אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #5866 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 5866   
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
אור ליום שלישי ט' באב תשס''ז    23:44   23.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הרמב''ם היה שמאלני ובעד החזרת יו''ש  

 
   טוב, זה פחות או יותר מה שניתן להבין כרגע מסרט דוקומנטרי על הרמב"ם, שמשודר כרגע בערוץ עשר.
הסרט, שעובר דרך תחנות חייו של הרמב"ם תוך כדי סיפורים וציטוטים מכתביו נותן רקע כללי על דמותו של הרמב"ם. סרט בהחלט מעניין. אלא שכאן כנראה אי אפשר ליצור משהו בלי אמירה פוליטית גם אם היא חסרת רלוונטיות או גם אם היא חוטאת לאמת, אולי זה קשור למקורות המימון של הסרט.

החלק שנוגע לפרק הארץ ישראלי בחייו של הרמב"ם, עובר דרך סצינה של חייל גוער בערבי איפושהו ביו"ש, וברקע מוקראת קריאתו של הרמב"ם לעזוב מקומות בהם לא ניתן לקיים את התורה. בשלב זה חשבתי שזה מיקרי, לאחר מכן רואים חסידי חב"ד רוקדים וברקע מושמעת אמירתו של הרמב"ם על חוסר היכולת לחזות את זמן ביאת המשיח. לאחר מכן עוברים למערת המכפלה, שומעים שם שיחזור ארוך על הטבח שביצע ברוך גולדשטיין ולקינוח מושמעת דעתו של הרמב"ם על השינאה והליכה אחרי התאווה. וכך הלאה והלאה.

בתור מי שהושפע רבות מתורת הרמב"ם ובתור מי שקרא את מורה נבוכים כמעט שלוש פעמים ובתור מי שמבין דבר או שניים על הרמב"ם אני עומד נפעם מול המניפולציה התקשורתית הזו. הרמב"ם על פי הסרט היה מאנשי הרנסס, ממש ליברל חילוני. מישהו שם כנראה דילג על כמה קטעים במשנה תורה, הנה תזכורת קצרצרה:

הלכות מלכים ומלחמות פרק ו
א אין עושין מלחמה עם אדם בעולם, עד שקוראין לו לשלום--אחד מלחמת הרשות, ואחד מלחמת מצוה: שנאמר "כי תקרב אל עיר, להילחם עליה--וקראת אליה, לשלום" (דברים כ,י). אם השלימו, וקיבלו שבע מצוות שנצטוו בני נוח עליהן--אין הורגין מהן נשמה; והרי הן למס, שנאמר "יהיו לך למס--ועבדוך" (דברים כ,יא).

ב קיבלו עליהן המס, ולא קיבלו העבדות, או שקיבלו העבדות, ולא קיבלו המס--אין שומעין להם: עד שיקבלו שניהם. והעבדות שיקבלו--היא שיהיו נבזים ושפלים למטה, ולא ירימו ראש בישראל, אלא יהיו כבושים תחת ידם; ולא יתמנו על ישראל, לשום דבר בעולם.

ג והמס שיקבלו--הוא שיהיו מוכנים לעבודת המלך בגופם וממונם, כגון בניין החומות, וחיזוק המצודות, ובניין ארמון המלך וכיוצא בו: שנאמר "וזה דבר המס אשר העלה המלך שלמה, לבנות את בית ה' ואת ביתו ואת המילוא, ואת, חומת ירושלים . . . ואת כל ערי המסכנות, אשר היו לשלמה . . . ויעלם שלמה למס עובד, עד היום הזה. ומבני, ישראל, לא נתן שלמה, עבד: כי הם אנשי המלחמה, ועבדיו ושריו ושלישיו, ושרי רכבו, ופרשיו" (מלכים א ט,טו-כב).

ד ויש למלך להתנות עימהם שייקח חצי ממונם, או הקרקעות ויניח כל המיטלטלין, או כל המיטלטלין ויניח הקרקעות--כפי מה שיתנו. ואסור לשקר בבריתם ולכזב להם, אחר שהשלימו וקיבלו שבע מצוות.

ה ואם לא השלימו, או שהשלימו ולא קיבלו שבע מצוות--עושין עימהם מלחמה, והורגין כל הזכרים הגדולים, ובוזזין כל ממונם וטפם; ואין הורגין אישה ולא קטן--שנאמר "והנשים והטף" (ראה דברים כ,יד; וראה דברים ב,לד), זה טף של זכרים.

ו במה דברים אמורים, במלחמת הרשות, שהיא עם שאר האומות. אבל שבעה עממין ועמלק שלא השלימו, אין מניחין מהם נשמה: שנאמר "כן תעשה לכל הערים . . . רק, מערי העמים . . . לא תחייה, כל נשמה" (דברים כ,טו-טז), וכן הוא אומר בעמלק "תמחה את זכר עמלק" (דברים כה,יט).

ז ומניין שאינו מדבר אלא באלו שלא השלימו: שנאמר "לא הייתה עיר, אשר השלימה את ישראל, בלתי החיווי, יושבי גבעון: את הכול, לקחו במלחמה. כי מאת ה' הייתה לחזק את ליבם לקראת המלחמה את ישראל, למען החרימם" (ראה יהושוע יא,יט-כ)--מכלל ששלחו להם לשלום, ולא קיבלו.

ח שלושה כתבים שלח יהושוע, עד שלא נכנס לארץ: הראשון שלח להם מי שרוצה לברוח, יברח; וחזר ושלח מי שרוצה להשלים, ישלים; וחזר ושלח מי שרוצה לעשות מלחמה, יעשה.




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  כמה קל להחליט עבור המתים מה היו תשובותיהם לו נשאלו היום 495 24.07.07 00:37 1
     לא קל אבל מצד שני לא תמיד זה גם הכי קשה רקוויאם מקומי 24.07.07 08:11 4
  לא הבנתי איך הסקת מסקנות כאלה מהסרט 3ברית 24.07.07 00:43 2
     הכותרת הייתה קצת פרובוקטיבית רקוויאם מקומי 24.07.07 08:07 3
         התאכזבתי מאד מרמת הסרט(לא רק בהקשר לענייני דיומא) שלומצי 24.07.07 08:14 5
             הוא לא היה ניגש ''פוליטית'' 3ברית 24.07.07 09:39 6
                 קצת על מורה נבוכים רקוויאם מקומי 24.07.07 16:45 7
                     מה בין ניטשה לרמב''ם יערה 24.07.07 23:39 9
                         ויש עוד הבדל ''קטן'' בין ניטשה לרמב''ם: גיל גלאד 25.07.07 00:05 10
                             ניטשה היה מטורף 3ברית 25.07.07 00:47 11
                             איש איש וראיתו יערה 25.07.07 00:48 12
                                 אני מסכים אתך שלהשוות בין פילוסופים באופן ישיר, גיל גלאד 25.07.07 07:45 13
  כמה מילים אתה מבזבז על דמגוגיה שמאלנית רדודה וטיפוסית? יום נקם 24.07.07 22:29 8

       
495
חבר מתאריך 16.4.02
51968 הודעות
אור ליום שלישי ט' באב תשס''ז    00:37   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. כמה קל להחליט עבור המתים מה היו תשובותיהם לו נשאלו היום  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 24.07.07 בשעה 00:38 בברכה, 495
 
כמה קל להחליט עבור המתים מה היו תשובותיהם לו נשאלו היום לגבי סטואציה זאת או אחרת
וכמה "תלמידי" ו"מומחי" ו"ידעני" דרכו של המת כיום נמצאים ביננו העושים והמדברים בשם המיתים
ממשיכי מורשתם וממשיכי דרכם וההולכים בעיקבותיהם .............

דאמר רבי יוחנן - לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שלישי ט' באב תשס''ז    08:11   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. לא קל אבל מצד שני לא תמיד זה גם הכי קשה  
בתגובה להודעה מספר 1
 
   יש כיוונים כלליים ברורים בעיקר אצל אנשים כמו הרמב"ם שהשאירו אחריהם מורשת רחבה ועמוקה מאוד.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שלישי ט' באב תשס''ז    00:43   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. לא הבנתי איך הסקת מסקנות כאלה מהסרט  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   שאפילו על פי מה שהבאת אין קשר מובנה לכותרת.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שלישי ט' באב תשס''ז    08:07   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. הכותרת הייתה קצת פרובוקטיבית  
בתגובה להודעה מספר 2
 
   אבל היה בסרט ניסיון גס לתפור כביכול את דעתו של הרמב"ם לגבי ענייני דיומא בהם יהודה ושומרון. זה נעשה באמצעות צילום סצינה ספציפית וברקע הקראת ציטוט מהרמב"ם באופן שהשתמע כי זו דעתו בעניין.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שלומצי
חבר מתאריך 14.8.05
48135 הודעות
יום שלישי ט' באב תשס''ז    08:14   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. התאכזבתי מאד מרמת הסרט(לא רק בהקשר לענייני דיומא)  
בתגובה להודעה מספר 3
 
   חבל שאישיות כל כך גדולה כרמב"ם לא זוכה למשהו רציני יותר.

בזמן הקרנת הסרט , תהיתי ביני לבין עצמי איך היה ניגש לנושא(וסליחה על ההקטנה)מודי בראון.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
יום שלישי ט' באב תשס''ז    09:39   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. הוא לא היה ניגש ''פוליטית''  
בתגובה להודעה מספר 5
 
   רקווייאם הזכיר את הספר "מורה נבוכים", בניגוד לרקווייאם אני לא הצלחתי
לחדור לעומק הספר ולהבין אותו על בוריו כיוון שהוא עוסק במרכבה על כל
גווניה ואופניה וגלגליה ופעולותיה האין סופיים, אבל גם לפי כתביו
ותגובותיו ליהודים שפנו אליו וגם לפי ספרים אחרים שכתב, הרמב"ם רואה
במה שקורה כאן בארצי - יד ההשגחה העליונה שמכוונת כדי להיטיב עם
ברואיו והעם היהודי.

הרמב"ם כמו ולהבדיל הרב קוק הוא ענק רוח אבל לדעתי היה עושה, אם היה
חי בתקופתנו, לאחדות ישראל ואהבת ישראל. אמנם אי אפשר היום להתייחס לרב
אחד בישראל שמתקרב לגדולה של הרמב"ם, אבל ראיתי דווקא ברב מרדכי אליהו
משהו פחות או יותר מייצג, וכידוע הרב אליהו אמר את דעתו כנגד החזרת
שטחי ארץ ישראל מחד, ומאידך עשה הכל להורות לתלמידיו להימנע מאלימות.

אני לא יודעת למה המפיקים התעסקו בדמותו של הרמב"ם, כשאפילו הדתיים
שלומדים אותו לא מיצו את דמותו המיוחדת ורבת-הגוונים ובוודאי לא היו
מעיזים לקבוע נקודה אחת לגבי דמותו. הרמב"ם היה שנוי במחלוקת שנים
רבות, ספריו נשרפו בגלל דעותיו, ועובדה שהיום כל הזרמים לומדים אותו,
את הלכותיו ואת משנתו.

העלאת ההצגה היא סילוף של המציאות והאמת, החומרה בעניין הזה שבמקום
לעסוק בעובדות, עוסקים בדבר אמורפי ומעוותים את דמותו רבת הגוונים
של הרמב"ם ובכך מחנכים ישראלים רבים לשקרים וצמצום דמותם של ענקי הרוח
שליוו את העם היהודי בדורותיו.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שלישי ט' באב תשס''ז    16:45   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. קצת על מורה נבוכים  
בתגובה להודעה מספר 6
 
   מעניין לציין שעד היום לא ניתן למצוא את ספרו מורה נבוכים בישיבות חרדיות, בניגוד למשנה תורה שמהווים ספרי חובה בכל ספרייה תורנית. אילו פרסומו של הרמב"ם היה תלוי במורה נבוכים, לא בטוח שהיינו שומעים עליו היום. ספרו מורה נבוכים הוקע בזמן פירסומו ונשרף על יהודים במקומות שונים.

המורה נבוכים עצמו, עיקרו אינו סביב נושא המרכבה. הפרק הראשון הוא מה שאוהבים לקרוא היום באקדמיה: "מסגרת מושגית". הרמב"ם יוצר שם את המסגרת המושגית המשמשת בסיס לכל השקפת עולמו. הוא מפשיט את השיח התורני מכל הגשמה שהיא ומנסה להפוך את הדברים לאבסטרקטים עד כמה שניתן. דוגמאות: אם כתוב שאלוהים "הריח" או "ראה", אין הכוונה שהוא באמת הריח או ראה אלא שזו שפה שאנחנו מבינים כבני אדם ולכן התורה נוקטת בה.
הפרקים השני והשלישי עוסקים בשאלות פילוסופיות של נבוכי הדור (יהודים תלמידי חכמים), בין השאר הרמב"ם מקשה שם על נחיצותו של ספר ויקרא העוסק בקורבנות ומתרץ את נחיצותו בסיבות מטאפיסיות שאיננו מבינים.

אחד הדברים המעניינים שקשורים לרמב"ם והובא אתמול על קצה המזלג בתוכנית הוא נושא "האדם העליון". הרמב"ם לא טבע את מטבע הלשון הזו אבל בהחלט התייחס ל"אדם עליון" רוחני שהוא מרכז החברה ומטרת הבריאה וכל השאר נועדו לשמשו. מאות שנים לאחר מכן, ניטשה משתמש באותו רעיון של "האדם העליון" אבל באספקט הפיסי. לפני הרבה שנים כתבתי מאמר שאני לא יכול למצוא אותו כיום לצערי, מאמר שמשווה בין האדם העליון של ניטשה והאדם העליון של הרמב"ם.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יערה
גולש אורח
אור ליום רביעי י' באב תשס''ז    23:39   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. מה בין ניטשה לרמב''ם  
בתגובה להודעה מספר 7
 
   ניטשה האמין שהגדולה האנושית היא דבר נדיר
ובראש המאוויים של בני אדם עומדת השאיפה לכוח
הוא רצה שבני אדם יקראו דרור ליצריהם הטבעיים
אצלו אין אלהים,וכל אמות המידה והראציונאליות נוצרים על ידו כדי לענות על צרכיו האישיים

הרמב"ם האמין שהראציונאליות היא אידיאל אשר האל מציב בפנינו
החשיבה וההגיון צריכים להיות עם מחויבות של אורח חיים הניזונים
לא מעמדת השאיפה לכח או על סיפוק הצרכים האישיים,אלא ככאלה
שיקרבו אותנו אל האלהים.

הדבר המשותף לשניהם הוא הבקרת על משנתם הפילוסופית ,והנתפסים כאלטיסטים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיל גלאד
גולש אורח
אור ליום רביעי י' באב תשס''ז    00:05   25.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. ויש עוד הבדל ''קטן'' בין ניטשה לרמב''ם:  
בתגובה להודעה מספר 9
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 25.07.07 בשעה 00:13 בברכה, גיל גלאד
 
הרמב"ם מניח כאקסיומה מטפיזית את קיומו של האל, של הבורא. ניטשה לא.
לכן כל משנתו של הרמב"ם (ושל כל הוגה דיעות דתי) עומדת על כרעי תרנגולת.
אלא אם כן סוברים, כמו Rousseau או Schleiermacher, שההרגשה והאמונה
הפנימית הן הוכחה מספקת.

בכל מקרה, אני רואה את ניטשה כעמוק ו"בוגר" יותר מהרמב"ם.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום רביעי י' באב תשס''ז    00:47   25.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. ניטשה היה מטורף  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   לכן נסיונות להשוות בינו לבין ענק הרוח והמעשה - הרמב"ם, הם נסיונות
עקרים. גם הנסיונות להדביק לרמב"ם תארים פילוסופיים - מעוותים את
דמותו. מורה נבוכים הוא לא ספר פילוסופיה אלא כשמו כן הוא "מורה
לנבוכים" תוך כך שהוא מעמיד בצל את אפלטון וסוקרטס שהגיעו לרף מאד
נמוך של ראיית העולם והבנתו.

הימצאותו של בורא עולם לא קשורה רק באמונה או בהרגשה אלא בידע טהור,
כזה שהגיע אליו הרמב"ם והעלה בספריו.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יערה
גולש אורח
אור ליום רביעי י' באב תשס''ז    00:48   25.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. איש איש וראיתו  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   האלהים מת-ניטשה
ניטשה מת -אלהים...

מי אמר את המילה האחרונה?

אבל ברצינות:
בהתחשב בתקופה בה פעל הרמב"ם אתה לא יכול להתעלם
מהעושר והתחכום בהגותו
הוא היה לא רק פילוסוף, אלא גם גם רופא, סופר, מנהיג
ועסק גם במחקר מדעי

תתפלא לשמוע שניטשה היה למעשה אנטי דארוניסט
והעריץ את האפיפיורים לבית בורג'ה...

ובכלל-לעשות השוואות מהסוג הזה("בוגר") בין פילוסופים
זה לא ממש רציני...


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גיל גלאד
גולש אורח
יום רביעי י' באב תשס''ז    07:45   25.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. אני מסכים אתך שלהשוות בין פילוסופים באופן ישיר,  
בתגובה להודעה מספר 12
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 25.07.07 בשעה 07:49 בברכה, גיל גלאד
 
זה לא רציני. לכן הקפתי את המילה בוגר בגרשיים. אבל בכל זאת אני רואה את
שחרור האנושות מהצורך הלוגי והמטפיזי בקיום אלוהים ובורא ("אלוהים מת") - כסוג של
התבגרות. אחרי השחרור הזה, ורק אחריו, אנחנו באמת יכולים להאמין באלוהים,

... או באמת לא להאמין ...


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
יום נקם
גולש אורח
אור ליום רביעי י' באב תשס''ז    22:29   24.07.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. כמה מילים אתה מבזבז על דמגוגיה שמאלנית רדודה וטיפוסית?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   מי שהוא בור גמור אפשר לשכנע אותו באמצעי ויזואלי
בלי הרמב"ם או עם הרמב"ם. רוב תושבי הארץ הם בורים
מטופשים שמבחירתם החופשים ניזונים מהבלים ילדותיים.

מה, תכריח אותם "לראות את האור"? הם לא רוצים לראות
את האור, אין להם עניין באמת אינטלקטואלית שלא תשנה
את איכות חייהם.

בקיצקץ, מי שיודע, יודע. מי שלא יודע - לא רוצה לדעת.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות