|
|
|
|
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות |
01:53 01.07.05 |
|
13. מחשבות נוגות
בתגובה להודעה מספר 0
|
ניצן אור חבר מתאריך 8.10.01 14327 הודעות 00:32 01.07.05 מחשבות נוגות לפני כ-22 שנה, הזדמן לי לפגוש את פרופ' ישעיהו ליבוביץ בבית כנסת ישורון. היה זה בחג הסוכות. הייתי עם משפחתי במלון טירת בת שבע בירושלים שהיה כמעט צמוד לבית הכנסת ישורון. כאורח התיישבתי לי בספסלים האחוריים הריקים. לידי ישב זקן שראשו היה רכון מעל גמרא גדולה. מסכת סוכה. האיש היה שפוף כלפי הגמרא מחזיק את משקפיו ביד ומתאמץ לקריאה באותיות הקטנות של הדף. לפתע נפנה אלי ושאל "מה כתוב כאן?". הוא הצביע לעבר קטע באותיות רש"י זעירות שמשום מה היו קצת מטושטשות מהדפוס. הבטתי בו והוא היה נראה קצת מוכר. ראיתי את פרופ' ליבוביץ בעבר רק בתמונות ולכן לא זהיתי אותו מיד. קראתי בפניו את המילים המטושטשות והוא בלי להגיב המשיך לשקוע אל תוככי הדף. כעבור זמן מה עבר לידינו מתפלל אחר ופנה אליו "ישעיהו, ראית את הספר הזה?" שאל בעודו מחזיק מולו ספר חדש שיצא לאור. "כן", ענה הפרופ' ואז לפתע בבת אחת קלטתי שזה ישעיהו ליבוביץ' המפורסם. פילוסוף ידוע שהעמיד תלמידים רבים באוניברסיטה העיברית בירושלים. "ישעיהו" הוא גם שמי וכל מי ששמו ישעיהו נקלט במוחי יותר מהאחרים. תשובת "כן" נאמרה על ידו במבטא כשלעצמו היה מסגיר אותו, "כן" כמו "אין" רק עם האות כף. יושב לו הפרופ' בשיא הפשטות, בספסלים האחוריים של בית המדרש הענק, בכותל המזרח ראיתי את ח"כ יוסף בורג יו"ר המפד"ל, ועוד נשואי פנים אחרים. והנה ממש לידי בביטול אישי מוחלט יושב לו ענק פילוסופיה עברי רכון כול כולו על הגמרא ונאבק באותיות הזעירות בכתב רש"י. "רש"י מתגלה כאן כאיש יודע תורת הניסתר..." אמרתי לו כמעט בלחש, "ראה מה תוספות שואל עליו", המשכתי. "תוספות" הינו חיבור שלוקט מכמה מראשוני הפרשנים מתקופת המאה ה-16 גם זה מופיע באותיות רש"י זעירות בשולי הדף. ליבוביץ' הזדקף מעט, הרים את גבות עיניו המלאות ונאץ בי מבט מפוקח. "אתה חושב שזו פעם הראשונה שאני לומד את הגמרא הזו?" שאל. "אני מדבר על התוספות", עניתי. "כיין כיין, גם את התוספות אני מכיר", השיב ליבוביץ' במבט מרוכך. "חשבתי שאתה עוסק רק בפילוסופיה", אמרתי, כמי שמנסה לגרור אותו לשיחה. "אתה מכיר אותי?" שאל ליבוביץ' מופתע. "מהתמונות שהתפרסמו" עניתי והוא פרץ בצחוק... הרגשתי שזה משמח אותו. בסוף התפילה קשרנו שיחה פילוסופית מרתקת, אבל יצאתי מאד מאוכזב ממה שהוא אמר. חשבתי שהוא סתם זקן נרגן שאיבד תיקווה ורואה הכל בשחור לבן. אפילו אמרתי לו את דעתי זו בצורה מכובדת יותר אבל הוא בשלו: "מדינת ישראל היא אפיזודה חולפת בהיסטוריית העם היהודי !" זו התזה שניסה להעביר לי. "היהדות היא נצחית, המדינה הזו זמנית". "אם היא זמנית, למה למות עליה?" שאלתי. "אדרבה", השיב "מי קבע שיש למות עליה" ! "אז למה להתגייס לצבא?" שאלתי. "כדי לשמור על חיי התושבים ותו לא!" פסק ליבוביץ ומיד הוסיף "אין שום סיבה למות על שמירת שטחים כבושים, ממילא הכל זמני". ליבוביץ' כבר מת, אני התפקחתי. כשאני רואה את מה שליבוביץ' לא הספיק לראות, אני מבין את רמת הראייה הפילוסופית שלו. רבבות גויים מתקבלים כאן כיהודים בשביל סלי קליטה ופותחים כאן תאים ניאו נאצים. הילדים שלהם וודאי לא ימצאו שום עניין להיות אזרחיה של המדינה היהודית. מצעדי הומואים צועדים צבעונית בחוצות הבירה כאילו הגענו לקרנבל בברזיל וראש העיר הדתי נאלץ ע"פ פסיקת בית המשפט העליון של ישראל לשלם להם מכיסו עשרות אלפי שקלים. הצבא היהודי הישראלי מגוייס היום כל כולו להריסת ישובים ישראלים גירוש אנשיהם מעל אדמתם ועקירת המתים מקיבריהם. אם ליבוביץ' היה אומר היום "המדינה היהודית היא מדינה זמנית" הייתי אומר, "חכמה" ! - מי לא רואה את זה. אבל הוא בחכמתו המדהימה ראה זאת אז, לפני דור.למעשה, מורי ורבותיי בישיבות החרדיות מעולם לא ראו מלכתחילה את המדינה הזו כמדינה יהודית וממילא מבחינתם אין צורך לקבוע את זמניותה, אבל ליבוביץ לא היה חרדי. הוא היה פרופ' אקדמי לפילוסופיה שרוב תלמידיו היו חילונים מובהקים. כשהוא אמר זאת, זה היה בבחינת "פצצה". בתקופה האחרונה, מחשבותי נוגות ומר לי. יתכן ועדיף היה לי לקבל ברצינות את דעת רבותיי שמדינת ישראל אינה מדינה יהודית כי אז כל האכזבה והתיסכול היה נמנע ממני ומאנשים כמותי. לו גרתי בקנדה, הייתי חש איזו בעיה אישית בקיום מצעדי הומואים בחוצות אוטבה? לו גרתי בגרמניה, אכפת היה לי אם הציבור מחלל שבת או אוכל חזיר? לו גרתי בספרד, האם הייתי בכלל מתייחס לעקירת תושבים אזרחיים מביתם בקצה המדינה והורס את בתיהם? לו גרתי ביפן, האם אכפת היה לי שהמדינה מתירה לזרים להכנס ברבבות בצורה שיקרית ולקבל כספים? למה כל זה כעת כה חורה לי? כי אני האמנתי בתום לב שאני חי במדינה יהודית. כאן נולדתי, כאן גדלתי, כאן נישאתי וכאן נולדו ילדיי ונכדיי. פתאום התברר לי שגנבו לי את המדינה. פתאום אני מבין שליבוביץ' צדק ואני חי על המזוודות. פתאום אני רואה את אחיי אורזים כבר את המזוודות וממתינים להריסת בתיהם על ידי השלטון של המדינה עצמה בה הם אזרחים. המציאות מטורפת ואנשים נשארים בבית, צופים בכוכב נולד, כאילו כלום. או מטומטמים, או טיפשים או שניהם יחד. http://tinyurl.com/5a2yl לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות | יום ראשון ב' באייר תשס''ט
11:43 26.04.09 |
|
14. פוסט שכתבתי לפני 4 שנים. כאילו כתבתי היום
בתגובה להודעה מספר 13
|
ניצן אור חבר מתאריך 8.10.01 24108 הודעות יום ראשון ב' באייר תשס''ט 11:21 26.04.09 פוסט שכתבתי לפני 4 שנים. כאילו כתבתי היום למה אני נזכר בו שוב כעת? בימים הללו העצובים, בין יום השואה ליום הזכרון, המחשבות נוגות. =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= נכתב בתאריך 1.7.2005 לפני כ-22 שנה, הזדמן לי לפגוש את פרופ' ישעיהו ליבוביץ בבית כנסת ישורון. היה זה בחג הסוכות. הייתי עם משפחתי במלון טירת בת שבע בירושלים שהיה כמעט צמוד לבית הכנסת ישורון. כאורח התיישבתי לי בספסלים האחוריים הריקים. לידי ישב זקן שראשו היה רכון מעל גמרא גדולה. מסכת סוכה. האיש היה שפוף כלפי הגמרא מחזיק את משקפיו ביד ומתאמץ לקריאה באותיות הקטנות של הדף. לפתע נפנה אלי ושאל "מה כתוב כאן?". הוא הצביע לעבר קטע באותיות רש"י זעירות שמשום מה היו קצת מטושטשות מהדפוס. הבטתי בו והוא היה נראה קצת מוכר. ראיתי את פרופ' ליבוביץ בעבר רק בתמונות ולכן לא זהיתי אותו מיד. קראתי בפניו את המילים המטושטשות והוא בלי להגיב המשיך לשקוע אל תוככי הדף. כעבור זמן מה עבר לידינו מתפלל אחר ופנה אליו "ישעיהו, ראית את הספר הזה?" שאל בעודו מחזיק מולו ספר חדש שיצא לאור. "כן", ענה הפרופ' ואז לפתע בבת אחת קלטתי שזה ישעיהו ליבוביץ' המפורסם. פילוסוף ידוע שהעמיד תלמידים רבים באוניברסיטה העיברית בירושלים. "ישעיהו" הוא גם שמי וכל מי ששמו ישעיהו נקלט במוחי יותר מהאחרים. תשובת "כן" נאמרה על ידו במבטא כשלעצמו היה מסגיר אותו, "כן" כמו "אין" רק עם האות כף. יושב לו הפרופ' בשיא הפשטות, בספסלים האחוריים של בית המדרש הענק.בכותל המזרח ראיתי את ח"כ יוסף בורג יו"ר המפד"ל, ועוד נשואי פנים אחרים. והנה ממש לידי בביטול אישי מוחלט יושב לו ענק פילוסופיה עברי רכון כול כולו על הגמרא ונאבק באותיות הזעירות בכתב רש"י. "רש"י מתגלה כאן כאיש יודע תורת הניסתר..." אמרתי לו כמעט בלחש, "ראה מה התוספות שואלים עליו", המשכתי. "התוספות" הינו חיבור שלוקט מכמה מראשוני הפרשנים מתקופת המאה ה-16 גם הם כתובים באותיות רש"י זעירות בשולי הדף. ליבוביץ' הזדקף מעט, הרים את גבות עיניו המלאות ונאץ בי מבט מפוקח. "אתה חושב שזו פעם הראשונה שאני לומד את הגמרא הזו?" שאל. "אני מדבר על התוספות", עניתי. "כיין כיין, גם את התוספות אני מכיר", השיב ליבוביץ' במבט מרוכך. "חשבתי שאתה עוסק רק בפילוסופיה", אמרתי, כמי שמנסה לגרור אותו לשיחה. "אתה מכיר אותי?" שאל ליבוביץ' מופתע. "מהתמונות שהתפרסמו" עניתי והוא פרץ בצחוק... הרגשתי שזה משמח אותו. בסוף התפילה קשרנו שיחה פילוסופית מרתקת, אבל יצאתי מאד מאוכזב ממה שהוא אמר. חשבתי שהוא סתם זקן נרגן שאיבד תיקווה ורואה הכל בשחור לבן. אפילו אמרתי לו את דעתי זו בצורה מכובדת יותר אבל הוא בשלו: "מדינת ישראל היא אפיזודה חולפת בהיסטוריית העם היהודי !" זו התזה שניסה להעביר לי. "היהדות היא נצחית, המדינה הזו זמנית". "אם היא זמנית, למה למות עליה?" שאלתי. "אדרבה", השיב "מי קבע שיש למות עליה" ! "אז למה להתגייס לצבא?" שאלתי. "כדי לשמור על חיי התושבים ותו לא!" פסק ליבוביץ ומיד הוסיף "אין שום סיבה למות על שמירת שטחים כבושים, ממילא הכל זמני". ליבוביץ' כבר מת, אני התפכחתי. כשאני רואה את מה שליבוביץ' לא הספיק לראות, אני מבין את רמת הראייה הפילוסופית שלו. רבבות גויים מתקבלים כאן כיהודים בשביל סלי קליטה ופותחים כאן תאים ניאו נאצים. הילדים שלהם וודאי לא ימצאו שום עניין להיות אזרחיה של המדינה היהודית. מצעדי הומואים צועדים צבעונית בחוצות הבירה כאילו הגענו לקרנבל בברזיל וראש העיר הדתי נאלץ ע"פ פסיקת בית המשפט העליון של ישראל לשלם להם מכיסו עשרות אלפי שקלים. הצבא היהודי הישראלי מגוייס היום כל כולו להריסת ישובים ישראלים גירוש אנשיהם מעל אדמתם ועקירת המתים מקיבריהם. אם ליבוביץ' היה אומר היום "המדינה היהודית היא מדינה זמנית" הייתי אומר, "חכמה" ! - מי לא רואה את זאת. אבל הוא בחכמתו המדהימה ראה זאת אז, לפני דור. למעשה, מורי ורבותיי בישיבות החרדיות מעולם לא ראו מלכתחילה את המדינה הזו כמדינה יהודית וממילא מבחינתם אין צורך לקבוע את זמניותה, אבל ליבוביץ לא היה חרדי. הוא היה פרופ' אקדמי לפילוסופיה שרוב תלמידיו היו חילונים מובהקים. כשהוא אמר זאת, זה היה בבחינת "פצצה". בתקופה האחרונה, מחשבותי נוגות ומר לי. יתכן ועדיף היה לי לקבל ברצינות את דעת רבותיי שמדינת ישראל אינה מדינה יהודית כי אז כל האכזבה והתיסכול היה נמנע ממני ומאנשים כמותי. לו גרתי בקנדה, האם הייתי חש איזו בעיה אישית בקיום מצעדי הומואים בחוצות אוטבה? לו גרתי בגרמניה, אכפת היה לי אם הציבור מחלל שבת או אוכל חזיר? לו גרתי בספרד, האם הייתי בכלל מתייחס לעקירת תושבים אזרחיים מביתם בקצה המדינה והורס את בתיהם? לו גרתי ביפן, האם אכפת היה לי שהמדינה מתירה לזרים להכנס ברבבות בצורה שיקרית ולקבל כספים? למה כל זה כעת כה חורה לי? כי אני האמנתי בתום לב שאני חי במדינה יהודית. כאן נולדתי, כאן גדלתי, כאן נישאתי וכאן נולדו ילדיי ונכדיי. פתאום התברר לי שגנבו לי את המדינה. פתאום אני מבין שליבוביץ' צדק ואני חי על המזוודות. פתאום אני רואה את אחיי אורזים כבר את המזוודות וממתינים להריסת בתיהם על ידי השלטון של המדינה עצמה בה הם אזרחים. המציאות מטורפת ואנשים נשארים בבית, צופים בכוכב נולד, כאילו כלום. או מטומטמים, או טיפשים או שניהם יחד. פרופ' ישעיהו ליבוביץ
תזכורת: 13. מחשבות נוגות http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=5456&forum=gil&viewmode=all&keywords=לפני כ-22 שנה#13
---------------------
היום לפני 96 שנה (מ-2003) הוקם אירגון השומר !!! http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=5391&forum=gil&viewmode=all&keywords=השומר#1 האמת נחשפת: האוצרות האבודים של יהודי תימן http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=5316&forum=gil&viewmode=all&keywords=תימן נקדימון ומייזלש: דה האן - הרצח הפוליטי הראשון בא''י http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=5522&forum=gil&viewmode=all&keywords
|
|
תגובה עם ציטוט | תגובה מהירה (ניהול: מחק תגובה) |
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
| |
|
|
|