גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #22722 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 22722   
אלכס מהכרמל
חבר מתאריך 18.2.14
10881 הודעות
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:14   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

המהפכה השמרנית של איילת שקד שהופכת את מערכת המשפט לחלשה ולא רלוונטית  

 
  
http://www.themarker.com/law/1.3009886

מי שהופתע מהחלטת בג"ץ שלא לאפשר למצעד הגאווה בבאר שבע לעבור ברחוב ראשי בעיר, לא הבחין כנראה בשינוי הטקטוני הדרמטי שעבר על מערכת המשפט כולה בשנה האחרונה. בלי לזלזל ברעש שעושה שרת התרבות, מירי רגב, המהפכה שתשנה את התרבות בישראל מתרחשת דווקא בבתי המשפט - ותוצאותיה כבר מורגשות. באולמות שבהם נקבעות נורמות שמכתיבות את חיי החברה, הכלכלה והפוליטיקה הישראלית, מחוללת שרת המשפטים, איילת שקד, שינוי יסודי.

מתחילת כהונתה של שקד, לפני כשנה וחצי, מונו יותר מ-120 שופטים בערכאות שיפוטיות שונות - וזו רק ההתחלה. קצב המינויים של שקד כנראה גבוה יותר משל כל שר משפטים שקדם לה. היא עובדת בשיתוף פעולה מלא עם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, ועם אפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין.


לכך הוסיפו את העובדה שלראשונה בתולדות הוועדה למינוי שופטים, אין בה שום חבר כנסת מהאופוזיציה - וכך יוצא שהמינויים של שקד עומדים לפחות באחד משני הקריטריונים הבאים, אם לא בשניהם יחד: הראשון - יעילות שיפוטית והתאמה לתפקיד. השני - אידיאולוגיה שיפוטית שמרנית. שקד רוצה את השופטים שלה שמרנים, ובדרך כלל זה מצליח לה.

לזכותה של שקד ייאמר שהיא ממנה שופטים רבים במגזר הערבי, גם זאת יותר מכל שר משפטים אחר לפניה. באחרונה חנכה שקד בית דין שרעי בסכנין וזכתה שם לשפע מחמאות מחברי הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ), אוסאמה סעדי ומסעוד גנאיים (הרשימה המשותפת). השלושה שיבחו את שקד באופן שהיה גורם לכל מנהיג בשמאל להסמיק. "אנחנו מחויבים לשוויון זכויות לאוכלוסייה הערבית", הצהירה שקד בנאומה בסכנין.

בנוסף לכך קידמה שקד שני שופטים דרוזים, ובאחרונה הבטיחה למנות גם שופטים אתיופים - נראה כי שתי מועמדות ממוצא אתיופי יוצגו לוועדה למינוי שופטים כבר בסבב המינויים הקרוב.

"גיוון הרכב השופטים בבית המשפט העליון הוא יעד חשוב במסעה של הרכבת המשפטית", הצהירה שקד באחרונה בטקס סיום שנת המשפט של מחוז ירושלים בלשכת עורכי הדין. בדימוי התחבורתי הזה, שקד היא הקטר.

באותו אירוע נאמה גם השופטית נאור - אך דיברה בעיקר על מבנים חדשים לבתי משפט ועל תוכניות בינוי עתידיות. היא נשמעה יותר כמו יזם נדל"ן ופחות כמי שעוסקת בתוכן השיפוטי שימלא את אותם אולמות. אולי בוועדה למינוי שופטים היא מדברת אחרת.

המציאות מראה התיישרות איטית אך ברורה של מערכת השיפוט לפי תפישת העולם השמרנית של שקד. פחות התערבות, יותר זהירות. בית המשפט העליון - שאינו מגוון מספיק עדיין לדעתה של שקד - מגיב כבר כיום בדחיינות לבעיות המצויות בלב החברה הישראלית. כבר התרגלנו לכך שבג"ץ נזהר בכבוד הממשלה במקרי התנגשות בין זכויות אדם לבין ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה. בסוגיות חברתיות, בג"ץ נזהר בגלל ההשלכות התקציביות; אפילו בנושאים שבלב הקונצנזוס הוא נזהר.


הנה אנקדוטה קצרה לדוגמה: בשבוע שעבר נמנע בג"ץ מהכרעה בעתירה שהוגשה בשם ניצולי שואה עולים מרומניה, שהגיעו לישראל אחרי 1953 ומופלים במובהק לרעה בסיוע הכספי שניתן להם בהשוואה לעולים ניצולי שואה שהגיעו ארצה לפני שנה זו. המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין, יחד עם השופטים סלים ג'ובראן ודפנה ברק־ארז, החליטו להמתין לדיוני התקציב בנושא. הכל מודעים להשלכות של משיכת הזמן. אם בג"ץ היה מעניק את הסעד לניצולים, איש לא היה מותח עליו ביקורת. אבל העליון מתאפק.

לא צריך להיות בלש כדי להבחין ששופטים שאינם "בראש של שקד" לא צולחים את ועדת המינויים. דוגמה מובהקת היא של פרופ' ברק מדינה, מי שהיה דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. איש אינו חולק על כך שמדינה הוא עילוי משפטי ואחד החוקרים הבולטים בארץ בתחום המשפט הציבורי. מדינה הוצע בעבר כמועמד לבית המשפט העליון, אך לא מונה — והגיש באופן חריג את מועמדותו לשופט מחוזי. למרבה התדהמה, כבר שלושה סבבים שוועדת המינויים לא בוחרת בו. שקד מעולם לא פגשה בו, אך ככל הידוע, הוא מצטייר בעיניה כלא־שמרן - ולכן אין לו סיכוי.


המהפכה השיפוטית שמניעה שקד תבטיח תקופה ממושכת של מערכת משפט שמרנית ובלתי־מתערבת. בנאומה השבוע בלשכת עורכי הדין מתחה שקד ביקורת על חברי כנסת שעותרים לבג"ץ נגד מדיניות הממשלה. "פוליטיקה של עתירות היא התנהלות נפסדת", אמרה. שקד אמנם מתנגדת לחוק שיחסום חברי כנסת מהגשת עתירות - אבל היא ממילא מחסלת את הסיכוי להצלחת העתירות הללו, באמצעות הרכב בג"ץ שמרני.


עד סוף 2016 תרכיב שקד את רשימת השופטים שימלאו ארבעה מושבים בבית המשפט העליון. דבר אחד בטוח: זו תהיה רשימה של שופטים שמרנים לא־אקטיביסטיים בעליל. למשל, בכל הקשור בעתירות של חברי כנסת, השופטים ששקד תמנה יגיעו לעליון עם החלטה מוכנה מראש: "העתירה נדחית משום שהעותר הוא חבר כנסת וקיימת בידיו האפשרות לפעול במישור הפרלמנטרי".

בין השופטים שתמנה שקד יהיה לפחות שופט ערבי אחד (במקום סלים ג'ובראן הפורש), שופט דתי אחד (במקום המשנה לנשיאה, אליקים רובינשטיין), ואשה. שקד תמנה כנראה שלושה שופטים מתוך שורות בתי המשפט המחוזיים, ולכסא הרביעי תוסיף דמות אקדמית אחת. ההערכה היא כי המועמד מהאקדמיה יגיע משורות הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן (ההערכות מדברות על הדיקן פרופ' שחר ליפשיץ, ועל פרופ' גדעון ספיר, המומחה למשפט ציבורי. בינתיים מסתמן יתרון לליפשיץ). בסביבת השרה מקפידים שלא לחשוף את המועמדים המועדפים עליה - אך לשקד יש כאלה, והיא תפעל במלוא הכוח כדי למנות אותם.


אפשר ללמוד על הטקטיקה של שקד מתהליך המינוי של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הוועדה למינוי היועץ דנה בלא פחות מתשעה מועמדים, אבל מבחינת שקד זו היתה הוועדה למינוי מנדלבליט. חלק מהשמות שהופיעו בוועדה נועדו לקישוט וחלק הופיעו שם כדי להכינם לקידום עתידי - אבל מנדלבליט היה המיועד. שקד אלופה בהנדסת ועדות איתור ודילים. תסמכו עליה, היא תהנדס גם את הוועדה למינוי שופטים.


במרוץ לבית המשפט העליון יש כיסא אחד שבו ניתן להצביע בבירור על המועמדים המובילים: הכיסא הערבי, שעליו מתחרים השופטים חאלד כבוב וג'ורג' קרא. כבוב הוא שופט כלכלי בולט שהרשיע באחרונה את נוחי דנקנר בהרצת מניות. קרא הוא שופט פלילי בולט, שהיה ראש ההרכב שהרשיע את הנשיא משה קצב באונס.

כבוב בולט יותר במישור הציבורי, אך דווקא הבולטות והעובדה שהוא נתפש כשופט עצמאי ונחרץ עלולה להיות לו לרועץ אצל שקד. כבוב זוכה לתמיכת לשכת עורכי הדין, אבל בוועדה למינוי שופטים נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה כדי למנות שופט לעליון. שקד יכולה לכרות דיל עם הנשיאה נאור ולמדר את נציגי הלשכה, אבל היא כנראה מעדיפה לשמור על יחסים טובים עם יו"ר הלשכה, אפי נוה, שאינו מסתיר את הערכתו כלפיה.

במקרה הטוב, בעוד שנה מהיום יהיה בית המשפט העליון מוסד מפולג, אקלקטי ובלתי־צפוי. במקרה הגרוע הוא יהיה מוסד חלש, מפוחד ובלתי־רלוונטי לסוגיות היסוד הציבוריות של ישראל.


ליצירת קשר alexmehakarmel at gmail


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מאמר הזוי. שקד לא מינתה אף שופט עליון וכפי שנכתב בכתבה הח''כים הערבים דווקא משבחים אותה זבנג וגמרנו 18.07.16 23:19 1
  זה נשמע כמו חשש, שמא בית המשפט יתחיל לפסוק, במקום לחוקק. מהיהודים 18.07.16 23:20 2
  לא קונה! כל עוד החונטה שולטת בעליון ופוסלת חוקים שהתקבלו בצורה דמוקרטית אין שום שינוי יאצק 18.07.16 23:27 3
  שטויות והזיות משמאל שאסור לאף ימני לקנות israely 18.07.16 23:33 4
     לא שמאלני אלא חילוני (חול) Yud 19.07.16 01:42 11
  נשמע מהכותרת כדבר רע. במציאות זה מבורך . התבלבלנו קצת בין אמצעים למטרות 2Cents 18.07.16 23:34 5
  כתבה לא רצינית, מלאה השערות וסברות בטן משוללי יסוד gardner 18.07.16 23:42 6
  מעולה! בדיוק התפקיד של שופט - לשפוט ע''פ חוקי הרשות מחוקקת. shabor 18.07.16 23:44 7
  לפורום תעמולות שעובדות על אנשים עם אינטיליגנציה נמוכה fortune teler 18.07.16 23:47 8
     +1 eli19 19.07.16 02:19 12
  הלוואי שחלק מהגיבוב הפתטי הזה היה נכון. סתם עוד אחד 19.07.16 00:10 9
  שטויות. עם ערימות השמאלנים כמו מזוז ודפנה ברק ארז אנחנו אבודים ליה 19.07.16 00:37 10
  אחרית הימים? דהמרקר משבח שרת משפטים ימנית? ירחאפל 19.07.16 07:15 13

     
זבנג וגמרנו
חבר מתאריך 2.4.12
37971 הודעות
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:19   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מאמר הזוי. שקד לא מינתה אף שופט עליון וכפי שנכתב בכתבה הח''כים הערבים דווקא משבחים אותה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
לבג"ץ יש היסטוריה ארוכה של הימנעות מביקורת על חוות דעת של גופים ביטחוניים לכן אין שום פלא ושום חדש בכך שהוא לא ביטל את החלטת המשטרה להזיז את המצעד בבאר שבע לרחוב אחר.

כדאי גם לזכור שנשיאת ביהמ"ש העליון מרים נאור היא השופטת שקיצרה את עונשו של שליסל מ-12 ל-10 שנים ובכך נתנה לו את האפשרות לבצע את הרצח בדיוק 10 שנים לאחר הדקירה הקודמת, כך שברור שהיא לא מוכנה שבמשמרת שלה תתקבל עוד החלטה שבדיעבד יהיה אפשר לטעון שפתחה פתח לאירוע של אלימות קשה במצעד כזה.


כבר חתמת על העצומה למען גיבור ישראל שחיסל את המחבל?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מהיהודים
חבר מתאריך 9.2.09
9498 הודעות
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:20   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. זה נשמע כמו חשש, שמא בית המשפט יתחיל לפסוק, במקום לחוקק.  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יאצק
חבר מתאריך 15.1.15
8263 הודעות
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:27   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. לא קונה! כל עוד החונטה שולטת בעליון ופוסלת חוקים שהתקבלו בצורה דמוקרטית אין שום שינוי  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
israely
חבר מתאריך 28.5.08
26404 הודעות
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:33   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. שטויות והזיות משמאל שאסור לאף ימני לקנות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הלוואי וזו הייתה המציאות, ויום אחד היא תיהיה ללא ספק.

אבל כיום אין רוב לימין בועדת בחירת השופטים, יושבים שם שופטים מהשמאל הכבד וההזוי, עורכי דין מהשמאל, ופוליטיקאים מהמרכז בעיקר (כחלון ואנשי "ימין" נוספים כדוגמתו) שעיקר עניינם הוא ביצור מערכת המשפט והפיכתו למעוז שמאלני.

אמנם זה ישתנה בעתיד, אך כרגע זאת המציאות
והכתבה הזאת היא אלף לילה ולילה או חיזוי עתיד אם תרצו



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Yud לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.6.15
1176 הודעות, 8 מדרגים, 11 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ג בתמוז תשע''ו    01:42   19.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. לא שמאלני אלא חילוני (חול)  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  
מלשון: מדינת כלל אזרחיה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
2Cents לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 1.12.13
6377 הודעות, 155 מדרגים, 307 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:34   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. נשמע מהכותרת כדבר רע. במציאות זה מבורך . התבלבלנו קצת בין אמצעים למטרות  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
תפקיד בית המשפט הוא לא להוביל את המדינה .
זה שלטון השופטים - לא שלטון העם.

בקרה ופיקוח זה דבר אחד, החלטות כמו זו שאסירים פלסטינים ייצפו בגמר היורו - זו לא הפונקציה של המערכת השיפוטית.

לא הכל בגי"צ ולא הכל שפיט.
זה הפך לכלי בידי אויבנו מבית ומבחוץ


רות דוד ורונאל פישר עדיין חופשיים כי הם מאיימים להגיד את האמת


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
gardner לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 29.7.14
5282 הודעות, 38 מדרגים, 67 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:42   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. כתבה לא רצינית, מלאה השערות וסברות בטן משוללי יסוד  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
הכתבה לא מציגה אף הוכחה לטענה ששקד מחפשת להחליש את מערכת המשפט, ובכלל, האג'נדה בולטת כאן בלי נסיון להסתיר אותה.

בכל מקרה, הלוואי ומערכת המשפט שלנו תהיה שמרנית יותר ויעילה יותר, בדיוק כפי שהכתבה מציירת את מה ששקד מנסה לעשות...



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
shabor לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.11.03
18519 הודעות, 122 מדרגים, 244 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:44   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. מעולה! בדיוק התפקיד של שופט - לשפוט ע''פ חוקי הרשות מחוקקת.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
fortune teler לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.4.16
2571 הודעות, 25 מדרגים, 25 נקודות.  ראה משוב
יום שני י''ב בתמוז תשע''ו    23:47   18.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. לפורום תעמולות שעובדות על אנשים עם אינטיליגנציה נמוכה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
כמה שקרים סילופים ודעות דחפו לכתבה אחת זה לא יאומן



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
eli19 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.10.13
13125 הודעות, 73 מדרגים, 117 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ג בתמוז תשע''ו    02:19   19.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. +1  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סתם עוד אחד לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 30.4.12
12514 הודעות, 106 מדרגים, 205 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ג בתמוז תשע''ו    00:10   19.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. הלוואי שחלק מהגיבוב הפתטי הזה היה נכון.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


הבחירות חלפו עברו - מחפש חתימה חדשה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ליה
חבר מתאריך 2.9.10
19630 הודעות
יום שלישי י''ג בתמוז תשע''ו    00:37   19.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. שטויות. עם ערימות השמאלנים כמו מזוז ודפנה ברק ארז אנחנו אבודים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ירחאפל לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 16.3.08
12006 הודעות, 46 מדרגים, 70 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי י''ג בתמוז תשע''ו    07:15   19.07.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. אחרית הימים? דהמרקר משבח שרת משפטים ימנית?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות