אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #18437 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 18437
קורלי
חבר מתאריך 19.10.12
6678 הודעות
יום רביעי ט''ז בניסן תשע''ד    15:48   16.04.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הפיגוע בדרך לחברון: צה''ל לא יכול להגן מפני מחבל נחוש  

 
   תקרית הירי שלשום נראית כמהלך מחושב ומתוכנן בעיתוי שאינו מקרי, לא "פיגוע אווירה". למרות הסריקות, החקירה נמצאת בעיקר בשלב המודיעיני

עמוס הראל, הארץ


רצח קצין המשטרה בירי מהמארב בליל הסדר (שני) בדרך לחברון נראה כאילו תוכנן היטב מראש. פיגועי ירי נגד מכוניות אזרחיות ישראליות בכבישי הגדה המערבית היו אחד המאפיינים הבולטים של ימי האינתיפאדה השנייה. גם היום, כשהשטחים שקטים יותר, אין קושי מיוחד לבצעם. אף שהסיורים שפורס צה"ל בכבישים בשעות העומס משפרים במשהו את תחושת הביטחון של הנוסעים בהם, אין דרך לאבטח עד תום את הבטן הרכה - צירי התנועה - מפני מחבל נחוש.

היקף הכוחות שמציב צה"ל בגדה בימים אלה מוגבל מלכתחילה. מחבל או חוליית טרור, שאוספים מידע מודיעיני מוקדם, מסוגלים לנתח את נקודות התורפה ולבחור מקום שממנו יוכלו, בסבירות גבוהה, לפתוח באש ואחר כך להימלט בטרם יגיע לאזור הסיור הראשון שיגיב לקריאות העזרה. הקליעים שנמצאו במקום הפיגוע שייכים לרובה קלצ'ניקוב, הנשק התקני של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אבל קלצ'ניקובים רבים נמצאים בגדה גם בידי אחרים – והפיגוע יכול להיות מלאכתו של מחבל בודד שפעל מיוזמתו, ואולי גם של חוליה מסודרת יותר המסונפת לארגון טרור פעיל.

מה שברור הוא שבניגוד למה שתוארו כפיגועי אווירה – גל הפיגועים שבו נרצחו ארבעה ישראלים בגדה בסוף 2013 – הפיגוע שלשום ליד מחסום תרקומיה נראה כצעד מעט מחושב ומתוכנן יותר. גם העיתוי אינו נראה מקרי: סביר שתוכנן כדי להשיג אפקט תקשורתי מקסימלי, בדיוק לפני כניסת החג. שום ארגון לא נטל עליו בינתיים אחריות לפיגוע, אף שחמאס והג'יהאד האיסלאמי בירכו עליו. הפיגוע תואם לכאורה את מדיניות חמאס, שמעוניין בטרור על אש קטנה בגדה שבשליטת הרשות, בעודו מציית בדרך כלל להפסקת האש עם ישראל בעזה.

מה שמשותף לרצח הקצין ולפיגועים הקודמים הוא היעדרה של התרעה מודיעינית ממוקדת. ככלל, מספר ההתרעות המודיעיניות נמוך מאוד בשנים האחרונות. מכיוון שהכיסוי של השב"כ ואגף המודיעין בצה"ל בשטח נותר הדוק, הדבר מחזק את הרושם שמרבית הפיגועים הם פרי יוזמה עצמאית ולא חלק מהיררכיה ארגונית מסודרת, הקלה יותר לזיהוי ולמעקב. צה"ל הוציא שלשום בערב כוחות גדולים למצוד אחר הרוצח. כעת החקירה נמצאת בשלב המודיעיני ותלויה בעיקר בשאלה מה יעלה בחכתו השב"כ. צה"ל תגבר את האבטחה באזור חברון, גם בשל בואם הצפוי לעיר של עשרות אלפי מתפללים יהודים היום, ובהמשך חול המועד פסח.

עד אמש נמנעה הנהגת הרשות הפלסטינית מפרסום הודעת גינוי לפיגוע – וראש הממשלה, בנימין נתניהו, כבר הוציא הודעת גינוי להיעדר הגינוי של הרשות. נותר עדיין לראות אם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים יעשו מצדם מאמצים לאתר את המחבל. ברקע נמשכים עדיין המאמצים לחלץ את המשא ומתן המדיני בין ישראל לרשות מהמבוי הסתום. מובן שפיגוע רצחני הנעשה בעוד הקואליציה מתקוטטת על שחרור מסיבי נוסף של אסירים ביטחוניים מצמצם את מרחב התמרון הפוליטי של נתניהו. יו"ר הרשות, מחמוד עבאס (אבו מאזן), ממשיך מצדו בגישושי הפיוס עם חמאס, במקביל לתהליך המדיני. בימים הקרובים צפויה לצאת לרצועה משלחת של בכירי הפתח, לדון בקידום הסכם הפיוס.

http://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.2297645


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות