גירסת הדפסה          
קבוצות דיון חופש הביטוי נושא #7619 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 7619   
עם ישראל חי
חבר מתאריך 3.10.07
6481 הודעות
אור ליום חמישי כ''א בטבת תשס''ז    19:38   10.01.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מיהי בת הזוג של ישראל? משל נפלא :  

 
  
הקדמונים כתבו, ששנה שבה היום הראשון של ראש השנה חל בשבת תהיה שנה מיוחדת במינה. או שהיא תהיה שנה טובה במיוחד, או חלילה להיפך. שלמה המלך גמר לבנות את בית המקדש בשנה שבה חל ראש השנה בשבת, וגם שני החורבנות של בית המקדש היו בשנה כזו. כדי להסביר זאת אומר הערוך לנר משל נפלא:

משל למלך שאחד משריו בגד בו, והעביר מידע סודי לאויב. החליט המלך לתלות אותו על העץ. אשתו של אותו שר היתה תופרת הארמון, וכשהיא שמעה זאת היא באה למלך, בכתה והתחננה לפניו, ובסופו של דבר הסכים המלך להשאיר את השר בחיים. שנה אחר כך בגד שר אחר במלך, אשתו הבינה שהדרך היחידה להציל את בעלה היא כמו שנהגה האשה הראשונה. גם היא באה למלך בוכה ומתחננת, אך אצלה לא עזר דבר, והשר נתלה בחוצות העיר. כעבור זמן ניגש למלך אחד ממקורביו ושאל אותו לפשר הדבר, מדוע לאשה הראשונה הוא שמע ולשניה לא? ענה לו המלך - פשוט מאוד. לשני השרים מגיע דין תליה, אבל השר הראשון חי עם אשתו כל כך יפה ביחד, הם מתנהגים כל כך נחמד אחד לשני, אז גם אם לשר עצמו מגיע שיתלו אותו - מה אשמה אשתו? בגללה השארתי אותו. לעומתו השר השני מכה את אשתו, אם יתלו אותו - תהיה לה הצלה... והנה, במדרש 22 מובאים דברי רשב"י "אמרה שבת לפני הקב"ה ריבונו של עולם, לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג. אמר לה הקב"ה כנסת ישראל היא בן זוגך, וכיון שעמדו ישראל לפני הר סיני אמר להם הקב"ה זכרו הדבר שאמרתי לשבת כנסת ישראל היא בן זוגך, היינו דבור זכור את יום השבת לקדשו". כאשר חל יום הדין בשבת ויש קטרוג בשמים על עם ישראל, באה האשה - השבת - ומתחננת בעד העם, תראה איזה יחס ואהבה יש בינינו. אם הקב"ה רואה שהקשר שלנו עם השבת הוא חזק וטוב, אומר הקב"ה - מה אשמה השבת? וכך בזכות השבת מצילים את ישראל, כדברי חכמים "יותר משישראל שמרו את השבת - שמרה השבת עליהם". אולם כאשר עם ישראל בועט בשבת, אומר הקב"ה שיותר טוב לשבת שתישאר לבד, כך לפחות לא יפגעו בה.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  משל מאלף, תודה רבה ושבוע טוב שרוליק 14.01.07 00:53 1

     
שרוליק
חבר מתאריך 28.5.15
291 הודעות
יום ראשון, כ''ד בטבת תשס''ז   00:53   14.01.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. משל מאלף, תודה רבה ושבוע טוב  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות