אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה   אשכול נעול - לקריאה בלבד
 
   
   
קבוצות דיון סקופים נושא #505820 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 505820      
ינשוף לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 16.6.14
2889 הודעות, 23 מדרגים, 46 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי ב' בחשון תשע''ט    16:06   11.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

להילחם בתאונות, לא באופניים  

 
  
ננעל בתאריך 11.10.18 בשעה 16:12 על-ידי סולמית. סיבה: לא סקופ/חדשות
 
בוויכוח הציבורי הסוער סביב נושא האופניים החשמליים כמעט שלא ניתן משקל ליתרונות הסביבתיים והבריאותיים שלהם. אז האם באמת אפשר לשלב אותם בהצלחה במערך התחבורה העירוני תוך שמירת על חיי אדם?
כ-1,500 ישראלים מאבדים את חייהם בגלל שימוש מיותר בכלי רכב פרטיים מדי שנה - והמספר רק הולך וגדל. מספר ההרוגים בתאונות דרכים קטן בשליש ויותר מהמספר הזה - אז איך הגענו למספר הזה? התשובה היא שהתרגלנו לחשוב שהסכנה העיקרית בשימוש בכלי רכב היא תאונות דרכים. קמפיינים של עשרות מיליוני שקלים מוקדשים מדי שנה לנושא החשוב של בטיחות בדרכים, אך באותו זמן אנחנו שוכחים שבכל התנעה של הרכב, בייחוד באזורים עירוניים, אנחנו מפזרים לאוויר חומרים רעילים ומסוכנים לבריאות.
קשה לתאר את גודל האבסורד שבו אנחנו כחברה מסכימים לכך שעל מנת להניע את עצמו אדם במשקל של כמה עשרות קילוגרמים יזיז במרחב עירוני כלי במשקל 3 טון על ידי שריפת חומרים רעילים מספר מטרים מהולכי רגל ילדים קטנים ומוסדות חינוך.

בשנת 2015 נהרגו 357 בני אדם כתוצאה מתאונות דרכים בישראל. באותה שנה העריך ארגון ה OECD שבישראל מתו כ-2,200 אנשים כתוצאה מחשיפה לאוויר מזוהם - שכמחצית ממנו מיוחס לזיהום אוויר תחבורתי. עיקר הפגיעה מזיהום אוויר תחבורתי מתרחשת במרכזי ערים, בנסיעות למרחקים קצרים ובפקקי תנועה במרכזי ערים. בדיוק במקומות שבהם בני אדם לא ממש צריך כלי רכב.

האם נעלה על דעתינו שבשביל נוחות המעשנים נתיר להם לעשן בתוך מטוס צפוף או באוטובוס? עד לפני כמה עשרות שנים זה היה ברור שכן והיום זה ברור לחלוטין שלא. אז למה אנחנו מתעכבים עם ההגבלות על כלי הרכב?
הטיות קוגניטיביות מטשטשות את המציאות
אחת התופעות הדומיננטיות בשיח הציבורי על תחבורה היא הטיית הזמינות והטיית הנגישות (availability heuristic), תופעות שדווחה לראשונה על ידי הפסיכולוגים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן, שזכו בפרס נובל על עבודתם. בקצרה ההטיות הללו גורמות לנו להעריך את ההסתברות של אירוע מסוים כגבוהה יותר אם האירוע מוחשי יותר או מוכר יותר. כולנו יכולים לדמיין בקלות תאונות דרכים מפני שראינו אותם - לעומת זאת, קשה יותר לדמיין מוות של ילד בן 3 בייסורים כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר ממנועי בנזין ודיזל.

ההטיה הזו גורמת לנו לחשוב שזה לגיטימי לקחת את הרכב במרכז עיר למרחק של קילומטר או שניים בלי נקיפות מצפון. אם היינו מפנימים שעל כל X קילומטר של נהיגה ברכב בעיר אנחנו למעשה הורגים אדם בגלל זיהום אוויר, היינו שוקלים כל נסיעה לפחות פעמיים ומפעילים לחץ משמעותי לשימוש באמצעי תחבורה פחות קטלניים, כמו הליכה, אופניים או אפילו כלי רכב חשמליים קטנים.

האופניים מצילים חיים
בשבועות האחרונים עלו לכותרות מקרים מצערים של מוות בתאונות שבהם היו מעורבים אופניים ובפרט אופניים חשמליים. כתגובה מיידית עלו גם קריאות למלחמת רגולציה באופניים החשמליים הטלת איסורים וכו'. במקרים האלו שוב נראה שאנחנו סובלים מהטיית הזמינות והנגישות של טברסקי וקהנמן.

מבט חטוף בדו"ח של מכון גרטנר מראה לנו שבסוף שנת 2016 היו בישראל כ-225 אלף זוגות אופניים ואילו בשנה זו נהרגו 10 בני אדם בתאונות המערבות אופניים חשמליים. השנה הקטל כבר הגיע ל-16 הרוגים כאשר כמעט בכל המקרים (מעל 90%) הפגיעות הקטלניות נגרמות מתאונה עם כלי רכב מזהם. כלומר הפחתה של כמות כלי הרכב התוך עירונית הייתה מפחיתה משמעותית את מספר ההרוגים המצומצם גם כך ביחס לכמות הרכבים.
להמשך הכתבהhttps://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5368205,00.html



 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
להילחם בתאונות, לא באופניים ינשוף 11.10.18 16:06 כותרת
  במקום להילחם בשיטפון Israeli 11.10.18 16:12 1

   
   
Israeli לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.9.16
3263 הודעות, 41 מדרגים, 78 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי ב' בחשון תשע''ט    16:12   11.10.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. במקום להילחם בשיטפון  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
כי אין דרך אמיתי לאכוף את הרוכבים

זה לסמן כל אופניים
ולהקים מוקד לדיווח
לחייב כל רוכב מתחת לגיל 18
לעבור סדנת הסברה על המסוכנות
וכמובן מוקד מלשינון בצרוף ראיות
ופקחים במקומות מועדים

ככה יהיו עוד מקומות תעסוקה
על הדרך



                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

__________________________________________________________________________
למנהלים:  שחרר | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול | עריכת אשכול
   
   


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות