טוב, זה פחות או יותר מה שניתן להבין כרגע מסרט דוקומנטרי על הרמב"ם, שמשודר כרגע בערוץ עשר.
הסרט, שעובר דרך תחנות חייו של הרמב"ם תוך כדי סיפורים וציטוטים מכתביו נותן רקע כללי על דמותו של הרמב"ם. סרט בהחלט מעניין. אלא שכאן כנראה אי אפשר ליצור משהו בלי אמירה פוליטית גם אם היא חסרת רלוונטיות או גם אם היא חוטאת לאמת, אולי זה קשור למקורות המימון של הסרט. החלק שנוגע לפרק הארץ ישראלי בחייו של הרמב"ם, עובר דרך סצינה של חייל גוער בערבי איפושהו ביו"ש, וברקע מוקראת קריאתו של הרמב"ם לעזוב מקומות בהם לא ניתן לקיים את התורה. בשלב זה חשבתי שזה מיקרי, לאחר מכן רואים חסידי חב"ד רוקדים וברקע מושמעת אמירתו של הרמב"ם על חוסר היכולת לחזות את זמן ביאת המשיח. לאחר מכן עוברים למערת המכפלה, שומעים שם שיחזור ארוך על הטבח שביצע ברוך גולדשטיין ולקינוח מושמעת דעתו של הרמב"ם על השינאה והליכה אחרי התאווה. וכך הלאה והלאה.
בתור מי שהושפע רבות מתורת הרמב"ם ובתור מי שקרא את מורה נבוכים כמעט שלוש פעמים ובתור מי שמבין דבר או שניים על הרמב"ם אני עומד נפעם מול המניפולציה התקשורתית הזו. הרמב"ם על פי הסרט היה מאנשי הרנסס, ממש ליברל חילוני. מישהו שם כנראה דילג על כמה קטעים במשנה תורה, הנה תזכורת קצרצרה:
הלכות מלכים ומלחמות פרק ו
א אין עושין מלחמה עם אדם בעולם, עד שקוראין לו לשלום--אחד מלחמת הרשות, ואחד מלחמת מצוה: שנאמר "כי תקרב אל עיר, להילחם עליה--וקראת אליה, לשלום" (דברים כ,י). אם השלימו, וקיבלו שבע מצוות שנצטוו בני נוח עליהן--אין הורגין מהן נשמה; והרי הן למס, שנאמר "יהיו לך למס--ועבדוך" (דברים כ,יא).
ב קיבלו עליהן המס, ולא קיבלו העבדות, או שקיבלו העבדות, ולא קיבלו המס--אין שומעין להם: עד שיקבלו שניהם. והעבדות שיקבלו--היא שיהיו נבזים ושפלים למטה, ולא ירימו ראש בישראל, אלא יהיו כבושים תחת ידם; ולא יתמנו על ישראל, לשום דבר בעולם.
ג והמס שיקבלו--הוא שיהיו מוכנים לעבודת המלך בגופם וממונם, כגון בניין החומות, וחיזוק המצודות, ובניין ארמון המלך וכיוצא בו: שנאמר "וזה דבר המס אשר העלה המלך שלמה, לבנות את בית ה' ואת ביתו ואת המילוא, ואת, חומת ירושלים . . . ואת כל ערי המסכנות, אשר היו לשלמה . . . ויעלם שלמה למס עובד, עד היום הזה. ומבני, ישראל, לא נתן שלמה, עבד: כי הם אנשי המלחמה, ועבדיו ושריו ושלישיו, ושרי רכבו, ופרשיו" (מלכים א ט,טו-כב).
ד ויש למלך להתנות עימהם שייקח חצי ממונם, או הקרקעות ויניח כל המיטלטלין, או כל המיטלטלין ויניח הקרקעות--כפי מה שיתנו. ואסור לשקר בבריתם ולכזב להם, אחר שהשלימו וקיבלו שבע מצוות.
ה ואם לא השלימו, או שהשלימו ולא קיבלו שבע מצוות--עושין עימהם מלחמה, והורגין כל הזכרים הגדולים, ובוזזין כל ממונם וטפם; ואין הורגין אישה ולא קטן--שנאמר "והנשים והטף" (ראה דברים כ,יד; וראה דברים ב,לד), זה טף של זכרים.
ו במה דברים אמורים, במלחמת הרשות, שהיא עם שאר האומות. אבל שבעה עממין ועמלק שלא השלימו, אין מניחין מהם נשמה: שנאמר "כן תעשה לכל הערים . . . רק, מערי העמים . . . לא תחייה, כל נשמה" (דברים כ,טו-טז), וכן הוא אומר בעמלק "תמחה את זכר עמלק" (דברים כה,יט).
ז ומניין שאינו מדבר אלא באלו שלא השלימו: שנאמר "לא הייתה עיר, אשר השלימה את ישראל, בלתי החיווי, יושבי גבעון: את הכול, לקחו במלחמה. כי מאת ה' הייתה לחזק את ליבם לקראת המלחמה את ישראל, למען החרימם" (ראה יהושוע יא,יט-כ)--מכלל ששלחו להם לשלום, ולא קיבלו.
ח שלושה כתבים שלח יהושוע, עד שלא נכנס לארץ: הראשון שלח להם מי שרוצה לברוח, יברח; וחזר ושלח מי שרוצה להשלים, ישלים; וחזר ושלח מי שרוצה לעשות מלחמה, יעשה.