מלחמת היורשים (דיאדוכים)-זהו מאבק שהתנהל לאחר מותו של אלכנסדר מוקדון בין מ''ס מפקדי צבא שטענו לכתר. מאבק זה התנהל בין השנים 323-301 לפנה''ס ומנתמנות בו שתי מגמות 1-מפקדי צבא שהיו בעד איחוד האמפריה(בראשם אנטיגונוס) 2-מפקי צבא שבקשו לפרק את האמפריה(בראשם בית תלמי ובית סלווקוס). בשנת 301 לפנ''ס ,בקרב איפסוס ניצחו מפקדי הצבא שבקשו לפרק את האמפריה והאמפריה נחלקה ל4 ממלכות כאשר הגדולות מבינהן : בית תלמי ובית סלווקוס. במהלך ''מלחמת הדיאדוכים'' הוכרע הקרב על א''י ע''י סלווקוס ליסימכוס וקנסדרוס ואילו מלמי לא השתתף וכל כן הוחלט שבית סלווקוס יקבלו את השליטה על א''י ולא בית תלמי כפי שהוחלט קודם לקרב, ומכוון שכך החל סכסוך בין בית תלמי ובית סלווקוס המוכה גם בשם ''המלחמות הסוריות'' כאשר לבסוף ידו של סלווקוס על העליונה(200 לפנה''ס). עד כאן מלחמת היורשים; כעט- מדיניותו של אלכנסדר מוקדות כלפי התושבים בשטחים הכבושים: באופן עקרוני המורה הנערץ על אלכסנדא מוקדון (אריסטו) -היה פילוסוף בתקופה ההלניסטית והוא אמר שהאנושות, יש לחלק אותה לשניים : יוונים וברברים , כאשר היעוד של היונים הוא להשטלת על הברברים(עולם), אנלכסנדר מוקדון חשב שצריך למזג בין המזחר למערב(יוונים,פרסים..) ובכך ליצור תרבות חדשה-תרבות מעורבת- התרבות ההלניסטית(יוונית מעורבת), ובהתאם למטרותיו כך התיחס והתחשב בתושבים שבטחים הכבושים: * אלכנסדר החשיב את עצמו כאל( מנהג מזרחי מובהק) *מנהג כריאת הברך-מזרחי *טבע מדבעות- כסף וזהב אחידים-דבר שאפשר פתוח קשרים כלכליים בין המזרח למערב *ייסד ערים הלניסטיות(פוליס)- ערי מדינה אשר היו בהן יסודות התרבות, מטרתן העיקרית היא אמצעי להפצת התרבות היוונית. היא הקים אותן במקומות נידחים ודחוקים והפך אותם למרכזי שלטון וכלכלה חשובים- דבר שעזר להפצת התרבות. הוא הקים 70 ערים כאלה ולכולן קרא אלכנסדריה-על שמו. *****יחסו כלפי העמים השונים***** מיצריים: *הפגין בגלויי את יחסי הכבוד והערצה שלו לקדשי ארץ מצריים כמו הקרבת קורבנות לאלים המיצריים *הורה לבנות מיקדשים באלכסנדריב שבמצריים *ערך משחקי התגוששות במצריים( מאפיין את התרבות ההלניסטית) *ייסד את הפוליס אלכנסדירה במצרים והפך אותה לאחד מהמרכזים החשובים בעולם בעלי תרבות ממוזגת -תרבות יוונית ומזרחית כאחד
***פרסים*** לאחר נפילתו של דריווש ,אלכנסר מוקדון מקנה לעצמו את כל גנוני המלכות הפרסיים: *הפסיק לפטר פרסיים *מינה פקידים פרסים *השיא ונתן מתנות ל10,000 איש שנישאו לנשים פרסיות *מינה חלק משומרי ראשו-פרסים *מינה שרי צבא פרסיים --היו כאלה שכינה אותם קרוביי המלך --דיכא מתנגדים מוקדונים --ערך משתה לכבוד האיחוד -***יחסו כלפי היהודים***- מערים כי הוא היה סובלני כלפי היהודים- היהיודים עזרו לו במלחמה נגד הפרסים(רצו להשתחרר מהעול הפרסי) ובהתאם לכך נתן להם זכויות מסויימות: *הרחיב את שטח א''י ויהודה על חשבון השומרונים *העביר יהודים לשטחים הפרועים במצריים-ואפשר להם להצטרף לצבא המוקדוני *חוקי התורה הם חוקי המדינה *הכהן הגדול עמד בראש האומה היהודית
/////////// עד כאן אלכסנדר מוקדון/////// א''י תחת שלטון בית תלמי בתקופת שלטון בית תלמי- המשטר היה משטר רכוזי( הכל הסמכויות באדם אחד) הם הינהיגו ביוקרטיה- המנהל היה מסועף מאוד עם הרבה פקידים. כל האדמות בארץ היו שייכות למלך, אם אדם/איכר היה רוצה לעבד את אדמתו הוא צריך היה לשלם מיסים גבוהים למלך. גם בא''י היתה נהוגה שיטה זו של חחירה וכל האדמות בארץ היו שייכות למלך-גם יהודים שהעביר למצריים-אדמותיהם היו שייכות למלך..ובנוסף גם תעשיית המסחר היו שייכות במונופול למלך. גביית המיסים-תהליך גביית המיסים נעשה באופן מיוחד מפני שהמת רצה לצמצם מגע עם התושבים ולכן שכר פקידים ממשפחות מכובדות מהמעמד הגבוהה שיש להם השפעה על החברה היהודית שיגבו את הכסף במקומו-תהליך גבייה המיסי: גוביי המיסים היו נותנים ללך סכום כסף מראש סכום-שהם חשבו שהיו מסוגלים לגבות מן העם ואת כספי המיסים עצמם הם היו לוקחים לעצמם.. לכן היו מצבים שבהם גוביי המיסים העלו את ערך המס-כדיי לקבל יותר כסף,לצד הפקידים הללו היו חיילים שסייעו להם בגביית המיסים. בתחום המסחר-ענף המסחר היה מפותח מאוד - ובמיוחד באיזו א''י -גם בעסקי הייבוא והייצוא כמו: שמן חיטה ועוד..,א''י בשל מיקומה היא היוותה איזור מסחר מרכזי-בשל ערי הנמל המרובות שבה אשר אפשרו את הייבוא והייצוא:כמו: אשדוד ועזה(חבל שהיום היא לא אצלנו) בתחום הצבאי- א''י היוותה איזור מרכזי ואסטרתגי בין שני הממלכות (תלמי ,סלווקוס) ולכן תלמי שמרו על איזור זה בעזרת צבא גדול ומגוון: 1) חיילם שכירים- אנשים מהמדינות הכבושות אשר קבלו כסף על עבודתם, האנשים הללו היו מגוייסים באופן קבוע. 2)תושבים מתיוונים- הובאו במיוחד לערים בא''י 3) איכרים ומתיישבים- התגייסו לצבא אח ורק בשעת מלחמה,אך עצם זה שהם התיישבו בערים הלניסטיות- זה נותן כח לשלטון התלמי. מבחינה מנהלית- צורת החלוןקה והמנהל הייתה דומה מאוד לחלוקה בשלטון הפרסי ואילו ההבדל היחיד הוא בשם-הפרכייה *איזור יהודה נחשב כיחידה גאוגרפית נפרדת, התלמים כינו אותה אתנוס(אומה) והיא קבלה יחס מועדף מכל הבחינות מבחינת ההנהגה- הכהן הגדול עמד בראש יהודה והיה מנהיג היהודים, היו לו שתי תפקידים 1) דתי 2)פוליטי/אזרחי אופשר ליהודים לחיות ע''פ חוקי התורה ,ולאחר מכן חוקי התורה הפכו גם לחוקי המדינה.
///////////////////סוף תלמיי////////////////
א''י תחת שלטון בית סלווקוס(200 לפנהס) לאחר המלחמה הסורית החמישית בה הוכרעה המערה על א''י, ישנו פילוג בעם היהודי מבחינה פוליטית וחברתית, חלק מן היהודים היו בעד התלמים וחלק בעד הסלווקים(הרוב), נראה היה כי המעבר בין הלטון יביא רעות לעם היהודי, אך למרות זאת, בעקבות התמיכה של היהודים באנטיוכוס ה-3 הוא נתן להם הטבות מסוימות כגמול. ישנן 2 תעודות עקריות המעידות על יחסו הטוב כלפיי היהודים: 1) מתייחסת למדיניותו של אנטיוכוס ולקדושת בית המקדש ויירושלים\ 2) מתייחסת לגמול שנתן אנטיוכוס ליהודים כתודה בעבור זה שעזרו לו במלחמה ההטבות: *פטר את תושביי ירושללים ממיסים ל-3 שנים(כדיי להשתקם) * לאחר שלוש השנים הוריד מערך המ''ס כ- 1/3 *פטר כהנים ,מועצת הזקנים,סופרי בית המקדש,משוררים וכו ממיסיום מסויים כדון מס כלכלה גולגלות ועד. *אסר כניסה של נוכירם לתחומי הר הבית(ע''פ האיסור בתורה) *יהודים הורשו להכנס לתחומי הר הבית רק לאחר שטוהרו *חל איסור על החנסת עורות דשל בהמות תמהות ובהמות תמהות ליירושלים *חוקי התורה הם גם חוקי המדינה *המנהל- הארגון המנהלי בבית סלווקוס תהליך גביית המיסים וכו... נדאר כמו בשלטון התלמי. גביית המיסים נמשכה עד אשר אנטיוכוס הרגיש שהוא כבר לא עומד בלחץ מול הרומאים(לחץ כלכלי) ולכן לקח מכספי בית המקדש- דבר שאסור היה לו לעשות ולכן הוא נפל..וזאת הייתה סוף תקופת שלטונו. מקווה שנהנתם ולילה טוב נ.ב בעע ובייייי
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 2
עיגוללצהובעיגוללצהובעיגוללצהובhttps://rotter.net/forum/User_files/3c363c6f246d0c0f.gifעיגוללצהובעיגוללצהובעיגוללצהוב
עיגוללצהובעיגוללצהובביתר ירושלים בנשמהעיגוללצהובעיגוללצהוב
עיגוללצהובמוזיקה מזרחית בנשמהעיגוללצהוב
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 3
נחמד
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 0
במילה אחת...מהמם!
;-)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 4
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 0
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 07.02.02 בשעה 23:34
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 5
מלחמת היורשים (דיאדוכים)-זהו מאבק שהתנהל לאחר מותו של אלכנסדר מוקדון בין מ''ס מפקדי צבא שטענו לכתר.
מאבק זה התנהל בין השנים 323-301 לפנה''ס ומנתמנות בו שתי מגמות
1-מפקדי צבא שהיו בעד איחוד האמפריה(בראשם אנטיגונוס)
2-מפקי צבא שבקשו לפרק את האמפריה(בראשם בית תלמי ובית סלווקוס).
בשנת 301 לפנ''ס ,בקרב איפסוס ניצחו מפקדי הצבא שבקשו לפרק את האמפריה והאמפריה נחלקה ל4 ממלכות כאשר הגדולות מבינהן : בית תלמי ובית סלווקוס.
במהלך ''מלחמת הדיאדוכים'' הוכרע הקרב על א''י ע''י סלווקוס ליסימכוס וקנסדרוס ואילו מלמי לא השתתף וכל כן הוחלט שבית סלווקוס יקבלו את השליטה על א''י ולא בית תלמי כפי שהוחלט קודם לקרב, ומכוון שכך החל סכסוך בין בית תלמי ובית סלווקוס המוכה גם בשם ''המלחמות הסוריות'' כאשר לבסוף ידו של סלווקוס על העליונה(200 לפנה''ס).
עד כאן מלחמת היורשים;
כעט- מדיניותו של אלכנסדר מוקדות כלפי התושבים בשטחים הכבושים:
באופן עקרוני המורה הנערץ על אלכסנדא מוקדון (אריסטו) -היה פילוסוף בתקופה ההלניסטית והוא אמר שהאנושות, יש לחלק אותה לשניים : יוונים וברברים , כאשר היעוד של היונים הוא להשטלת על הברברים(עולם), אנלכסנדר מוקדון חשב שצריך למזג בין המזחר למערב(יוונים,פרסים..) ובכך ליצור תרבות חדשה-תרבות מעורבת- התרבות ההלניסטית(יוונית מעורבת), ובהתאם למטרותיו כך התיחס והתחשב בתושבים שבטחים הכבושים:
* אלכנסדר החשיב את עצמו כאל( מנהג מזרחי מובהק)
*מנהג כריאת הברך-מזרחי
*טבע מדבעות- כסף וזהב אחידים-דבר שאפשר פתוח קשרים כלכליים בין המזרח למערב
*ייסד ערים הלניסטיות(פוליס)- ערי מדינה אשר היו בהן יסודות התרבות, מטרתן העיקרית היא אמצעי להפצת התרבות היוונית. היא הקים אותן במקומות נידחים ודחוקים והפך אותם למרכזי שלטון וכלכלה חשובים- דבר שעזר להפצת התרבות.
הוא הקים 70 ערים כאלה ולכולן קרא אלכנסדריה-על שמו.
*****יחסו כלפי העמים השונים*****
מיצריים:
*הפגין בגלויי את יחסי הכבוד והערצה שלו לקדשי ארץ מצריים כמו הקרבת קורבנות לאלים המיצריים
*הורה לבנות מיקדשים באלכסנדריב שבמצריים
*ערך משחקי התגוששות במצריים( מאפיין את התרבות ההלניסטית)
*ייסד את הפוליס אלכנסדירה במצרים והפך אותה לאחד מהמרכזים החשובים בעולם
בעלי תרבות ממוזגת -תרבות יוונית ומזרחית כאחד
***פרסים***
לאחר נפילתו של דריווש ,אלכנסר מוקדון מקנה לעצמו את כל גנוני המלכות הפרסיים:
*הפסיק לפטר פרסיים
*מינה פקידים פרסים
*השיא ונתן מתנות ל10,000 איש שנישאו לנשים פרסיות
*מינה חלק משומרי ראשו-פרסים
*מינה שרי צבא פרסיים
--היו כאלה שכינה אותם קרוביי המלך
--דיכא מתנגדים מוקדונים
--ערך משתה לכבוד האיחוד
-***יחסו כלפי היהודים***-
מערים כי הוא היה סובלני כלפי היהודים- היהיודים עזרו לו במלחמה נגד הפרסים(רצו להשתחרר מהעול הפרסי) ובהתאם לכך נתן להם זכויות מסויימות:
*הרחיב את שטח א''י ויהודה על חשבון השומרונים
*העביר יהודים לשטחים הפרועים במצריים-ואפשר להם להצטרף לצבא המוקדוני
*חוקי התורה הם חוקי המדינה
*הכהן הגדול עמד בראש האומה היהודית
/////////// עד כאן אלכסנדר מוקדון///////
א''י תחת שלטון בית תלמי
בתקופת שלטון בית תלמי- המשטר היה משטר רכוזי( הכל הסמכויות באדם אחד)
הם הינהיגו ביוקרטיה- המנהל היה מסועף מאוד עם הרבה פקידים.
כל האדמות בארץ היו שייכות למלך, אם אדם/איכר היה רוצה לעבד את אדמתו הוא צריך היה לשלם מיסים גבוהים למלך.
גם בא''י היתה נהוגה שיטה זו של חחירה וכל האדמות בארץ היו שייכות למלך-גם יהודים שהעביר למצריים-אדמותיהם היו שייכות למלך..ובנוסף גם תעשיית המסחר היו שייכות במונופול למלך.
גביית המיסים-תהליך גביית המיסים נעשה באופן מיוחד מפני שהמת רצה לצמצם מגע עם התושבים ולכן שכר פקידים ממשפחות מכובדות מהמעמד הגבוהה שיש להם השפעה על החברה היהודית שיגבו את הכסף במקומו-תהליך גבייה המיסי: גוביי המיסים היו נותנים ללך סכום כסף מראש סכום-שהם חשבו שהיו מסוגלים לגבות מן העם ואת כספי המיסים עצמם הם היו לוקחים לעצמם.. לכן היו מצבים שבהם גוביי המיסים העלו את ערך המס-כדיי לקבל יותר כסף,לצד הפקידים הללו היו חיילים שסייעו להם בגביית המיסים.
בתחום המסחר-ענף המסחר היה מפותח מאוד - ובמיוחד באיזו א''י -גם בעסקי הייבוא והייצוא כמו: שמן חיטה ועוד..,א''י בשל מיקומה היא היוותה איזור מסחר מרכזי-בשל ערי הנמל המרובות שבה אשר אפשרו את הייבוא והייצוא:כמו:
אשדוד ועזה(חבל שהיום היא לא אצלנו)
בתחום הצבאי- א''י היוותה איזור מרכזי ואסטרתגי בין שני הממלכות (תלמי ,סלווקוס) ולכן תלמי שמרו על איזור זה בעזרת צבא גדול ומגוון:
1) חיילם שכירים- אנשים מהמדינות הכבושות אשר קבלו כסף על עבודתם, האנשים הללו היו מגוייסים באופן קבוע.
2)תושבים מתיוונים- הובאו במיוחד לערים בא''י
3) איכרים ומתיישבים- התגייסו לצבא אח ורק בשעת מלחמה,אך עצם זה שהם התיישבו בערים הלניסטיות- זה נותן כח לשלטון התלמי.
מבחינה מנהלית- צורת החלוןקה והמנהל הייתה דומה מאוד לחלוקה בשלטון הפרסי ואילו ההבדל היחיד הוא בשם-הפרכייה
*איזור יהודה נחשב כיחידה גאוגרפית נפרדת, התלמים כינו אותה אתנוס(אומה) והיא קבלה יחס מועדף מכל הבחינות
מבחינת ההנהגה- הכהן הגדול עמד בראש יהודה והיה מנהיג היהודים, היו לו שתי תפקידים
1) דתי
2)פוליטי/אזרחי
אופשר ליהודים לחיות ע''פ חוקי התורה ,ולאחר מכן חוקי התורה הפכו גם לחוקי המדינה.
///////////////////סוף תלמיי////////////////
א''י תחת שלטון בית סלווקוס(200 לפנהס)
לאחר המלחמה הסורית החמישית בה הוכרעה המערה על א''י, ישנו פילוג בעם היהודי מבחינה פוליטית וחברתית, חלק מן היהודים היו בעד התלמים וחלק בעד הסלווקים(הרוב), נראה היה כי המעבר בין הלטון יביא רעות לעם היהודי, אך למרות זאת, בעקבות התמיכה של היהודים באנטיוכוס ה-3 הוא נתן להם הטבות מסוימות כגמול.
ישנן 2 תעודות עקריות המעידות על יחסו הטוב כלפיי היהודים:
1) מתייחסת למדיניותו של אנטיוכוס ולקדושת בית המקדש ויירושלים\
2) מתייחסת לגמול שנתן אנטיוכוס ליהודים כתודה בעבור זה שעזרו לו במלחמה
ההטבות:
*פטר את תושביי ירושללים ממיסים ל-3 שנים(כדיי להשתקם)
* לאחר שלוש השנים הוריד מערך המ''ס כ- 1/3
*פטר כהנים ,מועצת הזקנים,סופרי בית המקדש,משוררים וכו ממיסיום מסויים כדון מס כלכלה גולגלות ועד.
*אסר כניסה של נוכירם לתחומי הר הבית(ע''פ האיסור בתורה)
*יהודים הורשו להכנס לתחומי הר הבית רק לאחר שטוהרו
*חל איסור על החנסת עורות דשל בהמות תמהות ובהמות תמהות ליירושלים
*חוקי התורה הם גם חוקי המדינה
*המנהל- הארגון המנהלי בבית סלווקוס תהליך גביית המיסים וכו... נדאר כמו בשלטון התלמי.
גביית המיסים נמשכה עד אשר אנטיוכוס הרגיש שהוא כבר לא עומד בלחץ מול הרומאים(לחץ כלכלי) ולכן לקח מכספי בית המקדש- דבר שאסור היה לו לעשות ולכן הוא נפל..וזאת הייתה סוף תקופת שלטונו.
מקווה שנהנתם ולילה טוב
נ.ב
בעע ובייייי
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 8
כל האכול
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 9
רואים לך קצת רוסיות בפנים
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 11
קרוב ל רוסיה
אבל אני לא רוסי ולא עולה חדש
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 12
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 0
וחולצה יענו אתה מכטמון!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 16
ותראה את התמונה שלך קודם לפני שאתה מדבר
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גולש אורח
בתגובה להודעה מספר 16
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד