אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #17157 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 17157   
דבר צחות
חבר מתאריך 10.3.08
12097 הודעות
יום ששי י''ב באדר תש''ע    12:28   26.02.10   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מגילת אסתר - השגחה נסתרת  

 
   http://www.news1.co.il/Archive/003-D-45663-00.html?tag=12-18-29
▪ ▪ ▪
מבחינת לוח הזמנים של המאורעות המובאים במגילת אסתר, מתגלה שמדובר במקבץ של סיפורים המתפרשים על פני כמה שנים. המגילה פותחת במשתה הגדול של אחשורוש שהתחיל בשנת שלוש למלכו, ונמשך חצי שנה. בסופו נעשה משתה "קטן" של שבוע לכל אנשי שושן, כשבשיאו מסרבת ושתי לבוא ומסולקת מן המלכות. לאחר מכן מתחיל תהליך של בחירת מחליפה לושתי, כשגם כאן, כל מועמדת מקבלת טיפול יופי שנמשך גם הוא כשנה. אסתר מתמנה למלכה, בשנת שבע למלכות אחשורוש. אגרות השמד של המן, שמצוות על חיסול היהודים בכל מלכות אחשורוש, נשלחו רק בשנת שתים עשרה למלך אחשורוש.

מעניין הדבר שהחלק הראשון של מגילת אסתר מתנהל בעצלתיים, במשך כ-9 שנים. אך מכאן העלילה מקבלת תפנית ומתנהלת במהירות הבזק. ב-י"ג בניסן, המן ואחשורוש מחליטים על השמדת העם היהודי. מרדכי מדליף את המידע לאסתר, שמכריזה על שלושה ימי צום. ביום השלישי היא מזמינה את אחשורוש והמן למשתה, כשבו היא מעבירה את ההכרעה למחר. באותו לילה אחשורוש לא מצליח להירדם, ובבוקר, אחרי שהמן לוקח את מרדכי אל הסוס, אסתר מגלה את זהותה ואחשורוש מצווה לתלות את המן.

אלא שכאן לא מסתיים הסיפור, גם אחרי שנפטרנו מהמן, עדיין צריך לבטל את הגזרה. רק כעבור למעלה מ-40 יום מצליחים מרדכי ואסתר להוציא פקודה חדשה, שליהודים מותר להתגונן מפני מי שיבוא להרוג אותם. ביום המיועד עושים היהודים נקמה באויביהם והורגים ברחבי ממלכת אחשורוש את הקמים עליהם, כולל עשרת בני המן. ובסוף המגילה מתוארות החגיגות של היהודים והנצחתם לדורות.

"סיפור" בכוונת מכוון

על פניו, מקריאת המגילה נראה שמדובר בגזרי עיתון של אותה תקופה. המגילה מצטיירת כאלבום ובו כתבות שמישהו גזר ושמר במשך תקופה של עשר שנים, כאשר רק מהחיבור בין הקטעים מתחברים הקרעים לכדי סיפור שלם. אפשר לחזק את הצגת הדברים האלו בעובדה ששם ה' אינו מופיע במגילה ולו פעם אחת. לכאורה יש כאן צירוף מקרים היסטורי, שאילמלא היה מחבר המגילה מחבר ביניהם, בכלל לא היינו נותנים את ליבנו לקשר בינם ובין הצלת עם ישראל.

אלא שאין מדובר בצירוף מקרים. המדרש אומר "אסתר - סוף הנסים". יש כאן היפוך בהנהגת ה' את העולם. אם עד עכשיו הייתה הנהגתו בנגלה, היה דיבור כמעט רציף של הקב"ה עם הנבראים, כשבכל מהלך ומהלך הם מצליחים לראות את טביעות אצבעותיו של הקב"ה בהיסטוריה. אין הכוונה רק להתערבות גלויה ושינוי מעשה בראשית כמו קריעת ים סוף, או התגלות ה' במעמד הר סיני. אלא גם בניצחונותיו הצבאיים של דוד המלך, הוא מודה לקב"ה "המלמד ידי לקרב אצבעותי למלחמה", הוא חש בליווי הצמוד והגלוי של הקב"ה הנמשך בכל תקופת בית ראשון. עם יציאת עם ישראל לגלות, הפסיקה ההנהגה הגלויה של הקב"ה והמשיכה בצורה סמויה. על השאלה, היכן רמוז מעשה אסתר בתורה, עונה התלמוד: "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא", סיפור מגילת אסתר הוא פתיחתו של שלב חדש בהיסטוריה בה הקב"ה שומר על עם ישראל, בצורה נסתרת.

אבל חכמי ישראל (אנשי הכנסת הגדולה), הם אלו שהיו מסוגלים למצוא את התערבותו של הקב"ה גם כשהוא פועל בסתר. הם אלו שמסוגלים היו "לקרוא את העיתון" ולחבר מעשים בודדים לרצף אחד ארוך, שיש בו כוונת מכוון. אותם החכמים הם אלו שמדריכים אותנו לראות את השגחת ה' במהלך ההיסטוריה. הם יכולים לקחת אירוע שעל פניו נראה שולי, ולהראות כיצד הוא מתחבר לשרשרת הארוכה של הפעולות בדרך לגאולה. אותם החכמים, יכולים לראות את מעשה ה' בעולם, בפרספקטיבה של עשרות שנים, גם בתוך המאורעות עצמם.

ללא מגילת אסתר היה התנ"ך חסר. מגילת אסתר היא-היא המלמדת אותנו איך השגחת ה' מלווה אותנו תמיד, גם כשאין היא נגלית אלינו ב"זמן אמת"; אולם בפרספקטיבה של כמה שנים, נוכל לראות איך כל המאורעות מתחברים יחד אל תהליך שלם, בדרך לגאולה השלמה.




זֵדִים הֱלִיצֻנִי עַד מְאֹד מִתּוֹרָתְךָ לֹא נָטִיתִי


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מגילת אסתר = מגילת העצמאות הראשונה !! פילוביץ שחף 27.02.10 05:40 1

       
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
שבת קודש י''ג באדר תש''ע    05:40   27.02.10   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מגילת אסתר = מגילת העצמאות הראשונה !!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
===



http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=5583&omm=13&vi


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות