אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #9447 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 9447   
סתוית
גולש אורח
יום ראשון כ''ט בניסן תשס''ח    15:54   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

בעניין ספירת העומר, יש לי שאלה  

 
   אני מבינה שהסיבה למנהגי האבלות בתקופת העומר (עד ל"ג בעומר) היא מותם של 24 אלף תלמידיו של רבי עקיבא, לפני קרוב ל-2000 שנה.

האם יש סיבה נוספת? אם לא, לא מובן לי מדוע לא נוהגים מנהגי אבלות חמורים יותר על מותם של 6 מיליון יהודים לפני פחות מ-100 שנה, לפחות שבוע אחד! מה ההבדל? בשני המקרים איבדנו אחים באופן טרגי, רק במרחק זמן ובמספר אבדות שונים.




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  ההבדל הוא שלרבנים היום אין אומץ ynm 04.05.08 16:13 1
  ראי תשובה בעניין של הרה''ג יעקב אריאל במבי 04.05.08 19:43 2
     הקישור שהבאתי מביא אותך רק לראשית הדרך... במבי 05.05.08 00:15 8
         פתרת לי תהייה העכבר ששתק3 05.05.08 00:19 9
             לא כועס ולא נפגע. אל תדאג במבי 05.05.08 00:40 10
  כי היהדות האורתודוקסית התאבנה וקפאה על שמריה. yggy 04.05.08 20:10 3
  יפה שיש כאן קבוצת רבנים שענו לך בידענות מופלגת ניצן אור 04.05.08 22:21 4
     אבל אתה כן רב, אפס שתיים 04.05.08 23:08 5
         אי אפשר ללמוד תורה על רגל אחת. 3ברית 04.05.08 23:25 6
             אפשר. לא שמעת על הילל הזקן? :-) העכבר ששתק3 05.05.08 00:08 7
             אני מרים את הכפפה (חלקית) ynm 05.05.08 08:13 11
                 ההסבר שלך לא כ''כ מסביר אלא רק מחדד את השאלה. yggy 05.05.08 09:22 12
                     הסבר קצר ynm 05.05.08 10:26 13
                         אם אתה מסכים שהיה ראוי לקבוע אבל וצום על השואה, אז yggy 05.05.08 11:40 14
                             אז ככה ynm 05.05.08 12:00 15
                                 קודם כל יש לך טעות עובדתית: 5 התלמידים הללו אינם בין yggy 05.05.08 12:14 16
                                     ראה בקישור ynm 05.05.08 13:58 17
                                         אין בירושלמי מקור כזה autoexec 05.05.08 14:17 18
                                             אולי אתה צודק ynm 05.05.08 14:55 22
                                         אסכרה = סרונכי משורש ארמי שפירושו חנק (מתסמיני הדפטריה) yggy 05.05.08 14:23 19
                                             בשנות ה40-50 אסכרה היה שם נרדף לדיפטריה 495 05.05.08 14:50 20
                                             זה מצחיק שאתה מחליט למי מחז''ל להאמין ynm 05.05.08 14:53 21
                                                 אתה פשוט מגוחך. yggy 05.05.08 15:04 23
                                                     אתה צודק ynm 05.05.08 15:12 25
                                                         אתה מוכן להביא לי הוכחה מהתלמוד, ראשונים או אחרונים yggy 05.05.08 15:18 26
                                                         מתוך מאמר של חיים ליכט בעניין זה סתוית 05.05.08 15:41 27
                                                             תודה רבה על המאמר ynm 05.05.08 16:33 28
                                                 ..... 495 05.05.08 15:11 24

       
ynm
גולש אורח
יום ראשון כ''ט בניסן תשס''ח    16:13   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. ההבדל הוא שלרבנים היום אין אומץ  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   אין להם אומץ וכוח לקבוע ימים בלוח השנה.
אפילו את יום העצמאות "ראשית צמיחת גאולתנו"- חג הגאולה הגדול והמיוחל, שהיה אמור להיות חג בקנה מידה שאנחנו לא מכירים- אפילו את זה קבעו רק בדיעבד וטקסיות סמלית בלבד. החג כמו השנה, למשל, לא דוחה שבת... ועדיין לא החליטו מתי ואיך קוראים את ההלל ביום זה. אם מותר או אסור להסתפר ולהתגלח וכו'.
זו הרבנות של היום, מה לעשות?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
במבי
חבר מתאריך 5.11.07
5020 הודעות
אור ליום שני ל' בניסן תשס''ח    19:43   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. ראי תשובה בעניין של הרה''ג יעקב אריאל  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   http://www.haravariel.org/faqit.asp?cat=36&sub=57


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
במבי
חבר מתאריך 5.11.07
5020 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    00:15   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. הקישור שהבאתי מביא אותך רק לראשית הדרך...  
בתגובה להודעה מספר 2
 
   אני מתנצל

אם יש לך סבלנות תבחרי את נושא - מועדי השנה, תת נושא - בין המצרים וספירת העומר, ומילה - שואה.

תגיעי לשאלה דומה לשלך

בשורה התחתונה הוא כותב:
"היה בהחלט מקום לקבוע אבלות מיוחדת על השואה אולם דורנו אינו רגיל לציית להוראות הלכתיות ולכן בחיזוק האבלות של ימי הספירה דיינו"

אני ממליץ לקרוא את כל התשובה

(לא הצלחתי להעתיק, זה הפך את כל המלל)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
העכבר ששתק3
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    00:19   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. פתרת לי תהייה  
בתגובה להודעה מספר 8
 
   אל תכעס ואל תיפגע - אבל עד היום לא ידעתי אם אתה בן או בת. :-)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
במבי
חבר מתאריך 5.11.07
5020 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    00:40   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. לא כועס ולא נפגע. אל תדאג  
בתגובה להודעה מספר 9
 
   לילה טוב


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
אור ליום שני ל' בניסן תשס''ח    20:10   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. כי היהדות האורתודוקסית התאבנה וקפאה על שמריה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   היא מקדשת את העבר ומפספסת את ההווה ואת העתיד.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ניצן אור
חבר מתאריך 8.10.01
33690 הודעות
אור ליום שני ל' בניסן תשס''ח    22:21   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. יפה שיש כאן קבוצת רבנים שענו לך בידענות מופלגת  
בתגובה להודעה מספר 0
 


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אפס שתיים
גולש אורח
אור ליום שני ל' בניסן תשס''ח    23:08   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. אבל אתה כן רב,  
בתגובה להודעה מספר 4
 
   מדוע לא תרמת את דעתך בענין, בכל זאת? (במשקום שאין איש השתדל להיות איש?)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
3ברית
גולש אורח
אור ליום שני ל' בניסן תשס''ח    23:25   04.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. אי אפשר ללמוד תורה על רגל אחת.  
בתגובה להודעה מספר 5
 
   למה שכל המלומדים לא ילמדו תורה ואחר כך יפגינו את חוכמתם ?

אני חושבת שכדאי לבדוק למה מתו תלמידיו של עקיבא, ומה הקשר בין מותם לבין ימי ספירת העומר ואחר
כך לראות אם יש קשר בין מנהגי האבלות עד ל"ג בעומר לבין השאלה שנשאלה כאן.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
העכבר ששתק3
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    00:08   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. אפשר. לא שמעת על הילל הזקן? :-)  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    08:13   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. אני מרים את הכפפה (חלקית)  
בתגובה להודעה מספר 6
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 08:16 בברכה, ynm
 
רעיון טוב- להסביר באמת מה היה אז ומה קרה בדור הקודם.
ר' עקיבא ותלמידיו היו חיילים בצבאו של בר כוכבא, במרד הגדול נגד הרומאים. למעשה, כל תלמידי הישיבות דאז, התגייסו כדי להלחם ברומאים בהאמינם שבר כוכבא מבשר את הגאולה. ר' עקיבא הכריז עליו כעל משיח, ולכן גם רץ לפניו כנושא כליו.
בימים שבין ליל הסדר ול"ג בעומר נהרגו כל תלמידיו. ולמעשה עולם התורה נמחק. מכל דור התורה המפואר שהקים ר' עקיבא, נשארו חמישה תלמידים בלבד, שהקימו אחר כך במאמץ גדול מאד את עולם התורה מחדש.

האבל על מותם של תלמידי ר' עקיבא הוא לא על המוות הפיזי. הוא על היעלמות של עולם תורני שלם.
רק כדי להבין- אחד מהתלמידים שנשארו היה- ר' שמעון בר יוחאי. שהעמיד את עולם הסוד. רק צריך לדמיין איזה עולם נעלם, כמה תורה נשכחה, כמה דברים שהיו ואינם. על זה נקבע האבל. על התורה שאבדה.

השואה- נוראית ככל שתהיה, איומה עד כדי שגעון, בלי הבנה בכלל. לא השמידה את עולם התורה. התורה המשיכה להתקיים בהרבה מאד מקומות אחרים. ארה"ב, ארץ ישראל, אפריקה, סין ועוד.

על קצה המזלג- זה ההבדל העיקרי. האבל נקבע על אובדן התורה, לא על אובדן חיי אדם.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    09:22   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. ההסבר שלך לא כ''כ מסביר אלא רק מחדד את השאלה.  
בתגובה להודעה מספר 11
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 09:23 בברכה, yggy
 
1) בשואה נספו הרבה, הרבה יותר מ-24 אלף רבנים ותלמידי חכמים. לכן גם כאן היה צריך לקבוע אבלות על התורה שאבדה.
ולא נראה לי שיש מקום להתחשבן על מי היה "גדול" ממי.
2) עובדתית, מות תלמידי ר' עקיבא לא מחק את עולם התורה בדיוק כפי שהשואה לא מחקה אותו.
לכן, לפי ההסבר שלך, מנהגי האבלות היו צריכים להתבטל בדיעבד.
3) אם נקבע יום צום על תחילת המצור על ירושלים, או על רצח גדליהו, האם לא היה צריך לקבוע יום צום על רצח ששה מיליון יהודים, שריפת אלפי בתי כנסת ומחיקת קהילות שלמות?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    10:26   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. הסבר קצר  
בתגובה להודעה מספר 12
 
   שוב, האבל הוא לא על מותם של תלמידי החכים. האבל הוא על אבידתם של חלקים רבים בתורה, שאנחנו אפילו לא יודעים עליהם היום. זה בכלל לא עניין של מי גדול ממי.
זה נכון שעובדתית עולם התורה לא נמחק, אבל חלקים רבים נעלמו. ר' עקיבא היה דורש כתרי אותיות, ככה כתוב בגמרא, היום אין לנו שמץ של מושג בחלק הזה של התורה, למשל.
השואה לא עשתה את זה. עולם התורה היה יציב. כולו כבר בנוי. ישיבות המשיכו להתקיים בכל מקום.

אני בכלל לא חולק על העובדה שהיה ראוי לקבוע אבל משמעותי הרבה יותר מיום השואה, או יום הקדיש הכללי. וראה למעלה את תגובתי (2) לשאלה הכללית.

פשוט הסברתי מה ההבדל בין השואה לבין הכחדת עולם התורה בימי ר' עקיבא.

יש עוד עניין חשוב שצריך להבין, וכל מי שלומד תורה קצת לעומק יודע אותו. חיי אדם, לדעת חז"ל ולדעת תורה, חסרי ערך לחלוטין כאשר הם לא מחוברים לתורה ולמצוות, וגם אז הם שוליים. יש לזה אין ספור עדויות בחז"ל. לכן, האבל לא נקבע על מותם הפיזי של בחורי הישיבות. קשה להבין את זה בעולם שלנו, אבל ככה זה בעיני חז"ל.
(דוגמאות על קצה המזלג ממש: "טוב לו לאדם שלא נברא", עונשי מוות בידי בית דין, ייהרג ואל יעבור, ועוד מקרים רבים)- כל זה מצד שמיים. הצורה שבה הקב"ה מתייחס לחיי אדם. אנחנו לעומת זאת מצווים לשמור על חיינו ככל יכולתנו מכמה סיבות שהעיקרית שבהם היא שפשוט הם לא שלנו החיים האלה. הם ניתנו לנו למשמרת. (ככה תמיד אומר הרופא שלי- אתה חייב להיות בריא ולדאוג לבריאות שלך כי הגוף לא שלך...)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    11:40   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. אם אתה מסכים שהיה ראוי לקבוע אבל וצום על השואה, אז  
בתגובה להודעה מספר 13
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 11:41 בברכה, yggy
 
אין לנו על זה ויכוח.
בקשר לתלמידי ר' עקיבא, התלמוד אומר שהם מתו בגלל שנאת חינם איש לרעהו. כלומר, המגיפה הייתה עונש משמיים.
אז נראה לי שלהתאבל על עונש משמיים יכול לעורר אי-אלו שאלות תיאולוגיות.
חוץ מהעובדה שעל פי הפשט הם אולי היו גדולים בתורה אבל לא בדרך ארץ.

בכל מקרה אני חלוק עליך לגמרי על הסיפא שבדבריך, כי אני פשוט לא מאמין שיש איזהשהו ערך "רוחני " בתורה ומצוות:
זאת מערכת מורכבת ומסועפת שנבנתה בידי אדם, בדיוק כמו דמותו של הקב"ה שמעניש אותנו ונותן לנו פרסים.
אבל זה באמת לא שייך לעניין הנוכחי.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    12:00   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. אז ככה  
בתגובה להודעה מספר 14
 
   התלמוד הבבלי נוהג בדרך כלל להסוות "נושאים שנויים במחלוקת" במדרשים ובקודים מיוחדים.
כאשר מדובר על מרידה בגויים התלמוד הבבלי לא אוהב לתת לזה פרסום, לכן בר כוכבא נקרא שם בר- כוזיבא למשל. לכן, תלמידי ר' עקיבא מתו ב"אסכרה" שעל פי הפשט זוהי מגיפה, אבל על פי הקוד הבבלי זוהי מלחמה (יש עוד מקומות שהבבלי כותב אסכרה ומתכוון למלחמה). הבבלי רצה להדגיש שהם מתו בגלל לשון הרע שהיה ביניהם, אבל הוא לא כתב איפה ומתי הם מתו פיזית. אז יכול להיות שסיבת מותם היתה בגלל לשון הרע, אבל הם מתו במלחמה. (אפשר לראות דוגמא כזו גם בחנוכה למשל, שם הבבלי מעדיף את סיפור פח השמן, שאין לו כמעט חשיבות, על פני הנצחון הזמני במלחמה- שהוא הנס האמיתי של חנוכה - והוא המצויין בירושלמי כנס חנוכה)

בכל מקרה, אני לא נותן ציון לתלמידי חכמים, ובודאי כאלה שגדולתם אינה מוטלת בספק. (שוב- לפי 5 התלמידים שנשארו)

מכל זה, אני חוזר שהאבילות היא לא על עונש משמיים. היא על חורבן ממלכת התורה.

אני לא מכחיש שגם בשואה נעלמו המון קניינים רוחניים. נשרפו, הושמדו או הועלמו.
ואני שב וטוען שלו הייתה לנו רבנית אמיתית, יום השואה היה נראה אחרת לגמרי. גם יום העצמאות...

לגבי הסיפא- מה לעשות שזה מה שחז"ל מלמדים? לא רק ערך רוחני, אלא ערך קיומי פיזי. ללא מצוות- עדיף לו לאדם שלא נברא. כך חז"ל.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    12:14   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. קודם כל יש לך טעות עובדתית: 5 התלמידים הללו אינם בין  
בתגובה להודעה מספר 15
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 12:15 בברכה, yggy
 
הנותרים, אלא הם תלמידים שר' עקיבא לימד אחרי זה, כך שהם לא מעידים על טבעם של הנספים:

"אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום ושנה להם ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע והם העמידו תורה אותה שעה תנא כולם מתו מפסח ועד עצרת אמר רב חמא בר אבא ואיתימא ר' חייא בר אבין כולם מתו מיתה רעה מאי היא א"ר נחמן אסכרה"

שנית, לפי הפשט התלמידים מתו ממגיפה (אסכרה = דיפטריה). הפירוש שלך נראה לי דמיוני משהו.
לבסוף, אין לי ויכוח שחז"ל אמרו כך וכך. אני פשוט לא מאמין באקסיומה היסודית שבדבריהם.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    13:58   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. ראה בקישור  
בתגובה להודעה מספר 16
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 14:01 בברכה, ynm
 
שיחה של הרב נריה זצ"ל בנושא.
בייחוד בקטע העוסק בהשמטת אירועי המרד.
האבלות בימי הספירה על מותם של תלמידי רבי עקיבא

לידע כללי: כשהתלמוד הבבלי מדבר על אסכרה הוא מתכוון למלחמה (אגב, אסכרה בערבית זה מונח צבאי שכמדומני משמעותו היא צבא או מלחמה) גם המונח גבת עד אנטיפרס הוא קוד למלחמה בבבלי.
לומדים את זה.
אגב הירושלמי מספר הכל אחרת לגמרי. שם כתוב שהם מתו במלחמה..

כל הסיפור מתחיל בהגדה של פסח עם הסיפור של כל הרבנים שהיו מסובים בבני ברק- חמ"ל.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
autoexec
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    14:17   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. אין בירושלמי מקור כזה  
בתגובה להודעה מספר 17
 
   אולי אתה מתכוון לאגרות רב שרירא גאון...


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    14:55   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  22. אולי אתה צודק  
בתגובה להודעה מספר 18
 
   אני משום מה זוכר שגם הירושלמי כותב ככה.
ודאי שבאגרות רב שרירא גאון זה מופיע


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    14:23   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. אסכרה = סרונכי משורש ארמי שפירושו חנק (מתסמיני הדפטריה)  
בתגובה להודעה מספר 17
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 14:36 בברכה, yggy
 
דרך אגב, המילה 'אסכרה' היא משורש 'סכר' כי בדיפטריה נוצר מין קרום שסוגר את הגרון.
זאת מחלה שמתוארת עשרות פעמים בתלמוד, כולל עצות למניעת המחלה והסברים מדוע היא מופיעה.
אם תחליף אסכרה ב'-מלחמה' תקבל טקסט מגוחך וחסר משמעות.
אם אתה רוצה אביא לך כמה מהמובאות הללו, כדי שתראה כמה שהטענה שלך שטותית.
אין שום צורך לחפש פירושים דמיוניים כאשר הפשט ברור ומובן.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
495
חבר מתאריך 16.4.02
51968 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    14:50   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. בשנות ה40-50 אסכרה היה שם נרדף לדיפטריה  
בתגובה להודעה מספר 19
 
   בודאות מוחלטת כשהאבחנה הייתה אסכרה הכונה הייתה לדיפטריה

דאמר רבי יוחנן - לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    14:53   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. זה מצחיק שאתה מחליט למי מחז''ל להאמין  
בתגובה להודעה מספר 19
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 14:53 בברכה, ynm
 
אם פירוש מסוים מתאים לך אז אתה מאמין לחז"ל ואם לא, אז פתאום הוא שטותי?
הדברים מוכחים, והבאתי גם קישור להסבר של הרב נריה זצ"ל- התלמוד הבבלי, בהיותו נכתב בבבל, בין הגויים, מטבעו נזהר מאד שלא לכתוב דברים שיתפרשו כמרידה בגויים. הוא מעדיף להדגיש את הצד המוסרי שבהם. אתה יכול להגיד שאתה לא מאמין לחז"ל באופן כללי, ואז אין שום טעם לדון בדבר בכלל. כי הרי כל איסורי ספירת העומר מקורם בחז"ל, אז על מה אתה בא בטענות?

ולאחר בדיקה- אכן אסכרי= צבא בערבית. כלומר תלמידי ר' עקיבא מתו כחיילים.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    15:04   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  23. אתה פשוט מגוחך.  
בתגובה להודעה מספר 21
 
   תקרא כאן על האסכרה בתלמוד:
http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/bereshit/nitzan.html
ואחרי זה תנסה להחליף 'אסכרה' ב-'מלחמה' ותראה איזה שטויות אתה מדבר.
טוב חביבי, נראה לי שמיציתי את הויכוח הזה.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    15:12   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  25. אתה צודק  
בתגובה להודעה מספר 23
 
   אסכרה היא אכן מחלה קשה.
יחד עם זאת, כמו שהזכרתי, מי שלמד את הדברים יודע שחז"ל משתמשים בזה גם כקוד.
ישנם מספר נושאים כאלו שהתלמוד "צנזר". זה לא חד פעמי.
הבאתי דוגמא מפורסמת- חנוכה. הבבלי כותב שהנס הוא במציאת פח השמן. הוא כמעט היחיד שמציין את פח השמן כנס חנוכה. הירושלמי והרמב"ם ורוב חזל"נו הכריעו שנס חנוכה הוא הנצחון (הזמני בלבד) במרד. אבל ככה הוא הבבלי. נכתב בחו"ל.
(מעניין לציין שגם הפיוט מעוז צור, שנכתב ככל הנראה בגרמניה לפני כמה מאות שנים בזמנים קשים, מציין את פח השמן כנס חנוכה, ולא את הנצחון על היוונים- מאותם הסיבות.)

הויכוח גם לדעתי מיותר, מאחר ואתה כלל לא מאמין.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yggy
חבר מתאריך 10.1.08
7838 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    15:18   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  26. אתה מוכן להביא לי הוכחה מהתלמוד, ראשונים או אחרונים  
בתגובה להודעה מספר 25
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 15:18 בברכה, yggy
 
שחז"ל משתמשים בשם המחלה הזו כקוד?


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
סתוית
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    15:41   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  27. מתוך מאמר של חיים ליכט בעניין זה  
בתגובה להודעה מספר 25
 
   "נשתייר לנו לדון קצרות בתלמידיו של ר"ע ותפקידם במלחמה זו. ידועה המסורת של שנים עשר אלף זוגות תלמידים שהיו לו לרבי עקיבא... וכולם מתו בפרק אחד... והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם: רבי מאיר ורבי יהודה וכו'... והנה רב שרירא גאון כותב (איגרת רב שרירא גאון מהדורת לוין, ע' 13) והעמיד רבי עקיבא תלמידים הרבה והיה שמדא על התלמידים של ר"ע וכו'. ומעתיק הוא את המסורת שביבמות. פשוטו של לשון 'והיה שמדא' על תלמידי ר"ע מסתבר שהוא מכוון להריגה בידי המלכות. ולכאורה מוכח שאירע המעשה במלחמת בר-כוכבא בסופה, ומכאן – הדעה המהלכת על תלמידי ר"ע שיצאו למלחמה בהמוניהם. והנה תחילה יש להעיר שהתלמוד אומר להלן: 'אמר רבי חמא בר-אבא ואיתמא רבי חייא בר אבין כולם מתו מיתה רעה. מה היא? אמר רב נחמן בר-יצחק אסכרא': הרי שמתו מן המגפה. אבל כנראה שבנוסח התלמוד שלפני רב שרירא גאון לא היה המאמר האחרון. ו'מיתה רעה' יתכן שמשמעה כ'מיתה משונה' שבפעמים ענינה: רציחה בידי המלכות וכדברי רב שרירא גאון. אלא שכל עצמה של המסורת מלמדתנו, לאחר העיון, שמיתתם של תלמידי ר"ע ה'ראשונים' אירעה לפני מלחמת בר-כוכבא, הרי לאחר מכן – לימד ר"ע את תלמידיו ה'שניים' רבי מאיר ורבי יהודה וכו'. והרי אין ספק לכך בימים המעטים שהיה ר"ע לאחר גמר המלחמה".

גדליה אלון סותר את הדעה המהלכת, שתלמידי ר"ע יצאו למלחמת בר-כוכבא בהמוניהם. לדעתו, הם מתו עוד לפני מלחמת בר-כוכבא. אין הוא מקבל את דברי רב שרירא גאון "והיה שמדא". לדעתו, רב שרירא גאון החזיק בנוסח תלמוד שהיה חסר את הפיסקה האחרונה. לפי הפיסקה האחרונה אפשר לומר, שתלמידי ר"ע מתו באחת מן השתיים. א. "אסכרא". ב. "מיתה רעה" שמשמעה רציחה בידי המלכות. על כל פנים, התרחשות זו קרתה לפני מרד בר-כוכבא. בדבריו נשען גדליה אלון בעיקר על המקור בתלמוד הבבלי.10 הוא מקבל את הסיפור כסיפור אגדה היסטורי. הגרעין ההיסטורי הוא שתלמידיו של ר"ע מתו בהמוניהם או ממגיפה או ברציחה ע"י המלכות.

אם אתה מעוניין לקרוא את המאמר במלואו, להלן קישור:
http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=16918


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ynm
גולש אורח
יום שני ל' בניסן תשס''ח    16:33   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  28. תודה רבה על המאמר  
בתגובה להודעה מספר 27
 
   מעניין ומחכים.

לצערי, אינני זוכר את המקור לכך שאסכרה היא מלחמה. אני זוכר שכך הוא, למדתי בעבר על כמה מן הקודים שבתלמוד, אבל לא זוכר היום מאיפה. אברר.
בכל אופן, הסיפור על תלמידי ר' עקיבא, ודאי שאינו על פי פשטו של תלמוד בבלי. במיוחד לאור העובדה שבכל מה שקשור למרידה בגויים, הבבלי העדיף להסתיר את העובדות ולהשתמש רק במוסר הנלמד מהם.


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
495
חבר מתאריך 16.4.02
51968 הודעות
יום שני ל' בניסן תשס''ח    15:11   05.05.08   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  24. .....  
בתגובה להודעה מספר 21
 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 05.05.08 בשעה 15:13 בברכה, 495
 

דאמר רבי יוחנן - לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
       


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות