קבוצות דיון
פוליטיקה ואקטואליה
נושא #10221
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
ilanka
חבר מתאריך 25.4.02
78075 הודעות | יום ראשון י''ב בסיון תשס''ח
10:06 15.06.08 |
|
האם מותר לצרוב דיסקים? הרב משיב:
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
חה חה חה חה.... אין כמונו רמאים |
סתוית |
15.06.08 12:15 |
1 |
מה לא ברור. מותר כי ''כולם גונבים'' |
Big Joe |
15.06.08 13:14 |
2 |
שו''ת באינטרנט |
דבר צחות |
15.06.08 13:39 |
3 |
הרב אינו וירטואלי |
ilanka |
15.06.08 13:42 |
4 |
אבל אתה לא מכיר אותו חוץ מהמסך |
דבר צחות |
15.06.08 14:00 |
6 |
אני מתקשה להבין מדוע (אי) היכרותנו רלוונטית לשאלה שברור |
ilanka |
15.06.08 14:31 |
8 |
היהדות אינה מתמטיקה |
דבר צחות |
15.06.08 14:49 |
9 |
ברור לי שתיתכן תשובה שונה (2 יהודים - 3 דעות). ובכ''ז, |
ilanka |
15.06.08 15:03 |
10 |
לא הבנת את שאמרתי |
דבר צחות |
15.06.08 15:07 |
11 |
כמובן, ובכל זאת - חשוב לי להבין את פשרה של התשובה ההיא |
ilanka |
15.06.08 15:13 |
12 |
דוקא אני מכיר את הרב ביגל |
ynm |
15.06.08 20:48 |
16 |
בהחלט, זו דעת הרבה פוסקים, אם כי יש לדון אם באמת יש ייאוש בעלים |
אוהב ישראל |
15.06.08 13:57 |
5 |
תוכל להסביר לי את המושג הזה ואת משמעויותיו בהקשר זה? |
ilanka |
15.06.08 14:23 |
7 |
אענה במקומו |
דבר צחות |
15.06.08 16:28 |
13 |
תודה, ולמקרה שההסבר שונה - אשמח אם יבהיר בעצמו |
ilanka |
15.06.08 23:27 |
28 |
תשובה משונה וחלשה. הרב הזה (בהנחה שלא מדובר במתיחה) |
yggy |
15.06.08 19:04 |
14 |
הוא מגיב למציאות מסויימת |
אוהב ישראל |
15.06.08 20:43 |
15 |
זאת שטות מוחלטת, עם כל הכבוד. יאוש הוא רק בדיעבד, |
yggy |
15.06.08 21:04 |
19 |
זה היה נכון לו היה מדובר במערכת אנושית |
ynm |
15.06.08 21:48 |
20 |
קודם כל, כן מדובר במערכת אנושית, הן לפי הוכחות |
yggy |
15.06.08 22:03 |
21 |
ההלכה אותה פסק |
אוהב ישראל |
15.06.08 22:33 |
22 |
בדיוק. זה היה גם תוכן ההודעה הראשונה שלי: |
yggy |
15.06.08 22:50 |
23 |
למיטב ידיעתי |
ynm |
15.06.08 22:54 |
24 |
לא מדובר כאן להשיב אבידה, אלא להקטין נזקים. כל דיסק |
yggy |
15.06.08 23:08 |
25 |
מה לעשות- זו ההלכה |
ynm |
15.06.08 23:19 |
26 |
מה לעשות? לפסוק אחרת, לפי הדרישות של המוסר והשכל |
yggy |
16.06.08 00:19 |
30 |
הנה פסיקה אחרת!! קרא תגובה מס 32 שלי. |
t-t |
18.06.08 09:12 |
33 |
יפה. זאת פסיקה שבה המוסר לא נמצא בסתירה עם |
yggy |
19.06.08 12:21 |
42 |
אני לא מבין מה אתה רוצה |
אוהב ישראל |
15.06.08 23:22 |
27 |
ברור לי שאתה לא מבין. |
yggy |
16.06.08 00:15 |
29 |
כדאי לציין שזו אינה רק דעתו האישית |
ynm |
15.06.08 20:52 |
17 |
מכשיר את השרץ באמטלות מצוצות מהאצבע. |
Asterix |
15.06.08 20:59 |
18 |
אם תסביר לי מה זה ''אמטלות'', אשמח מאד.. |
angel |
17.06.08 22:55 |
31 |
אמת(ט(לה- |
Asterix |
18.06.08 10:18 |
38 |
~בואו, תראו פסיקה אחרת בנושא, כמה היא יפה!~ |
t-t |
18.06.08 09:01 |
32 |
תודה רבה, זה משהו שהרבה יותר קל לי ''להתחבר'' אליו |
ilanka |
18.06.08 09:14 |
34 |
אמרתי לך שזה הבעייה בפסיקות אינטרנט |
דבר צחות |
18.06.08 09:16 |
35 |
זה לא ''פסיקות באינטרנט'' זו פסיקה של רב גדול |
t-t |
18.06.08 09:28 |
36 |
אבל אני עניתי לאילנק'ה |
דבר צחות |
18.06.08 10:13 |
37 |
מגוחך |
ynm |
19.06.08 08:36 |
39 |
רק רציתי להבהיר: |
t-t |
19.06.08 09:06 |
40 |
שמחתי להימנות על אלה שהצחיקו אותך - צחוק זה דבר בריא |
ilanka |
19.06.08 12:00 |
41 |
אני שמח ששמחת |
ynm |
19.06.08 12:45 |
43 |
''עזבו אותנו בשקט. אין לכם זכות''... תגיד, הכל בסדר? |
ilanka |
19.06.08 15:07 |
44 |
יש הבדל בין ללמוד ובין קביעת עובדות |
ynm |
19.06.08 16:53 |
45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות | יום ראשון י''ב בסיון תשס''ח
16:28 15.06.08 |
|
13. אענה במקומו
בתגובה להודעה מספר 7
|
היחס ביהדות לרכוש של אדם הוא כל דבר שהיה בחזקתו של האדם, על ידי יצירה, רכישה, או קבלה. דבר לא יוצא סתם ככה מרשותו של אדם. כדי שחפץ לא יחשב עוד רכושו של האדם, על האדם לא רק לתת אותו, אלא להחליט כי אין הוא רוצה עוד את החפץ. כלומר יש כאן שילוב של מעשה האדם וגם דעתו. דוגמאות: אדם איבד חפץ, כל עוד יש לו זיקה אל החפץ, הוא חושב שיום אחד ימצא את החפץ, מבחינה ממונית, החפץ עדיין שלו וחייבים להחזיר לו אותו. אבל אם אדם איבד חפץ במקום בו הוא חושב שלא ימצא אותו עוד, אין חובה להחזיר לו את החפץ. חפץ עם סימן, למאבד יותר ברור שהוא יוכל למוצאו, חפץ ללא סימן, האדם מתייאש מלחפשו. במקרה שלנו, חברות התקליטים יודעות כי כל דיסק שהם מוציאות לשוק, יכול להצרב, ויש יסוד סביר לומר כי הם התייאשו מלפקח על העניין, לכן הדבר מותר. אפשר להתווכח על יישום הדין של 'ייאוש בעלים' במקרה הספציפי הזה. אבל זו דעתו של הרב ביגל.
זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ynm
גולש אורח
| אור ליום שני י''ג בסיון תשס''ח
21:48 15.06.08 |
|
20. זה היה נכון לו היה מדובר במערכת אנושית
בתגובה להודעה מספר 19
|
אנחנו נוטים הרבה פעמים להעריך את הדת על פי מה שאנחנו רגילים לחשוב ועל פי מוסר אנושי. הלכה אינה מובר אנושי. ההלכה היא מוסר אלוקי. ולא תמיד אנחנו יכולים להבין את המוסר הזה. זו ההלכה, וכך אנו נוהגים. כמו שיש פרצות בחוק, יש גם פרצות בהלכה. ודאי שאין זו "רוחה" של ההלכה לגנוב, אך זו אינה עבירה במקרים מסויימים מאד. אף אחד לא התיר לגזול לכתחילה. מה שהרב כתב זה שהמצב שנוצר בעקבות האינטרנט בעיקר הוא מצב שבו העתקה אינה נחשבת כלל לגניבה, אלא למעשה לא יפה. וההלכה לא באה להגיד לנו להתנהג יפה אלא להתנהג במוסריות אלוקית. לכן, אין פה היתר לגזול, כי אין פה גזילה. על פי ההלכה. טוב שיש אנשים אמיצים כמו הרב ביגל שלא פוחדים לכתוב את האמת גם אם היא לא נשמעת טוב. כבר ראיתי רבנים שאסרו העתקה של דיסקים, למרות שאין שום בסיס הלכתי לכך. רק כדי להיות "יפים". ובאמת במצב שבו הדור מקולקל, יש דברים שההלכה מוותרת עליהם. יש מושג בהלכה שנקרא: דבר שאין הציבור יכול לעמוד בו. ובמצבים כאלה ההלכה מתכופפת, בגבולות ה"פרצות" שבה. תנסה לראות בזה את הצד החיובי. לו ההלכה היתה הרמטית, ללא פרצה, היה מצב שכל הדור היה חוטא בדבר מסוים. וזו אינה כוונת הבורא. לכן, ישנן פרצות שבזמנים מסויימים מנוצלות כדי שלא ליצור דור חוטא, אלא רק דור שצריך תיקון מוסרי. זה לא מנחם, אבל זה מקל על החיים קצת. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות | אור ליום שני י''ג בסיון תשס''ח
22:03 15.06.08 |
|
21. קודם כל, כן מדובר במערכת אנושית, הן לפי הוכחות
בתגובה להודעה מספר 20
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 15.06.08 בשעה 22:03 בברכה, yggy פנימיות ("לא בשמיים היא"), והן לפי הוכחות חיצוניות (התפתחות ההיהדות הפרושית אירעה בשלב מאוחר יחסית בהסטוריה של עם ישראל).שנית, אפילו לפי ההלכה עצמה, מה שייך כאן יאוש? אתה זוכר את הסוגיה מב"מ על תמרים הנושרים ברוח? שם הבעלים מתיאשים מהם מכיוון שיש תולעים ורמשים על הקרקע והפירות יתקלקלו בודאות. לכן הם הפקר. אבל בהעתקת דיסק המצב שונה לגמרי, מכיוון שהמעתיק גורם בעצמו ל-"נשירת הפרי", כלומר למצב ההפקר של הדיסק וממילא ליאוש בעליו. זה כאילו שיבוא מישהו ליד עץ הדקל וינער אותו כדי להפיל את הפירות, על מנת לטעון אחר כך שהבעלים התיאשו מהם. האם זה מותר? ודאי שלא. תחשוב על זה כך: אם הבעלים אכן התיאשו (מדעת כמובן, כי אין יאוש שלא מדעת), אז יש היתר. אבל האם מותר לגרום מלכתחילה לבעלים להגיע לידי יאוש? אני מקווה שההבדל ברור.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ynm
גולש אורח
| אור ליום שני י''ג בסיון תשס''ח
23:19 15.06.08 |
|
26. מה לעשות- זו ההלכה
בתגובה להודעה מספר 25
|
הקלות שבה ניתן היום להעתיק דיסק, הופכת את כל העניין לגדר של שטפה נהר. ולא משנה אם תקרא לזה להקטין נזקים, עדיין זו ההלכה. ולעניות דעתי הדלה, הפתרון צריך להיות אחר. לא שינוי ההלכה, או הטלת גזרות שהציבור לא יעמוד בהן. כי אין ספק שאיסור שכזה לא יקטין את ממדי הבעיה. עובדה היא שיש רבנים שאוסרים העתקה, ובכל זאת לא שמענו על הקטנת נזקים. הבעיה היא בחינוך. והבעיה היא גם, אם יורשה לי, בהגזמה בעלויות של דיסקים. הרבה מאד אנשים, מתוך היכרות אישית, היו קונים במקום לצרוב אם הדיסק היה זול יותר. או אם היו יכולים לקנות שירים בנפרד, בבודדת. ובאמת מבצעים של דיסקים דוקא מצליחים. אתה יכול לברר.עוד דבר קטן- הויכוח פה הוא לא על כמה מוכרים או לא מוכרים בעקבות ההעתקה. כי מתוך נתונים שפורסמו הרבה פעמים, כמעט ואין נזק במכירות מהעתקות, והרבה פעמים אפילו המכירות עלו. וגם אם יש נזק, הויכוח פה הוא על המוסריות שבהעתקה ועל דעת ההלכה בנדון. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
angel
חבר מתאריך 18.12.07
200 הודעות | אור ליום רביעי ט''ו בסיון תשס''ח
22:55 17.06.08 |
|
31. אם תסביר לי מה זה ''אמטלות'', אשמח מאד..
בתגובה להודעה מספר 18
|
לעצם הענין, אין טעם לתקוף סתם ללא ידיעת מושגים הלכתיים המבררים מציאות מסויימת. כפי שציינו כבר מעלי, ברגע שבעל החפץ התייאש מן החפץ, יש בכך משום הקניית בעלות למי שמצאו (כמובן לאחר הייאוש ולא לפני). מעבר לזה ישנו את המושג של ,אבידה ששטפה נהר", שג"כ הבעלים מתייאשים מראש, וזוהי בהחלט יכולה להיות המציאות בענייננו. בנוסף, כל זמן שלא היה עולה בדעתי לרכוש את המוצר המסויים הזה, הרי שלא פגעתי כלל בבעל הזכות, וזהו בבחינת זה נהנה וזה אינו חסר. וישנם עוד טיעונים למכביר, כמובן שיש גם צד שני למטבע לכל טענה וטענה, אולם כאמור זוהי דעת הרב. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
t-t
חבר מתאריך 28.12.04
10529 הודעות | יום רביעי ט''ו בסיון תשס''ח
09:01 18.06.08 |
|
32. ~בואו, תראו פסיקה אחרת בנושא, כמה היא יפה!~
בתגובה להודעה מספר 0
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 18.06.08 בשעה 09:08 בברכה, t-t הרב מרדכי אליהו שליט"א פוסק שאסור לצרוב דיסקים! וכן בנו, הרב שמואל אליהו, וכל הרבנים שעונים באתר מוריה (ופוסקים ע"פ הרב מרדכי אליהו שליט"א). זה נחשב גזל גמור. יש מקרים מאד מסויימים בהם ניתן לצרוב:1. כאשר חברה פשטה את הרגל, והחומר שאתה רוצה לצרוב כבר לא נמכר. 2. אם אתה או אחד מבן משפחתך קניתם דיסק , מותר לצרוב אותו לפורמט אחר בשביל לשמוע אותו נגיד בmp3, אבל אז יש להקפיד ששניהם לא יושמעו באותו זמן, אלא, כל פעם אחד מהם. לענית דעתי זוהי הפסיקה הטהורה והיפה, ולכן אני כ"כ אוהבת ומוקירה את הרב אליהו, שתהיה לו רפואה שלמה, אמן!! הנה דוגמא לשאלה שנענתה ע"י הרב משה עמיאל: (והיא רק דוגמא מיני רבות האם יש בעיה בלצרוב תקליטורים ואים כן מה הבעיה? תשובה: אכן יש בעייה חמורה מאוד: חמורה כי מדובר ממש בגזל וחמורה מאוד כי הדבר נפרץ ונפוץ די לזכור את דברי חז"ל שלמדו לקח כי לא נחתם דין המבול אלא בעוון גזל. (וכאן הרב מפנה את השואל לשו"ת מפורט בנושא) מי שרוצה מוזמן לעיין: http://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=19812
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ynm
גולש אורח
| יום חמישי ט''ז בסיון תשס''ח
08:36 19.06.08 |
|
39. מגוחך
בתגובה להודעה מספר 34
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 19.06.08 בשעה 08:37 בברכה, ynm אותי מצחיק שכשהמוסר שלכם מתאים להלכה, אז הפסיקות נוחות לכם, ואתם "מתחברים" לדברים. אבל אתם לא תסכימו לקבל פסיקות ברורות שלא מתאימות לכם. מעניין כמה פסיקות של הרב אליהו אתה מקבל. איך אפשר לטעון שאתה "מתחבר" לפסק הלכה אם אין לך קשר לעולם ההלכה? איך אפשר לבטל דעתו של רב גדול, רק בגלל שהיא לא מתאימה לך, ולתרץ את זה בסיבה מגוחכת: זה נכתב באינטרנט. פשוט מגוחך.תסלחו לי, זה לא רציני מה שקורה פה. למי שלא "מתאים", שלא יקיים. הרב ביגל הוא רב פוסק. וזה לא עניין של הרגשה פנימית, אלא של דרך הלכתית. אז בבקשה- מי שלא מקבל את ההלכה, שלא יחפש תירוצים למה פסיקות ההלכה לא טובות לו. וודאי שזה לא מוסרי להעתיק דיסק. גם הרב ביגל כתב כך. אבל, על פי הרב ביגל מותר למרות שזה לא יפה. ואני מכבד את גדלותו בהלכה. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
ynm
גולש אורח
| יום חמישי ט''ז בסיון תשס''ח
12:45 19.06.08 |
|
43. אני שמח ששמחת
בתגובה להודעה מספר 41
|
אני לא כזה איש חשוב שזו שמחה גדולה להמנות עם אלו שמצחיקים אותי אבל אני שמח ששמחת שהצחקת אותי. כמובן שב"מגוחך" לא התכוונתי לפסיקה של רב, אלא לדיון עצמו. שהוא- הדיון מתחיל להיות מגוחך.היהדות לא ניתנה בחלקים. אי אפשר לקחת פסק אחד מרב אחד ופסק אחר מרב אחר. ישנו עניין מפורש- עשה לך רב. מה שאומר שכל אחד יבחר לו את הרב אחריו הוא הולך לפי כל (!!) הפסיקות שלו. ולא לקחת חלק מכאן וחלק משם, לפי מה שמתאים. על אחת כמה וכמה כשאדם לא מחובר בכלל לרב או להלכה, ועל סמך מבט אנושי פשוט, מוסר של אנשים שהיום אכלו לא טוב בבוקר והם כועסים והמסור שלהם משתנה בגלל זה, על סמך זה הם מחליטים איזו פסיקה מתאימה לאחרים!!! זה מאד לא רציני להחליט לאנשים אחרים איך לנהוג כשאתה בעצמך במילא לא מאמין בדברים. זה מה שמגוחך. אם אתם לא נוהגים על פי ההלכה, עזבו אותנו בשקט. אין לכם זכות להגיד איזו הלכה היא אנושית ואיזו לא. אין לכם חלק בזה. אתם גם לא מבינים בדרכי פסיקה, ומחליטים לפםי ראות עיניכם מה נכון ומה לא. בכל דבר אחר זה לא היה עובר, רק בהלכה. אם הייתי מתערב במחקר מדעי ואומר שהוא לא מתאים למוסר, ואני מעדיף למצוא מחקר אחר שכן מתאים, כשאין לי שום חלק ועניין בתוצאות המחקר היו צוחקים עליי ושולחים אותי לרופא... תהיו רציניים. תעזבו את ההלכה שאתם לא מבינים ולא שייכים אליה. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|