אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18424 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18424
קורלי
חבר מתאריך 19.10.12
6678 הודעות
יום ששי ד' בניסן תשע''ד    13:07   04.04.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

בחזרה אל החבר'ה הטובים של אהוד אולמרט מ-99'  

 
   ראש המטה הירשזון שוחרר מהכלא, וראש הלשכה זקן וממתינה לגזר דינה.
 מה קרה לחבורה רבת הכוח שליוותה את אולמרט, והיבטים מטרידים שמעולם לא נחקרו

גידי וייץ, הארץ


בשנת 1999 התמודד אהוד אולמרט על תפקיד מועמד הליכוד לראשות הממשלה. באותה שנה הובס בנימין נתניהו בבחירות על ידי אהוד ברק, ובטקס חפוז במלון הילטון בתל אביב, המליך את אריאל שרון לממלא מקומו הזמני. אולמרט התמודד מול שרון על הירושה. הליכודניקים רתחו מזעם. במערכת הבחירות התייצב אולמרט נגד נתניהו והכריז כי "ברק לא יחלק את ירושלים". איש לא נתן לו סיכוי, אבל המהמר הנועז והחכם של הפוליטיקה האמין שקמפיין מושחז ("שרון זקן"), כסף גדול וקבוצה קרובה וצפופה של נאמנים יוכלו לגבור על חבורת החווה. זה לא קרה. בסיום הקמפיין היצרי הביס שרון את אולמרט ונגד שניהם נפתחה לאחר הבחירות חקירה פלילית.

שניהם נחשדו שניסו לגייס את תמיכתו הכספית והפוליטית של הקבלן דוד אפל, ובתמורה הבטיחו לסייע לו בקשריהם להקים את הפנטסיה התיירותית באי ביוון. החקירות נגדם נסגרו אז מחוסר ראיות. בתיק המשטרה הגנוז שחקר את עלילות אפל־אולמרט־שרון נמצא אזכור ליומנים שניהלה שולה זקן, שנתפסו בידי חוקרי היאחב"ל. באחד מהם מוזכרת ישיבה של מטה הבחירות בהרכב מצומצם, בראשות אולמרט, שנערכה בבוקר 17 באוגוסט 99' בשעה 8:30 בלשכת ראש העיר. מלבד אולמרט וזקן נכחו בלשכה גם אברהם הירשזון, עורך הדין אורי מסר, יורם קארשי, בני תבין ושלומי עוז.

מדי כמה שנים אני חוזר לבדוק מה קרה להם, קבוצת אנשים מוכשרת שהיתה בשלהי שנות ה-90 מחוברת למקומות הנכונים. ראש המטה היה הירשזון. עקבתי כעיתונאי אחרי הבחירות ההן ולראשונה שמעתי אז רמזים לכך שהח"כ הסימפטי והנחבא אל הכלים, שכמעט סלד ממגע עם התקשורת, מתעסק במעטפות מזומנים. "אברהם מסתובב עם מעטפות ומחלק לפעילים כסף", סיפר לי בדיסקרטיות באותה שנה אחד מתומכיו של אולמרט, "אני קיבלתי ממנו מעטפה כזו בשירותים של בית מלון". שבע שנים חלפו וב–2006 מינה ראש הממשלה אולמרט את הירשזון לתפקיד שר האוצר. כעבור שנה פתחה נגדו המשטרה בחקירה בחשד לגניבה של מיליוני שקלים מהסתדרות העובדים הלאומית. הוא הורשע ונידון לחמש שנות מאסר וחצי.

יחד עם שר האוצר לשעבר ישב בכלא חרמון גם יורם קארשי, אחיה של שולה זקן ואחד המשתתפים בישיבת המטה המצומצם. ביום הראשון של שנת 2007 בשעת בוקר מוקדמת, דפקו חוקרי היחידה הארצית להונאה על דלת ביתו של קארשי נעים ההליכות בשכונת מלחה בירושלים, ועצרו אותו לחקירה. הוא ישב במעצר 14 ימים, הועמד לדין והורשע במתן שוחד לראש רשות המסים, ג'קי מצא. חקירה סמויה, שנמשכה חודשים ארוכים, העלתה שורה של האזנות סתר שבהן נשמע קארשי כמי שמנווט את גובה המסים הראשי של המדינה כבובה על חוט.

"קארשי פעל מתוך אינטרסים אישיים והצליח לנצל את מעמדו ואת קשריו, באופן שיטתי ובהיקף נרחב, כדי להשיג דריסת רגל ברשות המסים באופן שהביא להשחתתה", נכתב בגזר הדין. להירשזון וקארשי היה די זמן לחלוק חוויות במאסרם המשותף עם חבר נוסף שהשתתף בישיבת המטה המצומצם של אולמרט, בני תבין. איש העסקים המתוחכם תבין הורשע בשנת 2009 בתיווך שוחד מאיש העסקים אפל, לראש עיריית לוד בני רגב. בין תבין לבין אולמרט וזקן שררו במשך השנים יחסים מצוינים. כשתבין הזדמן ללשכת ראש העיר ירושלים, היה אולמרט מקבל אותו במאור פנים וחיבוק חם.

בשלהי שנות ה–80 היה תבין אחד מכוכבי פרשת החשבוניות הפיקטיביות בליכוד ואף הורשע בה. אחר כך הוא שימש עד התביעה במשפטו של אולמרט באותה פרשה וסייע לזיכויו. "אני סבור שעמדת תבין היא נדבך מסוים במסכת התומכת את גרסת אולמרט", כתב בהכרעת הדין השופט עודד מודריק, הראשון מבין שורת שופטים שזיכו את אולמרט מחמת הספק. תבין היה במשך שנים שותפו העסקי של אפל, שתמך באותן בחירות באולמרט ושרון במקביל. אפל יושב היום בכלא מעשיהו לאחר שהורשע במתן שוחד לפקידי ציבור, בין היתר לבכיר במינהל מקרקעי ישראל. "מספר דמויות שיש ראיות להיותן מקורבות לאפל פעלו למען מטה אולמרט ובמסגרתו, לדוגמה שלומי עוז", כתב היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, כשסגר את תיק אולמרט־אפל.


עוז היה ראש מטה אולמרט בגוש דן ב–99' ואחד המשתתפים בישיבה המצומצמת ההיא בלשכת ראש העיר. בשנות ה–90 הוא הורשע יחד עם כנופיה בראשות יעקב וניסים אלפרון, בסחיטה באיומים וקשירת קשר לביצוע פשע. השופטים ייחסו לחבורה המעודנת גביית חובות "בדרכים של סחיטה באלימות ובכוח, תוך איומים והפחדות, ופגיעה בחייבים, בקרוביהם או ברכושם". גם בשנות ה–2000 מצא עצמו עוז בחדרי החקירות ונחקר בשלל חשדות שנסגרו כולם, בין היתר על ניסיון לעוקץ מיליונים מבנק לאומי. אחרי ההפסד של אולמרט לשרון, ובחירתו של האחרון לתפקיד ראש הממשלה, נמנה עוז עם מקורביה של המשפחה המלכותית. בשנת 2009 הוא נפטר במהלך טורניר פוקר בבולגריה. בהלווייתו השתתפו כמה עבריינים מאובטחים כמו גם עומרי שרון, סילבן שלום, ג'ודי ניר מוזס שלום ושולה זקן.

מאז ישיבת המטה בלשכת אולמרט נפתחו נגד זקן אין־ספור חקירות והיא הורשעה בלקיחת שוחד בפרשת הולילנד, במרמה והפרת אמונים בפרשת רשות המסים ובקבלת דבר במרמה בפרשת ראשונטורס. בשנת 2007 התברר תוך כדי המשפט שהתנהל נגד חיים רמון, כי המשטרה האזינה בחשאי לשיחותיה של ראש לשכת ראש הממשלה. אחיה המודאג יורם קראשי, שלא ידע שגם הוא נתון להאזנות, התקשר אליה, מודאג. "אם הם מאזינים לי בשביל להגיע אלי אז שיקפצו לי, ואם הם מאזינים לי בשביל להגיע לאהוד, אז גם שיקפצו לי", אמרה לו אחותו שנים לפני שהחליטה לשתף פעולה עם הרשויות.

באותה עת נחשב עו"ד אורי מסר לאחד מידידיה הקרובים של זקן. מעת לעת היא רשמה ביומנה הממוחשב את שמו של מסר לצד סכומי כסף כבדים. למשל: "לבקש מאורי מסר שנה חדשה. שנה שעברה קיבלתי 30", היה אחד הצפנים. בבחירות 1999 שימש מסר יועץ משפטי והיה אחראי על ריכוז התרומות של מטה אולמרט. ב-2007–2008 הוא נחקר באזהרה בפרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות. הוא נשבר בחקירה והוביל את חוקריו אל שתי כספות שבהן אצר עבור אולמרט מאות אלפי דולרים במזומן. לחוקרים סיפר כי אחרי שאריאל שרון התמוטט ואולמרט היה לראש הממשלה בפועל, הוא רוקן את תוכן הכספת לתיק קטן שאותו העביר לשולה זקן ברחוב ירושלמי מתחת למשרד התמ"ת. "היו שם להערכתי כ–150 אלף דולר", סיפר.

התיק נגד עו"ד מסר נסגר מחוסר ראיות, אבל כעבור שנתיים הוא נעצר בחשד לתיווך לשוחד בפרשת הולילנד. גם התיק הזה נסגר מחוסר ראיות, אך במהלך החקירה התברר כי עד המדינה שמואל דכנר שכר את שירותיו של מסר לכמה עניינים שטופלו בלשכה החזקה של אולמרט וזקן. אנשי מטה אולמרט לא יכלו לדעת ב–99' מה יקרה בעוד 15–10 שנים. הם היו אז אנשים מחוברים, וכשאתה מחובר עוטפת אותך לעתים תחושה מתעתעת של חסינות.


היום שאחרי

בעוד כחודש יגיעו נאשמי הולילנד לבית המשפט המחוזי לשלב הטיעונים לעונש שאחריו ייגזר דינם. רוב הדמויות הבכירות שהורשעו במתן וקבלת שוחד צפויות לערער על ההרשעה, בתוכן הלל צ'רני, אולמרט, דני דנקנר ואחרים. יהיה מעניין לראות אילו פרקליטים ילהק אולמרט לערעור. כלל לא בטוח שעו"ד רועי בלכר, שייצג אותו בפרשת הולילנד, יעמוד גם הפעם בחזית. עוד לפני שעלב בשולה זקן ("היא משקרת") בראיון לאילנה דיין והסלים את היחסים בינה ובין אולמרט, נקט בלכר כמה צעדים משפטיים טקטיים, שבמבט לאחור לא בהכרח היטיבו עם לקוחו. הראשון שבהם היה הסכמתו לקבל את עדותו של יוסי אולמרט בחיקור הדין ("דכנר נתן לי המחאות") כמעט כעובדה מוגמרת, ולנהל את הקרב רק על מודעותו של אולמרט להחלפת הכספים בין האינטרסנט לאח הקורס.

יש פרקליטים שמאמינים כי לאולמרט יש עדיין סיכוי מסוים בערעור. אחד מהם הוא ידידו הטוב עו"ד רם כספי. "עם כל ההערכה שאני רוחש לשופט דוד רוזן, אותי לימד השופט אגרנט בשיעור על ראיות נסיבתיות במשפט הפלילי, שאפס ועוד אפס ועוד אפס שווים אפס", הוא אמר השבוע ל"הארץ". קרוב לוודאי שהערעור של אולמרט יעלה כמה טענות: למשל, שלא ניתנה לו הזדמנות לחקור את עד המדינה בחקירה נגדית, ושבחשבונות הבנק של דכנר לא נמצאו הוכחות חותכות לפדיון של סדרת המחאות שנתן לאח, יוסי, כפי שתואר. גם האמירה המוחצת של השופט רוזן, כי "לא יעלה על הדעת" שאולמרט לא ידע על הבוכטה שהעביר דכנר ליוסי, תעמוד למבחן בערעור. מנגד, משוכנעים התובעים בתיק כי ההרשעה יצוקה מברזל.

עוד לפני הערעור, לפרקליטות יש ימים ספורים בלבד כדי לקבל כמה הכרעות קריטיות. השופט רוזן הודיע כי לא יכבד את עסקת הטיעון שנרקמה עם שולה זקן, אם היא לא תוביל ל"ניקוי אורוות". האמירה הזאת דוחקת את זקן והפרקליטות לסד זמנים צפוף מאוד. בימים הקרובים צפוי אולמרט להיחקר באזהרה ולהיחשף, לראשונה, לתוכן המלא של הקלטות והחשדות שזקן סיפקה. לאחר מכן יוצגו החומרים לרוזן, כדי שיוכל לקבוע אם מדובר בניקוי אורוות או בניגוב רצפות שטחי. בקיצור, חכו בסבלנות להקלטות.

אם רוזן ידחה את העסקה, סביר להניח ששולה זקן תערער על עונשה בפני בית המשפט העליון, וכי התביעה תצטרף לבקשה להשית עליה 11 חודשי מאסר בלבד. החקירות נגד אולמרט יימשכו בכל מקרה.

כל ההליכים המשפטיים זורמים לכתובת אחת: בית המשפט העליון. שם יוכרע גורלם של אולמרט וזקן ויש לקוות שיוכרע במהירות. לא מעט מסכות הוסרו ודימויים נסדקו בפרשות אולמרט, בין היתר הדימוי של נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס. יש דיסוננס בגובה המגדל של הולילנד בין ההצהרות של גרוניס על הצורך בייעול מערכת המשפט לבין האטיות שבה הוא מטפל בערעור של המדינה בפרשות טלנסקי וראשונטורס.


דרושה חפרפרת

בחקירתו של אביגדור ליברמן, עלה חשד כבד כי אחד הקצינים ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) העביר מידע רגיש לאיל הון שנחשד במתן שוחד לשר החוץ. הקצין נזרק מהיחידה, חקירה שנפתחה נגדו במח"ש נסגרה מחוסר ראיות. איל ההון כלל לא נחקר והפרשה שקעה למצולות.

בטיוטת כתב האישום שגובשה נגד הרב יאשיהו פינטו נכתב כי "הרב ידע על החקירה הסמויה נגדו זמן קצר לאחר תחילתה. הוא התחיל לשבש אותה על מנת שלא יתגלו ממצאים פליליים נגד מקורבו ונגדו". עד היום לא נחקר מי האיש שהודיע לרב המקושר כי נפתחה החקירה נגדו. ייתכן כי הוא עדיין לובש מדים וחשוף לחומרי חקירה רגישים.

בקיץ הגיע הנאשם מספר אחת בפרשת הולילנד, איש העסקים והבעלים של הפרויקט הלל צ'רני, לעדות בבית המשפט המחוזי בתל אביב. במהלך עדותו גילה צ'רני כי הוא המתין במשך חודשים לביקור פתע מהמשטרה. "מהרגע הזה אני מחכה לביקור המשטרה והמשטרה מתמהמהת. כל הזמן ידענו, אם אתה רוצה שאוסיף שגם ידענו כל הזמן מה קורה ביאח"ה. לא הפתיעו אותנו. לא נבהלנו ולא ברחנו... הדברים לא הגיעו אלי ממקור ראשון, מה קורה ביאח"ה מהרגע שדכנר הגיע לשם... אני מוכן להגיד שקצינים ביאח"ה הדליפו, אני לא יכול להגיד אם הם נחקרים או לא... כל הדבר הזה היה ידוע".

בחקירתו במשטרה גילה צ'רני כי זמן קצר לפני גל המעצרים התקשר אליו המאכער החרדי מאיר רבין, וביקש לפגוש אותו ברחוב ברמלה. רבין הודיע לו באותה פגישה חטופה שהגיע אליו מידע מתוך יאח"ה כי דכנר החל למסור את עדויות הנפץ נגדם. הוא אמר לצ'רני שהוא מתכוון לשמור על זכות השתיקה, הבטחה שהוא עמד בה במשך 33 ימים ברציפות, בחסות פסק הלכה. קשר מושחת בין אילי הון ופוליטיקאים לבין אוכפי חוק הוא מסימני ההיכר של העולם השלישי. גם פה יש חשד לקשר כזה, אלא שעד כה אף חפרפרת לא נלכדה ברשת.

http://www.haaretz.co.il/news/law/.premium-1.2288346


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות