אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18061 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18061   
em28 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 6.1.08
8485 הודעות, 37 מדרגים, 70 נקודות.  ראה משוב
אור ליום רביעי א' בטבת תשע''ד    23:55   03.12.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

המדינה מעניקה סובסידיה של 200 אלף שקל לכל משפחה חרדית  

 
   מעונות היום הם כלי שמעמידה המדינה כדי לסייע ביציאה לעבודה, ולא כמסגרת חינוכית לגיל הרך, ולכן רק מי שעובד - והכוונה לשני בני הזוג - צריך להתקבל בשעריהם ■ מי שהכללים הללו אינם מקובלים עליו, שישלם את המחיר על כך.

מדינת ישראל החליטה לפני שנה להרחיב את חוק חינוך חובה חינם, כך שיכלול גם ילדים מגיל שלוש. ההחלטה נבעה מהלחץ של המחאה הציבורית, ודרישה של הורים להקל על נטל המחיה של משפחות צעירות. אבל איש לא עצר לשאול מה בדיוק אמורה המדינה לחנך בגיל שלוש, והאם גן לזאטוטים בגיל שלוש הוא בכלל מערכת חינוכית - או מסגרת לטיפול בילדים בלבד.

השאלה, מאיזה גיל רק מטפלים בילדים ומאיזה גיל מתחילים לחנך אותם, נענתה בינתיים בדרך עקיפה. מסגרות הטיפול בילדים מתחת לגיל שלוש, מעונות היום, כפופות למשרד הכלכלה (תמ"ת לשעבר) והמטרה המוצהרת שלהן היא תעסוקתית ולא חינוכית. "מטרת התמיכה: עידוד שילובן של אמהות בשוק העבודה" - כך כתוב, באותיות קידוש לבנה, בפתח החוזר של משרד הכלכלה העוסק בהשתתפות המדינה בעלות שכר הלימודים לילדים במעונות יום ובמשפחתונים.

ללא כחל וסרק מוצהר כי המסגרות שמעמידה המדינה, עד גיל שלוש, מטרתן היחידה היא לתמוך באמהות עובדות - ואין להן כל יומרה חינוכית. במידה רבה גם הגיוני שכך יהיה - החלופה הלא ממשלתית של פעוט בן שנתיים אינה להירשם ללימודים אחרים, כי אם להישאר בבית תחת השגחת הוריו. לכן, המדינה מסייעת בכך שהיא מעניקה השגחה חלופית, המאפשרת לאם להשתחרר לשוק העבודה.

המדיניות של משרד הכלכלה נועדה לסייע בשילוב אמהות בשוק העבודה, ולא האבות. ההנחה הגלומה היא שהאב בכל מקרה עובד, והאם היא זו שזקוקה למסגרת לילדיה כדי שתוכל לצאת לעבוד. מהסיבה הזו החוזר של משרד הכלכלה מתייחס מעט מאוד למעמדו של האב, לצורך קביעת הזכות לשלוח את ילדו למעון. ההנחה היא שהאב עובד או לומד, והחוזר מפרט במדוקדק את מסלולי הלימודים המוכרים לאב.
מעון יום בהרצליה. מעונות היום המסובסדים נועדו לקדם את שוק העבודה הישראלי
מעון יום בהרצליה. מעונות היום המסובסדים נועדו לקדם את שוק העבודה הישראלי
צילום: ניר כפרי

המסלולים כוללים קורס להכשרה מקצועית, תואר ראשון במוסד אקדמי מוכר, לימודי הוראה, לימודי סיעוד, לימודי הנדסאות, אולפן עולים, וגם תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה - בתנאי שהתואר לא ייפרס על יותר משלוש שנים. כדאי לשים לב למגבלה הזו, שבאופן טבעי חלה גם על כל מסלולי הלימודים המפורטים האחרים בחוזר (כלומר, כולם מסלולי לימודים הקצובים בזמן), לצורך מסלול הלימודים הנוסף המוכר בחוזר. זהו המסלול של אב הלומד בכולל.

להבדיל מכל מסלולי הלימוד האחרים, שכולם גם מכשירים לשוק העבודה וגם מוגבלים בזמן, אב שלומד בכולל אינו מוגבל בזמן וגם אינו מכשיר את עצמו לשוק העבודה. אב כזה עשוי ללמוד כל חייו, ובזכות הסעיף הקטנטן בחוזר של משרד הכלכלה - הוא יוכל לזכות להכניס את כל ילדיו למעון יום מסובסד של משרד הכלכלה, אף שמטרתם המוצהרת של מעונות היום היא עידוד יציאה לעבודה. עידוד של האם, ובמשפחות החרדיות האמהות אכן עובדות, מאחר שהמחוקק לא ראה לנגד עיניו משפחות שבהן האם עובדת, והאב לא. מבנה כזה קיים רק אצל החרדים.

פי 3.5 מההוצאה של משפחה חרדית

בפועל, הפוליטיקה החרדית - שהביאה להכללתו של אב הלומד בכולל בהגדרת אב לומד לצורך הזכות למעונות יום - הביאה לניצול לרעה של מנגנון מעונות היום המסובסדים. המעונות, שנועדו לקדם את שוק העבודה הישראלי, הפכו בידי החרדים למכשיר התנזרות משוק העבודה, משום שההטבה המגולמת במעון הילדים היא ככל הנראה ההטבה האחת, הקריטית ביותר, שמאפשרת למשפחות החרדיות להתקיים ללא יציאת האב לעבודה.

חישוב קל ילמד על גודל ההטבה. משפחה חרדית ממוצעת, עם שישה ילדים, אם עובדת (שמשתכרת נניח 8,000 שקל בחודש) ואב שמקבל הכנסה מהכולל (עוד 4,000 שקל), תדורג במדרגה השנייה או השלישית במבחן ההכנסה שלה - הכנסה לנפש של 1,000 עד 2,000 שקל בחודש. משפחה כזו תידרש לשלם כ–500 שקל בחודש לילד במעון וכ–700 שקל בחודש לתינוק במשפחתון.

אם למשפחה יש יותר מילד אחד במעון/משפחתון, היא תזכה להנחה נוספת (100 שקל הנחה לכל ילד על שני ילדים, 200 שקל הנחה לכל ילד על שלושה ילדים ויותר) - בשעה שעלות הטיפול המלאה לממשלה בילד במעון היא 1,730 שקל בחודש, ושל תינוק - 2,273 שקל. לכן, המשמעות היא שמשפחה חרדית בדרגה 2 או 3 במבחן ההכנסה, ושיש לה שני ילדים בו זמנית במעון־משפחתון, נהנית מהנחה של 1,200–1,600 שקל לכל ילד בכל חודש. מדובר בהנחה חודשית של 2,800 שקל בכל חודש בעלות גידול הילדים.

בסך הכל משפחה כזו, עם שישה ילדים, תזכה במשך השנים לסבסוד של כ–200 אלף שקל מהמדינה במימון השהות של ילדיה למעון. התשלום שהמשפחה החרדית תשלם למדינה הוא כ–80 אלף שקל. לעומתה, משפחה ממעמד הביניים, שבה שני בני הזוג עובדים ולכן עוברים את הסף המינימלי המאפשר קבלת סבסוד מהמדינה, תוציא מכיסה כ–144 אלף שקל עבור מעון במחיר מלא לשלושה ילדים. במונחים של שישה ילדים, משפחה כזו תשלם במשך השנים 288 אלף שקל - פי 3.5 מההוצאה של משפחה חרדית.

אין ספק, סובסידיה של 200 אלף שקל למשפחה היא הטבה ענקית. ככל הנראה, מדובר בסיוע הגדול ביותר שהמדינה מעניקה למשפחות החרדיות. כל זאת בשעה שמדובר בסיוע המנוצל לכוונה הפוכה מהמקורית - כי הרי מעונות היום נמצאים במסגרת משרד הכלכלה במטרה לעודד יציאה לעבודה, ולא כדי לאפשר למשפחות חרדיות להקטין את יוקר המחיה שלהן כך שיוכלו להתקיים בלי עבודת האב.

העיוות הנוראי הזה, שבו המדינה מעניקה לחרדים פרס על אי יציאתו של האב לעבודה, אמור להיות מתוקן החל בשנה הבאה. שינוי בזכאות להתקבל למעונות היום, בעקבות החלטת ממשלה ממארס השנה, דורש מעתה גם מהאב לעבוד כתנאי לקבלה למעון. דרישות העבודה מהאב הן הדרגתיות - מדי שנה, בארבע השנים הקרובות, יעלו דרישות העבודה (מספר שעות העבודה השבועיות הנדרשות). אב שלא ייצא לעבוד יראה את הסכום שמשפחתו משלמת עבור כל ילד במעון מתייקר והולך, עד שבחלוף 4 שנים המשפחה תאבד כליל את זכאותה למעון מסובסד. המשמעות היא להתחיל לשלם 2,000 שקל בחודש למעון לכל ילד, הוצאה שאין ספק כי משפחות חרדיות רבות לא יוכלו לעמוד בה.

מה יעשה הלחץ הכלכלי הכבד שיופעל על המשפחות החרדיות באמצעות התניית הזכאות למעון בעבודת האב והאם? התקווה היא כי הלחץ הכלכלי שייווצר ייאלץ את האבות החרדים לצאת לעבוד. יש גם אפשרות אחרת, המדירה שינה מעיני המדינה, שלפיה האב ימשיך ללמוד בישיבה ולא לעבוד והאם תצטרף אליו - היא תפסיק לעבוד ותישאר בבית כדי לטפל בילדים. במקרה כזה, לא רק ששוק העבודה לא ייצא נשכר, הוא אפילו יינזק.

בגלל האפשרות הזו, המדינה שומרת לעצמה את הזכות לשנות את דעתה לגבי שינוי הזכאות להתקבל למעון ילדים. מכך בדיוק צריך לחשוש. הבחירה של משפחות חרדיות להטביע עצמן בעוני נורא, באמצעות אי עבודה גם של האם וגם של האב, נראית בלתי מתקבלת על הדעת. בכל מקרה, גם אם משפחות חרדיות יבחרו לעשות כן, זאת אינה סיבה למדינה לסטות מעקרונותיה. מעונות היום הם כלי שמעמידה המדינה כדי לסייע ביציאה לעבודה, ולא כמסגרת חינוכית לגיל הרך, ולכן רק מי שעובד - והכוונה לשני בני הזוג - צריך להתקבל בשעריהם. מי שהכללים הללו אינם מקובלים עליו, שישלם את המחיר על כך.

המחיר הוא כה כבד, שסביר להניח שגם החרדים ימנעו מלשלמו, אבל בשביל להשיג זאת המדינה חייבת לעמוד על עקרונותיה, ולא לסטות מהם.

http://www.themarker.com/news/1.2181601

האם ניתן לשלב בין מדינה יהודית לדמוקרטית ? http://goo.gl/3LIGg


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  ולמה לא 500000 ש''ח? yaak 03.12.13 23:58 1
     כשמדובר בהסתה נגד החרדים אפילו השמיים אינם הגבול. ביריון 06.12.13 13:17 3
  גם אם יש כאן הגזמה, חייבים לשים סוף לזוועה הזאת Aitan Cohen 04.12.13 18:36 2

     
yaak
גולש אורח
אור ליום רביעי א' בטבת תשע''ד    23:58   03.12.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. ולמה לא 500000 ש''ח?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 2.9.07
10949 הודעות, 158 מדרגים, 254 נקודות.  ראה משוב
יום ששי ג' בטבת תשע''ד    13:17   06.12.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. כשמדובר בהסתה נגד החרדים אפילו השמיים אינם הגבול.  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Aitan Cohen לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 28.5.04
25691 הודעות, 102 מדרגים, 141 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי א' בטבת תשע''ד    18:36   04.12.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. גם אם יש כאן הגזמה, חייבים לשים סוף לזוועה הזאת  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
@@@@ הפרקליטות - אויבי העם והמולדת. הפלסטינאצים - חלאת האנושות @@@@


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות