טכנולוגיית הבלוקצ'יין ממשיכה לממש את הפוטנציאל הטמון בה בעוד ועוד תחומים. אמנם הנושא שלנו להפעם הוא בלוקצ'יין וגיימינג אולם אי אפשר בלי מעט רקע. נזכיר שהמערכת המבוזרת הזאת לא רק מהווה בסיס למטבעות קריפטוגרפיים אלא גם לארגונים מבוזרים (DAO), היא מאפשרת חתימה על חוזים חכמים והכל באופן מאובטח ברמה מקסימלית.
אחת המהפכות העדכניות בתחום הזה היא מטבעות מסוג NFT אשר מאפשרים לרשום בעלות על נכסים דיגיטליים' באמצעות טוקנים של בעלות. אותם הטוקנים הולכים ונכנסים לתעשיית משחקי הגיימינג, מה שהוליד תחום חדש, מהפכני ומרתק – P2E - PLAY TO EARN. בשורות הבאות נתאר מה חושבים על כך גיימרים, עורכי מגזינים מקצועיים בתחום, חברי גילדות שפיתחו מודל כלכלי מעניין ואנליסט יזם, שמחליט באילו משחקים חדשים יושקעו כספים על ידי קרנות השקעה מתמחות.
זו עובדה, גיימינג מתבסס כענף פנאי ובידור להמונים
חברות גיימינג ומפתחי משחקים עצמאיים נוקטים בגישות שונות של מודל רווחיות. ישנם משחקים שמוצעים חינם לכל (גישת FRRE2PLAY), ישנם משחקים שעל מנת להצטרף יש להפקיד סכום מסוים, למשל על ידי רכישת NFT. במשחקים אחרים השחקנים מתחילים לשחק בחינם אך יכולים לרכוש שדרוגים שונים כגון נשק או תוספות עיצוביות לדמות השחקן. אך לא משנה באיזו גישה מסתכלים על זה, גיימינג מתבסס בשנים אלה כענף רווחי ומשגשג של בידור להמונים. לא עוד ענף שפונה רק לילדים אלא קהילה שלימה שמשקיעה זמן, מחויבות, לפעמים לא מעט כסף, כדי להיות חלק מזה.
לפני שנרד לשורש הרעיון ולפוטנציאל של משחקי בלוקצ'יין ו-NFTs, שימו לב לנתונים שחושפים עד כמה שכל הענף של הגיימינג הופך למרכזי בתחום הבידור והפנאי. על פי נתונים מארה"ב ומהעולם, ב-2021 נרשמה עליה של 8 אחוזים בהכנסות מגיימינג. בארצות הברית, השוק מגלגל מעל 60 מיליארד דולר וברחבי העולם ההכנסות באופן מצרפי מגיעות לכפול מכך.
בשלב זה, משחקי הבלוקצ'יין עדיין תופסים נתח קטן יחסית, אבל הפוטנציאל עשוי להיות רחב בהרבה. במהלך השנתיים האחרונות כבר צצו כמה משחקים וכותרים שרשמו הצלחה ויצרו עניין רחב בקרב גיימרים ובפרט בקהילת ה-NFT הצומחת. מדובר אמנם בנישה, אבל כזאת שצומחת ובהחלט ישנם מפתחי משחקים שהגיעו להכנסות יפות.
יש לציין כי עדיין רוב חברות המשחקים הגדולות לא מצטרפות לנישה הזאת בהשקעות עתק. הכניסה שלהן נעשית בזהירות, בגישת צעד אחר צעד. ובכל זאת המשחקים הנוכחיים כבר התפתחו הרבה מעבר לניסיונות הראשונים המוצלחים, כגון משחק גידול חתולים דיגיטליים והרבעתם (כאשר כל חתול מייצג NFT). בין הכותרים המצליחים כיום ישנם כאלה שבהן חווית הגיימינג חותרת להרבה יותר מזה.
הצלחה ושמה Axie Infinity
ארגון איגוד משחקי הבלוקצ'יין פרסם נתונים מספריים מעניינים בדבר הכנסות משחקי NFT מהעת האחרונה. לדוגמא, ברבעון השלישי של 2021 נרשמו הכנסות נאות של יותר משני מיליארד דולר בנישה של משחקי P2E. זאת אומרת שכרבע מהמסחר הנוכחי ב-NFT משתלב בענף הגיימינג.
מעבר לתמונה הכללית, אפשר לציין הצלחות כמו Axie Infinity שרשם היסטוריה קטנה. זהו כותר הגיימינג שעשה היסטוריה כאשר חצה את הרף של הכנסות במיליארד דולר. על פי פעילים בתחום, מדובר על הצלחות שנשענות על שינוי גישה מהותי ביחס למשחקים הוותיקים והטובים. בפעם הראשונה משוחררים לשוק משחקים שבהם לא רק אולפני ההפקות או חברות הגיימינג גוזרים את הקופון ומרוויחות כסף. בזכות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, קהילת השחקנים עצמה מקבלת בעלות על נכסים דיגיטליים מתוך המשחק. את הנכסים הללו, כגון דמות השחקן, כלי נשק דיגיטליים וכדומה, אפשר לשמור בארנק הדיגיטלי כמו כל מטבע קריפטוגרפי או טוקן אחר.
כלומר, במשחקים הוותיקים הישגי השחקן בפלטפורמה נשארים אצל חברת המשחקים. לעומת זאת, במשחקי P2E השחקן יכול לצבור נכסים שווי כסף, שאפשר להמיר אותם לכסף אמיתי, בעולם האמיתי.
חברת יוביסופט נכנסים, והם לא היחידים
מי שמלווה את התחום לאורך זמן כעורךהמגזיןMetaverseInsider, ג'קבורהם, משתף את התובנות שלו. לדבריו, חברות הגיימינג הגדולות ביותר לא יוכלו להתעלם ממה שקורה והן צפויות בסופו של דבר להתייחס למשחקי בלוקצ'יין כחלק השייך לליבה של תחום עיסוקן. על פי בורהם, הייחוד של המשחקים הללו טמון בכך שהם משנים את התפיסה התאגידית והממסדית ששלטה בענף הגיימינג.
המעגל של הכוחות הולך ומשתנה, כאשר גם הגיימירים, קהילות הגיימרים והגילדות מקבלים תמורה עבור השקעת הזמן שלהם במשחק. חברות המשחקים תמשכנה להרוויח אך כעת גם לשחקנים יש אפשרות להרוויח.
כאשר הוא נשאל האם חברות המשחקים הגדולות משקיעות כיום בתחום, היא הסביר שיש כאלה שכבר בפנים. שמות כמו חברת יוביסופט או סגה הוותיקה, כבר משקיעות במשחקים מסוג זה. יחד עם זאת, עבור מרבית התעשייה, מדובר בתקופה של למידה. הן נכנסות לנישה החדשה בזהירות. התאגידים הגדולים לומדים את משחק ה-P2E וכל עוד ההכנסות מהכותרים בסגנון הוותיק לא יורדות, אין מה למהר. אבל לא כולם סבורים שכניסת הענקים תארך עוד זמן רב.
פיל אינגרם, מנכ"ל פלטפורמה בשם Lepricon (מבוססת בלוקצ'יין) וגם גיימר, מתייחס לפוטנציאל. אינגרם סבור שמשחקי P2E בהחלט טומנים בחובם פוטנציאל גדול. ברגע שהם ישתפרו, הם יעברו ממשחקי נישה אל לב המיינסטרים. אך יש לזכור כי קהילת הגיימרים היא זו שתקבע בסופו של דבר אילו משחקים יצליחו. לא משנה איזו טכנולוגיה עומדת בבסיס משחק כזה או אחר, ברגע שהוא יציע חווית משחק טובה ומלהיבה, הקהילה תשמח לאמץ אותו.
מעבר למשחקיות, מכיוון שגיימרים יכולים לקבל תגמול על הזמן שהם משקיעים במשחק, אכן יש כותרים שמצליחים. אבל בשלב הזה, עקב אכילס נובע מתפיסת העולם הבאה: במרבית במשחקי הבלוקצ'יין, הבלוקצ'יין עצמו מרכז את מרבית תשומת הלב והחוויה של השחקן והמשחקיות עדיין נמצאים במקום השני. מכיוון שכותרים רבים משמשים למעשה זירה לממכר NFT, הרי שהם עדיין לא מהווים תחרות למשחקים האהובים על ידי קהילת הגיימרים הרחבה באמת.
און יבין מ - Cointelligence Fund מאתר להיטי גיימינג
מעניין להבין מה חושבים גיימרים פעילים, שהם גם יזמים טכנולוגיים ובעלי הבנה עמוקה בבלוקצ'יין וקריפטו. אחד מהיזמים הללו, און יבין, משתף כמה מהתובנות העיקריות שאליהן הגיע. אוןיבין, מייסדשותףב - CointelligenceFund, הוא גם שחקן וורקראפט בשעות הפנאי. במסגרת תפקידו הוא מקבל החלטות השקעה, באילו משחקים להשקיע ובאילו לא. בדיקות הנאותות שהוא מבצע מחייבות אותו להיות בעל טביעת עין חדה, זיהוי פוטנציאל של המשחקים ועוד.
על מנת לאתר להיטי גיימיננג, הוא משתמש בחושים יזמיים, בידע טכנולוגי אך גם באינסטינקטים ותובנות של גיימר שיודע אילו משחקים הקהילה מאמצת בחום. דבר ראשון, מסביר יבין, להיט חייב להישען על סיפור טוב. מלבד הסיפור, המכניקה צריכה לעבור היטב. לאופן בניית המשחק יש המון השפעה על התוצאה הסופית. אלמנט משלים הוא כמובן הגרפיקה. שילוב של שלושת הדברים הללו, בין אם קשור לשימוש בבלוקצ'יין כן או לא, הוא זה שיוצר משחק איכותי באמת.
צריך לזכור שחווית השחקן לאורך השנים מאוד השתנתה. כשיבין החל לשחק כגיימר, לא היו כמעט בכלל משחקי רשת. הוא מסביר שחווית המשחק אז הייתה של שחקן אחד, מול מחשב – בעצם מכונה. אבל הלהיטים כיום הם סוג אחר לגמרי של תפיסה וטכנולוגיה. כעת זה העידן של משחק MMO, משחקים שבהם המימד הקהילתי ומספר המשתתפים העצום, חשובים לא פחות. במשחקי הרשת הללו נוצרות קהילות וגילדות של שחקנים. כל אחד מחברי הקבוצה מרגיש חלק ממשהו. מבצעים משותפים הופכים נושא לשיחה ואף אחד לא רוצה להיות השחקן שגרם לקבוצה להפסיד. רמת המעורבות אחרת לגמרי.
ומה עם הבלוקצ'יין? און יבין מסכים כי למשחקי בלוקצ'ין יש הרבה מה להציע ולהוסיף לקהילת הגיימרים. במשחקים הוותיקים, השחקן בסופו של דבר לא מתוגמל. אחרי מאות או אלפי שעות משחק, ישנה תחושה של חוסר הוגנות ועל הפער הזה, הרעיון של משחקי P2E מספק מענה. השחקן מתוגמל עבור ההשקעה הרגשית וההשקעה בזמן, אולם פה מצטרפת הערכה מעניינת. יבין סבור שלא חברות הגיימינג יביאו את השינוי המיוחל, אלא דווקא חברות הבלוקצ'יין שיתחילו להוסיף לטכנולוגיה את מה שהגיימרים מחפשים. בשלב זה, משחקי הבלוקצ'יין בחלקם הגדול עדיין עשויים גרוע מאוד. כאשר הם ישכילו לשלב את החוויה החברתית, ערכי הפקה גבוהים ובשילוב התגמול לשחקן (בדמות נכסים דיגיטליים בעלי ערך בעולם הממשי), המהפך יושלם.
היכן שאנשים מתפרנסים ממשחקי NFT
עוד גיימר שגם מסתכל על הנושא כמשקיע הינוג'ימססטל. סטל, מחברתBlockPioneers, הינו אחראי על השקעות הון סיכון בחברה שעוסקת בגיימינג ובהימורי ספורט מקוונים. הוא מספר כי עדיין הוא משחק מדי יום כפעילות פנאי מועדפת (שעתיים ביום לפחות, עדיפות ל"קול אוף דיוטי"). העניין החברתי קהילתי בגיימינג מסב לו הנאה מרובה. לצד היותו גיימר ואיש הון סיכון, הוא גם מנהל פאב בלונדון ואפילו לקהל שמגיע לשם הגיע הבאז סביב משחקי P2E.
בשלב הזה הוא סבור שמשחקי בלוקצ'יין לא זוכים לתהודה עצומה במערב, משום שבבריטניה וביתר המדינות המערביות לא חסרות דרכים אחרות להתפרנס ולהרוויח. אך לא בכל העולם התמונה הזאת זהה והוא חושב כי חברות הגיימינג הגדולות יגלו את הפוטנציאל הרווחי ויכנסו יותר מהר מכפי שחלק מעמיתיו מעריכים.
בחלקים מסוימים של העולם, למשל במדינת הפיליפינים, משחקי הבלוקצ'יין יצרו שינוי לא קטן בכלכלה המקומית. די הרבה מאזרחי המדינה שפוטרו בזמן הקורונה החלו להתפרנס ממשחקים כאלה. עד מהרה התברר שאפשר להרוויח הכנסה חודשית גבוהה הרבה יותר, במשחק. וזאת במקום משכורת בעבודות שגרתיות, קשות ולעיתים אף מפרכות.
גילדות שצמחו מתוך עולמות המשחק הבינו מהר מאוד שיש פה פוטנציאל כלכלי ממשי. עבור אלה שאינם יכולים לרכוש NFT על מנת להצטרף למשחק, יצרו תוכנית מלגות. זה קיים במגוון משחקים, לרבות Axie Infinity שאותו הזכרנו קודם וכן בעשרות משחקים נוספים.
בונים גשר בין משחקים
הגיימר גאבידייזון (GabbyDizon) הואממייסדיYGG. עבורו, כגיימר שמשחק שעות מדי יום, הפן החברתי היה מהותי יותר מכל דבר אחר. על הרקע הזה החליט להצטרף למיזם. הוא סבור כי בשנים הקרובות כל המשחקים הכלכליים, עם כלכלת משחק מפותחת, ישתלבו עם בלוקצ'יין וזה יקרה תוך 5 – 10 שנים.
ג'ון גאוור מאנגליה מחזק גם הוא את תחושת הערך שמקבלים השחקנים ממשחקי E2P. גאוור שלצד היותו גיימר הוא גם פעיל בחברת Blockchase and AngelDAO, מייצג כמו יתר היזמים הגיימרים, את הכיוון המעניין שאליו צועדת קהילת הגיימינג והקהילה העסקית. אבל מה שמייצג עוד יותר את רוח השינוי, זה היווצרות הגשרים בין המשחקים.
להיט משחקי הבלוקצ'יין הנוכחי, Alien Worlds, הכריז לאחרונה על חיבור (יצירת גשר) בינו לבין המותג מיינקראפט. מרגע שיושלם החיבור, יוכלו עוד 170 מיליון גיימרים חובבי מיינקראפט להרוויח Trilium, שהוא מטבע המשחק המקוון של Alien Worlds. יתכן מאוד שזהו ציון דרך חשוב, בהיסטוריה המתהווה של משחקי NFT.