קבוצות דיון
בית המדרש
נושא #23385
|
מנהל
סגן המנהל
מפקח
עיתונאי מקוון
צל"ש
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שלישי י''ט בכסלו תשע''ט
11:14 27.11.18 |
|
שיעור החסידות היומי בספר 'לקוטי אמרים - תניא' מאת רבנו הזקן נ''ע
|
עבר עריכה לאחרונה בתאריך 04.03.19 בשעה 04:52 על-ידי גבעתי (מפקח) <font color="#0066ff"> באמצעות רדיו 'מבשר טוב' - תחנת הרדיו ברשת האינטרנט והיישומון 'תפילולרי' </font>תניא ליום י"ט כסלו ה'תשע"ט ספר לקוטי אמרים חלק ראשון הנקרא בשם ספר של בינונים מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים קדושי עליון נ"ע מיוסד על פסוק כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו. לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה בעזה"י.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
הסכמת הרב החסיד המפורסם איש אלקי קדוש יאמר לו מוהר"ר משולם זוסיל מאניפאלי הנה בראותי את הכתבים של הרב האי גאון איש אלקים קדוש וטהור אספקלריא המאירה וטוב אשר עשה ואשר הפליא ה' חסדו ונתן בלבו הטהור לעשות את כל אלה להראות עם ה' דרכיו הק'. ורצונו היה שלא להעלות את הכתבים ההם לבית הדפוס מחמת שאין דרכו בכך. רק מחמת התפשטות הקונטרסים ההם בקרב כל ישראל בהעתקות רבות מידי סופרים משונים ומחמת ריבוי העתקות שונות רבו הט"ס במאד. והוכרח להביא הקונטרסים ההם לבית הדפוס. והעיר ה' את רוח השותפים ה"ה הרבני המופלג הותיק מוהר"ר שלום שכנא במהור"ר נח וה"ה הרבני המופלג הותיק מהור"ר מרדכי במוהר"ר שמואל הלוי להביא הקונטרסים ההם לבית הדפוס בסלאוויטא ולפעלא טבא אמרתי יישר חילא אך עלו בלבם מגור מסביב מן הדפוסים אשר רבו שדרכן להזיק ולקלקל המאושרים אי לזאת גמרנו בלבינו ליתן הסכמה לבל ירים איש את ידו ואת רגלו שלא לגרום להמדפיסים הנ"ל שום היזק חס ושלום בהשגת גבול בשום אופן. ואסור לשום אדם לדפוס הספר הנ"ל בלתי ידיעת המדפיסים הנ"ל עד משך חמש שנים רצופים מיום דלמטה ושומע לדברי אלה יבא עליו ברכת טוב הכ"ד הדורש זאת לכבוד התורה היום יום ג' שנכפל בו כי טוב פ' תבא שנת פדותינו לפ"ק.
הקטן משולם זוסיל מאניפאלי. הסכמת הרב החסיד המפורסם איש אלקי קדוש יאמר לו מהור"ר יהודה ליב הכהן חכמת אדם תאיר פני הארץ בראותי ידי קדש המחבר הרב הגאון איש האלקים קדוש וטהור חסיד ועניו אשר מכבר נגלה מסתריו יושב בשבת תחכמוני אצל אדונינו מורינו ורבינו גאון עולם ודלה מים מבאר מים חיים וכעת ישמח ישראל בהגלות דברי קדשו המחובר להביא לבית הדפוס ללמד לעם ה' דרכי קדש כאשר כל אחד יחזה בפנימיות דבריו והמפורסם אין צריך ראיה רק מחשש קלקול הדבר שלא יגרום היזק למדפיסים באתי ליתן תוקף ואזהרה לבל ירים איש את ידו ורגלו לדפוס עד משך חמש שנים מיום דלמטה ושומע לדברי אלה יבוא עליו ברכת טוב הכ"ד המדבר זאת לכבוד התורה היום יום ג' פרשה תבא תקנ"ו לפ"ק. יהודא ליב הכהן.
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ראשון כ''ד בכסלו תשע''ט
12:49 02.12.18 |
|
6. השיעור היומי בתניא: בסימנא טבא תחילת פרק א' בלקוטי אמרים
בתגובה להודעה מספר 0
|
ערכתי לאחרונה בתאריך 02.12.18 בשעה 13:06 בברכה, שליטא תניא ליום כ"ד כסלו ה'תשע"טליקוטי אמרים פרק א תניא משביעים אותו תהי צדיק ואל תהי רשע ואפי' כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע וצריך להבין דהא תנן ואל תהי רשע בפני עצמך וגם אם יהיה בעיניו כרשע ירע לבבו ויהיה עצב ולא יוכל לעבו' ה' בשמחה ובטוב לבב ואם לא ירע לבבו כלל מזה יכול לבוא לידי קלות ח"ו. אך הענין כי הנה מצינו בגמרא ה' חלוקות. צדיק וטוב לו צדיק ורע לו רשע וטוב לו רשע ורע לו ובינוני. ופירשו בגמרא צדיק וטוב לו צדיק גמור צדיק ורע לו צדיק שאינו גמור וברעיא מהימנא פ' משפטים פי' צדיק ורע לו שהרע שבו כפוף לטוב וכו' ובגמרא ספ"ט דברכות צדיקים יצ"ט שופטן כו' רשעים יצה"ר שופטן בינונים זה וזה שופטן וכו' אמר רבה כגון אנא בינוני א"ל אביי לא שביק מר חיי לכל בריה וכו' ולהבין כל זה באר היטב וגם להבין מה שאמר איוב רבש"ע בראת צדיקי' בראת רשעי' כו' והא צדיק ורשע לא קאמר. וגם להבין מהות מדרגת הבינוני שבודאי אינו מחצה זכיות ומחצה עונות שא"כ איך טעה רבה בעצמו לומר שהוא בינוני ונודע דלא פסיק פומיה מגירסא עד שאפי' מלאך המות לא היה יכול לשלוט בו ואיך היה יכול לטעות במחצה עונות ח"ו. ועוד שהרי בשעה שעושה עונות נקרא רשע גמור ואפילו העובר על איסור קל של דברי סופרים מקרי רשע כדאיתא בפ"ב דיבמות ובפ"ק דנדה ואפילו מי שיש בידו למחות ולא מיחה נק' רשע וכ"ש וק"ו במבטל איזו מ"ע שאפש' לו לקיימה כמו כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק שעליו דרשו רז"ל כי דבר ה' בזה וגו' הכרת תכרת וגו' ופשיטא דמקרי רשע טפי מעובר איסור דרבנן וא"כ ע"כ הבינוני אין בו אפי' עון ביטול תורה ומש"ה טעה רבה בעצמו לומר שהוא בינוני הגהה (ומ"ש בזוהר ח"ג ד' רל"א כל שממועטין עונותיו וכו' היא שאלת רב המנונא לאליהו אבל לפי תשובת אליהו שם הפי' צדיק ורע לו הוא כמ"ש בר"מ פרשה משפטים דלעיל ושבעים פנים לתורה): תקציר תניא : | כ״ד כסלו - פרק א. מובא במסכת נידה שלפני לידת היהודי משביעים אותו בשמים שיהיה צדיק ולא רשע ומאידך - בעיניו יהיה כרשע. ואילו במסכת אבות מובא, שאסור להחשיב את עצמו כרשע? גם אינו מובן: אם יחשיב את עצמו כרשע זה עלול להביא אותו לידי עצבות ויפגע בעבודת ה׳ שלו, שצריכה להיות מתוך שמחה. גם אם לא תפריע לו העובדה שהוא רשע, יוכל חלילה לבוא למצב של זלזול ולהקל בחומרת העבירה. כדי להבין זאת, יש להקדים ולהסביר מי הוא צדיק ומי הוא רשע. ישנם 5 דרגות: צדיק וטוב לו, צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, רשע ורע לו ובינוני. - צדיק וטוב לו: יש בו רק טוב. - צדיק ורע לו: יש בו קצת רע אך הוא בטל לטוב. - בינוני: ברור שהוא אינו כמקובל לחשוב שיש לו חצי זכויות וחצי עונות, אחרת לא מובן איך רבה, שפיו לא פסק מללמוד תורה, העיד על עצמו שהוא ׳בינוני׳. והרי בשעה שעובר עבירה נקרא רשע גמור, אז מתי אדם נקרא בינוני?
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שני כ''ה בכסלו תשע''ט
10:29 03.12.18 |
|
7. השיעור להיום: המשך פרק א'
בתגובה להודעה מספר 6
|
תניא ליום כ"ה כסלו ה'תשע"טוהא דאמרי' בעלמא דמחצ' על מחצה מקרי בינוני ורוב זכיות מקרי צדיק הוא שם המושאל לענין שכר ועונש לפי שנדון אחר רובו ומקרי צדיק בדינו מאחר שזוכה בדין אבל לענין אמיתת שם התואר והמעלה של מעלת ומדרגות חלוקות צדיקים ובינונים ארז"ל צדיקים יצ"ט שופטן שנא' ולבי חלל בקרבי שאין לו יצה"ר כי הרגו בתענית אבל כל מי שלא הגיע למדרגה זו אף שזכיותיו מרובים על עונותיו אינו במעלת ומדרגת צדיק כלל ולכן ארז"ל במדרש ראה הקב"ה בצדיקים שהם מועטים עמד ושתלן בכל דור ודור וכו' וכמ"ש וצדיק יסוד עולם: אך ביאור הענין על פי מ"ש הרח"ו ז"ל בשער הקדושה דלכל איש ישראל אחד צדיק ואחד רשע יש שתי נשמות דכתיב ונשמות אני עשיתי שהן שתי נפשות נפש אחת מצד הקליפה וסטרא אחרא והיא המתלבשת בדם האדם להחיות הגוף וכדכתיב כי נפש הבשר בדם היא וממנה באות כל המדות רעות מארבע יסודות רעים שבה דהיינו כעס וגאוה מיסוד האש שנגבה למעלה. ותאות התענוגים מיסוד המים כי המים מצמיחים כל מיני תענוג. והוללות וליצנות והתפארות ודברים בטלים מיסוד הרוח. ועצלות ועצבות מיסוד העפר. וגם מדות טובות שבטבע כל ישראל בתולדותם כמו רחמנות וג"ח באות ממנה כי בישראל נפש זו דקליפה היא מקליפ' נוגה שיש בה ג"כ טוב והיא מסוד עץ הדעת טוב ורע: משא"כ נפשות אומות עובדי גלולים הן משאר קליפות טמאות שאין בהן טוב כלל כמ"ש בע"ח שער מ"ט פ"ג וכל טיבו דעבדין האומות עובדי גלולים לגרמייהו עבדין וכדאיתא בגמרא ע"פ וחסד לאומים חטאת שכל צדקה וחסד שאומות עובדי גלולים עושין אינן אלא להתייהר כו': תקציר תניא כ״ה כסלו: המשך פרק א מה שקוראים לאדם שיש לו מחצית מצוות ומחצית עוונות 'בינוני' ולמי שיש לו רוב מצוות ׳צדיק׳ - זה רק לענין השכר והעונש (שהאדם נדון ע״פ חשבון זה). כדי להבין את המשמעות האמיתית של ׳צדיק׳ ו׳בינוני׳ מקדים לבאר שישנם ביהודי שתי נפשות: - נפש אחת היא מצד הקליפה והצד הנגדי לקדושה והיא מתלבשת בדם האדם. נפש זו היא מקליפה הנקראת ׳קליפת נגה׳ שיש בה טוב ורע. המדות הרעות באות מהחלק הרע שבקליפת נגה , המורכב מ 4 יסודות, אש, רוח, מים ועפר. המידות: - כעס וגאווה מיסוד האש. - התאוה לתענוגות מיסוד המים. - הוללות וליצנות ודברים בטלים מיסוד הרוח. - עצלות ועצבות מיסוד העפר. ומהטוב שבנפש זו באות ביהודי המידות הטובות הטבעיות כמו הרחמנות וגמילות חסדים. בשונה מכך נפשות של אומות העולם הן מקליפה שאין בה טוב כלל, וכל הטוב שהם עושים הוא בעצם לטובת עצמם וכדי להגדיל את כבודם. לעילוי נשמת נינה בת רחל תנצב"ה. השיעור באודיו בביאור קצר
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שלישי כ''ו בכסלו תשע''ט
11:18 04.12.18 |
|
8. השיעור היומי: פרק ב' (ענין יסודי בספר)
בתגובה להודעה מספר 0
|
תניא ליום כ"ו כסלו ה'תשע"טפרק ב ונפש השנית בישראל היא חלק אלוה ממעל ממש כמ"ש ויפח באפיו נשמת חיים ואתה נפחת בי וכמ"ש בזוהר מאן דנפח מתוכיה נפח פי' מתוכיותו ומפנימיותו שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכח: כך עד"מ נשמות ישראל עלו במחשבה כדכתיב בני בכורי ישראל בנים אתם לה' אלהיכם פי' כמו שהבן נמשך ממוח האב כך כביכול נשמת כל איש ישראל נמשכה ממחשבתו וחכמתו ית' דאיהו חכים ולא בחכמה ידיעא אלא הוא וחכמתו א' וכמ"ש הרמב"ם הגהה: והודו לו חכמי הקבלה כמ"ש בפרדס מהרמ"ק וגם לפי קבלת האר"י ז"ל יציבא מילתא בסוד התלבשות אור א"ס ב"ה על ידי צמצומים רבים בכלים דחב"ד דאצילו' אך לא למעלה מהאצילו' וכמ"ש במ"א שא"ס ב"ה מרומם ומתנשא רוממות אין קץ למעלה מעלה ממהות ובחי' חב"ד עד שמהות ובחי' חב"ד נחשבת כעשייה גופניית אצלו ית' כמ"ש כולם בחכמה עשית: שהוא המדע והוא היודע כו' ודבר זה אין ביכולת האדם להבינו על בוריו כו' כדכתיב החקר אלוה תמצא וכתיב כי לא מחשבותי מחשבותיכם וגו' ואף שיש רבבות מיני חלוקי מדרגות בנשמו' גבוה על גבוה לאין קץ כמו גודל מעלת נשמות האבות ומשה רבינו ע"ה על נשמות דורותינו אלה דעקבי משיח' שהם בחי' עקביים ממש לגבי המוח והראש וכן בכל דור ודור יש ראשי אלפי ישראל שנשמותיהם הם בחי' ראש ומוח לגבי נשמות ההמון וע"ה וכן נפשות לגבי נפשות כי כל נפש כלולה מנפש רוח ונשמה מכל מקום שרש כל הנפש רוח ונשמה כולם מראש כל המדריגות עד סוף כל דרגין המלובש בגוף עמי הארץ וקל שבקלים נמשך ממוח העליון שהיא חכמה עילאה כביכול כמשל הבן הנמשך ממוח האב שאפי' צפרני רגליו נתהוו מטפה זו ממש ע"י שהייתה תשעה חדשים בבטן האם וירדה ממדרגה למדרגה להשתנות ולהתהוו' ממנה צפרנים ועם כל זה עודנה קשורה ומיוחדת ביחוד נפלא ועצום במהותה ועצמותה הראשון שהיתה טפת מוח האב וגם עכשיו בבן יניקת הצפרנים וחיותם נמשכת מהמוח שבראש כדאיתא בגמ' לובן שממנו גידים ועצמות וצפרנים וככה ממש כביכול בשרש כל הנפש רוח ונשמה של כללות ישראל למעלה בירידתו ממדרגה למדרגה על ידי השתלשלות העולמות אבי"ע מחכמתו ית' כדכתיב כולם בחכמה עשית נתהוו ממנו נפש רוח ונשמה של עמי הארץ ופחותי הערך ועם כל זה עודינה קשורות ומיוחדות ביחוד נפלא ועצום במהותן ועצמותן הראשון שהיא המשכת חכמה עילאה כי יניקת וחיו' נפש רוח ונשמה של עמי הארץ הוא מנפש רוח ונשמה של הצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדורם: ובזה יובן מאמר רז"ל על פסוק ולדבקה בו שכל הדבק בת"ח מעלה עליו הכתוב כאלו נדבק בשכינה ממש כי ע"י דביקה בתלמידי חכמים קשורות נפש רוח ונשמה של עמי הארץ ומיוחדות במהותן הראשון ושרשם שבחכמה עילאה שהוא ית' וחכמתו א' והוא המדע כו' ומ"ש בזהר ובזהר חדש שהעיקר תלוי שיקדש עצמו בשעת תשמיש דווקא משא"כ בני עמי הארץ כו' היינו משום שאין לך נפש רוח ונשמה שאין לה לבוש מנפש דעצמות אביו ואמו וכל המצות שעושה הכל ע"י אותו הלבוש כו' ואפי' השפע שנותנים לו מן השמים הכל ע"י לבוש זה ואם יקדש את עצמו ימשיך לבוש קדוש לנשמת בנו ואפילו היא נשמה גדולה צריכה לקידוש אביו כו' אבל הנשמה עצמה הנה לפעמים נשמת אדם גבוה לאין קץ בא להיות בנו של אדם נבזה ושפל כו' כמ"ש האר"י ז"ל כל זה בליקוטי תורה פ' וירא ובטעמי מצות פ' בראשית: תקציר תניא : | כ״ו כסלו - פרק ב׳.
הנפש השנית הנמצאת בכל יהודי, היא ״חלק אלו-ה ממעל ממש״. על נפש זו נאמר ״ויפח באפיו נשמת חיים״, שכמו שמי שנופח הוא משתמש בחיות הפנימית שבו כך הנשמה באה מהפנימיות שבאלוקות. דבר נוסף שכמו שהבן נמשך ממוח האב כך כביכול נשמתו של היהודי נמשכה מחכמתו של הקב״ה, והרי חכמתו של הקב״ה היא עצם אחד עם הקב״ה, מכאן שהנשמה באה מהקב״ה עצמו. למרות השוני בין הנשמות של היום לעומת הנשמות בדורות הקודמים וגם השוני שבנשמות שבכל דור, עדיין שורש כל הנשמות הוא בחכמה עליונה. כדי להבין כיצד מתהווים ההבדלים בין הנשמות מביא האדמור הזקן משל- שכמו שכל גופו של התינוק נברא משורש אחד, מטיפה ממוח האב וההבדלים בין האברים נוצרים בבטן האם, ומזה מובן שגם האיבר הנחות ביותר, הציפורניים קשור בשורשו הראשון שהוא מוח האב. כך ביחס לנשמות שכולן באות משורש אחד, (חכמה עליונה) וההבדלים נוצרים בתהליך ההשתלשלות וירידת הנשמה עד להתלבשותה בגוף, שתהליך זה משפיע באופן שונה על כל נשמה, אך בעצם כל הנשמות נשארות קשורות לשורשן. הנשמות הנחותות של עמי הארץ קשורות לשורשן ומקבלות את חיותם מהצדיקים והחכמים שבדור שהם בבחינת ראש. ממשיך להסביר שהמשכת לבוש נעלה לנשמה, (כדי שהנשמה תוכל לקיים מצוות יותר בקלות), תלוי בכך שההורים יקדשו את עצמם.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום רביעי כ''ז בכסלו תשע''ט
14:36 05.12.18 |
|
9. השיעור היומי: תחילת פרק ג'
בתגובה להודעה מספר 0
|
תניא ליום כ"ז כסלו ה'תשע"טפרק ג והנה כל בחי' ומדרגה משלש אלו נפש רוח ונשמה כלולה מעשר בחי' כנגד עשר ספירות עליונות שנשתלשלו מהן הנחלקות לשתים שהן שלש אמות ושבע כפולות פי' חכמה בינה ודעת ושבעת ימי הבנין חסד גבורה תפארת כו' וכך בנפש האדם שנחלקת לשתים שכל ומדות. השכל כולל חכמה בינה ודעת. והמדות הן אהבת ה' ופחדו ויראתו ולפארו כו' וחב"ד נקראו אמות ומקור למדות כי המדות הן תולדות חב"ד: וביאור הענין כי הנה השכל שבנפש המשכל' שהוא המשכיל כל דבר נקרא בשם חכמה כ"ח מ"ה וכשמוציא כחו אל הפועל שמתבונן בשכלו להבין דבר לאשורו ולעמקו מתוך איזה דבר חכמה המושכל בשכלו נקרא בינה והן הם אב ואם המולידות אהבת ה' ויראתו ופחדו תקציר תניא : | כ״ז כסלו - פרק ג׳ הנפש האלוקית כלולה משלוש בחינות - נפש, רוח ונשמה. כל אחת מהבחינות הללו מורכבת מעשרה כוחות שונים, הנובעים ומקבילים לעשר הספירות שלמעלה. עשרת הספירות נחלקות לשתי קבוצות: 1- חכמה, בינה ודעת (חב״ד) - שהן מקור למדות 2- חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. כך גם עשרת הכוחות שבנפש נחלקים לשתי קבוצות: 1- שכל 2- מדות השכל נחלק לשלוש חלקים: חכמה, בינה ודעת חכמה - הרעיון הראשוני בינה - הכח להתבונן ולהבין את הרעיון על כל פרטיו. ומהחכמה והבינה 'נולדות' אהבת ה׳ ויראת ה׳. לעילוי נשמת נינה בת רחל תנצב"ה.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום חמישי כ''ח בכסלו תשע''ט
13:19 06.12.18 |
|
10. השיעור היומי: סיום הפרק
בתגובה להודעה מספר 9
|
תניא ליום כ"ח כסלו ה'תשע"טכי השכל שבנפש המשכלת כשמתבונן ומעמיק מאד בגדולת ה' איך הוא ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכולא קמיה כלא חשיב נולדה ונתעוררה מדת יראת הרוממות במוחו ומחשבתו לירא ולהתבושש מגדולתו ית' שאין לה סוף ותכלית ופחד ה' בלבו ושוב יתלהב לבו באהבה עזה כרשפי אש בחשיקה וחפיצה ותשוקה ונפש שוקקה לגדולת אין סוף ב"ה והיא כלות הנפש כדכתיב נכספה וגם כלתה נפשי וגו' וכתיב צמאה נפשי לאלהים וגו' וכתיב צמאה לך נפשי וגו' והצמאון הוא מיסוד האש שבנפש האלהית וכמ"ש הטבעיים וכ"ה בע"ח שיסוד האש הוא בלב ומקור המים והליחות מהמוח וכמ"ש בע"ח שער נ' שהיא בחי' חכמה שנקרא מים שבנפש האלהית ושאר המדות כולן הן ענפי היראה והאהבה ותולדותיהן כמ"ש במקום אחר. והדעת הוא מלשון והאדם ידע את חוה והוא לשון התקשרות והתחברות שמקשר דעתו בקשר אמיץ וחזק מאוד ויתקע מחשבתו בחוזק בגדולת אין סוף ב"ה ואינו מסיח דעתו כי אף מי שהוא חכם ונבון בגדולת א"ס ב"ה הנה אם לא יקשר דעתו ויתקע מחשבתו בחוזק ובהתמדה לא יוליד בנפשו יראה ואהבה אמיתית כי אם דמיונות שוא ועל כן הדעת הוא קיום המדות וחיותן והוא כולל חסד וגבורה פי' אהבה וענפיה ויראה וענפיה: תקציר תניא : | כ״ח כסלו - ליקוטי אמרים, פרק ג'. כאשר האדם מתבונן בשכלו בגדולת ה׳, איך הקב״ה ממלא את כל העולמות באור אלוקי ואיך שכל הנבראים בטלים לגביו, הוא מוליד את 2 המידות יראת ה׳ (גבורה) ואהבת ה׳ (חסד). ההתלהבות של אהבת ה׳ באה לידי ביטוי בלב, שהוא מקום הרגשות, עד שיכולה להביא את האדם למצב של ׳כלות הנפש׳, אבל ע״י השכל, הקר והמחושב, ישנה ההבנה שרצון ה׳ הוא שהנשמה תהיה דווקא בגוף, ובכך מצטננת ההתלהבות שבלב והאדם אינו מגיע ל'כלות הנפש'. שאר המדות (נצח, הוד, יסוד ומלכות) הן תולדות של היראה ואהבה. כוח הדעת - הוא כוח ההתקשרות, כאשר האדם מתרכז באותו עניין ואינו מסיח דעתו ממנו. בלי כוח הדעת אין האדם יכול 'להוליד' בנפשו אהבה ויראה אמיתית. לעילוי נשמת נינה בת רחל תנצב"ה.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי כ''ט בכסלו תשע''ט
12:54 07.12.18 |
|
11. השיעור היומי: תחילת פרק ד' בענין לבושי הנפש האלוקית (מחשבה דיבור ומעשה)
בתגובה להודעה מספר 0
|
תניא ליום כ"ט כסלו ה'תשע"טפרק ד ועוד יש לכל נפש אלהית שלשה לבושים שהם מחשבה דבור ומעשה של תרי"ג מצות התורה שכשהאדם מקיים במעשה כל מצות מעשיות ובדבור הוא עוסק בפירוש כל תרי"ג מצות והלכותיהן ובמחשבה הוא משיג כל מה שאפשר לו להשיג בפרד"ס התורה הרי כללות תרי"ג אברי נפשו מלובשים בתרי"ג מצות התורה תקציר תניא : | כ״ט כסלו - ליקוטי אמרים, פרק ד'. לנפש האלוקית יש שלושה לבושים: מחשבה, דיבור ומעשה המשמשים את האדם בלימוד התורה ובקיום המצוות. למרות שהם נקראים ״לבושים״ המסמלים מדרגה נמוכה יותר מהאדם הלובש אותם, למעשה הם במדרגה גבוהה יותר מהנפש עצמה, זאת מאחר שהתורה והמצוות מאוחדים עם הקב״ה, על ידי שהקב״ה צמצם את רצונו וחכמתו והורידם בעניינים גשמיים של תורה ומצוות, כדי שהשכל האנושי (לבוש המחשבה) יוכל להשיגם ובכך יתאחד עם הקב״ה, שלכן התורה נמשלה למים, שהמים עצמם יורדים ממקום גבוה למקום נמוך.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
השיעור למחר (שבת קודש) תניא ליום ל' כסלו ה'תשע"ט ובפרטות בחי' חב"ד שבנפשו מלובשות בהשגת התורה שהוא משיג בפרד"ס כפי יכולת השגתו ושרש נפשו למעלה. והמדות שהן יראה ואהבה וענפיהן ותולדותיהן מלובשות בקיום המצות במעשה ובדבור שהוא ת"ת שכנגד כולן כי האהבה היא שרש כל רמ"ח מ"ע וממנה הן נמשכות ובלעדה אין להן קיום אמיתי כי המקיימן באמת הוא האוהב את שם ה' וחפץ לדבקה בו באמת ואי אפשר לדבקה בו באמת כי אם בקיום רמ"ח פקודין שהם רמ"ח אברין דמלכא כביכול כמ"ש במקום אחר והיראה היא שרש לשס"ה לא תעשה כי ירא למרוד במלך מלכי המלכים הקב"ה. או יראה פנימית מזו שמתבושש מגדולתו למרות עיני כבודו ולעשות הרע בעיניו כל תועבת ה' אשר שנא הם הקליפות וסטרא אחרא אשר יניקתם מהאדם התחתון ואחיזתם בו הוא בשס"ה מצות לא תעשה. ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שלישי ג' בטבת תשע''ט
09:24 11.12.18 |
|
14. השיעור היומי: סיום פרק ד'
בתגובה להודעה מספר 13
|
תניא ליום ג' טבת ה'תשע"טולכן אמרו יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא כי עולם הבא הוא שנהנין מזיו השכינה שהוא תענוג ההשגה ואי אפשר לשום נברא אפי' מהעליונים להשיג כי אם איזו הארה מאור ה' ולכן נקרא בשם זיו השכינה אבל הקב"ה בכבודו ובעצמו לית מחשבה תפיסא ביה כלל כי אם כאשר תפיסא ומתלבשת בתורה ומצותיה אזי היא תפיסא בהן*) ומתלבשת בהקב"ה ממש דאורייתא וקב"ה כולא חד. ואף שהתורה נתלבשה בדברים תחתונים גשמיים הרי זה כמחבק את המלך ד"מ שאין הפרש במעלת התקרבותו ודביקותו במלך בין מחבקו כשהוא לבוש לבוש אחד בין שהוא לבוש כמה לבושים מאחר שגוף המלך בתוכם. וכן אם המלך מחבקו בזרועו גם שהיא מלובשת תוך מלבושיו כמ"ש וימינו תחבקני שהיא התורה שנתנה מימין שהיא בחי' חסד ומים:י *) בכ"י ליתא תיבת בהן.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
תקציר תניא : | ג׳ טבת - פרק ד.
עד עכשיו הוסבר איך האדם מתאחד עם הקב״ה ע״י הלבושים -מחשבה, דיבור ומעשה, של תורה ומצוות. מזה מובן מה שאמרו חז״ל- ״יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי עולם הבא״, שבעולם הבא הנשמות נהנות רק מהשגה והבנה מהארה מאור ה׳ (׳זיו השכינה׳) אך הן אינן יכולות להשיג את הקב״ה בעצמו. אבל בעולם הזה ע״י קיום תורה ומצוות במחשבה דיבור ומעשה הנשמה ״תופסת״ ומתלבשת בקב״ה ממש וזאת למרות שהתורה התלבשה בדברים גשמיים, שע״י לימודה היהודי מקיף ומחבק את הקב״ה והקב״ה מקיף את היהודי. משל לדבר - כמו מלך בשר ודם המחבק אדם אחר, אין זה משנה לאדם אם המלך לבוש לבוש אחד או כמה לבושים. מה חדש ? בימים אלו, שלאחרי חנוכה, יש להמשיך בקיום ההוראות והלימודים מימי החנוכה - "הולך ומוסיף" מיום ליום בכל עניני טוב וקדושה, ב"נר מצוה ותורה אור", וב"כל מעשיך יהיו לשם שמים" ו"בכל דרכיך דעהו". ולהמשיך בהוספות אלו במשך כל השנה כולה.
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ששי ו' בטבת תשע''ט
13:09 14.12.18 |
|
17. השיעורים היומיים להיום ולמחר (שבת קודש)
בתגובה להודעה מספר 0
|
תניא ליום ו' טבת ה'תשע"טוכן כל הדבורים וכל המחשבות אשר לא לה' המה ולרצונו ולעבודתו שזהו פי' לשון סטרא אחרא פי' צד אחר שאינו צד הקדושה וצד הקדושה אינו אלא השראה והמשכה מקדושתו של הקב"ה ואין הקב"ה שורה אלא על דבר שבטל אצלו יתב' בין בפועל ממש כמלאכים עליונים בין בכח ככל איש ישראל למטה שבכחו להיות בטל ממש לגבי הקב"ה במסירת נפשו על קדושת ה'. ולכן אמרו רז"ל שאפי' אחד שיושב ועוסק בתורה שכינה שרויה כו' וכל בי עשרה שכינתא שריא לעולם אבל כל מה שאינו בטל אצלו ית' אלא הוא דבר נפרד בפני עצמו אינו מקבל חיות מקדושתו של הקב"ה מבחי' פנימית הקדושה ומהותה ועצמותה בכבודה ובעצמה אלא מבחי' אחוריים שיורדים ממדרגה למדרגה רבבות מדרגות בהשתלשלות העולמות דרך עלה ועלול וצמצומים רבים עד שנתמעט כל כך האור והחיות מיעוט אחר מיעוט עד שיכול להתצמצם ולהתלבש בבחי' גלות תוך אותו דבר הנפרד להחיותו ולקיימו מאין ליש שלא יחזור להיות אין ואפס כבתחלה מקודם שנברא
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
תניא ליום ז' טבת ה'תשע"ט ולכן נקרא עולם הזה ומלואו עולם הקליפות וסטרא אחרא ולכן כל מעשה עוה"ז קשים ורעים והרשעים גוברים בו כמ"ש בע"ח שער מ"ב סוף פ"די הגהה: עם היות בתוכו עשר ספי' דעשיה דקדושה וכמ"ש בע"ח שער מ"ג ובתוך עשר ספי' דעשיה אלו הן עשר ספי' דיצירה ובתוכן עשר ספי' דבריאה ובתוכן עשר ספי' דאצילות שבתוכן אור א"ס ב"ה ונמצא אור א"ס ב"ה מלא כל הארץ הלזו התחתונה על ידי התלבשותו בעשר ספי' דארבע עולמות אבי"ע כמ"ש בע"ח שער מ"ז פ"ב ובספר גלגולים פרק כ':י אלא שהקליפות הן נחלקות לשתי מדרגות זו למטה מזו המדרגה התחתונה היא שלש קליפו' הטמאות ורעות לגמרי ואין בהם טוב כלל ונקראו במרכבת יחזקאל רוח סערה וענן גדול וגו' ומהן נשפעות ונמשכות נפשות כל אומות עובדי גלולים וקיום גופם ונפשות כל בעלי חיים הטמאים ואסורים באכילה וקיום גופם וקיום וחיות כל מאכלות אסורות מהצומח כמו ערלה וכלאי הכרם כו' וכמ"ש בע"ח שער מ"ט פ"ו וכן קיום וחיות כל המעשה דבור ומחשבה של כל שס"ה לא תעשה וענפיהן כמ"ש שם סוף פ"ה: ''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום ראשון ח' בטבת תשע''ט
10:23 16.12.18 |
|
18. השיעור היומי: תחילת פרק ז'
בתגובה להודעה מספר 0
|
תקציר תניא : | ח׳ טבת - פרק ז׳. לעומת שלושת הקליפות הטמאות שהוסברו בפרק הקודם, מבאר רבינו הזקן עתה את הסוג השני – 'קליפת נוגה'. קליפה זו ממוצעת בין שלושת הקליפות הטמאות לבין הקדושה, מאחר שיש בה טוב ורע, וממנה נמשכת הנפש הבהמית של היהודי, כל הדברים המותרים, המחשבות, הדיבורים והמעשים שלא אסורים אלא רק שאינם לשם שמים. מהטוב שבנפש הבהמית נובעות המדות הטובות שבטבע בני ישראל, כרחמנות וגמילות חסדים. כאשר מנצלים את החיות מקליפת נוגה לטוב, למשל כאשר אוכלים אוכל כשר ובכוח האכילה הזו לומדים ומתפללים ומקיימים מצוות, מעלים את הטוב שבחיות האוכל לקדושה. תניא ליום ח' טבת ה'תשע"ט
פרק ז אך נפש החיונית הבהמית שבישראל שמצד הקליפה המלובשת בדם האדם כנ"ל ונפשות בהמות וחיות ועופות ודגים טהורים ומותרים באכילה וקיום וחיות כל הדומם וכל הצומח המותר באכילה וכן קיום וחיות כל המעשה דבור ומחשבה בענייני עוה"ז שאין בהם צד איסור לא שרש ולא ענף משס"ה מצות לא תעשה וענפיהן דאורייתא ודרבנן רק שאינן לשם שמים אלא רצון הגוף וחפצו ותאותו ואפי' הוא צורך הגוף וקיומו וחיותו ממש אלא שכוונתו אינה לשם שמים כדי לעבוד את ה' בגופו לא עדיפי מעשה דבור ומחשבות אלו מנפש החיונית הבהמית בעצמה והכל כאשר לכל נשפע ונמשך ממדרגה השנית שבקליפות וסטרא אחרא שהיא קליפה רביעית הנקראת קליפת נוגה שבעולם הזה הנקרא עולם העשיה רובו ככולו רע רק מעט טוב מעורב בתוכה והיא בחי' ממוצעת בין שלש קליפות הטמאות לגמרי ובין בחי' ומדרגת הקדושה ולכן פעמים שהיא נכללת בשלש קליפות הטמאות ופעמים שהיא נכללת ועולה בבחי' ומדרגת הקדושה דהיינו כשהטוב המעורב בה נתברר מהרע וגובר ועולה ונכלל בקדושה כגון ד"מ האוכל בשרא שמינא דתורא ושותה יין מבושם להרחיב דעתו לה' ולתורתו כדאמר רבא חמרא וריחא כו' או בשביל כדי לקיים מצות ענג שבת וי"ט אזי נתברר חיות הבשר והיין שהיה נשפע מקליפת נוגה ועולה לה' כעולה וכקרבן. וכן האומר מילתא דבדיחותא לפקח דעתו ולשמח לבו לה' ולתורתו ועבודתו שצריכים להיות בשמחה וכמו שעשה רבא לתלמידיו שאמר לפניהם מילתא דבדיחותא תחלה ובדחי רבנן.
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
שליטא
חבר מתאריך 9.2.17
9394 הודעות | יום שלישי י' בטבת תשע''ט
12:54 18.12.18 |
|
19. השיעור היומי: המשך הפרק
בתגובה להודעה מספר 18
|
תקציר תניא : | ח׳ טבת - פרק ז׳לעומת שלושת הקליפות הטמאות שהוסברו בפרק הקודם, מבאר רבינו הזקן עתה את הסוג השני – 'קליפת נוגה'. קליפה זו ממוצעת בין שלושת הקליפות הטמאות לבין הקדושה, מאחר שיש בה טוב ורע, וממנה נמשכת הנפש הבהמית של היהודי, כל הדברים המותרים, המחשבות, הדיבורים והמעשים שלא אסורים אלא רק שאינם לשם שמים. מהטוב שבנפש הבהמית נובעות המדות הטובות שבטבע בני ישראל, כרחמנות וגמילות חסדים. כאשר מנצלים את החיות מקליפת נוגה לטוב, למשל כאשר אוכלים אוכל כשר ובכוח האכילה הזו לומדים ומתפללים ומקיימים מצוות, מעלים את הטוב שבחיות האוכל לקדושה. תקציר תניא : | י׳ טבת - פרק ז׳. להלן יסביר האדמו״ר הזקן שהחיות שבאיסור זרע לבטלה יכולה לעלות לקדושה גם כשלא עושים תשובה מאהבה רבה. כשעושים תשובה רגילה מתוך כוונה רבה בקריאת שמע שעל המיטה, יכולה החיות שבטיפות הזרע לבטלה ולעלותה לקדושה. זאת מפני שקריאת שמע על המיטה היא כחרב עם שתי פיות. פה אחד הורג את גוף הקליפות והשני מעלה את החיות מהם לקדושה. בשונה מזה באיסור ביאות אסורות האדם מוסיף כוח גדול בקליפה ולכן אי אפשר לעלות חיות זו רק ע״י קריאת שמע שעל המיטה בכוונה אלא נדרשת תשובה מאהבה רבה. תניא ליום י' טבת ה'תשע"ט
אך החיות שבטפות זרע שיצאו ממנו לבטלה אף שירדה ונכללה בשלש קליפות הטמאות הרי זו עולה משם בתשובה נכונה ובכוונה עצומה בקריאת שמע שעל המטה כנודע מהאר"י ז"ל ומרומז בגמרא כל הקורא קריאת שמע על מטתו כאלו אוחז חרב של שתי פיות כו' להרוג גופות החיצונים שנעשו לבוש לחיות שבטפות ועולה החיות מהם כידוע לי"ח. ולכן לא הוזכר עון זרע לבטלה בתורה בכלל ביאות אסורות אף שחמור מהן וגדול עונו בבחי' הגדלות ורבוי הטומאה והקליפות שמוליד ומרבה במאד מאד בהוצאת זרע לבטלה יותר מביאות אסורות רק שבביאות אסורות מוסיף כח וחיות בקליפה טמאה ביותר עד שאינו יכול להעלות משם החיות בתשובה:י הגהה (מפני שנקלטה ביסוד דנוקבא דקליפה המקבלת וקולטת החיות מהקדושה משא"כ בזרע לבטלה שאין שם בחי' נוקבא דקליפה רק שכחותיה וחיילותיה מלבישים לחיות שבטפות כידוע לי"ח)י אא"כ יעשה תשובה מאהבה רבה כל כך עד שזדונות נעשו לו כזכיות ובזה יובן מאמר רז"ל איזהו מעוות שלא יוכל לתקון זה שבא על הערוה והוליד ממזר שאז גם אם יעשה תשובה גדולה כל כך אי אפשר לו להעלות החיות לקדושה מאחר שכבר ירדה לעולם הזה ונתלבשה בגוף בשר ודם:
לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב
''הגיע זמן הגאולה והנה זה משיח בא'' (הרבי מה''מ שליט''א) יחי המלך לעולם! |
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|