גירסת הדפסה          
קבוצות דיון גילוי מסמכים נושא #25319 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 25319   
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום ראשון כ''ב באלול תשע''ב    11:59   09.09.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מסמך: ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)  

 

אשכול עוגן מתאריך 27.08.14 בשעה  03:46  על-ידי פילוביץ שחף, (מפקח)
 
עוגן האשכול הוסר בתאריך 12.05.13 בשעה  10:36  על-ידי פילוביץ שחף, (מפקח)
 
אשכול עוגן מתאריך 09.09.12 בשעה  13:35  על-ידי פילוביץ שחף, (מפקח)
 
באשכול זה, יתועדו לזיכרו, שני ספריו של אפרים קישון - דוש, למשמרת לדורות הבאים


.
.

אפרים קישון (1924-2005)

נולד בבודפשט שבהונגריה באוגוסט 1924 בשם פרנץ הופמן. לימים, לאחר שהפך לסופר הונגרי, שינה את שמו לפרנץ קישהונט. כשעלה לארץ בשנת 1949, שינה פקיד העלייה את שמו לאפרים קישון, ובשם זה הוא ידוע בארץ ובעולם. אפרים גדל בסביבה מתבוללת כנער הונגרי לכל דבר. התזכורת היחידה ליהדותו הייתה ציון הדת היהודית בתעודת הזהות שלו. "היהדות שלי הייתה עניין שולי לגביי. דיברתי הונגרית, חשבתי הונגרית ובבית הספר שרתי שירי געגועים להונגריה השלמה" ("קישון - דו שיח ביוגרפי", ירון לונדון, עמ' 47).

בשנת 1941, לקראת סיום לימודיו באקדמיה למסחר כבר פעלו בהונגריה ארגונים אנטישמיים צמאי דם. הנער אפרים גילה באיחור את יהדותו. לאחר שהונגריה נכנסה למלחמה, נלקח אפרים למחנה ריכוז. הוא שרד את מסעות המוות לעבר מחנה ההשמדה סוביבור שבפולין, ולבסוף הצליח לברוח בדרך נס. הוא חזר לבודפסט ומצא שם את משפחתו במחבוא. בעזרת תעודות מזויפות ושכן אציל נפש, "חסיד אומות העולם" הצליחה המשפחה להסתתר עד לסיום המלחמה.

בתקופת השלטון הסטליניסטי בהונגריה הצליח קישון להתפרנס יפה מכתיבה עיתונאית בעיתון סאטירי שהיה מגויס לטובת המשטר הקומוניסטי. אבל עבודתו, שנראתה לו שקרית, גרמה לו רגשות תסכול ומחנק כסופר וכעיתונאי.

בהזדמנות הראשונה שהזדמנה לו, באמתלה שהוא נוסע לבקר ביריד של פראג, הוא ברח עם רעייתו דרך סלוואקיה ועלה על הספינה "גלילה" בעזרת "ארגון הבריחה" והגיע לישראל. מעברת "שער העלייה" ליד חיפה הייתה תחנתו הראשונה של קישון בישראל. משם הוא הצטרף לחברים בקיבוץ כפר החורש, שבו היה סניטר. "גיליתי שלא יותר משעה ומחצית נדרשות כדי למרק את השירותים. בזמן הנותר יכולתי ללמוד עברית מספרי דקדוק ישנים" (שם, עמ' 169).

כך עשה אפרים קישון את צעדיו הראשונים בשפה העברית. לאחר תקופה קצרה עזב את הקיבוץ ושם את פעמיו לתל אביב. הוא נתקבל לעבודה במערכת העיתון ההונגרי "אוי קלט" בתפקיד עורך לילה. בשנת 1951 התקבל קישון ללימודים ב"אולפן עציון" בירושלים והקדיש שנה שלמה ללימוד השפה העברית. "אני לא התנפלתי על העברית בשמחה, אלא מתוך ייאוש. הייתי מוכרח להציל את עצמי מגורלו המר של המהגר הנצחי" (שם, עמ' 187).

