אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #16326 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 16326
הפרפקציוניסט
גולש אורח
שבת קודש ט''ז בטבת תש''ע    08:30   02.01.10   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

העשור של האפס הגדול  

 
   http://www.nytimes.com/2009/12/28/opinion/28krugman.html?_r=1

זה השם שהפול קרוגמן נותן לעשור הראשון של המאה ה 21, שהסתיים אתמול. האפס הגדול מתייחס להשגי הכלכלה בארה"ב. בעשור הזה נוצרו אפס מקומות עבודה חדשים - מספר המועסקים בארה"ב גדול רק בקצת מאד לעומת שנת 1999 - והגידול הוא במועסקים בסקטור הציבורי. התעסוקה בסקטור הפרטי הצטמקה. ההכנסה של משפחה ממוצעת לא גדלה, שווי הנכסים - כלומר הבתים - לא גדל. ערך המניות אף הוא עומד כעת על אותו גובה שעמד ב 1999 - כלומר ערך החסכונות של הציבור גם כן קפאו ולא עלו. הוא ממשיך ואומר - שב 1999 כולם האמינו שהכלכלה בדרך הנכונה, והשיגשוג ורמת החיים בעלייה מתמדת. הוא מסכם: העשור שהיה היה עשור ללא הישגים.

אני לא כול כך מסכים איתו - אנו רואים פה איך כלכלן דגול (פרס נובל) מנסה להוליך אותנו שולל עם הסטטיסטיקות. שנת 1999 הייתה כמעט שנת השיא של הבועה הלפני האחרונה - בועת הדוט-קום. 1999 הייתה השנה השביעית של צמיחה אחרי המשבר הקודם של 1992. עכשיו אנו (אולי) בתחתיתו של משבר די גדול. ההשואה בין הסטטיסטיקות של 1999 לאלו של 2009 היא מטעה. הכלכלה מתגלגלת במחזוריות ולא נכון להשוות את השיא של המחזור הקודם לשפל של המחזור הנוכחי. צריך להשוות שיא לשיא ושפל לשפל. קרוגמן לא טיפש, הוא מבין זאת, אבל הוא כנראה נהנה להטעות אם זה משרת את המסר שלו.

אבל הוא לא טועה (ומטעה) בהרבה. ארה"ב בצרות צרורות. היא מדפיסה כסף ללא רסן, גרעונותיה מרקיעי שחקים. תעשיות חשובות (רכב, בנקאות, ביטוח) פשטו את הרגל ומתקיימות ממימון ממשלתי בכסף מודפס. ארה"ב נמצאת בירידה ברורה. שום דבר לא יעזור, משבר ירדוף משבר, העושר ילך ויצטמק. אין בריחה מהמסלול הזה. ארה"ב מדינה עשירה מאד, והם לא יהפכו למסכנים בין לילה, אבל הם בירידה.

http://www.edmontonjournal.com/business/Gary+Lamphier+Troubled+economy+ideas+mojo/2394985/story.html

אבל בשאר העולם - העשור היה דווקא טוב מבחינה כלכלית. בקנדה למשל - העשור הביא הכפלה במחירי הבתים, מחירי המניות עלו ב 40%. זה קרה בעיקר בזכות הגידול בתפוקת הנפט בקנדה - וזה מחזיר אותנו לארה"ב - אחד מהגורמים לנפילתה הכלכלית הוא סירובה לפתח את מקורות האנרגיה שיש לה - באלסקה, באדמות פדראליות ביבשה ובים. ארה"ב, שבויה בידי שגעון שנאת הנפט, נמנעה מלפתח את המשאבים שבתחומה, ונאלצה לייבא כמויות הולכות וגדלות של נפט במחירים הוכלים ועולים.

ארצות אחרות הצליחו דווקא בעשור זה. הגידול בכלכלה ובעושר בסין היה מדהים, אולי התופעה הבולטת והחשובה ביותר של העשור. אבל גם ארצות אחרות התקדמו יפה - ארצות חשובות - הודו, ברזיל ורוסיה (זו האחרונה, שוב בזכות הנפט).
גם ישראל צמחה יפה. אני עצלן מכדי לנבור בסטטיסטיקות, אבל, להערכתי, ישראל התקדמה יפה מאד בעשור זה, וזה עוד לפני שגילויי הגז והנפט האחרונים תרמו את חלקם (הם יתרמו בעתיד). התקדמנו לא בזכות הנפט אלא בזכות ההי-טק.

אני מאחל לכולם שנה טובה (כולל לארה"ב).




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות