קבוצות דיון
בית המדרש
נושא #22939
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
אלגוריתם
חבר מתאריך 13.7.15
2702 הודעות, 71 מדרגים, 142 נקודות. ראה משוב | יום רביעי ב' בסיון תשע''ח
22:32 16.05.18 |
|
האם ראוי לשמוח על מות אויב
|
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 23.05.18 בשעה 04:59 על-ידי גבעתי (מפקח) נושא זה כבר נדוש בוויכוחים בסקופים ואפילו בקפה, כאן אשמח לנהל דיון על סמך המקורות.ראשית, ארצה לחלק את הדיון ל2 חלקים. הראשון על מות ''מחבל'', למשל באירועי הגדר בעזה. השני על מות של אזרחי אויב, כגון גברים נשים וילדים במלחמת האזרחים בסוריה. המצדדים באיסור השמחה לאיד מתבססים על ''מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?''. ישנה טענה שמאמר זה נאמר רק למלאכים. אבל, אחת הסיבות שלא גומרים את ההלל בשביעי של פסח הוא בגלל האימרה הזו. ועוד, אם אלוקים אומר הוראה כלשהי למלאכים, ניתן להשליך גם על ההתנהגות המצופה מאיתנו, בני האדם. ישנם הרבה פסוקים, אימרות ומדרשים לכאן ולכאן. אשמח לשמוע את דעתכם.
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
עובדתי
חבר מתאריך 30.3.16
5146 הודעות, 106 מדרגים, 192 נקודות. ראה משוב | יום חמישי ג' בסיון תשע''ח
06:25 17.05.18 |
|
2. נושא מעניין.
בתגובה להודעה מספר 0
|
ולגופם של דברים: בקשר ל"מעשי ידיי טובעים בים ואתם אומרים שירה?", יש שביארו שזה דווקא תוך כדי הטביעה, תוך כדי הנפילה. שאז שמחה היא שלילית. ובזה עוסקים הציטטות של בנפול אויבך אל תשמח ועוד. אבל לאחריה השמחה מותרת. ובזה עוסקים הפסוקים של באבוד רשעים רינה ועוד.וביאור ההבדל הוא: שלשמוח על עצם מפלתו של האויב, על כך שהוא נופל ונכשל, סובל ומושפל, בלי קשר לתוצאות ולהשלכות של הדברים במציאות. שמחה כזו מפתחת באדם מידות רעות של כעס, שנאה ונקמנות. וזה לא ראוי. ולכן בשעת הנפילה בשעה שהדם ניגר השמחה עלולה לעורר אכזריות. אבל לאחר שעת הנפילה כשממוקדים בתוצאות. והשמחה על כך שהעולם נעשה טוב יותר, רגוע יותר ובטוח יותר כתוצאה מאבדנם של הרשעים, שמחה על התוצאה החיובית של אבדן הרשעים, ולא על האבדן עצמו. על כל שיפור במצבו של העולם, זוהי שמחה ראויה. ויותר מזה ראוי לשמוח על עשיית הצדק - בין אם הצדק נעשה בידי ה' בניסים גלויים, ובין אם הוא נעשה בידי אדם. שראוי ביותר לשמוח על ההתגלות של ה' בעולם, במיוחד כאשר הוא מתגלה כשופט צדק. וכעין זה האיר ה'משך חכמה' על כך שחג הפורים (בערי הפרזות) לא נקבע ליום השלשה עשר באדר, שבו היהודים נלחמו והיכו בשונאיהם. אלא ליום הארבעה עשר, שעליו נאמר "כימים אשר נחו בהם היהודים מאויביהם". |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|