גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #23368 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 23368
גבעתי
חבר מתאריך 19.5.04
33329 הודעות
יום שבת ט' בכסלו תשע''ט    21:52   17.11.18   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

גדולי ישראל - הרב יוסף דוד זינצהיים  

 
  
הרב יוסף דוד זִינְצְהַיים - מתוך ויקיפדיה

תאריך לידה 1745 ה'תק"ה טריר, האימפריה הרומית הקדושה
תאריך פטירה 11 בנובמבר 1812 (בגיל 67 בערך) ז' בכסלו ה'תקע"ג פריז, הקיסרות הראשונה
מקום קבורה פר לשז, פריז
תחומי עיסוק פסיקת הלכה, פרשנות התלמוד
תפקידים נוספים ראש "הסנהדרין של פריז", רבה של שטרסבורג

רבותיו רבי יצחק זינצהיים (אביו)
חיבוריו יד דוד

הרב יוסף דוד זינצהיים ‏ה'תק"ה, 1745 - ז' בכסלו ה'תקע"ג, 11 בנובמבר 1812 היה הרב הראשי הראשון של צרפת מטעם הקונסיסטוריה המרכזית של יהודי צרפת, "הקונסיסטואר", מוסד חדש שהוקם על ידי נפוליאון בשנת 1808 כדי לארגן פעילויות הדת היהודית בצרפת. מכונה ה"יד דוד" על שם ספרו.


נולד בטריר (ישנם מקורות המצביעים על כך שנולד באלברסוויילר (אנ')) שבגרמניה לרב יצחק זינצהיים שכיהן שם ברבנות, ממנו הוא קיבל את תורתו. בשנת 1762 קיבל אביו משרה רבנית באלזס והמשפחה עברה לגור בנידרנאי (צר'). התחתן בשנת 1765 עם אסתר בער, אחותו של פרנס קהילת יהודי אלזס, סֶרף בֶּר. עם חתונתו, עבר לגור קרוב לגיסו בבישהיים (צר'), הקדיש את זמנו ללימוד תורה וחי על רווחים מהשקעות בעסקי גיסו. בשנת 1786 פתח סרף בר ישיבה בעיר והעמיד בראשה את הרב זינצהיים. היא פעלה עד תקופת המהפכה הצרפתית, אז איבדה משפחת בר חלק גדול מעושרה ונסגרה הישיבה. בתקופת שלטון הטרור שלאחר נפילת המלוכה התרחשו ברחבי צרפת רדיפות כלפי הדת וסמליה. בשל כך נאלץ הרב לברוח ולהסתתר, והוא נמלט יחד עם משפחתו לשווייץ. בתום התקופה הזאת, חזר הרב לאלזס והפך לרב הקהילה החדשה בשטרסבורג, בה היה אסור ליהודים להתגורר מאז סוף המאה ה-14.

נפטר ב-11 בנובמבר 1812, ונקבר בבית הקברות פר לשז בפריז.

כתביו
בהקדמה לספרו "יד דוד", כותב הרב זינצהיים כי בימי בריחתו מרדיפות הדת בצרפת, נדר כי אם יזכה לשוב אל ביתו יסדר את חידושיו ויביאם לדפוס. בשנת תקנ"ט נדפס (במימון בניו של סרף בר) הכרך הראשון של ספרו "יד דוד" - חידושים על הש"ס, שכלל את החידושים למסכת ברכות וסדר מועד. החידושים על שאר מסכתות הש"ס נותרו בכתב יד, והודפסו רק במאה העשרים על ידי מכון ירושלים. בנוסף נדפס על ידי המכון ספרו "שלל דוד" על התורה. ספרים נוספים נותרו בכתב יד.



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות