אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #16016 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 16016
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
יום שלישי כ''ח בכסלו תש''ע    13:39   15.12.09   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

רבנות כפופה לשלטון היא מתכון לאסון  

 
   ברק צריך לזכור שהוא אולי שולט באנשים אבל בורא העולם עדיין לא עובד אצלו
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/978/844.html

מאז שהודיע שר הבטחון אהוד ברק, כי הוא החליט לסגור את מסלול ההסדר בישיבת 'הר ברכה', אני מודאג. מעבר לכך, שמדובר בצעד שמתאים יותר לרוסיה הצארית, מאשר למדינה דמוקרטית, (נראה אותו מבטל את מסלול העתודה באוניברסיטאות בהן מרצים קוראים להשתמטות מהצבא), יש כאן עניין לאומי מסוכן ביותר. הניסיון שלו להגיד לרבנים מה לומר ואיך לפסוק עלול חלילה, להסתיים באסון.

במהלך ההיסטוריה עוד מאז יפתח הגלעדי ועד ימינו אנו, תמיד היו חיכוכים בין המנהיגים הלאומיים של עם ישראל לבין הדמויות התורניות. המלכות תמיד רצתה רבנים "נוחים" שיאשרו לה לעשות את כל העוולות והפשעים בהם היא חפצה. לא תמיד קל לרב לעמוד על דעתו, לשלטון יש כל מיני דרכים לנסות לשכנע את הרבנים. עשרות רבנים שילמו מחיר כבד על סירובם להכנע לתכתיבי המלכות ולאפשר לה לעשות מעשים המנוגדים לתורה. בחלקם הפגיעה הייתה כלכלית או חברתית בלבד, אבל היו גם כאלו ששילמו בחייהם על האומץ שלהם להגיד לא למלך. את ירמיהו הנביא השליכו לכלא ורק הודות להתערבות מלך בבל הוא ניצל. את זכריה הנביא וישעיהו הצליחו לחסל.

השאלה מהן התוצאות כאשר שלטון מנסה לכפות את דעתו על הרבנים? לפני קרוב לארבעים שנה, בהספד שנשא (ואח"כ עלה על הכתב), גדול חוקרי משנת הרמב"ם בדורות האחרונים, הרב פרופ' בנימין זאב בנדיקט ז"ל, לשלושה מבני קהילתו שנהרגו במלחמת יום הכיפורים, דיבר הרב בנדיקט על הנושא הזה. הוא דיבר על ה"מחדל" שבגינו פרצה מלחמת יום הכיפורים. כולם דיברו על המחדל המודיעיני ועל הקונספציה. הוא טען כי המחדל התחיל קודם כאשר פיטרה ראש הממשלה גולדה מאיר את הרבנים הראשיים דאז, הרב ניסים והרב אונטרמן, כי לא רקדו לפי החליל שלה. לטענתו זה היה המחדל היסודי, בעקבותיו הגיעו שאר המחדלים במודיעין ובצבא.

וכך כותב הרב: "כשהשלטון פושט ידו בצמרת ההלכתית וזו כופפת פסיקתה לרצונו – אז משיב הקב"ה דעת חכמים אחור ומביא מחדלים במלחמות על ישראל. מאידך, כשהעומד בראש חיי הרוח של האומה אינו נרתע מלומר דברו נגד השלטון, והשלטון, אף שעושי דברו מסיתים אותו נגד איש התורה, אינו נגרר אחר מסיתים, מלשינים ודוברי שקר ואינו מנסה לכופף את קומתו של המוכיח, באה תשועה ותקומה לישראל...

"סיכומו של דבר יהו בציבור חוטאים כאשר יהו, כל זמן שהצמרת ההלכתית נשארת בטהרתה ואינה נרתמת במרכבת השלטון – צפויה ישועה; היפוכו של דבר – מחדל ומחדלים. ויהי רצון, שנדע ללמוד את הלקח". ('המחדל באספקלריית היהדות' בתוך 'אסופת מאמרים' לרב ב.ז. בנדיקט, הוצאת מוסד הרב קוק).

כאשר שאול המלך ראה שאף תלמיד לא מוכן להתיר לו לחסל את נוב עיר הכהנים, הוא מינה את דואג האדומי כראש הסנהדרין. דואג סיפק לשאול פסק הלכה, ששאול רצה לשמוע. אמנם לשאול זה היה נח, זה תאם את מדיניותו בטיפול באופוזיציה, מימין (מצד דוד), אבל על אותו דור מספר התלמוד "שהיו יוצאים במלחמה והיו נופלים". בין אם הרב אליעזר מלמד צודק או לא, הדרך בה מנסה אהוד ברק להפוך את ראשי ישיבות ההסדר לשפוטים שלו, פסולה. כאשר שר הבטחון, מנסה לכופף רבנים כדי שיתיישרו עם הפשעים אותם הוא רוצה לבצע, הוא אולי מכופף אנשים, אבל ריבונו של עולם אינו עובד אצלו, ולכן אני חושש מאסון.



זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות