אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה        
   
קבוצות דיון סקופים נושא #420027 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 420027      
אליפלט
חבר מתאריך 18.7.17
21 הודעות
יום ראשון כ''א באב תשע''ז    11:29   13.08.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הישראלים גיהצו 150 מיליארד שקל השנה - ורווחי חברות האשראי עלו  

 
   הישראלים גיהצו 150 מיליארד שקל השנה - ורווחי חברות האשראי עלו

לאומי קארד פירסמה ביום חמישי את תוצאותיה הכספיות, ובכך נעלה עונת דו"חות טובה לחברות כרטיסי האשראי, לצד ישראכרט וכאל, ברבעון השני ובמחצית הראשונה של 2017. שלוש החברות סיימו את המחצית עם רווח נקי מצרפי של 378 מיליון שקל (מנוטרל אירועים חד־פעמיים) — גידול של 13% לעומת התקופה המקבילה ב–2016.

רווחי חברות כרטיסי האשראי נבעו מגידול בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי וצמיחה של 25% בתיקי האשראי ללקוחות פרטיים במהלך השנה. עם זאת, קצב הצמיחה הואט ברבעון השני, ל–4.7% בלבד, והגידול בתיקי האשראי הצרכניים ללקוחות פרטיים הגדיל את ההוצאות להפסדי אשראי. כמו כן, התוצאות הושפעו מנסיבות פנימיות של כל אחת מהחברות.

לאומי קארד היא החברה היחידה שהציגה ירידה קלה ברווח הנקי במחצית הראשונה של 2017, של כ–2% לעומת התקופה המקבילה ב–2016. זאת, נוכח עלייה של 16% בתשלומים לבנקים בעקבות הסכם חדש עם לאומי, וכן בשל גידול בתשלומי עמלות לוויזה העולמית לאחר שרכשה את ויזה אירופה.

התוצאות החיוביות הושגו למרות המשך מגמת הירידה ברווחיות במגזר הסליקה במותגים הפתוחים לתחרות, והאי־ודאות השוררת בענף, שנמצא ערב טלטלה גדולה — לאחר שבסוף ינואר עבר סופית בכנסת החוק להגברת התחרות במערכת הבנקאות (חוק שטרום).

אחת ההמלצות המרכזיות בחוק שטרום היא הפרדתן של שתי חברות כרטיסי האשראי הגדולות — לאומי קארד וישראכרט — מהבנקים הפועלים (2,446 +0.87%) ו לאומי (1,697 +0.53%) בתוך שלוש עד ארבע שנים (הפועלים מחזיק ב–98.2% מישראכרט, כשבשאר מחזיק מזרחי טפחות (6,277 +0.59%) ; ולאומי מחזיק ב–80% מלאומי קארד, וב–20% מחזיקה קבוצת עזריאלי). כאל, לעומתן, תישאר בשליטת דיסקונט (906 +0.17%) (72%) ו הבינלאומי (6,272 +1.1%) (28%) לפחות בארבע השנים הקרובות.

כל הצדדים מחכים להחלטתה של המפקחת על הבנקים, חדוה בר, שנעזרת בד"ר שלומי פריזט, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, לגבי שיעור העמלה הצולבת שבתי עסק ישלמו לחברות כרטיסי אשראי. ההחלטה לא תתקבל עד אחרי החגים. כל הפחתה של 0.1% בעמלה הצולבת תביא לפי חישוב גס לירידה של כ–300 מיליון שקל בהכנסות של חברות כרטיסי האשראי והבנקים השולטים בהן.

1. בזכות דיינרס: כאל זינקה למקום השני

כאל מבססת את מעמדה כחברה השנייה ברווחיותה בענף, ועוקפת את מתחרתה הגדולה לאומי קארד. כאל סיימה את המחצית הראשונה של 2017 עם רווח נקי של 105 מיליון שקל, גידול של 8.2% לעומת התקופה המקבילה ב–2016. כאל מציגה רווחיות גבוהה יותר אף שללאומי קארד נתח שוק גבוה יותר במספר כרטיסים פעילים, בהיקף שימוש בכרטיסי האשראי שלה ובהיקף תיק האשראי הצרכני.

הסיבה העיקרית לגידול ברווחיות ולתנופה העסקית הגדולה ביותר בענף שמאפיינת את כאל מגיעה מהמותג דיינרס, שמופעל בישראל על ידי דיינרס קלאב ישראל, הנמצאת בבעלותה המלאה של כאל.

הגידול המואץ בשימוש בכרטיסי דיינרס בשלוש שנים האחרונות נבע בעיקר מכך שהחברה זכתה במכרז להנפקת כרטיס האשראי פליי קארד (Fly Card) יחד עם אל על — דבר שהגדיל משמעותית את נוכחות הכרטיסים בבתי עסק, לרמה של כ–85%, לאחר שיותר מ–180 אלף כרטיסי פליי קארד כבר הונפקו. כאל משלמת לאל על תמלוגים גבוהים על השימוש בכרטיסים אלה, ובמצב שנוצר העסקים הקטנים מממנים את החגיגה.

בשל היותה מונופול בעסקות סליקה של כרטיסי האשראי שלה, דיינרס נהנית ממרווחי סליקה גבוהים בכ–2%–2.5% לעומת הכרטיסים הפתוחים לתחרות. בעלי עסקים רבים התלוננו בשנים האחרונות כי דיינרס נהגה לתמרץ לקוחות להשתמש בכרטיסי האשראי שלה באמצעות מגוון הטבות, וכי כאל התנתה לעתים הנחות בעמלות הסליקה בגין דיינרס בכך שבתי העסק ישתמשו בה כדי לסלוק גם את שאר הכרטיסים.

מהדו"חות הכספיים של דיינרס עולה כי מספר כרטיסי אשראי הבנקאים והחוץ־בנקאיים הפעילים שלה היה כ–256 אלף נכון לסוף יוני 2017, לעומת 185 אלף בסוף 2013. בנוסף, מחזור העסקות בכרטיסי אשראי שמנפיקה דיינרס הסתכם במחצית הראשונה של 2017 בכ–6.64 מיליארד שקל — קפיצה של כמעט פי 3 לעומת היקף השימוש בכרטיסי דיינרס בסוף 2013.

הגידול בהיקף הפעילות הביא לכך שדיינרס סיימה את המחצית הראשונה של 2017 עם רווח נקי של 23 מיליון שקל, לעומת 28 מיליון שקל בתקופה המקבילה, והוא היה כ–22% מהרווח של כאל. בפועל, הרווח הנקי האפקטיבי של דיינרס אף גבוה יותר — שכן הירידה ברווח נובעת בעיקר בשל גידול בתשלום דמי ניהול לכאל, שהסתכמו ב–20 מיליון שקל, לעומת 8 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2016.

כאל ניצלה היטב ב–2015 את מצוקת המזומנים שאליה נקלעה שותפתה בדיינרס ישראל, חברת אלון רבוע כחול, ורכשה ממנה את אחזקותיה בדיינרס (49%) ב–130 מיליון שקל בלבד. מחיר זה נראה בדיעבד נמוך, ושיקף לדיינרס שווי של כ–260 מיליון שקל בלבד ומכפיל רווח של 6. בהתאם לרווח הנוכחי של דיינרס, ולכך שאנליסטים מעריכים את מכפילי הרווח של חברות כרטיסי אשראי ב–10 לפחות — השווי של דיינרס אמור להיות 450–500 מיליון שקל לפחות.

זאת ועוד, כאל נהנית מחוק שטרום, שכן היא תמשיך עד סוף 2020 להיות בשליטת דיסקונט והבינלאומי וליהנות ממקורות מימון זולים יותר לעומת המתחרות שיופרדו מהבנקים. זאת בזמן שבזכות העובדה שכאל גובה מלקוחותיה הפרטיים את הריבית הממוצעת הגבוהה בענף, 10.9%, הכנסות המימון שלה הסתכמו במחצית הראשונה ב–209 מיליון שקל והיו כ–30% מסך הכנסותיה.

אמנם כאל החלה במגמת הורדת הריבית מלקוחותיה הפרטיים וכן חתמה על הסכמי שיתופי פעולה עם גמא והסתדרות הלאומית שיקטינו את עמלות הסליקה הנגבות מבתי עסק, אך כדי שהיא תהיה גורם התורם לתחרות עליה לעשות צעדים דרמטיים יותר בכיוון הזה — אחרת היא תגרור את החברות האחרות להעלות ריביות לצרכנים, בניגוד למטרות של חוק שטרום.

לפני כמה שבועות הודיעו שר האוצר, משה כחלון והמפקחת על הבנקים על מתווה חדש להפחתת עמלות סליקה שגובות דיינרס ואמקס, שמגיעות כיום לכ–4%, לרמה של 2% בתוך שלוש שנים.

לכאל יש את כל הסיבות להיות מרוצה מההחלטה, שכן היא אינה צפויה לפגוע בהכנסותיה. ראשי כאל הצליחו לשכנע את ראשי האוצר ואת המפקחת כי גם בישראל יש זכות קיום למועדון פרימיום סגור כמו דיינרס, שאיים לעזוב את ישראל אם פעילותו תיפתח לתחרות מלאה.

בכאל מקווים גם כי ההסכם שעליו חתמו עם חברת גמא (הפועלת בענף הסליקה), שתפעל כמאגד שיגייס בתי עסק לסליקת כרטיסים באמצעות החברה, יגדיל את מאגר לקוחותיה — ויפצה על אובדן ההכנסה מהורדת העמלות.

2. רווחים חריגים לישראכרט

ישראכרט, החברה הגדולה בענף, סיימה את המחצית הראשונה של 2017 עם רווח נקי גבוה של 180 מיליון שקל (כולל 23 מיליון שקל של אמקס) — עלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה ב–2016. זאת, אף שהחברה הציגה קצב גידול אטי יותר משל מתחרותיה בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי שלה.

התוצאות החיוביות שהציגה ישראכרט נבעו משילוב של כמה גורמים. אחד מהם הוא רווח גבוה של 25 מיליון שקל במחצית הראשונה במגזר הסליקה, לעומת רווח של 2 מיליון שקל בתקופה המקבילה — דבר שנוגד את המגמה בענף של ירידה ברווחיות במגזר הסליקה במותגי כרטיסי האשראי הפתוחים לתחרות.

בנוסף, ישראכרט נהנתה מכך שהיקף התשלומים שלה לבנקים, בראשות הפועלים, היה 220 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה — ירידה של כ–8% לעומת התקופה המקבילה ב–2016, בשל מנגנונים שונים של ההסכמים בין ישראכרט לבנקים.

כך או אחרת, הדו"חות הכספיים החזקים של ישראכרט מגיעים זמן קצר לפי שהיא מגישה לרשות ניירות ערך תשקיף ראשון וחסוי, לקראת מהלך אפשרי של חלוקת מניותיה כדיווידנד בעין (המשולם ברכוש ולא במזומן) לבעלי המניות של הפועלים, ובמקביל לרישומה של ישראכרט למסחר בבורסה לפי שווי שינוע סביב הונה העצמי (לסוף יוני של 2017 — כ–2.6 מיליארד שקל). מהלך כזה יאפשר לבעלת השליטה בבנק הפועלים שרי אריסון לקבל לידיה באופן ישיר החזקה של כ–20% מישראכרט, שאותה היא בכל מקרה תצטרך למכור בתוך שלוש שנים.

מהלך זה אמנם ימנע מהפועלים לרשום רווח הון מוערך של כמה מאות מיליוני שקלים, אם יימצא רוכש אסטרטגי לישראכרט. בינתיים נראה שהפועלים, שנהנה מעודפי הון של כ–3 מיליארד שקל ומעודף בנכסי סיכון של כ–30 מיליארד שקל, אפילו לא מינה בנקאי השקעות שיטפל במכירה, ונראה כי הוא מתקדם לקראת חלוקת מניות ישראכרט כדיווידנד בעין — דבר שיאפשר לו להפחית הון של כ–2.6 מיליארד שקל. דבר שיותר אקוטי בשביל הפועלים הוא הצורך לחפש מקורות הכנסה חלופיים במקום ישראכרט, שהיא נכס מהותי עבור הבנק ותורמת כ–10% לרווח השנתי של הבנק.

3. האתגרים של לאומי קארד

במהלך השנה האחרונה מאז כניסתו של רון פאינרו לתפקיד המנכ"ל, הנהלת לאומי קארד השקיעה מאמצים רבים כדי לשכנע את האוצר והפיקוח על הבנקים לגבי פתיחה לתחרות של סליקת כרטיסי האשראי של דיינרס ואמקס. הפעולות הללו סייעו להגברת המודעות בקרב הרגולטורים — וגם עשויים לסייע לבתי עסק, אך בינתיים לא עזרו ללאומי קארד עצמה.

המהלך שעליו החליטו כחלון ובר, שמשאיר את דיינרס ואמקס כמונופולים, לא יביא לשיפור בהכנסות וברווחיות. בשנים עברו, כל עוד לאומי קארד היתה תחת מטרייה בטוחה של גוף חזק כמו בנק לאומי, לקבוצת לאומי לא היו טענות מהותיות לגבי קיומו של מונופול הסליקה.

עם זאת, לקראת ההפרדה הצפויה של לאומי קארד מהבנק, הבינו בבנק לאומי כי הדבר עשוי לפגוע בשווי שיתקבל עבור לאומי קארד (שווייה הכלכלי מוערך ב–2–3 מיליארד שקל), ובלאומי קארד הבינו כי הדבר ייצור לה נחיתות מול מתחרותיה — ובמיוחד מול כאל. זאת, בנוסף לנחיתות בנגישות למקורות מימון בנקאיים זולים.

בלאומי קארד מודעים היטב לסביבה העסקית שבה היא נאלצת להתמודד, וכבר היום החברה מנסה להגדיל את רווחיותה בין השאר באמצעות שינוי בתמהיל של תיק האשראי שלה, שהיה נכון לסוף יוני 2017 כ–5.1 מיליארד שקל – עלייה של יותר מ–6% במהלך הרבעון.

התיק של לאומי קארד הוא הגדול בענף, ובגינו היא גבתה מלקוחותיה הפרטיים ריבית ממוצעת של כ–6.1%. כ–32% מהתיק שלה הוא הלוואות לרכישת כלי רכב המגובים בביטחונות, דבר שמאפשר ללווים לשלם ריביות נמוכות יותר.

אמנם בשל חוסר יכולת להפר הסכמים קודמים, תיק האשראי לכלי רכב של לאומי קארד המשיך לצמוח ברבעון השני בכ–4.4% ל–1.64 מיליארד שקל, אך ביוני האחרון כבר ניתן היה לראות את הסטת התיק של החברה למתן אשראי צרכני רגיל, שהוא רווחי יותר אך גם מסוכן יותר — והדבר בא לידי ביטוי בכך שהריבית הממוצעת שלאומי קארד גבתה מלקוחותיה הפרטיים עלתה ל–7.1%.

מגמת ההסטה של התיק אל האשראי הצרכני הרגיל תימשך גם ברבעונים הקרובים, והיא נובעת מהתייקרות הצפויה במקורות המימון לאחר ההפרדה מלאומי. בסך הכל, תיק האשראי לכלי רכב, שהסיכון בו לטענת בנק ישראל עלה באחרונה, הוא כ–20% מתיק האשראי הצרכני.

כדי להתאים את עצמה לשינויים הצפויים בענף, הגידול באשראי הצרכני לא יספיק ובלאומי קארד יצטרכו לחפש מנועי צמיחה נוספים בתחומי הטכנולוגיה, הפעילות הבינלאומית ועוד, לקוות שבנק לאומי ימכור אותה לקונה עם כיסים עמוקים, וכן כי הקשרים הטובים עם לאומי יישמרו גם בעתיד. ללא ספק מדובר באתגרים גדולים שניצבים בפני ההנהלה.

4. לאומי משנה אסטרטגיה

מהדו"חות הכספיים נראה גם כי מספר הכרטיסים הפעילים המצטבר של שלושת חברות כרטיסי אשראי הסתכם נכון לסוף יוני 2017 ב–8.21 מיליון — גידול של כ–4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ואולם מאז תחילת השנה המגמה בין שלושת החברות אינה אחידה — בעיקר בכל הקשור למספר הכרטיסים הבנקאיים הפעילים.

השינוי הבולט בענף מגיע מדו"חות לאומי קארד, שבהם ניתן לראות כי מספר הכרטיסים הבנקאיים הפעילים של לאומי ירד במקצת מאז תחילת 2017. מדובר בשינוי אסטרטגיה שמוביל בחודשים האחרונים דני כהן, ראש החטיבה הבנקאית של בנק לאומי. בלאומי החליטו בחודשים האחרונים לבצע רה־ארגון בלקוחות כדי לטייב את הפעילות, תוך התמקדות בהיקף הפעילות של מחזיקי הכרטיסים הפעילים. בעקבות אסטרטגיה זו מקווים בלאומי להגדיל את המחזורים בכרטיסים הפעילים ולהפחית את מספר הכרטיסים עם פעילות נמוכה שרק מייצרת הוצאות תפעוליות גבוהות, ובכך לשפר את ההכנסות הן של לאומי והן של לאומי קארד.

תמיכה בכך ניתן היה לראות בדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2017, שבמהלכו השימוש הממוצע החודשי בכרטיס בנקאי בלאומי קארד רשם את הצמיחה הגבוהה ביותר — כ–6.6% — ל–3,387 שקל לחודש, בעוד שבקרב המתחרים ישראכרט וכאל נרשם בסעיף זה גידול מתון יותר של כ–3%–4%.

כעת יהיה מענין לראות אם רונן שטיין, ראש החטיבה הקמעונאית של הפועלים ולשעבר יו"ר ישראכרט, ויובל גביש, ראש החטיבה הבנקאית של דיסקונט ויו"ר כאל, יפעלו ברבעונים הקרובים באסטרטגיה הדומה לזו של כהן או שיבחרו לנקוט בצעדים אחרים.

לגבי כרטיסי אשראי פעילים חוץ־בנקאיים — פעילות זו ממשיכה לגדול ולהיות אחד ממנועי הצמיחה הבולטים בענף. היקף השימוש המצטבר בהם הסתכם במחצית הראשונה בכ–33.7 מיליארד שקל — עלייה של כ–13.6% לעומת התקופה המקבילה, והיה כ–23% מסך השימוש בכרטיסי אשראי, לעומת 21.4% בתקופה המקבילה. לאומי קארד ממשיכה להיות השחקן הגדול בתחום, כשהיקף השימוש בכרטיסים החוץ־בנקאיים שלה הסתכם במחצית הראשונה ב–10.53 מיליארד שקל — עלייה של כ–12% לעומת התקופה המקבילה. זאת, בעיקר בגלל שהיא שותפה, יחד עם שופרסל, במועדון הגדול בתחום — ובשבועות הקרובים הצדדים צפויים לחתום על הסכם שיתוף פעולה חדש ומורחב.

את הגידול החד ביותר בשימוש כרטיסים החוץ־בנקאיים רשמה במהלך מחצית הראשונה דיינרס, בזכות ההסכם עם אל על — היקף השימוש הסתכם ב–2.64 מיליארד שקל, קפיצה של 43.5% לעומת התקופה המקבילה.

https://www.themarker.com/markets/1.4344713



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה         (ניהול: למבזק)        
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  אין אלטרנטיבה haier_82 13.08.17 12:10 1

   
   
haier_82 לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 31.12.08
9879 הודעות, 42 מדרגים, 54 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון כ''א באב תשע''ז    12:10   13.08.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. אין אלטרנטיבה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   קברו את הדביט



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות