גירסת הדפסה          
קבוצות דיון פוליטיקה ואקטואליה נושא #21895 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 21895   
yacovr
גולש אורח
יום חמישי י''ד בכסלו תשע''ו    11:44   26.11.15   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

פרשת השבת - וישלח  

 
  
בס"ד
ט''ז בכסלו תשע''ו

לְעִתִּים אֵין הַדַּעַת סוֹבֶלֶת שֶׁהַבָּעַת הַדֵּעָה תִהְיֶה נִכְבֶלֶת
וְיֵשׁ וְּלְעִתִּים תֹאבַד יְכֹוֶלת וְאִתָּה יֹאְבְדּוּ תִּקְוָה וְתוֹחֶלֶת

https://rotter.net/User_files/forum/5656d4304a402648.doc
מאת אברהם הללי עו"ד
מביא: יעקב
שבת שלום קהל קדוש

קַדֵּם פְּנֵי רָעָה
הָרָעָה נוֹתֶנֶת אוֹתוֹת בְּבוֹאָהּ
קָדֵּם פְּנֵה רָעָה לֹא בֵּתְרוּעָה
לֹא כְּבָלָק שֶׁמֵהֵר לְזַמֵּן אוֹרֵר
מִצָא דֶּרֶךְ אֵיך הַצּוֹרֶר לְפוֹרֵר

קַדֵּם תְּרוּפָה לַמַּכָּה בְּחָכְמָה
הַכֵּה בְּטֶרֶם תֻּכֵּה לֹא כִּנְקָמָה
עשה זֹאת לְהָשִׁיב מִלְחָמָה
לַמְּקַדְשֵׁי רֶצַח כְּדַת שֶׁל אֻמָּה

לָדַעַת לְהָבִין וְלִהְיוֹת עַם סְגֻלָּה
לֹא כְּדֵי לְהִתְנַשֵּׂא כְּעָם תְּהִלָּה
עָם הַמְּסֻגַּל לְקַיֵּם חֹק וּמִצְווֹת
וְלָהֶבֶל וְלָרִיק אֵין לְהִשְׁתַּחֲווֹת
לַעֲשׂוֹת צֶדֶק וְלֹא לַחֲשׁוֹש
וְלֹא לְאַבֵּד צֶלֶם אֱנוֹשׁ
אנשי מודיעין לוו את יעקב
נִצַּל יעקב בחכמה מלבן הארמי, גם הודות לשיתוף הפעולה של רחל ולאה עם יעקב ולאו דוקא עם אביהן. רחל העלימה את הַתְּרָפִים (אלהי לבן) של אביה והערימה על אביה לחלץ את יעקב מרעתו של אביה לבן. והנה לא הספיק להחלץ מצרת לבן נפלה עליו צרת עשו אחיו, ששטם אותו ואף נטר לו בלבו איבה ליעקב בהרהרו בלבו: יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי (תולדות כז/מא) והנה יעקב שנאמר עליו: אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אָֹלִים (תולדות כה/כז) , מתגלה תחילה אצל לבן כאיש חכם ואסטרטג בְּגָבְרוֹ על תחבולות לבן שנסה לרמות את יעקב תחילה בתתו לו את לאה במקום רחל ולאחר מכן ברעותו את צאן. יציאת יעקב התרחשה בחשכת הלילה בבורחו מלבן עם נשותיו וילדיו ועבדיו ורכושו שצבר בפדן ארם במשך עשרים שנות עבודה ולאחר שסלק יעקב בחכמתו את לבן מדרכו, התפנה לחשוב על אחיו עשו שמתכון לפגוע בו. יעקב כאסטרטג, נהג לפי הפתגם הערבי הידוע: טַעְמִי אִל עֵין בְּתִשְׁבַע אִל נַפְסְ שתרגומו: "האכל את העין תשבע הנפש" שָׁלַח לעשו אחיו מנחה גדולה שכללה עזים ותישים ורחלים ואילים ופרות ואֲתֹנֹת וַעֲיָרִם. לפני ששלח את המנחה , שלח אנשי מודיעין אל עשו אחיו שנאמר: וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו שעיר שדה אדום , (יב/ד) (לפי רש''י, אלה המלאכים שלוו אותו בצאתו מארץ כנען לפדן ארם ומלווים אותו בשובו לארץ כנען לבית אביו ואמו.) כדי לדעת מה כוחו של עשו שעתיד לְפָגְשׁוֹ בדרך ויעקב חושש ממנו. כדי להכיר היטב את יעקב, נשוב לשהותו אצל לבן דודו אשר עשק אותו. ברם יעקב בחכמתו נתן לכינוי "איש תם יושב אהלים" את המשמעות הנכונה לַתֹּם, משמעות של שלמות ולא תֹם כִּתְּמִימוּת לא מְתֻחְכָּם. בשני המצבים אליהם נקלע, הצליח בחכמתו להינצל מצרות ולצאת בשלום.

הבסיס להתהוותו של עם ישראל
נפגשו האחים יעקב ועשו וכל אחד ואנשיו אתו. ארבע מאות אנשי עשו לעומת נשותיו וילדיו ומשרתיו ואנשיו וצֹאנוֹ וּבְקָרוֹ כל אלה יצרו בעיני עשו תדמית ליעקב כאיש אמיד, המצויד ומוגן היטב. בעיני עשו מחנהו של יעקב נראה רב, מרתיע ומאיים, שגרם לו לשאול את יעקב הַתָּם: מי לך כל המחנה הזה אשר פגשתי (לג/ה). יעקב ענה לעשו וחשש כבד בלבו מפני האח הזה שהביא עמו ארבע מאות איש, אם לא למלחמה מדוע הביא אותם. יעקב העמיד פנים וענה לאחיו עשו: חַנָּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹּל (לג/יא) כפי שכבר נאמר הרי יעקב יצא מאצל לבן ברכוש גדול כולל עבדים, שפחות ומשרתים ובראש כל אלה הלכו 11 בנים ובת ושתי נשותיו ושתי שפחותיהן זלפה ובלהה. רש''י אמר כי יעקב נקט בשלושה דברים : לדורון (לתת לעשו מתנה שנאמרִ:"ותעבר המנחה חך פניו" ) תְפִלָּה (לקב''ה להצילו מיד אחיו מיד עשו שנאמר: "אלהי אבי אברהם ") ולמלחמה (שנאמר: "והיה המחנה הנשאר לפלטה") והוא החל בשליחת מנחה לעשו. ברם יעקב שפחד מעשו, נקט בצעדי התגוננות נוספים וכך נאמר: ויקם בלילה ויקח שתי נשיו ושתי שפחותיו ואחד בניו והעבירם את מעבר יַבֹּק (יבק הוא נחל מים שנשפך לים המלח) והוא נשאר לבדו מול עשו אלא שהוא סומך על תפילתו לאלהים ועזרתו לו וסומך גם על המנחה ששלח לעשו. אלא שהזמן הזה הוא הזמן שיעקב הוכתר כאבי עם בני ישראל , הטקס היה היאבקותו עם מלאך אלהים כל הלילה אשר לא יכול היה ליעקב , ועל כן הכתירו להיות אבי עם ישראל בְּנָתְנוֹ לו את שמו "ישראל" ובניו יקראו בני ישראל אשר נהיו לעם ישראל. באירוע זה בין המלאך ליעקב ניתן נקבעו היסודות להתהוותו של עם ישראל.

מפגש האחים והתרגשות מעושה
משהופתע עשו בראותו את עצמתו של אחיו , נשמע עשו , לכן היה מוכן להעמיד פנים ביחוד כאשר יעקב ענה לעשו בְּתִתּוֹ צידוק למנחה ששלח לו באמרו לו: למצא חן בעיני אדוני (בעיני עשו) .(לג/ה) בכך גם מבהיר יעקב לעשו כי פניו לשלום ולא למלחמה. במנחה ובהצגת כבודתו ובעזרת אלהים חל מפנה בין האים. ממלחמה שהיתה צפויה לשלום שלא היה צפוי. נכון כי השינוי אצל עשו היה
למעין שלום מְעוּשֶׂה כי עשו שינה את התנהגותו: וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפל על צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ ויבכו (לג/ד) פגישה מרגשת, אלא שרש"י אומר : כי הנקודות שיש על המלה וַיִּשָּׁקֵהוּ , באות לבחון את מדת הגעגועים אם אמת הם או שזו העמדת פנים. ויש הסבורים כי הנקודות מעל לאותיות וַיִּשָּׁקֵהוּ נראות כדמעות של עשו (אלו הן דמעות תנין שיורדות ללא סיבה) . חששו של יעקב מעשו לא פג בחיבוק , יעקב רמז עוד לעשו כי הלא הברכה שלקחתי מאבי והיתה מיועדת לך , לא הועילה לי ולא נתקימה בי הברכה הוה גביר לאחיך כי בסך הכל גרתי אצל לבן ולא היתה לי שררה. ורומז לו אני לא כמוך, גרתי שם וקיימתי את תרי"ג המצוות. לבן לא הצליח לשנות אמונתי באלהים. בשינוי סדר אותיות גרתי נקבל תרי"ג המצוות כאשר עשו אמר ליעקב : נִסְּעָה וְאֶלְכָה לנגדך.(לג/יב) סרב יעקב בלשון דיפלומאטית : אדוני יודע כי הילדים רבים והצאן והבקר ......יַעֲבֹר-נָא אדני לפני עבדו ואני אתנהלה לאטי ...עד אשר אבא אל אדוני שעירה.(לג/יד) והרי יעקב לא התכוון להגיע לשעיר, אלא רק לסכות . עשו הבין את הרמז נרתע ווִתֵּר בשלב זה על העימות עם יעקב וכבודתו נאמר: וישב ביום ההוא עשו לדרכו שעירה.(לג/טז) שינוי הטקטיקה של עשו היתה בלשון ימינו "תהדיאה" שפירושה "הֵאָטָה" במלחמה או "הַשְׁקָטָה" ודחיתה למועד אחר. ואינו כי באו עלילות דם וגירוש ורדיפות של היהודים עד להשמדה מצאצאי עשו. (הנצרות)

הנקמה ותוצאותיה
הפגיעה בדינה אשר שמה לא נזכר ברשימת ילדי כי נאמר שם : ויקם בלילה הוא ויקח .... את אחד עשר ילדיו .(לב' כג') לא בניו אלא ילדיו והלא היו לו 12 ילדים רש"י אומר כי דינה לא נזכרה במפגש עם עשו כי יעקב החביא אותה בארגז ונעל אותה כי לא רצה שעשו יראה אותה פן יחשוק בה. רש''י אומר דא עקא, לו לקחה (עשו) היה סיכוי שהיא תצליח להחזיר אותו בתשובה. לכן נענש יעקב בדינה שנפלה בידי שכם בן חמור וישכב אתה וַיְעַנֶּהָ (לד/ב) שמעון ולוי גרמו לכך שכל אנשי עירו של שכם ובנו חמור ישלמו בנפשם על הפגיעה בדינה אחותם. מעשה נקם זה, איננו מן האמצעים שהתורה רואה אותם בחיוב. כי כבר נאמר כי נקמה בחינת עשית דיו בלא משפט. תן לדיין לפסוק דינו של הנאשם, לכן יעקב חשש שמא יתפרש הדבר לכיבוש הארץ בהריגת תושביה,קרא יעקב לבניו : עכרתם אֹתִי להבאישני בְּיֹשֵׁב הארץ ...והכוני ונשמדתי אני וביתי. (לד/ל) אם לא די בכך סופר ליעקב עוד: וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו וישמע ישראל. (לה/כב) יעקב שמע וחרק שן, מבלי שהוכיח את ראובן על מעשהו הנורא הזה. שמר תוכחתו למועד אחר.

יֶצֶר הַנְּקָמָה נוֹלַד עִם הָאָדָם
הַנְּקָמָה מְבִיאָה שְׁפִיכוּת דָּם
הַנוֹקֵם בְּנִקְמָתוֹ לֹא יְחַיֶּה מֶת
וְגוֹרֵם שֶׁיָּקוּם אָחֶר לְהִתְעַמֵּת
בְּרַם יָדוּעַ
קָשֶׁה כַּמַּוֶת אָבְדָּן נֶפֶשׁ יְקָרָה
וּמָה תּוֹעִיל נְקָמָה בְּעֵת צָרָה
גָּם הַטָּפָה לֹא תּוֹעִיל לַנְּשָׁמָה
כִּי הֲרֵי נְקָמָה גּוֹרֶרֶת נְקָמָה
יֵּשׁ גָּם מָשָׁל
עַל סוֹפֵג מַלְקוֹת וּמְמָרֵר וְעַל מִי שֶׁצוֹפֶה וְהַמַּלְקוֹת סוֹפֵר משל ידוע )
*משמעות המשלהיא : כי המטיף לרגיעה איננו כמו הנפגע)
"אֵין מְקַבֵּל הַמַּלְקוֹת וֹּמִתְעַנֵֶּה כְּמִִוֹ רוֹאֶה מַלְקוֹת וְאוֹתָן מוֹנֶה" תרגום הפתגם לעבית
כְּלוּמָר הָרוֹאֶה סֶבֶל אֵינֶנּוּ כְּמִי שֶׁסוֹבֵל



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  תודה על התמדתך. שלומצי 29.11.15 14:53 1
     שלומצי תודה לפחות יש קורא אחד yacovr 29.11.15 18:15 2

     
שלומצי
חבר מתאריך 14.8.05
59703 הודעות
יום ראשון י''ז בכסלו תשע''ו    14:53   29.11.15   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. תודה על התמדתך.  
בתגובה להודעה מספר 0
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
yacovr
גולש אורח
יום ראשון י''ז בכסלו תשע''ו    18:15   29.11.15   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. שלומצי תודה לפחות יש קורא אחד  
בתגובה להודעה מספר 1
 
  



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד



תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות