעט והצליח להפוך את דוד לפסול חיתון. רק התערבות בשניה האחרונה, והבאת מסורת קדומה, קיבעה את ההלכה. גיור שלא לשם שמירת מצוות, הוא בעייתי. ואעפ"כ אין לשפוט תלמידי חכמים מתוך כתבות בעיתון או משמועות. אנו לא בקיאים בכל הפרטים על העניינים האלו כדי שנביע דעה. וגם אם מביעים דעה, היא צריכה להיות מתוך כבוד לתלמידי חכמים. זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|