בתום לימודיו באולפן החל קישון בכתיבת סאטירות והציען לכל מערכות העיתונים בארץ. פניותיו נדחו פעמים רבות, עד שזכה והעיתון "דבר" הדפיס, לראשונה בארץ, סאטירה מפרי עטו בשם "תעלת בלאומילך". בשנה זו, 1951, ראה אור גם ספרו הראשון, "העולה היורד לחיינו", שבו נתן ביטוי הומוריסטי לעולמו של העולה החדש. בשנת 1953, שנתיים בלבד לאחר שסיים קישון את האולפן, העלה תיאטרון "הבימה" את המחזה הראשון שלו, "שמו הולך לפניו", שהיה להצלחה גדולה.

לראשונה נמצא סופר שהעז לעקוץ את שלטון מפא"י. דיאלוג כמו " - לאיזו מפלגה אדוני שייך? - אני לא שייך, יש לי כבר שיכון!" היה חידוש בימים ההם. באותה תקופה החל קישון לכתוב פיליטון יומי בעיתון "מעריב", וברבות הימים הפך לבעל הטור הפופולארי "חד גדיא" שהופיע ב"מעריב" באופן קבוע במשך כ-30 שנה. בסוף שנות החמישים תורגמו מבחר מן ההומורסקות שלו מתוך "מעריב" לשפה האנגלית, והספר Look Back Mrs. Lot נבחר כ"ספר החודש" של העיתון "ניו יורק טיימס". הביקורת השוותה את המחבר לשלום עליכם ולמרק טוויין. לאחר שביסס את עצמו כבעל טור, כמחזאי וכבמאי תיאטרון, פנה קישון בשנות השישים אל הקולנוע. את "סאלח שבתי", סרטו הראשון, כתב וביים בלי כל ניסיון קולנועי.

לאחר מכן כתב, ביים והפיק חמישה סרטים בארץ. ההוקרה הבינלאומית לסרטיו מתבטאת בשלושה פרסי "גלובוס הזהב" שהעניקו לו מבקרי הקולנוע בהוליווד ובבחירתו למועמד פעמיים לקבלת פרס ה"אוסקר". החל משנות השבעים עלו בעולם המוניטין של קישון כסופר וכמחזאי. ספריו הפכו לרבי מכר בארצות מרכז אירופה, ומחזותיו הוצגו ומוצגים ברציפות עד עצם היום הזה. מאמצע שנות השמונים תופסים מחזותיו של אפרים קישון מקום קבוע ברפרטואר של במות בינלאומיות, ויצירותיו הספרותיות זוכות בשפע של פרסים בינלאומיים.

בשנים אלה קישון מחלק את עתותיו בין אירופה לישראל. הוא מביים את מחזותיו, כותב מאמרים להגנת ישראל בעיתונות ומשתתף בתכניות טלוויזיה על תקן של "המסביר הלאומי" בכל פעם שמתבקשת דעתו בנושא האזור.

"אנטי-ישראליות ואנטישמיות זה היינו הך לגביי; אותה הגברת בשינוי האדרת" (שם, עמ' 37). אפרים קישון הוא בעל אזרחות ישראלית, וכל בני משפחתו הענפה, ללא יוצא מן הכלל, מתגוררים בתל אביב. "זה עניין של כבוד. אינני מוכן להיות שוב יהודי באירופה". אפרים קישון מתקרב ל"גבורות", ועדיין הוא יוצר פורה. לאחר שספריו תורגמו ל-37 שפות והפכו אותו לסאטיריקן הנקרא ביותר בימינו, הוא כתב בשנים האחרונות את הרומן הסאטירי החדש שלו "שעיר לעזאזל", שבו הוא עוסק בנושא השואה. על כריכת הספר האחורית הוא כתב: "הם עשו משגה. הם השאירו סאטיריקן אחד בחיים." בכך הוא מסכם פרק עצוב זה בחייו.

בשנת תשס"ב זכה קישון בפרס ישראל בקטגוריה של תרומה לחברה. בשנת 2004 חגגו בישראל את יום הולדתו השמונים בשורה של טקסים מרשימים. בשנת 2003 החלה הוצאת הספרים "ידיעות אחרונות" בהוצאה מחדש של כל כתביו, תוך שהיא מוסיפה עליהם ספרים שטרם ראו אור בעברית.

אפרים קישון נפטר ב-29 בינואר 2005 בביתו בשווייץ והובא לקבורה בבית העלמין ברחוב טרומפלדור בתל-אביב, לצדה של רעייתו המנוחה, שרה.
מקור:
http://library.osu.edu/projects/hebrew-lexicon/00098.php

==


פרס: ''ההסטוריה לא חשובה, מה שחשוב זה העתיד''...למה?!
https://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=69&viewmode=
בשעה טובה, הספר 'תולעת יעקב וישמעאל' ניתן לרכישה (*)
https://rotter.net/forum/gil/24263.shtml




              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מסמך (1-121) : ''סליחה שנצחנו'' = אפרים קישון-דוש (*) פילוביץ שחף 09.09.12 12:32 1
  מסמך (1-123): ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*) פילוביץ שחף 09.09.12 13:13 2
  ד''ר חיים שיין: ''חיים שיין: סליחה שניצחנו'' (*) פילוביץ שחף 23.11.12 09:27 3
  ''אם יש בית ביאליק, אין שום סיבה שלא יהיה בית קישון.'' (*) פילוביץ שחף 23.06.13 10:04 4
     טקס להנצחתו של אפרים קישון, במלאת עשור לפטירתו. פילוביץ שחף 13.10.14 07:20 6
  רלוונטי מתמיד | עשר שנים למותו של גדול הסאטיריקנים אפרים קישון (*) פילוביץ שחף 27.08.14 03:58 5

     
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום ראשון כ''ב באלול תשע''ב    12:32   09.09.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מסמך (1-121) : ''סליחה שנצחנו'' = אפרים קישון-דוש (*)  
בתגובה להודעה מספר 0
 















































































































.
.
==


פרס: ''ההסטוריה לא חשובה, מה שחשוב זה העתיד''...למה?!
https://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=69&viewmode=
בשעה טובה, הספר 'תולעת יעקב וישמעאל' ניתן לרכישה (*)
https://rotter.net/forum/gil/24263.shtml



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום ראשון כ''ב באלול תשע''ב    13:13   09.09.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. מסמך (1-123): ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)  
בתגובה להודעה מספר 0
 

















































































































.
.
==========


פרס: ''ההסטוריה לא חשובה, מה שחשוב זה העתיד''...למה?!
https://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=69&viewmode=
בשעה טובה, הספר 'תולעת יעקב וישמעאל' ניתן לרכישה (*)
https://rotter.net/forum/gil/24263.shtml



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום ששי ט' בכסלו תשע''ג    09:27   23.11.12   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. ד''ר חיים שיין: ''חיים שיין: סליחה שניצחנו'' (*)  
בתגובה להודעה מספר 0
 


.
.
תזכורת - מסמך:

מסמך: ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml


וכאו:


מסמך: ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151148060694378&set=pb.612759377.-2207520000.1352265870&type=3&theater

מבחן התוצאה

בברכת שבת שלום לכל בית ישראל

***


אשכול מרכז: נפלה עטרת ראשינו דוקטור/הרב ישעיהו רוטר זצ''ל
https://rotter.net/forum/gil/24488.shtml



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום ראשון ט''ו בתמוז תשע''ג    10:04   23.06.13   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. ''אם יש בית ביאליק, אין שום סיבה שלא יהיה בית קישון.'' (*)  
בתגובה להודעה מספר 0
 

ערכתי לאחרונה בתאריך 28.07.13 בשעה 13:11 בברכה, פילוביץ שחף
 
"רק שלא נשכח: אם יש בית ביאליק, אין שום סיבה שלא יהיה בית קישון." הבמאי אבי נשר מכוון גבוה...והשחקנית גילה אלמגור (*)

רפי ורננה קישון: "חשוב לנו לא רק לשווק את מרכולתו של אבינו, אלא להפיץ את המסורת והבשורה הקישונית כדי שהנוער יידע ויכיר. יש לנו דור צעיר שלא כל כך קורא ספרים. אבא שלי עסק בכתיבה בשפה שהוא לא הכיר במדינה שהוא היגר אליה."

"בעוד שנתיים יצוינו עשר שנים למותו של המחזאי, סופר, הבמאי וחתן פרס ישראל אפרים קישון. @ בנו רפי: אבא שלי כתב הרבה על תל-אביב, אני חושב שזה אינטרס של העיר שיהפכו את ביתו למוזיאון @ והבית באפקה נשאר בדיוק כמו שהיה כשהסתלק מן העולם: הפוסטרים של סרטיו שאותם תלה, בלוק הכתיבה ואוסף העפרונות האדיר, מדי הטמפרטורה, סקיצות של רעיונות לפיתוח, הספרים שכתב, לוח הפתקים המשפחתיים ועוד אלפי פרטים שהופכים את המקום הזה לממלכה פנטסטית של יוצר רב תחומי ופורה @ העיריה: נבחן דרכים להנצחה."

מקור: עיתון ידיעות תל-אביב, י"ג בתמוז התשע"ג 21.6.2013, "פתוח לרגל שיפוצים", עמ' 56 - 60, כל הכתבה תסרק בקרוב ותצורף....

5. להלן הכתבה: ''אם יש בית ביאליק, אין שום סיבה שלא יהיה בית קישון.''
https://rotter.net/forum/gil/26929.shtml#5
.
.
תזכורת - מצ"ב לספר/מסמך ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*) :
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml

מצ"ב לינקים ישירים לכל ספר/מסמך:

1. מסמך (1-121) : ''סליחה שנצחנו'' = אפרים קישון-דוש (*) (*)
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml#1

2. מסמך (1-123): ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml#2

מסמך: ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151148060694378&set=pb.612759377.-2207520000.1352265870&type=3&theater

נמשיך לעקוב ולתעד....

להיות מודע = לשרוד

בברכה
פ"ש
.
.
.


https://tinyurl.com/5a2yl כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום שני י''ט בתשרי תשע''ה    07:20   13.10.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. טקס להנצחתו של אפרים קישון, במלאת עשור לפטירתו.  
בתגובה להודעה מספר 4
 

טקס להנצחתו של אפרים קישון, במלאת עשור לפטירתו.

הערב (12.10.14) קיימה עיריית תל-אביב-יפו טקס להנצחתו של אפרים קישון, במלאת עשור לפטירתו.

שלט ההנצחה הוצב בפתח ביתו של קישון ברחוב המתנדב 48, במעמד משפחתו וחבריו, במסגרת פרויקט הנצחת האמנים של העירייה.

ראש העירייה, רון חולדאי: "שוב זכיתי להשתתף הערב בטקס מרגש של הצבת שלט הנצחה, והפעם על ביתו של הסופר הדגול אפרים קישון, בו נכתב:

בבית זה גר ויצר אפרים קישון, סופר, סאטיריקן, מחזאי, תסריטאי ובמאי קולנוע. תרפ"ד-תשס"ה 1924-2005.

צעד אחר צעד, אנחנו מנציחים את היוצרים, הפסלים, הציירים, וכל אנשי הרוח שעיצבו את תל-אביב-יפו כבירת התרבות של ישראל".
.
.



מקור התמונות: רפי קישון, אודי סלמנוביץ, נתן סלור, תיאטרון הקאמרי
.
.
.


https://tinyurl.com/5a2yl כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום רביעי א' באלול תשע''ד    03:58   27.08.14   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. רלוונטי מתמיד | עשר שנים למותו של גדול הסאטיריקנים אפרים קישון (*)  
בתגובה להודעה מספר 0
 

רלוונטי מתמיד | עשר שנים למותו של גדול הסאטיריקנים אפרים קישון | האיש שמערכוניו וסרטיו הצחיקו דורות של ישראלים בחר להביט על חצי הכוס הריקה, ומת הרחק מארצו לפני כמעט עשר שנים. 90 שנה להולדתו של האיש והאגדה.
מעריב | 24/08/14 | 13:59 | אבישי מתיה

"לסאטיריקן אין תשובות. אבל מותר לו לשאול". אפרים קישון, מתוך ההקדמה לספרו האחרון "משפט האבהות של הנגר יוסף - קומדיה משנת 0 לספירה"

היה לו הכל. כישרון. הערכה. בתים. נשים. וילדים. מיטב שחקני ארצנו השתוקקו לעבוד איתו. מחזותיו מוצגים עד היום ברחבי העולם. ספריו תורגמו, לעת עתה, ל־ 37 שפות. סרטיו זכו בפרסים רבים והיו מועמדים פעמיים לאוסקר.

הוא נערץ כבר עשרות שנים באירופה, נקרא גם בדרום־מזרח אסיה ושמו הגיע עד לברודוויי. המערכונים שלו הצחיקו דורות של ישראלים, שרכשו את ספריו ונהרו בעקבותיו לבתי הקולנוע. הוא יכול היה, לו רצה בכך, להיות מאושר.מסופק. ומרוצה מעצמו. הוא בחר להביט על חצי הכוס הריקה. ומת, הרחק מארצו, לפני כמעט עשר שנים. לו אפרים קישון היה בין החיים, הוא היה חוגג אתמול 90 . רק שהמילה "חוגג" אינה אופיינית לקישון.

למעשה, היא הייתה רחוקה ממנו לאורך כל חייו. קישון התקשה לשמוח. הוא היה מר נפש, העדיף להתקוטט עם מבקריו, האשים אותנו בכישלונותיו (אחרי שסרטו החמישי "השועל בלול התרנגולות" כשל בקופות, נטש את העשייה הקולנועית ונדד מכאן בטענה שלא ידעו להעריך אותו ואת יצירתו).

הוא היה דחוי מטעם עצמו, נרגן, חמוץ, קורבן. הכסף גרם לו קורת רוח ("חבר שבתי, באיזו צורה אתה רוצה לקבל את המגיע לך? - בצורה של כסף"). הפרסום בעולם קומם את האגו ("אתה תיתן לי את הכבוד המגיע לי!"). אבל גם אחרי שזכה בפרס ישראל, בחר להתחשבן עם יריביו, או עם אלה שדימה כיריביו. הוא מעולם לא השלים עם מוסד הביקורת, עד כדי כך שהמציא פועל בעברית - "גמז" - שאותו הדביק למבקר הנודע ומטיל האימה חיים גמזו.


אפריים ושרה קישון. מעולם לא השלים עם מוסד הביקורת. צילום: סיוון פרג

הוא לא היה היחיד. כשנשאל על "סאלח שבתי", מהסרטים הישראליים הקופתיים ביותר אי פעם, טרח קישון להזכיר שהמבקר מאיר שניצר הכניס אותו לרשימת עשרת הסרטים הישראליים הגרועים בכל הזמנים.הקלישאה "ליצן עצוב" מתייחסת בדרך כלל לאמן, בדרן, או קומיקאי, שיודע לגרוף צחוקים רועמים מהקהל, אך חייו מרוקנים ולבו שותת. קישון היה זה ששם בפיהם של אותם שחקנים, חלקם עצובים, טקסטים מושחזים לתלפיות, שעליהם עמל שעות. הוא היה פרפקציוניסט, אובססיבי לשלמות. וגם אז, מותר להניח, לא היה מרוצה מהתוצאה. הוא עשה מה שאהב, אך סבל בדרך. סבל מאוד.

זמן קצר לפני מותו, באירוע שבו נמכר ספרו החדש, חילק ל־ 99 בני מזל צילום מעוטר בהקדשה של טיוטה לאחד מספריו. זה היה מחזה מבעית. דף הנייר עשיר בקשקושים, מחיקות וקווים. אי אפשר להבין כלום. אבל קישון הבין. הוא היה מסודר וקפדן, כמעט כמו הפקידים הטרחניים שעליהם הרבה לכתוב. הפקיד בנמל היה ככל הנראה הישראלי הראשון שדיבר עמו כשעלה ארצה ב־ 1949 . "מה שמך?", שאל הפקיד. "קישוהנט", ענה העולה. "בישראל אין דבר כזה, קישהונט", פסק הפקיד וברא את "קישון". "שם פרטי"? "פרנץ". הפקיד רשם "אפרים". אפרים קישון.

הזר האולטימטיבי

"הנהג התכופף אלי ואמר: 'זכרון יעקב'. לחצתי את ידו בחמימות: 'קישון אפרים'" קישון היה כלוא מרבית ימיו בתוך אופיו הנרגן, גולה בארצו, הזר האולטימטיבי, אירופי בלבנט, אבל נפשו הייתה חופשית, ובכתיבה שלו פרש כנפיים. הוא חיבר הומורסקות, מערכונים, קטעי סאטירה, תסריטים, מחזות וספרים - לרוב מצחיקים, חדים, שנונים, חכמים.

גיבוריו, ארבינקא, סאלח שבתי, הפקידשולטהייס ושטוקס האינסטלטור, היו ההפך הגמור ממנו: ערמומיים, בטלנים, מסתדרים, נהנתנים.אבל גם הוא לא היה רק מה שרואים מבחוץ, אלא אישיות מלאת סתירות: הוא היה אדם קשה עורף, אך רגשני מאוד; הוא אהב את גיבוריו, אך בה בעת לעג להם; הוא סגד לאשתו שכונתה בחיבה "הקטנה", אבל ניהל רומן מאחורי גבה; הוא היה ציוני נלהב, אך נטש את ישראל לאנחות; הוא היה בין הסאטיריקנים הבודדים מצד ימין של המפה הפוליטית (אך כשראש הממשלה יצחק רבין חתם על הסכמי אוסלו התקשר אליו והודיע שהוא תומך בו).

הכלא הראשון שפרנץ הצעיר פרץ היה בתחילת שנות ה־ 40 , בבודפשט, במרתף שבו הסתתר עם משפחתו מפני הנאצים. לאחר שנרעש מן הגילוי שהנאצים הורו ליהודים למסור את כל המסרקים שלהם,כתב, על פתקים, סיפור חסר עכבות על ממשלה שמפרידה בין קירחים לבעלי שיער. הכלא השני היה מחנה הריכוז ההונגרי שממנו הועבר למחנה ההשמדה סוביבור בפולין, אך הצליח להימלט ולשרוד בעיר הבירה שאליה שב.


קישון. היה ההפך מגיבוריו. צילום: אלי דסה

הסיפור ההוא נשלח אחרי המלחמה לתחרות שערך כתב עת ספרותי. לא היה זה קישון ששלח את הנייר . הוא התנגד לרעיון אלא דודתו שהעתיקה את מילותיו מהפתקים. קישון התבשר שזכה במקום הראשון, אך התאכזב מרה משום שהסיפור לא פורסם. הסיבה הייתה פרוזאית: מתיאש ראקושי, הרודן הקומוניסטי ששלט בהונגריה, היה קירח. יחלפו עוד 50 שנה עד שהסיפור יודפס ראשונה.

בישראל, אי שם במזרח התיכון, אי שם בפחון במעברת שער העלייה, לצד השכן הטוב סעדיה (שיהפוך ברבות השנים ל"סאלח שבתי"), המציא קישון את עצמו מחדש. הוא למד עברית תוך זמן קצר באולפן בירושלים והכיר היטב אותה, את מנהגיה ואת דובריה, להלן הישראלים. רק המבטא ההונגרי נותר והכביד עליו.

תוך שנתיים כתב ספר ראשון בשם השנון "העולה היורד לחיינו", עבד בעיתון ההונגרי "אוי קלט", שם הכיר את טומיסלאב לַמפֶּל, אף הוא עולה מהונגריה,שלימים יהפוך לחברו הטוב יוסף טומי לפיד ("על מה אני מקנא בך?", יאמר לטומי, "שיש לך חבר כמוני").

לפיד הגיע, בהמלצתו, לעיתון "מעריב", שם קישון כתב את הטור הסאטירי המצליח "חד גדיא", ובו עסק, איך לא, בקשיי הקליטה של המהגרים, בבירוקרטיה הישראלית, בשחיתות הממסדית ("הבניין עומד או לא עומד?") ובחיי היומיום האפרוריים, ולעתים אף המדכדכים, של האזרח הקטן ( "מה ההבדל בין המשיח לשרברב המצוי? המשיח עשוי לבוא"). או ליתר דיוק, במשפחתו שלו, שמעלליה נחשפו ונמרחו על כל דף טרי ותחת כל כריכה רעננה.

"יש לי טעם המוני"

"הצלחנו להפיק מי שתייה מן הים, רק הרחיצה עוד אסורה"

עד כמה קישון עדיין רלוונטי לחיינו, אפשר ללמוד מהעובדה שרק בשבוע שעבר עלה על בימת הקאמרי "תעלת בלאומילך", מחזה המבוסס על יצירתו האלמותית. ייתכן שקישון הוא אותו משוגע המגולם בצורה מושלמת על ידי בומבה צור (החופר את תל אביב לדעת). או שמא הוא דווקא השוטר שייקה אופיר, דמות תמימה, נאיבית, שלא לומר מבולבלת, המקבלת זמן מסך ב"ארבינקא", מגדילה במעט את הנפח ב"תעלת בלאומילך" והופכת ל"שוטר אזולאי" בסרט שהיה מועמד לאוסקר בשנת 72' אך הפסיד, בדיוק כמו "סאלח שבתי", שבע שנים קודם לכן, לבמאי האיטלקי הנודע ויטוריו דה סיקה (קישון לא היה יכול לסבול כישלונות)


תעלת בלאומיך. רלוונטי מתמיד- ועולה בקאמרי. צילום: מתוך הסרט

.דווקא אחרי מהפך 77 ', כשהימין עלה לשלטון, דעך אל תוך עצמו. הוא אומנם המשיך לכתוב, כדרכו, במרץ רב, אך הקהל, שהשתגע על מערכוני הגשש החיוור שברא, זנח אותו. עם זאת, יש לציין, זה היה הדדי. ממילא קישון לא סבל אותנו. היינו רעשניים מדי, וולגריים מדי, בטלנים מדי, מושחתים מדי, בורים מדי ("מהי בירת פריז? - צרפת!"), והוא בכלל רצה לחיות בארץ אירופית. וכך קרה לבסוף.

משנות ה־ 80 ואילך חילק את זמנו בין ישראל לשווייץ. העולם סגד לו, אנחנו כנראה קצת פחות. גם את היצירה הטלוויזיונית "ייסורי אפרים" לא קיבלנו באהדה, אף על פי שקישון היה בטוח שתצליח. "יש לי טעם המוני", הסביר, כשהוא מביט על ההמון הנבער ממרום כיסאו השמימי.

הרגע היפה ביותר בקולנוע הישראלי נצרב בזיכרון בסוף הסרט "השוטר אזולאי". השוטרים בתחנת יפו עורכים תרגילי סדר. אזולאי מצדיע להם בגאווה כשהם צועדים בסך. אך לבו נשבר, חייו נלקחו ממנו, על לחיו זולגת דמעה. זה לא אזולאי שבוכה שם, זה קישון

מקור:
http://www.maariv.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=L&0r9VQ=GDMKK
.
.
תזכורת - מצ"ב לספר/מסמך ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*) :
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml

מצ"ב לינקים ישירים לכל ספר/מסמך:

1. מסמך (1-121) : ''סליחה שנצחנו'' = אפרים קישון-דוש (*) (*)
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml#1

2. מסמך (1-123): ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml#2

מסמך: ''סליחה שנצחנו'' + ''אוי למנצחים'' = אפרים קישון-דוש (*)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151148060694378&set=pb.612759377.-2207520000.1352265870&type=3&theater

4. ''אם יש בית ביאליק, אין שום סיבה שלא יהיה בית קישון.'' (*)
https://rotter.net/forum/gil/25319.shtml#4
.
.
.



https://tinyurl.com/5a2yl כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה


            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות