אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון בית המדרש נושא #15616 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 15616   
ברזילי
גולש אורח
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:53   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מה שלא ידעתם: חב''ד והעצמאות (''שעה טובה'' היום)  

 
   ערכתי לאחרונה בתאריך 12.05.11 בשעה 12:06 בברכה, ברזילי
 
הרב וולפא, הרב דרוקמן ו'שעה טובה' מסכמים את הסאגה
הסאגה של הדלקת המשואה כבר מאחרינו, ובמערכת האתר אנו רוצים לחתום את הדיווחים, הפרשנויות והדעות על כך, זאת למרות שישנם עוד זוויות רבות וחשובות לפרשייה. שלושה כתבות-מאמרים חשובים בנושא יהוו את סיום הסיקור, מתוך תקווה שכולנו למדנו משהו לעתיד ● לקריאת הכתבה מעיתון 'שעה טובה' ● למאמר מאת הרב וולפא ● למאמר מאת הרב דרוקמן


אורי פולק, שעה טובה

ח אייר ה'תשע"א (12.05.2011)


השבוע, יום שני, הופתעו קוראי עיתון 'המבשר' לקרוא מודעה החתומה על ידי רבני חב"ד, אחד עשר במניין, מהם שישה מחברי בית הדין של רבני חב"ד (מזכיר רבני חב"ד הרב ירוסלבסקי לא חתם בשל היותו גיס של הרב רוזנברג, שפעילותו בטקס המשואות הייתה נושא ההודעה), ובה נאמר: "הננו להודיע כי השתתפות אחד מחסידי חב"ד (רש"ר שיחי') בטקס שתוכנו ורוחו זרים לרוח ישראל סבא, היא על דעתו הפרטית, בשום אופן לא בשמם של שלוחי חב"ד וחסידי חב"ד". הרבנים אינם אומרים די בכך וממשיכים, כי "פעולתו זו היא בניגוד לדעת רבני חב"ד". זה היה שיאו של דיון פנימי ממצה שנערך בחב"ד, שרבה של קרית מוצקין הגאון רבי דוד מאיר דרוקמן כתב עליו בטורו הקבוע ב'שעה טובה', בעקבות הפרסום כי אחד ממדליקי המשואות יהיה איש חב"ד הרב שמעון רוזנברג מעפולה.

זעזוע בחסידות

חב"ד סערה כפי שלא סערה מזה שנים. תוכניתו של הרב רוזנברג להופיע בטקס הנחשב ולהדליק משואה כסבו של 'מוישי', השריד היחיד מהפיגוע במומביי, קוממה רבים בחב"ד שהזדעזעו מהמחשבה כי אוד מוצל מאש, ילד של 'שלוחים', הובא לאירוע שבו הוא מדליק משואה.

לעומת כל זאת, מחוץ לחב"ד רבים לא הבינו. הדלקת משואות נתפסה בעיני ישראלים לא מעטים ובהם גם חלק גדול מהציבור החרדי כמעשה מתקבל על הדעת ומתחבר לחב"דניק המצוי. חב"ד הרי נתפסת כמי שמסתחבקת בכל מקום עם כל אחד, מחוברת למדינה, שומרת על קשר ידידותי עם הצמרת הפוליטית שלה ואינה בוחלת בקשרים עם ידוענים וסלבריטאים ישראליים, וגם שיעור המשרתים בצבא מחב"ד אינו עומד בכל יחס לשיעור המשרתים בשאר חלקי הציבור החרדי.

חב"ד גם נתפסת כחלק מההוויה הישראלית, גם חלק מהפולקלור, ולא מעטים בציבור הישראלי רואים בחב"ד 'חרדי מחמד', 'ידידותיים למשתמש', מה גם שחלק מבתי הספר של חב"ד פועלים במסגרת ה'ממלכתי דתי'.

והנה, לפתע התנגדות, צריך לומר גורפת, מחוף אל חוף, משיחיסטים ולא משיחיסטים (על-אף שמדליק המשואה עצמו הוא משיחיסט וחותנו של הרב יוסי גינזבורג, ראש הישיבה החב"דית ברמת אביב שמיועדת לבעלי תשובה), שכולם מביעים, לרוב בחרי-אף, התנגדות חד משמעית כי איש חב"ד ידליק משואה.

מה בעצם מתרחש כאן? תהו רבים. עד כדי כך, שגם למתנגדים לחב"ד, וכאלה קיימים כידוע, זה היה סוג של התוודעות מחודשת לחסידות זו ולשיחה ושיגה, ואולי נכונות להסתכלות אחרת עליה.

מסתבר כי בכל הקשור להתייחסות חב"ד למדינה קיים בלבול מושגים, שאולי הוא טבעי. מהקירבה של חב"ד לצמרת הפוליטית, קשריה המסועפים בממסד, וכמו-כן המעורבות של נציגי החסידות בהווי החיים הישראלי, ניתן היה ללמוד על פניו כי חב"ד היא בעצם חסידות ציונית, כפי שהיו שלמדו זאת גם מהעמדות המדיניות הימניות, שלא לומר הלאומניות, שהשמיעו נציגי החסידות בוויכוחים המרים על השטחים, ובין השאר בהתגייסות הסוחפת של חב"ד שהביאה לבחירת בנימין נתניהו לראשות הממשלה ותבוסתו של שמעון פרס, בימים אלה לפני 15 שנה. כמו כן לא סוד הוא כי צעירים חרד"ליים רבים נוהים בשנים האחרונות אחרי דרך חב"ד ומשתתפים באירועים מרכזיים שלה.

"מצטער לנתק קשר"

משיחות עם אנשי חב"ד מכל הזרמים עולה, כי הם עצמם אינם מגלים מידה של הפתעה מול ההתנערות הכללית של הצמרת הרבנית של חב"ד וגם של הציבור בחסידות, מהדלקת המשואות. זאת על-אף שהיה ברור להם מראש כי התנערות פומבית כזו תגרום נזק למוניטין של חב"ד בחוגים חילוניים ודתיים לאומיים. ואכן, המתקפה החילונית מהשטח, על שלוחי חב"ד בכל רחבי הארץ הייתה קשה. שליח חב"ד בישוב 'בית אריה' שבמורדות המערביים של השומרון, למשל קיבל אס.אם.אס. מאחד המתקרבים על ידו, שהוא איש נכבד ובעל מעמד, שכותב לו כהאי לישנא: "אני מקווה שאתה יודע כמה אני מכבד ומעריך אותך, אבל לאור פרסום המכתב של הרבנים דוד מאיר דרוקמן, מרדכי אשכנזי ויוחנן גור אריה בעניין הדלקת משואה על ידי כבוד הרב שמעון רוזנברג, אינני רואה עצמי כמי שיכול לקחת חלק בפעילות חב"ד ו/או בשיעורים בבית חב"ד. מצטער. אבל עקרונותיי אינם מאפשרים לי זאת. אני מאחל לך ולכל בני משפחתך בריאות ואושר"...

זו אחת מיני מאות ואלפי תגובות של ישראלים שעומדים בקשר עם שלוחי חב"ד בכל המפה הישראלית, שהביעו תדהמה על היציאה הפומבית נגד השתתפות איש חב"ד בהדלקת משואה, מה שנחשב פיסגה של כבוד וחיבור להזדהות הלאומית של ישראל. יש להניח כי ההסתייגות המהדהדת של הרבנים תביא לנזק לא ניתן לתיקון בקשרים בין השלוחים לבין אנשים שנמצאים בהליכים שונים של התקרבות, מה שממחיש עד כמה הייתה הקרבה בהודעה שצוטטה בתקשורת ועוררה גלים רבים.

בהנחה המתבקשת כי מי שמנהל את פעילות חב"ד בקיא בנעשה בישראל וגם מבין דבר אחד או שניים בהשפעה על ציבור, אפשר ללמוד מכך עד כמה היה חשוב לחב"ד להתנער כליל מהמעשה ועד כמה הדלקת המשואה פוגעת ביסודות הרעיוניים הבסיסיים של החסידות, וצריך לומר כי גם מעוררת חלחלה בליבם של רבים בחסידות, כל זאת על-אף החיבור לישראליות וכל מה שהיא מייצגת.

"הציונות כפירה באלוקי ישראל"

מה אם כן קורה כאן?

מסתבר כי בשל סיבות מובנות השתרשה אי הבנה בסיסית בכל הקשור לעמדות של חב"ד לדורותיה.

אם נחזור אחורנית לשנות דור או שניים, הרי כבר האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש שהיה ידידו של רבינו חיים הלוי מבריסק, תקף בחריפות את הרעיון הציוני, וראה בו כפירה בעיקר וניסיון למשוך את המוני בית ישראל, במסווה של אהבת ארץ ישראל, לעבר רח"ל כפירה מוחלטת בה' ובתורתו. עמדתו של הרש"ב הייתה כה נחרצת עד שהוא ורבי חיים מבריסק שהיו בדעה אחת ובעצה אחת נטשו שניהם את הכנסיה הגדולה של אגודת ישראל מחשש שהיא תוביל למידה כלשהי של התפשרות עם חוגי הציונות.

כך גם בנו ממשיך דרכו של הרש"ב, האדמו"ר הריי"צ, מי שכזכור בשעתו קיבל את ההחלטה שתלמודי התורה של חב"ד לא יקחו חלק ב'זרם החמישי', אביו מולידו של החינוך העצמאי. הריי"צ נקט באותו קו שהציונות שואפת לעקור את קדושתו של עם ישראל וליצור עם ככל העמים, ועל כן יש להתנגד לה בכל החריפות.

הכוונה לאצ"ל וללח"י

אחרי השואה נוצר מצב חדש ומפנה בגישה. חב"ד נטלה חלק בפעילויות רבות שהובילו להקמת המדינה, האדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש עודד את חסידיו לקחת חלק בפעילות המחתרות של הימין, האצ"ל והלח"י, והסתמנה מגמה לסייע למדינה החדשה שהוקמה. בתקופת קום המדינה, כשנתיים לפני הסתלקות האדמו"ר הריי"צ שכבר היה אז בניו יורק, הוקמה המדינה וכבר לפניה הורה הרבי לחסידיו שיצאו מרוסיה וביקשו להצטרף לרבם בניו יורק, לוותר על כך, לעלות ארצה, להקים כאן ישוב חקלאי, שלימים נקרא כפר חב"ד וגם לקחת חלק בפעילות הביטחונית ולהיות מעורבים בכל הקשור לביסוסה וחיזוקה של המדינה.

האדמו"ר מליובאוויטש המשיך כידוע באותו קו. ל'סוון סוונטי' הגיעו כל הבכירים הישראליים, נשיאים וראשי ממשלה, ובהם שזר ומנחם בגין, וכמו אלופים מרכזיים בצבא, אנשי תקשורת, אישי חברה ואייקונים תרבותיים, כולל אנשים שנמצאו בעימות חריף עם הציבור החרדי כמו למשל שופט 'העליון' חיים כהן שכובד בהחזקת ספר תורה בעת ה'הקפות' בסוון סוונטי, כמובן על פי הוראה מפורשת של הרבי אישית.

הרבי מליובאוויטש הוביל מערכות קשות ביותר נגד המחשבה למסור שטחים, ותמך במדיניות ביטחונית תקיפה. בין השאר התנגד להסכם השלום עם מצרים ושלל את האפשרות להחזיר אפילו את כל חצי האי סיני. בוודאי שהתנגד לכל ניהול מו"מ עם הפלשתינים, ואף התנגד לוועידת מדריד אליה הלך לא אחר מאשר המנהיג הימני ביותר שפעל אי פעם בישראל, יצחק שמיר. הרבי מליובאוויטש אף אמר אז כי אם שמיר ימשיך בדרך זו הרי הוא עצמו (הרבי מליובאוויטש) יילחם כדי שתתפרק ממשלתו.

האדמו"ר היה מעורב בסיוע לכלכלה הישראלית ובחיזוקה. בין השאר הורה הרבי למשפחת זיילר להקים מפעלי תעשיה בישראל כדי לספק פרנסה לעולים החדשים שעלו בגל העליה של לפני ארבעים שנה.

הכתבה במלואה מתפרסמת השבוע בעיתון 'שעה טובה'.

מאמר הרב וולפא

לתפארת מדינת ישראל
הרב שלום דב וולפא
ח אייר ה'תשע"א (12.05.2011)
השתתפותו של ידידי הרב שמעון רוזנברג עם נכדו מוישי הקטן, בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל ומחאת הרבנים שיצאה נגדו, העלו לשיח הצבורי את נושא יחסם של חסידי חב"ד ל"יום העצמאות" ולסמליו.

במסגרת מאמר זה, לא אכנס לשורש הבעיה, והיא היחס להקמת מדינה יהודית המיוסדת על חוקי הגוים, המעבירה מליונים מילדי ישראל ל"שמד רוחני", המרבה נשואי תערובת ע"י גיור שלא כהלכה, המעודדת ומממנת תרבות של תועבה, והמאפשרת פעילות המסיון (גם בניגוד לחוק). כמו"כ לא אכנס לשאלת השתתפותו של אדם חרדי בטקס הכולל קטעי שירה וריקוד שאינם במסגרת כללי הצניעות על פי ההלכה. - הפעם אתמקד רק בשאלה, כיצד רואה אפילו אדם שאינו שומר תורה ומצוות, את ההכרזה "לתפארת מדינת ישראל", בימים טרופים אלו, כאשר בלשון הפייט (בתפלת "נעילה") "כל עיר על תילה בנויה, ועיר האלוקים מושפלת עד שאול תחתיה".

*
השם "מדינת ישראל" ולא "ארץ ישראל" אינו מקרי. "ארץ ישראל" ניתנה על ידי בורא העולם לאבותינו אברהם יצחק ויעקב ולבניהם "עם ישראל" עד סוף כל הדורות, בכדי שיחיו בה בהתאם לחוקי "תורת ישראל". גם גבולות הארץ קבועים בתורה, כמו גם כללי קדושתה, המצוות התלויות בה ועוד. לעומת זאת, "מדינת ישראל" היא יצור חדש שגילו 63 שנה, ואשר גבולותיה, חוקיה ומשפטיה, נקבעים על ידי הכנסת (הכוללת גם נוצרים ומוסלמים).

מקימי ה"מדינה" קראו לה בשם זה, בכדי שתהיה "ככל העמים", מנותקת מקדושת התורה, העם והארץ. אבל גם "מדינה" צריכה להתנהל בצורה נורמלית ושפויה, לפחות כמו כל אומה החפצה בחיים.

הכל יודעים, כי זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל היא רק על פי ההבטחה בתורת ישראל. אבל כאן קם הגולם על יוצרו. המדינה מתכחשת לתורה לעם ולארץ, פוגעת בהם, רומסת אותם ברגל גאוה, ובכך גודעת את הענף שהיא יושבת עליו. האויב יודע זאת, וזהו סוד הצלחתו להפוך את הקערה על פיה. "העם הפלסטיני" נעשה בעל "זכויות הסטוריות" של אלפי שנים בארץ ישראל ובהר הבית, ואילו אנו הפכנו לכובשים.

*
מר שמעון פרס, ביודעו כמה דם יהודי נשפך כתוצאה ממעשיו ודיבוריו, בהכירו את המצב הבטחוני שנוצר במזרח התיכון החדש כשהקים בידיו את חמאסטן בדרום וחיזבלסטן בצפון, וכשעל מצפונו רובץ חורבנם של עשרים וחמש ישובי קטיף וצפון השומרון והרס חייהם של כאלפיים משפחות המגורשים, לא מצא על מה לדבר ביום העצמאות תשע"א, אלא רק על "מחוייבותנו לפינוי ההתנחלויות".

ה"עצמאות" של נשיא המדינה, ראש ממשלתה ושריה, מתבטאת בכניעה והתרפסות לאויב, בהפקרות בטחונית, וברדיפת יהודים באשר הם יהודים.

כל טקסי ה"עצמאות" הרשמיים, מכוונים לדבר אחד בלבד "השלום", ומהו השלום? כמובן: פינוי ההתנחלויות. גם את המשפחות השכולות ניחם הנשיא במילים האכזריות, כי דם בניהם נשפך בכדי להביא את השלום. כלומר, לא בכדי להגן על עם ישראל ועל ארץ ישראל, אלא כדי למסור למחבלים את השטח שעליו מסר בנכם את חייו, ולהגיע למצב שבו יוכלו להשמידנו כשאנו בגבולות מצומקים שאינם בני הגנה.

בזמן שהאויב מדבר בגאון על "האדמות הקדושות" ומחנך את ילדיו הקטנים לג'יהאד, מתכננים אנו את ביצוע "המחוייבות" האוילית לעקירת עוד מאות אלפי יהודים מביתם, שריפת עשרות בתי כנסת נוספים וטלטול מאות נוחי נפש מקבריהם, והכל כמובן למען ה"שלום" המדומה. השלום עם מכחיש השואה, רוצח ילדי מעלות, שותפם של החמאס.

ובעוד החייל יגאל שליט נמק בכלא, מספקים אנו כסף, מים, חשמל, דלק ומלט, לחוטפיו, אויבינו המרים, הבונים באמצעים אלו את הבונקרים ועמדות השיגור לאלפי הטילים המכוונים כנגד כל בית בישראל.

זוהי ה"תפארת" של ה"מדינה" נטולת הכבוד העצמי, חסרת האמונה בצדקת דרכה, ההורסת את עצמה מבפנים.

*

ידועים דבריו של הרבי מליובאוויטש, כי יהודים נהרגים ע"י מחבלים גם בחו"ל, רק מפני הדיבורים על מסירת חלקים מארץ ישראל לערבים. קדושי בית חב"ד בהודו נטבחו איפוא כתוצאה ישירה של מדיניות ממשלת ישראל.

ידידי אהובי האב השכול ר' שמעון רוזנברג, בשעה שהדלקת את המשואה בירושלים, תכננו ראשי המדינה את פרטי הגירוש הבא ביו"ש "לתפארת מדינת ישמעאל". לא בהדלקה כזאת יהיה עילוי לנשמת הנרצחים על קידוש השם.


              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  הלו? כאן פורום חדשות וסקופים שלומצי 12.05.11 11:54 1
     מהרגע שהוא הגיע הוא התחיל להשתולל במעגל השנה 12.05.11 11:57 5
  המשך מ''שעה טובה'': מאמר הרב דרוקמן ברזילי 12.05.11 11:55 2
     מה קורה לך? זה לא פורום מאמרים. שלומצי 12.05.11 11:56 4
         אם תקרא, תמצא כמה סקופים ברזילי 12.05.11 11:57 6
             סקופים צריכים להיות ברורים, לא צריך לחפש אותם בנרות... אוריה 12.05.11 11:58 7
                 יתכן ואתה צודק ברזילי 12.05.11 11:59 8
  יגאל שליט? נקודה החסום 12.05.11 11:55 3
  תודה מנעול זהב 15.05.11 20:50 9

     
שלומצי
חבר מתאריך 14.8.05
49883 הודעות
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:54   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. הלו? כאן פורום חדשות וסקופים  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
במעגל השנה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 27.12.10
10323 הודעות, 68 מדרגים, 120 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:57   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. מהרגע שהוא הגיע הוא התחיל להשתולל  
בתגובה להודעה מספר 1
 
   למנהלים לא אכפת בנראה.

תחשוב אחלה יהיה אחלה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ברזילי
גולש אורח
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:55   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. המשך מ''שעה טובה'': מאמר הרב דרוקמן  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   מאמר הרב דרוקמן

על 'הסוסים' המובילים את 'העגלה'


הרב דוד מאיר דרוקמן

ח אייר ה'תשע"א (12.05.2011


הרה"ק ר' חיים מאיר מוויזניץ זצוק"ל שהה פעם בתקופת שלושת השבועות בצפת, ולבריאות גופו הק' שאף אויר גליל צח תוך כדי טיול ברחובה של עיר הקודש. לדאבון לב ברקע נשמעה מוסיקת ריקים-מחוללים שבקעה מאחד אתרי הנופש שבעיר. מלווהו של ה'אמרי חיים' זצ"ל שיתף את רבו בצערו - שמיעת מוסיקה בימי בין המצרים. ענה על כך ה'אמרי חיים' בחכמתו, שלא למוסיקה כזו מתכוונים הפוסקים. כי מנגינות (חילוניות-נכריות) שכאלה לא רק שאינן משמחות את הלב, אלא אף גורמות לעינוי נפש וליתר צער...

רוב מניין ורוב בניין של רבני חב"ד שליט"א יצאו השבוע בקריאה-מחאה בזה הלשון:

"הבהרת דברים. הננו להודיע כי השתתפותו של אחד מחסידי חב"ד (רש"ר שיחי') בטקס שתוכנו ורוחו זרים לרוח ישראל סבא, היא על דעתו הפרטית ובשום אופן לא בשמם של שלוחי חב"ד וחסידי חב"ד. פעולתו זו היא בניגוד לדעת רבני חב"ד. ועל זה באנו על החתום: רבני חב"ד באה"ק...." (יצויין, כי ידוע לי כי גם אלה הרבנים שליט"א שלא באו בפועל על החתום במודעה - היה זה עקב סיבות טכניות גרידא עקב פעילות נגד מחוגי השעון).

– הרבנים בעצמם לא ידעו עד כמה הם צדקו, ניבאו ולא ידעו מה ניבאו (אגב, המודעה שנמסרה לפרסום לעיתונות החרדית התפרסמה בעיתון 'המבשר', ואילו 'המודיע' עקב סיבה עלומה משום מה לא פרסם את המודעה).

*

לאחר פרסום המודעה, בהשקפה שניה היה נראה לכמה וכמה, כי אם רש"ר שי' המוזכר במודעה יודיע על ביטול השתתפותו יגרום הדבר לחילול ה', וכאן, מתוך רגש של אחריות, נדרשו אלה שנדרשו להפעלת שיקול דעת; איזה חילול ה' גרוע יותר - השתתפותו של יהודי חרדי-חסידי בטקס ההזוי של העלאת 'המשואות' "לתפארת מדינת ישראל", או, שמא הביטול הפתאומי של השתתפותו שעלול להביא למסע הסתה תקשורתי מושחז נגד 'החרדים' כמקובל אצלנו לתפארת מדינת ישראל. במילים אחרות: מה כאן 'הגרוע' ומה 'הגרוע יותר'? הייתה כאן דילמה אכזרית מה ההגדרה בנדון דנן של 'הרע במיעוטו', כאשר כל ההתלבטות הלזו מתרחשת באטמוספרה של "אוי לי מיוצרי, ואוי לי מייצרי".
זה כבר לא בגדר סוד שכותב שורות אלה היה נחרץ בדעתו והפציר ברש"ר שי' הנ"ל שימצא את הדרך כיצד להשתחרר מה'פלונטר' שאחיתופלים מסויימים - נערים מנוערים סיבכו אותו בזה. בסופו של דבר – כידוע וכמפורסם הנ"ל כן השתתף, ולמרות שגם המחייבים את השתתפותו סייגו את הדבר בתנאי כפול ומכופל שלא יהיה זה בשם תנועת חב"ד אלא כאדם פרטי – גם תנאי זה לא התקיים, וחרף כוונותיו הטובות של רש"ר שי' שבאופן אישי אני מוקיר ומכיר היטב אותו ואת משפחתו הרוממה – לא נטמון ראשנו בחול; הסאגה לא הסתיימה ב"הפי אנד" למרבה הכלימה והחרפה, וכפי שכבר התבטאתי במאמרי הקודם: הייתה כאן לא בושה קטנה, ובהחלט לא כבוד גדול.

*
נחזור לסיפור הרה"ק ה'אמרי חיים'; גם במקרה דנן הבעייתיות (ואני משתמש בלשון עדינה) לא הייתה אך בטקס המלווה במוסיקה ובשמחה היוצרת בעיה הלכתית של דיני ומנהגי אבלות המתחייבים מימי ספירת העומר, אלא נהפוך הוא: האווירה ששררה שם ב'הר הרצל', ב'משקפיים' של תורה - אך הוסיפה ותרמה לאבל וליגון של ימי ספירת העומר. התפרקות של ממש מגדרי קדושה המקובלים כיום אפילו על חוגי חובשי ה'כיפות הסרוגות' (אלה מתוכם, ורבים הם, החזקים והיראים יותר), ומצד הרחק מן הכיעור והדומה לו – לא נפרט. ועל זה ליבנו דווי.

לא באתי בשורות אלה, אלא לחזור, להצהיר ולהכריז, ובמקרה זה אני כותב גם מתוקף היותי בעוניי רב חבד"י בהורמנא דמלכא של הרבי זי"ע – כי רבני חב"ד מזועזעים ומוחים בתוקף ומוחים יותר מדמעה על חילול ה', כמו חילול כבודו ושיטתו של רבינו עטרת ראשנו זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל!

מעבר להיבט העקרוני של הכרה 'דה יורה' בטקס המגלם את הציונות ההרצלאית, טקס שנערך למרגלות קברו של 'חוזה המדינה'– תועבת נפשם של רבה"ק זי"ע, מדובר כאן באירוע שאינו אלא שיעור רע לחינוכם של בני הנעורים שבמחננו, והשאלה מי ייתן על כך את הדין?!

*
לפני שנים הרבה עסקתי בחינוך בנות ישראל בסמינר 'בית רבקה' בכפר חב"ד, וזכיתי בעוניי, בברכתו ועידודו של הרבי באותה תקופה, לחולל מהפכות בתחום החינוך לצניעות וקדושה. לפיכך מההיבט האישי שלי, הרגשתי בכפליים נדהם ומבוייש נוכח ההשתתפות באירוע זה, ולדידי היה זה כמעט ומעין "מעשה ידי טובעים בים". רח"ל.

בהקשר לכך, בהכרח אני נזכרתי בכמה אפיזודות שמן הראוי שיגיעו לידיעת ה'עולם';

בעת מעמד הנודע והנורא הוד של חלוקת שטרות הדולרים לצדקה מידו הק' דכ"ק אדמו"ר זי"ע, עבר מאן דהו שעבד במוסדות 'מגדל אור' שבמגדל העמק (זכרוני כרגע קצת בוגד בי; אפשר והיה זה נשיא המוסדות עצמו ידידי ומכובדי הרב גרוסמן שליט"א ), וסיפר לרבי כי ב"מגדל אור" הוקמה לאחרונה מקהלת ילדים. הדובר לא פירט לפני הרבי אם מדובר בילדים או ילדות, אבל כאן הרבי מצא לנכון להעיר, לעורר ולבקש שלא ייגרם ח"ו ע"י המקהלה מכשלה של "קול באשה ערווה".

שוב מעשה היה באחד העסקנים החשובים שהקים מוסדות לתפארת. אותו רב-עסקן הוציא לאור בארה"ב פרוספקט המדבר בשבח נדיבי העם שמסייעים בהונם לקיום המוסדות. כ'מנהג אמריקה' פירט אותו עסקן עלי גליון את רוב כבודם ועושרם וגודל עזוזם, מעלותיהם ושבחיהם של אותם אוליגרכים, כאשר בין היתר ציין לשבח גם את אחת התורמות העיקריות של המוסד, וכבדרך אגב ציין גם ש'הגבירה' הלזו יש לה ... כשרון מוסיקלי. לא נכתב חלילה שהתורמת מזמרת בפני גברים ואף לא רמז על כך. ראיתי בשעתו את הטיוטה של העלון המדובר כפי שהובאה למראה עיני הרבי להגהה. והנה שמתי לב שבתגובה לפסקה המשבחת את התורמת וכשרונה בזמרה – מתח הרבי קו ובסופו עיגול – ובתוך העיגול ציין "עיין שולחן ערוך סימן ע"ה.." – שם נפסק כידוע כי "קול באשה ערווה".

כאשר יום ההילולא רבא דהתנא האלוקי רשב"י היה חל ביום ראשון, הייתה כמפורסם עובר תהלוכת ילדים - 'פאראד' (ילדים בנפרד וילדות בנפרד) בסך לפני הרבי אשר עמד על בימה בחזית בנין 770 ונופף לילדים במאור פנים לשלום ולברכה, ואף השמיע מדברות קדשו לפני צאן קדשים אלה, דברי חיזוק לגאון יהודי ולשמירת תורה ומצוות. הרבי ביקש מהילדים לשיר, ברם, לא לפני שהוא מזהיר שרק הילדים ישירו ואילו הילדות תסייענה לא בפה אלא אך במחיאות כף. יש לציין כי מדובר היה בילדים וילדות בגיל רך וצעיר, ובחלקם הגדול לא תשב"ר אלא ילדי ישראל – 'בוייצ'יקלאך' אמריקאיים תלמידי בתי ספר ממלכתיים של המדינה ('פאבליק סקולס'), ואעפ"כ לא נמנע הרבי מלהזהיר מראש אודות שמירת גדרי הקדושה אליהם ילדים מסוג אלה בכלל אינם מורגלים.

מי יימנה כמה וכמה הזהיר הרבי אודות הסכנה הרוחנית בהעדר 'מחיצה' בחתונות בין גברים לנשים, ואף הנהוג בהרבה קהילות קדושות – ה'מצוה טאנץ' (ריקוד של מצוה) עם הכלה - לא נהוג בחב"ד שמא יגלוש הדבר אצל קלי דעת לתופעות של קלילות והיפך הצניעות.

*
הגמרא במסכת כתובות מספרת על האמורא הקדוש רב אדא בר אהבה שהיה רוקד עם הכלה (על 'כתפי'), ושאלו אותו חכמים שמא גם אנו צריכים לנהוג כך? ענה להם רב אדא בר אהבה שהדבר יהיה מותר לכם רק אם אתם כמוני, התייחסותכם לכלה תהיה כמו אל "שורא" – בול עץ.

אביו של רש"ר שי' הנ"ל היה החסיד החבד"י בן העליה רבי בעריש רוזנברג זצ"ל מלוד, אשר לדמותו ניתן להקדיש אפילו ספר. ר' בעריש שהיה חסיד ותלמיד חכם, עובד ה' נעלה - עבד לפרנסתו כפקיד בדואר שישב ליד הדלפק ונתן שירותי דואר ללקוחות, משל היה יהודי פשוט. פעם באה אליו ל'חלון' שלו בדלפק הדואר אחת מבנותיו החשובות שתחי' – ומהתגובה של בעריש זצ"ל עלה כי הוא לא הבחין כי בתו היא זו הניצבת לפניו, ואו-אז התברר כי בשעה שנשים פנו אליו בזמן העבודה, עיניו הטהורות כלל לא ראו אותן...

בנו של בעריש זצ"ל – יבלחטו"א ידידי רש"ר שי', כמו אנשים כערכנו, מן הסתם אינו בדרגתו של רב אדא בר אהבה, אבל מסתמא משתדל הוא ר' שמעון שי' לפסוע בדרכי יושר ובנתיבות אביו זצ"ל, ואשר לכן מסתמא לא הבחין בפריצות שהתחוללה סביבו באותו מעמד "קדוש" של טקס הדלקת המשואות "לתפארת מדינת ישראל". בתמימותו כנראה לא שת ליבו שלא כולם נמצאים בדרגה שלו, ונוכחותו המיוחצנ"ת באירוע של כיעור כגון דא - עלול חלילה וחס להיות בבחינת הוראת היתר לאחרים להשתתף במופעי שחץ שכאלה. חשוב להדגיש, כי גם הרבנים שליט"א שכתבו שמדובר "בטקס שתוכנו ורוחו זרים לרוח ישראל סבא" כלשונם - לא ידעו עד היכן דברים מגיעים, אחרת היו מגיבים ומוחים בסגנון אף חריף יותר, כפי שאכן מתבקש נוכח תועבה שכזו.

*
למען הגילוי הנאות – גם אנכי לא ידעתי כי מעבר לעמדה העקרונית של היחס המסוייג (בלשון המעטה) של רבה"ק נשיאי חב"ד לציונות – ניצבת לפנינו גם בעיה של אירוע אשר במושגים ובהסתכלות של השולחן ערוך שלא לדבר על דרכי החסידות – גובל בפריצות ממש. באותו יום של אירוע ה'משואות' – חזרתי לשעה קלה למקום עבודתי החינוכית בעבר – סמינר 'בית רבקה' בכפר חב"ד והרציתי לפני התלמידות על משנתה ועמדתה של חב"ד ביחס לימים אלה. נשאלתי ע"י אחת התלמידות "ומה בקשר להופעת פב"פ באירוע הערב?" עניתי לתומי, כי לאור ההתפתחויות ושיחות שהיו לי הבוקר – למיטב הרגשתי הוא בע"ה לא יופיע". מה רבה הייתה איפוא חלחלתי כאשר בשעות הערב קיבלתי טלפון מא' מהקהל ששמעו את הרצאתי בבוקר כי נכזבה תוחלתי והנ"ל הופיע גם הופיע, ובקול מבוייש וחרד אף תוארה בפני הקטסטרופה הרוחנית שהתחוללה שם.

*
היה עסקן ציוני ידוע בשם ברל כצנלסון, ולפי הכלל שנקבע ע"י קדמונים "קבל את האמת ממי שאמרה" כאימרת הרמב"ם – אזכיר רעיון נכון וצודק בשמו (ראו נא ראו, התקיים בי "המתאבק עם המנוול- מתנוול גם כן" כלשונו הקדוש של 'התניא', וגם אני, בלא משים, נדבקתי ל"ע ב'ציונות'...)..
כצנלסון (שהיה אמנם מפא"יני'ק, אבל לעומת קלי הדעת של היום הוא היה 'צדיק' ואף איש שמתמצא ב'אותיות הקטנות') כתב מאמר תחת הכותרת "ההתנוונות הפקידותית". לאמור, יש אישים גדולי זכי רעיון המתווים אידיאל מסויים. כדי להגשים את הרעיון זקוקים לאנשי ביצוע, לפקידים, לפעמים פקידים קטנוניים (קליינע מענטשאלאך בלע"ז) שתפקידם להגשים את הרעיון הנשגב. הפקידם הביצועיסטים האלה לעיתים הם בבחינת 'הסוסים' המושכים את 'העגלה'. המרחק הערכי והבירוקרטי הנמתח בין אנשי המחשבה הוגי הרעיון לבין הפקידים שבשטח והמצויים בחזית וב'שורה התחתונה' - הוא רב, ארוך ומתפתל. דבר זה מביא לעיתים בהכרח לתופעה של "התנוונות פקידותית", לאמור; ה'פקידים' אט אט מתנתקים מהרעיון במקורו, ואז הם שוכחים שתפקידם להיות רק 'סוסים' הסוחבים את 'עגלת' האידיאל, ואו-אז ה'סוסים' מתחילים להרגיש את עצמם כישות בפני עצמה ולתרגם כ'הבנתם' את האידיאולוגיה, ובהתאם לכך לקבוע עובדות ומעשים עד כדי ניהול וקביעת 'סדר היום' של חיינו.

דומני שזה מה שקרה במקרה דנן. בעבר, רבנו-נשיאנו העביר מתפקידם 'פקידים' שכאלה, ואילו כיום נותרו (אמנם מיעוט מבוטל-'דל גאה' ומתייהר) מ'פקידים' ששמים את החושך לאור ובתמימות/כסילותם (מחק את המיותר) סבורים שבסופו של יום לא רק שלא היה כאן 'חילול ה'" אלא לדעתם הקלושה אף זכינו ללא פחות מ'קידוש ה''' שהתרחש לפנינו... על כגון דא כבר אמרו "עוד 'ניצחון' שכזה ואבדנו".

*
ומסיימים בטוב ובתקווה שילמדו תועים וטועים בינה, כי כבר כלו כל הקיצין ומוכרחים "משיח נאו" (כי אחרת...) ובדין שנזכה במהרה ל"ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" בחסד וברחמים, לתפארת מלכות שמים ובביאת גואל לציון ברינה.

(חב"ד-אינפו)


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שלומצי
חבר מתאריך 14.8.05
49883 הודעות
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:56   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. מה קורה לך? זה לא פורום מאמרים.  
בתגובה להודעה מספר 2
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ברזילי
גולש אורח
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:57   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. אם תקרא, תמצא כמה סקופים  
בתגובה להודעה מספר 4
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
אוריה לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 4.5.11
12164 הודעות, 106 מדרגים, 203 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:58   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. סקופים צריכים להיות ברורים, לא צריך לחפש אותם בנרות...  
בתגובה להודעה מספר 6
 
  

"בנה ביתך כבתחילה וכונן בית מקדשך על מכונו"!


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
ברזילי
גולש אורח
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:59   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. יתכן ואתה צודק  
בתגובה להודעה מספר 7
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
נקודה החסום לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 10.2.09
7539 הודעות, 55 מדרגים, 15 נקודות.  ראה משוב
יום חמישי ח' באייר תשע''א    11:55   12.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. יגאל שליט?  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
מנעול זהב לחץ כאן להצגת דירוג המשתמש
חבר מתאריך 12.8.10
4071 הודעות, 50 מדרגים, 80 נקודות.  ראה משוב
אור ליום שני י''ב באייר תשע''א    20:50   15.05.11   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. תודה  
בתגובה להודעה מספר 0
 
   גירוש יהודים מביא טרור רח"ל! מצגת מיוחדת להפצה המסבירה את המצוקה
הקשה שתהיה אם רח''ל יגורשו יהודים מתיישבי יו''ש מבתיהם ● ירושלים, כפר סבא,
נתניה, פתח תקווה, נתב''ג, באר שבע ועוד ועוד - בטווח ירי הקסאם!
http://www.associationchalamish.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=101881&kw


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות