אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #7867 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 7867   
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום רביעי ט''ז בשבט תשס''ח    05:04   23.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

אלוהים והטבע ( תשובה ל yggy )  

 
   בהמשך לאשכול שפתח חיפושית
http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=scoops1&om=16650&omm=0&viewmode=threaded

כתבתי את ההודעה הבאה:
כמעט כל סוג התנהגות מוזרה של בעלי חיים זכה להסבר על פי מנגנון שימור הגנים.
ישנן אינסוף התנהגויות מוזרות של בעלי חיים ולצורך העניין, כל התנהגות שעל פניו מקטינה את סיכויי ההישרדות של בעל החיים נחשבת למוזרה. החל מקרפדות שמקרקרות בקול על מנת לקרוא לנקבות, דבורים המקריבות את עצמן למען המלכה, התנהגות אלטרואיסטית של זאבים טלואים המקיאים אוכל למבוגרים שנשארו לשמור על הלהקה, טווסים עם זנב צבעוני צעקני שמעלול להזמין טורפים, ועוד ועוד ועוד.
בכל המקרים שנעשו מחקרים סטטיסטיים התגלה כי בסופו של דבר סיכויי שימור הגנים גדולים יותר באותו פן התנהגותי שמבחינה אבולוציונית נראה מוזר.
בסופו של דבר, סט ההתנהגויות של בעלי החיים הוא סג של trade off בין שני מנגנונים, מנגנון שרידת השארים ומנגנון שימור הגנים, שני מנגנונים שלפעמים מכתיבים התנהגויות הפוכות.

בהמשך לזה ענה yggy את התגובה הבאה לחיפושית:
"מאד פשוט: הפליאה הגדולה, בשבילי, זה שהטבע עם כל המורכבות המדהימה שלו קיים ללא התערבות של בורא על-טבעי.
לעומת זאת, המחשבה שאיזה אל על-טבעי ברא את כל זה הופך את העולם בעיניי
לאיזה תאטרון בובות חסר משמעות"

ואני ממשיך את זה מכאן.

מהיכן הבטחון העצמ שכל זה נעשה "ללא התערבות"? הרי אחת התופעות האנושיות המרתקות היא היכולת להבין את מוגבלות ההבנה. כלומר אנחנו מבינים שאנחנו לא מבינים מה לדוגמא קיים אחרי הגלקסיה האחרונה, מה באמת קיים אחרי הכוכב שנמצא בקצה היקום? האם יש ליקום קצה? אנחנו קיבלנו את היכולת להבין את קיום האינסוף מבלי להבין את משמעותו. הדיסוננס ההכרתי הזה אמור ליצור סוג מסויים של צניעות ביחס ליכולתינו האנושית להבין עד הסוף את מה שקורה סביבנו מבלי כמובן לוותר על החלום והנסיון להבין זאת עד כמה שרק ניתן.

דבר נוסף, המשפט שכתבת: "שאיזה אל על-טבעי ברא את כל זה הופך את העולם בעיניי לאיזה תאטרון בובות חסר משמעות", הוא אוקסימורון מאחר וכל הגישה החילונית האתיאיסטית טוענת לחוסר תכליתיות בטבע, כלומר הופכת אותו ל"תיאטרון בובות חסר משמעות".
הכנסת אלוהים לטבע היא זו שמעניקה לו את המשמעות והופכת אותו מ"תיאטרון בובות חסר משמעות" ליצירה בעלת תכלית וכיוון. הדברים ידועים ומוכרים ואחד הדברים שממנו נזהרו ונזהרים אנשי מדע אתיאיסטיים הוא הכנסת איזשהו מושג טלאולוגי (תכליתי) לתוך המחקר המדעי על מנת לא לתת הכשר לתפיסת האלוהות.
תופעות כמו אנטרופיה ו"שאיפת" היקום להגדלת אי הסדר (במערכות פתוחות) הן תופעות בעייתיות ביותר מאחר והן כיווניות ומכניסות סוג של "סדר" או יותר נכון "אי סדר" ביקום, וזורמות רק לכיוון מסויים, כיוון הורדת האנרגיה. למה? למה הטבע תמיד "רוצה" להיות באנרגיה נמוכה? למה אין כאוס כללי? למה יש "סדר" ביקום?
במקום שבו יש סדר, מתחילים לחפש את מי שסידר.

ההגיון שמוליך לאמונה ביוצר עליון (ואני עושה כאן הפרדה מוחלטת בין זה לבין השגחה פרטית בה אינני מאמין) הוא הרבה יותר רציונלי מאשר האמונה (ואין לזה שם אחר מלבד אמונה) באקראיות סטטיסטית כל כך מופרכת מדהימה שיצרה בעצם סדר יקום שלם מאוזן ומושלם.

אני אישית לא רואה שום סתירה בין האבולוציה ומנגנוניה השונים שגם היא מתנהלת בצורה כיוונית (מהמסובך פחות למסובך יותר) לבין קיום של אלוהים שיצר את כל זה.

הערה: המושג "אל על-טבעי", הוא תפיסה חלקית של האלוהות. הפנתיאיזים רואה באל ובטבע מהות אחת.




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תגובות (סליחה על האיחור, ראיתי את זה רק היום) yggy 27.01.08 19:31 1
     התאוריה של יקומים מקבילים מאוד מסקרנת גלובוס 27.01.08 21:18 2
         אחת הגרסאות של הרעיון הזה, שנוסחה ע''י פרופ' Lee Smolin yggy 27.01.08 22:52 4
     הסייפא 3ברית 27.01.08 22:31 3
         תסבירי לי משהו: למה האלוהים ברא את העולם? למה הוא yggy 27.01.08 22:58 5
             תגובה 3ברית 27.01.08 23:06 6
                 מצטער, אבל לא הבנתי את התשובות שלך... yggy 27.01.08 23:08 7
                     אתה מוזמן ללמוד.... 3ברית 27.01.08 23:10 8
                         נו, שוין... yggy 27.01.08 23:12 9
     שום דבר לא יכול להפריך את קיום הבורא רקוויאם מקומי 28.01.08 09:11 10
         חוששני שלא הבנת את עיקר דבריי: אני לא מנסה להפריך yggy 28.01.08 09:34 11
         המשך התגובה: yggy 28.01.08 14:42 12
             לגבי דוגמא 4 להקת דודה 28.01.08 15:02 13
                 ומי אמר לך שחיים רק על פני כדור הארץ? Big Joe 28.01.08 15:12 15
                 מה שאתה אומר נכון מאד, פרט לנושא של חיים אחרים בייקום yggy 28.01.08 15:17 16
                     לגבי הסיפא, לא זה ולא זה להקת דודה 28.01.08 15:29 17
             על הצורך האנושי להאמין Big Joe 28.01.08 15:08 14
                 מאמר מעניין, אבל אני הייתי מבחין בין סוגים שונים yggy 28.01.08 15:48 18
                 תיאוריה מביכה. רקוויאם מקומי 28.01.08 16:12 19
                     תיקנתי אותך בעבר ואתה ממשיך להקת דודה 28.01.08 16:22 20
                         אין לי מושג על מה אתה מדבר אבל לא נראה לי שזה משנה רקוויאם מקומי 28.01.08 16:29 21
                             אומרים בעל חיים (ולא בעל חי) להקת דודה 28.01.08 18:01 27
                                 מכל מלמדיי השכלתי רקוויאם מקומי 29.01.08 03:25 28
                     אתה ''מחפף'' בקריאת המאמר Big Joe 28.01.08 16:46 22
                         ליתר דיוק: Dubito ergo cogito; cogito ergo sum yggy 28.01.08 16:52 23
                         נראה שלי שאתה ''מחפף'' בהבנתו רקוויאם מקומי 28.01.08 17:06 25
             תגובה רקוויאם מקומי 28.01.08 17:00 24
                 טרנסצנדנטיות פירושה קיום בלתי מוגבל ע''י כבלי הטבע yggy 28.01.08 17:41 26
     ציטוט אורן אדרי 29.01.08 05:22 29
         ''כל הכבוד'' על הבנת הנקרא שלך! yggy 29.01.08 07:40 30

       
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    19:31   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תגובות (סליחה על האיחור, ראיתי את זה רק היום)  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 27.01.08 בשעה 19:47 בברכה, yggy
 
1) כאשר כתבתי "הטבע עם כל המורכבות המדהימה שלו קיים ללא התערבות של בורא על-טבעי",
הדגש היה על "על-טבעי". ראשית אגדיר מה אני מתכוון בבורא על טבעי: זאת ישות אשר:
A. קיומה אינו תלוי בקיומו של היקום שלנו, בעוד שקיומנו תלוי לגמרי ברצונו.
B. ביכולתה להתערב בסדרי הטבע ולשנותם כליל בכל עת שירצה.

מאחר שאין לנו (לדעתי) שום סיבה אובייקטיבית או לוגית להאמין באל כזה,
אני יכול להניח שהיקום שלנו קיים "ללא התערבות של בורא על-טבעי".
אבל זה אינו שולל התערבות טבעית!
תחשוב למשל על מודל ה-Multiverse בהקשר של המפץ הגדול. במודל זה כל חור שחור
בחלל שלנו הוא נקודת סינגולריות שגורמת להווצרותו של יקום חדש ומקביל. החור השחור
אצלנו זהו המפץ הגדול אצלו. ואצלו גם כן יווצרו חורים שחורים שיגרמו לעוד ייקומים
להווצר, וכן הלאה, בים אינסופי של "בועות". הים הזה היה קיים תמיד ויהיה קיים תמיד.

באשר הנקודה השניה שלך:
בדת המערבית מטרת העולם בכלל, ושל בני האדם בפרט, היא קיום רצונו של הבורא
הנ"ל. אין לעולם שום ערך כשלעצמו. אתה אומר שזה נותן למציאות תכלית וכיוון,
אבל אני טוען שהתכלית הזו נבובה וריקה, והכיוון לא קיים. איזה ערך או תכלית יכול
להיות בצלחת פטרי מלאה באמבות, שהחוקר יכול לשפוך לכיור בכל רגע?

אבל למה לדבר על משמעות בכלל? למה לכפות על היקום מגבלות אנושיות שכליות ורגשיות
כמו הצורך במשמעות והמושג של תכלית? כמו כן, השתמשת במושגים כמו סדר ואי-סדר, שלמות ואיזון,
ונפלת לתוך אותה המלכודת, כי מה שמסודר ומאוזן עבורנו יכול להיות כאוטי עבור שכל מסוג אחר.

הנקודה העיקרית שלי היא זו: הדתות המערביות (יהדות, נצרות ואסלאם) מאנישות
(personify) ומקטינות הן את הבורא והן את הנברא, ורק על ידי שחרור מהן ומהעיוות
המחשבתי שלהן ניתן לחוש בפליאה האמיתית של ייקום, שהוא מעבר לכל מושג ושם.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גלובוס
גולש אורח
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    21:18   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. התאוריה של יקומים מקבילים מאוד מסקרנת  
בתגובה להודעה מספר 1
 
   אני לא ממש בקיא בה, אבל נדמה לי שלא ניתן יהיה להוכיח או לשלול אותה , לפחות לא בתקופה הנראית לעין.
מה דעתך בנושא?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    22:52   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. אחת הגרסאות של הרעיון הזה, שנוסחה ע''י פרופ' Lee Smolin  
בתגובה להודעה מספר 2
 
   מכילה כמה קריטריונים לבדיקה. גרסה אחרת (של Everett בתחום המכניקה הקוונטית)
קיבלה לאחרונה תמיכה מתמטית ע"י דוד דויטש (אחד משלנו... )
http://www.hayadan.org.il/wp/parrallel-universes-and-probability-2309070/

בכל מקרה, עצם האפשרות הלוגית של קיום יקומים מקבילים מספיקה כדי להפריך את הטענות להכרחיותו של בורא.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    22:31   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. הסייפא  
בתגובה להודעה מספר 1
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 27.01.08 בשעה 22:32 בברכה, 3ברית
 
"הדתות מאנישות ומקטינות...." וכו' - גם חז"ל, הרמ"ק למשל, הרמב"ם ועוד
יוצאים נגד האנשה זאת שהקשר בינה לבין בורא עולם לא קיים, כי אין לו
גוף ולא דמות הגוף ובוודאי לא תכונות, אבל כיוון שקשה לתפוס את האין
סוף שהשגחתו בכל, מהפרט הכי קטן ועד לעצום ביותר, אין ברירה אלא להשתמש
בדמיון, גם אתה ללא הדמיון לא תוכל לחוש בכלום בוודאי לא לכתוב מה
שכתבת.

לא ברורה לי הפתיחה והמושגים שהדבקת ל'בורא' (שבעיניך) לא קיים, מה
פירוש "על-טבעי", ממתי הוא כזה ? ועל סמך מה כתבת:

1) כאשר כתבתי "הטבע עם כל המורכבות המדהימה שלו קיים ללא התערבות של בורא על-טבעי",
הדגש היה על "על-טבעי". ראשית אגדיר מה אני מתכוון בבורא על טבעי: זאת ישות אשר:
A. קיומה אינו תלוי בקיומו של היקום שלנו, בעוד שקיומנו תלוי לגמרי ברצונו.
B. ביכולתה להתערב בסדרי הטבע ולשנותם כליל בכל עת שירצה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    22:58   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. תסבירי לי משהו: למה האלוהים ברא את העולם? למה הוא  
בתגובה להודעה מספר 3
 
   הרגיש צורך, או רצון, לברוא את האדם?
בקשר להמשך השאלה שלך, רקוויאם פתח כאן אשכול כדי להמשיך דיון שהתנהל במקום אחר.

ומה זאת אומרת "ממתי הוא כזה ?" האם היהדות לא רואה את האלוהים כעל-טבעי?
האם הוא כפוף לחוקי הטבע? האם אין ביכולתו לחולל ניסים?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    23:06   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. תגובה  
בתגובה להודעה מספר 5
 
   הרגשתי צורך להגיב לאור מה שכתבת, ניסית להתפלסף כתגובה לרקווייאם
וכתבתי כי נראה לי שאתה עצמך לא מבין מה אתה כותב. זאת התשובה לשאלה
הראשונה. לגבי השאר:


ומה זאת אומרת "ממתי הוא כזה ?" האם היהדות לא רואה את האלוהים כעל-
טבעי? האם הוא כפוף לחוקי הטבע? האם אין ביכולתו לחולל ניסים?

היהדות לא רואה את האלוקים כעל-טבעי ולא כטבעי, הנסיון לתת הגדרות לא
נכון וסותר את הסייפא שלך עצמך בהודעה הקודמת שלך.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    23:08   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. מצטער, אבל לא הבנתי את התשובות שלך...  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    23:10   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. אתה מוזמן ללמוד....  
בתגובה להודעה מספר 7
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
אור ליום שני כ''א בשבט תשס''ח    23:12   27.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. נו, שוין...  
בתגובה להודעה מספר 8
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    09:11   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. שום דבר לא יכול להפריך את קיום הבורא  
בתגובה להודעה מספר 1
 
   כמו ששום דבר לא יכול לאשש את קיומו באופן מוחלט וזו חלק מהטענה שלי כלפיך. מהרגע שאתה יוצא באמירה מוחלטת על הפרכת ההגיון בקיומו של הבורא ועוד על בסיס תיאוריה שנויה במחלוקת, אתה בעצם מאמץ לך את האתיאיזם כדת חדשה. כמובן שזה לגיטימי וזו זכותך אבל אתה חייב להבין שמעמדך כטוען אינו שונה בכלום ממעמדו של מי שיטען את ההיפך, כלומר יטען לקיומו של הבורא. שניכם בטוחים במאה אחוז בדברים שאינם ניתנים לאישוש או הפרכה בכלים מדעיים.

"אל על-טבעי" - אני מודה שלא הצלחתי לנסח לעצמי עד הסוף מהן מגבלותיה או יכולותיה של אותה יישות נצחית אבל ברור לי שלדבר על יכולותיה או מגבלותיה הן טרמינולוגיה מוטעית בהקשר הזה ואני מעדיף את הטרמינולוגיה בה נוקט הרמב"ם במורה נבוכים כאשר הוא מתאר את הבורא באופן הכי מופשט שניתן כסוג של אחדות בין העושה והמעשה, אחדות של היודע עם הידיעה.
אם להמשיך את הרעיון הזה, צריך להגיע לשפינוזה וגם לאיינשטיין שאימץ את "אלוהי שפינוזה" (כפי שהוא הגדיר את אמונתו לאחר שנשאל לגביה).
רעיון זה מתייחס כפי שכבר הזכרתי לפנתיאיזם, אחדות של אלוהים עם הטבע ובמשמעות זו אלוהים אינו "על טבעי" אלא הטבע והוא מאוחדים.

הצורך האנושי להאמין, גם אם לא מתייחסים אליו כאל ראיה לקיומו של אלוהים כפי שעשה זאת דקרט ב"הגיונות", הוא עדיין יכול לשמש כסיבה לאמונה. הצורך להאמין הוא בלתי נשלט. אפילו אתה, ואני לא אומר לך את הדברים כהקנטה, אוחז בדעות אמוניות, כלומר גם אתה מייצג את האמונה אם כי מצידה החילוני. לחוסר האמונה עצמו גם לא קיימות סיבות אובייקטיביות או הגיוניות. אחרי הכול על מנת להאמין שהעולם המופלא סביבנו נוצר באופן סטטיסטי אקראי לחלוטין כאשר הסיכויים הסטטיסטיים למגוון עצום כל כך הם בלתי נתפסים בעליל, נדרשת אמונה גדולה יותר. הפנייה לסידור הדברים באופן שמציב את הדברים כ"סדר" ו"מסדר" היא דווקא הפנייה לרציונליזם כפי שאנחנו מכירים אותו. זו הפנייה לשכל הישר על מנת להניח את הדברים בתבנית מוכרת לנו, אם קיים "סדר", ישנו ה"מסדר".
היותו של אותו "סדר" כאוטי עבור מישהו אחר, זו אפילו לא תיאוריה, זו כמעט פנטזיה. נקודת המוצא השיפוטית שלי/שלנו היא שכלנו האנושי. הכול נשפט ביחס לעולם המושגים שלנו. ובהקשר הזה אני יכול להביא את דבריו של ג'ורג' ברקלי, מי שבעצם המציא את שיטת האידיאליזם, כפי שהובאו בספרו "מסה על עקרונות דעת האדם" כי מה שאינו נתפס בשכלינו, בעצם אינו קיים. ובהקשר זה, אם יש דעת אחרת היכן שהוא ביקום שמושגיה הפוכים משלנו, אם אינני תופסה, מבחינתי היא אינה קיימת כצד כפרמטר במערכת השיפוטית שלי. לכן אם מה שבעיננו האנושיות מופיע כסדר ועבורה יופיע ככאוס, בעצם הינו חסר משמעות. המשמעות היחידה הקיימת עבור השיפוט האנושי היא רק למושגים שנתפסים על ידינו.

אני לא מצליח לראות איך תיאוריית היקומים המקבילים תעזור לצד כזה או אחר להוכיח או לשלול את קיומו של אלוהים אלא שוב אם מדובר בסוג של אמונה אדוקה בכיוון מסויים. הרי גם בלי היקומים המקבילים אנחנו מודעים לקיומו של האינסוף. אדרבא, מודעות זו היא היא זו שמאפשרת לנו את ההבנה שקיימים דברים שהם מעבר ליכולתינו האנושית לתפוס. באספקט זה, תיאוריית היקומים המקבילים לא תחדש כלום.

באשר לתכלית, חוששני שהכנסת דברים לפי. הכיווניות שהתייחסתי אליה מופיעה בטבע בכל מיני אופנים שונים (נתתי את דוגמת האנטרופיה והאבולוציה). בפילוסופיה של המדע, כיווניות נחשבת לתכליתיות ולאו דווקא לתכליתיות במשמעותה הדתית. אני אישית אינני מאמין בתכלית הדתית הקונבנציונאלית שכרוכה בקיום פולחנים דתיים או במילוי דברי אלוהים כפי שניתנו בידי שליחיו.
עדיין, קיומה של כיווניות בטבע שקולה לתכליתיות. מהי אותה תכליתיות? אני לא מבין אותה.
חוסר ההבנה של אותה תכליתיות גורר אחריו את רוב האנשים המאמינים בנוכחות כוח עליון להאנשת הבורא והשלכת תכונותיהם האנושיות (קנאה, נקמה, אהבה, רחמים וכו...) על אותה יישות.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    09:34   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. חוששני שלא הבנת את עיקר דבריי: אני לא מנסה להפריך  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 28.01.08 בשעה 09:40 בברכה, yggy
 
את קיומו של הבורא, אלא להפריך את ההכרח הלוגי לקיומו. לזה בדיוק נועדה הדוגמה לייקומים מקבילים:
זה פשוט שומט את הקרקע מתחת לטיעון הישן של ה"סיבה האולטימטית", עילת העילות.
גם בנושא הסובייקטיביות של מושגים כמו "סדר" ו-"תכלית" לא הבנת את מה שכתבתי:
אני טוען שזה אבסורדי להגיע למסקנות בדבר מהותו של הייקום וכיוונו ע"י מושגים
סובייקטיבים. זה כמו שעיוור צבעים יפתח תאוריה שלמה מדוע העולם חסר צבע.

אי לכך, רוב ההודעה שלך אינה רלוונטית. אתייחס למעט החלקים הרלוונטים מאוחר יותר.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    14:42   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. המשך התגובה:  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 28.01.08 בשעה 15:39 בברכה, yggy
 
1) גם ההגדרות של הרמב"ם בדבר האלוהות חסרות משמעות וסותרות את הנחת הטרנצנדנטיות.
הגישה היחידה שאינה סותרת את הנחת הטרנצנדנטיות הינה שקט מוחלט. מבין הדתות הגדולות רק הבודהה הבין את זה.

2) אכן בפנתאיזם, בצורותיו השונות, אין אל על-טבעי. זאת הגישה המועדפת עליי: אלוהים הוא סך כל המציאות.

3) לדעתי אין צורך אנושי להאמין, כי אם דחף לטרנצנדנטיות, כלומר כמיהה לדברים יותר גדולים מאיתנו,
וזה כמובן לא מוכיח את קיומו האובייקטיבי של שום אל, בדיוק כפי שכמיהה לאלמוות אינה מוכיחה את קיומו האובייקטיבי של האלמוות.

4) המשפט שכתבת: "... כאשר הסיכויים הסטטיסטיים למגוון עצום כל כך הם בלתי נתפסים בעליל..." מסגיר בורות
גדולה בתורת ההסתברות. תחשוב למשל שיש לך 100 קוביות. מה הם הסיכויים שבזריקה אחת תקבל רק שישיות?
חישוב פשוט נותן 1 ל-6^100
(אחד לשש בחזקת 100).
אם תזרוק את הקוביות הללו פעם בשניה, חישבתי שבממוצע יקח לך 10 בחזקת 70 שנים לקבל זריקה המורכבת רק ע"י שישיות.
זהו הרבה הרבה הרבה מעל גיל הייקום.
לעומת זאת, אם תזרוק את הקוביות אחת אחרי השניה, יקח לך בממוצע 3 שניות לקבל שש בקוביה אחת.
לאחר מכן תעבור לקוביה הבאה: עוד 3 שניות. בס"כ יקח לך (בממוצע) 100 * 3 שניות
כדי לקבל את אותה התוצאה, כלומר -- 5 דקות!!! מדהים לא?
חבל שאתה הולך שולל אחרי הבורות והרמאות של המחזירים בתשובה.

ביתר התגובה שלך עסקתי קודם, ומקורה פשוט בחוסר הבנה של דבריי.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
להקת דודה
גולש אורח
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    15:02   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. לגבי דוגמא 4  
בתגובה להודעה מספר 12
 
   הרי שהתפתחות היקום היא דבר התלוי בדבר ולכן צריך שיווצר קודם המצב
הקודם ורק אח"כ התוצאה ושוב הלאה ושוב הלאה ככה מליארדי פעמים.
בעצם, הדוגמא השניה עם קוביה קוביה ולא כולן יחד יותר מתאים, אכן.

עדיין, נקודת ההסתכלות של כולם לא נכונה.

אני חובב בתי קזינו. מה ההסתברות שברולטה (בהנחה שלא מרמים שם)
לקבל צבע (אדום/שחור)? כמעט 1:2 (כי יש גם את ה-0 ולעתים גם 0 וגם 00
שמקלקלים. אבל בגדול אפשר להסתכל על זה כ-1:2).

מה הסיכוי ש-10 פעמים רצוף יצא צבע שחור? 1:1000 בערך.
אבל, יצא כבר כמה פעמים שראיתי בשולחן כלשהו (ברוב בתי הקזינו התוצאות
של 10 עד 20 הסיבובים האחרונים מפורסמות בלוח דיגיטלי מעל השולחן)
שהיה כבר 9 או 10 פעמים רצוף אותו צבע.
כמובן שכמעט כל השחקנים סביב אותו שולחן שמו כסף כמו משוגעים על הצבע
שלא יצא מזה 10 תורות, וזו שטות מוחלטת.
כי בכל הטלה רגעית הסיכוי הוא 1:2.

אמהמה? מה בעצם רוצה לאמר? כשראיתי כבר שולחן רולטה בו 10 פעמים רצוף
יצא צבע כלשהו המצב דומה למי שבא מיקום אחר (ברמה ההיפוטתית) או מכוכב
אחר ואומר, "היי, לא יכול להיות סטטיסטית עולם שכזה כי הסיכוי הוא
1:100,000,000,000,000,000,000,000,000,000".
אתה צריך לאמר לו "נכון, זה הסיכוי, אבל זה כבר התרחש".
בדיוק בדומה למצב של לראות 10 פעמים ברולטה צבע ברצף.
מלכתחילה הסיכוי נמוך מאוד, אך לעתים זה כבר קורה.

ומדוע חיים על פני כדוה"א בלבד ולא בשאר הכוכבים /כוכבי לכת?
כי אכן הסטטיסטיקה יוצאת הדופן התרחשה רק בכדור הארץ.
במקרה הזה כדור הארץ משול לשולחן הרולטה שיצא בו ברצף 11 פעם צבע שחור
לעומת שאר הכוכבים שהם משולים לשולחנות אחרים שבהם פעם שחור, פעם אדום
פעם 0 ושוב 0 וכו' וכו'.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
129229 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    15:12   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. ומי אמר לך שחיים רק על פני כדור הארץ?  
בתגובה להודעה מספר 13
 
יש קונצנזוס בין המדענים, שבגלל ריבוי הכוכבים והגלקסיות יש סיכוי סביר שיש צורות חיים ש"התרחשו" גם במקומות אחרים בקוסמוס. זה אינו מבוסס עלך ממצאים אלא על חישובי הסתברות.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    15:17   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. מה שאתה אומר נכון מאד, פרט לנושא של חיים אחרים בייקום  
בתגובה להודעה מספר 13
 
   כי אנחנו בקושי הספקנו לחקור מקרוב רק פלנטה אחרת מלבדנו: מאדים (אם לא מחשיבים את הירח).
כלומר, אנחנו בפועל לא יודעים כלום בנושא הזה.

לגבי בתי קזינו, לא יודע אם אני צריך להתבייש או להיות גאה שמעולם לא נכנסתי לאחד כזה...


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
להקת דודה
גולש אורח
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    15:29   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. לגבי הסיפא, לא זה ולא זה  
בתגובה להודעה מספר 16
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
129229 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    15:08   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. על הצורך האנושי להאמין  
בתגובה להודעה מספר 12
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 28.01.08 בשעה 15:09 בברכה, Big Joe
 
הנה מאמר מעניין של פרופסור אליה לייבוביץ (הבן של...)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    15:48   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. מאמר מעניין, אבל אני הייתי מבחין בין סוגים שונים  
בתגובה להודעה מספר 14
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 28.01.08 בשעה 15:49 בברכה, yggy
 
של אמונה. משום מה האמונה בכוחו המאגי של קמע או רגל ארנבת נראה לי שונה
בתכלית מהאמונה של מישהו כמו האר"י ז"ל בייחודים מיסטיים של שם ה':
בראשונה מדובר פשוט בחוסר ביקורת עצמית והליכה בעדר.
בשניה מדובר בחוויה מיסטית שיכולה להיות מקורית ביותר, ותוצאה דווקא של ניתוחים שכליים ביקורתיים ומעמיקים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    16:12   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. תיאוריה מביכה.  
בתגובה להודעה מספר 14
 
   דקרט השתמש באמונה הטבועה באדם כחלק מהפילוסופיה שבנה ב"הגיונות" והחלה במשפט הידוע "אני מטיל ספק משמע אני קיים", משפט ששימש כאבן הפינה של אותה שיטה. השיטה נבנתה כך על מנת שתספק את ההוכחה האולטימטיבית לקיומו של אלוהים. היום כמובן זה כבר פחות רלוונטי אך הבאתי את זה בתור דוגמא. ברור שתחושה זו אינה יכולה להוות הוכחה. אבל בשיחה בנושאי אמונה, היא בהחלט יכולה לתפוס מקום.

לגבי מאמרו של פרופ לייבוביץ, במחילה מכבודו, ניתן לומר שזו התוצאה של סינתיזה בין נושאי אמונה ותיאוריות מדעיות. מתקבל קיקלופס תיאורטי, מישמש מוזר חסר צורה שניתן להפרכה בדיוק כפי שאינו ניתן להפרכה.

ניתן להציג את דבריו בדיוק בצורה הפוכה. לדוגמא: סוג הטעות הראשון על פי פרופ' לייבוביץ, קיומו נמצא בסבירות נמוכה יותר אצל אנשים מאמינים וזאת בגלל נטייתם המובנית לקבל כל בדל מידע "ללא הטלת ספק" או "ללא ביקורת עצמית" ומאחר ובכלל כל הידיעות כלולות גם ידיעות אמיתיות, האדם המאמין מתרחק גם מהם ועל כן מבחינה הישרדותית, סיכוייו גדולים יותר ולכן בעצם האמונה כל כך נפוצה.
האמת היא שצריך היה הרבה דמיון מודרך ולא מודרך כדי לצייר את התיאוריה הנ"ל.
כל מי שמכיר אנשים מאמינים יודע שהם בדיוק ההיפך, חסומים לכל בדל מידע אלא אם הגיע מסביבה מוכרת או "מאושרת". רק זה לבד שולל לחלוטין את התיזה. מעבר לכך, נניח שאכן כך נוהגים אנשים מאמינים, אם כך הם הופכים להיות "יצורים מבזבזי אנרגיה", כאילו שמגיבים באופן מופרז על כל בדל מידע. האם יש גנו שהיה שורד בטבע לו היה מדמיין בראשו אריות, אם ישנם או אינם ועל כן היה רץ ללא הפסקה? ברור שלא, הוא היה מתיש את עצמו למוות ולכן סוג כזה של "בזבוז אנרגיה" אינו קיים בעולם הטבע. כל בעל חי מנצל את האנרגיה הנתונה לו בצורה מדודה ומחושבת (גם אם הדברים נעשים באופן אינסטנקטיבי).
את אותה פעולה ניתן לבצע גם על טיעונו השני.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
להקת דודה
גולש אורח
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    16:22   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. תיקנתי אותך בעבר ואתה ממשיך  
בתגובה להודעה מספר 19
 
   בעל חיים.
היצור הוא הבעלים של הדבר הנקרא חיים.
owning a life.

(לכן ברור שאין דבר כזה בעל חי).


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    16:29   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. אין לי מושג על מה אתה מדבר אבל לא נראה לי שזה משנה  
בתגובה להודעה מספר 20
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
להקת דודה
גולש אורח
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    18:01   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  27. אומרים בעל חיים (ולא בעל חי)  
בתגובה להודעה מספר 21
 
   ואתה כמה וכמה פעמים בפורומי רוטר חוזר על הטעות.
שוב, בעל חיים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שלישי כ''ב בשבט תשס''ח    03:25   29.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  28. מכל מלמדיי השכלתי  
בתגובה להודעה מספר 27
 
   בכל מקרה אל תיקח את זה קשה מידיי.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Big Joe
חבר מתאריך 2.9.05
129229 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    16:46   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. אתה ''מחפף'' בקריאת המאמר  
בתגובה להודעה מספר 19
 
ולכן פשוט לא הבנת את טענותיו. ומעבר לכך התעלמת מציר הזמן שהוא מרכזי בניתוח שלו, ומראה על ההבדל באיכות החיים ותוצאותיהם בעבר ובהווה - לבעלי אמונה ולבעלי ספק. מוזר גם שאתה מביא דוגמאות מעולם החי כדי לסתור את דבריו, בייחוד לאור זה שהתחלת בדקרט, שכל כח הדגיש את החשיבה - שהוא מותר האדם מן הבהמה. (אגב דקרט אמר "אני חושב משמע אני קיים. כך בשפת המקור לפחות: cogito ergo sum).


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    16:52   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  23. ליתר דיוק: Dubito ergo cogito; cogito ergo sum  
בתגובה להודעה מספר 22
 
   כלומר: יש לי ספק, לכן אני חושב, לכן אני קיים


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    17:06   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  25. נראה שלי שאתה ''מחפף'' בהבנתו  
בתגובה להודעה מספר 22
 
   מאחר והוא מאשש אולי את מה שאתה מאמין בו.
לגבי דקרט, אני מכיר את התרגום וכתבתי בכוונה את המשפט על פי משמעותו הרעיונית ומשמעותו הייתה לא החשיבה כי אם הטלת הספק כהוכחת קיום אולטימטיבית.

לכתוב לי שאני "מחפף" ו"לא מבין" ללא התמודדות עם טענותי זו תגובה חסרת משמעות עבורי שכנראה נובעת מהעובדה שאתה לא הבנת את טענותי או שאינך יכול לסתור אותן. בכל אופן, מבחינתי אין בתגובה שלך, שום דבר שמאפשר תגובה עניינית.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
רקוויאם מקומי
חבר מתאריך 2.9.06
7404 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    17:00   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  24. תגובה  
בתגובה להודעה מספר 12
 
   לגבי ההנחת הטרנסצנדנטיות, אני לא ממש מבין למה אתה מתכוון, האם אתה מתכוון לטרנסצנדטיות של קאנט ב"בקורת התבונה הטהורה"? האם אתה מתכוון לטרנסצנדנטיות של הבודהיזם? המילה הזו מכילה יותר ממשמעות אחת.
לכן עד שלא אבין לאיזו משמעות התכוונת, לא אוכל להתייחס לדבריך על הרמב"ם ועל הבודהיזם.

לגבי נושא ההסתברות, אני אודה לך מקרב לב אם תימנע מלחלק לי ציונים. מאחר ואתה לא מכיר אותי, אני מניח ברמת הסתברות גבוהה מאוד שאתה לא ממש מכיר את תחום לימודי ו/או ידיעותיי.
התרגיל ההסתברותי שכתבת הוא חסר משמעות. מה הוא בא לומר? האם ההסתברות של יצירת תא אחד שקולה לקבלת זריקת מאה קוביות וקבלת המספר שש בכולם יחד או שהיא שקולה להסתברות הנדרשת לצורך זריקת קוביה אחר קוביה עד לקבלת 6 בכולן?
האם זו ההסתברות הנדרשת לצורך קבלת 100 תאים המחוברים יחד? האם זו ההסתברות הנדרשת לקבל מולקולת DNA אחת? האם זו ההסתברות הנדרשת לצורך קבלת מליארדי נוירונים המחוברים בינהם ברשת מסובכת מאוד? האם זו ההסתברות הנדרשת לצורך קבלת מגוון של מליוני יצורים חיים?
מי ידע לכוון את קוביות התאים כדי ליצור בסופו של דבר את "המאה פעמים שש" כלומר את המולקולה היודעת לשכפל את עצמה? מי ידע לכוון את הקוביות על מנת ליצור את האורגניזם החי על איבריו?
אולי זה לא אלוהים, אולי זה הכל מקרי, אבל מי שמאמין במקריות צריך להיות אדם הרבה יותר מאמין מאשר זה שיבחר להאמין באלוהים ולהכניס סוג של רציונליות בגישה לדרך היווצרות היקום והחיים.

ואגב, מדהים שאתה מצליח למצוא את עקבותיהם של מחזירים בתשובה בכל דעה המנוגדת לאמונה האתיאיסטית האדוקה שלך. בעיני זו סוג של פרנויה. יש מגוון רחב של דעות שלפעמים משיקות לאמונות הדתיות ואינן מושפעות מהן או נובעות מאותו מקור למרות הזהות הרעיונית.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני כ''א בשבט תשס''ח    17:41   28.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  26. טרנסצנדנטיות פירושה קיום בלתי מוגבל ע''י כבלי הטבע  
בתגובה להודעה מספר 24
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 28.01.08 בשעה 17:53 בברכה, yggy
 
כעת, תשווה את ההנחה הזאת עם דברי הרמב"ם:
"הבורא, חייו ודעתו אחד הם, הוא היודע הוא הידוע והוא הדעה עצמה, הכול אחד"
מה זה "חייו" של הבורא? מה זה דעתו? אלה מאפיינים אנושיים.
ואם תאמר לי שזה רק דרך משל, אז לא עדיפה דרכו השקטה של בודהה? (ע"ע The Silence of the Buddha)

בקשר להסתברותה של האבולוציה - מאחר שאתה מכיר ולמדת, אפנה אותך פשוט לאחד המודלים
האלגוריתמים לאבולוציה. למשל ראה בספרו של Dawkins (השען העיוור) כיצד מתחילים
מרצף אקראי של אותיות ומגיעים תוך מספר מועט של צעדים לפסוק של שייקספיר.
הדברים ידועים ומוכחים מהבחינה המתמטית, וכל הטיעונים על חוסר הסתברות מופרכים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אורן אדרי
גולש אורח
יום שלישי כ''ב בשבט תשס''ח    05:22   29.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  29. ציטוט  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  

תחשוב למשל על מודל ה-Multiverse בהקשר של המפץ הגדול. במודל זה כל חור שחור
בחלל שלנו הוא נקודת סינגולריות שגורמת להווצרותו של יקום חדש ומקביל. החור השחור
אצלנו זהו המפץ הגדול אצלו. ואצלו גם כן יווצרו חורים שחורים שיגרמו לעוד ייקומים
להווצר, וכן הלאה, בים אינסופי של "בועות". הים הזה היה קיים תמיד ויהיה קיים תמיד.
ציטוט מאת: yggy

"הים הזה היה קיים תמיד ויהיה קיים תמיד."

קובע בנחרצות ומסיים בנקודה

פשש איזה בטחון עצמי

יש לציין שאתה מגלה ידענות מופלאה
עם ראיה ברורה לאחורה וקדימה בזמן
ממש כאילו ואתה עצמך יצרת את הכל וספר ההוראות אצלך בכיס האחורי

בתור בריאה קטנה
יחסית ליקום הגדול (והאינסופי?)
מן הראוי היה שתשמור קצת על צניעות

לי אתה נשמע
כמו נמלה (נמלה חכמה, iq חבל"ז)
שאומרת לחברתה הנמלה, שעה שהן עומדות בדשא של בלומפילד ומשוחחות פילוסופית:
תשמעי מה אני אומרת לך וזה בדוק, ההרים הירוקים היו פה מאז ומעולם



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שלישי כ''ב בשבט תשס''ח    07:40   29.01.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  30. ''כל הכבוד'' על הבנת הנקרא שלך!  
בתגובה להודעה מספר 29
 
   אני לא יודע איך זה אצל הפועל תל אביב, אבל במדעים יש הבחנה (ואפילו אבחנה)
בין עובדות לבין תיאוריה, ובין שתיהן לבין ניסוי מחשבתי שנועד להפרכת הכרח לוגי.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות