גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #23152 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23152   
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום ששי י''ז בחשון תשע''ז    09:58   18.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מיהו מלכיאל גרינוולד, הנוכל הקטן שהצליח בגדול בהכפשת קסטנר, ובעקיפין למותו  

 

מתוך ספרו של איסר הראל



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  במקום להגיב באשכול קסטנר בסקופים העלת את זה בפולטיקה-הם לא באים לכאן....... 495 18.11.16 16:55 1
     לא רוצים, לא צריך... Big Joe 18.11.16 18:30 2
  גרינוולד נידון למאסר בעוון מרמה בפעם ראשונה כבר ב-1913. מאז צבר עוד הרשעות Big Joe 19.11.16 11:41 3
     את מי מענינת האמת-אתה עובד לפי ממצאים בדוקים-זה לא נח ומגביל את המח היצירתי היוצר תרחישים 495 19.11.16 12:39 4
         בינינו 495 אורן אדרי 21.11.16 05:46 14
  נו וו? אז הוא נבלה, נניח. זה מנקה את קסטנר? זה רלוונטי בכלל לויכוח על קסטנר? eli_s 19.11.16 13:21 5
     זה לא רלוונטי לקסטנר. זה רלוונטי לגרינוולד, נוכל ארור שהביא לרציחתו של קסטנר. Big Joe 19.11.16 14:18 6
         ברשותך לזה לא אכנס כי א: אין לי מושג ב: לא מעניין אותי eli_s 19.11.16 17:48 7
         השופט הלוי פסק שקסטנר מכר את נפשו לשטן. כל מילה מיותרת מעבר לזה. ביריון 19.11.16 23:19 8
             ובית המשפט העליון מתח ביקורת על הפסיקה והפך אותה. ובכלל היסטוריה לא לומדים בבית משפט Big Joe 19.11.16 23:31 9
                 פעם טענת שאתה לא אוהב/בעד לחקור עצמאית מעבר לפסיקה משפטית תודה רבה 19.11.16 23:45 10
                     אתה מערב מין שבאינו מינו. אני דיברתי על פסקי דין פליליים על עבירות פליליות Big Joe 19.11.16 23:53 11
  ולעצם העיניין, גרינוולד הוא זה שהניח את הסיפור על מדפי ההיסטוריה, וזה מה שחשוב! AVNER 20.11.16 14:45 12
     הנוכל שהעליל על הגיבור. סיפורי המשפט, וערבוב חנה סנש לעניין הם המשך רצח זכרו Big Joe 20.11.16 14:59 13
         לפי גרסתו של שמואל תמיר, השמדת יהודי הונגריה בימי הדמדומים של המשטר הנאצי לא היתה מתאפשרת AVNER 21.11.16 14:14 15
             גרסתו של שמואל תמיר שווה לתחת. הוא לא היסטוריון והוא לא חיפש אמת. הוא חיפש זיכוי למרשו Big Joe 21.11.16 14:32 16
                 שמואל תמיר הוא עורך דין-ולא מצאתי עור דין שידבר בגנות מרשו...... 495 21.11.16 14:51 17
                     שמואל תמיר הוא, קודם כל, אידיאולוג פוליטי, וכשכזה הוא נטל על עצמו, להוקיע את קסטנר תוך AVNER 22.11.16 07:23 18
                         גם זה פוסל אותו לחלוטין כהיסטוריון. אפילו יותר. Big Joe 22.11.16 09:06 19
  לגבי חלקו של קסטנר בשואה כנראה שלא נדע לעולם, אבל מה בער לו להציל רוצח נאצי מחבל התלייה? נחום 23.11.16 23:02 20
     אם זה מעניין אותך התשובות נמצאות כאן בפורום. אתה לא יכול לקבל ''שיעור פרטי'' Big Joe 23.11.16 23:04 21
  גם אם גרינוואלד היה רוצח ואנס זה לא פוסל את עדותו לגבי קסטנר והשמדת יהודי הונגריה בני מרום 29.11.16 00:42 22

     
495
חבר מתאריך 16.4.02
64370 הודעות
יום ששי י''ז בחשון תשע''ז    16:55   18.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. במקום להגיב באשכול קסטנר בסקופים העלת את זה בפולטיקה-הם לא באים לכאן.......  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


כל עוד דולק הנר אפשר לתקן - רבי ישראל מסלנט


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום ששי י''ז בחשון תשע''ז    18:30   18.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. לא רוצים, לא צריך...  
בתגובה להודעה מספר 1
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    11:41   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. גרינוולד נידון למאסר בעוון מרמה בפעם ראשונה כבר ב-1913. מאז צבר עוד הרשעות  
בתגובה להודעה מספר 0
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
495
חבר מתאריך 16.4.02
64370 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    12:39   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. את מי מענינת האמת-אתה עובד לפי ממצאים בדוקים-זה לא נח ומגביל את המח היצירתי היוצר תרחישים  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  
כתב פרפ ריטוב

בשבח הנאורות, כי אין דבר יותר חתרני מעובדות וניתוחן, ואין דבר יותר טרגי, מאשר תיאוריה יפיפיה, הנרצחת על ידיי עובדה קטנה ורשעה

אז אלה עובדות בדוקות
אבל זה מפריע לתאוריות הנשענות על הנחות שחלקן לא בדוקות
אז הראת ש 1+1 לא שווה 2
אז מה
הם רוצים שלא תפריע עם עובדות



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אורן אדרי
גולש אורח
יום שני כ' בחשון תשע''ז    05:46   21.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. בינינו 495  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  

הרושם שנוצר אצלי הוא
שאתה בדר״כ (כלומר תמיד) נוטה לצידו של ג׳ו
ולא משנה מה מי מו ולמה...

אתה אפילו לא צריך לקרוא את דבריו

והוא, ג׳ו, אפילו לא צריך לכתוב דברים...

הסכמה טלפתית

רואים עין בעין

אתה חבר נאמן
שמאמין לחבר אחר
באש ובמים
על עיוור
תמיד

זה הרושם שלי

בוקר טוב



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
eli_s
חבר מתאריך 2.4.12
9802 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    13:21   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. נו וו? אז הוא נבלה, נניח. זה מנקה את קסטנר? זה רלוונטי בכלל לויכוח על קסטנר?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    14:18   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. זה לא רלוונטי לקסטנר. זה רלוונטי לגרינוולד, נוכל ארור שהביא לרציחתו של קסטנר.  
בתגובה להודעה מספר 5
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
eli_s
חבר מתאריך 2.4.12
9802 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    17:48   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. ברשותך לזה לא אכנס כי א: אין לי מושג ב: לא מעניין אותי  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  
בהצלחה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ביריון
חבר מתאריך 2.9.07
40961 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    23:19   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. השופט הלוי פסק שקסטנר מכר את נפשו לשטן. כל מילה מיותרת מעבר לזה.  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    23:31   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. ובית המשפט העליון מתח ביקורת על הפסיקה והפך אותה. ובכלל היסטוריה לא לומדים בבית משפט  
בתגובה להודעה מספר 8
 

ערכתי לאחרונה בתאריך 20.11.16 בשעה 00:00 בברכה, Big Joe
 
כפי שגם שלושת שופטי העליון בעצמם טרחו לצייןאמרו:





            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
תודה רבה
חבר מתאריך 1.1.09
47191 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    23:45   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. פעם טענת שאתה לא אוהב/בעד לחקור עצמאית מעבר לפסיקה משפטית  
בתגובה להודעה מספר 9
 
  


עצמאות... בואו


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שבת י''ח בחשון תשע''ז    23:53   19.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. אתה מערב מין שבאינו מינו. אני דיברתי על פסקי דין פליליים על עבירות פליליות  
בתגובה להודעה מספר 10
 

ערכתי לאחרונה בתאריך 20.11.16 בשעה 00:11 בברכה, Big Joe
 
אני מציע שתשקיע כמה דקות בקריאת ההסתייגויות של השופטים עצמם מיכולתם לקבוע עובדות היסטוריות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
AVNER
חבר מתאריך 15.4.02
1995 הודעות
יום ראשון י''ט בחשון תשע''ז    14:45   20.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. ולעצם העיניין, גרינוולד הוא זה שהניח את הסיפור על מדפי ההיסטוריה, וזה מה שחשוב!  
בתגובה להודעה מספר 0
 

להלן הסיפור המעשה, מתומצת ע"י:

דן לאור

שְׁנֵי רֵעִים יָצְאוּ לַדֶּרֶךְ/ מִי מֵהֶם יָשׁוּב בּוֹגֵד? נתן אלתרמן: "דרך, דרך נתיבה", "לוח הארץ" לשנת תש"ב
שני יהודים מבודפשט יצאו לדרך.

האחת היא חנה (אנה) סנש, ילידת בודפשט, חלוצה ומשוררת, שעזבה בבחרותה את עיר הולדתה ועלתה לארץ, אך חזרה אליה בנסיבות יוצאות דופן בימי מלחמת העולם השנייה.
השני הוא ישראל (רז'ה) קסטנר, יליד העיר קלוז' שבטרנסילבניה, משפטן, עיתונאי ועסקן ציוני, שלראשונה הגיע לבודפשט בזמן מלחמת העולם השנייה.
בהבניית הזיכרון הישראלי של השואה ממלאים סנש וקסטנר, שניהם יהודים "הונגרים", שסיפורם האישי מצטלב עם תולדות השואה בהונגריה, תפקידי מפתח: מלכתחילה היתה סנש לדמות מופת, שסימלה בעיני רבים את זקיפות הקומה ואת ההתנגדות האקטיבית אל מול הנאצים, ובכך זוהתה עם כל היפה והנאצל באופן עמידתם של היהודים בתקופת השואה והיתה לגיבורה לאומית, מעין גירסה מקומית של ז'אן ד'ארק. קסטנר, לעומתה, היה האיש הרע, המגונה והמוקע - סמל להתרפסות לפני הכוח הכובש ולשיתוף פעולה עם הנאצים. ההתנקשות בחייו במארס 1957 - הוא היה אז בן 51 - ניקזה לתוכה את כל היחס השלילי שהחברה הישראלית חשה למשתפי הפעולה, ובכלל, לכל אותם יהודים שלא הרימו את נס המרד.
ובחזרה לבודפשט: חנה סנש נולדה בבודפשט ב-7 ביולי 1921. היא היתה בתו של הסופר בלה סנש וייעדה עצמה להיות סופרת כמו אביה. אלא שבעקבות גילויי האנטישמיות של שלהי שנות השלושים היא נעשתה ציונית, וב-1939 עלתה לארץ - שם עברה בהצלחה רבה את מסלול החיברות הציוני־חלוצי: לימודים בבית הספר החקלאי בנהלל, השתלבות בחיי קיבוץ (שדות ים) וגיוס לפלמ"ח. היא נמנתה על אותם מעטים־נבחרים שהוכשרו כצנחנים ויצאו לאירופה בשליחות ההגנה כדי למצוא דרך להציל יהודים.


ב-15 במארס 1944 צנחה על אדמת יוגוסלביה, ארבעה ימים בלבד לפני פלישת גרמניה להונגריה. ביוני של אותה שנה חצתה סנש את הגבול שבין יוגוסלביה להונגריה במטרה למלא את שליחות ההצלה, אך בו ביום נתפסה על ידי המשטרה ההונגרית ונכלאה בבית סוהר בבודפשט, עיר הולדתה, בדיוק ארבע שנים לאחר שעזבה אותה. שם נחקרה, עונתה, נשפטה (על "ריגול ובגידה במולדת") והוצאה להורג ב-7 בנובמבר 1944, בלי שעלה כלל בידה להציל יהודים.
בתקופה הקריטית שבין יוני 1944, מועד כליאתה של חנה סנש, ועד 7 בנובמבר, היום שבו הוצאה להורג, שהה קסטנר בבודפשט, העיר שהיתה לביתו ולזירת הפעולה העיקרית שלו מאז שלהי 1940: הוא עקר מקלוז' לבודפשט מיד לאחר סיפוחה של טרנסילבניה להונגריה, וב-1941 נמנה על יוזמי הקמתה של "ועדת העזרה וההצלה", שנועדה לדאוג לרווחתם של הפליטים היהודים שהגיעו מארצות הכיבוש הנאצי להונגריה. ראש הוועדה היה אוטו קומוי וקסטנר שימש כסגנו. לאחר הכיבוש הנאצי נקלע הוועד לכף הקלע של המשא ומתן עם אדולף אייכמן על עסקת "סחורה תחת דם", שלדאבון לב לא הניבה את התוצאות המקוות. יחד עם זה, במהלך המשא ומתן, וכצעד בונה אמון, התירו הגרמנים את הצלתם של 1,684 יהודים שיצאו ברכבת מבודפשט לגרמניה, ומשם לשווייץ. רכבת זו זכתה לכינוי "רכבת קסטנר" בשל התפקיד המרכזי שהוא מילא בעת המשא ומתן עם הנאצים בעניין זה.
עד לתום המלחמה נקט קסטנר מהלכים נוספים, שלדעת חוקרי התקופה הביאו להצלתם של רבים: היה לו חלק במגעים שהובילו להעברתם ה"זמנית" של 21 אלף יהודים מדרום הונגריה למחנה שטרסהוף שליד וינה, וכן במתן הפקודה על־ידי הימלר, ב-25 באוגוסט 1944, שלא לשלוח יהודים נוספים מבודפשט להשמדה. בשיתוף עם קורט בכר, בכיר במנגנון הנאצי, פעל קסטנר למען העברה שקטה של כמה מחנות ריכוז לידי בעלות הברית, ובכך נמנע טבח בשרידי המחנות.
"אפשר להתווכח על פרטים", כתב יהודה באואר. "אך מבחינה היסטורית דומה בעיני שאין אנשים רבים (כקסטנר) שהצילו יהודים רבים בתקופת השואה. ודאי אין רבים שהצילו בוודאות 1,684 יהודים ותרמו להצלתם של עשרות או מאות אלפים".
האם נפגשו קסטנר וסנש בחודשים הגורליים שבהם שהו שניהם בבודפשט - היא כאסירה חסרת אונים הנאשמת בריגול ובבגידה, והוא בתוקף מעמדו הרם־יחסית כסגן ראש ועדת ההצלה? בעדותה ב"משפט קסטנר" בבית המשפט המחוזי בירושלים, באביב 1954, הפנתה קתרינה סנש אצבע מאשימה אל קסטנר על שלא נענה לפניותיה החוזרות ונשנות לבקר את בתה בכלאה ולהעביר לה חבילה, למרות שהתכונן לבקר בבית הסוהר. סנש סיפרה על פנייתה החוזרת ונשנית למזכירתו, לנקה אונגר, אך זו דחתה אותה בלך ושוב.
"אני אומר לך, ד"ר קסטנר, שאתה לא התעניינת בגורלה של חנה סנש!" נזף בו הסניגור, שמואל תמיר, בעוד שקסטנר טען להגנתו כי ועדת ההצלה דנה בעניינה של חנה סנש והוא עצמו פנה בנדון זה לצלב האדום. הוא גם הביע תמיהה על טענותיה של קתרינה סנש בדבר כישלון ניסיונותיה להיפגש עמו, שכן לדבריו היתה דלתו פתוחה לכל יהודי. אולם רק בדרמה הטלוויזיונית "משפט קסטנר", פרי עטו של מוטי לרנר, שהוקרנה בערוץ הממלכתי ב-1994, עבר קסטנר ממגננה למתקפה, ונימק את הימנעותו מפגישה עם קתרינה סנש ומביקור אצל בתה בצורך לשמור מרחק מן הצנחנים ששיגרה הנהגת היישוב להונגריה, שנוכחותם בבודפשט היתה כריחיים על צווארו: "איך את מעזה לבוא אלי בטענות?" התפרץ השחקן ששון גבאי, שמילא את תפקיד קסטנר, "מי בכלל ביקש מן הבת שלך לבוא לבודפשט? מה היא חשבה לעשות? הרי בגלל הפזיזות והיהירות של מי ששלח אותה היא חצתה את הגבול כמו טירונית, ונתפסה כעבור חמש דקות! ומה הייתי צריך לעשות כשנודע לי שהיא בכלא? להפסיק את פעולות ההצלה של יהודי בודפשט וללכת אל הגרמנים ולהתחנן שיצילו אותה?"
חנה סנש היתה כאמור לגיבורה לאומית: יומנה וכתביה יצאו לאור פעם אחר פעם ונהפכו לספר פולחן. קיבוץ שדות ים ערך לזכרה טקס אזכרה שנתי שקיבל במשך השנים את חסותם של צה"ל וחטיבת הצנחנים. ממשלת ישראל הורתה ב-1950 על העלאת עצמותיה לארץ והיא נקברה בהלוויה ממלכתית בהר הרצל בירושלים. עיתונות הילדים, בתי הספר ותנועות הנוער לא נלאו מלהיאחז בדמותה של סנש. שיריה, כמו “בחזרה לקיסריה”, שהלחין דוד זהבי, זכו לתפוצה רבה.
נקודת השיא היתה בשנת 1958, שנת העשור למדינה, כאשר תיאטרון הבימה העלה את המחזה "חנה סנש" מאת אהרן מגד, שהיה בגדר אישרור סופי לזיהוי שיצר השיח הציבורי בינה לבין ז'אן ד'ארק. בראייה לאחור נראה שבתהליך הבניית הזיכרון של היישוב העברי לאחר מלחמת העולם השנייה נעשה שימוש אינסטרומנטלי בסיפור שליחותה של סנש ובמכלול סגולותיה האישיות כדי להעצים את ערך המרד וההתנגדות האקטיבית לנאצים. אלה היו מלווים לא אחת בגינוי ההמון הפסיבי שהלך "כצאן לטבח", ועוד יותר מזה בגינויה של המנהיגות היהודית שבמקרה הטוב עמדה מנגד ובמקרה הרע בחרה בדרך של שיתוף פעולה, בעוד שמועצת היהודים, ה"יודנראט", היתה לגילומה הממשי והסמלי.
קסטנר, שלא בטובתו, היה ל"נגטיב": הוא עלה לארץ ב-1947 והיה לעורך העיתון ההונגרי "אוּי קֶלֶט", שאותו ערך עוד בקלוז'. לאחר קום המדינה נקלט במנגנון הממשלתי, ואף היה מועמדה של מפא"י לכנסת, לאחר שנחשב כמי שעשוי למשוך אליה את קולותיהם של יוצאי הונגריה ורומניה. הוא עצמו שפע ביטחון עצמי, ביודעו היטב את חלקו בהצלת יהדות הונגריה בתקופת המלחמה.
אלא שעד מהרה נטרפו כל הקלפים: מלכיאל גרינוולד, עורך מקומון ירושלמי, האשים אותו בשיתוף פעולה עם הנאצים ובסיוע להשמדת יהדות הונגריה; בתגובה החליט היועץ המשפטי לממשלה, חיים כהן, להגיש תביעת דיבה נגד גרינוולד. להגנתו של גרינוולד התגייס שמואל תמיר, איש תנועת החרות, וקסטנר, שהיה באופן רשמי עד במשפט שהתנהל כביכול בשמו, נהפך במהרה ממאשים לנאשם. בית המשפט, חלק מן העיתונות ודעת הקהל עשו יד אחת כדי לגנות אותו ולהציגו כמי שבגד בעמו בכך ששיתף פעולה עם אייכמן ומרעיו ובכך מנע מיהודי הונגריה לדעת את האמת, גדע באיבו את פונטנציאל המרד ואף הקל על מנגנון ההשמדה.
כל זה התנקז לאמירה החותמת של השופט בנימין הלוי בפסק הדין במשפט שניתן ב-22 ביוני 1955, שבו קבע נחרצות כי "קסטנר מכר את נפשו לשטן". הלוי לא נמנע מלשבח את הצנחנים ואת חנה סנש, מה שחידד את גנותו של קסטנר, אבל את דינו חרצו לבסוף שלושה מתנקשים שהמתינו לו בפתח ביתו, ב-4 במארס 1957, פצעו אותו אנושות וגרמו למותו.
המערכה הממושכת והנפתלת לטיהור שמו של קסטנר לא איחרה לבוא: הסנונית הראשונה היתה החלטת בית המשפט העליון בערעור המדינה על פסק הדין של בית המשפט המחוזי (17 בינואר 1958), שביטלה את רוב קביעותיו של השופט הלוי. לאחר הפסקה ממושכת למדי חודשה המערכה בתחילת שנות השמונים, שבהן - לדעת שאול פרידלנדר - חלה הפשרה נוספת ביחסה של החברה הישראלית לשואה. אחד הביטויים לכך היה סדרת ייצוגים שהעניקו לקסטנר דימוי חדש, ובראשם המחזה "קסטנר", מאת מוטי לרנר, שהועלה בתיאטרון הקאמרי ב-1985, ושהיה האנטיתיזה ל"חנה סנש" של מגד, שהועלה בהבימה ב-1958. במחזה החזיר לרנר את הפרשה לזירה המקורית שלה, כלומר לעיר בודפשט בתקופה שלאחר הכיבוש הנאצי. בתמונות שרצו בזו אחר זו נראה רז'ה קסטנר כשהוא מתמודד באומץ לב עם אדולף אייכמן, אך גם כמי שמעז פנים אל מול ראשי הקהילה שלא היו בהכרח שותפים לפוליטיקה ההרפתקנית שהעז להוביל אל מול הנאצים, כשהוא מוּנַע על ידי השאיפה הנחרצת להציל יהודים.
רק באפילוג של המחזה עושה המחזאי את קפיצת הדרך מבודפשט של שנות הארבעים למדינת ישראל של שנות החמישים, ומעמיד במרכז הבימה את קסטנר הבודד, הירוי, אך בוודאי גם הצודק, המתפלמס באופן ישיר עם פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים שגזר עליו כליה, מגולל את מעשה ההתנקשות הרצחני, וחותם במלים: "המשכתי לרוץ. נשמעה ירייה שנייה. הקליע פגע בי. בגב".
אולם למחזה המוסר הגרנדיוזי שנפרש באותן שנים לעיני הצופה הישראלי נועדה עוד מערכה אחת, אולי אפילו שתיים. כשציטטנו לעיל את המונולוג שמשמיע ששון גבאי בדרמה הטלוויזיונית, זה ציטוט חלקי בלבד. למעשה נכללו בו עוד כמה שורות, ואלה הן: "ואני אגיד לך מי גילה למשטרה ההונגרית שפלגי וגולדשטיין עומדים להגיע אלי. היא! הבת שלך, חנה סנש הגיבורה! היא נשברה 
בחקירה שלה וגילתה הכל. אני מתאר לעצמי איזה עינויים היא עברה. אף אחד לא היה עומד בעינויים כאלה. אבל לא בגללי נעצרו פלגי וגולדשטיין, אלא בגללה!"
את השורות המזעזעות האלה, שבהן מואשמת חנה סנש בבגידה, אפשר למצוא בגירסה המודפסת של התסריט "משפט קסטנר" שיצאה לאור על ידי רשות השידור, אך אין למצוא אותן בדי־וי־די של ה"דוקו־דרמה", כפי שהוצגה ב-1994; ההסבר לזה הוא בעתירה לבית המשפט העליון שהגיש גיורא סנש, אחיה של חנה, שביקש למנוע את הקרנת הסדרה. העתירה אמנם נדחתה (ברוב דעות), אך עם זאת פנו השופטים אל פרנסי רשות השידור בבקשה לוותר על השורות האלה מרצונם החופשי.
הבקשה אכן נענתה, אך הוויכוח על "בגידתה", כביכול, של חנה סנש יצא לרשות הרבים: לא רק אהרן מגד, מראשי מכונני דמותה של חנה סנש בספרות, בתיאטרון ובשיח הציבורי, אלא גם אחרים - בכללם ראובן דפני, שנמנה על אחרוני הצנחנים שנותרו אז בחיים, ואף הסופר עמוס קינן - דחו על הסף את טענת ה"בגידה" שיוחסה לסנש על־ידי המחזאי מוטי לרנר. זו היתה גם רוח הדברים בעת הדיון בכנסת ושבו דחו הדוברים בזה אחר זה את הטענות שהתכוון המחזאי להשמיע, אף אם אלה לא נשמעו.
באופן פרדוקסלי, היה זה דווקא "בג"ץ חנה סנש" שהעניק תוקף מחודש למעמדה של חנה סנש כגיבורה לאומית, שזוהרה הועם מעט מאז אובדן מעמד הבכורה שהיה שמור למרד בזיכרון הציבורי. חמש שנים לאחר הקרנת הסדרה, שהיתה ציון דרך חשוב מאין כמוהו בתהליך הרהביליטציה הציבורית של ישראל קסטנר, פירסם בית המשפט העליון את נימוקיו לנוכח עמדתו בעתירה שהגיש גיורא סנש; בעת שפורסמו הנימוקים לא היה גיורא סנש בין החיים. לטענת בנו, איתן סנש, פרשה זו קירבה את קצו.
את דחיית העתירה השעין השופט אהרן ברק על עקרון חופש הדיבור והיצירה, שממנו נגזרה העמדה שלא לחסום את מחבר הדוקו־דרמה בדיבורו. עם זאת קבע ברק כי מיתוס חנה סנש, שאותה הגדיר כ"גיבורה לאומית ודמות נערצת", יוסיף להתקיים בזכות החופש שבאמת, ולא על ידי השתקת הסילוף. "שיריה וגבורתה של חנה סנש הם המבססים את המיתוס", כתב השופט אהרן ברק, בעצמו ניצול שואה. "השקר לא יפגע בה או בזכרה. השקר יידחה על ידי האמת, במאבק 'בשוק החופשי' של הרעיונות".
לא זו היתה עמדתו של מישאל חשין, שגרס כי יש לקבל את העתירה, כשהנמקותיו מהולות בפסוקים מתוך שניים משיריה של חנה סנש - "הליכה לקיסריה" ו"אשרי הגפרור". את דבריו חתם באמירה זו: "לבה של חנה סנש ידע לחדול בכבוד. את כבודה ואת שמה הטוב של חנה סנש איש לא יוכל ליטול ממנה, לא בדיבור ולא במעשה."
אולם מוטי לרנר עמד על שלו, גם לאחר פרסום נימוקי בג"ץ. במאמר שהופיע ב"הארץ" ב-5 בספטמבר 1999 חזר לרנר לסוגיית ה"בגידה", המלווה את מלחמת קסטנר־סנש לאורך השנים. "אין לי ולא היה לי מעולם כל עניין לפגוע בדמותה של חנה סנש, שהיא בעיני גיבורה גדולה - גם אם נשברה בחקירתה, כפי שסוברים הנזי ויואל ברנד". ואכן, לרנר מצא לו תנא דמסייע בספרם של בני הזוג ברנד, "השטן והנפש" (1960), שבו מועלית ההשערה התמוהה למדי (ואפשר לומר גם: השגויה) כי בלחץ העינויים גילתה סנש לחוקריה את כתובת דירת המפגש ברחוב בויובסקי שבה היתה אמורה לפגוש את שני הצנחנים האחרים, פלגי וגולדשטיין (שם, עמ' 164).
לרנר נאחז איפוא באמירה זו כמוצא שלל רב, ולא עוד אלא שהרגיש עצמו חופשי לייחס השערה זו לקסטנר, אף שבמקורה היא מובאת בשמו של ברנד. לדבריו, בחר לנקוט אסטרטגיה זו - הוא עצמו אף עושה שימוש במלה "מניפולציה" - כדי להביא לכדי מיצוי את השאלה שהטרידה אותו יותר מכל, והיא: "כיצד קרה שסנש, הצנחנית האמיצה והטהורה ללא סייג, היתה לגיבורה לאומית אף שלא הצילה שום אדם ממוות, ולעומתה קסטנר נדון לדיראון עולם אף שהציל אלפים רבים באופן ישיר ומאות אלפים בדרכים עקיפות".
את דבריו סיכם כך: "העמדתם של קסטנר וסנש זה מול זה נועדה לבחון את מערכת הערכים של החברה הישראלית, שיצרה את הפרדוקס הזה".
למאמצים לשקם את מעמדה של סנש בזיכרון הציבורי היה גם המשך: ב-5 בנובמבר 2004, במלאות שישים שנה למותה, התקיים טקס זיכרון בקיבוץ שדות ים בחסות "האגודה לשימור מורשת חנה סנש" ובמעמד סגן ראש הממשלה שמעון פרס, לאחר שבמשך השנים, עם התמעטות העניין בה, התפוגגה מסורת זו. שלוש שנים אחר כך - בנובמבר 2007 - הועברה המצֵבה של סנש, שנותרה עד אז בבית העלמין בבודפשט, לקיבוץ שדות ים, ואת האירוע ליווה טקס צבאי.
אולם גם נאמניו של קסטנר לא שקטו על השמרים: ביוזמת צאצאיהם של ניצולי "רכבת קסטנר" וגורמים אחרים מתקיימת מזה חמש שנים עצרת לזכרו של קסטנר בהקשר של "יום הזיכרון לשואה ולגבורה". זרי פרחים ונרות זיכרון מוצבים בפתח הבית שברחוב עמנואל הרומי 6 בתל־אביב, שבו נורה קסטנר למוות, ובמגרש של "המחנות העולים", באותו רחוב, מתכנס ציבור מפתיע בגודלו המכריז בכל פעם מחדש שאותו קסטנר, זה שלכאורה "מכר את נפשו לשטן", אינו אלא אחד מגדולי מצילי היהודים בתקופת השואה.
באתר מיוחד המוקדש לקסטנר נוסחה ההזמנה לטקס שהיה השנה בזה הלשון: "גם השנה נתכנס לזכרו של האיש ישראל קסטנר, אמיץ הלב, רב התושייה, מגדולי המצילים בשואת עמנו. רבים מאתנו חבים לו את הצלת חייהם. אנו מתכנסים להנצחת מפעל ההצלה, להוקרת תודה עצומה, להאיר את מה שאחרים ניסוח להשכיח ולהסתיר, ואולי אף לבקש סליחה על העוול שנגרם".
ב-1 ביולי 1955, ימים אחדים לאחר מתן פסק הדין במשפט קסטנר, פירסם המבקר והמסאי מתי מגד מאמר בעיתון "למרחב", וקרא לו: "בין הכניעה והגבורה". במאמרו כתב מגד כי מאותם הימים החשוכים של השואה בהונגריה ישנו זיכרון אחד שאותו יש להעלות ולהזכיר תמיד, והוא זיכרונה של חנה סנש. בהמשך תיקן את עצמו ואמר כי בעצם מוטב לנו לזכור את מה שהוא כינה בשם "שתי התופעות", כלומר זו המיוצגת על ידי קסטנר וזו המיוצגת על ידי סנש, בעוד שהמטרה המוצהרת היא "להנחיל את הזיכרון לאחת מהן בלבד", כלומר לזו המזוהה עם סנש.
בגלוי ובסמוי התפלמס מגד במאמר זה עם המשורר נתן אלתרמן, שמאז פרסום השיר "יום הזיכרון והמורדים", שנכתב גם הוא על רקע משפט קסטנר (30 באפריל 1954), העלה שוב ושוב את הדרישה למתן את פולחן המרד, להתייחס ביתר הבנה ל"המוני בית ישראל", להימנע מלהעדיף את המורדים על פני "הפרנסים והשתדלנים", ולהכיר בכך כי הקרב והמתרס, שאליהם חש הערכה וכבוד, אינם יכולים להיחשב לסמל המרכזי והעיקרי של יום השואה ולתג הזיהוי שלו. "המרד הוא רק תו אחד בפרשה", סיכם אלתרמן, כשקביעה זו עומדת בסטייה גמורה להלכי הרוח שרווחו בחברה הישראלית מאז שנות הארבעים.
השיר "יום הזיכרון והמורדים" היה, במידה רבה, אות הפתיחה בדרך לקריאה מחדש של זיכרון השואה, ובתוך כך לבחינה חוזרת ונשנית של הדימויים שנקשרו במשך השנים הן לדמותה של חנה סנש והן לדמותו של ישראל קסטנר. בחינה זו הוליכה לכאורה למסקנה הבלתי נמנעת כי הערצת סנש היתה לא מידתית בעליל, כשם שהוקעת קסטנר שגרמה להפללתו ואחר כך לרציחתו הייתה מופרכת מעיקרה.
אך האם אלה הם פני הדברים באמת? בעקבות הופעת הבכורה בכנסת של מירב מיכאלי, נכדתו של רז'ה קסטנר (27 בפברואר 2013), פירסמתי מאמר ב"הארץ" תחת הכותרת: "נסגר מעגל בפרשת קסטנר". לתומי סברתי כי נאומה של מיכאלי, שהכריזה מעל בימת הכנסת על מחויבותה העמוקה למורשת סבה, הביא לידי גמר מוצלח את תהליך הרהביליטציה הארוך והפתלתל של ישראל קסטנר, ובכך נסללה סוף סוף דרכו של העסקן רב התושייה מקלוז' לפנתיאון של גיבורי האומה - אם לא במקומה של חנה סנש אזי לפחות לצדה.
אך לא כך הדבר: תגובות נסערות בעד ונגד שהופיעו בעיתון וברשת בעקבות הופעת המאמר המחישו לי כי הוויכוח סביב שואת יהודי הונגריה כנראה לא תם והמעגל עדיין לא נסגר. אם אמנם כך, הרי שרוחות הרפאים של קסטנר וסנש, שהוצאו שניהם להורג בנסיבות מזוויעות, יוסיפו ללוות אותנו עוד הרבה שנים, כשהן מתנגשות זו בזו, עוקפות זו את זו, האחת נושפת בעורפה של האחרת, לאחר שזירת המאבק בין השניים נדדה זה מכבר מרחובותיה של העיר בודפשט - שבה הצטלבו דרכיהם לראשונה - אל תוך נפשותינו פנימה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום ראשון י''ט בחשון תשע''ז    14:59   20.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. הנוכל שהעליל על הגיבור. סיפורי המשפט, וערבוב חנה סנש לעניין הם המשך רצח זכרו  
בתגובה להודעה מספר 12
 

ומי שמנפנף בפסק דין של הלוי, שנדחה ונהפך ע"י בית המשפט העליון כוונותו זדון.
כל הברבורים שאתה מביא אין בהם מילה אחת מהמחקר ההיסטורי המדעי.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
AVNER
חבר מתאריך 15.4.02
1995 הודעות
יום שני כ' בחשון תשע''ז    14:14   21.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. לפי גרסתו של שמואל תמיר, השמדת יהודי הונגריה בימי הדמדומים של המשטר הנאצי לא היתה מתאפשרת  
בתגובה להודעה מספר 13
 

לפי גרסתו של שמואל תמיר, השמדת יהודי הונגריה בימי הדמדומים של המשטר הנאצי לא היתה מתאפשרת בלי שיתוף הפעולה של ישראל קסטנר עם האס-אס.

להלן גרסתו של שמואל תמיר, שאיש איננו מערער על אמינותו:

מהי "פרשת קסטנר"
בשנת 1953 כתב יהודי פשוט בשם מלכיאל גרינוולד מאמר בסגנון שלוח רסן בעיתון נידח
שאותו הוציא לאור והפיץ בכמה מאות עותקים, שבו האשים פקיד בכיר במשרד המסחר והתעשיה, ישראל קסנטר, כי בהיותו ראש 'ועד ההצלה' בהונגריה בזמן מלחמת העולם
השנייה, שיתף פעולה עם הנאצים, הציל פושעי מלחמה בכירים מחבל התלייה לאחר
המלחמה, ואף השתתף עם הנאצים בשוד הרכוש היהודי.

בתגובה, תבעה מדינת ישראל את גרינוולד למשפט דיבה. הסנגור היה עו"ד שמואל תמיר, ועד מהרה הפך המשפט ממשפט גרינוולד למשפט קסטנר.

במהלך המשפט הסתבך קסטנר בשקרים אינסופיים שנחשפו. בסופו פסק השופט בנימין הלוי שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים, ובכך "מכר את נשמתו לשטן", ואף נתן הצהרה בשבועה לטובת קורט בכר - קצין בכיר, ראש המחלקה הכלכלית של האס-אס, שקודם לכך השתתף בהשמדת יהודים בפולין וברוסיה. הצהרת קסטנר, שניתנה אחרי המלחמה, הצילה את חייו
של בכר והוא שוחרר.

הממשלה ערערה על פסק הדין לבית המשפט העליון. בקרב הממשלה והמפלגה היה מתח רב וחשש מכישלון גם בערעור. והנה, זמן קצר לפני מתן פסק הדין, נורה קסטנר על ידי מתנקשים ונפצע. לאחר שאושפז החל מצבו להשתפר, אך לאחר 12 יום, באורח בלתי מוסבר, נפטר.

פסק הדין בערעור אמנם זיכה את קסטנר, אך היה זה על חודו של קול - 3 שופטים מול 2, לא דבר של מה בכך, וזאת במיוחד בהתחשב בעובדה שפסק הדין ניתן בהשפעת הזעזוע שלאחר הרצח. גם בערעור הורשע קסטנר בכל הנוגע למתן העדות המדהימה שזיכתה את קורט בכר.

הונגריה 1944
המצב בהונגריה בשנת 1944 היה שונה בתכלית מהמצב בפולין, 1939.

הקהילה היהודית בהונגריה, שהיתה השנייה בגודלה באירופה, שרדה את המלחמה כשהיא שלמה בגופה וברוחה - בשונה לחלוטין ממצבם של יהודי פולין, שהיו תחת כיבוש גרמני
מוחלט, רעבים ומושפלים.
הונגריה שמרה על מראית עין של עצמאות שהגבילה במובנים מסוימים את פעולות הגרמנים ואפשרה, למשל, לצירויות ניטרליות לפעול ולהעניק חסות ליהודים.

להונגריה היה גבול ארוך עם רומניה, גבול קל למעבר עם נכונות גדולה של הרומנים לסייע ליהודים נגד ההונגרים, שעמם היה להם סכסוך חריף על חבל טרנסילבניה. היה להונגריה
גם גבול עם יוגוסלביה, שם ניהל טיטו לחימה עזה נגד הגרמנים. באין ברירה, אף זו היתה אפשרות מילוט.

יתר על כן, השנה היתה 1944, הגרמנים היו בקריסה צבאית, אחרי סטלינגרד, בנסיגה מתמידה בפני הרוסים ממזרח, בצפייה לפלישה ממערב, שאכן הגיעה לאחר זמן קצר, לאחר אובדן צפון אפריקה ואיטליה, נתונים בכל הגזרות ללחץ הפצצות אימתני מצד בעלות הברית, כאשר כוחם הצבאי מצומצם בהרבה יחסית לתחילת המלחמה. לצורך מבצע השמדת יהודי הונגריה עמדו לרשותם 150 (!) אנשי אס-אס בלבד, ו- 5,000 ז'נדרמים הונגרים.

עיקר השמדת היהודים התבצעה בשבעה שבועות, בין אמצע מאי לתחילת יולי 1944. חצי מיליון יהודים גורשו לאושוויץ ונרצחו בקצב של 12 אלף ליום! מכונת ההשמדה עבדה באופן מושלם, ללא תקלה וללא שום שיבוש.

איך התאפשר הדבר?
קסטנר היה ראש 'ועד ההצלה' מטעם הסוכנות היהודית, והנציג הבולט של הממסד הציוני בהונגריה.

אף שהציונים היו מיעוט בקהילה היהודית, נחשב קסטנר למנהיג ללא עוררין, ל"איש החזק"
של הקהילה, בשל קשריו עם הנאצים מזה, וקשריו עם היישוב בארץ ישראל מזה, שהקנו לו
גם עוצמה כלכלית.

קסטנר שלט ברשת של אנשי יודנראט של הקהילות היהודיות בהונגריה ועל ידיהם שלט למעשה בכל הקהילות.
לא היה סיכוי להשלים את הגירוש וההשמדה בצורה חלקה ללא לוחמה פסיכולוגית והטעיה של היהודים, ולהטעיה זו לא היה סיכוי ללא עזרת מנהיגים מקרב היהודים.
סיפור הכיסוי העיקרי היה שהיהודים נשלחים למחנה עבודה בשם 'קנייר מיזה', והם לוקחים איתם את משפחותיהם, כי הגרמנים הגיעו למסקנה שפריון העבודה גדל כשהמשפחה מאוחדת. קסטנר היה זה שהזרים מכתבים מזויפים, שקיבל מהגרמנים, מהמגורשים, כביכול, אל קרובי משפחתם, שבהם הם מדווחים על מצבם הטוב. הוא כפה על רשת היודנראט להפיץ את המכתבים הללו בקהילות.

היהודים רוכזו בגטאות, מנותקים ומבודדים מהעולם. מקור המידע שלהם היה היודנראט, אשר מקור המידע שלו היה קסטנר.

באותה שעה, לקסטנר היו פריבילגיות. רכב צמוד, קשר טלפוני, חופש תנועה, פטור מענידת טלאי צהוב, חסינות מול ההונגרים. הנאצים רחשו אמון מלא לראש ועד ההצלה היהודי.

קסטנר שיתף פעולה עם אייכמן, והפעיל את היודנראט ליצירתה של מערכת ההונאה ששכנעה את היהודים שישיבה במחנה עבודה עד סוף המלחמה, שכבר נראה באופק, עדיפה על בריחה והתנגדות שסיכון בצידן. האשליה הזאת פעלה את פעולתה אך ורק בגלל שבאה ממקור יהודי מוסמך.

מילה אחת של קסנטר, וכל בניין הקלפים היה מתמוטט. אולם המילה הזו לא באה. בתמורה לשיתוף הפעולה קיבל קסטנר רשות לחלץ כ- 1,700 יהודים, שכללו את בני משפחתו, מקורבים, מנהיגים מקומיים, אנשי יודנראט, וראשי ציבור יהודי בהונגריה. שחרור ה"מיוחסים" (כך נקראו!) בוצע בצורה סחטנית תוך וידוא פעולה של הניצולים להרדמת כל היתר.

פרשת קלוז' כמשל
קלוז', עיר הולדתו של קסנטר, שכנה קילומטרים בודדים מגבול רומניה וגרו בה 20 אלף יהודים. עם בוא הנאצים הוצאו היהודים מהעיר ובודדו בגטו שהוקם לידה. על 20 אלף היהודים הללו שמרו... 20 ז'נדרמים הונגרים, בפיקודו של גרמני אחד.

קסטנר הגיע לקלוז' ימים אחדים לפני הגירוש. בשיחותיו עם מנהיגי העיר ותושביה לא אמר מילה על הגירוש וההשמדה הצפויים להם בעוד ימים ספורים, אף שלפי עדותו במשפט ידע על כך עוד קודם לכן. היהודים גורשו, בעוד 380 מקורבים, אנשי יודנראט, חברים וקרובי משפחה של קסטנר הועברו לבודפשט להמתנה ל"רכבת ההצלה".

הביקור בקלוז' היה נקודת זמן מכרעת בצומת החלטות חשוב אצל קסטנר. ניתן לתאר תרחיש אחר: לו אמר קסטנר לאנשי קלוז' את האמת, לו הורה להם לברוח, ואולי בורח עימם לגבול הקרוב לרומניה (כל זה בד בבד עם הודעה חשאית ומתואמת מראש לעוד קהילות, דבר שטכנית היה בידו לעשות), היה סיכוי שמהלך כזה ישבש את כל תוכנית הרמייה השברירית.

מרידה ובריחה במקום אחד היתה מדללת ביתר המקומות את הכוחות המועטים שעמדו לרשות מנגנון ההשמדה. ומכאן ועד לאובדן שליטה על המצב מצד הגרמנים היתה הדרך קצרה. למצער, ניתן היה בצעד כזה להציל הרבה יותר מאשר 1,700 בלבד.

אלא, לצורך כך היה עליו 'לבגוד' בנאצים. הוא לא עשה זאת, ומרגע זה והלאה הוא שקע יותר ויותר עמוק בתהום שיתוף הפעולה.

בחיקו של השטן
תמיר שואל בספרו, מה הופך יהודי שקודם לכן היה בוודאי אדם חיובי, לחבר ושותף במנגנון ההשמדה של הנאצים. מה גרם לו "למכור את נשמתו לשטן?" ומשיב: תחילתו של התהליך הנפשי הזה בפסימיות עמוקה לגבי סיכויי היהודים להינצל. קסטנר ראה את 800 אלף היהודים בהונגריה כאבודים ורצה לפחות להציל את מקורביו. רק בשלב מאוחר יותר שיתוף הפעולה נעשה ביודעין. בהיותו בעל אופי חסר מעצורים, הרפתקן חסר אחריות בעל אמביציות חולניות, בלחץ האיום ההוא נלכד קסטנר במערכת, מתפרק מכל ערכי מוסר, והופך להיות משת"פ.

דברים אלו הזכירו לי דוגמא קרובה יותר. בין שבויינו בסוריה במלחמת יום כיפור היה אבי לניר הי"ד, מפקד טייסת פנטומים. ניתן לשער איזה נזק היה נגרם לו נודע לסורים כל מה שהוא ידע. לניר שתק, עבר עינוים קשים, ולבסוף נרצח מבלי שפלט מילה.

לעומתו אדם אחר, שאת שמו לא נזכיר, איש מודיעין שנשבה בחרמון, הסורים גרמו לו לשתף פעולה בעזרת חוקרים רוסים, והוא סיפר הכל. בשלב מסוים הוא נשבה במשחק החדש הזה, ובהיותו בעל זיכרון פנומנלי, סיפק לאויב מיוזמתו ידיעות שלא ציפו להן כלל, כגון שמות, כתובות וטלפונים של אנשי מודיעין, שב"כ ומוסד.

בבית המשפט התברר שקסטנר, אשר אליו כוונו על ידי הבריטים שני צנחנים שבאו מא"י, גרם להסגרתם. האמון שרחשו אליו הנאצים היה ללא עוררין. לימים התגלתה הצהרה של גנרל האס-אס וולטר שלנברג שניתנה אחרי המלחמה, שבה נאמר שקסטנר שימש סוכן של האס-
אס בקרב יהודי הונגריה.

אדולף-אייכמן, האיש שניהל את ההשמדה, רואיין שנים אחדות לפני שנתפס בידי עיתונאי הולנדי בשם סאסן. בראיון, שהתפרסם בשבועון 'לייף', הוא מצוטט:
"קסטנר העניק לי את השקט בהונגריה, והביא לכך שלא חוויתי ורשה הונגרית (הכוונה למרד). הוא עשה לי עבודה שלמה. הוא נתן לי את כל היהודים מבלי שנורתה ירייה אחת, בלי הפגנות, ומבלי שהייתי צריך לתת אדם אחד לעזרת המשטרה ההונגרית. הוא הנעים לי את החודשים בבודפשט וחסך לי צרות ומועקות. היה לו חופש תנועה מלא. הוא גרם לכך שהס (מפקד אושוויץ) בא להתחנן כדי להמעיט במשלוחים. קסטנר עשה לי את השהות במטה לעבודה משרדית נעימה. לאיש אמונים כזה, הכרת התודה שלי היתה
מתן חופש תנועה מלא... נעשינו חברים... זה היה עסק טוב בשבילי, מחיר של 20-15 אלף יהודים תמורת סדר במחנות".
פרשה נוספת הדורשת התייחסות היא התיימרותו של קסטנר כי בזכותו ניצלו היהודים במחנות ערב השחרור על ידי בעלות הברית. לעומת זאת, קיימת גרסה אחרת, שלפיה האחראי להצלחה הזו הינו יהודי רב השפעה שגר בשוודיה בשם הלל שטורך. הוא האיש ששלח את ראול ולנברג להונגריה בתיאום עם השלטון בשבדיה, במטרה להציל יהודים. שטורך יצר ערוץ הידברות עם הימלר, ראש האס-אס, שהיה מפקדו של בכר. לא היה זה משא ומתן מתוך התרפסות. הימלר חיפש אליבי, כי החל לחוש את התבוסה הקרבה.
סגנו של שטורך, נורברט מזור, טס לגרמניה, נפגש עם הימלר והשיג הצלת 400-300 אלף יהודים במחנות. לפי הגרסה הזו, התיאור כאילו קסטנר הוא שהשיג זאת באמצעות בכר, זנבו
של הימלר, הוא יומרה ריקה.

שאלה אחרת היא לשם מה היה נחוץ לקסטנר חופש תנועה שאותו ניצל למסעות ברחבי אירופה הנאצית בחברת קורט בכר, רוצח יהודים מוכח, אותו תיאר קסטנר מאוחר יותר כ"יפה כמו האלוהים". זהו האיש שהיה אחראי על ניצול שיער היהודים לתעשיית המזרנים, לעקירת שיני הזהב מגופות הנרצחים, לניצול אפר גופותיהם של סבינו, אמהותינו ואחינו לדישון אדמת גרמניה, וכמובן לעינוי יהודים לשם גילוי רכוש מוחבא. חופש תנועה זה לא היה נחוץ לשם שיתוף הפעולה עם אייכמן. אם כן, למה שימש? אחת התשובות שנותן תמיר בספרו היא: ליצירת אליבי משותף של הצלת יהודים לבכר וכנופייתו מזה, ולקסטנר מזה.

עובדה אחת, אפלה, מטילה צל אחורנית על ההתרחשויות בין קסטנר לראשי האס-אס. העובדה הזו היא התנהגותו של קסטנר אחרי המלחמה.
בכר וחבריו נתפסו על ידי בנות הברית. קסטנר הוא שמושיע אותם בעזרת תצהירים שהתיימר לחתום, ללא סמכות, בשם הסוכנות היהודית והקונגרס היהודי העולמי.
את בכר הוא הציל כך מתלייה ושחרר. את ויסליצני, משמיד יהודי סלובקיה, ניסה להציל, אך איחר את המועד. לקרומאי, רוצח ילדי לידיצה, העניק את חייו וכן עוד 20 שנות חופש, וכמו כן העיד לטובת גנרל האס-אס יוטנר, כולם רוצחים מהגרועים ביותר. עד היום לא נמצא בין סנגוריו של קסנטר אדם שיספק הסבר משכנע למעשים הללו.

פרשה מפורסמת אחרת היתה פרשת שליחותו של יואל ברנד. ברנד, שהיה חבר בוועד ההצלה, הגיע לטורקיה עם הצעה מאייכמן לעסקת חליפין: מיליון יהודים תמורת עשרת אלפים משאיות. ברנד עצמו לא האמין בהצלחת השליחות, אך דרבנה אותו העובדה שההצעה כללה עצירת פעולות ההשמדה לשבועיים, שאכן התבצעה במציאות, וכן הבטחה לשחרור מיידי של 100 אלף יהודים כמפרעה לפני קבלת המשאיות, כנגד קבלת הסכמה עקרונית לעסקה. אנשי הסוכנות שפגשו אותו דיווחו לבריטים על השליחות. הבריטים עצרו את ברנד לתקופה ממושכת כדי להכשיל לחלוטין את העסקה, כי לא היו מעונינים בבואם של יהודים לארץ ישראל. מפורסמת אמירתו של הלורד מוין "איפה אשים מיליון יהודים?", עליה שילם בחייו כשחוסל על ידי לח"י בקאהיר. משה שרת, ראש המחלקה המדינית בסוכנות, ולימים, בימי המשפט, ראש ממשלת ישראל, אמנם פגש את ברנד, אך היה זה לאחר מעצרו, כשאפסו הסיכויים להישג כלשהו מהשליחות.

השאלה הגדולה היא, למה שתקו ראשי היישוב? מה היה פשר האדישות הנוראה לחיי יהודים? איזה מין סדר עדיפויות היה להם? איך אפשר היה שלא לצאת מהכלים מול הבריטים למרות המלחמה? ושמונה שנים אחרי המלחמה, בזמן משפט קסטנר, עם תחילת הקריסה של גרסתו בבית המשפט, מדוע לא התנער הממסד ממנו, והגן עליו בשצף קצף? האם ידע קסטנר משהו על אנשים מלב הממסד? למה משה שרת, שבא לפגוש את ברנד, סירב להעיד בבית המשפט? מדוע סחרה מדינת ישראל דווקא עם קורט בכר, שהפך להיות סוחר תבואה לאחר המלחמה? האם יש קשר בין כל אלה לבין הידידות יוצאת הדופן בין קסטנר לבכר?

אכן השאלות רבות והתשובות מעטות, ובמקום לחקור לעומק, יש תנועת טשטוש והטעיה מתמדת מצד הממסד השמאלני.

השב"כ
שמואל תמיר לא חדל מלהוקיע את מעורבותו הפוליטית של השב"כ בכל הפרשה הזו, בשיטות המתאימות למדינה טוטליטרית. עדים הוטרדו ובודדו, ונמנעה הגישה אליהם מצד הסנגוריה. התבצעו מעקבים אחרי עורכי דין ועדים. ביומני ראש הממשלה, שרת, מאוזכרת מעורבות פוליטית שגרתית של השב"כ, שבה מדווחים לראש הממשלה, למשל, איך תצבענה בכנסת מפלגות שונות. היו התייעצויות פוליטיות ומפלגתיות בין חברי ממשלה לעמוס מנור, ראש
השב"כ. יעקב מרידור ממפלגת חרות סיפר שפנה אליו איסר הראל, ראש שירותי הביון, כדי לגשש איך חרות תגיב אם יינקטו פעולות נגד תמיר.

השב"כ הפעיל פרובוקטורים שניסו לדובב את תמיר לאמירות קיצוניות ומפלילות. קסטנר
נרצח בידיו של איש שב"כ בשם זאב אקשטיין ובסיוע איש שב"כ נוסף, דן שמר. כביכול היתה
זו מחתרת שנמנה עליה יוצא לח"י בשם מנקס, שמעולם לא הודה בקשר לרצוח את קסטנר. תמיר שואל: האם המחתרת כולה היתה תוצרת השב"כ? לאחר הרצח נעצר יוצא לח"י, יעקב חרותי. תמיר מספר שאיסר הראל הציע לדודו של חרותי הצעה, הנשמעת כאילו נלקחה מהסרט 'הסנדק': אם יעיד שתמיר הנהיג את הקבוצה המחתרתית, ישוחרר חרותי, ויקבל ביחד עם משפחתו כרטיסים לארה"ב ומימון שהייה ולימודים שם. הראל פנה גם לאשתו של חרותי בהצעה דומה, והיא השיבה: אבל תמיר חף מפשע! ועל כך באה התשובה שלא תיאמן: גם בעלך חף מפשע, אז מה אכפת לך שחף מפשע אחד יישב בכלא במקום חף מפשע שני? חרותי סירב,
וישב שנה בכלא.

אקשטיין ושמר יושבים שנים ספורות ומקבלים חנינה בהמלצת השב"כ. מנקס משתחרר מאוחר הרבה יותר.

דן שמר אמר בראיון ב- 1967: דאגו לחסל את קסטנר אנשים שחששו כי הוא עמד לגלות דברים הקשורים בשואה ולא פורסמו מעולם. הרצח גם שימש הסחה לנסיגה מסיני לאחר מבצע קדש. כמו כן רמז שמר כי השחרור המוקדם שלהם הותנה בשתיקתם.

בימים ההם בזמן הזה
נותר לשער מה היה שמואל תמיר, שפעל וכתב בסערת נפש גדולה על מה שלדעתו עוללו יהודים זה לזה, אומר היום על משתפי פעולה יהודים האוספים ראיות נגד קציני צה"ל לצורך הלשנה בבית דין בינלאומי. או על פרופ' זאב שטרנהל המייעץ לאויב להרוג חיילים ומתנחלים (גברים בלבד). או על ממשלה המוסרת נשק וערי מקלט לכנופיות מחבלים, יורשיהם של הנאצים, ועל פוליטיקאים ישראלים מרכזיים המקבלים מימון בגלוי ממדינות זרות.

התנהגות השב"כ בהשוואה לתקופת רבין, אף היא אומרת דרשני. התיאורים של תמיר מוכרים ולא חביבים: החל במחתרת מפוברקת, דרך פרובוקציות למיניהן לתועלת מפלגת השלטון (אותה מפלגת שלטון), וכלה בתמיהות ושאלות שהושמעו לגבי רצח קסטנר כמו לגבי רצח רבין.

גם עולם המושגים השקרי דומה. פעולותיו של קסטנר מכונות "הצלה". הצלה לא היתה כאן, בדיוק כפי ש"שלום" לא יצא מאוסלו, אלא ההפך הגמור.

הסופר מאיר שלו, בתארו את רשימת המוזמנים לטקס חתימת הסכם השלום עם ירדן, כינה אותם: כל אלו שביום שתיפול המדינה יחולצו מכאן בצורה מסודרת. אם זה מה שעבר בראשו בימי הזוהר של תקופת אוסלו, האם איננו מזהים אצל דמות מרכזית זאת ב"מחנה השלום" את הפסימיות העמוקה שאבחן תמיר? אותה הפסימיות שאחריה מתחילה ההידרדרות?

מוקדש לנוער שמוריו הביאו אותם לבערות ביהדות ובורות בהיסטוריה,
נוער שהתקשורת שוטפת את מוחו בדעותיו של ליאור שליין על היהדות,
ואילו, התרבות, משכתבת את ההיסטוריה, לפי האג'נדה של מוטי לרנר.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שני כ' בחשון תשע''ז    14:32   21.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. גרסתו של שמואל תמיר שווה לתחת. הוא לא היסטוריון והוא לא חיפש אמת. הוא חיפש זיכוי למרשו  
בתגובה להודעה מספר 15
 

ואין לי שום כוונה להכנס לויכוח עם טענותיו חסרות השחר והביסוס.
ההיסטוריה נחקרת ונכתבת ע"י היסטוריונים. עורכי דיו כותבים כתבי אישום וכתבי הגנה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
495
חבר מתאריך 16.4.02
64370 הודעות
יום שני כ' בחשון תשע''ז    14:51   21.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. שמואל תמיר הוא עורך דין-ולא מצאתי עור דין שידבר בגנות מרשו......  
בתגובה להודעה מספר 16
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
AVNER
חבר מתאריך 15.4.02
1995 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ז    07:23   22.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. שמואל תמיר הוא, קודם כל, אידיאולוג פוליטי, וכשכזה הוא נטל על עצמו, להוקיע את קסטנר תוך  
בתגובה להודעה מספר 17
 

שמואל תמיר הוא, קודם כל, אידיאולוג פוליטי,
וכשכזה הוא נטל על עצמו להוקיע את קסטנר,
תוך הגנה על גרינוולד.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום שלישי כ''א בחשון תשע''ז    09:06   22.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. גם זה פוסל אותו לחלוטין כהיסטוריון. אפילו יותר.  
בתגובה להודעה מספר 18
 



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
נחום
גולש אורח
יום רביעי כ''ב בחשון תשע''ז    23:02   23.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. לגבי חלקו של קסטנר בשואה כנראה שלא נדע לעולם, אבל מה בער לו להציל רוצח נאצי מחבל התלייה?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
161902 הודעות
יום רביעי כ''ב בחשון תשע''ז    23:04   23.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. אם זה מעניין אותך התשובות נמצאות כאן בפורום. אתה לא יכול לקבל ''שיעור פרטי''  
בתגובה להודעה מספר 20
 

https://rotter.net/forum/politics/21120.shtml

ואגב, ההיסטוריונים ענו על השאלה, ועל מפעל ההצלה שלו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
בני מרום
חבר מתאריך 20.8.13
5695 הודעות
יום שלישי כ''ח בחשון תשע''ז    00:42   29.11.16   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. גם אם גרינוואלד היה רוצח ואנס זה לא פוסל את עדותו לגבי קסטנר והשמדת יהודי הונגריה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
התובע המטומטם נגד גרינוואלד (שהודח) היה ארווין שימרון האבא של דוד הבן דוד של ביבי ויועצו לענייני הצוללות
החוכמה נשארת במשפחה?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות