ערכתי לאחרונה בתאריך 29.05.22 בשעה 00:29 בברכה, AVNER
גפני:
יש לנו עריקה - "זועבי",
נסתתר בחניה התת-קרקעית בכנסת,
מחר מוקדם בבוקר וניכנס בהפתעה,
ברגע ההצבעה ונפיל את ממשלת הזדון.סמוט':
אבל מחר יום-ירושלים יש תפילה חגיגית עם הלל.
איך אוכל להגיע כל כך מוקדם?
גפני:
נארגן מניין עם דרעי, ליצמן וכל השאר...
סמוט':
ותסכימו לומר הלל שלם?
גפני:
השתגעת?
בזמן שניפול אפיים בתחנון,
תגיד כמה פרקי הלל בלי שנשים לב...
סמוט':
מר גפני - אתה רציני?
האם אתם לא יכולים לבטל תחנון ביום ירושלים ולומר הלל
לכבוד הנס הגלוי של ההצלה מאיום הכחדה?
האם אתם עדיין מתנגדים לציונות, עד כדי עוורון מלראות
את המהלך האלוקי משואה לתקומה - כפי שכתב הרב דסלר בספרו?
האם חיסול כל חיילות האויר הערבים ב-6 שעות
וכיבוש יהודה-ושומרון, רמת הגולן וכל מדבר סיני ב-6 ימים,
איננו מצדיק אמירת הלל ביום שרמטכ"ל צה"ל, הכריז:
הר הבית בידינו?
גפני:
עזוב אותך מ'שטוסים'...
העיקר לנצל את ההזדמנות עם ה"זועבי" הזו,
להפיל את ממשלת הזדון, ולהקים שוב ממשלת ביבי -
מגובשת ופועלת בהרמוניה, למען היהדות השורשית.
נחזיר את אנשי שלומנו למועצות הדתיות ו...
טוב הווצאפ הזה לא ממש יורט, אבל רוח הדברים מוכרת...
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.5.20
855 הודעות, 2 מדרגים, 2 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 1
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 13
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 2.9.07
101981 הודעות, 372 מדרגים, 606 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 10.4.16
69228 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.10.15
34547 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
שאני אבין, באמת לא מכירה , זה פורום סיפורי אגדות ?
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.8.05
67883 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
לא היית נצרך לענייני הגועל.
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 5
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.10.15
34547 הודעות
בתגובה להודעה מספר 6
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 7
והייתה תגובה חיובית של לפיד
רציתי להראות שהדברים לא דיכוטומים ושחור לבן ויש גם היבט יהודי אצל כל אחד, צריך לדעת איך להגיע
נראה לי לגיטימי וטריוויאלי
נעלו לי כי זה אשכול שנאה של ביזוי והשמצה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.10.15
34547 הודעות
בתגובה להודעה מספר 8
היה פה לפני כמה ימים , בסקופים, פוסט שהנושא שלו היה יהורם גאון מקדיש שיר לגל הירש.
זו היתה מחווה יפה ושמחתי שלא ננעל למרות שמבחינת החוקים היה אמור להינעל.
לא תמיד אני מבינה את שיקולי המנהלים🤷♀️
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 14.8.05
67883 הודעות
בתגובה להודעה מספר 6
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 13.10.15
34547 הודעות
בתגובה להודעה מספר 10
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.4.02
3357 הודעות, 33 מדרגים, 49 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
ערכתי לאחרונה בתאריך 30.05.22 בשעה 16:15 בברכה, AVNER
גפני:
השתגעת?
בזמן שניפול אפיים בתחנון,
תגיד כמה פרקי הלל בלי שנשים לב...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 15
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.4.02
3357 הודעות, 33 מדרגים, 49 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 16
כמה פתטי הנסיון של הסמוטריצ'ים לרצות את גפני-ליצמן-דרעי -
שמתחרעים על בנט כאחרון הריקים (רוצח, נבל...), רק כי
הוא העז לשמור על כבוד הציונות הדתית אחרי עשור של התעמרות.
דרעי-גפני-ליצמן ניצלו את תלותו של ביבי בהם, בניגוד
ליחסו המתעמר בציונות הדתית - כי הם בכיסו ממילא,
וחמסו את כל עמדות ההשפעה במועצות הדתיות וכו'.
כך הצליחו להכתיר לרב ראשי את הפוחלץ מצגר גיסו של נתי גרוסמן,
עורך יתד נאמן לשעבר, האיש החזק לשעבר בצמרת החרדית, שהתעמר בציונות הדתית,
עד שנזרק לשולי הפלג הבדלני, מעורר המדנים...
רק בנט, שחבר בתחילה ללפיד העמיד אותם בראשית דרכו במקומם,
ועל זה הם לא סולחים לו. הבעיה היא שסמוטריץ', מיד כשהשתלט על הציונות-הדתית,
סימן את בנט כאויב משותף עם החרדים.
האבסורד הגיע לשיאו בהשתלטות על המעוז - ישיבת מרכז הרב,
שהתדרדרה לפלגנות וחרמות, עד שרק מאוחר מדי, התחילו הרבנים להבין לאן התדרדרו,
והרב דרוקמן כבר מנסה לשוא להחזיר את שד השנאה הפנימית לבקבוק,
לשמחת ליבם של גפני-ליצמן-דרעי...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 17
גם פעם המזרחיים היו האליטיסטים וזלזלו באשכנזים
וזה התהפך
והיום זה נשאר עניינים תרבותיים מבחינת הבדלים אבל רובא דרובא של הציבור מתערה אחד בשני
פרט למי שמקפידים על מנהגים מסויימים
אתה עושה את מה שאתה מתבכיין עליו
שיח שנאה תלוש והזוי
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.4.02
3357 הודעות, 33 מדרגים, 49 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 18
ערכתי לאחרונה בתאריך 30.05.22 בשעה 18:13 בברכה, AVNER
לדעתך:
רובא דרובא של הציבור מתערה אחד בשני.
היום סמוטריץ' הוא בן-ברית והשנאה מתנקזת לעבר בנט-כהנא.
רק עיוור לא רואה זאת...
טיפוח שנאות הוא ז'אנר מוביל, עד שאפילו בתוככי החסידויות,
הגיעו לאלימות פיזית, שלא היתה מביישת את שולי החברה (ראה גור).
אתה חי בסרט...
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 19
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.4.02
3357 הודעות, 33 מדרגים, 49 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 20
הרב טאו ותלמידיו חוללו בעקיפין את מהלך זניחת תורת הרב קוק.
ציטוט ממקור ראשון ב2015:
שילבו במינונים שונים ממדים של דתיות "חרדית"...
הם פיתחו צורת מחשבה שגרמה לצמצם ולהעלים את חידושו הגדול של הרב.
המפגש של תלמידים אלו, שהרב צבי טאו הוא מייצגם הבולט, עם הממדים האלוהיים והנבדלים בתורת הרב כבש את לבם. הדבקות בקודש ובאידיאליים האלוהיים – בניגוד להסתפקות המודרנית בערכים אנושיים – הביאה אותם לפיתוח הסתכלות מטאפיסית על העולם. למרות הטרמינולוגיה העשירה של "תורת חיים" הפך בעיניהם העולם הזה לבבואה של "העולם האמיתי".
היחס לקודש שבטבע, לגילוי האלוהי הנוכח בהיסתוריה ובכל חכמה ויצירה אנושית והכבוד העמוק לתהליכי ההתפתחות האנושית בכל רובדי החיים – הוצגו לכל היותר כחזון עתידי המיועד לאנשים קדושים בלבד. את האמון היסודי והעקרוני בכוחות החיים החליפו זהירות, חשש ואף טינה כלפי עולם הערכים האנושי, השכל הביקורתי והדמיון המאיימים לחלל את הקודש.
חמור מכך. הקודש העליון – זה הכולל יחס חיובי לכל פינות החיים – לא רק הורחק ונדחה לשלב כמעט בלתי–ידוע, הוא אף הוצג באופן המטשטש את ייחודו לעומת ה"קודש" הרגיל. הצורך בתחייה של הקודש לא הוצג במלוא חריפותו. במשתמע ניתן היה להבין כי העולם הדתי כלל לא זקוק ל"תחייה", רק העולם החילוני הוא החסר, הזקוק להשלמה של השקפת קודש דתית כדי לא להתמוטט. כך, רבים תפסו את עצמם כמצויים בקטגוריה של "הקודש העליון", למרות שהשקפת עולמם ואורח חייהם היו למעשה המשך ישיר של הדתיות הגלותית, שבה אין מקום לאמון בכוחות האדם או בגילויי החיים בעולם.
הצבעה למפלגות חרדיות
הפרשנות המטאפיסית הזו, שהוביל הרב טאו, יצרה שפה חדשה ועולם שלם של התייחסויות חדשות, רחוקות מאוד משפתו ומדרכו של הרב: תהליך הגאולה לפי דרכם זו מתחולל רק ב"תוכיותה של כנסת ישראל" – בעולם סמוי מכל עין אנושית רגילה – ולא בכוחות החברתיים, בנפשות וברעיונות שאיתם אנו נפגשים. התמודדות עם קשיים בחיי החול, לקיחת אחריות ויוזמה מעשית לתיקון החברה, לפיתוח טכנולוגי או לצורכי פרנסה – נתפסו כחיים סוג ב', לעומת הסתגרות בלימוד בישיבה.
בעוד היחס לראשי המדינה ולבעלי תפקידים בה התקדש נוכח מעמדה המטאפיסי של המדינה, תחומים כגון ספרות, שירה, מוסיקה, פילוסופיה ומרכיבים אחרים הנתבעים ללימוד על ידי הרב הפכו למוקצה. למרבה האירוניה, גם ללימוד בכתבי הרב הוצבו גדרות ואזהרות חמורות, ומקורות בכתבי הרב שביטאו אמון באדם ובכוחותיו סויגו ו"הותרו" רק לתלמיד חכם שקידש את עצמו ולמד תורה שנים רבות. התפיסה המטאפיסית של מוסד הישיבה ("מי יעלה בהר ה'") הביאה להתבטאויות שלוחות רסן במחלוקת על מכון ההוראה בישיבה, ותלמידי חכמים רבים כמו אנשים פשוטים לא יכלו להבינן אם לא הבחינו בדפוס המחשבה החדש של הרב טאו.
המשך הקו הזה הביא גם להחרמות של תלמידי חכמים אחרים ("תנ"ך בגובה העיניים", "רבדים"), וכמובן – את המרחב האקדמי, או מוסדות תורניים אשר משלבים גישה אקדמית – כלל אסור להזכיר. יחס דומה וחסר תקדים בהתבטאויותיו יקבלו גם אישים מהעולם הפוליטי – הדוגמאות האחרונות הן נפתלי בנט, הרב אלי בן דהן ו"הבית היהודי". ביטוי פוליטי נוסף הוא ההוראה כבר לפני כמה שנים להצביע למפלגות חרדיות כמו ש"ס. מוסד בית המדרש הפך למרחב היררכי וסגור, שבו התעלותו של התלמיד כוללת התבטלות טוטאלית אל הממד המטאפיסי ואל מייצגיו, במקום להיות מרחב תוסס המגדל תלמידי חכמים עצמאים במחשבתם ובנפשם.
הלך מחשבה זה יצר סתירה נפשית עמוקה. התלמידים רוחשים בוז פנימי עמוק לעולם, לעשייה, לרגשות ולמחשבות אנושיות, ובאותה עת נושאים את דגל "הקודש העליון" המלא כבוד ואמון לכל אלה. במצב זה התפתחו אצל לומדים רבים מערכות יחסים צורמות, מלאכותיות ולעתים משבריות, בינם לבין עצמם, לבין משפחתם ולחיים בכללם. הפולמוס שהתנהל לפני מספר חודשים על גבי מוסף זה בעקבות כתבתו של יואב שורק על "ישיבות הקו" הביאה חלק מהמגיבים להיעלב או לכעוס על עניינים שונים. ייתכן שבחלק מהדברים הצדק עמם, אבל אלו שוליים וטפלים לעומת העלבון הגדול שראוי לחוש בשם הרב זצ"ל ודרכו בקודש אל מול הפיכת תורתו.
התגובות לכתבה רק חיזקו את רושם ההחמצה הגדולה של תורת הרב קוק בימינו. אחת מהן, שנאמרה כביכול ברוח משנתו, הייתה שכל ההבדל בין הציונות הדתית להשקפה החרדית מתמצה ביחס למדינה וביחס לחילונים. את מרחבי הא–ל שאיוותה נפשו של הרב צמצם הכותב בטענה כי "הגילוי האלוהי היחיד שיש לנו הוא בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, כפי שהיא מתבררת אצלנו כמסורת קבלת התורה מסיני מדור לדור".
היכן הגילוי האלוהי בעולם, בחיים, באדם? להיכן נעלמה "ההיסתור–יה" כפי שאיית זאת הרב? לאן נעלם יחסו של הרב לתורת ההתפתחות וליצירת האנושית?
כמה נוֹאֲלוּ האנשים שאינם מסתכלים בפליאות הטבע וחוקותיו, בגודל מעשה אלוהים שבעולם. בְּאֵין בסיס של השקפה חומרית גדולה ועשירה, ההשקפה האצילית מטשטשת. כל החוצפה והכפירה באה לעולם לתבוע את עלבון החומר מבעלי הצורה המפריזים, העושים עוול להחומר בבטלם וברדפם אותו, בין בצדו המעשי, בין בצדו העיוני (קובץ א תקצ).
התייחסות חיובית לאלו ולהתפתחותם הוגדרה בתגובות אלו כלא פחות מרפורמיות, בדיוק כמו אצל חלק מהקנאים שביזו את הרב קוק בזמנו.
*
הגילוי האלוהי בברית סיני, כפי שמסביר הרב במקומות רבים, משלים את בריאת העולם דווקא בגילוי ערכו העצמי – כעולם שכולו יצירה וגילוי אלוהי – ולא מחליף את העולם, או יוצר שמורת–טבע דתית שבה מתגלה ציווי הא–ל. בחריפות רבה כתב הרב על מגמות אלו:
שנאת ההשכלה מצד הנטיה האמונית באה מארס המינות הנצרות), המחלקת את הרשויות, או על כל פנים הזונה אחרי קדמות החומר, וממילא מנתקת היא את העולם החומרי מיסוד קדושתו ואין לה בסיס ומשכן לההשכלה העולמית, בתכונה המקדשת ומאזרת את האדם חיל בגבורה אלוהית (קובץ ה קמג).
הפגיעה הזו בתורתו של הרב היא טרגדיה נוראית. שמונים שנה חלפו ועיקר חידושו של ענק הרוח הזה שהופיע בשמי היהדות, שלא היה כמותו מזה מאות בשנים, מוחמץ דווקא בידי אלו הטוענים למונופול על הבנתה ולימודה של תורתו.
יש תלמידי חכמים גדולים המבינים לעומקה את תורת הרב, אך כמעט לא נוצרו עדיין מוסדות מפותחים העוסקים במשנתו ובהופעתה השלמה. אני תפילה שדברים אלו הנכתבים לשם שמים ולכבודו של הרב ותורתו יביאו גם אותם להתעוררות למשימה קדושה זו של ליבון והפצה של תורת הרב בתמימותה המשיבת נפש.
מקור:
http://www.statesmanship.org.il/he/%D7%90%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%A1%D7%92%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%94/item/920-%D7%94%D7%94%D7%97%D7%9E%D7%A6%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%A7%D7%95%D7%A7-%D7%91%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 21
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 15.4.02
3357 הודעות, 33 מדרגים, 49 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 22
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 23
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 11.2.19
27361 הודעות, 179 מדרגים, 340 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 11
לא הבנתי מי צריך עניבות ורישמיות
פה זה לא הוושינגטון פוסט
תודה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 22.2.22
17809 הודעות, 113 מדרגים, 213 נקודות. ראה משוב
בתגובה להודעה מספר 10
תסבירי לי את החוקים בבקשה
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
חבר מתאריך 26.5.21
362 הודעות
בתגובה להודעה מספר 0
לא רק שזה לא כתבה אמיתית
לא רק שבזבזת זמן קריאה
אלא גם כתבת פייק בכותרת.
מחכה להתנצלות!
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד