אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #16957 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 16957   
george
חבר מתאריך 2.4.12
333 הודעות
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:16   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הארץ: תחזית משגב - לא בטוח שנתניהו מנצח את הבחירות  

 
   הועבר בתאריך 20.01.13 בשעה 17:28 מפורום חדשות על-ידי גלובל, (גלובל)
 
בחודשיים האחרונים עסקנו כאן ברצינות בניתוחים פוליטיים. ביומיים שנותרו עד הבחירות אני רואה לעצמי חובה להציג כאן תחזית, שתתעדכן באופן שוטף עד סגירת הקלפיות. התחזית משקללת פנימה סקרים ונתונים גולמיים, עבודת שטח ומטה מאומצת שלי, ובאופן בלתי נמנע גם אינטואיציה והסתכנות בניחוש והימור. בצמוד לתחזית אמשיך להציע פרשנות, הסברים וניתוחים.

תחזית "משגב לעם" לבחירות הקרובות: גוש הימין-דתיים 62, גוש המרכז-שמאל 58.

חלוקת מנדטים על פי מפלגות

גוש הימין-דתיים:

הליכוד-ביתנו 29 (נוטה ל-30)

הבית היהודי 15

ש"ס 12

יהדות התורה: 6

לא עוברות את אחוז החסימה: עוצמה לישראל, כוח להשפיע (מפלגת אמנון יצחק), הישראלים

סך הכל: 62

גוש המרכז-שמאל:

העבודה 17 (נוטה ל-16)

יש עתיד 14 (נוטה ל-13)

התנועה 9 (נוטה ל-10)

מרצ 6 (נוטה ל-7)

חד"ש 4

רע"ם-תע"ל 4

בל"ד 4

לא עוברות את אחוז החסימה: קדימה, ארץ חדשה, עם שלם בראשות הרב אמסלם, עלה ירוק, הירוקים, דור (הגמלאים), דעם.

סך הכל: 58

וכעת להסברים.

1. שני הנתונים שקובעים בסופו של דבר תוצאות של בחירות צמודות או רב-מפלגתיות הן מומנטום, והתייצבות. שניהם כמובן קשורים קשר הדוק. ההתייצבות, turn out, מתבטאת בכמות האנשים שטרחו לגשת להצביע עבור המחנה הפוליטי שבו הם נוטים לתמוך או השתכנעו לתמוך. ה-turn out, לשם הדוגמה, הוא הסיבה העיקרית לשני הניצחונות של ברק אובמה בבחירות לנשיאות אמריקה. לצד ה-turn out אני מבקש להזכיר את מה שאכנה אלמנט ה-turn off: אי ההתייצבות. גם ההתייצבות וגם האי התייצבות קשורים בסופו של דבר למומנטום.

2. המומנטום הכללי שאני מזהה במחנה הימין-דתיים הוא מומנטום שלילי (ובמקביל מומנטום פנים-גושי חיובי של בנט והבית היהודי). האירוע המכונן של המחנה הזה היה האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו. זה אירוע מעניין כי הייתה לו השפעה בכמה רבדים. השפעה סותרת. בטווח המיידי, הוא הבטיח לכאורה את "ניצחונו" של נתניהו, מכיוון שמיצב אותו בוודאות כמי שיעמוד בראש המפלגה הגדולה ביותר. אבל המחיר הסמוי של האיחוד הזה היה זליגה בלתי פוסקת של מנדטים מהרשימה המאוחדת. זו רשימה ששתי המפלגות שהרכיבו אותה החזיקו בכנסת האחרונה יחד ב-42 מנדטים, ושהוגה וסנדק האיחוד מר ארתור פינקלשטיין חזה לה הישג של 45 מנדטים. בכמה מהסקרים האחרונים היא כבר מגרדת 32 מנדטים, ובתחזית שלי יש הסתברות משמעותית שהיא תרד אל מתחת לקו ה-30.

למה זה קורה? כי יוצאי חבר העמים לא מתלהבים מהאיחוד, ובחלקם אדישים לנתניהו ומאוכזבים מליברמן; יש אינדיקציות על אדישות ובלבול בקהל הזה (במאמר מוסגר: זה קהל יעד קלאסי שמפלגות המרכז-שמאל אפילו לא התחילו לעבוד עליו ברצינות ובשיטתיות, והן יהיו חייבות לעשות זאת בבחירות הבאות). כי ליכודניקים מסורתיים אינם נלהבים מכהונת נתניהו וממצבם הכלכלי. כי הליכוד הזניח את עבודת השטח, וניהל מטה בחירות מסוכסך וקמפיין בחירות רדום ונטול מסרים סוחפים. כי ליברמן לא התנפל על מערכת הבחירות הזו באותה רמת אינטנסיביות ונוכחות שבה נהג כשהנהיג מפלגה עצמאית. כי דור צעיר שלם ועצום של תומכי ימין אידיאולוגי נטש את הליכוד ומצא בית חדש בזרועות הבית היהודי. ההערכה שלי היא שדימום המנדטים הזה יימשך עד ליום הבחירות. לכן אני נותן ברגע האמת לש"ס עוד מנדט של מזרחים-מסורתיים מאוכזבי ליכוד, ולבית היהודי עוד מנדט של ימנים אידיאולוגיים, וגורע עוד מנדט על חשבון מצביעי ליכוד-ביתנו פוטנציאלים שלא יתייצבו להצביע או יצביעו לקדימה וליאיר לפיד. במקביל אני מתלבט מאוד לגבי המנדט הששי של יהדות התורה; גורלו יקום ויפול על המודד (מספר הקולות ששווה מנדט) ועל הסכם העודפים מול ש"ס. להזכירכם – בשתי מערכות הבחירות האחרונות הרשימה זכתה בדיוק לאותו מספר קולות. פעם אחת זה הספיק לששה מנדטים, ופעם שנייה רק לחמישה.

3. הערה חשובה מאוד לגבי הליכוד ביתנו שאיש כמעט אינו מדבר עליה: מדובר באיחוד אד-הוק שנעשה כדרכו של נתניהו מתוך פניקה ולחיצות. למיטב הידוע לי לא נסגר דבר וחצי דבר לגבי תפקוד הרשימה המאוחדת ביום שאחרי הבחירות. המשמעות היא שמייד למחרת הבחירות תתפלג בפועל הרשימה לשתי סיעות נפרדות, קטנות כמובן בהרבה מגודלן המשותף ומונהגות בידי שני מנהיגים נפרדים (שימו לב – אם מדובר אכן ב-29 מנדטים, לנתניהו יהיו בכנסת הבאה 19 ח"כים מטעם הליכוד; אם מדובר ב-32 מנדטים, יהיו לו גם את גילה גמליאל וכרמל שאמה-הכהן, ובסך הכל 21 בלבד!). זכרו את הנקודה הזו היטב – בפוליטיקה הישראלית הכל אפשרי.

4. המומנטום הכללי שאני מזהה בגוש המרכז-שמאל הוא מומנטום חיובי. האירוע המכונן של הגוש הזה היה הכישלון המתמשך והרב שלבי בגיבוש רשימת מרכז-שמאל משותפת, שהגיע לשיאו בליל הסכינים הארוכות שהכינו יחימוביץ' ולפיד ללבני בבית אמו של יאיר לפיד. לכישלון הזה הייתה השפעה הרסנית על האקלים הפוליטי בישראל, ורוב הזמן התנהלה מערכת הבחירות לאורו. אלא שבלי שהרגשנו היה לכישלון הזה גם אפקט חיובי: ריבוי אופציות. אין היום בישראל מצביע מרכז-שמאל אחד שתשמע ממנו את המשפט "אין לי למי להצביע". להפך, במה שהגדרנו כאן כפארודיה על פוליטיקה מפלגתית ועל דמוקרטיה, יש למצביע כזה אינספור אפשרויות. נכון, רבים מאוד עושים זאת בשיטת האלימינציה, או מזדרזים להוסיף קיטורים על איכות הרשימה שבה בכוונתם לבחור, או מקוננים שוב על העדרו של איחוד הכוחות המתבקש. אבל בסופו של דבר, את האדישות והתבוסתנות החליפה בשבוע האחרון רוח לחימה והתגייסות. להערכתי ההתייצבות של מצביעי המרכז-שמאל צפויה להיות גבוהה.

5. יש שני נתונים קריטיים לגבי התוצאה הסופית של המומנטום וההתייצבות הללו. הראשון הוא אחוז ההשתתפות בקרב המצביעים הערבים. אני מקבל אינדיקציות סותרות או מעורבות לגבי השאלה הזו. להערכתי יש כאן שני מנדטים שלמים שעומדים על הכף. בהערכה הנוכחית שלי התווסף מנדט למפלגה ערבית (בל"ד, שבבחירות הקודמות קיבלה 3 ולהערכתי התחזקה מניסיונות הפסילה של חנין זועבי). בכל הסקרים שראיתי סך המנדטים של חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד עומד על 11. לתחושתי הרבה סוקרים עושים לעצמם הנחות רציניות ומקצרים דרכים בבואם לקבוע את הנתון הזה. אני הולך כרגע על 12, וייתכן שעד הבחירות אעדכן את התחזית. זה תלוי באינדיקציות לגבי חד"ש, שבתבונה חתמה על הסכם עודפים עם בל"ד. הקמפיין של חד"ש בקרב מצביעים יהודיים לא הצליח לסחוף, ולהערכתי היא איבדה מצביעים כאלו – לדעם, למרצ, לארץ חדשה. אבל לגבי הקמפיין שלה בקרב מצביעים ערביים אני שומע דברים אחרים.

6. הנתון השני הוא השאלה האם קדימה עוברת את אחוז החסימה. בהערכה שלי התשובה שלילית. בסקרים האחרונים קדימה חוצה על חוט השערה את אחוז החסימה. אני מתקשה לזהות פרופיל של מצביעיה, ומסב את תשומת לבכם לאחוז הלא מחליטים העצום שדיווח שהוא נוטה להצביע למפלגה. להערכתי אחוז ההשתתפות בבחירות עומד להיות גבוה מהצפוי עד לפני שבוע, כלומר גם אחוז החסימה יהיה גבוה ואולי יחצה את רף 70 אלף הקולות. זהו רף גבוה. אני לא רואה את מופז חוצה אותו. כפי שציינתי בסוף השבוע, אני גם לא רואה מפלגות קטנות אחרות בגוש המרכז-שמאל חוצות אותו.

7. בתמונת הראי, בהערכה שלי גוש הימין-דתיים יסבול מאי חצייה של אחוז החסימה של מפלגת עצמה לישראל. המשמעות היא, שוב, שקרוב ל-70 אלף קולות של מצביעי ימין קיצוני יכולים להיזרק לפח. חשוב להזכיר בהקשר הזה שכדי לדעת את התשובות לשאלת קדימה/עצמה לישראל נצטרך לחכות עד למניין סופי לגמרי של הקולות. בליל הבחירות לא נדע זאת בוודאות. קולות הימאים פחות חשובים כאן, אבל קולות החיילים חשובים מאוד – ייתכן בהחלט שלעצמה לישראל יש קהל מצביעים בקב לובשי החאקי (צעירים נוטים לקיצוניות והאחוז של חובשי כיפות בקרב חיילי צה"ל נמצא כמובן בעליה מתמדת).

8. נחזור רגע לשאלת קדימה. לא ברור בכלל מה התוצאה העדיפה כאן לגוש המרכז-שמאל. מדובר אמנם בשניים או שלושה מנדטים שמצד אחד עלולים להיזרק לפח, ומצד שני דווקא כאלו שיאפשרו ליאיר לפיד לחבור אליהם ולדהור לממשלת נתניהו מבלי להוות "עלה תאנה", כדבריו. הקו שיצדיק את החבירה יהיה כמובן קידום "השוויון בנטל" – טיקט נוח גם ללפיד ובטח ובטח שלרשימה המצומקת של מופז ויוחנן פלסנר.

9. לגבי יאיר לפיד ומפלגתו העלומה: מדובר בכל מקרה בהצלחה גדולה. עד כמה גדולה? או, זה כבר קשה לפיצוח. בנתוני הסקרים הגולמיים בולט שיעור הלא מחליטים הגבוה שנוטה לתת את קולו ללפיד אבל אינו משוכנע שכך יעשה. רבים מתלבטים בינו לבין לבני או יחימוביץ', אבל יש גם מתלבטי לפיד שנטו להצביע ליכוד, או קדימה תחת מופז, או ישראל ביתנו, ואפילו מתלבטי לפיד או בנט (בעיקר צעירים). בהערכה הנוכחית של הבלוג הזה יש עתיד זוכה להישג מרשים של 14 מנדטים. זו הערכה שכאמור עוד עשויה להתעדכן.

10. לסיכום בשלב זה: מתקיים מומנטום שלילי בליכוד-ביתנו שמקרין בחלקו גם על המומנטום הכללי של גוש הימין-דתיים. יש מומנטום חיובי מסוים בגוש המרכז-שמאל. נתונים קריטיים: אחוז אי ההתייצבות של מאוכזבי ליכוד ויוצאי חבר העמים, אחוז ההתייצבות של ערביי ישראל, מעבר או אי מעבר של עצמה לישראל וקדימה את אחוז החסימה, כמות הקולות הכוללת שיינתנו למפלגות מרכז-שמאל שלא יעברו את אחוז החסימה. את ההסתברות להפתעה בקרב בין הגושים (תיקו ומעלה לטובת המרכז-שמאל) אני מעריך כנמוכה (20 עד 30 אחוז). נמוכה אבל קיימת. היא תלויה בצירוף של הרבה גורמים שנסקרו כאן במקביל.

משגב מבינתי א'

התאפקתי עד עכשיו אבל איני יכול עוד. אני רוצה לדבר על כרזת הבחירות הבלתי נשכחת של מוטי מורל וקדימה: "אריאל שרון: כשמופז בביטחון אני שקט". ובכן, איך לומר זאת, ראש הממשלה לשעבר די שקט באופן כללי בשנים האחרונות. למעשה הוא השתתק באופן מוחלט בשעה שמופז כיהן כשר ביטחון. טוב שלא שמו בפיו את המשפט "כשמופז בביטחון אני יכול לישון בשקט".

משגב מבינתי ב'

ושוב, המתח אוכל אותי: מה יצביעו ביום שלישי הקרוב שלושת חברי התשיעייה הבטחונית-מדינית, השרים המכהנים אהוד ברק, דן מרידור ובני בגין?

ישראל איום

קבלו את הפרשנות האחרונה משולחנו של הפובליציסט המוביל דרור אידר, בעברו כותב נאומים בתשלום לבנימין נתניהו ומשה יעלון, שהקדיש את טורו היום למתקפה על התקשורת השמאלנית (בעודו כותב זאת בחינמון שמופץ מדי יום ב-325 אלף עותקים במימונו הישיר של איל הימורים ימני קיצוני מאמריקה): "ג'פרי גולדברג מגהק, והתקשורת מצטטת בהרחבה. אובאמה אמר. שמעון פרס אמר. דיסקין אמר. לא השתכנעתם? בוחרים יקרים, שבעי אוסלו וההתנתקות, אתם הנדהמים מול עזות המצח של תקשורתנים ופוליטיקאים לשווק סחורה משומשת ללא תכלית – אין לכם כמעט נציגים בתקשורת האלקטרונית; אתם המתפוצצים בכל ערב מול המונוליתיות הפוליטית הברורה במסווה של חדשות: צאו והצביעו למחנה הנכון. לפנינו שנים לא מעטות של שיקום הרוח הישראלית מרוחה הרעה של אוסלו ושל תעמולת חסידיה".

הנה תוצאות המומנטום השלילי. קוראים לזה פאניקה.

מתוך הארץ :
http://blogs.haaretz.co.il/urimisgav/168/

הערה שלי : המצב שביר מאוד לקראת הבחירות , הימין במומנטום שלילי בדרך לאבד את השלטון
אם עוצמה לא עוברים + התגייסות חזקה בשמאל והמצב מתהפך
אסור להיות שאננים , שלא תגידו שלא הזהרתי.




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יש התעוררות חזקה אצל מצביעי שמאל להצבעה ואדישות בימין שבטוח בניצחון george 20.01.13 17:19 1
  don't quit your day job אופטלגין 20.01.13 17:19 2
  הערה שלי : להעביר לפורום פוליטיקה סוס-עץ 20.01.13 17:21 3
     כל כותרת שמחלישה את נתניהו תמשיך בפורום סקופים, כל כותרת שמחזקת אותו ari10 20.01.13 18:01 8
  כ''כ הרבה בולשיט! הארץ פשוט פתטי.. מרוב שקרים הוא כבר בונה תזה שלמה על בסיס 669 20.01.13 17:23 4
     מקווה שאתה צודק - למרות שתסכים שהשאננות בימין חזקה george 20.01.13 17:23 5
         התקשורת השמאלנית משתפת פעולה ועושה בליץ אין מילה אחרת לתאר את זה 669 20.01.13 17:25 6
  אם ביבי או ציפי ינצחו זה ממש לא משנה כי שניהם בעלי אותם גנים פוליטיים. אשדודה 20.01.13 17:26 7

       
george
חבר מתאריך 2.4.12
333 הודעות
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:19   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יש התעוררות חזקה אצל מצביעי שמאל להצבעה ואדישות בימין שבטוח בניצחון  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   גם מי שלא מתלהב כ"כ מהליכוד , עלול להתלהב עוד פחות משלי
שתכנע ללחצי אובאמה ותחזיר שטחים שלא לדבר על הוועדים והטייקונים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אופטלגין
חבר מתאריך 30.4.12
18698 הודעות
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:19   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. don't quit your day job  
בתגובה להודעה מספר 0
 


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סוס-עץ לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
34391 הודעות, 247 מדרגים, 486 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:21   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. הערה שלי : להעביר לפורום פוליטיקה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  

חדשות היום ברוטר הם חדשות המחר אצל כולם


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ari10 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 14.5.08
6293 הודעות, 57 מדרגים, 114 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    18:01   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. כל כותרת שמחלישה את נתניהו תמשיך בפורום סקופים, כל כותרת שמחזקת אותו  
בתגובה להודעה מספר 3
 
   נזרקת תוך חצי שעה מקסימום לפורום פוליטיקה או ננעלת


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
669 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
18257 הודעות, 168 מדרגים, 330 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:23   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. כ''כ הרבה בולשיט! הארץ פשוט פתטי.. מרוב שקרים הוא כבר בונה תזה שלמה על בסיס  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   השקרים שלו
אז אלו יהיו התוצאות
לגזור ולשמור
הליכוד ביתנו 41-39
הבית היהודי 13
יש עתיד 13
העבודה 18
התנועה 2-0
ש"ס 12
יהדות התורה 5-6
מר"ץ 4
מפלגות ערביות 11
עוצמה 3-4

"אם כולם חושבים אותו דבר, סימן שמישהו לא חושב כלל".


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
george
חבר מתאריך 2.4.12
333 הודעות
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:23   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. מקווה שאתה צודק - למרות שתסכים שהשאננות בימין חזקה  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
669 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.4.12
18257 הודעות, 168 מדרגים, 330 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:25   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. התקשורת השמאלנית משתפת פעולה ועושה בליץ אין מילה אחרת לתאר את זה  
בתגובה להודעה מספר 5
 
  

"אם כולם חושבים אותו דבר, סימן שמישהו לא חושב כלל".


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אשדודה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 25.5.11
11505 הודעות, 75 מדרגים, 132 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ט' בשבט תשע''ג    17:26   20.01.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. אם ביבי או ציפי ינצחו זה ממש לא משנה כי שניהם בעלי אותם גנים פוליטיים.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
יש לשחרר את הסמול הקיצוני מלשרת בצה"ל מהטיעון "בגידתו אמנותו"


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות