גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #20696 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 20696   
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות, 368 מדרגים, 706 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ב' באב תשע''ז    05:11   25.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

גדולי ישראל - רבי אהרן קוטלר  

 
  
אהרן קוטלר 1892-1962 - אנציקלופדיה יהודית - דעת


רבי אהרן קוטלר היה ראש ישיבת קלצק ולייקווד. ממנהיגי אגודת ישראל באמריקה.

נולד בשנת תרנ"ב (1892) לאביו ר' שניאור, למד בישיבת "כנסת ישראל" בסלובודקה, והפליא בהתמדתו, בתפיסתו המהירה ובחריפותו. בשנת תרע"א (1911) הגיע לסלוצק והמשיך שם בלימודיו. כבר אז, בהיותו בן 19 שנה שימש גם כמלמד. לפני פרוץ המלחמה ב-1914, נשא לאישה את בתו של רבי איסר זלמן מלצר. מאז התחיל להשתתף בהנהלת הישיבה וגם בשיעורים, למרות גילו הצעיר - 22 שנה. מ-תרע"ז היה מגיד שיעורים בקביעות. הוא עזר גם לחותנו, רבה של סלוצק, בהנהלת העדה, בבעיות הקהילה, והצליח בעסקנותו הציבורית.

בימי המהפכה הקומוניסטית סבלה הישיבה מפגעי הזמן, ואחרי כן מעמדתם העוינת של היבסקצים. בראשותו של רבי אהרן עזב חלק ניכר מן התלמידים את סלוצק ועבר לקלצק ע"י גבול רוסיה, שמה חודשה הישיבה ב-1921.

בתקופת קלצק הגיעה הישיבה לשיאה, בכמות ובאיכות. הישיבה התפתחה מהר והייתה למרכז התורה, מן הגדולים בפולין, בתקופת הפריחה של הישיבות בפולין, הייתה שניה במספר תלמידיה לישיבת מיר. בשיטת הלמודים הייתה מקורית ומיוחדת. כשנתיים תרפ"ג-תרפ"ה (1925-1923), כיהן בתור ריש מתיבתא. גם רבי איסר זלמן שהגיע באותה שנה, תרפ"ג, מרוסיה ושהה שם עד שעלה בשנת 1925 לא"י.

כדי להקל על מצבה הכספי של הישיבה ביקר רבי אהרן ב-1933 באנגליה, וב-1936 בארה"ב, שם שהה 11 חדשים. מלבד במגבית, עסק אז רבי אהרן גם בעניינים רוחניים. מתוך תחושת אחריות ציבורית התעניין אז במצב למוד התורה בישיבות המעטות, שהתקיימו אז באמריקה. הוא טכס עצה יחד עם הרב שרגא פייבל מנדלוביץ, מנהלה של ישיבת "תורה ודעת" בברוקלין, נ. י. והציע לו לייסד מעין "כולל" או "בית מדרש עליון", רחוק משאון העיר, בעיירה קטנה. המוסד היה צריך לשים לנגד עיניו לא חנוך רבנים, אלא גדולי תורה מבין התלמידים המצוינים ביותר של ישיבות אחרות. על אלה היה להקדיש את כל עתותיהם ומרצם ללמוד התורה, ותורה בלבד.

הסכומים שאסף בארה"ב ביססו את קיומה של הישיבה, ואפשרו את התפתחותה והגדלת מספר תלמידיה. רבי אהרן היה הכוח המושך לישיבה. לשיעוריו יצאו מוניטין בכל המדינה.

יחד עם זה עסק בעבודה ציבורית, השתתף ביסוד "ועד הישיבות" בווילנה בשנת 1925, ועבד בצוותא עם ה"חפץ חיים", רבי חיים עוזר גרודזנסקי ורבי אלחנן ווסרמן בכל ענייני הכלל, בייחוד באגודת ישראל, בה תפס מקום בראש במועצת גדולי התורה. השתתף בכנסיות גדולות של האגודה ובועידות ארציות של הסתדרות זו בפולין. לעתים קרובות ביקר בוורשה להתייעצויות שונות בעניינים שוטפים.

רבי אהרן הוכיח תמיד, עוד בסלוצק, ערנות לענייני הכלל והתעניינות בכל המתרחש בעולם היהודי. הייתה לו דעה ברורה על בעיות הזמן, ולא היסס אף פעם להביעה. הוא התעלה והיה לאחד המנהיגים הפעילים ומוכרים ביותר ביהדות החרדית בפולין.

רבי אהרן קוטלר התנגד לעליית תלמידיו לארץ ישראל.

זכרונות משה חיגר על לימודיו בישיבת קלצק ויחסיו עם ראשי הישיבה

מרצו והתמסרותו היוצאים מן הכלל באו לידי ביטוי במיוחד בשנות השואה. במלחמת העולם השניה יזם רבי אהרן פעולות הצלה וכן היה פעיל ב"ועד ההצלה" ע"י אגודת הרבנים בארה"ב וקנדה. הוא נמנה עם הקבוצה שנמלטה מאירופה לסין, שם שהה בתקופת מלחמת העולם השנייה.

באמריקה
ר' אהרן קוטלר הגיע לארה"ב באפריל 1941. ומיד התחיל בעבודת עזרה לתלמידיו שהיו מפוזרים בארצות וחלקי תבל שונים, מסאמארקאנד באוזבקיסטאן עד שנחאי בסין וטיהרן בירת פרס. הוא הרחיב את הפעולה של "ועד ההצלה", והקיף את בני התורה בארצות שונות, שהיו זקוקים לעזרה והצלה.

בינתיים התחילו להגיע לארה"ב קמעא קמעא תלמידי קלצק לשעבר. אז נגש הרב אהרן קוטלר לחדש את הישיבה. למקום מושבה בחר במקום שקט בעיר לייקוואוד ניו-ג'רסי, רחוקה משאון הכרך ניו-יורק, אך די סמוכה לה, כדי לקיים קשר מתאים בין קבוץ יהודי גדול זה לבין הישיבה.

אחרי פסח תש"ג נפתחה הישיבה בלייקוואוד, ששמה נקרא "בית מדרש גבוה באמריקה". גרעינה היו בחורים ואברכים מתלמידי קלצק שרצו להמשיך בלימודיהם.

מטרתו של ר' אהרן הייתה לחדש את הנוסח הישן של סלוצק וקלצק, להחיות את הסגנון של ישיבות ליטא ודרכן בלמוד התורה. הוא שאף להתחיל תקופה חדשה בתנועת הישיבות באמריקה. רצה להרבות לומדים מופלגים, גדולים בתורה, שיאירו את היהדות במשנתם, שישפיעו וידריכו ביראת השם, בלימודיהם ובעצם דוגמתם, שיסללו דרך חדשה בלמוד התורה ובהרבצתה באמריקה.
לייקווד הייתה - לישיבה לראשי ישיבות.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  הרב אהרן קוטלר גבעתי 25.07.17 05:17 1
  ליום פטירתו גבעתי 11.11.18 05:06 2
  היום חל יום פטירתו גבעתי 18.11.20 05:02 3
  היום חל יום פטירתו גבעתי 07.11.21 05:28 4
  יישר כוח עברי 08.11.21 17:53 5
  היום חל יום פטירתו גבעתי 26.11.22 23:14 6
  היום חל יום פטירתו גבעתי 15.11.23 04:58 7

     
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות, 368 מדרגים, 706 נקודות.  ראה משוב
יום שלישי ב' באב תשע''ז    05:17   25.07.17   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. הרב אהרן קוטלר  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  
רבי אהרן קוטלר - מתוך ויקיפדיה

תאריך לידה ה'תרנ"ב - מקום לידה סוויסלוץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פטירה ב' בכסלו תשכ"ג (בגיל 70 בערך) - מקום פטירה ניו יורק
תאריך לידה לועזי 1892
תאריך פטירה לועזי 29 בנובמבר 1962
מקום פעילות פולין, ארצות הברית, ישראל
השתייכות חרדים ליטאים
תחומי עיסוק ראש ישיבת לייקווד
תפקידים נוספים נשיא מועצת גדולי התורה באמריקה, נשיא החינוך העצמאי
חיבוריו משנת ר' אהרן

הרב אהרן קוטלר (תרנ"ב; 1892 - ב' בכסלו תשכ"ג; 29 בנובמבר 1962) היה ראש ישיבת קלצק בפולין, ולאחר מכן מייסדה וראשה של ישיבת לייקווד בארצות הברית, נשיא מועצת גדולי התורה בארצות הברית וממנהיגי הציבור החרדי במדינה זו.

תולדות חייו
נולד בסוויסלוץ' (היום בבלארוס) בשנת ה'תרנ"ב (1892), לרב שניאור זלמן פינס שהיה רב המקום. את שם המשפחה "קוטלר" אימץ מקרוב משפחה כדי להימנע מגיוס לצבא הרוסי. בילדותו ידע בעל פה את כל כ"ד ספרי התנ"ך. בגיל 11 נשלח ללמוד אצל הרב זלמן סנדר כהנא שפירא בקרינקי. לאחר שהתייתם מהוריו בגיל צעיר התאכסן אצל קרוביו במינסק, שם הכיר את הרב רפאל ראובן גרוזובסקי שהשפיע עליו ללמוד בישיבת כנסת ישראל. הוא נכנס ללמוד בישיבה בגיל 13, ועקב כשרונותיו הצטרף לשיעור של הבחורים המבוגרים. הסבא מסלבודקה התבטא כי "כדאי להחזיק את כל התלמידים בישיבה ולו כדי ליצור את הסביבה בשביל 'אהר'לה סוויסלוצ'ר'". בשנת תרס"ח (1908) שלח הסבא מסלבודקה קבוצת תלמידים מובחרים מישיבתו, ובהם אהרן קוטלר, כדי לשוחח עם קבוצת רבנים ידועים שביקרו בקובנה ובהם הרב חיים סולובייצ'יק והרב מאיר שמחה כהן. לאחר שהרב סולובייצ'יק התרשם ממנו הוא התבטא עליו: "מזה ארבעים שנה לא נזדמן לי לפגוש עילוי כמותו", והרב מאיר שמחה כהן התבטא: "זה הקטן גדול יהיה כרבי עקיבא איגר בדורו". לימים התבטא עליו הרב סולובייצ'יק באוזני הרב ברוך דב ליבוביץ: "הוא נראה כאחד מאלה שהעולם יעמוד עליהם".

בגיל 22, גיל צעיר יחסית לנהוג אז, נישא לחנה פרל בתו של הרב איסר זלמן מלצר, גיסו של ראש ישיבת סלובודקה הרב משה מרדכי אפשטיין. הרב מלצר מיהר לסיים את השידוך לפני שאחר יקדים אותו. לאחר נישואיו החל ללמד בישיבת עץ חיים בסלוצק שבראשה עמד חמיו. לאחר כשבע שנים נמלט מהקומוניסטים עם חלק ניכר מתלמידיו לעיר קלצק וישיבתו, ישיבת קלצק, גדלה.
הרבי אהרון קוטלר היה שותף בהקמת ועד הישיבות בשנת תרפ"ד (1924). בשנת תרצ"ו (1936) ביקר באנגליה ובארצות הברית במסגרת מסע גיוס כספים למען הישיבה, וכבר אז תכנן להקים בארצות הברית כולל אברכים ללימוד גמרא ברמה גבוהה.
בשנת ת"ש (1940), לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, עברה הישיבה לוילנה בעקבות הידיעות על כך שהיא עומדת להימסר לשלטון הליטאים, וזמן קצר אחר כך, בהוראת הליטאים, עברה לעיירה הליטאית יאנובה, עד סגירתה בחודש שבט. באותה שנה הצליח הרבי קוטלר להימלט ליפן דרך סיביר, כשחלק מתלמידיו לא ניצלו מסלול הצלה זה, ומשם הגיע לניו יורק והתיישב בשכונת בורו פארק. בשנתיים הראשונות לבואו לארצות הברית הקדיש את זמנו להצלת בני הישיבות שנשארו תחת השלטון הקומוניסטי ולאחר מכן תחת הכיבוש הגרמני. היה חבר פעיל בוועד ההצלה שעל ידי רבני אמריקה שעסק בהצלת יהודים. בתקופה זו מסר שיעורים מעטים בלבד, בענייני סדר זרעים, בישיבת תורה ודעת וישיבת חפץ חיים.

בשנת תש"ג (1943) לאחר הפסח הגה את רעיון הקמת הישיבה, ולשם כך בחר בלייקווד - עיירת נופש באותם הזמנים, מתוך כוונה להרחיק את הישיבה משאונה של העיר הגדולה ניו יורק, ובתקווה שהיהודים האמידים הנופשים בה יתרמו את כספם לישיבה. בסוף ימיו מנתה הישיבה כ-120 תלמידים. (ב-2012 מנתה הישיבה כ-6500 תלמידים ואברכים)
הרב אהרון קוטלר נפטר בב' בכסלו תשכ"ג-1962. על שמו שכונת רמת אהרן בבני ברק.

פעילות ציבורית
בקיץ 1937 בכנסייה הגדולה השלישית של אגודת ישראל במרינבד היה הרב קוטלר אחד ממנהיגי המתנגדים בקרב גדולי התורה להצעה להביע תמיכה בהקמת מדינה יהודית. עם זאת, לאחר הקמת המדינה, תמך בהשתתפות בבחירות ואף הגיע לישראל כדי להשפיע בכיוון זה.
הרב קוטלר גם היה ידוע בהסתייגותו החריפה מתנועת חב"ד שהתגבשה מחדש באמריקה, ובמיוחד מן הרמזים ה"משיחיים" במשנתו של הרבי מלובביץ', הרב מנחם מנדל שניאורסון

הרב קוטלר נחשב לאחד ממנהיגי היהדות החרדית של אמריקה. הוא היה נשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל באמריקה, עמד בראש ועדת הרבנים של "תורה ומסורה" והיה חבר בוועד הפועל של אגודת הרבנים של ארצות הברית וקנדה. הוא התמסר לביסוס החינוך העצמאי בארץ ישראל, ועמל לגייס כספים עבורו. אחרי פטירת חותנו הרב איסר זלמן מלצר ירש את ראשות ישיבת "עץ חיים" בירושלים, ומדי פעם נהג לבקר ולמסור שיעורים בישיבה, תוך שהוא ממשיך להתגורר באמריקה.
הרב קוטלר היה מראשי המצדדים בגישה המסורתית ללימוד התורה ללא עירוב של לימודי חול - דבר שהיה חדש באמריקה. לדעתו, מצב לימוד התורה התדרדר בעקבות חורבן היהדות במלחמת העולם השנייה, ועל כן יש לעודד צעירים להתמסר ולהקדיש את חייהם ללימוד התורה, ולתמוך בהם מבחינה כספית.

מצבתו
על מצבתו נכתב:
רבינו הגדול שר התורה ועמוד היראה רבן של ישראל צדיק יסוד עולם, הקים עולה של תורה בדורו והאיר יובל שנים עיני ישראל באור תורתו חסידותו, עורך מערכות ומיישר הדורים מפרק הוויות ומפרק שברים, קברניט נאמן, לוחם מלחמתה של תורה, גודר גדר ועומד בפרץ, עשה מעשי חייא ונתן נפשו על קיומה של תורה בישראל בגולה ובאה"ק ובארץ הקודש), על עבודת הצלה בשנות הזעם ת"ש-תש"ה, ועל מעשה החסד לכלל ולפרט, החזיר עטרה ליושנה להעמיק ולהרחיב גבולות לימוד התורה בטהרתה ובקדושתה בארצות הברית על ידי בית מדרשו בלייקווד, ועל ידי השפעתו קיבץ וריבץ תלמידים לאלפים בישיבתו בקלצק ובירושלים עיה"ק עיר הקודש) בישיבת עץ חיים.

משפחתו
הרב קוטלר השאיר אחריו בן - הרב שניאור, ובת - שרה שוורצמן, שהייתה נשואה לרב דב שוורצמן, ראש ישיבת בית התלמוד. בנו ירש את מקומו בראשות ישיבת לייקווד. אחר פטירתו של הרב שניאור מונה בנו הרב אריה מלכיאל קוטלר לראשות הישיבה, כשלצדו שלושה ראשי ישיבה נוספים: הרב דוד שוסטל, חתנו של הרב שניאור, ושני חתניה של הרבנית שרה שוורצמן, בתו של הרב אהרן קוטלר: הרב ירוחם אולשין והרב ישראל ניומאן. בנה הראשון של הרבנית שוורצמן, הרב יעקב אליעזר, מכהן כראש ישיבת לייקווד-מזרח שבשכונת רמות בירושלים. בנה השני, הרב זבולון, הוא ראש כולל של "קרן וולפסון" בירושלים. נכדו אהרן, הקרוי על שמו, הוא מנהל הישיבה.

ספריו
בנו הרב שניאור הקים מכון להוצאת כתבי אביו הנקרא "מכון משנת רבי אהרן" בראשות הרב צבי רוטברג. סדרת ספריו נקראת "משנת רבי אהרן" והיא כוללת 19 ספרים (10 על מסכתות הש"ס, 2 ספרי שו"ת, 1 הלכות שכנים, 4 מוסר, 2 תנ"ך).

מתלמידיו
הרב יהושע יגל
ד"ר ישראל בורגנסקי
הרב אפרים זוריבין
הרב שלמה ליב ברעוודה
הרב משה הלל הירש
הרב הלל זקס
הרב שלמה קורח
הרב מרדכי פרידלנדר



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות, 368 מדרגים, 706 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ג' בכסלו תשע''ט    05:06   11.11.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. ליום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות, 368 מדרגים, 706 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי ב' בכסלו תשפ''א    05:02   18.11.20   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות, 368 מדרגים, 706 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ג' בכסלו תשפ''ב    05:28   07.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
עברי
חבר מתאריך 12.1.21
217 הודעות
יום שני ד' בכסלו תשפ''ב    17:53   08.11.21   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. יישר כוח  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות
יום שבת ב' בכסלו תשפ''ג    23:14   26.11.22   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
41410 הודעות
יום רביעי ב' בכסלו תשפ''ד    04:58   15.11.23   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. היום חל יום פטירתו  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות