גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #22967 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 22967   
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות
יום רביעי ט' בסיון תשע''ח    15:50   23.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

רעיון מפרשת השבוע: מהו החטא ומהיכן הוא נובע  

 

על החטא ועל הטיפשות
חטא - מהו? מהיכן הוא נובע?


המילה "חטא" מעוררת אסוציאציות שונות אצל אנשים שונים.

לטיפוסי האש וגופרית המילה הזו היא מזכירה תחושה של בושה ובשר חרוך בגיהנם. לנהנתנים זה נשמע משהו כיפי במיוחד. ישנם החושבים שזהו מושג נוצרי לחלוטין בעוד אחרים מייחסים אותו לעברים העתיקים. לפי חכמי התלמוד, חטא הוא בראש וראשונה פעולה של טפשות.

"אין אדם חוטא עד שנכנס בו רוח שטות".

לפני שהתחלתי במשרה שבה אני כיום, הייתי כותב הוראות הפעלה למכשירים ביתיים. אלה החוברות הקטנות המגיעות בקופסה יחד עם מקדחות, מיקרוגלים וכו'. היתה זו עבודה די משעממת, אבל הרווחתי טוב, וסגנון הכתיבה היה כזה שניתן היה לכתבו כששני ילדים ישובים לי על ברכיי. הכי טוב היה שלא הייתי צריך לחתום את שמי על מה שכתבתי.

איך אתה מעיז לומר לי מה לעשות איתם! אני אלחץ על כל אחד מהכפתורים וארים כל אחד מהמתגים איך שנראה לי
מכל מקום, יום אחד מחלקת הצרכנות של אחת החברות שעבורם כתבתי כתבה לי מכתב, שבהיותו התגובה הראשונה שאי פעם קיבלתי מבין קוראי עבודתי, קראתי אותו בעניין.

"אדוני הנכבד", כך מתחיל המכתב, "יש בידי חוברת שכתבת שהגיעה בקופסה יחד עם מצלמת הוידאו שלי, שעבורה שילמתי ממיטב כספי. למצלמה יש הרבה כפתורים, מתגים ומנורות סימון – וכולם הם כפתורים שלי, מתגים שלי ומנורות סימון שלי. איך אתה מעיז לומר לי מה לעשות איתם! אני אלחץ על כל אחד מהכפתורים וארים כל אחד מהמתגים איך שנראה לי. לגבי מנורות הסימון, אני, ולא אתה, אחליט עבור עצמי מה הם מסמנים; למעשה, אם ארצה, אתעלם מהם לגמרי. בכבוד רב, לקוח טיפש ביותר".

הוא כמובן לא חתם כך, אך היה יכול בשקט לחתום כך. מיותר לומר שלא טרחתי להשיב.

חכמי התלמוד לא ראו הבדל רב בין הלקוח הטיפש שלי לבין החוטא הסטנדרטי. כפי שהם ראו זאת, כשאדם פועל בניגוד להוראות הבורא לגבי הדרך שבה צריך לחיות, יתכן שהוא עושה משהו רע, מושחת, אנוכי, הרסני, נהנתני, בז או פחדני – כל מקרה לגופו. אך קודם כל, הוא עושה מעשה אווילי מאוד.

beitchabad.com


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  רעיון יפה. בן-של-מלך 23.05.18 23:42 1
  בהמשך: רוח השטות אשר גורמת לנו לעשות שטויות שליטא 24.05.18 15:33 2

     
בן-של-מלך לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 5.7.16
1502 הודעות, 43 מדרגים, 86 נקודות.  ראה משוב
יום רביעי ט' בסיון תשע''ח    23:42   23.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. רעיון יפה.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות
יום חמישי י' בסיון תשע''ח    15:33   24.05.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. בהמשך: רוח השטות אשר גורמת לנו לעשות שטויות  
בתגובה להודעה מספר 0
 


אם אציב בפניך שתי צלחות, האחת מלאה בעוגיות והשנייה מכילה מליון דולר, באיזו מהן תבחר?

חשוב על התועלת שאתה והחברה כולה תוכלו להפיק מן הכסף. השווה תועלת זו עם ההנאה קצרת הטווח שבאכילת עוגיות ועם כאב הבטן שיגיע אחריה. בנוסף על כך, בעוגיות לא ניתן לקנות מליון דולר, אבל בכסף תוכל לקנות עוגיות כאוות נפשך. לבסוף, בכסף אין לא שומן רווי ולא שומן צמחי מוקשה, אבל בעוגיות? ועוד איך!

אם הבחירה בהנאה קצרת טווח על פני תועלת לטווח הארוך היא כל כך לא הגיונית, מדוע עושים אנשים אינטליגנטיים רבים טעות כזאת בדיוק? מדוע מסכנים אנשים רבים כל כך קשר נישואין אוהב ומשפחה מאושרת בעבור כמה דקות של הנאה מחוץ לנישואין? מדוע מסתכנים אנשים כה רבים בלגימת האלכוהול הראשונה או במנת הסמים הראשונה, כאשר ידועים להם הסיכונים של התמכרות לטווח הארוך? מדוע בוחרים אנשים כה רבים במזון מהיר עתיר שומן, כאשר הם מכירים את מעלותיו ויתרונותיו של אכילה בריאה?

רוח השטות
חז"ל טוענים כי זוהי "רוח השטות". היא מעוותת את ראייתנו ומעמעמת את בהירות המחשבה שלנו. חכמינו הורונו שיהודי אף פעם לא עובר עבירה אל אם כן הוא נכנע לרוח השטות הזאת.1 משנה זו לקוחה מקטע מעניין בפרשת השבוע.

התורה מתארת את האישה ה'סוטה' שהיו לה קשרים מחוץ לנישואין והיא "טעתה בדרך" (סטה – בתנ"ך כתוב בכתיב "שטה" עם ש' רפה – "איש איש כי תשטה אשתו, ומעלה בו מעל".2 בפרשנותו, רש"י, הפרשן הנודע מן המאה ה-11, מבאר כי אדם כזה "סטה משביל הצניעות"). המלה "לסטות" (ועל-פי הכתיב התנכ"י "לשטות") קשורה במלה "שטות". בהתאם לאנלוגיה זו, חכמינו מלמדים כי קיים שביל של חוכמה ושביל של שטות. החוכמה מכתיבה צניעות, איפוק, אדיקות והגות. השטות מכתיבה את ההיפך. השביל החכם צריך להיות הבחירה הברורה, אבל רוח השטות שלנו דוחפת אותנו לסטות מן השביל הזה.

לעשות החלטה שגויה
בכל פעם שבה אנו עושים מצווה אנו יוצרים קשר אמיתי עם היסוד האלוקי. כאשר יד נותנת צדקה היא הופכת לכלי לאלוקות. כאשר מלים מקודשות זורמות אל הפה האומר תפילה, הוא הופך לצינור מוליך עבור אלוקים. כאשר הדעת מקבלת את גירוי המחשבה האלוקית, היא הופכת למיכל שמלא ביסוד האלוקי-שמימי.

כאשר אנו עושים מצווה אנו מתמזגים עם אלוקים והופכים לאחד עמו. אנו מושכים את נוכחותו של אלוקים לתוך לבנו, ואז תודעתנו ולבנו והופכים לישויות אלוקיות.

השוו בין חוויה זו לבין עשיית חטא. בבחירת שביל החטא אנו בוחרים לדחות את אלוקים ולהרוס את אחדותנו עמו. במקום להתמזג עמו, אנו נקרעים מעמו ויוצרים מחסום בינינו לבינו. בצד האחד יש אור, אהבה, קדושה, יופי ושמימיות. בצד השני יש חושך, מרחק, יומיומיות, חומרניות ונרקיסיזם.

צד אחד הוא שביל החוכמה, ואילו הצד האחר הוא שביל השטות. הראשון נותן השראה, ואילו השני מונחה על ידי התשוקה להנאה חושנית. האחד מוביל לאלוקים, ואילו השני – לעצמיות. האחד מציע לנו אושר נצחי, ואילו בשביל השני אין כל תקווה לגאולה.

אם תהיה הבחירה בידך, איזה היית מעדיף? את הנצחי והעמוק או את הזמני והחולף? אדם חכם היה בוחר בראשון, אך לעתים כה קרובות אנו בוחרים באחרון.

חישבו על המאמץ שאנו משקיעים כדי לחסוך כמה שקלים בתשלום המיסים. חישבו על האנרגיה שאנו משקיעים כדי לנצח במשחק ספורטיבי כלשהו שבו אנו עוסקים. השקלים שחסכנו לא יספיקו אפילו לרגע אחד, וחדוות הניצחון אף היא לא תהיה ארוכה מדאי. אלה הן הנאות כל כך חסרות משמעות, אולם אנו משקיעים בהן כל כך הרבה. מדוע איננו מיישמים את אותה מחויבות חזקה והתלהבות אמיתית כלפי הדברים שבאמת יש בהם משמעות?

מפני שרוח השטות שלנו משתלטת עלינו ומאלצת אותנו לפעול על פיה.

הטבע הנמוך
הטבע הנמוך שלנו הוא חושני וחומרני. הוא לא מסוגל להתחשב או להעריך את התועלת הרוחנית שכה קשה להבין אותה. טבענו הנמוך מחפש סיפוק מיידי.

זהו הטבע הנמוך שלנו. זוהי השטות. זהו המצב שאל תוכו אנו נולדים. אך אסור לנו להיכנע לו. עלינו להיאבק בו.

טבענו הנמוך עשוי שלא להבין את אלוקים ואת הנצח, אבל נשמתנו מבינה דברים אלו. מחובתנו לבחור בנשמה. לבחור בחוכמה ולא בשטות, בתועלת נצחית ולא בהנאה רגעית.

נשמתנו נשארת נאמנה לאלוקים אפילו כאשר לבנו ותודעתנו כבר אינם מאמינים בו. היא קיימת תמיד, אמינה ומהימנה. היא ממתינה לנו עד שנבחין בה ונשוב אליה.

מדוע לחכות?
שביל החזרה פתוח לנו תמיד, כי נשמתנו תמיד זמינה לנו. הודות לכך שהיא תמיד שומרת לנו אמונים בעקשנות, היא עשויה לסייע לנו להתגבר על רוח השטות שתוקפת אותנו ולהשיב לעצמנו את בהירות המחשבה.

הנשמה מוכנה ומזומנה, אבל היא צריכה לחכות לנו. עליה לחכות עד שנעשה שימוש בחופש שנתן לנו אלוקים. חופש הבחירה. החופש לבחור באלוקים. למה לחכות?


''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות