קבוצות דיון
בית המדרש
נושא #22922
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
373
חבר מתאריך 26.12.17
3057 הודעות, 35 מדרגים, 69 נקודות. ראה משוב | יום שלישי כ''ג באייר תשע''ח
23:33 08.05.18 |
|
האם דברי המדרש נאמרו על דורנו?
|
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 24.05.18 בשעה 05:27 על-ידי גבעתי (מפקח) א"ר יצחק: שנה שמלך המשיח נגלה בו כל מלכי אומות העולם מתגרים זה בזה: מלך פרס מתגרה במלך ערבי והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם וחוזר מלך פרס ומחריב את כל העולם וכל אומות העולם מתרעשים ומתבהלים ונופלים על פניהם, ויאחוז אותם צירים כצירי יולדה, וישראל מתרעשים ומתבהלים, ואומר: להיכן נבוא ונלך? ואומר להם: בני, אל תתיראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם. מפני מה אתם מתיראים? אל תיראו הגיע זמן גאולתכם, ולא כגאולה ראשונה גאולה אחרונה, כי גאולה ראשונה היה לכם צער ושעבוד מלכויות אחריה, אבל גאולה אחרונה אין לכם צער ושעבוד מלכיות אחריה.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
האשכול |
מחבר |
תאריך כתיבה |
מספר |
לקהילה עניתי על זה: |
חייא |
09.05.18 13:05 |
1 |
תודה רבה! |
me אני |
13.05.18 21:36 |
2 |
לא התחיל שום תהליך גאולה |
אלי סקופר |
14.05.18 10:51 |
3 |
עיניים להם ולא יראו... |
חייא |
14.05.18 10:58 |
4 |
מה אפשר לצפות מזה שרואה חיוביות בזה ששמחים שהמדינה זכתה שנציגה שלה שרה יותר יפה מהגויים. |
אלי סקופר |
14.05.18 11:11 |
5 |
יש כדורים 💊 בשביל לטפל בתחושות שאתה מתאר |
חייא |
14.05.18 11:22 |
6 |
אמר רב הקהילה הצדיק |
אלי סקופר |
14.05.18 11:52 |
7 |
ברוך ה' שגדלתי בציבור שעובדים את הקב''ה ולא את הסביבה... |
חייא |
14.05.18 11:56 |
8 |
עשיתי חשבון נפש והגעתי למסקנה שפגעתי בך בדברים שאינם קשורים לויכוח בינינו |
אלי סקופר |
20.05.18 21:08 |
49 |
שלוש השבועות לא נפסק להלכה!!! אתה יודע כמה גמרות יש שלא נפסקו? |
אחד מהשורה |
15.05.18 09:56 |
27 |
שבועה שהשביע הקב''ה לישראל. מה שייך לא נפסק. |
אלי סקופר |
18.05.18 10:52 |
48 |
ראובן הוא יהודי שאינו שומר מצוות שבין אדם למקום |
ירושלמי ציוני |
14.05.18 12:49 |
9 |
לפי המצב היום, אני מעדיף שיהיה בארץ ישראל בכדי שלא יתבולל בין העמים |
אלי סקופר |
14.05.18 15:19 |
12 |
למה אין קשר? |
ירושלמי ציוני |
14.05.18 18:36 |
18 |
בנוסף המדרש כותב בפירוש |
חייא |
14.05.18 18:40 |
19 |
אחרי שהציונות חילנה את רוב העם יצא דבר טוב אחד שיש פחות התבוללות. |
אלי סקופר |
14.05.18 19:04 |
20 |
לא הציונות חילנה, אלא תהליכים היסטוריים אחרים |
ירושלמי ציוני |
14.05.18 19:15 |
24 |
כמעט בכל עיר ועיירה יהודית באירופה היו סניפים של חובבי ציון ודומיהם |
אלי סקופר |
15.05.18 08:03 |
25 |
עובדתית סדר הדברים היה הפוך. תהליך החילון היה חלק מגורמי התנועה הציונית |
ירושלמי ציוני |
15.05.18 09:49 |
26 |
יכול להיות שאני טועה, אבל כמדומני שעד הציונות היה מגמת זניחת הדת קטנה הרבה יותר. |
אלי סקופר |
15.05.18 10:55 |
29 |
לא לחינם החת''ם סופר כתב - הרבה לפני הציונות: |
ירושלמי ציוני |
15.05.18 18:13 |
31 |
שוב, לא כתבתי שזה לא היה קיים לפני כן. |
אלי סקופר |
15.05.18 19:06 |
32 |
מענין איך כש'סתם זרקת' יצאו דווקא המספרים האלה... :-) וברצינות: |
ירושלמי ציוני |
15.05.18 20:20 |
33 |
א. החת''ס מן הסתם ראה זאת כראייה היסטורית במידה ולא יעצרו זאת. ברור שבתקופתו זה רק התחיל. |
אלי סקופר |
16.05.18 11:18 |
36 |
גם בבית שני הם הרגישו שלא היתה גאולה |
פיניקית |
14.05.18 14:21 |
10 |
בית שני הייתה גאולה על פי ה' ביד הנביא עזרא. |
אלי סקופר |
14.05.18 15:16 |
11 |
ולמרות זאת... היה משבר אמוני סביב העובדה שאנשים לא ראו זאת כגאולה |
פיניקית |
14.05.18 16:16 |
13 |
בבית שני הייתה גאולה למרות שלא היה שלטון עצמאי ברוב הזמן |
אלי סקופר |
14.05.18 17:19 |
14 |
אתה לא מתייחס למה שכתבתי |
פיניקית |
14.05.18 17:30 |
15 |
לפי פשטות הפסוק ורוב הראשונים בימי בית שני לא צמו בט' באב, רואים שהם כן ראו זאת כגאולה. |
אלי סקופר |
14.05.18 17:42 |
16 |
גם היום הרוב לא צמים בתשעה באב... |
ירושלמי ציוני |
14.05.18 19:05 |
21 |
איזה פסוק? |
פיניקית |
15.05.18 10:03 |
28 |
בזכריה |
אלי סקופר |
15.05.18 10:58 |
30 |
לפי פשט הפסוק, מדובר בנבואה עתידית |
פיניקית |
15.05.18 22:15 |
34 |
ברור שזאת לא הייתה גאולה כפי שרצו |
אלי סקופר |
16.05.18 11:11 |
35 |
אני לא מתווכחת שאחרי החורבן ראו את תקופת בית שני כגאולה |
פיניקית |
18.05.18 06:31 |
37 |
שוב, עצם זה שלא צמו בתשעה באב (היום צמים) מראה שהם הסתכלו על זה כגאולה. |
אלי סקופר |
18.05.18 07:20 |
38 |
''אין בין העוה''ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד'' |
פיניקית |
18.05.18 10:01 |
39 |
זה אומר שבימות המשיח לא יהיה שעבוד מלכויות. |
אלי סקופר |
18.05.18 10:03 |
40 |
לא... |
פיניקית |
18.05.18 10:13 |
41 |
אתה לא חושב שארוע כזה עיקרי בשלב הגאולה היה צריך להיות כתוב באיזה מקום ? |
אלי סקופר |
18.05.18 10:17 |
42 |
באמת מוזר שאין אף מקור שמדבר על בניין ופריחת הארץ, קיבוץ גלויות, עצמאות מדינית |
פיניקית |
18.05.18 10:24 |
43 |
בכל חז''ל מוזכר שקיבוץ גלויות יהיה ע''י משיח ואחרי שעם ישראל יחזור בתשובה. |
אלי סקופר |
18.05.18 10:31 |
44 |
אז אתה תחכה לקיבוץ גלויות האמיתי שהובטח לך |
פיניקית |
18.05.18 10:34 |
45 |
סגור. |
אלי סקופר |
18.05.18 10:35 |
46 |
חג שמח |
פיניקית |
18.05.18 10:45 |
47 |
אל תתייחסי אליו |
חייא |
20.05.18 21:10 |
50 |
ובכל זאת אני מתנצל על ההעלבות. אינני רוצה שתהיה עלי קפידא מת''ח. |
אלי סקופר |
20.05.18 21:32 |
51 |
אתה לא צריך אישור שלי |
חייא |
21.05.18 00:33 |
52 |
קראתי מה כתבו עליו גדולי הדור בספר משכנות הרועים. |
אלי סקופר |
21.05.18 08:55 |
53 |
מכיר |
חייא |
21.05.18 13:12 |
54 |
מזכיר לי את החבדני''ק |
אלי סקופר |
21.05.18 14:39 |
55 |
אתה מנסה לתת הסבר למה שלא ניתן להסביר |
ירושלמי ציוני |
22.05.18 22:20 |
56 |
אני לא מתיימר להצביע על מה בדיוק זה קרה. אני רק אומר בדרך אפשר על מה שכתוב בחז''ל. |
אלי סקופר |
23.05.18 11:05 |
57 |
השאלה איזה חטא |
פיניקית |
23.05.18 11:33 |
58 |
חטאים של מליון וחצי תינוקות שנרצחו? |
ירושלמי ציוני |
23.05.18 12:57 |
59 |
מיליון וחצי ילדים (כולל תינוקות) התכוונת |
אלי סקופר |
23.05.18 15:53 |
60 |
הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת |
ירושלמי ציוני |
23.05.18 18:16 |
61 |
מה מוסרי בזה שאין לו תשובה ? |
אלי סקופר |
23.05.18 19:09 |
62 |
כי הוא לא כולל נסיון להגיד שרצח המוני של תינוקות הוא צודק, מוסרי או ראוי בכל דרך |
ירושלמי ציוני |
23.05.18 20:16 |
63 |
רק מי שחושב שחיים רק פעם אחת ואין חיים אחרי המוות, זה לא יכול להסתדר לו מוסרית. |
אלי סקופר |
24.05.18 11:24 |
64 |
זה לא מה שהגמרא אומרת (היא לא מדברת על העולם הבא בקטע הזה): |
ירושלמי ציוני |
24.05.18 13:13 |
65 |
ככה אני הבנתי את כוונת הגמרא כפי שאומרת מפורש במקום אחר |
אלי סקופר |
24.05.18 14:34 |
66 |
במהלך השבת חשבתי קצת על הנושא |
אלי סקופר |
26.05.18 21:15 |
67 |
לכבוד הוא לי, אבל עדיין אני מתקשה להבין אותך |
ירושלמי ציוני |
28.05.18 08:26 |
68 |
שים לב מה שהבדלתי בין התינוקות למבוגרים הצדיקים |
אלי סקופר |
28.05.18 08:37 |
69 |
לא הגבתי בתחילה, כי סברתי שאנו חוזרים על עצמנו, ולאסברתי שיש לי מה להוסיף לדיון, |
ירושלמי ציוני |
29.05.18 17:49 |
71 |
זה לא סותר. קודם כל כי גם הכותבים אודותיה לא חולקים על מאמרי חז''ל בעניין עולם הבא. |
אלי סקופר |
29.05.18 18:26 |
72 |
אתה מודע לחומר האנושי שעלה עם עזרא? |
חייא |
14.05.18 18:13 |
17 |
מה אתה ממשיך להתווכח עם פסיכי שצריך כדורים ? |
אלי סקופר |
14.05.18 19:07 |
22 |
הכדורים זה לא כי אתה פסיכי זה לעידוד ותוספת שמחה ואופטימיות |
חייא |
14.05.18 19:10 |
23 |
אלא מה? לעוד 2000 שנה בגלות ח''ו ?! |
שליטא |
28.05.18 13:45 |
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום שלישי א' בסיון תשע''ח
18:13 15.05.18 |
|
31. לא לחינם החת''ם סופר כתב - הרבה לפני הציונות:
בתגובה להודעה מספר 29
|
"הצרה היא בהיפך, שהמלכות נותנת חירות לישראל ומגביהתם ומקרבתם והיא צרה גדולה מראשונה, שבעוונותינו הרבים כל מגמת ישראל אז להתקרב אל שרי מלוכה וללכת בחוקותיהם ולעזוב תורה ומצוות מרצונם"ולא לחינם בשנת 1781 - הרבה לפני הציונות - כתב הרב רפאל כהן: "תפקידי העיקרי הוא להדריך את הקהילה הנתונה להשגחתי בדרכי עבודת אלוהים ואהבתו, ולסכל את המחשבה החופשית ואת אי הדתיות שלדאבון הלב מתפשטות באומתנו כמו בדתות אחרות" וגם אחרי שהתחילה התנועה הציונית, לא לחינם המשך חכמה כתב - בפירושו לפרשת בחוקותי על - "הישראלי בכלל ישכח מחצבתו ויחשב לאזרח רענן, יעזוב לימודי דתו, ללמוד לשונות לא לו, יליף ממקלקלתא ולא יליף מתקנתא, יחשוב, כי ברלין היא ירושלים" - זה לא על ציוני, כמובן. אני לא מכיר מספרים, אבל אני מכיר את התהליכים שארעו ומועדם; והם כפי שתיארתי לעיל. אתה יכול לקרוא גם כאן: https://www.haaretz.co.il/literature/1.1198381 (אגב, מקור זה הוא אגב צאת ספר ששמו "שורשי החילון: מתירנות וספקנות ביהדות המאה ה-18") |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום שלישי א' בסיון תשע''ח
20:20 15.05.18 |
|
33. מענין איך כש'סתם זרקת' יצאו דווקא המספרים האלה... :-) וברצינות:
בתגובה להודעה מספר 32
|
א. כשהחת"ם סופר כותב "כל מגמת ישראל" - זו ראיה לתופעה רחבה.ב. בלינק שהבאתי בתגובה האחרונה, על יסוד המחקר של פרופ' פיינר נכתב "בשליש האחרון של המאה ה-18 (כלומר הרבה לפני התנועה הציונית - י.צ.)המרידה בדת והספקנות נהפכו מנחלתם של בודדים למגמה של ציבור רחב, ולרבנים באירופה נעשה ברור שהקרב, מבחינתם, אבוד" (אין בידי את הספר עצמו - אני לא יודע אם שם יש מספרים מדויקים או משוערים). ג. וזה מוביל לנקודה חשובה בה להבנתי ולדעתי אתה טועה: מדבריך עולה שמה שהיה לאחר שהתנועה הציונית החלה לקנות אחיזה בעם, הוא גם כתוצאה הימנה. זה היקש שגוי. אם היה תהליך שגרם גם לחילון וגם הביא בסופו של דבר לציונות - אזי הדעת נותנת כי גם לולא הציונות תהליך החילון היה נמשך. כלומר הציונות היא לא גורם לחילון. לכל היותר - לשיטתך - האיצה אותו במידה מסוימת. לעומת זה, אין ספק כי מהצד השני, הציונות מנעה התבוללות גמורה של אותם יהודים שאחרת היו חושבים כי ברלין היא ירושלים. איך אמר הרצל בנאומו הפותח את הקונגרס הציוני הראשון? - "הציונות היא שיבה אל היהדות עוד לפני השיבה אל ארץ-היהודים". אז נכון, הוא לא דיבר על 'יהדות' כפי שאתה תופס אותה, אלא במובן לאומי; אבל גם אתה הסכמת שעדיף שראובן יהיה בארץ ולא בגולה... |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות, 180 מדרגים, 360 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ב' בסיון תשע''ח
11:18 16.05.18 |
|
36. א. החת''ס מן הסתם ראה זאת כראייה היסטורית במידה ולא יעצרו זאת. ברור שבתקופתו זה רק התחיל.
בתגובה להודעה מספר 33
|
ב. מגמה של ציבור רחב, מראה שעדיין זה לא היה מגמת הרוב.ג. כפי שקראתי בספרים בכל עיר ועיירה יהודית של אירופה המזרחית היו סניפים של חובבי ציון שסחפו את הצעירים שהיו מבתים חרדיים שלא שלחו את ילדיהם למוסדות שלמדו השכלה, אבל התנועות משכו את הצעירים וכך הם ירדו מהדרך. שוב, אין בידי נתוני אמת, אם תוכיח לי שטעיתי, אודה על האמת. ד. גם אם נניח שאתה צודק, והציונות לא הוסיפה אפילו חילוני אחד (כי גם ככה הם כבר היו חילונים) לכלל ישראל, ובעקיפין מנעה התבוללות. (אגב, אם לא היה כאן רבנות שהייתה קובעת את הכללים לגבי גירות וכיו"ב, היה כאן גם התבוללות גמורה תוך זמן לא רב). עדיין אינני רואה זאת כגאולה או תהליך של גאולה. אלא דבר טוב שיצא בעקיפין מהעניין. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
פיניקית
חבר מתאריך 31.10.13
18951 הודעות, 96 מדרגים, 183 נקודות. ראה משוב | יום שלישי א' בסיון תשע''ח
22:15 15.05.18 |
|
34. לפי פשט הפסוק, מדובר בנבואה עתידית
בתגובה להודעה מספר 30
|
הסתכלתי במפרשיםלמשל, רד"ק ומצודת דוד אומרים שמדובר בגאולת עשרת השבטים אבן עזרא, גם עפי הפשט, אומר שה' אומר לעם להפסיק לדאוג לצומות ("דברי האבות") ולהתחיל לדאוג לעשות את דבר ה' אנחנו מדברים על זמן שבו כבר בונים את בית המקדש! ועדיין הנביאים צריכים לעודד את העם שיהיה טוב. שיבוא יום וזקנים ישבו ברחובות ירושלים, וילדים ישחקו בה. שיבוא יום והגויים יבואו לירושלים לחלות את דבר ה'. מה, הם לא ידעו שזו הגאולה?! אגב, עוד מעט לא יהיו נביאים, ומבחינת העם מדובר באסון. ה' כבר לא מדבר איתם. היה מאוד קשה לראות את הגאולה בימים ההם.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות, 180 מדרגים, 360 נקודות. ראה משוב | יום ששי ד' בסיון תשע''ח
07:20 18.05.18 |
|
38. שוב, עצם זה שלא צמו בתשעה באב (היום צמים) מראה שהם הסתכלו על זה כגאולה.
בתגובה להודעה מספר 37
|
אכן המצב לא היה סוגה בשושנים, לא גאולה שקיוו אליה, והסיבה זה בגלל שהספיקו בתוך הגלות הקצרה יחסית לרדת רובם מהדת, ולהתבולל בעמים, אבל נבואת ה-70 שנה כן התקיימה, רק שהם טעו בספירה, כי הם התחילו להחשיב את זה מזמן גלות יהויכין, בזמן שהיה צריך לספור מגלות צדקיה. בכל אופן מי שנצמדו למקורות, ראו שהנבואה התקיימה והתחיל גאולה. אני גם נצמד למקורות ורואה שאין גאולה. תביאו לי מקור אחד בצורה ברורה, שיהיה שלטון יהודי בארץ ישראל בתחילת הגאולה לפני בוא המשיח. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות, 180 מדרגים, 360 נקודות. ראה משוב | יום שני ז' בסיון תשע''ח
14:39 21.05.18 |
|
55. מזכיר לי את החבדני''ק
בתגובה להודעה מספר 54
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 21.05.18 בשעה 14:57 בברכה, אלי סקופר שאלו אותו מאיפה אתה יודע שהרבי הוא המשיח, אז הוא אומר מה זאת אומרת, רואים את זה ממה שהרבי עצמו אומר..שיטת רבותי שהמדינה זה רק חורבן, אז אתה רוצה שאשתכנע מזה בגדולתו ? לגבי 6 מיליון הקדושים, אולי נסתכל על זה הפוך, וכי נחש ממית או נחש מחייה ? הכל זה בגלל החטאים. אולי זה בגלל הנני מפקיר את בשרכם ? נישאר כל אחד בשיטתו. אבל אשתדל להבא לא לפגוע בגולשים אישית, שלא ממין הטענה. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ט' בסיון תשע''ח
18:16 23.05.18 |
|
61. הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת
בתגובה להודעה מספר 60
|
הכיוון שאתה הולך בו הוא הכיוון שמערים את הקשיים של 'עושה משפט שאינו צדק' (כלשונך); שהלא "איך תעלו בדעתכם שאעניש הנפש אם לא חטאה לי? חלילה לי!" (רד"ק שם).הגישה של - אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי (כפשוטה) יוצרת קשיים אדירים עם רעיון הבחירה החופשית, מייתרת את כל ספר איוב (לרבות תשובת האל לאיוב), וכו'. אני אגיד אף יותר מכך: נסיון להצדיק דבר כזה מבחינה מוסרית - לא רק שנדון לכשלון; אלא הוא מקומם ומרחיק. אם הייתי חושב שמוסר יהודי יכול לקבל רצח המוני של תינוקות כדבר ראוי - לא הייתי רוצה חלק במוסר זה. בעיני תשובותו של האדמו"ר מצאנז חכמה ומוסרית הרבה יותר - דווקא בראיה אמונית:
• "אחת השאלות שעולות היא איך יתכן שבשואה נהרגו כל כך הרבה צדיקים. מה אפשר לענות? "משה רבינו כבר שאל, למה יש צדיק ורע לו רשע וטוב לו, ואלו הם דברים שאין עליהם תשובה. התמיהה היא לא רק על הריגת הצדיקים בלבד, אלא גם על פשוטי העם, שהרי נהרגו אז משמנה ומסלתה של היהדות הנאמנה. צריכים להגיע למדרגה שלא תהיה קושיה כלל, כי הלא בעצם, כל סדר הנהגת כלל ישראל מאז חורבן בית המקדש הינו רצוף קשיים וניסיונות, צרות וגזירות רעות, ואין לנו אלא להתחזק באמונה ובידיעה שיש מנהיג לבירה".
• היו שתלו את סיבת השואה בזלזול בבתי כנסיות, או התבוללות שהחלה בשנים שלפני המלחמה, ועוד. האם אביכם הציע סיבה או טעם? "אם רק פורקי עול היו נהרגים אולי היה בזה נתינת טעם, אבל איך אפשר לומר זאת כאשר נרצחו ונשרפו מאות צדיקים וקדושים תלמידי חכמים ויראי ה'? האסון של השואה הוא יותר מדי גדול וכבד שיוכלו להסביר ולומר שזה בא על עבירה מסוימת. זה היה מאורע שלמעלה מדרך הטבע, שאינו ניתן להבנה בשכל אנוש ואין צריכים לרצות להבין הכל".https://rotter.net/forum/scoops1/93996.shtml |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ט' בסיון תשע''ח
20:16 23.05.18 |
|
63. כי הוא לא כולל נסיון להגיד שרצח המוני של תינוקות הוא צודק, מוסרי או ראוי בכל דרך
בתגובה להודעה מספר 62
|
ומה שברור לך ("כי אין מיתה בלא חטא ואין יסורין בלא עון") - לא היה ברור למשה רבינו ("מפני מה יש צדיק וטוב לו, ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו" (ברכות, ז, א)) ולא היה ברור לחכם באדם (אֶת הַכֹּל רָאִיתִי בִּימֵי הֶבְלִי יֵשׁ צַדִּיק אֹבֵד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ (קהלת ז, טו)) גישה זו ("כי אין מיתה בלא חטא ואין יסורין בלא עון") היתה גישתם של אליפז ובלדד השוחי, שלא נשאה חן לפני האל: חָרָה אַפִּי בְךָ וּבִשְׁנֵי רֵעֶיךָ--כִּי לֹא דִבַּרְתֶּם אֵלַי נְכוֹנָה |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום חמישי י' בסיון תשע''ח
13:13 24.05.18 |
|
65. זה לא מה שהגמרא אומרת (היא לא מדברת על העולם הבא בקטע הזה):
בתגובה להודעה מספר 64
|
"וא"ר יוחנן משום ר' יוסי, שלשה דברים בקש משה מלפני הקב"ה ונתן לו: - בקש שתשרה שכינה על ישראל ונתן לו... - בקש שלא תשרה שכינה על עובדי כוכבים ונתן לו... - בקש להודיעו דרכיו של הקב"ה ונתן לו שנאמר: "הודיעני נא את דרכיך":אמר לפניו (משה לקב"ה) 'רבש"ע מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו'? אמר לו (הקב"ה למשה) 'משה, צדיק וטוב לו צדיק בן צדיק, צדיק ורע לו צדיק בן רשע, רשע וטוב לו רשע בן צדיק, רשע ורע לו רשע בן רשע'. אמר מר 'צדיק וטוב לו צדיק בן צדיק, צדיק ורע לו צדיק בן רשע', איני (האמנם)? והא כתיב "פקד עון אבות על בנים", וכתיב: "ובנים לא יומתו על אבות", ורמינן קראי אהדדי, ומשנינן - לא קשיא: הא כשאוחזין מעשה אבותיהם בידיהם, הא כשאין אוחזין מעשה אבותיהם בידיהם. אלא הכי קאמר ליה (אלא כך אמר לו, הקב"ה למשה): 'צדיק וטוב לו - צדיק גמור; צדיק ורע לו - צדיק שאינו גמור; רשע וטוב לו - רשע שאינו גמור; רשע ורע לו - רשע גמור'. ופליגא דר' מאיר דאמר רבי מאיר: שתים נתנו לו ואחת לא נתנו לו (מהבקשות של משה מהקב"ה כמצוטט ברישא), שנאמר "וחנתי את אשר אחון" אע"פ שאינו הגון, "ורחמתי את אשר ארחם" אע"פ שאינו הגון". --- אבל אתה צודק בזה, שמאמין שאינו יכול לחיות עם אי-הבנה של בעיית 'צדיק ורע לו' - נזקק כנראה בסופו של דבר לדבר על גמול בעולם הבא. כנראה כך נולדה אמונה זו בעולם הבא, למרות שאין לה ממש אזכור בתורה |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות, 180 מדרגים, 360 נקודות. ראה משוב | יום חמישי י' בסיון תשע''ח
14:34 24.05.18 |
|
66. ככה אני הבנתי את כוונת הגמרא כפי שאומרת מפורש במקום אחר
בתגובה להודעה מספר 65
|
שכן צדיק שאינו גמור מגיע לו רק עונש ולא שכר ?וכך מפורש בעירובין כ"ב ע"א: ומשלם לשנאיו אל פניו להאבידו, אמר רבי יהושע בן לוי: אילמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, כביכול כאדם שנושא משוי על פניו ומבקש להשליכו ממנו. לא יאחר לשנאו, אמר רבי אילא: לשונאיו הוא דלא יאחר, אבל יאחר לצדיקים גמורים. והיינו דאמר רבי יהושע בן לוי: מאי דכתיב אשר אנכי מצוך היום לעשותם, היום לעשותם - ולא למחר לעשותם, היום לעשותם - למחר לקבל שכרם. אמר רבי חגי ואיתימא רבי שמואל בר נחמני: מאי דכתיב ארך אפים? ארך אף מבעי ליה! אלא: ארך אפים לצדיקים, ארך אפים לרשעים. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
אלי סקופר
חבר מתאריך 27.12.12
14478 הודעות, 180 מדרגים, 360 נקודות. ראה משוב | יום שבת י''ב בסיון תשע''ח
21:15 26.05.18 |
|
67. במהלך השבת חשבתי קצת על הנושא
בתגובה להודעה מספר 65
|
לכאורה עונש קולקטיבי אין בזה צדק. אבל זה ההסבר שלי. צריך לבדוק במקורות אם כך באמת הסבירו רבותינו, אבל אני מסתמך על חז"ל דומה (עיין שבת תחילת ל"ב ע"א).הקב"ה עושה כל דבריו ביושר. ויותר ממשפט בשר ודם שהשופט אינו יכול לקחת בחשבון העונש כל מי שנפגע בעקיפין מן העניין (משפחת האסיר תסבול חרפת רעב וכדו'), הקב"ה הוא כל יכול, וכל מי שסובל מהעונש שבן אדם מקבל, זה מגיע לו ביושר. אם כך מה הוא עונש קולקטיבי. אמשיל את זה במשל. מורה נפגש עם שני תלמידים שביצעו אותו פשע. אחד יוצא עם עונש קל או באזהרה בלבד. השני מסולק מבית הספר לשבועיים. מה ההבדל ביניהם, הראשון הוא תלמיד מצוין בדרך כלל ונתפס פעם אחד למעשה משובה, השני הוא כבר פושע מועד והוזהר כבר עשרות פעמים. מצד שני יש מקרה בו גם התלמיד הטוב נענש כמו הפושע הכי גדול. מתי זה קורה, כאשר המורה נכנס לכיתה ומוצא את כל הכיתה מבצעת ביחד פשע (והתלמידים הטובים או שמשתתפים בפועל או שלא נקטים שום עמדה בעניין), במצב כזה גם תלמידים טובים שבדרך כלל לא נענשים מקבלים אותו עונש כמו כולם. מה שאני מנסה לומר שגם הצדיקים לא מקבלים עונש כאשר כלל לא מגיע להם, אלא שהם מקבלים עונש על מה שעשו, בנסיבות שמחליטים לא לוותר להם. לגבי תינוקות, אני מוכרח להגיע לתורת הגלגולים. ולזה אמשיל פושע שהיה רוצח סדרתי, כרגע הוא זקן סנילי, האם קרבנותיו יוותר לו בגלל זה ? בסופו של דבר הוא עשה את הפשע וצריך לקבל את עונשו. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
ירושלמי ציוני
חבר מתאריך 1.1.13
40688 הודעות, 328 מדרגים, 648 נקודות. ראה משוב | יום שלישי ט''ו בסיון תשע''ח
17:49 29.05.18 |
|
71. לא הגבתי בתחילה, כי סברתי שאנו חוזרים על עצמנו, ולאסברתי שיש לי מה להוסיף לדיון,
בתגובה להודעה מספר 69
|
לפחות לא במגבלות הפורום.במחשבה נוספת - בכל מקרה ראוי שאודה לך על השיחה המעניינת... ואם אני כבר עושה זאת אנצל את ההזדמנות להפנות את תשומת ליבך לענין הבא: הרעיון של 'גלגול נשמות' - הוא רעיון קבלי, שבמיינסטרים רבים התנגדו לו. בכל מקרה הוא סותר את תפיסת 'העולם הבא' - הן זו של רס"ג, הן זו של הרמב"ם, והן זו של הרמב"ן. נראה, איפוא, שצריך לבחור או זה או זה. חן חן. |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|