גירסת הדפסה          
קבוצות דיון חופש הביטוי נושא #7482 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 7482
בוגי פוגי
גולש אורח
יום חמישי ו' בתשרי תשס''ז    05:01   28.09.06   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

האם ינקטו צעדים נגד מבקר המדינה ?  

 
  
1. עבירה פלילית, לכאורה, של המבקר ושל בורובסקי של שימוש לרעה בכוח המשרה, הדבר מצדיק תלונה במשטרה !!! המשטרה תשמח לבדוק תלונה שכזו נוכח פלישת המבקר לתחום סמכויותיה והתיימרותו להיות התחליף ליחידות החקירה המשטרתיות באמצעות ניצב בדימוס (שאינו אהוד במשטרה בלשון המעטה)

2. הממשלה צריכה לקבל דחוף חוות דעת מהיועץ המשפטי לממשלה והאחרון צריך להנחות את היועץ המשפטי לחדול מחקירותיו הנעשות בחוסר סמכות

3. כל אזרח יכול להגיש בג"צ וצפוי להינתן צוו על תנאי

4. לפי חוק מבקר המדינה יכולים 20 חברי כנסת ליזום את הדחתו של מבקר המדינה. מומלץ לפעולה מיידית ! לתשומת לב חברי הכנסת הטריים והפנויים להוביל את המאבק נגד הזניית מוסד מבקר המדינה.


המבקר חוקר וחורג

מאת אברהם טל


שלושה חוקרים התייצבו השבוע במעונו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, וחקרו אותו במשך כשעה בפרשת קניית הדירה ברחוב כרמיה בירושלים. בראש החוקרים היה ניצב (בדימוס) יעקב בורובסקי, הממונה במשרד מבקר המדינה על חקירות שחיתות.

במשרד המבקר סירבו למסור את התרשמותם מהתיק אחרי החקירה, אך כעבור 24 שעות כבר פורסם, שאולמרט לא הצליח לשכנע שקניית הדירה נעשתה בלי הנחה; והמשמעות היא, שהמבקר עשוי להמליץ על פתיחת חקירה פלילית נגד אולמרט בחשד לקבלת טובת הנאה ("גלובס", 26.9). אי אפשר להתלונן על חוסר שקיפות במשרד מבקר המדינה.

מתברר עתה, שבצד משטרת ישראל יש בישראל משטרה ב', וגם היא מנהלת חקירות בתחום הפלילי. כיאה ונאה, בראש אגף החקירות של משטרה ב' עומד ניצב, אמנם בדימוס. ככל בכיר במשטרה א', גם בורובסקי ממשטרה ב' מתדרך כתבים במהלך החקירות. כך, למשל, בחקירת המינויים שנעשו בתקופתו של אולמרט כשר התעשייה והמסחר נמנע אמנם בורובסקי מלמסור את תוכן הממצאים החדשים, שהניעו את המבקר לשלוח מכתב נוסף (על הדו"ח המקורי) ליועץ המשפטי לממשלה, אך לא השאיר מקום לספק בדבר משמעותו: החומרים "מעלים חשש קשה, שהמינויים נגועים בחשש לעבירות פליליות", בישר לאומה ("הארץ", 5.9).

בורובסקי לא גילה מה לדעתו על היועץ המשפטי לממשלה לעשות בחומר, אך יום קודם לכן נמסר, שהמבקר ביקש ממני מזוז לשקול פתיחת חקירה פלילית נגד השר והמנכ"ל, ואולי אפילו המליץ לעשות כן ("הארץ", 4.9). זו בוודאי אי הבנה של הכתבים כי המבקר אינו אמור "להמליץ" ליועץ ולא "לבקש ממנו לשקול" פתיחת חקירה בעקבות ממצאי ביקורת המעלים חשש למעשה פלילי, אלא אך ורק "להביא(ם) לידיעתו". בבולמוס החקירות שמנהלת משטרה ב', קשה כנראה לדקדק בניסוחים.

אך הבעיה העיקרית בפעילות החקירה שמבקר המדינה מנהל בדרגים הבכירים ביותר אינה גזל פרנסת המשטרה, אלא הסמכות. המבקר חוקר את פעולותיו של אולמרט כאילו מובן מאליו, שכולן בתחום סמכות חקירתו. האומנם?

בחוק מבקר המדינה אין הסמכה מפורשת לחקור פעולות שרים, אלא רק לבקר פעולות של "משרדי הממשלה". לפי פרשנות שהיתה מקובלת במשרד מבקר המדינה בעבר, פעולות שרים בתוקף תפקידם כראשי המשרדים כפופות לביקורת (למשל, מינויים פוליטיים במשרד), אך לא פעולתם כחברי הממשלה (קבינט), בוודאי לא כאזרחים פרטיים.

לדוגמה, כאשר שר מוכר וקונה נדל"ן באופן פרטי הוא אינו פועל בתפקידו כשר, אלא כאזרח פרטי. חקירת פעולות כאלה אינה בסמכות המבקר. איך הסכים משפטן ממולח כאולמרט, שפעולותיו כאזרח פרטי ייחקרו בידי גורם נטול סמכות? אולי העדיף להיחקר במשטרה ב' ולא במשטרה א'.

לא רק בחקירות מסוימות של שרים המבקר הנוכחי פועל מחוץ לסמכות, ultra vires בלע"ז. כך גם הודעתו, שלפי הצורך יזמן את ראש הממשלה ושרים לחקירת אירועי המלחמה. המבקר "אינו מתכוון לבדוק את ההיבטים הצבאיים של המלחמה וגם לא את עצם ההחלטות של הדרג המדיני", כך נמסר, "אבל הוא שוקל לבדוק את האופן שבו התקבלו ההחלטות והאם הן תואמות את כללי המינהל התקין" ("הארץ", 30.8). במלים אחרות: המבקר יבדוק גם את אופן קבלת ההחלטות בממשלה ובקבינט. הממשלה וועדותיה אינן כלולות ברשימת הגופים המבוקרים, הפתוחה לכל מעיין בחוק מבקר המדינה.

המבקר הנוכחי מרבה להתעסק באח"ם. חוק שידרוג החשיבות העצמית קובע: ככל שהדרג שמתעסקים אתו גבוה יותר, כך עולה חשיבות המתעסק. חוק זה מנחה כמה עיתונאים, וכנראה גם כמה אנשי ציבור.

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/768403.html







              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות