גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #22952 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 22952   
תינוקשלהצדיק לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 17.7.17
1446 הודעות, 12 מדרגים, 24 נקודות.  ראה משוב
יום ששי ד' בסיון תשע''ח    14:42   18.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

הנה לפניכם תורה נפלאה לחג השבועות  

 
  
הנה לפניכם תורה נפלאה לחג השבועות ולפרשת במדבר ונשא מרבינו שלמה ב"ר נפתלי זצ"ל קרליבך
י"א סיון תש"ן

 

חביבי היקרים, מתן תורה הוא הזמן שהשי"ת נתן לנו התורה, ואינו תלוי בי כמה שאני יודע את התורה, כי השי"ת שם את התורה עמוק תוך לבנו, והאמת שאנחנו צריכים ללמוד התורה יומם ולילה, אבל חג השבועות זמן מת"ן תורתנו מדברים מהתורה שנתן לנו השי"ת, וההכנה למתן תורה בליל שבועות אינו במדריגת לימוד התורה רק הרבה יותר עמוק מזה כי אני נתפלא כ"כ איך זכיתי שהשי"ת יתן לי התורה.

ומהו מתן תורה? אני לא יכול להשיגה כלל, זהו נעשה ונשמע, למעלה מהשגתי, וחודש סיון מתחלת לעולם אחר פרשת בחקתי, שלא כתיב בחקתי תשמעו שאינו תלוי במה שאני מבין ושומע רק אני הולך ועושה אפי' לפני השמיעה והלימוד, משום שהתורה נזרע תוך עומק לבנו עוד לפני שאני מתחיל ללמוד, וכן התינוק עוד לפני שנולד כבר לומד כל התורה כולה עם המלאך, זהו נתינת התורה.

והשם של חודש סיון הוא, י'דותיו ו'לצלע ה'משכן ה'שנית, והצדיק הקדוש מאיזשביצא מגלה לנו, כי השם הקדוש בא מהיתדות המשכן שהם היסוד לבנין המשכן וחזקתה, כי היתד אינו חזקה בתוך האדמה רק אם אין שום רוח בין היתד להאדמה, דהיינו העפר סביבותי' צריך להיות בשלימות כדי להדקה בחזקה ויחזיק בנין שלם שלא יזוז כלל, ולכן אומר האיזשביצא כי עלינו לקבל התורה בשלימות צריך להיות כמו היתדות המשכן ממש, שאין שום רוח והפסק ומקום ריק בתוך לבי, ובזה אני מחזיק את התורה בשלימות בתוך עומק הלב של כל אחד ואחד.

והאות זיי"ן של החודש שעלינו לתקנה זה הרבה יותר מז'ריזות, כי בשבועות מביאים שתי הלחם חמץ, מה שאין עושים בחג הפסח שכולו מצה, להורות שאפי' מה שנראה בעולם לעינינו כחמץ המורה שהולך לאט מאוד היפך המהירות, ולכן על אופן הלימוד לוקח הרבה זמן ללמוד במדריגת חמץ שלוקח זמן רב לעשות, אבל העומק של העומק הוא לא מה שקורה בזה העולם, רק מה נעשה בשמי השמים, מה נעשה בעומק הנשמה שלי, בשמי השמים של נפשי, שם הלא הכל בזריזות נפלאה מאד, וזה מורה את שתי הלחם כי האיזשביצער אומר שהתאומים של זה החודש מורה על שתי המדריגות של האדם, אחד שעדיין בתוך השגתו, והמדריגה השני' הוא למעלה מהשגתו הרבה יותר ממה ששכלו של אדם יכול להשיג ולהבין, היינו הנעש"ה של האדם שעושה אפי' קודם שמבין, כיון שהתורה נשרשה בו קודם שנולד, הרבה לפני שהתחיל להשיג שיש עולם כלל.
ולכן חג השבועות הענין של מתן תורה מה שהשי"ת נתן לנו את תורתו הק', זה במדריגת נעש"ה, ואני לא צריך ללמוד או להבין כדי לזכות לזה שכבר נשרשה בעומק הפנימיות שלי, ולכן אינו לוקח זמן כלל כי הוא בזריזות יותר מחג הפסח, והחלק שני של השתי הלחם זה נשמ"ע שעדיין אני צריך ללמוד ולהבין בתוך השגתי זה החלק של קבל"ת התורה, בתנאי שיהי' כית"ד שלא תמוט כלל בלי הפסק ורוח תוך לבי.

ובחג השבועות הענין ברור אצלי, שאפי' אם אני יודע רק מילה אחת מהתורה הק', געוואלד אני כל כך קרוב לה.

ולמה ניתנה התורה במדבר? כי אם אני לבד במדבר שממה, והנה אני פוגש חבר שלי, איזה שמחה הוא לי, אני לא יכול להאמין למה שזכיתי עכשיו, כמו כן כולנו קבלנו את התורה במדבר במקום שממה, שהי' לנו השמחה גדולה כל כך למצוא ולקבל התורה שם, כן אנו צריכים ללמוד מזה וכל פעם שאני הולך ללמוד יהי' כמו במדבר ממש, שצריכים להיות מלאים שמחה שזוכים ליכנס לגן עדן ולעולם הבא בעת שאנחנו לומדים אותה, אפי' בעת שאנחנו בעולם הזה הדומה למדבר.

ור' לייב'לע אייגר מבאר הענין כך, כי מי שנמצא במדבר שלא יכולים לראות היכן הוא נמצא כי הכל נראה שוה בעיניו, רואים רק שמים והמון חול לפני עינים, ובידו נמצא מפת במדבר שבתוכה מציורת איך לצאת מן המדבר, אז ודאי לא יקח את עיניו מזה המפה, כי ברגע שלא יעיין איך שהוא הולך איך יצא משם בשלימות, כמו כן התורה שנתן לנו השי"ת היא המפה שבה נרשמה הדרך אשר נלך ושנזכה על ידי' לצאת בשלום מן המדבר העולם הזה, ובלא זה אני נאבד לעולם ח"ו, ואין דרך אחרת להשלים את החיים שלי.
והאות י' והו' של שמו יתברך, מהעץ החיים המאיר לתוך כל אדם בפשיטות את הדרך אשר ילך, זה אור התורה, על הדרך שהבן יודע על אביו שהוא אביו, ועל אמו שהיא אמו, ולכן השי"ת לוקח הערבון לקיום התורה את הבנים ח"ו, כי הילדים מזכירים אותנו שעל זה הדרך צריכים אנו לדעת את התורה, וזה אפי' קודם הלימוד כבר קדמה לאדם, ורק אחר שקיבלה בעומק לבו ולמעלה מהשגתו יכול האדם לישב וללמוד.
וזה הי' הענין של רות, אור התורה הי' מאיר ממנה, ולכן בועז הי' לו עזות דקדושה, ולא חשב מה שחושבים עליו, האם ראוי' לו לשאול עלי',  ולא התבייש לשאול עלי' כי אם הי' מתבייש היכן הי' משיח צדקינו?, ולמה שאל באמת? כי ראה את השכינה מאירה עלי' והיינו האות י' והאות ו' המורה על פשטות האור כאמור.
וכל מילה שיצאתה מפי' הקדושה, היתה מעומק העמקות של נשמתה, וכל מילה היא תורה, ודוד המלך נכדה הוא בעל התפילות, כי תורה כמו תפלה, כי התפלה הוא התורה של העומק העמקות החיים, כמו שאחד שאל את ר' נחמן זי"ע, האם אתה יכול לגלות לי סוד של ציצית? ענה לו ר' נחמן, אם תבכה סך של דמעות כמו שיש חיטין בציצית אז אני יגלה לך הסוד של ציצית, רואים שכדי לזכות לעמוק של התורה צריכים באמת לבכות ולהתפלל עלי', נמצא כי התפלה של דוד המלך שגילה להעולם, בא מכל מיל של תורה של רות זקינתו.
וכן אמר הרבי מבאבוב הראשון ר' בן ציון, לפני מלחמת עולם השני', כשהי' אסיפה גדולה מכל הרביים הגדולים, ודיברו ביניהם מה שיכולים לעשות לביאת המשיח, אמר הרבי "כשיבוא משיח אני לא אתבייש עם הישיבה שלי, שכל אחד מהבחורים יצא לקבל פני משיח עם גמרא וקצות החושן תחת ידו, ומשיח יפתח הגמרא שלהן, ויראה איך שכל דף הוא רטוב מהדמעות שבכו עלי' להבינה על בוריו", וזה לא דמעות של צער, זה דמעות של עמקות, דמעות של תפלה, דמעות של שמחה, זה דרך הלימוד אחרת לגמרי, זה דרך הלימוד של דוד המלך, זה דרך הלימוד של משיח צדקינו.

ולכן רות מסרה נפשה להתגייר, ואמרו אשר תלכו אלך, ונעמי אמרה לה תדעו שאם אתה גוי' ואין אתה מקיימת את המצוות לא יקרה לך שום דבר, אבל אם אתה נתגיירת אם לא תשמור המצוות מקבלים עונש על זה, אמרה אשר תמותי אמות, אני מוכנת למות על אידישקייט, זה לא ידיעה של חמץ, זה לא אפי' ידיעה של שתי הלחם, כי איני יודעת שום דבר, אני רק יודע שאני צריך להיות יהודי, זה הוא הנעשה הקודמת לנשמע, הרבה יותר מהשגתינו, וזהו דוד המלך המסירת נפש ועומק של תורה ותפלה למעלה מהשגה.
ולדאבוננו חיים אנו בעולם שחושבת שתשובה פירושה שאני עושה דבר לא טוב ואח"כ אני עושה תשובה, האם אתם חושבים שרות עשתה דבר שלא כהוגן, הא נולדה אצל המואבים, השי"ת שלחה שם, ומה היתה יכולת לעשות? פירושה של תשובה היא, אני מקושר להתורה בלי לדעת כלל, תשובה פירושה אני כל כך דבוק לכל דף של הגמרא, אפי' עוד לפני שאני יודע כל הש"ס כבר בכיתי על כל דף ודף של הגמרא.
ולצד אחד אני צריך לדעת ש"אני יודע כמה דברים", ולצד השני אני צריך לדעת ש"אני לא יודע כלום", ואהרן הכהן הוא מגלה לנו שלא יודעים כלום, ומשה רבינו מורה שאכן יודעים אנו.
מה הכח של אהרן, שנכנס להמשכן, ומנחם הוא את היהודי השפל ביותר, מה אומר לו? אומר לו אני גם לא יודע שום דבר, אני עשיתי גם כן הרבה טעותים בחיים שלי, תסתכל עלי, אני כמוך ממש, אני רק מתחיל עכשיו עוד הפעם מחדש.

ולמה דוד המלך הוא הבונה את בית המקדש? ולמה נמצאת בירושלים עיר הקודש, כי דוד המלך לכד את העיר ערב שבועות, נמצא שחג השבועות לא רק יום של דוד המלך, היא גם יום של בית המקדש ושל ירושלים ת"ו, נמצא כי צריכים להיות על זה המדריגה שלא יודעים כלום, לא מחזיק טיבותא לנפשי', ולהורות בא שאם כל הטעותים שלי אני מתחיל מחדש כמו דוד המלך, זה ירושלים זה הבית המקדש שכל יהודי יכו להתחיל עוד הפעם, עם כל הטעותים שעשה, לא נגע לעמוק לבו כלל, וזהו רות עם כל מה שעברה אני לא שואלת מהיכן אתה, וזהו חג השבועות, כי כל ימי הספירה אם לא ספרתי אפי' לילה אחת שוב אני לא יכול להשלים, אם כן אין תשובה, עד יום החמישים, יום של דוד המלך, יום של קבלת התורה, יום של בית המקדש וירושלים, שאני יכול להתחיל מחדש בעזרת השם.

והתאומים המה האחיות הקדושים אמנו רחל ולאה, כי רחל היא יוסף הצדיק שלעולם לא עשה שום טעות, ולאה היא דוד המלך שהוא ההיפוך עם כל הטעותים, שבע יפול צדיק וקם, וכשמסרה רחל ללאה את הסימנים, מה נתנה לאה לרחל? שיש תורה של רחל שהכל בלי שום מכשול, הכל הולך ישר, אבל יש תורה עמוקה מזה, תורה של לאה, תורה שלא יכולים לכותבה, תורה שבעל פה, תורה של בחקתי תלכו, תלך בדרך התורה, וכשהולכים לפעמים נופלים, צריכים לעמוד שוב ולהתיישר ולהתחיל מחדש.
ולכן שבת אחר שבועות, שרחל ולאה הם ביחד כתאומים ושתי הלחם, וכן משה ודוד המלך, מגיע פרשת נשא ששוב משה ואהרן הם ביחד, ומשה רבינו מוסר לאהרן הכהן סוד של הברכה לברך את בני ישראל, כי הברכה הוא רק בסמוי מן העין, שלא רואים שום דבר, כי בעצם האות ב' והאות א' הם קרובים מאד, כי הא' היא במדריגה שאינו יודע שום דבר, (רמז לאהרן אחיו הגדול, וכן שמו מתחלת עם א'), והב' המורה על ב'רכה גם צריך להיות בזה המדריגה הסמוי מן יודע, שאני לא רואה שום דבר, אז זוכים ליברכך ד' וישמרך, והשמירה עיקר לברכה שהוא סיבת קיומה, כמו מי שגונז נכסיו במקום משומר שלא רואים אותה, בלתי ידיעה וריאה, זהו מקור הברכה לדעת שלא יודעים ולא רואים כלום, רק השי"ת המסבב כל הסיבות, והשומר שלנו.
והגע עצמך, מה הי' אם בועז הי' שואל את רות "מי אביך?" והיתה אומרת בת מלך מואב, ושוב יאמר לה בועז בתמי' "האם היתה חייתך עד עכשיו חיים של מואבית, ואתה רוצה להתקרב לעם בני ישראל, לחיות חיים של יהודים?", לא זה פירושו של תשובה, כי איך יכולים להחזיר כן אם מצער את האדם בחייו הקודמים, רק אדרבה בועז אמר "ד' עמך", כששואלים בשלום האדם בשם השם, ולא מתחילים לשואל אותו על מה שעשה אתמול, וד' עמך אינו פירושו שהשי"ת עמך מעכשיו עד עולם, רק יותר עמוק מזה, שבועז רמז לה שהשי"ת הי' ויהי' עמך כל הזמן, וזהו משיח בן דוד, שלא ישאול מה שעשינו אתמול, רק יחזק אותנו ולהאיר אותנו איך לעבוד את השי"ת בכל הזמנים, אפי' במה שעבר עלינו.

והגמרא קורא לחג השבועות "עצרת", היינו להחזיק ולעצור כל הקדושה לתוך עומק נפשינו, ואפי' מי שהוא מבני גרשו"ן שמאיזה סיבה שהיא נגרשת מהמקום, ג"ם ה"ם ממש אתה לעולם שם, ואינך נפרדת אפי' לרגע מהשי"ת.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  יישר כח , תודה על השיתוף גבעתי 20.05.18 23:41 1
  יישר כח! Isaac 21.05.18 02:01 2

     
גבעתי לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות, 284 מדרגים, 540 נקודות.  ראה משוב
יום ראשון ו' בסיון תשע''ח    23:41   20.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. יישר כח , תודה על השיתוף  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
Isaac לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 31.12.12
7810 הודעות, 45 מדרגים, 88 נקודות.  ראה משוב
יום שני ז' בסיון תשע''ח    02:01   21.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. יישר כח!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות