הנדון: פניה בנוגע ל"ניו ישראל פונד" - פרטים נוספים בהמשך לפנייה בנוגע ל"ניו ישראל פונד" (להלן: "החברה") מיום 21.3.10, אשר עסקה בין השאר בהטעיית הציבור ובפגיעה בתקנת הציבור וברגשותיו ע"י אי ציון שמה המלא והרשמי של החברה במסמכיה ובפרסומיה, וע"י שימוש בשם "הקרן החדשה לישראל", אשר כאמור אינו שמה הרשמי, ואף הינו תרגום מילולי שגוי של שם החברה באנגלית "New Israel Fund", מובאים בזאת פרטים נוספים בנוגע להתנהלותה הבלתי תקינה של החברה, ובכללם, אי הגשת הדו"ח השנתי לרשם החברות כנדרש בחוק, מלבד הדו"ח היחידי אשר הוגש ביום היווסדה של החברה, ובכל הקשור לפעילותה במסווה תחת ארגון שתי"ל, המוצג כארגון נפרד ממנה, אך בפועל אינו ישות משפטית נפרדת, ומהווה חלק מהחברה לכל דבר ועניין, והכל כפי שיפורט להלן:
אי הגשת הדו"ח השנתי לרשם החברות
סעיפים 141, ו- 348 לחוק החברות עוסקים בחובה המוטלת על חברה להגיש לרשם החברות דו"ח שנתי, אחת לשנה. עפ"י מרשמי רשם החברות, הדו"ח השנתי האחרון שהתקבל מהחברה מעודכן ליום 22.4.1980, וזאת בניגוד לחוק, תוך הפרה בוטה של הסעיפים הנ"ל המחייבים את החברה להגיש דו"ח שנתי אחת לשנה. לאי הגשת הדו"ח השנתי לרשם החברות, השלכות רבות בכל הנוגע לשקיפות החברה, התנהלותה הכספית, זהות בעלי התפקידים השונים בחברה ועוד .
אשר על כן, מתבקש כב' הרשם לחקור את התנהלות החברה ולבדוק מדוע מעולם לא הגישה החברה אף לא דו"ח שנתי אחד, למעט ביום היווסדה, ולהטיל על החברה עיצומים כספיים כאמור בחוק, ככל שיידרש.
התנהלותה של החברה במסווה תחת "הארגון" שתי"ל
על פי פרסומי החברה, בשנת 1982 ייסדה החברה את ארגון "שתי"ל" (שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי בישראל), על מנת שיהווה את "הזרוע הביצועית" של החברה, ויפעל כגוף המשלים את אסטרטגיית מענקי התמיכה שלה. לשם כך, הקימה החברה בשנת 1983 עמותה שמספרה 580060333 בשם "שתיל שרות תמיכה וייעוץ לארגוני מתנדבים", המהווה ישות משפטית נפרדת, בעלת פעילות עסקית נפרדת, אשר דרכה התנהל הייעוץ והתמיכה לעמותות ולארגונים שונים, וכן מימון פרויקטים של אותם גופים ותמיכה בהם.
אולם כיום, על פי מרשמי רשם העמותות, העמותה מחוקה ולמעשה אינה קיימת:
http://www.justice.gov.il/mojheb/amutotView1.asp?radio=ah=1&OwnerName1=580060333
היוצא מכך הוא, ש"שתי"ל" והחברה אינם שני גופים נפרדים, בעלי ישות משפטית שונה, אלא פועלים כגוף אחד, בעלי אותו מספר ח.פ., ללא הפרדה עסקית או כספית, וללא כללי השקיפות והמנהל התקין אשר היו חלים על שתי"ל, טרם מחיקתו כעמותה והעברת כל הפעילות העסקית ישירות תחת החברה.
אישור לכך כי החברה ושתי"ל פועלות יחד כגוף אחד, ניתן למצוא במס' התבטאויות והצהרות שניתנו ע"י מנהלים בחברה:
"אין באפשרותנו להשתתף בשל העובדה ש"שתיל" איננו גוף עצמאי בעל סטאטוס משפטי משלו, והוא מהווה חלק אורגני מ"הקרן החדשה לישראל"." ("שינוי חברתי? בהחלט. שקיפות? לא בהכרח" http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3257095,00.html)
"שתיל הוא חלק מן הקרן החדשה לישראל. לשתי"ל הנהלה מקצועית וציבורית המבטאת את המימד האוטונומי של התנהלותו." http://www.meshanim.com/amutot4.htm
לממצאים אלו משמעות משפטית וחוקית חמורה ביותר, שכן החברה, המתוארת כקרן לאיסוף כסף למטרות צדקה, הרשאית לעסוק אך ורק בסוגי עיסוק אשר פורטו בתקנון, פועלת במישרין, אך באופן חשאי ונסתר, באמצעות שתי"ל, בכל אותם תחומים בהם אין היא רשאית לעסוק כאמור, וזאת בניגוד גמור לחוק ולכללי המנהל התקין, בחוסר שקיפות, ותוך גניבת דעת והטעייה חמורה של הציבור הרחב, התורמים השונים, וכל אותם גופים הפועלים איתם במישרין או בעקיפין, בדבר היותו של שתי"ל עמותה או ארגון עצמאי, הפועל באופן נפרד מהחברה. יתרה מכך, התנהלותה הבלתי תקינה של החברה כפי שפורטה לעיל, וחוסר השקיפות והדיווח על התנהלות שתי"ל והחברה, עשויים להוות קרקע פורייה להלבנות הון ולהעברות כספים בלתי מדווחות בין מקורות הכספים המגויסים, החברה, שתי"ל, והארגונים השונים הנתמכים על ידם. התנהלות בלתי תקינה זו מקבלת אף משנה תוקף נוכח אי הגשת הדו"ח השנתי מעולם לרשם החברות.
אשר על כן, ולאור כל האמור לעיל, מתבקש כב' רשם החברות לחקור ולבדוק את התנהלותה של החברה, ולנקוט בצעדים המתחייבים כנגדה נוכח הפרות החוק הרבות אשר הובאו בפנייה זו ובפנייה שקדמה לה, ובאם צריך, אף לדרוש את התערבותו של מבקר המדינה, על מנת שהבדיקה והחקירה יוכלו להיות מעמיקות ונרחבות ככל שניתן, ועל מנת לשים סוף להתנהלות הבלתי חוקית והבלתי תקינה של החברה.
המסמך המלא:
קובץ וורד:
http://rotter.net/User_files/forum/4bdf25e017e67f18.doc
קובץ PDF:
http://rotter.net/User_files/forum/4bdf253a6c2e1089.pdf
צפייה "אונליין":
http://www.israblof.com/a58982-הנדון-פניה-רשם-החברות-בנוגע-ל-ניו-ישראל-פונד-פרטים-נוספים