גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #25556 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 25556   
daraten
חבר מתאריך 3.8.02
35643 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    13:14   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מה עדיף הצבעה טקטית - או להצביע עם הלב ? מאמר מהארץ - נכתב כתשובה למתלבטי השמאל אבל רלוונטי גם לימנים  

 
  
https://www.haaretz.co.il/blogs/musar/BLOG-.premium-1.7084541?fbclid=IwAR3aD3MAvtdEe3ll-8JFUCfEdZf9Lts3CUQm5egOWmLku5K_bELGtIk0FTI

מהי הצבעה ראויה של שמאלן? ללכת עם הלב או טקטית להחלפת השלטון?
החברים אומרים "לא אצביע כי בלאו הכי ביבי ינצח". אבל האם בימים טרופים אלה יש צידוק להימנע מבחירה? ואם כבר ימים טרופים, ואם כבר בני גנץ פה, מה לעשות כדי לצאת מהקלפי בשלום עם עצמי?


03.04.2019 10:39

אני שמאלנית כמו כל חבריי. בימים אלה, כשהבחירות קרבות, אני מזדעזעת לשמוע מהם אמירות בנוסח: "אני לא אצביע כי בלאו הכי ביבי ינצח", "אני לא אצביע כי אין למי", "קול אחד לא משפיע". אני יודעת שבדמוקרטיה אין חובה להצביע, אבל בימים טרופים אלו האם זה מוסרי להימנע מהצבעה?

בברכה,

דורה

אהלן מחלק, אני מעוניינת להתחבט איתך בשאלה מוסרית שמלווה אותי ואת מכריי בתקופה האחרונה, תקופה שלפני בחירות, ובמיוחד אחרי שנוסדה מפלגת "כחול-לבן". אתחיל ואסביר שמאז שמלאו לי 18 (לפני שנים לא מעטות, יש לציין) ויכולתי ללכת להצביע - תמיד הצבעתי למרצ. לקראת הבחירות יצא לי לנהל כמה וכמה שיחות בנוגע להצבעה, ומתוך השיחות הללו עלתה בי השאלה: האם להצביע למפלגה הצבעה טקטית, כדי לפעול למען החלפת השלטון? או ללכת עם הלב שלי ולהצביע למפלגה שאני מאמינה בה, שותפה לדעותיה וחשוב לי שתהיה בכנסת?

תודה, הדמוקרטית המתלבטת

קלפיות נודדות יקרות,

בימים כתיקונם, מדור זה ותחום האתיקה בכלל מתמקדים בטוב ובדרכים להשגתו. אבל הבחירות בישראל, למרבה הצער, נוגעות יותר בשאלות של הרע: קידום מדיניות כוחנית בניסיון להתחנף ליצרים ולבוחרים, שימוש בשקרים ובהסתה שזורעים הרס חברתי ארוך טווח, ומערכת פוליטית כל כך רקובה שהיא מעוררת בחילה וייאוש בקרב רוב האנשים שעל חייהם היא מופקדת. לכן, באופן חריג בתשובה לשאלותיכן אעסוק דווקא ברוע ובאתיקה הנגזרת ממנו.

כך עשה, למשל, הפילוסוף עדי אופיר בספרו "לשון לרע: פרקים באונטולוגיה של המוסר". נקודת המוצא של אופיר היא שהרוע אינו יסוד שטני בנפש האדם או מחוץ לה, אלא "בני אדם גורמים במתכוון ושלא במתכוון, מדעת ושלא מדעת, לבד ויחד עם רבים אחרים, הרבה רעות לבני אדם אחרים". כאשר ניתן למנוע או לצמצם את ייצורן והפצתן של הרעות הללו, המוסר מחייב אותנו לעשות זאת. לפי אופיר, "בני אדם יכולים לצמצם לפחות מקצת מן הרע, לפחות חלק מן הזמן. הם יכולים לעשות זאת בין על ידי כך שיימנעו מן הרוע שבהיסח הדעת ובין על ידי כך שיימנעו מן הרוע שבכוונה תחילה, אבל יותר מכל, על ידי כך שיידעו לזהות את סדירות ייצורן והפצתן של הרעות ויעשו מעשים כדי לשבשה".

מכיוון שרעות רבות, במיוחד בקנה מידה רחב, מופצות דרך מנגנונים פוליטיים ובאמצעות כוח פוליטי - עלינו לשבש אותן גם מתוך הזירה הזאת. הפילוסוף הפוליטי אריק בירבוהם מאוניברסיטת הרווארד הציע בהקשר הזה את המונח complicity footprint (טביעת רגל של שותפות לפשע), על משקל טביעת הרגל הפחמנית שאותה אנשים, מפעלים ומדינות אמורים לצמצם כדי למזער את הנזק לכדור הארץ.

בספר "בשמנו: האתיקה של הדמוקרטיה", שיצא ב-2012, עוסק בירבוהם במציאות של דמוקרטיה ייצוגית שבמסגרתה המשטר מבצע עוולות מוסריות. לדבריו, במדינה כזאת האזרחים משתתפים בניסוח החוקים ולכן אינם יכולים להסתפק בהימנעות מהצבעה כדי להתנער מאחריות. בחיי היומיום, אם כמה אנשים יציעו לך להיות הנהגת שלהם בשוד מספיק שתסרבי כדי שלא תהיה לך יד בדבר. ואולם, השיטה הרגילה להימנע משיתוף פעולה אינה תקפה במסגרת המדינה, שבה אנחנו קשורים בעבותות ליחידים ולמוסדות. "להיות אזרח פירושו להיות מוצב במערכת יחסים מוסרית עם מיליוני בני אדם אחרים - אזרחים ולא-אזרחים כאחד", מציין בירבוהם, "לאזרחים יש סיבה מוסרית להשתתף בשינוי העוולות הפוליטיות שהם מקדמים ומנסחים בעקיפין באמצעות הקשר בינם לבין המדינה. בנסיבות מסוימות, ההימנעות מתרומה לחיסול עוולה פוליטית הופכת אותם לסייענים לפשעי המדינה".

את הקביעה הזאת צריך לסייג בכמה אופנים. ראשית, בחירות אינן הדרך היחידה לצמצם את אחריותנו על חוסר הצדק שנגרם לנו ולאחרים. למעשה, הן אפילו לא הדרך היעילה והמשמעותית ביותר. שיטות יעילות בהרבה לשיבוש מנגנוני הפצת הרוע הן, למשל, אי-ציות אזרחי, הפגנות ופעולות מחאה, התנדבות בארגוני שינוי חברתי, כתיבת מאמרים ועלונים ואפילו תרומות כספיות. אבל הרי רוב האזרחים, ביניהם כנראה גם החברים הסבורים שאין טעם להצביע, אינם עושים דבר מאלה ומצמצמים את פעילותם הפוליטית לפוסטים בפייסבוק. או אז, החובה האזרחית המינימלית שחלה עליהם היא הצבעה בבחירות. במציאות של כיבוש צבאי מתמשך והסתה בלתי פוסקת נגד אזרחים ערבים (וגם נגד התקשורת, האקדמיה, קהילת הלהט"ב ומערכת המשפט), כאשר בין המתמודדים מצויים כהניסטים אלימים כמו איתמר בן גביר, פונדמנטליסטים ליברטריאנים כמו משה פייגלין ושרת משפטים חובבת ניחוח פשיזם ודילים מפוקפקים כמו איילת שקד - העוול הקיים והפוטנציאלי גבוה וההצבעה חיונית עוד יותר.

עוד חשוב לסייג כי בירבוהם עוסק בדמוקרטיה ייצוגית, וקשה להתייחס כך לישראל לאור העובדה שתחת המשטר שלה חיים כחמישה מיליון נתינים חסרי זכות הצבעה - בירושלים המזרחית, בגדה המערבית ובעזה (עליה ישראל עדיין שולטת בפועל גם אחרי ההתנתקות). אבל דווקא משום כך, מוטלת אחריות כבדה בהרבה על בעלי זכות ההצבעה להשתמש בה לשינוי המצב המעוות והבלתי מוסרי. כפי שאומרים פלסטינים תושבי חברון בסרטון של תנועת "זזים" שפורסם לקראת הבחירות, "כשתלך לקלפי, זכור: אני משלם את מחיר ההצבעה שלך".

אם כן, הצבעה בבחירות היא לא האפשרות היחידה לצמצום הייצור וההפצה של עוולות אבל היא בהחלט אפשרות משמעותית. במצב הדברים הנוכחי היא עדיפה על פני אי-הצבעה, בעיקר בשביל מי שאינו פועל בדרכים אחרות. מה שמביא אותנו לשאלה השנייה: האם עלי להפעיל "שיקולים טקטיים" או לתת את קולי למפלגה שבאמת קרובה לדעותיי? לתשובה על כך יש היבט מעשי והיבט עקרוני, אבל שניהם מובילים לאותה מסקנה: הצביעו לפי עמדותיכם ולא לפי טקטיקה מדומיינת כלשהי. השיקול הטקטי הרלוונטי היחיד הוא לא להצביע למפלגה שרחוקה מאוד מאחוז החסימה, כדי לא לבזבז את קולכם.

מבחינה מעשית, ראשות הממשלה אינה מובטחת למפלגה הגדולה ביותר אלא למועמד שעליו ימליצו רוב חברי הכנסת ובכפוף לשיקול דעתו של הנשיא. למשל, ב-2009 קיבלה קדימה בראשות ציפי לבני את מספר המנדטים הרב ביותר אבל נתניהו השיג יותר ממליצים ונבחר שוב לראשות הממשלה. אולי את זוכרת כיצד באותה מערכת בחירות לבני שאבה מצביעים רבים מהשמאל בטענה הטקטית שהמאבק הוא "ציפי או ביבי". אותם מצביעים גילו לאכזבתם המרה שזה בכל מקרה ביבי, ואילו הרשימה שנתנו לה את קולם אחראית לאותן עוולות כמותו, החל בלבני שבמלחמה בעזה התגלתה כימנית יותר מנתניהו, דרך אבי דיכטר שיזם את חוק הלאום, וכלה בצחי הנגבי שחזר בהמשך לליכוד.

אם הגדרנו אפוא כי חובתנו המוסרית היא למנוע ולצמצם את הרעות, בחירה "טקטית" לא רק שאינה יעילה ברמה המעשית, היא הרסנית ברמה העקרונית. בתור מצביעת מרצ ותיקה, את ודאי מתנגדת לכיבוש, לאפליה של האזרחים הערבים, למיליטריזם ולסקסיזם. האם תצמצמי את הרע בעינייך אם תצביעי למפלגה שהעומד בראשה התרברב בכך שהרג 1,364 בני אדם בעזה ו"החזיר אותה לתקופת האבן"; מפלגה ששותפה לשיח הפוליטי הגזעני שמדיר את האזרחים הערבים; שבין מועמדיה הבולטים ניתן למצוא את יועז הנדל, מעריץ חוק הלאום שהבהיר לא מזמן שאין שתי מדינות ואין סיכוי להסכם שלום, ולצדו את צבי האוזר, שפועל לסיפוח רמת הגולן והבטיח למצביעים שגנץ יבנה בהתנחלויות לא פחות מנתניהו? אלה שאלות שרלוונטיות להתלבטות שלך בין מרצ לכחול-לבן אבל העיקרון נכון לכל התלבטות דומה, גם משמאל וגם מימין. הצבעה טקטית היא אשליה שהופכת אותך לשותפה לעוולות שלהן את מתנגדת.

עוד כמה ימים הבחירות: צאו להצביע והצביעו למפלגה שקרובה כמה שיותר לעמדותיכם. ולעולם אל תיכנעו לאדישות. במאמר שכתב ההוגה האיטלקי אנטוניו גראמשי ב-1917, שנפתח בהצהרה "אני שונא את האדישים", הוא טען ש"לחיות באמת פירושו להיות אזרח ולבחור צד" והזכיר כי "האירועים המתחוללים לאורך ההיסטוריה אינם מתרחשים בגלל כמה אנשים שהשליטו את רצונם, אלא בגלל ההמונים שוויתרו על רצונם והניחו לדברים להיות". אל תהיו חלק מהם.


הנה תראו איש משתגע, למה תביאו אותו אליי. חסר משוגעים, אני, כי-הבאתם את-זה, להשתגע עליי


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  למי שהתלונן על רידוד השיח בבחירות הללו daraten 04.04.19 13:14 1
     תמצית: ''תצביעו מרץ'' JackAren 04.04.19 13:49 4
         ובאותה מידה תצביעו ''איחוד מפלגות הימין'' או הימין החדש daraten 04.04.19 14:43 10
     השאלה לא רלוונטית לאיש, אני אגלה לכם סוד, לא משנה מה תצביעו אלימלך זורקין 04.04.19 14:22 9
         יש עוד 10,000 שחושבים כמוך, ואז זה כן משנה... עתיד מתוק 04.04.19 15:16 13
             חח אבל הם לא מתואמים איתך ממילא. אלימלך זורקין 04.04.19 15:46 15
  מאמר דיעה אמל''ק. לפחות ''תאמל''ק'' עבורנו. Like 04.04.19 13:38 2
     בחר בין תגובה 4 ל-12 עתיד מתוק 04.04.19 15:17 14
  אחד שסולד מ״הומו״ ניקרא הומופוב עגור_לבן 04.04.19 13:48 3
     קלבסה עויינת JackAren 04.04.19 13:50 5
     נאורה popay 04.04.19 14:06 6
  עליתי לשורת הכתובות לבדוק אם נכנסתי בטעות לפייסבוק ולא לרוטר סקופים. סתם עוד אחד 04.04.19 14:09 7
  אין סימטריה בין שמאל וימין בעניין הזה. כי גנץ הוא לא ימין כמו שביבי הוא קצת שמאל. ועיסקת טראמפ בפתח הוחזר לחונטה 04.04.19 14:10 8
     ולכן הכתבה וחוות הדעת רלוונטית לשני הצדדים - כל אחד ומפלגות הלווין שלו daraten 04.04.19 14:43 11
  עצה הרבה יותר קצרה ויעילה לגבי איך להצביע: עתיד מתוק 04.04.19 15:15 12

     
daraten
חבר מתאריך 3.8.02
35643 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    13:14   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. למי שהתלונן על רידוד השיח בבחירות הללו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
למי שלא מכיר "מחלק מוסר" הוא מדור בהארץ בו קוראים שואלים שאלות מתחום המוסר ונענים על ידי "מומחה / מומחית"

סוג של שאלת רב בעיתונות החרדית.

הסיבה שבחרתי להביא את זה לכאן היא מאחר והשאלה רלוונטית גם למתלבטים מימין ומשמאל


הנה תראו איש משתגע, למה תביאו אותו אליי. חסר משוגעים, אני, כי-הבאתם את-זה, להשתגע עליי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
JackAren
חבר מתאריך 16.1.09
8549 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    13:49   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. תמצית: ''תצביעו מרץ''  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
daraten
חבר מתאריך 3.8.02
35643 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    14:43   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. ובאותה מידה תצביעו ''איחוד מפלגות הימין'' או הימין החדש  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  


הנה תראו איש משתגע, למה תביאו אותו אליי. חסר משוגעים, אני, כי-הבאתם את-זה, להשתגע עליי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלימלך זורקין
חבר מתאריך 11.11.13
24086 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    14:22   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. השאלה לא רלוונטית לאיש, אני אגלה לכם סוד, לא משנה מה תצביעו  
בתגובה להודעה מספר 1
 

אתם אחד ממיליונים, זה לא ממש משנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עתיד מתוק
חבר מתאריך 17.2.19
3765 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    15:16   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. יש עוד 10,000 שחושבים כמוך, ואז זה כן משנה...  
בתגובה להודעה מספר 9
 


ימין = רוצים לנצח את האויב || שמאל = רוצים להכיל ולהיכנע בשלבים. לכן הליכוד = שמאל!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אלימלך זורקין
חבר מתאריך 11.11.13
24086 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    15:46   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. חח אבל הם לא מתואמים איתך ממילא.  
בתגובה להודעה מספר 13
 

די נו אחשלו, אל תעשה צחוק יותר ממה שכבר עושים מאיתנו עם השטות הזאת של דמוקרטיה.
תפקיד המשטר הוא גביית מיסים, כל השאר זה ספינים וסידורי עבודה.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Like
חבר מתאריך 2.4.12
1098 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    13:38   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. מאמר דיעה אמל''ק. לפחות ''תאמל''ק'' עבורנו.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עתיד מתוק
חבר מתאריך 17.2.19
3765 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    15:17   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. בחר בין תגובה 4 ל-12  
בתגובה להודעה מספר 2
 

https://rotter.net/forum/politics/25556.shtml#12

https://rotter.net/forum/politics/25556.shtml#4


ימין = רוצים לנצח את האויב || שמאל = רוצים להכיל ולהיכנע בשלבים. לכן הליכוד = שמאל!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עגור_לבן
חבר מתאריך 30.12.17
898 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    13:48   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. אחד שסולד מ״הומו״ ניקרא הומופוב  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
ואחת שסולדת מאנשי ימין איך ניקראת?



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
JackAren
חבר מתאריך 16.1.09
8549 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    13:50   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. קלבסה עויינת  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
popay
חבר מתאריך 10.9.09
16274 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    14:06   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. נאורה  
בתגובה להודעה מספר 3
 
  


[email protected]


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סתם עוד אחד
חבר מתאריך 30.4.12
12514 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    14:09   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. עליתי לשורת הכתובות לבדוק אם נכנסתי בטעות לפייסבוק ולא לרוטר סקופים.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


הבחירות חלפו עברו - מחפש חתימה חדשה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
הוחזר לחונטה
חבר מתאריך 27.2.19
2726 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    14:10   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. אין סימטריה בין שמאל וימין בעניין הזה. כי גנץ הוא לא ימין כמו שביבי הוא קצת שמאל. ועיסקת טראמפ בפתח  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
daraten
חבר מתאריך 3.8.02
35643 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    14:43   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. ולכן הכתבה וחוות הדעת רלוונטית לשני הצדדים - כל אחד ומפלגות הלווין שלו  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  


הנה תראו איש משתגע, למה תביאו אותו אליי. חסר משוגעים, אני, כי-הבאתם את-זה, להשתגע עליי


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עתיד מתוק
חבר מתאריך 17.2.19
3765 הודעות
יום חמישי כ''ח באדר ב' תשע''ט    15:15   04.04.19   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. עצה הרבה יותר קצרה ויעילה לגבי איך להצביע:  
בתגובה להודעה מספר 0
 

בהנחה שכל מפלגה וחבריה ממתנים את עמדותיהם בהגיעם לשלטון,
עליכם לבחור במפלגה שהכי מזוהה עם עמדותיכם,
ואפילו לשאוף לקיצונית ביותר בין כל אלו התואמות את עמדותיכם.

ומה לגבי אחוז החסימה?
אני מציע לקחת אותו בחשבון:
חפשו מי המפלגה הקיצונית ביותר התואמת את עמדותיכם,
שעדיין עוברת את אחוז החסימה באופן ניכר (כלומר מינימום 6 מנדטים),
והצביעו לה.

אגב, לגבי המאמר עצמו, שימו לב מה השמאלנית כותבת:

"לאזרחים יש סיבה מוסרית להשתתף בשינוי העוולות הפוליטיות שהם מקדמים ומנסחים בעקיפין באמצעות הקשר בינם לבין המדינה. בנסיבות מסוימות, ההימנעות מתרומה לחיסול עוולה פוליטית הופכת אותם לסייענים לפשעי המדינה".

אז זה בסדר להפציץ אזרחים?


ימין = רוצים לנצח את האויב || שמאל = רוצים להכיל ולהיכנע בשלבים. לכן הליכוד = שמאל!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות