גירסת הדפסה          
קבוצות דיון חופש הביטוי נושא #7681 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 7681   
דרורית
גולש אורח
יום שלישי ב' באדר תשס''ז    13:58   20.02.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מה קורה עם הרכוש היהודי העתיק בחברון?  

 
  
עשרות שוטרי יס"מ פרצו היום בבקר יום ב' (ר"ח אדר תשס"ז) לשתי דירות בשכונת אברהם אבינו בחברון כדי "לחקור" את תושביהן. מה באמת קורה שם?
הסיפור מתחיל אי שם במאה השש עשרה. לחברון מגיעה קהילה של יהודים מגורשי ספרד, קונים חלקת קרקע גדולה במרכז העיר העתיקה, ומקימים בה את הרובע היהודי, בו התנהלו חיי קהילת חברון במשך מאות שנים. במרכז הרובע הצפוף ניצב בית הכנסת העתיק אברהם אבינו.
במאה ה-19 הצטרפו האשכנזים – חסידי חב"ד; הם הגיעו לרובע, התיישבו בו, והקימו בית כנסת. מאורח יותר רכשו יהודים קרקעות ובנו בתים מחוץ לרובע, בתחומי הקסבה ומערבית לה. כך נבנו בית רומנו, המרכז הרפואי בית הדסה, ועוד.

רצף החיים של הקהילה היהודית בחברון נקטע באכזריות בפרעות תרפ"ט - 1929. 67 יהודים נרצחו, השאר גורשו, ובתיהם נשדדו ע"י הערבים. בשנות ה-50 החריבו הירדנים את הרובע היהודי, על בתי הכנסת, בתי המגורים והמסחר. על חלק משטח הרובע נבנה שוק סיטונאי, וחלקו שימש כשירותים ומזבלה. בית הכנסת אברהם אבינו הפך לגל אשפתות וחורבות, ועליו התמקם דיר בהמות של ערבי סמוך.
לתהליך הזה נתנו הירדנים מסגרת "חוקית": הם הגדירו את יהודי קהילת חברון העתיקה כ"אויב ציוני", שדין רכושו להיות מופקע, וזאת למרות שיהודי חברון ברובם לא היו ציונים, והם לא היו אויב של איש. הם נרצחו ב-1929, בטרם קמה מדינת ישראל. כיצד הם הפכו בדיעבד ל"אויב ציוני", עשרים שנה אחרי שנטבחו וגורשו? אללה יודע. בכל אופן, רכוש יהודי חברון הופקע, נחרב, נהרס, וחלקו הושכר ע"י הכובשים הירדנים לערבים שונים. חלקם בנו עליו חנויות או מחסנים, או דירי בהמות.

הסיפור קיבל תפנית ב-1967. צה'ל נכנס לחברון, ומדינת ישראל קובעת את החוקים. לכאורה, מה שהיה ברור שיקרה הוא החזרת הרכוש היהודי לבעליו, שיקום בתי הכנסת, ומחיקת תוצאות החורבן והטרור; אך זה לא קרה. ממשלת ישראל המשיכה בנוהל הירדני, והמשיכה להפקיע את רכוש אזרחיה – היא כ..."רכוש אויב". הערבים – אלו שרצחו את היהודים, או יורשיהם – המשיכו להחזיק ברכוש קרבנותיהם, הפעם בגושפנקה חוקית של המדינה שמתיימרת לייצג את העם היהודי. הערבי שדיר הבהמות שלו מוקם על חורבות בית הכנסת אברהם אבינו – המשיך, אלא שהוא כבר נשא בכיסו חוזה שכירות משטח מטעם... הממשל הצבאי הישראלי.

המצב הזה נמשך שנים. רק מסירות של בודדים, כמו הרב לוינגר או פרופ' טבגר ז"ל הביאו לשינוי- קטן אמנם, אך משמעותי. חלק מהבתים נגאל נבנה ויושב ביהודים, בית הכנסת אברהם אבינו נבנה מחדש אחרי מאבקים רבים, ועוד; אך ישנו עדיין רכוש יהודי רב, ריק מאדם, שמוגדר כמושכר לערבים. כזה הוא השוק או החנויות המדוברות. הנציגים הרשמיים של קהילת חברון העתיקה –"כוללות הספרדים מגן אבות" - העניקו אותו למתיישבי חברון המוכנים לקבל על עצמם את המשימה לבנות מחדש את הבתים ולשכן בהם יהודים. זהו רצונם האמיתי של ניצולי הקהילה, וזוהי משימה בה תומך כל אדם בר דעת ושוחר צדק. הבעיה היא שבממשלת ישראל קשה מאד למצוא דעת, וכמעט אי אפשר למצוא צדק. מערכת ה"צדק" עושה כל מה שביכולתה למרר ליהודים את החיים ולא לאפשר להם לקבל את הרכוש היהודי, לגאול אותו ולבנות אותו. למדיניות זו עוזרים ארגוני השמאל הקיצוני, החל מ"האגודה לזכויות האזרח" ושמאלה, המקבלים הרבה כסף אירופי וערבי, כדי להטריד, להסית ולעורר פרובוקציות נגד יהודים בחברון. הם שלחצו על המשטרה לבצע "פשיטה" כדי "לחקור" מה עושים שם היהודים, בבתים וברכוש היהודי...

למרות הכל, יהודי חברון מעודדים מגל הזדהות ענק – דוקא בגלל ההסתה, מתנועת תיירות וביקורים גוברת, ובטוחים, כי אחרי הכל הכל בעזרת ה', חברון מאז ולתמיד.

נעם ארנון



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  חברון חייבת לשוב לידי ישראל והרכוש העתיק ליהודים יוסף אבוטבול 23.02.07 19:03 1

     
יוסף אבוטבול
גולש אורח
אור ליום שבת ו' באדר תשס''ז    19:03   23.02.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. חברון חייבת לשוב לידי ישראל והרכוש העתיק ליהודים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
כי זה לא יתכן שהערבים יגזלו רכוש ואנחנו נשתוק על זה שנים על שנים. לא בשביל זה קמה מדינת ישראל



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות