היהודים שנותרו באוקראינה למרות המלחמה מנסים להמשיך בשגרת חייהם בצילה - והם מתכננים לחגוג הלילה ומחר את יום שמחתו של רשב"י, למרות הכול, בהתאם למצב ולהנחיות כוחות הביטחון המקומיים. בשל הסגר ברוב הערים שנכנס לתוקפו בשעה 20:00 לא יוכלו החוגגים להדליק את המדורה לכבוד רשב"י בלילה, ולכן בחלק מהמקומות הוקדמה ההדלקה לשעות הערב של היום ובערים אחרות היא תיערך מחר (חמישי).
כך למשל באודסה, עיר הנמל החשובה באוקראינה שהופצצה השבוע כמה פעמים: בבית הכנסת המרכזי בעיר יתקיים מחר אירוע שצפויים להשתתף בו מאות בני אדם. כיוון שבית הכנסת נמצא בתוך העיר וכדי שלא ליצור תבהלה מהאש שתדלק, החליט רב העיר הרב אברהם וולף לערוך את ההדלקה בתוך חבית בפאתי חצר בית הכנסת.
לעומת זאת באוז'גורוד, המערבית ביותר בערי אוקראינה – עיר שלא הופצצה אפילו פעם אחת ובתחומה נמצא הגבול עם סלובקיה – יתאספו הלילה כ-100 מיהודי העיר כדי לשמוח בשמחתו של רשב"י, לרקוד וליטול חלק בתכניה מיוחדת שהוכנה להם.
בבירת הקרפטים צ'רנוביץ', גם היא במערב המדינה, יתאספו מחר 200 אנשים מסביב לאגם הנמצא סמוך לעיר ויחגגו גם הם את ל"ג בעומר. חגיגות נוספות – אך ללא מדורות - יתקיימו גם בבירה בקייב, בדנייפרו, בז'יטומיר ובערים נוספות.
חגיגות מסוג אחר, הכוללות עליה לקברי צדיקים ותפילה לסיום המלחמה, יתקיימו בעיירה האדיטש שבמחוז פולטובה ובעיירה נייז'ין שבמחוז צ'רניגוב: אל האדיטש הגיעו היום ויגיעו מחר עשרות יהודים מרחבי המדינה והם יפקדו שם את ציונו של בעל התניא' - מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן. "מידי שנה בל"ג בעומר הגיעו אלפים – מאוקראינה, ישראל, ארה"ב ואירופה – אל שני המקומות האלו, לפי מסורת שנמשכת כבר 200 שנה, כדי לחגוג בהם את ל"ג בעומר וכדי להתפלל בעיקר עבור היפקדות בילדים. השנה אנו ממשיכים במסורת הזו, אם כי מטבע הדברים החגיגות השנה יהיו מצומצמות וקטנות משמעותית. אנו מקווים שהאור העולה מל"ג בעומר יאיר את חיינו ויעזור לנו לצלוח בשלום את המלחמה", אומר הרב מאיר סטמבלר מדנייפרו המכהן כיו"ר הפדרציה היהודית באוקראינה.
ההדלקות בהאדיטש
מי שחזר במיוחד מישראל לאוקראינה כדי לחגוג בהאדיטש עם יהודי עירו הוא הרב נחום ערנטרוי, רב העיר ז'פרוז'יה ושליח חב"ד בה, שלא היה מוכן לוותר על המסורת הזו. "האדיטש היא 'המירון' של האזור שלנו ולכן היה ברור שניסע בכל מקרה. הצבא הרוסי די קרוב לז'פרוז'ה והאזור נתון תחת הפצצות אבל לא רצינו לוותר על המסורת. זו הזדמנות שלנו לנסוע למקום ולהתפלל עלינו ועל כל יהודי המדינה שנעבור בשלום את המלחמה".
הרב שניאור זלמן דייטש המנהל את המתחם בהאדיטש, אומר: "רק השבוע הפגיזו כמה פעמים את העיר אוחטירקה הסמוכה להאדיטש, אבל זה לא מרתיע את האנשים מלהגיע למקום הקדוש, להתפלל ולחגוג את יום שמחתו של רבי שמעון בר יוחאי".
מוקד עלייה לרגל נוסף הוא ציון "האדמו"ר האמצעי" - רבי דובער, האדמו"ר השני בשושלת חסידות חב"ד ובנו של 'בעל התניא' הטמון בעיירה ניעז'ין שבמחוז צ'רניגוב הקרוב יחסית לבירה קייב.
שליח חב"ד בקייב הרב מרדכי לבנהרץ אומר: "כבר 24 שנים ברצף, וכך גם השנה למרות המלחמה, הקהילה היהודית בקייב מארגנת נסיעה ליהודי הקהילה להתפלל על הציון של האדמו"ר האמצעי בניעז'ין. לפי המסורת של יהודי אוקראינה, ביום ל"ג בעומר ראו הרבה מופתים אצל מי שהתפללו על קברו של הרבי, וכל השנה יחלו וציפו ליום הקדוש הזה – אז נגיע לניעז'ין גם השנה למרות המצב".
ובתוך כך, ב-25 ערים בישראל ובהן אשדוד, בת-ים, קריית גת, נתניה ועוד - יתקיימו פעילויות מיוחדות לעולים מאוקראינה, במסגרת מאות תהלוכות ל"ג בעומר שמארגנת חב"ד בישראל, שבהן יופיעו תכנים מותאמים לדוברי אוקראינית וגם מדריכים הדוברים את השפה.
כל מצווה ומעשה טוב מקרבים את הגאולה
חבר מתאריך 29.1.18
8002 הודעות, 271 מדרגים, 533 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
בשורות טובות .
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.7.20
10749 הודעות, 52 מדרגים, 57 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
וּבִלַּע בָּהָר הַזֶּה פְּנֵי הַלּוֹט הַלּוֹט עַל כָּל הָעַמִּים וְהַמַּסֵּכָה הַנְּסוּכָה עַל כָּל הַגּוֹיִם
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 21.10.14
1316 הודעות, 7 מדרגים, 12 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
מה הקשר אולי תסביר לי???
מה ענין שמיטה אצל הר סיני?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.7.20
10749 הודעות, 52 מדרגים, 57 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 3
וּבִלַּע בָּהָר הַזֶּה פְּנֵי הַלּוֹט הַלּוֹט עַל כָּל הָעַמִּים וְהַמַּסֵּכָה הַנְּסוּכָה עַל כָּל הַגּוֹיִם
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
3672 הודעות, 15 מדרגים, 18 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 4
ומשליך על האחרים את מומו, כמו שאמרו חז"ל כל הפוסל במומו פוסל, אז קודם שיוריד את הבלורית שלו עצמו לפני שהוא מדבר על דרכי האמורי, ולמטה אני כותב הבהרה מדוע מדורת ל"ג בעומר אינה "מרקד לשלהבת".
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 28.12.17
3672 הודעות, 15 מדרגים, 18 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
כמו האר"י הקדוש, החיד"א ועוד שחגגו את ל"ג בעומר עבורם זה היה יום קדוש ונשגב, "המרקד לשלהבת" אף אחד לא רוקד לאש, אלא לכבוד התנא רבי שמעון בר יוחאי המדורה היא כמו נר נשמה ענק כראוי לצדיק בעל נשמה ענקית כמוהו, ובאמת מי שרוקד לכבוד אש זה מדרכי האמורי אבל פה הריקודים אינם לכבוד האש אלא לכבוד הצדיק, מאחל לך שנשמתך תזכה להפתח ולהבין.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 7.7.20
7658 הודעות, 122 מדרגים, 233 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
יהודים זיכרו: הדבר הכי גדול בעולם הוא לעשות טובה למישהו אחר. (הרבי מפיאסצנא)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 23.4.22
32 הודעות
בתגובה להודעה מספר 2
דרכי אמורי נחשב רק אם רוקד לכבוד האש ויש בזה סוג של ע''ז, אבל מנהג ההדלקה בל''ג בעומר בא לסמל את עוצמת אור התורה שהנחיל רשב''י לכל העולם, והריקוד אינו לכבוד האש ח''ו אלא לכבוד תורתו של רשב''י. ומנהג זה נהגו בו גדולי עולם ותלמידי חכמים גדולים, ואביא את דברי מרן הגר''ש ואזנר זצ''ל בשו''ת שבט הלוי מה שכתב בענין
שו"ת שבט הלוי חלק ז סימן קלו
ולשון התוספתא המספק והמטפח והמרקד לשלהבת - משמע שעושה זה לשלהבת דהיינו ליקר ולכבוד אש לשלהבת וקרוב שזה מסרך ע"ז, ועדיין אין ראי' לרקד סביבת השלהבת שיהי' בו סרך איסור דמה דמדליקין השלהבת הוא להרבות אורה ושמחה כמו רבוי נרות הגורמים שמחה,
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.15
4145 הודעות, 71 מדרגים, 142 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
אבל הוא לא דיבר על לג בעומר אלא על מדורה בקעמפ
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 19.7.20
10749 הודעות, 52 מדרגים, 57 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 9
אל תשלו את עצמכם: קבר הוא מקום טמא. כשמתבצע פולחן קברים - זה לא עבודת ה'.
וּבִלַּע בָּהָר הַזֶּה פְּנֵי הַלּוֹט הַלּוֹט עַל כָּל הָעַמִּים וְהַמַּסֵּכָה הַנְּסוּכָה עַל כָּל הַגּוֹיִם
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.15
4145 הודעות, 71 מדרגים, 142 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
החיד"א בספרו "שיורי ברכה" (יו"ד קע"ט ד') עמד על דברי תוספתא זו וביאר את הפרדוקס כמצ"ב.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.7.14
11538 הודעות, 130 מדרגים, 256 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 2
האש אמנם מהווה תפאורה ואף נדרשת לצורך הסמליות כמו גם בעיניין החיבור המקשר של אנרגיית הנר בין העולמות המקבילים, אך בטח לא המטרה פה . לא אליה מכוון הריקוד, לצידה בלבד ..
מסורת ישראל ככל שמרהיבה ויפה היא, כך יקנאו בה ויחפשו לה בטליתות ובשלהבות .
**
"כָּל הַהוּא יוֹמָא, לָא אַפְסִיק אֶשָּׁא מִן בֵּיתָא, וְלָא הֲוָה מַאן דְּמָטֵי לְגַבֵּיהּ, דְּלָא יָכִילוּ דִּנְהוֹרָא וְאֶשָּׁא הֲוָה בְּסוּחֲרָנֵיהּ. כָּל הַהוּא יוֹמָא נָפִילְנָא עַל אַרְעָא, וְגָעֵינָא. בָּתַר דְּאָזִיל אֶשָּׁא, חֲמֵינָא לְבוּצִינָא קַדִּישָׁא קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים, דְּאִסְתְּלַּק מִן עָלְמָא, אִתְעֲטָּף שָׁכִיב עַל יְמִינֵיהּ, וְאַנְפּוֹי חַיְיכִין..
אָתוּ טְרִיקִין, וּמָארֵי תְּרִיסִין דִּכְפַר צִפֳּרִי וְטַרְדָאן בְּהוּ (ס''א דצפרי וטרדיא והוו) בְּנֵי מְרוֹנְיָא, צַוְוחִין בִּקְטִירִין, דְּחָשִׁיבוּ דְּלָא יִתְקְבַּר תַּמָּן. בָּתַר דְּנָפַק פּוּרְיָיא, הֲוָה סָלִיק בַּאֲוִירָא. וְאֶשָּׁא הֲוָה לָהִיט קַמֵּיהּ, שָׁמְעוּ קָלָא, עוּלוּ וְאָתוּ, וְאִתְכְּנָשׁוּ לְהִילּוּלָא דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן, (ישעיה נז) יָבֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 4.12.20
11034 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 20.10.20
4458 הודעות, 38 מדרגים, 23 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
אז כל מי שנשאר שם, למרות שיש שם מלחמה כבר שלושה חודשים תומך בנאצים, לא?
תעזרו לי להבין את הלך הרוח בפורום כי אני מבולבל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.8.20
7790 הודעות
בתגובה להודעה מספר 10
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.8.12
405 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
בוקר טוב
אביא כאן דברים שכתב מו"ר הרב יואל בן נון לל"ג בעומר. אתחיל בדברים בעניין מירון, מקווה לשתף בהמשך בדברים שהוא כתב בנושאים אחרים הקשורים לל"ג בעומר:
מעולם לא חגגתי במירון בל"ג בעומר, בעיקר מפני שהדרישה אל המתים בקברים קרובה היא לפי דעתי לאיסור תורה שקשור לעבודת אלילים – ודווקא רשב"י שהקפיד כל כך בטהרה, לו קם מקברו היה מגרש משם את כולם בגלל טומאת הקברים, וגם היה שולח את כולם ללמוד את דברי התורה:
"לא יִמָּצֵא בך ... קֹסֵם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף; ... ודֹרש אל המתים" (דברים י"ח, י-יא);
אם מתפללים בקברים גם אל נשמות הצדיקים שגם הם כביכול 'ישמרו עלינו מן השמים', זו פגיעה חמורה ביסוד האמונה בה' "אחד ושמו אחד", ו"אין עוד מלבדו"; מותר ונכון וראוי להתפלל רק לה' לבדו, ואסור לשתף עמו חלילה, לא כוכב ולא מלאך, ולא נשמה של שום צדיק –
אבל אם מתפללים בקברים רק לה' לבדו, וקבר הצדיק רק נותן למתפללים תחושת התעלות עמוקה כשהם מתפללים אל ה', אז אין בתפילתם דרישה אל המתים. ועדיין חובה לזכור את טומאת הקברים החמורה, מן התורה.
בנוסף, מי שאומר או חושב שהוא שוחט בהמה "לזכרו של רבי שמעון", הרי הבהמה הזאת בכלל 'זבחי מתים', ואם שוחטים בהמה לשם ה', הרי זה כעין קורבן המוקרב מחוץ למקום המקדש, והוא אסור באיסור תורה, כ'שחוטי חוץ'. הנשחטים היום במירון הם לרוב או 'זבחי מתים' ('כבש לר' שמעון', חלילה), או 'שחוטי חוץ' אם מתכוון להקריב לה', או שניהם גם יחד, אם מתכוונים גם לתשלום נדר לה', וגם ל'ר' שמעון'.
מזעזע אותי לראות כל שנה את המודעות של המחלקה למקומות הקדושים במשרד לענייני דת על 'העלייה לרגל' למירון כאילו שם המקדש, ועל השחיטה המותרת רק במקומות המסומנים, שהוקדשו לכך – האם מישהו הסביר להם פעם, ששחיטה בבמות מחוץ לירושלים אסורה מן התורה (דברים יב), וכבר אין לה שום היתר (רמב"ם הלכות בית הבחירה א, ג)?
כאמור, אילו קם רשב"י מקברו, ולו לרגע קט, היה נוטל מקל גדול ומגרש את כל החוגגים על קברו בקול רעש גדול, צועק עליהם שהם נטמאים בטומאת מתים, ועוד שוחטים שם ואוכלים מה שנראה בעליל כקודשים בחוץ, ואומר להם בחריפות – 'לכו מכאן, ותשובו ללמוד תורה, ובכללה דברי תורה שאמרתי, כי רק לזה יש ערך בכל העולמות'.
אחרי האסון הנורא במירון בל"ג בעומר התשפ"א, הרגשתי עצבות עמוקה ואבל כבד גם על המתים, שמעולם לא שמעו דברים כאלה ולא העלו אותם על קצה דעתם, וגם על התורה החוגרת שק ואומרת 'אוי לחכמי התורה ואוי לתלמידיהם'!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.8.12
405 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
בוקר טוב
אביא כאן דברים שכתב מו"ר הרב יואל בן נון לל"ג בעומר. אתחיל בדברים בעניין מירון, מקווה לשתף בהמשך בדברים שהוא כתב בנושאים אחרים הקשורים לל"ג בעומר:
מעולם לא חגגתי במירון בל"ג בעומר, בעיקר מפני שהדרישה אל המתים בקברים קרובה היא לפי דעתי לאיסור תורה שקשור לעבודת אלילים – ודווקא רשב"י שהקפיד כל כך בטהרה, לו קם מקברו היה מגרש משם את כולם בגלל טומאת הקברים, וגם היה שולח את כולם ללמוד את דברי התורה:
"לא יִמָּצֵא בך ... קֹסֵם קסמים, מעונן ומנחש ומכשף; ... ודֹרש אל המתים" (דברים י"ח, י-יא);
אם מתפללים בקברים גם אל נשמות הצדיקים שגם הם כביכול 'ישמרו עלינו מן השמים', זו פגיעה חמורה ביסוד האמונה בה' "אחד ושמו אחד", ו"אין עוד מלבדו"; מותר ונכון וראוי להתפלל רק לה' לבדו, ואסור לשתף עמו חלילה, לא כוכב ולא מלאך, ולא נשמה של שום צדיק –
אבל אם מתפללים בקברים רק לה' לבדו, וקבר הצדיק רק נותן למתפללים תחושת התעלות עמוקה כשהם מתפללים אל ה', אז אין בתפילתם דרישה אל המתים. ועדיין חובה לזכור את טומאת הקברים החמורה, מן התורה.
בנוסף, מי שאומר או חושב שהוא שוחט בהמה "לזכרו של רבי שמעון", הרי הבהמה הזאת בכלל 'זבחי מתים', ואם שוחטים בהמה לשם ה', הרי זה כעין קורבן המוקרב מחוץ למקום המקדש, והוא אסור באיסור תורה, כ'שחוטי חוץ'. הנשחטים היום במירון הם לרוב או 'זבחי מתים' ('כבש לר' שמעון', חלילה), או 'שחוטי חוץ' אם מתכוון להקריב לה', או שניהם גם יחד, אם מתכוונים גם לתשלום נדר לה', וגם ל'ר' שמעון'.
מזעזע אותי לראות כל שנה את המודעות של המחלקה למקומות הקדושים במשרד לענייני דת על 'העלייה לרגל' למירון כאילו שם המקדש, ועל השחיטה המותרת רק במקומות המסומנים, שהוקדשו לכך – האם מישהו הסביר להם פעם, ששחיטה בבמות מחוץ לירושלים אסורה מן התורה (דברים יב), וכבר אין לה שום היתר (רמב"ם הלכות בית הבחירה א, ג)?
כאמור, אילו קם רשב"י מקברו, ולו לרגע קט, היה נוטל מקל גדול ומגרש את כל החוגגים על קברו בקול רעש גדול, צועק עליהם שהם נטמאים בטומאת מתים, ועוד שוחטים שם ואוכלים מה שנראה בעליל כקודשים בחוץ, ואומר להם בחריפות – 'לכו מכאן, ותשובו ללמוד תורה, ובכללה דברי תורה שאמרתי, כי רק לזה יש ערך בכל העולמות'.
אחרי האסון הנורא במירון בל"ג בעומר התשפ"א, הרגשתי עצבות עמוקה ואבל כבד גם על המתים, שמעולם לא שמעו דברים כאלה ולא העלו אותם על קצה דעתם, וגם על התורה החוגרת שק ואומרת 'אוי לחכמי התורה ואוי לתלמידיהם'!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.4.22
1232 הודעות, 3 מדרגים, 6 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
ישר רואים.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.3.22
2227 הודעות, 18 מדרגים, 25 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 14
למה כל מי שראיתי הוא נוצרי.
למה היהודים שומרי המצוות לא באים לישראל.
או שהגויים מגיעים לישראל והיהודים לקנדה ארצות הברית גרמניה אוסטרליה.
נשבע לך לא זכיתי לראות אוקראיני יהודי אחד בישראל ,כולם נוצרים.
מדינת ישראל כמו ממלכת הצלבנים, חומות, גדרות, מבצרים, הגנה ,ואז קריסה ובריחה מארץ ישראל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 1.12.20
2487 הודעות, 41 מדרגים, 78 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 18
הייתי כותב את שמות ילדיו אך לא רוצה להיחשף - הם תנ"כיים. אנחנו מטיילים יחד ובגלל שאנחנו עם ילדים קטנים זה בדרך-כלל בחגים ולכן אני מדבר עם ילדיו והם מספרים לי על חגי ישראל כאילו היו שם בזמנו. והם יודעים מה זה כריסמיס אך זה לא מזיז להם או חשוב להם.
“Maybe there is a beast… maybe it’s only us”
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 30.3.22
2227 הודעות, 18 מדרגים, 25 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
בגוש דן לא נשאר מקומות פתוחים לעשות שם מדורות .
כמה חיה בסכנת הכחדה שכל יום לוקחים ממנה עוד פיסת אדמה.
מדינת ישראל כמו ממלכת הצלבנים, חומות, גדרות, מבצרים, הגנה ,ואז קריסה ובריחה מארץ ישראל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 9.7.14
11538 הודעות, 130 מדרגים, 256 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
כה זרה לנו בעיניים . ממשלת שינוי לאום-H-It : ממדינה יהודית - כלל אזרחיה, למדינת כלל אזרחיה ומוסלמית
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד