אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18234 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18234
דוידזון לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 3.3.08
127889 הודעות, 421 מדרגים, 743 נקודות.  ראה משוב
יום שני י' 'באדר א תשע''ד    10:26   10.02.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

פרופ' סמי סמוחה: ''העלאת אחוז החסימה תעזור למפלגות הערביות''  

 
  
מנייר עמדה שהוגש לכנסת ע"י פרופ' סמי סמוחה ובכירים באקדמיה עולה כי העלאת אחוז החסימה דווקא יטיב עם ייצוג הערבים בכנסת

אריק בנדר | 10/2/2014

פרופ' סמי סמוחה, מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, הגיש הבוקר (ב') לוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת נייר עמדה התומך בהעלאת אחוז החסימה ל-3% עד 5% ובשינוי הסכמי העודפים הקיימים כיום בחוק. לנייר העמדה שותפים פרופ' אסעד גאנם, מבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה וד"ר נוהאד עלי מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, המכללה האקדמית גליל מערבי.

לדבריהם העלאת אחוז החסימה במסגרת חוקי המשילות החדשים תכפה על האוכלוסייה הערבית ללכד שורות ולרוץ ברשימה משותפת. השלושה מציינים כי בכל הסקרים שביצעו בקרב הציבור הערבי בעשר השנים האחרונות הסתמן רוב ברור בעד רשימה ערבית משותפת ועלה אחוז המתכוונים להצביע לכנסת.

למשל, בסקר שנערך לקראת הבחירות לכנסת ה-19 תמכו 76% מהנשאלים הערבים ברשימה ערבית משותפת ו-28% אמרו שלא יצביעו כלל אם לא תוקם רשימה כזאת. על כן יש לצפות לגידול בשיעור ההצבעה של הערבים.

כתוצאה מכך, הם טוענים כי העלאת שיעור ההצבעה של הערבים תגדיל את ייצוגם בכנסת. אם שיעור הצבעת הערבים יעלה לשיעור הצבעת היהודים, עשוי ייצוגם בכנסת לעלות מ-12 ל-16-17 מנדטים מטעם רשימה משותפת.

נייר העמדה קובע עוד כי "הצבעה בעד רשימה ערבית משותפת לא תפגע בהצבעה כנה משום שלא קיימים היום הבדלים אידיאולוגיים של ממש בין המפלגות הערביות, וגם אין הבדלים בעמדות של מצביעים ערבים למפלגות ערביות שונות. גם ניסיון העבר מראה שחיבורים ופיצולים בין מפלגות ערביות לא נעשו על בסיס אידיאולוגי".

על כך מעידה, לדבריהם, העובדה שבבחירות האחרונות המפלגה הערבית הדמוקרטית (רע"מ) רצה עם התנועה הערבית לשינוי (תע"ל) והתנועה האסלאמית ברשימה הערבית המאוחדת (רע"מ-תע"ל); תע"ל רצה בעבר עם החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש), ברית לאומית-דמוקרטית (בל"ד) ורע"מ; בל"ד התחילה את דרכה במערך עם חד"ש.

"לא צפויה בעייה מיוחדת לערבי להצביע לרשימה ערבית משותפת גם אם נכלל בה קומוניסט, איש התנועה האסלאמית, או יהודי, בתנאי שבתוכה יהיה נציג אחד או יותר שהוא מזדהה איתו", קובעים המומחים.

ייצוג גדול יותר לערבים בכנסת
לגבי הסכמי עודפים קובעים השלושה כי במצב הקיים אם רק הקולות של מפלגות שעברו את אחוז החסימה יימנו בהסכמי עודפים, הסיכוי שתוקם רשימה ערבית משותפת יגדל כי מפלגות ערביות יחששו לרוץ לבד, ומצביעים ערבים יחששו לאבד את קולם.

שינוי החוק יאפשר העברת קולות של מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה למפלגות שעברו: מצב חדש זה יבטיח התחשבות בקולות הערבים, גם של אלה שהצביעו למפלגות ערביות שלא עברו את אחוז החסימה אך התקשרו בהסכם עודפים עם מפלגה ערבית שעברה את אחוז החסימה.

מחברי נייר העמדה מציעים ללמוד מניסיונם של המיעוט ההונגרי בסלובקיה, שיכול לשמש תקדים חיובי עבור המיעוט

הערבי בישראל. בסלובקיה חי מיעוט הונגרי של כ-9% מהאוכלוסייה. עם המעבר למשטר דמוקרטי, ההונגרים יוצגו בפרלמנט על-ידי מספר מפלגות אתנו-לאומיות, אך לאחר שרף החסימה הועלה ל-5%, הן התאחדו ורצו ברשימה הונגרית משותפת בלי לאבד משיעור ייצוג המיעוט ההונגרי בפרלמנט ותוך שמירה על הסיעות השונות במפלגה. המפלגה ההונגרית המשותפת השתתפה ברוב הקואליציות הממשלתיות שהוקמו בסלובקיה.

בסיכום הדברים כתבו הפרופסורים כי:
1. אנו תומכים בהעלאת אחוז החסימה ל-3% עד 5%. היא לא רק שלא תפגע בייצוג של האוכלוסייה הערבית אלא גם עשויה להטיב עימה.זה נכון גם אם שיטת הסכמי העודפים בין מפלגות לא תשתנה.

2. אנו מצדדים בשינוי סעיף הסכמי העודפים כדי לאפשר מנייה של קולות מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה. זאת כדי שלא יהיה אובדן של הקול הערבי אם הערבים ירוצו בשתי מפלגות שיהיו קשורות בהסכם עודפים ורק אחת מהן תעבור את אחוז החסימה.

3. יישום של שתי ההמלצות הללו יגדיל את ההשתתפות של האוכלוסייה הערבית בבחירות לכנסת ויעלה את ייצוגה.

מקור: http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/551/181.html?hp=1&cat=404&loc=2


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות