אפליקציית אייפון לפורום סקופים  |  אפליקציית אנדרואיד לפורום סקופים  |  אפליקציית WindowsPhone לפורום סקופים

גירסת הדפסה          
קבוצות דיון גילוי מסמכים נושא #5294 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 5294   
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   22:00   28.02.03   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

שלמה נקדימון: מותו של סוכן- ''איסר הראל'' !!  

 
ערכתי לאחרונה בתאריך 01.06.05 בשעה 11:59 בברכה, פילוביץ שחף
 
מצ"ב הכתבה במלואה כמו כן הודעתו של החבר hamta בפורום סקופים @

hamta
חבר מתאריך 2.4.02
2568 הודעות 17:43 28.02.03

גילוי ב''מקור ראשון'': שמיר פעל בארצות ערב!

השבת ב"מקור ראשון" גילוי ראשון מסוגו:
יצחק שמיר, אשר שימש בתפקיד ראש אגף ב"מוסד", פיקד על סוכנים במדינות ערב והוא עצמו ביקר בהן.

הסבר שלי לסנסציה:
עד עכשיו היה מקובל שידיעת הצרפתית של שמיר שימשה לו לשם פעילות המוסד ב"ארצות דוברות צרפתית" באפריקה המרכזית ו/או הדרומית - ארצות אפריקניות אשר היו בעבר תחת שלטון צרפת. כעת, עם הגילוי של "מקור ראשון" מסקנתי היא כי יצחק שמיר פעל בארצות צפון אפריקה ו/או לבנון.

בהמשך המאמר מצטט שלמה נקדימון, (כותב הכתבה) את איסר הראל ז"ל כאומר על יצחק שמיר יבל"א:
"שמיר עוצב מחומרים שבהחלט מקנים לו את האפשרות לעמוד בראש המוסד"

הכתבה המלאה החל מיום א' הקרוב באתר "מקור ראשון" גליון 289:
http://www.makorrishon.net/





מותו של סוכן

איסר הראל, ראש המוסד לשעבר שנפטר החודש, התמחה באיתור חפרפרות סובייטיות, הפך את פורשי אצ"ל ולח"י לכוכבי המוסד, חשף תא מחתרתי וחמוש של מפ"ם, וראה ברמטכ"לות של משה דיין משגה פטאלי * האיש שחושיו היו טובים מאלף סוכנים לא התנזר מפוליטיקה. הוא התנגד לרעיונו של בן-גוריון לכבוש את עזה, וסייע לאתיופיה ולאיראן להתגונן מפני הפיכה צבאית * גולדה הקדימה את אריאל שרון בעשרות שנים, והשתמשה בהראל להסגרת שמות מדליפים לראש ממשלה.סיפורו של האיש שעיצב את פניהם (המוסוות) של שירותי הביטחון בישראל

מאת:שלמה נקדימון
28 בפברואר 2003, כ"ו באדר תשס"ג


הראל. צילום:לע"מ

זאב אבני, נספח כלכלי של ישראל ביוגוסלביה של 1955, חבש בהתנדבות כובע נוסף, של איש המוסד. ב´צומת´, אגף האיסוף של המוסד, ידעו שהוא זמין בכל עת, לכל פגישה שיידרש. הוא אף היה מפעילם של שני סוכנים גרמנים שפעלו במצרים, ובמפתיע נחשפו וסולקו. אבני, מצידו, רצה להשתלב בעבודה מלאה במוסד. לכן, בבואו לביקור מולדת ב-1956, ביקש להיפגש עם ראש המוסד איסר הראל, ולשכנע אותו למלא את מאווייו.

בין השניים נערכה מלחמת מוחות. אבני לא ידע מה הראל יודע, והראל לא ידע את סיפור חייו האמיתי של אבני. הוא גם לא ידע כי מיקרופון סמוי העביר את תוכן השיחה לחדר סמוך, בו ישב ראש שירות הביטחון הכללי, עמוס מנור
הראל העניק לו את הפגישה המיוחלת ודחה את בקשתו להשתלב במוסד בטרם יסיים את עבודתו במשרד החוץ. אלא שבכך לא נסתיים הסיפור. משהו באבני, אולי להיטותו להשתלב במוסד, הפעילה אצל הראל את החוש הנוסף המיוחד שניחן בו. בתיקו האישי של אבני היה כתוב כי לאחר עלייתו לישראל היה חבר בקיבוץ הזורע של הקיבוץ הארצי, המסונף למפ"ם. הראל יצר קשר עם ברוך רבינוב, פעיל מרכזי במפ"ם ששימש גם כסוכנו של הראל במפלגה זו וידע כל דבר המתרחש בה. היזהר מפניו, השיב רבינוב.
הזמנתו אל הראל לא הדליקה אור אדום אצל אבני, להפך. הוא הניח שהראל עשה חושבים, ואולי רוצה לשנות את החלטתו. ברצון רב נכנס למכונית של ´המשרד´, שהובילה אותו להפתעתו לבניין מגורים בתל-אביב, לא למטה המוסד בו נערכה פגישתם הקודמת. התחושה של אדם שהקריירה שלו עומדת לפני נסיקה הפכה בתוך שנייה לנפילה.
אני יודע שאתה סוכן סובייטי!", תקף אותו הראל. "הייתי בהלם, נפחד ומבולבל", שחזר אבני סצנה זו בספרו ´פרשת פיגמליון´. בין השניים נערכה מלחמת מוחות. אבני לא ידע מה הראל יודע, והראל לא ידע את סיפור חייו האמיתי של אבני. הוא גם לא ידע כי מיקרופון סמוי העביר את תוכן השיחה לחדר סמוך, בו ישב ראש שירות הביטחון הכללי, עמוס מנור. כעבור כמה דקות הועבר ניהול החקירה לעמוס מנור. בתוך זמן קצר זאב אבני היה לעציר.
סיפורו של אבני נחשף בראשונה ב´ידיעות אחרונות´ על ידי כותב שורות אלה, וכך יצאה לאור העולם פרשת ריגול דרמטית של סוכן סובייטי, פעיל ותיק שאביו היה קומוניסט, ודודו, אחי אביו, היה מקורב למחולל המהפכה הסובייטית ולדימיר איליץ´ לנין. חושיו המפותחים של הראל היו טובים יותר מאלף סוכנים. איש לא העלה על דעתו שאבני (לשעבר וולף-גולדשטיין), שעוצב מחומרים של סוכן, הוא סוכן כפול (שגם הסגיר את הסוכנים הגרמנים במצרים, שהוא עצמו היה מפעילם). הוא ריצה שבע שנות מאסר במקום ארבע-עשרה, ואחר כך יצא לחופשי ואפילו שירת בצה"ל וביצע שירותים למען החברה. זו היתה דרכו של הראל; לאפשר אפילו לבוגדים לחזור אל חיי היומיום, מתוך הנחה שהם לא יחזרו אל עברם - ממילא עין פקוחה עוקבת אחריהם תקופה מסוימת - ואולי יתרמו לחברה.
הראל פילס דרך גם למתנגדים פוליטיים, שרידי המחתרות, וכן לקנאים פוליטיים או דתיים שפנו לאמצעים אלימים בשנותיה הראשונות של המדינה. בהשאלה ממונחי ההווה, אפשר להגדיר את איסר הראל כגדול מחזירי התשובה שפעל ברשותו ובסמכותו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון.

אצ"ל הוא סרטן בגוף הנוער
פעילותו של הראל בתחום האפור החלה סמוך להקמת המדינה, במסגרת שירות הידיעות (ש"י) של ההגנה, אחרי שני הסזונים, מסעי הציד שקיים הממסד היישובי אחרי לח"י ואצ"ל, ובעיצומן של ההכנות לסזון השלישי בשנה שקדמה להקמת המדינה. ב-3 באפריל 1947, בדיון בנושאי ביטחון אצל בן-גוריון - אז יושב ראש הנהלת הסוכנות היהודית, היא הממשלה שבדרך, והמחזיק בתיק הביטחון - נאמר כי יש "להחדיר הכרה" בארגון ההגנה "שנצטרך להתנגש אתם", כלומר עם אצ"ל ולח"י, ארגונים שלא קיבלו את מרות היישוב מתוך הליכה בדרך פוליטית שונה לחלוטין.

"אני מבקש ממך לנהוג אתי בגילוי-לב. אם תתבקש אי פעם לעשות משהו שיהיה מנוגד לעקרונותיך, ספר לי על כך בלי שום היסוס". דברי הראל קנו את לבו של שמיר. שעשר השנים הבאות עברו עליו במוסד
איסר הראל שימש בש"י כראש ה"פנימית", ש"מטפלת בקומוניסטים ופורשים", תפקיד שנחשב כקידום לאחר שנשא בתפקידים חשובים פחות. בדיון נוסף, ב-6 באפריל, הציע זאב שרף, מזכיר המחלקה המדינית של הסוכנות, לחזור על שיטות העבר ו"לגרש חברי הכנופיה משכונות ומחוזות שלמים: לטהר את רמת-גן ושכונת התקווה" (בהן התגוררו רבים מחברי המחתרות). "פורשים" הוכו ברחובות ובראשון-לציון. בסזון הזה, בניגוד לשניים הראשונים, הכו חברי אצ"ל את חוטפיהם. אמנם מעל ריחפה הנחייתו של מנחם בגין, מפקד האצ"ל, "לא תהיה מלחמת אחים", אבל בפעם הזו התירו מעט אנשיו את הרצועה.
הוראה נוספת לחברי ההגנה היתה למנוע בכוח את קיומם של הפגנות אבל, צום, השבתת מלאכה ומסחר, לרגל תלייתם של חברי אצ"ל על ידי הבריטים. תל-אביב חולקה לשבעה אזורי פעולה, שבכל אחד מהם נהפכו אתרי האימונים בנשק ("מקלות") של ההגנה למקומות ריכוז. הכוחות שגויסו לסזון האחרון הורכבו מחיל השדה ומאנשי יחידת מילואים של הפלמ"ח, שחומשו בתת-מקלעים ובסוג מסוים של רימונים ששעתם תבוא רק "במקרה של הכרח להגיב בכוח האש".
"לפורשים יש אהדה בציבור ובנוער", דיווח אליעזר שושני לבן-גוריון ב-9 באפריל 1947. "אם אין הנוער נוהר - הוא מקנא בהם. זהו סרטן...", הוסיף המדווח, נאמנו של בן-גוריון במטה הפלמ"ח. סזון זה, שבניגוד לקודמו לא היה מלווה בהסגרות לבריטים, נסתיים בהסכם בין ההגנה לאצ"ל שכפה הוועד הפועל הציוני. מאוחר יותר, בשלהי פרשת אלטלנה - אוניית הנשק של אצ"ל שהופגזה בתותח צה"ל ונשרפה ביוני 1948 בשפת ימה של תל-אביב - הפקיד בן-גוריון את הראל על ה"חשובים מאוד" מקרב אצ"ל שנעצרו. זמן מה אחרי כן דיווח הראל לבן-גוריון ש"אצ"ל מתכונן להקים מחתרת בצבא...". הוא הציע "לשבור את המנגנון שלהם בתל-אביב (כאן המרכז) ולשים יד על הכסף שלהם. יש להיזהר מהכנסת נשק שלהם. יש אימפורטרים שעוזרים להם. הם גם עלולים לגנוב נשק מהצבא. יש למנוע תרומות. זקס (בעל מפעל משי זקס) וקריניצי (ראש עיריית רמת-גן) תורמים ומתרימים לאצ"ל. גם רוקח (ראש עירית תל אביב) עוזר... הם גם מארגנים מחדש את כוחותיהם בחוץ לארץ...".
הערכותיו של הראל, שהתבססו על דיווחי סוכניו, היו דמוניזציה של אצ"ל. ההתכתבויות בין ראשי אצ"ל בישראל ובאירופה לא אישרו את הפסקנות שבדיווחי הראל. "המכה היתה כה קשה", כתב שמואל כ"ץ, בכיר באצ"ל באירופה ואחר כך חבר הכנסת הראשונה, "שבמשך כמה ימים היה בלתי אפשרי כל תכנון סדיר של תוכניות".
מנחם בגין בלם כל תוכנית של מי ממפקדי ארגונו להחיות את המחתרת אחרי הקמת מדינת ישראל, ופעל להפיכת אצ"ל לתנועה פוליטית. גם הראל נוכח לדעת שהמידע לא היה מוצק. הוא שיגר שליח מיוחד לשניים מבכירי אצ"ל שנעצרו אחרי ´אלטלנה´ והוחזקו במשטרת בית-שאן, יעקב מרידור סגנו של בגין, ואליהו לנקין, מפקד אצ"ל באירופה ומפקד אלטלנה, והציע להם להתגייס לצה"ל בתפקידים שיהלמו את כישוריהם, לאחר שיעברו קורס קצינים. מרידור אפילו טען שהראל הציע לו להצטרף למטכ"ל בדרגת אלוף. לנקין יצא לקורס קציני תותחנים, ואילו מרידור חשד שהראל מנסה להפרידו מחברו בגין, והוא העדיף ללכת לקריירה פוליטית. מכל מקום, העלאת ההצעה הולידה ידידות אישית, כתב הראל בספרו "ביטחון ודמוקרטיה´, ידידות שמנעה עימותים ופרשיות בימיה הראשונים של תנועת החרות, אמו הורתו של הליכוד. יוצאי מחתרת אחרים הפכו לכוכבים במוסד. הראל, שהתעמק בסיפור חייהם, אסף אותם אל דגלו, לא לפני שקיבל את אישורו של בן-גוריון.

שמיר הוא ראש מוסד מבוזבז"
איש חכם וחריף", אמר על הראל אחד מאנשי קבוצה זו, לימים ראש הממשלה השביעי, יצחק שמיר. מבלי שהראל אמר לו את זה, התרשם שמיר "שהוא גם העריך כי יקל עליו לפקוח עלי עין ולהבחין בכל ´סכנה´ הנשקפת מצידי, אם אהיה חלק מן המסגרת החשאית הכפופה לפיקודו". שמיר לא ידע שעד לרגע זה נעקב על ידי אנשיו של הראל, שדיווחו על כל צעדיו ופגישותיו.
שמיר ניסה את דרכו גם במערכת הפוליטית, במפלגת הלוחמים שניקזה אליה את חברי לח"י, אך ללא הצלחה. הוא גם ניסה להשתלב במערכת האזרחית בתחומים שונים, אך לא ראה ברכה בעמלו. ממשרדי הממשלה הוא נדחה. הראל הזמין את שמיר לביתו בצהלה. "האם אתה מוכן להצטרף אלינו?", שאל הראל את שמיר, אחד משלושת חברי מרכז לח"י ולמעשה האחראי על מבצעיו. "אנחנו יכולים לסמוך עליך?", המשיך הראל. שמיר השיב בחיוב, והראל הגיב כי אין לו שום תנאי מגביל. "אני מבקש ממך לנהוג אתי בגילוי-לב. אם תתבקש אי פעם לעשות משהו שיהיה מנוגד לעקרונותיך, ספר לי על כך בלי שום היסוס". דברי הראל קנו את לבו של שמיר. עשר השנים הבאות עברו על שמיר במוסד. הוא היה ראש אגף. אנשיו פעלו במדינות ערב. הוא עצמו ביקר בהן. "שמיר", אמר לי הראל, "עוצב מחומרים שבהחלט מקנים לו את האפשרות לעמוד בראש המוסד".
שמיר הגדיר את הראל כבוס קפדן, שסלח על טעויות גם אם היו חמורות מאוד, אבל מעולם לא השלים עם שקרים, הפרות משמעת, הולכת שולל מכל סוג וסטייה מדיווחי אמת. שמיר השיג שיא. הוא היה ראש הממשלה הראשון שבא מן המוסד ובתוקף מעמדו זה פיקח עליו. פקודיו של שמיר בלח"י מילאו תפקידים בכירים במוסד. אחד מהם, דוד שומרון, היה לראש שלוחת המוסד במרוקו, ולמעשה אחראי על חיי המלך חסן, אביו של המלך מוחמד הנוכחי. כעשרה אנשים מיוצאי לח"י ואצ"ל שירתו במוסד. שמיר העריץ את הראל, חלק לו כבוד ופרש מהמוסד זמן קצר לאחר התפטרותו הכפויה של הממונה עליו.


המחתרת החמושה של מפ"ם
אבל בעוד שהחשדות כלפי יוצאי אצ"ל ולח"י נחשפו כחסרי בסיס, זיהה הראל במפ"ם (היום מרכיב במרצ), בעלת האוריינטציה הפרו-סובייטית, היערכות צבאית חמושה. היא נחשפה תחילה בשירות הביטחון, שבראשו עמד כאמור הראל, בתוך יחידה מבצעית לתפקידים מיוחדים שאנשיה באו מהפלמ"ח. ביום בהיר אחד ב-1951 גילה אחד מאנשי היחידה להראל כי היא מודרכת על ידי מוסד במפ"ם. "לתדהמתי גיליתי", כתב הראל, "כי מרכז המחתרת שוכן בשירות עצמו וכי אנשיה הם כל חברי היחידה... נתחלחלתי למחשבה שהיחידה האמורה לפקוח עין על פעילות חתרנית מקיימת בעצמה פעילות חתרנית וקשר חשאי בשירותה של מפלגה פוליטית". חקירתו של הראל העלתה כי ההוראות ליחידה באה מתוך גוף סמוי במפ"ם וכי היחידה פעלה כסוכן כפול: גם מילאה את תפקידיה בשירות הביטחון, אבל גם ביצעה תפקידי שטח הנובעים מהשקפה פוליטית כמו מעקבים אחרי שגרירויות של מדינות מערביות. היחידה אפילו שמה על הכוונת את הראל עצמו.
הראל פיטר את מפקד היחידה וסילק את אנשיה שהשתייכו לחלק השמאלי של מפ"ם (השומר הצעיר), אך השאיר את אנשי החלק הימני (אחדות העבודה) שהתחייבו שלא להמשיך בפעילות מחתרתית. ניתוח לעומק של פעילות זו הביא את הראל להמליץ בפני בן-גוריון להטיל פיקוח ביטחוני הדוק על מפ"ם. זה הוביל להטמנת מכשיר האזנה בחדר עבודתו של מנהיג מפ"ם, מאיר יערי, ב-1953. כעבור שלוש שנים אף נחשף פקיד במשרד החוץ ששימש מודיע בשכר של מחלקת הידיעות במפ"ם. יעקב חזן, תאומו של יערי בהנהגת מפ"ם אשר בעבר הכריז על רוסיה הסובייטית כמולדת שנייה, וברוך רבינוב שהוזכר מקודם, סייעו להראל לייבש ולפרק את כל המערכת החשאית של מפ"ם, כתב פרופ ´זאב צחור בספרו ´חזן - תנועת חיים´.
אגב, פעילות סתר זו היתה המשך לוועדה הפוליטית במפ"ם אשר בימי מלחמת העצמאות קיימה דיונים חשאיים על המתרחש בצה"ל, והטיחה אשמות קשות בבן-גוריון על ניהול המלחמה, תוך תביעות להדחתו. בראש הדיונים ישב ב-1948 סא"ל ישראל בר, מס´ שתיים באגף המבצעים של צה"ל, אשר כעבור שלוש- עשרה שנים נעצר באשמת ריגול למען ברית המועצות ומת בכלא תוך ריצוי תקופת מאסר בת עשר שנים.

להיפגש עם נאצר או לא
כוחו והשפעתו של הראל עולים מיומני משה שרת, ראש הממשלה השני, שמילא את מקומו של בן-גוריון בעת פרישתו הזמנית בשנים 1953–1955. הראל היה מעורב כמעט בכל מגוון הנושאים שעל שולחן ראש הממשלה, ובראש וראשונה עסק הביש, פעולת החבלה הכושלת שלוותה בקורבנות חינם ובוצעה בידי רשת ישראלית חשאית ביולי 1954 במצרים. דמויות הצמרת דאז, שר הביטחון פנחס לבון וראש אמ"ן בנימין גבלי, היו במוקד הסערה - מי נתן את ההוראה להפעיל את הרשת. אחר כך התגלגל הנושא לפרשה פוליטית סוערת שפגעה אנושות בדוד בן-גוריון לאחר חזרתו לכס ראש הממשלה ושר הביטחון, למרות שלא היה מעורב בתהליכיה המוקדמים.
מכל מקום, ב-16 ביולי הזהיר הראל את שרת מפני שר הביטחון פנחס לבון והמליץ על סילוקו. ב-23 ביולי כתב שרת: "בבוקר איסר. ויכוח איתו על לבון, אם יש תקנה או לא. הוא – (לסלקו) מיד, לפני שיזיק לבחירות...". 24 בספטמבר: "איסר (אמר לי): ´פטר אותו!´ (את הרמטכ"ל משה דיין)". 18 בינואר 1955: איסר הרביץ את קטרוגו הקטלני על לבון ותבע בכל פה סילוקו לאלתר - הזכיר כי דרש זאת מאיתנו עוד בטרם התחוללה זוועת מצרים. שפך זעמו גם על דיין - כיצד הוא מוציא את צה"ל לתרבות רעה על ידי הרשעת הממשלה לפני הקצינים...".
ב-24 בינואר נסע הראל לביתו של בן-גוריון בשדה-בוקר, ותבע ממנו לשים קץ למצב הפרוע והממאיר בצה"ל, ולבער את הרוח הרעה "ההורסת את מוסרו". לדעתו של הראל, "הגיעו הדברים לידי כך שמבצעים המסכנים חיי חיילים מוצעים ונחרצים לא מתוך שיקולים ענייניים, אלא כטכסיס ואמצעי תעמולה נגד מישהו. יש כאן ספסרות בדיני נפשות ויש לעקור נגע זה משורש". בנושא אחר, שהועלה על ידי איש הסי-אי-איי, נועץ שרת בהראל האם לקיים פגישה בין נשיא מצרים גמאל עבד א-נאצר לבין נציג ישראלי. הראל התערב אם כן גם בנושאים פוליטיים מובהקים והשיא עצות לשרת מה ואיך לעשות כדי שבכורתו תישמר.
ב-1 באפריל 1955 כתב שרת בנושא שונה לחלוטין: "סיפרתי לאיסר על פרשת המאבק שהיה לי עם בן-גוריון בעניין רצועת עזה. גישתו של איש חכם ונבון זה לבעיה לא העידה על רוחב מספיק של אופק ראייה - הוא שלל את רעיונו של בן-גוריון (בדבר כיבוש עזה) רק מטעם מעשי, מציאות פליטים כה רבים ברצועה - אבל לא מפני הסבך המדיני-בינלאומי שהדבר כרוך בו". 11 באפריל: "סיפרתי לו (לאיסר) על ההתנגשות הגדולה שהיתה בממשלה בשאלת ביטולו או קיומו של הסכם שביתת הנשק עם מצרים, ולבסוף גוללתי לפניו את יריעת סכסוך הסמכויות. הוא קיבל בדרך כלל את דעתי בדבר המוצא שחשבתי עליו כרע במיעוטו במצב הנתון. שיקול דעתו הצלול היה לי לסעד רב. אמרתי לו כי מעבר להתנגשות ביני לבין בן-גוריון ניצבת לפני העובדה כי רוב סיעתנו בממשלה תומכת בבן-גוריון נגדי, ובלי ספק כאלה יהיו יחסי הכוחות במרכז (מפא"י) אם תובא לפניו להכרעה-רבתי השאלה המדינית העקרונית - כיבוש עזה או לא, מלחמה או שלום (אפילו שלום כמו שהוא, עקוב מדם!). כאן הסתייג איסר מסברתי - לדעתו אין כל ביטחון כי רוב המרכז ישלול את דרכי".
"איסר", רשם שרת, "הרבה לספר על השפעתו השלילית של משה דיין בצמרת הצבא, על הרוח הרעה השוררת שם, על הבנת בן-גוריון את המצב ועל נכונותו לרסן את הרמטכ"ל מכמה בחינות חוץ מאשר בעניין המדיני. דווקא בתחום המדיניות מוכן בן-גוריון לתת לרמטכ"ל יד חופשית, ולא רק משום שהוא תמים דעים אתו, אלא משום שזהו הפיצוי שהוא מעוניין לתת לו תמורת המגבלות שהוא עומד להטיל עליו בעניינים הצבאיים ממש... הוא (הראל) רואה את רמטכ"לותו (של דיין) למשגה פטלי של בן-גוריון, ומתנבא רק לשחורות בתוצאותיה".
לא ברור מה היה משקלו של הראל בסילוקו של לבון, אבל רישומי שרת ביומנו הצביעו על מעורבות עמוקה של הממונה על שירותי הביטחון כמעט בכל נושא בעל חשיבות. "נכון", אישר הראל, "שרת היה חייב שמירה מפני מתנכלים". למי התכוונת, שאלתי את הראל. הוא נקב בשמותיהם של לבון, דיין ושמעון פרס.

הראל אבטח את נשיא עיראק
הראל גם נענה לבקשותיהם של ראש הממשלה משה שרת ושרת החוץ גולדה מאיר לאתר מדליפי מידע חשאי לתקשורת. לדבריו, הסביר להם קודם לכן כי אין זה תפקידם של שירותי הביטחון, אבל לא יכול היה לעמוד מול הפצרותיהם. בעקבות דליפה על דיון חשאי שבמוקדו כיבוש עזה מידי מצרים, הביא הראל לשרת שמות של שני שרים, שניהם ז"ל, שאחד מהם הדליף לידיעות אחרונות והאחר למעריב. לגולדה מאיר חשף הראל שם של פקיד בכיר במשרדה שהדליף ידיעה מדינית, אך לדעתו עשה זאת שלא בכוונת מכוון, וגם השרה לא הסיקה מסקנות.
בדברי הימים יירשם הממונה הראשון והאחרון על שירותי הביטחון כמי שיצק תוכן ברעיון החדשני של בן-גוריון להקים את ´ברית הפריפריה´ - שיתוף פעולה אסטרטגי, מודיעיני וכלכלי בין ישראל ובין שלוש מדינות לא ערביות באזור החיצוני של המזרח התיכון: אתיופיה הנוצרית, ואיראן וטורקיה המוסלמיות. "השקעתי", סיפר הראל, "מאמצים רבים כדי לסייע למדינות אלה לארגן בתוכן שירותי מודיעין וביטחון יעילים, כדי שיוכלו לעמוד בפני כל ניסיון פתאומי של הפיכה מבפנים או ביוזמה חיצונית". שיתוף פעולה זה התפתח לסיוע ישראלי לכורדים לעיראק בתריסר השנים שבין 1963 ל-1975. הראל אפילו קיים קשר עם עבד אל-כארים קאסם, נשיאה של עיראק מאז 1958. "לא אחת", סיפר הראל, "סייענו להצלתו של קאסם מכדורי המרצחים, שליחי נאצר (המצרי). במקרה אחד הועברה ההתרעה לקאסם באמצעות טיימור בח´טיאר, ראש המוסד (הסוואק) האיראני וסגן ראש הממשלה" (תפקיד שגם הראל חשק בו בישראל). תודות לקשר זה הצליח כנראה הראל לשחרר מן הכלא העיראקי בשלהי 1959 את הסוכן הישראלי יהודה (יודק´ה) תגר, שנעצר בבגדאד ב-1951. בספר הזכויות של הראל יירשם גם המצוד והלכידה של אדולף אייכמן ב- 1960בארגנטינה, שבאמצעות משפטו בירושלים הוחדרו לתודעה הבינלאומית מפי עד ראשון במעלה היקף השואה ומוראותיה. ואולי היה זה סמלי שהראל פרש, שלא מרצון, מתפקידו, בשל ויכוח נסער עם דוד בן-גוריון על פעילותם של מומחים גרמנים במצרים בשנים 1962-1963 לפיתוח טילים ואמצעי לחימה לא קונבנציונליים.

לא עזב את בן-גוריון גם בכנסת
איסר (הלפרין) הראל היה ראש שירות הביטחון הכללי מאז היווסדו ועד 1952. משנה זו שימש ראש המוסד המרכזי למודיעין ולביטחון והממונה על שירותי הביטחון. אחרי התפטרותו, ובעקבות התפטרותו הסופית של דוד בן-גוריון שבאופן סמלי באה זמן קצר אחרי פרישתו הרועמת של הראל, נבחר לוי אשכול כראש ממשלה, והראל שימש במשך כשנה, בין 1965 ל-1966, יועצו בענייני מודיעין וביטחון. בשנים 1969 – 1974 היה חבר בכנסת השביעית מטעמה של הרשימה הממלכתית, שריד של רפ"י שפרשה ממפא"י, בהנהגת דוד בן-גוריון. על אף הכל, צמד בלתי נפרד.
http://www.makorrishon.co.il/article.php?id=650


כמו כן מספר קישורים הרילונטים לכתבה בכלל ולתקופה בפרט...:-
15. מי הדליף את המסמך שלי?
http://rotter.net/forum/gil/5228.shtml#15
מאיר פעיל צריך לעמוד למשפט ציבורי..!!!
http://rotter.net/forum/gil/5036.shtml
39. עו''ד מאיר שמגר: איש הלח"י אשר הפך להיות מעמודי התווך
של מפלגת מאפ"י בכלל ומגשר האליטות והעליתות בפרט...!!
http://rotter.net/forum/gil/5219.shtml#39
מי אתה שמעון פרס {פרסקי}...??
http://rotter.net/forum/gil/5070.shtml#62

מבחן התוצאה.
פ"ש



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד


  האשכול     מחבר     תאריך כתיבה     מספר  
  מותו של סוכן מאת: שלמה נקדימון !! פילוביץ שחף 04.03.03 13:08 1
     מלחמת השירותים החשאיים-התקשורת הסתיימה בהודנא פילוביץ שחף 11.11.03 05:52 2
         מי חטף את אלי תבור....?? פילוביץ שחף 28.03.04 08:59 3
             האם עו''ד אמנון זיכרוני היה שותף לביום החטיפה......... פילוביץ שחף 28.03.04 09:56 4
  רצח מיסתורי של ישראלי מיסתורי בלונדון - 2.4.04 פילוביץ שחף 02.04.04 12:39 5
  איסר הראל - ''קם איש על אחיו'' פילוביץ שחף 13.12.04 15:14 6
     פרק ראשון: ''המפולת במצרים והולדת הפרשה - עסק הביש'' פילוביץ שחף 13.12.04 22:02 7
  איסר הראל: ''בטחון ודמוקרטיה'' פילוביץ שחף 22.12.04 20:58 8
     פרק חמישה-עשר: ''אזהרה ( ניסיון חיסול) לדה-גול'' פילוביץ שחף 22.12.04 21:09 9
         מזעזע !!!!! שכל ישר 23.12.04 20:08 11
         שמעון פרס ידע ולא הזהיר ובן גוריון שצף וכעס........ פילוביץ שחף 14.07.05 11:15 17
     איסר הראל - פרק אחד-עשר: ''מחתרת מפ''ם'' פילוביץ שחף 23.12.04 19:31 10
         השמאל אותו שמאל והים אותו ים שכל ישר 23.12.04 20:25 12
  זה היה סודי ביותר - 30 פרשיות מודיעין ובטחון בישראל.... פילוביץ שחף 13.02.05 11:56 13
  המפכ''ל הראשון של משטרת ישראל/יחזקאל סהר:''סיפור חיי'' פילוביץ שחף 02.06.05 20:43 14
     כך משכתבת המשטרה את ההיסטוריה-יחזקאל סהר (סחרוב) פילוביץ שחף 16.06.09 05:18 21
  מדוע הופל ה`קוני` של `אל על? ''תעלומה בנתיב ההתרסקות'' פילוביץ שחף 08.06.05 14:17 15
     השבוע מציינים 50 שנה להפלת מטוס אל-על ע'י מיגים בולגרים פילוביץ שחף 03.08.05 13:27 18
  נשיא צרפת מיטראן ''אישר אישית'' לפוצץ את ספינת גרינפיס פילוביץ שחף 12.07.05 22:14 16
  מבחן התוצאה !! פילוביץ שחף 19.02.07 20:01 19
  סוכן המוסד טולדנו, כך החמצתי את גיוסו של בכיר באש''ף פילוביץ שחף 23.11.07 03:03 20

     
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   13:08   04.03.03   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  1. מותו של סוכן מאת: שלמה נקדימון !!  
בתגובה להודעה מספר 0
 
איסר הראל, ראש המוסד לשעבר שנפטר החודש, התמחה באיתור חפרפרות סובייטיות, הפך את פורשי אצ"ל ולח"י לכוכבי המוסד, חשף תא מחתרתי וחמוש של מפ"ם, וראה ברמטכ"לות של משה דיין משגה פטאלי * האיש שחושיו היו טובים מאלף סוכנים לא התנזר מפוליטיקה. הוא התנגד לרעיונו של בן-גוריון לכבוש את עזה, וסייע לאתיופיה ולאיראן להתגונן מפני הפיכה צבאית * גולדה הקדימה את אריאל שרון בעשרות שנים, והשתמשה בהראל להסגרת שמות מדליפים לראש ממשלה.סיפורו של האיש שעיצב את פניהם (המוסוות) של שירותי הביטחון בישראל

מאת:שלמה נקדימון
28 בפברואר 2003, כ"ו באדר תשס"ג


הראל. צילום:לע"מ
זאב אבני, נספח כלכלי של ישראל ביוגוסלביה של 1955, חבש בהתנדבות כובע נוסף, של איש המוסד. ב´צומת´, אגף האיסוף של המוסד, ידעו שהוא זמין בכל עת, לכל פגישה שיידרש. הוא אף היה מפעילם של שני סוכנים גרמנים שפעלו במצרים, ובמפתיע נחשפו וסולקו. אבני, מצידו, רצה להשתלב בעבודה מלאה במוסד. לכן, בבואו לביקור מולדת ב-1956, ביקש להיפגש עם ראש המוסד איסר הראל, ולשכנע אותו למלא את מאווייו.

בין השניים נערכה מלחמת מוחות. אבני לא ידע מה הראל יודע, והראל לא ידע את סיפור חייו האמיתי של אבני. הוא גם לא ידע כי מיקרופון סמוי העביר את תוכן השיחה לחדר סמוך, בו ישב ראש שירות הביטחון הכללי, עמוס מנור
הראל העניק לו את הפגישה המיוחלת ודחה את בקשתו להשתלב במוסד בטרם יסיים את עבודתו במשרד החוץ. אלא שבכך לא נסתיים הסיפור. משהו באבני, אולי להיטותו להשתלב במוסד, הפעילה אצל הראל את החוש הנוסף המיוחד שניחן בו. בתיקו האישי של אבני היה כתוב כי לאחר עלייתו לישראל היה חבר בקיבוץ הזורע של הקיבוץ הארצי, המסונף למפ"ם. הראל יצר קשר עם ברוך רבינוב, פעיל מרכזי במפ"ם ששימש גם כסוכנו של הראל במפלגה זו וידע כל דבר המתרחש בה. היזהר מפניו, השיב רבינוב.
הזמנתו אל הראל לא הדליקה אור אדום אצל אבני, להפך. הוא הניח שהראל עשה חושבים, ואולי רוצה לשנות את החלטתו. ברצון רב נכנס למכונית של ´המשרד´, שהובילה אותו להפתעתו לבניין מגורים בתל-אביב, לא למטה המוסד בו נערכה פגישתם הקודמת. התחושה של אדם שהקריירה שלו עומדת לפני נסיקה הפכה בתוך שנייה לנפילה.
אני יודע שאתה סוכן סובייטי!", תקף אותו הראל. "הייתי בהלם, נפחד ומבולבל", שחזר אבני סצנה זו בספרו ´פרשת פיגמליון´. בין השניים נערכה מלחמת מוחות. אבני לא ידע מה הראל יודע, והראל לא ידע את סיפור חייו האמיתי של אבני. הוא גם לא ידע כי מיקרופון סמוי העביר את תוכן השיחה לחדר סמוך, בו ישב ראש שירות הביטחון הכללי, עמוס מנור. כעבור כמה דקות הועבר ניהול החקירה לעמוס מנור. בתוך זמן קצר זאב אבני היה לעציר.
סיפורו של אבני נחשף בראשונה ב´ידיעות אחרונות´ על ידי כותב שורות אלה, וכך יצאה לאור העולם פרשת ריגול דרמטית של סוכן סובייטי, פעיל ותיק שאביו היה קומוניסט, ודודו, אחי אביו, היה מקורב למחולל המהפכה הסובייטית ולדימיר איליץ´ לנין. חושיו המפותחים של הראל היו טובים יותר מאלף סוכנים. איש לא העלה על דעתו שאבני (לשעבר וולף-גולדשטיין), שעוצב מחומרים של סוכן, הוא סוכן כפול (שגם הסגיר את הסוכנים הגרמנים במצרים, שהוא עצמו היה מפעילם). הוא ריצה שבע שנות מאסר במקום ארבע-עשרה, ואחר כך יצא לחופשי ואפילו שירת בצה"ל וביצע שירותים למען החברה. זו היתה דרכו של הראל; לאפשר אפילו לבוגדים לחזור אל חיי היומיום, מתוך הנחה שהם לא יחזרו אל עברם - ממילא עין פקוחה עוקבת אחריהם תקופה מסוימת - ואולי יתרמו לחברה.
הראל פילס דרך גם למתנגדים פוליטיים, שרידי המחתרות, וכן לקנאים פוליטיים או דתיים שפנו לאמצעים אלימים בשנותיה הראשונות של המדינה. בהשאלה ממונחי ההווה, אפשר להגדיר את איסר הראל כגדול מחזירי התשובה שפעל ברשותו ובסמכותו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון.

אצ"ל הוא סרטן בגוף הנוער
פעילותו של הראל בתחום האפור החלה סמוך להקמת המדינה, במסגרת שירות הידיעות (ש"י) של ההגנה, אחרי שני הסזונים, מסעי הציד שקיים הממסד היישובי אחרי לח"י ואצ"ל, ובעיצומן של ההכנות לסזון השלישי בשנה שקדמה להקמת המדינה. ב-3 באפריל 1947, בדיון בנושאי ביטחון אצל בן-גוריון - אז יושב ראש הנהלת הסוכנות היהודית, היא הממשלה שבדרך, והמחזיק בתיק הביטחון - נאמר כי יש "להחדיר הכרה" בארגון ההגנה "שנצטרך להתנגש אתם", כלומר עם אצ"ל ולח"י, ארגונים שלא קיבלו את מרות היישוב מתוך הליכה בדרך פוליטית שונה לחלוטין.

"אני מבקש ממך לנהוג אתי בגילוי-לב. אם תתבקש אי פעם לעשות משהו שיהיה מנוגד לעקרונותיך, ספר לי על כך בלי שום היסוס". דברי הראל קנו את לבו של שמיר. שעשר השנים הבאות עברו עליו במוסד
איסר הראל שימש בש"י כראש ה"פנימית", ש"מטפלת בקומוניסטים ופורשים", תפקיד שנחשב כקידום לאחר שנשא בתפקידים חשובים פחות. בדיון נוסף, ב-6 באפריל, הציע זאב שרף, מזכיר המחלקה המדינית של הסוכנות, לחזור על שיטות העבר ו"לגרש חברי הכנופיה משכונות ומחוזות שלמים: לטהר את רמת-גן ושכונת התקווה" (בהן התגוררו רבים מחברי המחתרות). "פורשים" הוכו ברחובות ובראשון-לציון. בסזון הזה, בניגוד לשניים הראשונים, הכו חברי אצ"ל את חוטפיהם. אמנם מעל ריחפה הנחייתו של מנחם בגין, מפקד האצ"ל, "לא תהיה מלחמת אחים", אבל בפעם הזו התירו מעט אנשיו את הרצועה.
הוראה נוספת לחברי ההגנה היתה למנוע בכוח את קיומם של הפגנות אבל, צום, השבתת מלאכה ומסחר, לרגל תלייתם של חברי אצ"ל על ידי הבריטים. תל-אביב חולקה לשבעה אזורי פעולה, שבכל אחד מהם נהפכו אתרי האימונים בנשק ("מקלות") של ההגנה למקומות ריכוז. הכוחות שגויסו לסזון האחרון הורכבו מחיל השדה ומאנשי יחידת מילואים של הפלמ"ח, שחומשו בתת-מקלעים ובסוג מסוים של רימונים ששעתם תבוא רק "במקרה של הכרח להגיב בכוח האש".
"לפורשים יש אהדה בציבור ובנוער", דיווח אליעזר שושני לבן-גוריון ב-9 באפריל 1947. "אם אין הנוער נוהר - הוא מקנא בהם. זהו סרטן...", הוסיף המדווח, נאמנו של בן-גוריון במטה הפלמ"ח. סזון זה, שבניגוד לקודמו לא היה מלווה בהסגרות לבריטים, נסתיים בהסכם בין ההגנה לאצ"ל שכפה הוועד הפועל הציוני. מאוחר יותר, בשלהי פרשת אלטלנה - אוניית הנשק של אצ"ל שהופגזה בתותח צה"ל ונשרפה ביוני 1948 בשפת ימה של תל-אביב - הפקיד בן-גוריון את הראל על ה"חשובים מאוד" מקרב אצ"ל שנעצרו. זמן מה אחרי כן דיווח הראל לבן-גוריון ש"אצ"ל מתכונן להקים מחתרת בצבא...". הוא הציע "לשבור את המנגנון שלהם בתל-אביב (כאן המרכז) ולשים יד על הכסף שלהם. יש להיזהר מהכנסת נשק שלהם. יש אימפורטרים שעוזרים להם. הם גם עלולים לגנוב נשק מהצבא. יש למנוע תרומות. זקס (בעל מפעל משי זקס) וקריניצי (ראש עיריית רמת-גן) תורמים ומתרימים לאצ"ל. גם רוקח (ראש עירית תל אביב) עוזר... הם גם מארגנים מחדש את כוחותיהם בחוץ לארץ...".
הערכותיו של הראל, שהתבססו על דיווחי סוכניו, היו דמוניזציה של אצ"ל. ההתכתבויות בין ראשי אצ"ל בישראל ובאירופה לא אישרו את הפסקנות שבדיווחי הראל. "המכה היתה כה קשה", כתב שמואל כ"ץ, בכיר באצ"ל באירופה ואחר כך חבר הכנסת הראשונה, "שבמשך כמה ימים היה בלתי אפשרי כל תכנון סדיר של תוכניות".
מנחם בגין בלם כל תוכנית של מי ממפקדי ארגונו להחיות את המחתרת אחרי הקמת מדינת ישראל, ופעל להפיכת אצ"ל לתנועה פוליטית. גם הראל נוכח לדעת שהמידע לא היה מוצק. הוא שיגר שליח מיוחד לשניים מבכירי אצ"ל שנעצרו אחרי ´אלטלנה´ והוחזקו במשטרת בית-שאן, יעקב מרידור סגנו של בגין, ואליהו לנקין, מפקד אצ"ל באירופה ומפקד אלטלנה, והציע להם להתגייס לצה"ל בתפקידים שיהלמו את כישוריהם, לאחר שיעברו קורס קצינים. מרידור אפילו טען שהראל הציע לו להצטרף למטכ"ל בדרגת אלוף. לנקין יצא לקורס קציני תותחנים, ואילו מרידור חשד שהראל מנסה להפרידו מחברו בגין, והוא העדיף ללכת לקריירה פוליטית. מכל מקום, העלאת ההצעה הולידה ידידות אישית, כתב הראל בספרו "ביטחון ודמוקרטיה´, ידידות שמנעה עימותים ופרשיות בימיה הראשונים של תנועת החרות, אמו הורתו של הליכוד. יוצאי מחתרת אחרים הפכו לכוכבים במוסד. הראל, שהתעמק בסיפור חייהם, אסף אותם אל דגלו, לא לפני שקיבל את אישורו של בן-גוריון.

שמיר הוא ראש מוסד מבוזבז"
איש חכם וחריף", אמר על הראל אחד מאנשי קבוצה זו, לימים ראש הממשלה השביעי, יצחק שמיר. מבלי שהראל אמר לו את זה, התרשם שמיר "שהוא גם העריך כי יקל עליו לפקוח עלי עין ולהבחין בכל ´סכנה´ הנשקפת מצידי, אם אהיה חלק מן המסגרת החשאית הכפופה לפיקודו". שמיר לא ידע שעד לרגע זה נעקב על ידי אנשיו של הראל, שדיווחו על כל צעדיו ופגישותיו.
שמיר ניסה את דרכו גם במערכת הפוליטית, במפלגת הלוחמים שניקזה אליה את חברי לח"י, אך ללא הצלחה. הוא גם ניסה להשתלב במערכת האזרחית בתחומים שונים, אך לא ראה ברכה בעמלו. ממשרדי הממשלה הוא נדחה. הראל הזמין את שמיר לביתו בצהלה. "האם אתה מוכן להצטרף אלינו?", שאל הראל את שמיר, אחד משלושת חברי מרכז לח"י ולמעשה האחראי על מבצעיו. "אנחנו יכולים לסמוך עליך?", המשיך הראל. שמיר השיב בחיוב, והראל הגיב כי אין לו שום תנאי מגביל. "אני מבקש ממך לנהוג אתי בגילוי-לב. אם תתבקש אי פעם לעשות משהו שיהיה מנוגד לעקרונותיך, ספר לי על כך בלי שום היסוס". דברי הראל קנו את לבו של שמיר. עשר השנים הבאות עברו על שמיר במוסד. הוא היה ראש אגף. אנשיו פעלו במדינות ערב. הוא עצמו ביקר בהן. "שמיר", אמר לי הראל, "עוצב מחומרים שבהחלט מקנים לו את האפשרות לעמוד בראש המוסד".
שמיר הגדיר את הראל כבוס קפדן, שסלח על טעויות גם אם היו חמורות מאוד, אבל מעולם לא השלים עם שקרים, הפרות משמעת, הולכת שולל מכל סוג וסטייה מדיווחי אמת. שמיר השיג שיא. הוא היה ראש הממשלה הראשון שבא מן המוסד ובתוקף מעמדו זה פיקח עליו. פקודיו של שמיר בלח"י מילאו תפקידים בכירים במוסד. אחד מהם, דוד שומרון, היה לראש שלוחת המוסד במרוקו, ולמעשה אחראי על חיי המלך חסן, אביו של המלך מוחמד הנוכחי. כעשרה אנשים מיוצאי לח"י ואצ"ל שירתו במוסד. שמיר העריץ את הראל, חלק לו כבוד ופרש מהמוסד זמן קצר לאחר התפטרותו הכפויה של הממונה עליו.


המחתרת החמושה של מפ"ם
אבל בעוד שהחשדות כלפי יוצאי אצ"ל ולח"י נחשפו כחסרי בסיס, זיהה הראל במפ"ם (היום מרכיב במרצ), בעלת האוריינטציה הפרו-סובייטית, היערכות צבאית חמושה. היא נחשפה תחילה בשירות הביטחון, שבראשו עמד כאמור הראל, בתוך יחידה מבצעית לתפקידים מיוחדים שאנשיה באו מהפלמ"ח. ביום בהיר אחד ב-1951 גילה אחד מאנשי היחידה להראל כי היא מודרכת על ידי מוסד במפ"ם. "לתדהמתי גיליתי", כתב הראל, "כי מרכז המחתרת שוכן בשירות עצמו וכי אנשיה הם כל חברי היחידה... נתחלחלתי למחשבה שהיחידה האמורה לפקוח עין על פעילות חתרנית מקיימת בעצמה פעילות חתרנית וקשר חשאי בשירותה של מפלגה פוליטית". חקירתו של הראל העלתה כי ההוראות ליחידה באה מתוך גוף סמוי במפ"ם וכי היחידה פעלה כסוכן כפול: גם מילאה את תפקידיה בשירות הביטחון, אבל גם ביצעה תפקידי שטח הנובעים מהשקפה פוליטית כמו מעקבים אחרי שגרירויות של מדינות מערביות. היחידה אפילו שמה על הכוונת את הראל עצמו.
הראל פיטר את מפקד היחידה וסילק את אנשיה שהשתייכו לחלק השמאלי של מפ"ם (השומר הצעיר), אך השאיר את אנשי החלק הימני (אחדות העבודה) שהתחייבו שלא להמשיך בפעילות מחתרתית. ניתוח לעומק של פעילות זו הביא את הראל להמליץ בפני בן-גוריון להטיל פיקוח ביטחוני הדוק על מפ"ם. זה הוביל להטמנת מכשיר האזנה בחדר עבודתו של מנהיג מפ"ם, מאיר יערי, ב-1953. כעבור שלוש שנים אף נחשף פקיד במשרד החוץ ששימש מודיע בשכר של מחלקת הידיעות במפ"ם. יעקב חזן, תאומו של יערי בהנהגת מפ"ם אשר בעבר הכריז על רוסיה הסובייטית כמולדת שנייה, וברוך רבינוב שהוזכר מקודם, סייעו להראל לייבש ולפרק את כל המערכת החשאית של מפ"ם, כתב פרופ ´זאב צחור בספרו ´חזן - תנועת חיים´.
אגב, פעילות סתר זו היתה המשך לוועדה הפוליטית במפ"ם אשר בימי מלחמת העצמאות קיימה דיונים חשאיים על המתרחש בצה"ל, והטיחה אשמות קשות בבן-גוריון על ניהול המלחמה, תוך תביעות להדחתו. בראש הדיונים ישב ב-1948 סא"ל ישראל בר, מס´ שתיים באגף המבצעים של צה"ל, אשר כעבור שלוש- עשרה שנים נעצר באשמת ריגול למען ברית המועצות ומת בכלא תוך ריצוי תקופת מאסר בת עשר שנים.

להיפגש עם נאצר או לא
כוחו והשפעתו של הראל עולים מיומני משה שרת, ראש הממשלה השני, שמילא את מקומו של בן-גוריון בעת פרישתו הזמנית בשנים 1953–1955. הראל היה מעורב כמעט בכל מגוון הנושאים שעל שולחן ראש הממשלה, ובראש וראשונה עסק הביש, פעולת החבלה הכושלת שלוותה בקורבנות חינם ובוצעה בידי רשת ישראלית חשאית ביולי 1954 במצרים. דמויות הצמרת דאז, שר הביטחון פנחס לבון וראש אמ"ן בנימין גבלי, היו במוקד הסערה - מי נתן את ההוראה להפעיל את הרשת. אחר כך התגלגל הנושא לפרשה פוליטית סוערת שפגעה אנושות בדוד בן-גוריון לאחר חזרתו לכס ראש הממשלה ושר הביטחון, למרות שלא היה מעורב בתהליכיה המוקדמים.
מכל מקום, ב-16 ביולי הזהיר הראל את שרת מפני שר הביטחון פנחס לבון והמליץ על סילוקו. ב-23 ביולי כתב שרת: "בבוקר איסר. ויכוח איתו על לבון, אם יש תקנה או לא. הוא – (לסלקו) מיד, לפני שיזיק לבחירות...". 24 בספטמבר: "איסר (אמר לי): ´פטר אותו!´ (את הרמטכ"ל משה דיין)". 18 בינואר 1955: איסר הרביץ את קטרוגו הקטלני על לבון ותבע בכל פה סילוקו לאלתר - הזכיר כי דרש זאת מאיתנו עוד בטרם התחוללה זוועת מצרים. שפך זעמו גם על דיין - כיצד הוא מוציא את צה"ל לתרבות רעה על ידי הרשעת הממשלה לפני הקצינים...".
ב-24 בינואר נסע הראל לביתו של בן-גוריון בשדה-בוקר, ותבע ממנו לשים קץ למצב הפרוע והממאיר בצה"ל, ולבער את הרוח הרעה "ההורסת את מוסרו". לדעתו של הראל, "הגיעו הדברים לידי כך שמבצעים המסכנים חיי חיילים מוצעים ונחרצים לא מתוך שיקולים ענייניים, אלא כטכסיס ואמצעי תעמולה נגד מישהו. יש כאן ספסרות בדיני נפשות ויש לעקור נגע זה משורש". בנושא אחר, שהועלה על ידי איש הסי-אי-איי, נועץ שרת בהראל האם לקיים פגישה בין נשיא מצרים גמאל עבד א-נאצר לבין נציג ישראלי. הראל התערב אם כן גם בנושאים פוליטיים מובהקים והשיא עצות לשרת מה ואיך לעשות כדי שבכורתו תישמר.
ב-1 באפריל 1955 כתב שרת בנושא שונה לחלוטין: "סיפרתי לאיסר על פרשת המאבק שהיה לי עם בן-גוריון בעניין רצועת עזה. גישתו של איש חכם ונבון זה לבעיה לא העידה על רוחב מספיק של אופק ראייה - הוא שלל את רעיונו של בן-גוריון (בדבר כיבוש עזה) רק מטעם מעשי, מציאות פליטים כה רבים ברצועה - אבל לא מפני הסבך המדיני-בינלאומי שהדבר כרוך בו". 11 באפריל: "סיפרתי לו (לאיסר) על ההתנגשות הגדולה שהיתה בממשלה בשאלת ביטולו או קיומו של הסכם שביתת הנשק עם מצרים, ולבסוף גוללתי לפניו את יריעת סכסוך הסמכויות. הוא קיבל בדרך כלל את דעתי בדבר המוצא שחשבתי עליו כרע במיעוטו במצב הנתון. שיקול דעתו הצלול היה לי לסעד רב. אמרתי לו כי מעבר להתנגשות ביני לבין בן-גוריון ניצבת לפני העובדה כי רוב סיעתנו בממשלה תומכת בבן-גוריון נגדי, ובלי ספק כאלה יהיו יחסי הכוחות במרכז (מפא"י) אם תובא לפניו להכרעה-רבתי השאלה המדינית העקרונית - כיבוש עזה או לא, מלחמה או שלום (אפילו שלום כמו שהוא, עקוב מדם!). כאן הסתייג איסר מסברתי - לדעתו אין כל ביטחון כי רוב המרכז ישלול את דרכי".
"איסר", רשם שרת, "הרבה לספר על השפעתו השלילית של משה דיין בצמרת הצבא, על הרוח הרעה השוררת שם, על הבנת בן-גוריון את המצב ועל נכונותו לרסן את הרמטכ"ל מכמה בחינות חוץ מאשר בעניין המדיני. דווקא בתחום המדיניות מוכן בן-גוריון לתת לרמטכ"ל יד חופשית, ולא רק משום שהוא תמים דעים אתו, אלא משום שזהו הפיצוי שהוא מעוניין לתת לו תמורת המגבלות שהוא עומד להטיל עליו בעניינים הצבאיים ממש... הוא (הראל) רואה את רמטכ"לותו (של דיין) למשגה פטלי של בן-גוריון, ומתנבא רק לשחורות בתוצאותיה".
לא ברור מה היה משקלו של הראל בסילוקו של לבון, אבל רישומי שרת ביומנו הצביעו על מעורבות עמוקה של הממונה על שירותי הביטחון כמעט בכל נושא בעל חשיבות. "נכון", אישר הראל, "שרת היה חייב שמירה מפני מתנכלים". למי התכוונת, שאלתי את הראל. הוא נקב בשמותיהם של לבון, דיין ושמעון פרס.

הראל אבטח את נשיא עיראק
הראל גם נענה לבקשותיהם של ראש הממשלה משה שרת ושרת החוץ גולדה מאיר לאתר מדליפי מידע חשאי לתקשורת. לדבריו, הסביר להם קודם לכן כי אין זה תפקידם של שירותי הביטחון, אבל לא יכול היה לעמוד מול הפצרותיהם. בעקבות דליפה על דיון חשאי שבמוקדו כיבוש עזה מידי מצרים, הביא הראל לשרת שמות של שני שרים, שניהם ז"ל, שאחד מהם הדליף לידיעות אחרונות והאחר למעריב. לגולדה מאיר חשף הראל שם של פקיד בכיר במשרדה שהדליף ידיעה מדינית, אך לדעתו עשה זאת שלא בכוונת מכוון, וגם השרה לא הסיקה מסקנות.
בדברי הימים יירשם הממונה הראשון והאחרון על שירותי הביטחון כמי שיצק תוכן ברעיון החדשני של בן-גוריון להקים את ´ברית הפריפריה´ - שיתוף פעולה אסטרטגי, מודיעיני וכלכלי בין ישראל ובין שלוש מדינות לא ערביות באזור החיצוני של המזרח התיכון: אתיופיה הנוצרית, ואיראן וטורקיה המוסלמיות. "השקעתי", סיפר הראל, "מאמצים רבים כדי לסייע למדינות אלה לארגן בתוכן שירותי מודיעין וביטחון יעילים, כדי שיוכלו לעמוד בפני כל ניסיון פתאומי של הפיכה מבפנים או ביוזמה חיצונית". שיתוף פעולה זה התפתח לסיוע ישראלי לכורדים לעיראק בתריסר השנים שבין 1963 ל-1975. הראל אפילו קיים קשר עם עבד אל-כארים קאסם, נשיאה של עיראק מאז 1958. "לא אחת", סיפר הראל, "סייענו להצלתו של קאסם מכדורי המרצחים, שליחי נאצר (המצרי). במקרה אחד הועברה ההתרעה לקאסם באמצעות טיימור בח´טיאר, ראש המוסד (הסוואק) האיראני וסגן ראש הממשלה" (תפקיד שגם הראל חשק בו בישראל). תודות לקשר זה הצליח כנראה הראל לשחרר מן הכלא העיראקי בשלהי 1959 את הסוכן הישראלי יהודה (יודק´ה) תגר, שנעצר בבגדאד ב-1951. בספר הזכויות של הראל יירשם גם המצוד והלכידה של אדולף אייכמן ב- 1960בארגנטינה, שבאמצעות משפטו בירושלים הוחדרו לתודעה הבינלאומית מפי עד ראשון במעלה היקף השואה ומוראותיה. ואולי היה זה סמלי שהראל פרש, שלא מרצון, מתפקידו, בשל ויכוח נסער עם דוד בן-גוריון על פעילותם של מומחים גרמנים במצרים בשנים 1962-1963 לפיתוח טילים ואמצעי לחימה לא קונבנציונליים.

לא עזב את בן-גוריון גם בכנסת
איסר (הלפרין) הראל היה ראש שירות הביטחון הכללי מאז היווסדו ועד 1952. משנה זו שימש ראש המוסד המרכזי למודיעין ולביטחון והממונה על שירותי הביטחון. אחרי התפטרותו, ובעקבות התפטרותו הסופית של דוד בן-גוריון שבאופן סמלי באה זמן קצר אחרי פרישתו הרועמת של הראל, נבחר לוי אשכול כראש ממשלה, והראל שימש במשך כשנה, בין 1965 ל-1966, יועצו בענייני מודיעין וביטחון. בשנים 1969 – 1974 היה חבר בכנסת השביעית מטעמה של הרשימה הממלכתית, שריד של רפ"י שפרשה ממפא"י, בהנהגת דוד בן-גוריון. על אף הכל, צמד בלתי נפרד.
http://www.makorrishon.net/article.php?id=650

מבחן התוצאה.
פ"ש




            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   05:52   11.11.03   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  2. מלחמת השירותים החשאיים-התקשורת הסתיימה בהודנא  
בתגובה להודעה מספר 1
 
היום, יש לשב"כ קצינת תקשורת, וגם אתר האינטרנט כבר בדרך.
אולם בעשורים קודמים התאפיינו יחסי השב"כ והעיתונות במלחמות
על מספריו של הצנזור, בהחרמת עיתונים, במאסרים, בשימוש בנשקו
של היריב, ובכמה פרשיות עסיסיות.


מאת:אלי אשד
10 באוקטבר 2003, י"ד בתשרי תשס"ד



צילומי רפרודוקציה: יוסי זליגר ועוזי סייג

בשבוע שעבר ביקשו עיתון ´הארץ´ וערוץ 10 מבית המשפט להתיר את פרסום נסיבות חטיפתו של אלחנן טננבאום. ישראל גאה בצדק בחופש העיתונות הנרחב השורר בה, אולם מטבע הדברים, ולאור מצבה הביטחוני השברירי תמיד, יש לחופש זה מגבלות חמורות, בפרט באשר לטיפול בנושא השירותים החשאיים. ההתנגשויות בין התקשורת והממסד השלטוני בתחום הביטחון היו קשות יותר מבכל תחום אחר. לעתים הן העמידו בסימן שאלה חמור את עצם חופש העיתונות בישראל, אבל לעתים גם את אמינותם של עיתונאים.

מור וגילן נשפטו בחשאי, כדי שלא לגרום בעקיפין לדליפת דבר מעורבותה של ישראל בחיסול מנהיג מרוקני, ונגזרה עליהם שנת מאסר. בבית הסוהר המשיכו השניים לערוך את ´בול´: גם לש"ב היה עניין להראות שהמגזין יוצא כסדרו ודבר לא קרה לעורכיו

הרימון והמנגנון
עד שנות השבעים ואף השמונים נמנעו כלי התקשורת מהזרם המרכזי כמעט לחלוטין מלעסוק בנושא השירותים החשאיים, המוסד והש"ב (השב"כ כיום). עצם קיומם היה כמעט סוד כמוס, עד כמה שאפשר לשמור על סוד כזה במדינה כמו ישראל.
אבל היה שבועון אחד שעסק באופן קבוע ואובססיבי בשירותים החשאיים: ´העולם הזה´, בעריכת אורי אבנרי ושלום כהן. כעיתון אנטי-ממסדי מובהק, שהרבה לתקוף את השלטון על טיפולו בשמאל ובימין כאחד, ראה ´העולם הזה´ טעם לפגם ב´מוסד´ ובעיקר בש"ב שבראשו עמד עד ראשית שנות השישים איסר הראל.
כדי לעקוף את הצנזורה נתן העיתון לש"ב את הכינוי "מנגנון החושך". השירות החשאי של מדינת ישראל, כתב אורי אבנרי ב-1953, הוא "מוסד ממשלתי בלתי רשמי, חסר מעמד חוקי, הניזון מכספים ציבוריים הנזקפים על חשבון סעיפי תקציב כוזבים... מוסד זה קשור עם הבולשת הפוליטית... הוא כפוף באופן פורמלי לדוד בן-גוריון, ולמעשה אינו אחראי בפני איש, כי איש אינו יכול לבדוק את אמיתות מסקנותיו". במהלך שנות החמישים הקפיד ´העולם הזה´ לבצע דמוניזציה עקבית של השירות ושל העומד בראשו, איסר הראל, בלי לנקוב בשמו. הראל מצדו רחש למגזין שנאה תהומית וראה באורי אבנרי סוכן סובייטי.
המגזין, ואבנרי אישית, היו כל הנראה תחת מעקב תמידי. אבנרי כתב פעם לקוראיו באירוניה שצר לו שחלק כה גדול מכספי המסים שלהם מוצא על "מנגנון הבילוש המסועף המופעל נגד העולם הזה, העולה לפי האומדנה חצי מיליון לירות לשנה. שואל אני את עצמי: האם יש לי הזכות המוסרית לדרוש ממך להמשיך ולממן מכספך... שהרווחת בזיעת אפך את כלכלת האנשים הבולשים יומם ולילה אחרי חברי המערכת, המתקינים בדירותינו ובמשרדינו מכשירי האזנה, המקליטים כל מילה מדברינו בטלפון, המצלמים אותנו במצלמות סתר?"
עיתונאים של המגזין סיפרו לי שחשדו תמיד בעמיתיהם לעבודה (שבשמותיהם נקבו) כי הם סוכני ש"ב. לשיא הגיע המאבק בעיתון כאשר הש"ב מימן הוצאת מגזין שזו היתה כל מטרתו.
השבועון ´רימון´ החל לצאת לאור באוגוסט 1956. הכסף למימונו הגיע בחשאי מאיסר הראל, שגייס אותו במשרד האוצר ומפא"י, אם כי המגזין הכחיש בתוקף שיש לו מקור "מפלגתי" כלשהו והציג עצמו כ"עצמאי" בדיוק כמו העולם הזה. עורכו הראשי היה הסופר שלמה טנאי, והעורך האחראי היה עיתונאי צעיר בעל דעות ימניות, חזי לופבן. בין העיתונאים היו המשורר דוד אבידן, אוהד זמורה ויעקב אגמון. בראשית דרכו זכה המגזין המצולם להצלחה, אך בהמשך התגלתה מטרתו האמיתית: להיות שופר של השלטון כנגד ´העולם הזה´, או "מגזין הארס" כפי שכונה שם.
"אפילו בשעות השחורות ביותר של ברית המועצות הקומוניסטית לא היה תקדים לדבר הזה ששירות חשאי יקים לעצמו מגזין", אומר אלי תבור,אז עיתונאי בכיר ב´העולם הזה´. חזי לופבן, מצדו, מספר: "כשעבדתי שם לא ידעתי מי עומד מאחורי המגזין, אם כי המטרה שלו היתה ברורה וידועה והיא תאמה בהחלט את דעותי שלי. אף אחד לא נתן לנו הוראות מגבוה, אבל כאשר היינו זקוקים למידע בנושאים שונים שקבענו לעצמנו, איסר הראל שהיה ´ידיד העיתון´ היה מספק לנו אותו. השגיאה שלנו היתה שהתמקדנו יותר מדי במאבק נגד ´העולם הזה´, כי זה שעמם את הקוראים".

שר הביטחון הורה לסגור את ´חדשות´ למשך ארבעה ימים, ונגד עורכיו הוגשה תלונה פלילית. נראה שהעיתונים המתחרים הם שלחצו לנקוט את הצעד החריף כנגד ´חדשות´, שהשיג סקופ בכך שהפר את הוראות הצנזורה
השימוש בשיטותיו של ´העולם הזה´ כנגד המקור התברר כטעות. ´רימון´ נפל ברמת הכתיבה שלו מ´העולם הזה´, וסגנונו אף היה פרוע וקיצוני יותר, ולכן לא הצליח לפגוע במעמדו וביוקרתו של המקור ורק חיזק את ההילה שסביבו כאויב הממסד. ´רימון´ התמוטט במהרה, וחזי לופבן הפך מאז לסופר תחת השם הבדוי עידו סתר. בין השאר פרסם סדרת ספרים ידועה על סוכן מוסד נועז ששמו עוז יעוז הנאבק בסוכני ריגול שטניים ובבוגדים ופרובוקטורים מבית.
ובינתיים החל המאבק בין ´העולם הזה´ והש"ב לקבל פנים מוזרות ביותר. ב-1957 נעלם אלי תבור למשך יום שלם. הוא הופיע לבסוף בבגדים קרועים, מזועזע כולו, וסיפור לאנשי עיתונו שנחטף בידי חבורה של אנשי "מנגנון החושך" שחקרו אותו במשך שעות רבות במתקן מיוחד על אודות עניינים פנימיים של העיתון. אנשי ´העולם הזה´ קיבלו ללא היסוס את טענותיו של תבור ופרסמו כתבות נרחבות שבהן האשימו את "מנגנון החושך" באחריות ל"חטיפתו ולחקירתו תוך כדי איומים בייסורים גופניים מרחיקי לכת".
"מולנו אנשי האפלה", כתב אבנרי במאמר מערכת על פרשת תבור. "כמעט ואי אפשר לראות את המפלצת כולה, על כל אבריה. התקפותיה נעשות מאחורי הגב, בחסות מסך סמיך של שקרים ופרובוקציות... אבל זהו רק סיבוב אחד בקרב עתיק יומין – הקרב של המעטים נגד הרבים, של האדם החופשי נגד המכונה הדורסת".
איסר הראל הכחיש בתוקף את דבר החטיפה – גם דרך ´רימון´, שפרסם כתבות לעגניות שהאשימו את אנשי ´העולם הזה´ בפברוק הפרשה. הראל טען לימים שהוא חקר את כל פקודיו והכל הכחישו כל קשר למעשה. הראל זעם במיוחד על שייחסו לארגונו פעולה שהעמידה אותו באור גס ומטופש.
אחד מעורכי ´העולם הזה´, שלום כהן, כתב שנים לאחר מכן בספר זיכרונותיו כי הוא חושב שכל הסיפור בטעות יסודו. הוא סיפר שתבור הפקיד בעניין הצהרה שלמה וסודית אצל עו"ד אמנון זכרוני. כהן לא ידע מה היה תוכן ההצהרה, אך ציטט מדבריה של אשתו לשעבר של תבור, שולה (שעבדה גם היא ב´העולם הזה´ בתור "רחל המרחלת"): "מה, אתם לא יודעים? הוא התעסק עם איזו בחורה מאיזה קיבוץ שלא ידעה שהוא נשוי. אחיה והחבר´ה שלו תפסו אותו והכו אותו מכות רצח".
תבור עצמו אמר לי שהוא כבר אינו זוכר את פרטי המקרה.
האם אכן אנשי הש"ב עמדו מאחורי חטיפתך, כמו שטענת בזמנו בתוקף?
"זאת אחת האפשרויות".

בול בפוני
דומה שאף לא אחת מהפרשיות הללו התקרבה ברמת החומרה שלה לפרשייה שהיתה קשורה למתחרה אחר של ´העולם הזה´, המגזין הצהוב ´בול´. המגזין, שהוצא בידי שמואל מור ונערך בידי ז´ק אורנשטיין והמשורר איש השמאל מקסים גילן, דמה ל´העולם הזה´ אך הגדיל את מינונן של הכתבות הארוטיות ותמונות העירום. כך למשל הציג תמונה חושפנית של מנדי רייס דיוויס, שהיתה מעורבת בפרשיית ריגול שערורייתית בבריטניה והתחתנה מאוחר יותר עם הבליין רפי שאולי, והתכבד בעקבות זאת בתביעה מהצנזורה בשל פרסום תמונת עירום. אולם הסתבכותו הקשה ביותר היתה בפרשת בן-ברקה.
מהדי בן-ברקה, מדינאי מרוקני גולה, נרצח ב-1965 בידי גורמים מרוקניים ובסיוע סוכנים ישראלים וככל הנראה גם חלקים שונים של שירותי הביטחון הצרפתיים. חשיפת הפרשה עוררה בצרפת שערורייה גדולה, וזעם עצום של מנהיג צרפת דה-גול כנגד מבצעי הפעולה.
הפרשיה עוררה סערה גם בחוגים הגבוהים ביותר של ממשלת ישראל. היא הביאה למאבק מר בין איסר הראל, ששירת כעת כיועץ ראש הממשלה לוי אשכול לענייני מודיעין, אשר טען שאסור היה לישראל להיות מעורבת בפעולה כזאת ותבע לנהל חקירה בעניין, ובין יורשו בראשות המוסד מאיר עמית שלא ראה בה כל רע. העניין גרם לוויכוחים עזים ביותר בצמרת הפוליטית, במיוחד בשל זעמו של דה-גול כנגד ישראל. אשכול טען שלא ידע על הפעולה לפני שבוצעה, ואילו עמית טען שדיווח לראש הממשלה בזמן אמיתי. כדי לחקור את העניין הוקמה ועדה שבין חבריה היו ישראל גלילי וגולדה מאיר. ברור היה שאסור שהעניין ידלוף לתקשורת.
אך הוא הודלף בכל זאת, בידי לא אחר מאשר איסר הראל. במסגרת מאבקו המר בראש המוסד עמית הקפיד הראל להדליף את פרטי הפרשה הסודית לכל מערכות העיתונים. הללו, ו´העולם הזה´ בתוכם, הבינו שמדובר בחומר נפץ פוליטי ממדרגה ראשונה שהצנזורה לעולם לא תיתן לו להתפרסם. איש לא העז לעשות יותר מאשר לרמוז רמזים כלליים מאוד על "הנושא הכמוס" שמעורר סערה בממשלה. היה זה דווקא ´בול´ שהעז לדווח על הפרשה מבלי ליידע תחילה את הצנזורה. בדצמבר 1966 שהציג בעמוד השער שלו את השאלה "ישראלים בפרשת בן-ברקה?", ופרסם כתבה בדיונית למחצה.
על פי הוראת ראש המוסד מאיר עמית פשטו אנשי שב"כ ומשטרה על משרדי המגזין והחרימו את כל שלושים אלף הגיליונות שהיו מוכנים להפצה, אם כי לפי השמועות חמישה גיליונות בודדים מאלה כבר הגיעו לדוכנים. העורכים דאגו מראש להכין גיליון "חלופי" שלא כלל התייחס לפרשת בן-ברקה, והוא שהופץ לקוראים. השב"כ עצר את שמואל מור ואת גילן על סמך סעיף 23 בתקנות לשעת חירום, שעד כה השתמשו בו רק במקרי ריגול חמורים. עד אז, וגם מאז, מעולם לא השתמשו בסעיף זה כנגד עיתונאים. תחת סעיף זה העיתונאים יכלו להיאסר עד ל-15 שנה בגלל גילוי סודות מדינה. הכתב הראשי של המגזין, עמוס גפן, לא נעצר, שכן שמו לא היה חתום במגזין והוא לא היה ידוע בניהול פעילות פוליטית "שלילית" כלשהי – בניגוד למקסים גילן.
המעצר היה סודי, אך דבר קיומו עבר מפה לאוזן בין אנשי בוהמה, עסקני מפלגות, פקידים ועיתונאים. מור וגילן נשפטו בחשאי, כדי שלא לגרום בעקיפין לדליפת דבר מעורבותה של ישראל בחיסול מנהיג מרוקני, ונגזרה עליהם שנת מאסר. בבית הסוהר המשיכו השניים לערוך את ´בול´: גם לש"ב היה עניין להראות שהמגזין יוצא כסדרו ודבר לא קרה לעורכיו.
האם גם לתחרות בין ´בול´ ו´העולם הזה´ היה חלק בפרשה? באותם ימים נשמעו טענות ש´העולם הזה´ מיהר לדווח על עבירת הצנזורה של המתחרים, ועודד את הצנזורה ואת המשטרה לפעול. העיתון הכחיש בתוקף, וגם מיהר להגיש תביעה כנגד השבועון הצרפתי הימני ´אוז אקוט´ שטען שאבנרי עצמו הזעיק את משטרת תל-אביב ובכך סיכל את הפצת ´בול´. אבנרי טען שנודע לו על פרסום הכתבה רק שלושים שעות לאחר פרסומה.
אך נראה שהיה גרעין של אמת בטענותיו של המגזין הצרפתי. שלום כהן הודה שאכן היה זה הוא שדיווח על הופעת הידיעה ב´בול´ לצנזורה, שלא ידעה על כך דבר. במאמר מערכת בעיתונו כתב כי ראה את המגזין רק במוצאי שבת, לאחר שזה הופיע ביום שישי בצהריים, ואז מיהר להודיע על כך לצנזורה. אולם לדברי שמואל מור, בראיון עמי, כהן ראה את המגזין כבר ביום שישי בצהריים, כאשר גיליונותיו הראשונים הגיעו לקפה ´כסית´ ולפני שהופצו בשאר הדוכנים, וזעמו התעורר שהרי הוא עצמו ניהל משא ומתן עם הצנזורה על פרסום המידע. הוא מיהר להזעיק את הצנזורה. גורמים שהיו קשורים לפרשה טענו בפני ש´הלשנתו´ של כהן לצנזורה נעשתה בעצה אחת עם אורי אבנרי, שהיה מיודע בזמן אמיתי על הופעת הכתבה ב´בול´.
עם כל זאת, ספק רב אם אנשי ´העולם הזה´ צפו את מאסר אנשי ´בול´ או אפילו רצו בו. אורי אבנרי, שהיה אז חבר כנסת, העלה את עניין המעצר הסודי בהצעה לסדר היום, ואילו גילן וגפן, אנשי ´בול´, עבדו לאחר מכן ב´העולם הזה´.
ברור שעצם ההתקפה על מגזין זול בגלל ידיעה שפרסם רק אישרה את עצם נכונותה. ייתכן מאוד שדווקא מעמדו הנחות של ´בול´ – מגזין ארוטי ירוד שעורכיו אינם חברי "ועדת העורכים" כמו עורכי העיתונים הגדולים, ושלא נהנה מהגנה פוליטית כמו ´העולם הזה´ שעורכו היה חבר כנסת – אפשר לשלטונות לבצע פעולה זו, שהיה בה משום אזהרה לעיתונים המכובדים יותר להימנע מעבירות צנזורה כאלה בעתיד. סביר מאוד להניח שאמצעים דרסטיים כל כך כנגד עיתונאים לא היו מופעלים לו פורסמה הידיעה ב´הארץ´ או ב´מעריב´.
שמואל מור ומקסים גילן שוחררו ממאסרם בתום ארבעה חודשים וחצי בלבד. ´בול´ המשיך לצאת בשנות השבעים, אך אז כבר הפך למגזין פורנוגרפי לכל דבר, עם ידיעות ו"חשיפות" בענייני מין שרובן ככולן היו פרי דמיונם של הכותבים. הילת המאבק שלו בצנזורה בשנות השישים נשכחה לחלוטין.

חיבלו במחבל
אמצעי התקשורת גילו לאורך השנים דרכים מתוחכמות לעקיפת הצנזורה לגבי נושאים סודיים. אחת מהן היתה פרסום "אגדות לילידים" שכביכול מתרחשות באיים רחוקים עם דמויות קבועות כמו "צחור השיער" (שם כיסוי לאריאל שרון) ואחרים. מאחר שאלה פורסמו במדור שבועי של הכתב הצבאי של ´מעריב´, לכל היה ברור במה מדובר. אולם נראה שהמעצרים בפרשת ´בול´ היו מרתיעים למדי. עד שנת 1984 ופרשת קו 300 לא זכור חיכוך בעל עוצמה רבה בין הצנזורה והעיתונות.
ראשית הפרשה היתה כאשר מחבלים חטפו אוטובוס בדרך לאשקלון. כוחות הביטחון השתלטו עליהם ולכדום. צלמים של ´העולם הזה´ ושל היומון ´חדשות´ צילמו שני אנשי ביטחון מובילים לאחר ההשתלטות מחבל חי, שכוחות הביטחון דיווחו שנהרג בעת המתקפה הצבאית. ´חדשות´ פרסם את התמונה בניגוד להוראת הצנזורה להעביר דרכה כל חומר הקשור באירוע. שר הביטחון הורה לסגור את העיתון למשך ארבעה ימים, ונגד עורכיו הוגשה תלונה על עבירה פלילית. נראה שהעיתונים המתחרים הם שלחצו לנקוט את הצעד החריף כנגד ´חדשות´, שהשיג סקופ בכך שהפר את הוראות הצנזורה. כפי שכאמור קרה כנראה גם בפרשת ´בול´.
מה שנקרא מאז "פרשת השב"כ" הלך וצבר תאוצה. בכירים בשב"כ שחשדו כי ראש הארגון אברהם שלום משקר בעניין מות המחבלים החלו לפעול לניהול חקירה בעניין. השב"כ הטיל את האשמה במות המחבלים על איש הצבא הבכיר שפיקד על הפעולה בקו 300, יצחק מרדכי. מרדכי נמצא אשם, ורק בדיעבד הוכחה חפותו. שתי ועדות ממשלתיות חקרו בעניין, והשניה בהן הגיעה למסקנה שבכירים בשב"כ שיקרו. ראש השב"כ שלום פוטר, והארגון כולו עבר זעזועים פנימיים שפגעו קשות במעמדו. נראה שכל זה לא היה קורה לולא אותו צילום ראשוני אסור ב´חדשות´.
ב-1988 נמסר לידי עורך ´חדשות´ צו ובו רשימת הנושאים החייבים הגשה לצנזורה מוקדמת. אחד הנושאים היה "פרטים בדבר התהליך המשפטי לשלביו השונים בבתי הדין הצבאיים, ופרטי חקירות של ועדות החקירה" צו דומה נמסר מטבע הדברים גם לעורכי העיתונים האחרים. אך גם לאחר קבלת הצו פרסם ´חדשות´ ידיעה בדבר הקמתה בצה"ל של ועדת חקירה לבדיקת נסיבות מותם של מחבלים, מבלי להגיש את הידיעה לבדיקה מוקדמת של הצנזורה. העורך ידע שהיא תיפסל ורצה לפרסם אותה בכל מחיר. בעקבות זאת הוציא הצנזור מכוח תקנה 100 של תקנות ההגנה צו לאיסור הדפסת העיתון למשך ימים אחדים.
טענת העיתון כי לא היה בחומר משום פגיעה אפשרית בביטחון המדינה או בסדר הציבורי לא עברה את מבחן בג"ץ. בג"ץ הבהיר כי "לא תמיד יכולים השיקולים הביטחוניים העומדים לפני איסור פרסומה של ידיעה, אפילו היא תמימה לכאורה, לעמוד נגד עיני עורכו של עיתון". את חובת ההגשה לצנזורה ואת יכולתו של הצנזור לפסול פרסום כראות עיניו הסביר השופט ב"מציאות הביטחונית בארצנו".
ב-1989 הרשיע בית משפט השלום את העורכים בפרסום הידיעה, אך חייב אותם בקנס נמוך בלבד משום שהפרסום תרם לגילוי האמת. בית המשפט המחוזי קבע לאחר ערעור כי העיתון כלל לא ביצע עבירה. הערכאה הבאה, בית המשפט העליון, הסתייגה ב-1994 מהזיכוי במחוזי, אך הותירה אותו על כנו מפני ש´חדשות´ נסגר בינתיים.
גם לאחר פרשת קו 300 ופרשת נאפסו (מאסר שווא של חייל צה"ל צ´רקסי בעקבות עדות, שקרית כנראה, של אנשי השב"כ), השב"כ ובעיקר מפקדיו עדיין נהנים מחסינות יחסית בטיפול התקשורתי, לא רק בתחומים המבצעיים אלא גם בנושאים של טוהר המידות. כך למשל כאשר מסר ב-1993 הכתב המדיני של הערוץ הראשון גדי סוקניק על הארכה נוספת וחריגה של כהונת ראש השב"כ חרף חשדות נגדו, נמנעה התקשורת הכתובה מלעסוק בסוגיה.

שובו של החיסיון
ובכל זאת, משהו בסיסי השתנה. דרמת הטלוויזיה ´קו 300´, שהציגה את השב"כ באור שלילי, היא דוגמה אחת לכך. כלי התקשורת החלו לחטט בצורה פתוחה יותר בנעשה בשב"כ ובארגונים חשאיים אחרים. שיאו של השינוי היה כאשר ניסה עיתון ´העיר´ בסוף שנות השמונים לפרסם כתבת דיוקן על ראש המוסד, נחום אדמוני, כמובן בלי הזכרת שמו. הכתבה נפסלה בידי הצנזורה, העיתון תבע את הצנזור הראשי, ובג"ץ פסק ב-1989 כי על הצנזורה למצוא את האיזון בין חופש הביטוי וביטחון המדינה, וכי אין בסמכותה לפסול כל כתבה בנימוק של פגיעה בביטחון המדינה. הכתבה פורסמה לבסוף בינואר 1989. הפסיקה, כמו גם נורמות חדשות בתקשורת הבינלאומית, גרמה לעיתונות הישראלית להגביר את עיסוקה בענייניהם של ראשי המוסד והשב"כ.
כך היה גם בעניין פרסום שמו של ראש השב"כ. ביום האחרון לכהונתו של יעקב פרי כראש השב"כ, ב-1 במרס 1995, הקדים ערוץ 2 את פרסום שמו של פרי, שהצנזורה התירה רק ברגע סיום כהונתו של פרי, בחצות הלילה – וחשף אותו כבר במהדורת החדשות של שמונה בערב, בטענה שאין כל היגיון בהשארת החיסיון עד לרגע האחרון. צעד נוסף לקראת חשיפת שמו של ראש השירות נעשה כשנה לאחר מכן, כאשר עם התפטרותו של כרמי גילון מראשות השב"כ פרסמה התקשורת את שמו של המועמד להחליפו, עמי איילון. בסופו של דבר החליטה הממשלה שאין עוד טעם באיפול על שמותיהם של ראשי השירותים החשאיים, שפורסמו ממילא בכלי תקשורת בחו"ל, והתירה את פרסומם.
עם העמקת חודרנותה של התקשורת, השתנה גם יחסם של הארגונים החשאיים כלפיה. בשב"כ יש כיום קצינת תקשורת שתפקידה לתדרך את העיתונות. "זהו חלק ממדיניות שהחלה כבר לפני כשנתיים, שמתייחסת בצורה שונה לכלי התקשורת, גם בגלל הזמנים המשתנים", היא אומרת. "לא עוד יחס של סודיות והסתגרות, אלא ניסיון לשתף פעולה עד כמה שאפשר עם עולם העיתונות". אין מדובר בדוברת רשמית של השב"כ; תגובות של הארגון לעיתונות נמסרות עדיין ממשרד ראש הממשלה.
אתר אינטרנט של השב"כ, שיתמקד בעיקר בגיוס כוח אדם, מתוכנן לעלות לרשת בתוך כמה חודשים, לאחר שיוכח שהוא מאובטח לחלוטין מפני דליפת מידע. באינטרנט יש כבר כמה וכמה אתרים של שירותי ביון של מדינות שונות.
האינטרנט, כמו גם הגברת הנגישות של הישראלים לאמצעי תקשורת זרים, מפחית את יכולתה של הצנזורה לפקח על הפצת מידע. ייתכן גם שחשיבותם של ארגוני הביון כמאתרי מידע תיפגם בעקבות זמינות המידע שמציע האינטרנט. כוחה של הצנזורה נחלש גם בגלל התפתחויות טכנולוגיות, ממזעור ציוד הצילום לווידיאו ועד תקשורת הלוויינים המקלה על זרימה חופשית ודו-סטרית של מידע תוך עקיפת מגבלות הפיקוח. מנגד, התערערות המצב הביטחוני בעולם עשויה לחזק את הצנזורה. כלי התקשורת שוב אינם נוטלים את החופש שנהגו ליטול בשנות השמונים והתשעים לתקוף את אנשי השירותים החשאיים, ביודעם מה נתון בכף.
השינוי מתבטא גם בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה. דוגמה טובה במיוחד היא סרט הקולנוע ´משימה בלתי אפשרית´ שהתבסס על סדרת טלוויזיה ישנה משנות השישים. הסדרה הציגה את אנשי השירות החשאי האמריקני כגיבורים כל-יכולים, ואילו בסרט, שנעשה בשנות התשעים, הוצג גיבור הסדרה הישנה כקונספירטור רצחני וכבוגד בארצו. הסרטים והסדרות שמופקים בארה"ב מאז אירוע 11 בספטמבר, כמו ´המגן´ או ´24 שעות´, מתארים אנשי ביטחון וביון שאינם כליל השלמות ועם זאת ממלאים את משימותיהם המסוכנות בהצלחה הודות לאמצעיהם האלימים שהם משתמשים בהם.
וכך, האיום הקיומי ששב לרחף על המערב מחזיר אותו לימים שבהם היתה פחות דאגה לדמוקרטיה ויותר דאגה לביטחון האזרחים; פחות הקפדה על טוהר מידותיהם של השירותים החשאיים, ויותר הקפדה על כך שיבצעו את משימתם בהצלחה. מה שאומר אולי שבעתיד הנראה לעין עשויה הפתיחות החדשה של שירותי הביון לעיתונאים להתגלות כמוגבלת למדי.

http://www.makorrishon.net/article.php?id=1259
כל הזכויות שמורותל מקור ראשון - עיתון ישראלי לאומי
BINAMICA



כתב אישום נ' אדריכלי אוסלו.



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   08:59   28.03.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  3. מי חטף את אלי תבור....??  
בתגובה להודעה מספר 2
 
עוז יעוז נגד העיתונאים
מאת: אלי אשד

תקשיבו היטב, פיסטוקים, ובלי רעש, ואל תתחילו לרעוד מפחד, כמו עלים נידפים ברוח, אם בעוד דקה או שתים תעמדו פנים אל פנים מול אחת המזימות השטניות ביותר של מרגלי האויב.

אכן, מזימה פושעת, והסכנה תלך ותגבר מרגע לרגע, אך כבר עכשיו טוב אם תדעו דבר אחד חשוב: ידם של הנועזים היא לבסוף תמיד על העליונה.

ותאמינו או לא: כל הדברים שאני עומד לספר לכם נמסרו לי בסודי סודות ולכן בקשה אחת לי אליכם - יד לפה. כי פעולותיו של עוז יעוז הן סודיות ביותר ומה שהאויב יידע פחות זה לטובת כולנו.

(ההקדמה לספר, עוז יעוז נגד תניני פרעה, מאת "עידו סתר " ( חזי לופבן ), 1963)

כלי התקשורת בישראל מתגאים תמיד בהיותם חופשיים יותר מכל ארץ אחרת באזור , חופשיים יותר מאלה שבמרבית מדינות העולם , חופשיים כמעט כמו אלה שבארצות המערב , ויש צדק מסוים בטענות אלה . אולם מטבע הדברים ולאור מצבה הביטחוני המסוכן תמיד של ישראל יש לחופש זה מגבלות חמורות , ויותר מכל מגבלות אלה קיימות לגבי הטיפול בנושא השירותים החשאיים של ישראל.


עד היום מופעלת צנזורה קפדנית באופן מיוחד יש את כל מה שקשור לארגוני השב"כ המוסד ולשירותים החשאיים בכלל .הצנזורה מטילה מגבלות חמורות על כלי התקשורת בטיפולם בעניינים אלה ורק ארגונים שאינם רואים עצמם כמחויבים לצנזורה יכולים להעלות שאלות חמורות באמת לגבי פעילויות השירותים החשאיים . כל כך סודי היה כל מה שקשור לשירותים החשאיים עד שלשנים האחרונות ממש אסור היה אף לפרסם בכלי התקשורת את שמותיהם של העומדים בראשם .


בנושא זה היו התנגשויות חמורות יותר בין התקשורת והממסד השלטוני כמוהם לא ניתן למצוא לגבי שום תחום אחר , התנגשויות שהעמידו מדי פעם בסימן שאלה חמור את עצם נושא חופש העיתונות בישראל, אבל גם את האמינות העיתונאית של המדווחים בנושאים אלה. בכתבה זאת ניתן סקירה של הפרשיות החשובות בתחום אפל זה של הנושאים הסודיים מכל .


העולם הזה נגד "מנגנון החושך"

עד שנות השבעים ואף השמונים נמנעו כלי התקשורת "הממסדיים" לעסוק כמעט לחלוטין בנושא השירותים החשאיים המוסד וה.ש.ב " ( השב"כ כיום ) .עד לשנים האחרונות אסור היה אף לפרסם את שמות העומדים בראשם שלא לדבר על תמונותיהם וכל מידע אחר הקשור בהם . עצם קיומם היה כמעט סוד כמוס.


עד כמה שאפשר לשמור על סוד כזה במדינה כמו ישראל.

אבל היה מגזין אחד שעסק באופן קבוע ואובססיבי בשירותים החשאיים ,זה היה מגזין "העולם הזה " בעריכת אורי אבנרי ושלום כהן . "העולם הזה" שהיה עיתון אנטי מימסדי במובהק והירבה לתקוף את הממסד הן על טיפולו בשמאל הקיצוני והן על טיפולו בימין הקיצוני ראה טעם לפגם במיוחד בשירות החשאי "המוסד" ובעיקר ה ה"ש.ב" שבראשו עמד עד ראשית שנות השישים איסר הראל .


את הארגון עצמו היה קשה להזכיר בפירוט בגלל הצנזורה אבל העולם הזה מצא דרך לעקוף את הצנזורה הוא נתן ל"ש.ב" את הכינוי "מנגנון החושך ". כפי שהגדיר אותו אבנרי באחד ממאמריו מ-1953 השירות החשאי של מדינת ישראל הוא : מוסד ממשלתי בלתי רשמי, ,חסר מעמד חוקי ,הניזון מכספים ציבוריים הנזקפים על חשבון סעיפי תקציב כוזבים..מוסד זה קשור עם הבולשת הפוליטית ..הוא כפוף באופן פורמאלי לדוד בן גוריון ולמעשה אינו אחראי בפני איש ,כי איש אינו יכול לבדוק את אמיתות מסקנותיו".


במהלך שנות החמישים "העולם הזה" הקפיד לבצע דמוניזציה ממש של השירות החשאי במאמר אחרי מאמר על "מנגנון החושך" ועל העומד בראשו ( שאת שמו כמובן אסור היה להם לפרסם). איסר הראל מצידו רחש שנאה תהומית למגזין וגישתו האנטי ממסדית הקיצונית וראה באורי אבנרי סוכן סובייטי. אבנרי סיפר מאוחר יותר שנודע לו ממנחם בגין ש הראל פנה לבגין בבקשה שיתמוך כראש האופוזיציה בהעמדתו לדין של אבנרי כסוכן סובייטי אך בגין סירב לתמוך בכך.


המגזין היה כל הנראה תחת מעקב תמידי. אבנרי כתב באירוניה פעם לקוראים שהוא מרגיש רע מאוד כלפי הקוראים על שחלק כה גדול מכספי המיסים שלהם מוצא על "מנגנון הבילוש המסועף , המופעל נגד העולם הזה והוא עולה לפי האומדנה חצי מליון ₪ לשנה.


"שואל אני את עצמי: האם יש לי הזכות המוסרית לדרוש ממך להמשיך ולממן מכספך ... שהרווחת בזיעת אפך , את כלכלת האנשים הבולשים יומם ולילה אחרי חברי המערכת , ,המתקינים בדירותינו ובמשרדינו מכשירי האזנה , המקליטים כל מילה מדברינו בטלפון המצלמים אותנו במצלמות סתר .....


נראה שבמגזין שררה במשך השנים אווירה פרנואידית משהו ולא בלי סיבה . עיתונאים של המגזין סיפרו לי שהם חשדו תמיד בעיתונאים אחרים ( שבשמותיהם נקבו ) כי הם סוכני שב"כ "שתולים " במגזין.אם אכן כך היה מי יודע ? רק הנוגעים בדבר יודעים.


החוקרת ניצה אראל שפירסמה לאחרונה עבודת דוקטוראט על תולדות העולם הזה חיוותה את דעתה על סמך ראיונות שונים שיתכן שהמעקב אחרי אורי אבנרי נמשך עד עצם היום הזה ( או בכל אופן כך אבנרי חושב ), מה שאומר שהמדינה הוציאה כספים רבים מאוד לאורך השנים על אבנרי ונשאלת השאלה האם אכן היה טעם בהוצאת כספים אלה.

לשיאה האבסורדי היגיעה הוצאת כספים זאת, כאשר השב"כ מימן הוצאת מגזין שכל מטרתו הייתה להילחם " ב"עולם הזה".

העולם הזה נגד המגזין רימון

אפילו בימים האפלים ביותר של גרמניה הנאצית ...אפילו בשעות השחורות ביותר של ברית המועצות הקומוניסטית... לא היה תקדים לדבר הזה ששירות חשאי יקים לעצמו מגזין .

( אלי תבור בראיון )

המדובר היה בשבועון בשם "רימון " שהחל לצאת לאור באוגוסט 1956 . הכסף למימונו היגיע בחשאי מאיסר הראל שגייס אותו במשרד האוצר ומפא"י , אם כי המגזין הכחיש בתוקף שיש לו מקור "מפלגתי " כל שהוא והיציג את עצמו כ"עצמאי" בדיוק כמו העולם הזה. העורך הראשי שלו היה הסופר שלמה טנאי והעורך האחראי היה עיתונאי צעיר בעל דעות ימניות בשם חזי לופבן. עוד אנשים בעיתון כללו את המשורר דוד אבידן את אוהד זמורה ויעקב אגמון . אם כי המגזין זכה להצלחה בראשיתו מגזין מצולם הרי בהמשך הזמן התגלתה מטרתו האמיתית : להיות שופר של השלטון כנגד ה"עולם הזה" ( או "מגזין הארס "כפי שכונה שם ) שזכה בו מידי גיליון להתקפות קשות ביותר ואבנרי הואשם בו במאמרים שונים של לופבן כסוכן של המפלגה הקומוניסטית הישראלית .


חזי לופבן :

כאשר עבדתי שם לא ידעתי מי עומד מאחורי המגזין אם כי המטרה שלו הייתה ברורה וידועה והיא תאמה בהחלט את דיעותי שלי.אף אחד לא נתן לנו הוראות מגבוה אבל מצד שני כאשר היינו זקוקים למידע בנושאים שונים שקבענו לעצמנו, איסר הראל שהיה "ידיד העיתון " היה מספק לנו את המידע. השגיאה שלנו הייתה שהתמקדנו יותר מדי במאבק נגד ה"עולם הזה " כי זה שיעמם את הקוראים .

אכן השימוש בשיטותיו של "העולם הזה " כנגד המקור התברר כטעות. "רימון" שנפל ברמת הכתיבה שלו מ"העולם הזה" ( וסגנונו אף היה פרוע וקיצוני יותר ) לא הצליח לפגוע במעמדו וביוקרתו של המקור ורק חיזק את ההילה שסביבו כאויב הממסד .רימון התמוטט במהרה וחזי לופבן הפך מאז לסופר תחת השם הבדוי "עידו סתר " ובין השאר פירסם סידרת ספרים ידועה על סוכן "מוסד" נועז בשם עוז יעוז ועל מאבקו הבלתי פוסק בסוכני ריגול שטניים ובבוגדים ופרובוקטורים מבית.


ובנתיים החל ה"מאבק" בין "העולם הזה " והש.ב לקבל תפניות מוזרות ביותר .


מי חטף את אלי תבור ?

זוהי מלחמת בני אור בבני חושך ..מולנו אנשי האפילה .הם מסתתרים מאחורי מנגנוני החושך ,כמעט ואי אפשר לראות את המפלצת כולה , על כל אבריה . התקפותיה נעשות מאחורי הגב ,בחסות מסך סמיך של שקרים ופרובוקציות... אבל זהו רק סיבוב אחד בקרב עתיק יומין –הקרב של המעטים נגד הרבים של האדם החופשי נגד המכונה הדורסת .


( מתוך מאמר המערכת של אורי אבנרי על פרשת אלי תבור 1957 )

ב-1957 נעלם העיתונאי הבכיר של העולם הזה , אלי תבור למשך יום שלם. הוא הופיע לבסוף בבגדים קרועים ומזועזע והסביר את היעלמו בפני אנשי עיתונו בטענה שנחטף בידי חבורה שלמה של אנשי "מנגנון החושך " שחקרו אותו במשך שעות רבות במתקן מיוחד לגבי עניינים פנימיים שונים הקשורים ב"עולם הזה". אנשי העולם הזה קיבלו ללא היסוס את טענותיו של תבור ופירסמו כתבות נרחבות שבהן האשימו את "מנגנון החושך " באחריות ל"חטיפתו ולחקירתו תוך כדי איומים ייסורים גופניים מרחיקי לכת" של אלי תבור.במאמרים אלה הוצג "מנגנון החושך" כאירגון שטני וטוטליטארי ומלחמת העולם הזה בו הוצגה כ"מלחמת בני אור בבני חושך".


איסר הראל הממונה על הש. ב הכחיש זאת בתוקף ( גם דרך "רימון" שפירסם כתבות לעגניות שונות בנושא שהאשימו את אנשי "העולם הזה" בפיברוק כל הפרשה) . הוא טען מאוחר יותר שהוא חקר בנושא את כל פיקודיו והכל הכחישו כל קשר למעשה. הראל זעם במיוחד על שייחסו לאירגונו פעולה שהעמידה אותו באור גס ומטופש במיוחד.


שנים מאוחר יותר הודה עורך ה"עולם הזה " לשעבר שלום כהן בספר זכרונותיו "העולם הזה" כי הוא חושב שכל הסיפור בטעות יסודו, הוא סיפר שתבור הפקיד בעניין הצהרה שלמה וסודית אצל עו"ד אמנון זיכרוני, כהן לא ידע מה היה תוכן ההצהרה הסודית הזאת. אולם הוא ציטט מדבריה של אישתו לשעבר של תבור שולה.


( שעבדה גם היא ב"העולם הזה " בתור "רחל המרכלת ") שנתנה כעבור שנים רבות את גירסתה שלה לעניין :
מה אתם לא יודעים ? הוא התעסק עם איזה בחורה –מאיזה קיבוץ –שלא ידעה שהוא נשוי . אחיה והחבר`ה שלו תפסו אותו והיכו אותו מכות רצח .


( שלום כהן "העולם הזה")

בראיון עימי לכתבה זאת הבהיר תבור שהוא כבר אינו זוכר את פרטי המקרה. כאשר נשאל אם אנשי "מנגנון החושך" עמדו מאחורי החטיפה ( כפי שטען בתוקף ב-1957 ) אמר תבור בזהירות שזאת אחת "האפשרויות". הוא לא פירט מה היו האפשרויות האחרות .


מדינת ישראל נגד המגזין "בול"

דומה שאף לא אחת מהפרשיות נ"ל לא התקרבה ברמת החומרה שלה לפרשיה שהייתה קשורה למתחרה של העולם הזה בשם "בול ".

"בול" היה כתב עת שנוי מאוד במחלוקת המגזין ה"צהוב" השערורייתי "בול" שהוצא לאור ביד שמואל מור ונערך בידי ז`ק אורנשטיין והמשורר איש השמאל מקסים גילן . .מגזין זה נוצר כ"תשובה " לעולם הזה של אורי אבנרי שנודע בשערוריות המיניות והסקנדלים הפוליטיים שחשף מדי שבוע בשבוע ולא פחות מכך הודות לעמוד האחורי של נשים ערומות שלו .


"בול" היה אותו הדבר בדיוק רק הרבה יותר נרחב קיצוני במינון של הכתבות בנושאים אירוטיים תמונות העירום שלו . כך למשל המגזין היציג תמונה חושפנית של מנדי רייס דייויס מי שהייתה מעורבת בפרשיית ריגול שערורייתית מאוד בבריטניה והתחתנה מאוחרת יותר עם הבליין רפי שאולי , דבר שהביא נגד העיתון תביעה מהצנזורה ועוד פרשיות נוספות .


אלא שלמזלו הרע של כתב העת "בול" עורכיו הסתבכו בשערוריה הפוליטית החמורה ביותר שבה היסתבכו אי פעם ( עד כמה שידוע ) עיתונאים בתולדות מדינת ישראל .


הפרשיה הייתה קשורה לרצח המדינאי המרוקני הגולה מהדי בן ברקה ב-1965 הלה נרצח בהוראת גורמים מרוקניים וככל הנראה גם חלקים שונים של שירותי הביטחון הצרפתיים היו קשורים בכך מבלי שהחלקים האחרים יהיו מודעים לכך כלל .בסופו של דבר נחשפה הפרשייה בצרפת וגררה שם לשערורייה ממדרגה ראשונה ולזעם עצום של מנהיג צרפת דה גול כנגד מבצעי הפעולה.


הפרשיה עוררה שערורייה גם בחוגים הגבוהים ביותר של ממשלת ישראל .היא הביאה למאבק מר בין ראש המוסד הקודם איסר הראל ששירת כעת כיועץ ראש הממשלה לוי אשכול לענייני מודיעין , שטען שאסור היה לישראל בשום פנים ואופן להיות מעורב בפעולה כזאת ותבע לנהל חקירה בעניין ובין יורשו מאיר עמית שלא ראה בה כל רע. העניין גרם לויכוחים עזים ביותר בצמרת הפוליטית , במיוחד מאחר שהיא גרמה לזעם רב של דה גול כנגד ישראל . אשכול טען שלאמיתו של דבר לא ידע על הפעולה לפני שבוצעה , עמית טען שהוא דיווח בעניין לראש הממשלה בזמן אמיתי . כדי לחקור את העניין הוקמה וועדה שבין חבריה היו גלילי וגולדה מאיר .

מה שברור היה שאסור שהעניין ידלוף לתקשורת.

אך הוא הודלף בכל זאת ובידי לא אחר מאשר איסר הראל שבמסגרת מאבקו המר בראש המוסד עמית הקפיד להדליף את פרטי הפרשה הסודית מאוד לכל מערכות העיתונים ולמערכת שבועון "העולם הזה " . אך הללו היו מודעים היטב לכך שהמדובר בחומר נפץ פוליטי ממדרגה ראשונה שהצנזורה לעולם לא תיתן לו להתפרסם .איש לא העיז לעשות יותר מאשר לרמוז רמזים כלליים מאוד על "הנושא הכמוס " שמעורר סערה בממשלה.

היה זה דווקא המגזין השערורייתי האירוטי "בול " שהיה אמיץ מספיק לדווח על הפרשה מבלי לידע תחילה את הצנזורה בגיליון דצמבר 1966 שלו כשהציג בעמוד השער את השאלה "ישראלים בפרשת בן ברקה "? שאלה שהייתה מלווה למעשה לסיפור חצי בדיוני שלא היה לו קשר אמיתי לעובדות

על פי הוראת ראש המוסד מאיר עמית אנשי שב"כ ומשטרה פשטה על משרדי המגזין והחרימה את כל שלושים אלף הגיליונות שהיו מוכנים להפצה , אם כי לפי השמועות חמישה גיליונות בודדים מאלה כבר היגיעו לדוכנים .


בעצת העורכים של "בול" עצמם הוכן גיליון "חלופי " שלא כלל את המאמר המסוכן והוא הופץ לדוכנים.


השב"כ עצר את שמואל מור ואת גילן על סמך סעיף 23 בתקנות לשעת חרום הישראליים שעד כה השתמשו בו רק במיקרי ריגול חמורים . מעולם לפני כן וגם לא אחרי כן לא השתמשו בסעיף זה כנגד עיתונאים . תחת סעיף זה העיתונאים יכלו להיאסר עד ל-15 שנה בגלל גילוי סודות מדינה . הכתב הראשי של המגזין ,עמוס גפן לא נעצר למזלו שכן שמו לא היה חתום במגזין והוא לא היה ידוע בניהול פעילות פוליטית "שלילית " כל שהיא בניגוד למקסים גילן.


המאסר עצמו היה סודי אך למעשה לא מעט אנשים בבוהמה הישראלית ידעו עליו. המגזין ."העולם הזה " טען במאמר כי שמועות על המעצר הסודי עברו מפה לאוזן במשך שבועות ארוכים אצל אלפי (!) אנשים ולא היה אחד שלא ידע על כך ושלא פיטפט על כך בפה מלא ובכלל זה עסקני מפלגות בדרג נמוך פקידים בינוניים וכמובן קהיליית העיתונאים שהייתה מיודעת היטב על מה שקרה.


השניים נשפטו וגזר דינם היה מאסר של שנה. המשפט היה סודי כמו שנעשה אז במדינות אפלות בגוש הקומוניסטי ובדרום אמריקה מאחר שהאחראים לא רצו שעצם החשיפה של הפרשה תביא גם לחשיפה מקבילה של העובדה שסוכנים ישראליים סייעו לרצח מנהיג מרוקני. בבית הסוהר המשיכו גילן ומור לערוך את "בול " שהרי לשב"כ היה כל אינטרס להראות שהמגזין יוצא כסדרו ודבר לא קרה לעורכיו .


נשמעו טענות שהיה זה "מגזין העולם הזה" שהתחרה על אותו "פלח שוק " עם "בול " שמיהר לדווח על עבירת הצנזורה ועודד את הצנזורה ואת המשטרה לפעול כנגד המתחרים ב"בול " בכל אופן "העולם הזה " הכחיש בתוקף כל קשר לעניין וגם מיהר להגיש תביעה בעניין כנגד עיתון זר , השבועון הצרפתי הימני "אוז אקוט " שטען שהיה זה אבנרי עצמו שהזעיק את משטרת תל אביב כנגד "בול " וכי השבועון היה מופיע ללא מפריע לולא יוזמתו של אבנרי . אורי אבנרי טען בתגובה שנודע לו על פירסום הכתבה רק 30 שעות לאחר פירסומה .


אך נראה שהיה גרעין של אמת בטענותיו של המגזין הצרפתי . עורך "העולם הזה" שלום כהן הודה שאכן היה זה הוא שדיווח על הופעת הידיעה ב"בול " לצנזורה שלא ידעה על כך דבר. לדבריו כפי שפורסמו במאמר מערכת של "העולם הזה " הוא ראה את המגזין רק ביום שבת בערב לאחר שזה כבר הופיע ביום שישי בצהריים ואז מיהר להודיע על כך לצנזורה . לאמיתו של דבר ( לדברי שמואל מור בראיון עימי ) למזלם הרע של אנשי "בול " כהן ראה את המגזין כבר ביום שישי בצהרים כאשר גליונותיו הראשונים רק היגיעו לקפה כסית בתל אביב ולפני שהופצו בשאר הדוכנים,וזעמו התעורר שהרי הוא עצמו ניהל מו"מ עם הצנזורה על פירסום אותו המידע ,והוא מיהר להזעיק את הצנזורה מיידית מקורות יודעי דבר שהיו קשורים לפרשה טענו לפני ש"הלשנתו " של כהן לצנזורה נעשתה בעצה אחת עם אורי אבנרי שהיה מיודע ובזמן אמיתי על הופעת הכתבה ב"בול".


הצנזורה מיהרה להזעיק את השב"כ. ייתכן שאם המגזין היה מספיק להיות מופץ בדוכנים כי אז היו השב"כ והמשטרה נאלצים לעבור על כך בשתיקה בידעם שפעולה כעת רק תזיק עוד יותר עתה כשהעניין כבר נחשף.


עם זאת "העולם הזה" טען בתגובה לטענות כנגדו שהוא כלל אינו מתחרה עם "בול " מאחר ש"השניים פועלים על מישורים שונים לגמרי ופונים לסוג שונה לגמרי של קהל קוראים ". כפי שטען מאמר מערכת בעניין. טענה זאת ,לפחות , לא הייתה מדוייקת בלשון המעטה שכן גליונות השניים דמו זה לזה כזוג תאומים ובהחלט ובהחלט פנו לאותו הקהל ועם אותו סוג תכנים גם עם אנשי "העולם הזה" לא רצו להודות בכך. ניתן לשער שאנשי "העולם הזה" הביאו את כל העניין לתשומת לב הצנזורה כחלק מההתחרות המסחרית בין המגזינים אך ספק רב אם ציפו או אף רצו במאסר אנשי "בול " . המאסר תפס אותם כמו את שאר העיתונות הישראלית בהפתעה .


יש לציין שאורי אבנרי העלה את העיניין של המעצר הסודי בכנסת שבה היה אז חבר בהצעה לסדר היום כפי שציין "העולם הזה".

עובדה היא שגילן וגפן אנשי בול עבדו מאז ב"עולם הזה " , מה שמראה שבכל מקרה לא היו רגשות שליליים כלפי העולם הזה.

ברור שעצם ההתקפה על מגזין זול ביגלל ידיעה שפירסם רק אישרה את עצם נכונותה.ייתכן מאוד שדווקא משום ש"בול" היה מה שהיה מגזין ארוטי זול שעורכיו לא היו ב"וועדת העורכים" כמו עורכי העיתונים הגדולים ולא נהנה מהגנה פוליטית כמו המתחרים ב"עולם הזה" שעורכו היה חבר כנסת איפשרה לשלטונות לבצע פעולה זאת שמן הסתם היה בה גם משום אזהרה לעיתונים המכובדים יותר להימנע מעבירות צנזורה כאלה בעתיד . סביר מאוד להניח שאמצעים דרסטיים כל כך כנגד עיתונאים לא היו מופעלים אם הייתה הידיעה מתפרסמת בידי "הארץ " או "מעריב ". .

המאבק נשא לבסוף פרי כאשר השנים שוחררו לאחר ארבע וחצי חודשים בלבד זאת בראש ובראשונה הודות לקרוב משפחה רב השפעה של שמואל מור. מאוחר יותר רכש את המגזין "בול " לזמן קצר מידי שמואל מור וערך אותו בעצמו אך ללא הצלחה רבה והמגזין חזר לבסוף לידי מור . "בול " המשיך לצאת בשנות ה-70 אך אז כבר הפך למגזין פורנוגרפי לכל דבר עם ידיעות ו"חשיפות " שונות על הנעשה בתחום במין בישראל ובחו"ל ידיעות שרובן ככולן היו פרי דמיונם הפורה של הכותבים מלווים בצילומים מפורטים רבים. הילת המאבק שלו עם הצנזורה בשנות השישים נשכחה לחלוטין.

אמנם אמצעי התקשורת גילו לאורך השנים דרכים מתוחכמות לעקיפת הצנזורה לגבי נושאים סודיים. למשל על ידי פירסום פרשיות צבאיות רגישות שאי אפשר היה לפרסמם בדרך רגילה בגלל מגבלות הצנזורה בצורת "אגדות לילידים " שכביכול מתרחשים באיים רחוקים עם דמויות קבועות כמו "צחור השיער " ( שם כיסוי לאריאל שרון ) ואחרים. אך לכל היה ברור במה המדובר כשאלה פורסמו בעיתון "מעריב" במדור שבועי של הכתב הצבאי שלו.

אך מצד שני נראה שההרתעה שהייתה בפרשה כנגד עיתונאים שיעיזו לחטט יותר מדי בענייני השירותים החשאיים הייתה אפקטיבית למדי. לפחות עד לשנת 1984 פרשת "קו 300".

מדינת ישראל נגד העיתון "חדשות "

עוד פרשה אחת דומה שהזכירה במקצת את הפרשה של "בול " בעוצמה של המאבק של עיתון בצנזורה היא פרשת "קו 300 " ב-1984.


ראשית הפרשה הייתה כאשר מחבלים חטפו אוטובוס ונלכדו כאשר כמה מהם פצועים . הפלסטינאים הפצועים נהרגו לאחר הלכידה בחקירה בידי אנשי שב"כ אך שלטונות הצבא והשב"כ היסתירו זאת .


צלמים של "העולם הזה" ושל עיתון "חדשות" צילמו שני אנשי ביטחון מובילים את אחד משני המחבלים שלאחר מכן דווח שנהרגו בעת המתקפה הצבאית קודם לכן . לאחר פרסום התצלומים היה ברור שכוחות הביטחון שיקרו בהודעותיהם בעניין ואמינותם נפגעה קשות . במשרד הביטחון הוחלט להקים ועדת בדיקה פנימית בראשות אלוף במילואים מאיר זורע שתחקור את העניין . בנתיים התקשרו אנשי הצנזורה הצבאית והודיעו להם כי כל פרסום בפרשה יש להעבירו קודם לצנזורה הודעה שמשמעותה הייתה שכל ידיעה מאמר ותוכנית בנושא יפסלו לפרסום .


העיתון "חדשות" פירסם את התמונה שברשותו למרות הוראות הצנזורה וכתוצאה הלכו בעקבותיו עיתונים אחרים.כתוצאה הורה שר הביטחון לסגור את העיתון למשך ארבעה ימים. ונגד עורכיו הוגשה תלונה על עברה פלילית במשטרה.ואולם עד כמה שהדבר מוזר נראה שעל הצנזורה הופעל לחץ חזק לנקוט בצעדים חריפים כנגד העיתון דווקא מהעיתונים המתחרים , שזעמו על שהמתחרה שלהם השיג סקופ בכך שהפר את הוראות הצנזורה.כפי שקרה כנראה בפרשת "בול..


מה שנקרא מאז "פרשת השב"כ " הלך וצבר תאוצה גם כתוצאה ממאמציהם של כמה מאנשי שב"כ בכירים שחשדו שראש השב"כ אברהם שלום משקר בעניין מות המחבלים, והחלו לפעול לניהול חקירה בעניין.השב"כ הטיל את האשמה במות המחבלים על איש הצבא הבכיר שפיקד על הפעולה כנגד המחבלים בקו 300 ,יצחק מרדכי והלה נמצא אשם , ורק בדיאבד הוכחה חפותו ( מרדכי המשיך לקריירה מזהירה שבמהלכה היגיע לדרגת שר הביטחון ושהסתיימה באופן לא מזהיר כאשר נמצא אשם בהטרדות מיניות ).


שתי ועדות ממשלתיות חקרו בעניין והשניה בהן היגיעה למסקנה שבכירים בשב"כ שיקרו להם בנושא. ראש השב"כ שלום פוטר כתוצאה והשב"כ כולו עבר זעזועים פנימיים קשים ביותר וחסרי תקדים שפגעו קשות במעמדו ובשמו הטוב בציבור .


נראה שכל זה לא היה קורה לולא אותו צילום ראשוני אסור ב"חדשות ".

בהמשך לאותו המקרה נמסר לידי עורך עיתון "חדשות " צו אישי כללי בידי הצנזורה ובו רשימת הנושאים החייבים הגשה לצנזורה מוקדמת ובה נכלל במפורש הנושא של "פרטים בדבר התהליך המשפטי –לשלביו השונים –בבתי הדין צבאיים פרטי חקירות וועדות החקירה". צו דומה נמסר מטבע הדברים גם לעורכי העיתונים האחרים ובהם נדרשו להגיש לבדיקת הצנזור כל חומר שקשור באירוע הנ"ל. אך גם לאחר קבלת הצו האישי הכללי פירסם עיתון חדשות ידיעה בדבר הקמתה בצה"ל של ועדת חקירה לבדיקת נסיבות מותם של מחבלים וזאת מבלי להגיש את הידיעה לבדיקה מוקדמת של הצנזורה . העורך ידע שהיא תיפסל ורצה לפרסם אותה בכל מחיר . בעקבות זאת הוציא הצנזור מכוח תקנה 100 של תקנות ההגנה ,צו לאיסור הדפסת העיתון למשך ימים מספר. . בג"ץ קבע בתביעה שהוגשה בעניין שטענה שלא היה בחומר משום פגיעה אפשרית בבטחון המדינה או בסדר הציבורי שאין זה משנה בכלום את החובה שהייתה להגיש קודם את הידיעה לעיון ולאישור מוקדם של הצנזור ואפילו דבר שין לו לכאורה כלום עם בטחון המדינה או שלום הציבור . בג"ץ הבהיר כי "לא תמיד יכולים השיקולים הבטחוניים העומדים לפני איסור פרסומה של ידיעה , אפילו היא תמימה לכאורה , לעמוד נגד עיני עורכו של עיתון". . את חובת ההגשה הרחבה ויכולתו של הצנזור לפסול פרסום כראות עיניו הסביר השופט ב"מציאות הבטחונית בארצנו". לפסיקה דומה באותו עניין היגיע גם בית משפט השלום בתל אביב ב-1989 לאחר שהצנזור היגיש תלונה פלילית למשטרה כנגד עורכי העיתון "חדשות " בעת שהרשיע במשפט פלילי את עורכי העיתון "חדשות " בעבירה על פרסום חומר בנושא המחייב הגשה לצנזורה מוקדמת. בית משפט השלום אם כי הרשיע את העורכים קבע כי הפרסום תרם לגילוי האמת לפיכך הסתפק בקנס נמוך . ואילו בית המשפט המחוזי קבע כי העיתון כלל לא ביצע עבירה שכן לא היה חייב בכלל להגיש את הידיעה לביקורת הצנזורה! בית המשפט העליון הסתייג מן הקביעה הזאת אך הותיר את הזיכוי בעינו בין השאר משום שהעיתון הפסיק להופיע מסיבות כלכליות.


בסופו של דבר זוכה העיתון בידי בית המשפט העליון ב-1994 בעקבות הפרשה פורסם ב-1988 הצו הכללי שציינו למעלה .


תקדים זה הראה עד כמה מוגבלת יכולתם של כלי התקשורת לעסוק בעניינים כמו פעולות השב"כ נגד המחבלים שבידיו שהצנזורה עלולה לראות בידיעות כאלה כפגיעה בביטחון המדינה. נראה שגם לאחר הפרשיות של קו 300 ופרשת נפסו ( שבה נחשפה פרשה של לוחם דרוזי שהואשם ונאסר שלא בצדק לאחר עדות כנראה שקרית של אנשי השב"כ) , השב"כ ובעיקר מפקדיו עדין נהנים מחסינות יחסית בטיפול התקשורתי לא רק בנושאים המבצעיים החשופים תדיר לצנזורה שלטונית , אלא גם בנושאים של טוהר המידות . כך למשל כאשר הודיע ב-1993 הכתב המדיני של הערוץ הראשון גדי סוקניק על הערכה נוספת חריגה של כהונת ראש השב"כ חרף חשדות נגדו נמנעה התקשורת הכתובה לעסוק בסוגיות שעורר. התקשורת עסקה במידה רבה של ריסון עצמי בחשדות למעורבות ידידים של ראש השב"כ בעסקות ביטחוניות פרטיות באפריקה ובניצול לרעה של מעמדו של בכיר בשב"כ על מנת להיטיב עם גיסו .

נקודה חשובה מאוד לגבי כל "פרשת השב"כ" היא שלאחר כמה שנים נעשה עליה סרט טלוויזיה בכמה חלקים בשם "קו 300 " שבו הוצג מחדש סיפור הפרשה כאשר את הדמויות השונות ( שברובן הופיעו בשמותיהם האמיתיים ) של אנשי השב"כ העיתונאים והפוליטיקאים גילמו שחקנים . בכך הייתה מעין שבירת טאבו כפולה שהרי במשך שנים רבות אסור היה לאמר בציבור את שמות ראשי השב"כ ( כולל אלה של העבר ) שלא לדבר על סגניהם שהיו חבויים אף יותר . ובפעם הראשונה הופיעה בכלי תקשורת יצירה דרמטית שהיציגה את השב"כ באור לא חיובי בלשון המעטה . סרט זה הוא דוגמה ראשית אבל לא יחידה על השינוי הדרמטי ביחס לשב"כ שעברו כלי התקשורת . שכעת העזו ל"חטט " בצורה פתוחה יותר בנעשה בשב"כ ובארגונים חשאיים אחרים כמו המוסד.

ו"חיטוטים" אלה היגיעו לדרגה שלא נודעה כמוה בעבר כאשר עיתון העיר ניסה לפרסם כתבת "דיוקן " על ראש המוסד ששמו המפורש אף לא הוזכר בה אך כתבה זאת ( או חלקים גדולים בה ) נפסלה בידי הצנזורה , דבר שגרם לתביעה של העיתון כנגד הצנזור הראשי . בג"ץ פסק לטובת עיתון "העיר " כנגד הצנזורה. בעקבות פסיקה תקדימית זאת העיתונות העזה להתייחס מעתה לראשי המוסד והשב"כ וענייניהם האישיים ושערוריות שונות וגם אישיות שהם ומקורביהם היו מעורבים בהם . ובסופו של דבר החליטה הממשלה שאין טעם יותר לכסות את שמותיהם שכבר היו ידועים ממקורות זרים בכלי התקשורת בחו"ל ואלו נחשפו לתקשורת . במקביל ב-1989 הוכנס שינוי בהסכם בין ועדת העורכים והצנזור שלפיו הוגבל כוחו של הצנזור לפסול ממשל ידיעה רק למקרים שבהם יש "ודאות קרובה לסכנה ממשית של פגיעה בביטחון המדינה "..

המצב כיום

ומה המצב כיום ? עם החדירה של כלי התקשורת לכל מקום השתנה גם היחס של הארגונים החשאיים לתקשורת . בשב"כ יש כיום קצינת תקשורת שתפקידה לתדרך את העיתונות בנושאים שונים הקשורים לאירגונה . בשיחה עימי היא אמרה :זוהי חלק ממדיניות שהחלה כבר לפני כשנתיים שמתייחסת בצורה שונה לכלי התקשורת גם בגלל הזמנים המשתנים . לא עוד יחס של סודיות והסתגרות אלא נסיון לשתף פעולה עד כמה שאפשר עם עולם העיתונות . אין המדובר כאן ב"דוברת" רשמית

השב"כ אף מתכנן להקים אתר אינטרנט שאמור לעלות לרשת בתוך כמה חודשים .האתר יתמקד בעיקר בגיוס כוח אדם . אם זאת האתר לא יעלה לרשת עד שלא יוכח שהוא מאובטח לחלוטין מפני דליפת מידע להאקרים עויינים או סתם סוכני אוייב. אתרים מסוג זה של שירותי ביון של ארצות שונות כבר קיימים ברשת ולא יהיה בכך משום חידוש .

בנוסף לכך נוצרים יותר ויותר מצבים שבהם יכולים להתפרסם כתבות בניגוד להוראות הצנזורה כפי שהיה בפרשת "בול " ובפרשת " קו 300" . ולאחרונה מצב זה עוד מחמיר גם בגלל הופעתם של כלי תקשורת אלטרנטיביים שלצנזורה קשה מאוד לפקח עליהם כמו האינטרנט. כן יתכן שיופיעו ידיעות בעיתוני חו"ל שהצנזורה אוסרת עליהם להופיע בארץ דבר שיעמיד את העיתונות המקומית ( וגם את הצנזורה המקומית ) באור מביך ביותר כפי שאירע בפרשת "בול ". .

אופי הקשרים בין העיתונות והשירותים החשאיים הוא מטבע הדברים בעייתי ביותר . ובעידן של תקשורת גלובאלית בו אפשר להשיג מידע ממקורות חוץ ,לא תמיד אפשרי להדחיק ידיעות שהרי כל אזרח יכול להשיג את המידע בו הוא מעוניין בעיתונות זרה או באינטרנט. מבחינה זאת האינטרנט שבו איש אינו שולט יכול להוות גם איום משמעותי לחופש הפעולה של ארגוני הביון. בין השאר אפשר למצוא שם פרטים סודיים ביותר שכל ילד בעל יכולת חיפוש יכול להגיע אליהם . הצנזורה על האינטרנט היא אפשרית אך לרוב מייגעת ולא מעשית. ייתכן שחשיבותם של ארגוני הביון כמאתרי המידע עשויה להיפגם בעקבות תפוצת האינטרנט וזמינות המידע שבו .

כיום הולך ונחלש כוחה של הצנזורה בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות המגוונות כמו מזעור ציוד הצילום לווידיאו וכלה בתקשורת הלויינים המקלות על זרימה חופשית ודו סתרית של מידע תוך עקיפת מגבלות הפיקוח .

אבל מצד שני התערערות המצב הבטחוני בעולם רק תחזק את הפעלתה של הצנזורה . . דומה שכיום עם התחזקות גלי הטרור שמאיימים הן על ארה"ב ועל בריטניה ובמיוחד על ישראל החופש לבקר את השירותים החשאיים שוב אינו קיים יותר . כלי התקשורת בשנים האחרונות שוב אינם מאפשרים לעצמם את החופש שאיפשרו לעצמם בשנות השמונים והתשעים לתקוף את אנשי השירותים החשאיים ביידעם את מה שנתון בכף.

השינוי בגישה זאת מתבטא גם בטרנדים בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה , כך למשל לפני כמה שנים נעשה כאמור בישראל סרט הטלוויזיה "קו 300 " שתיאר פרשיית שחיתות חמורה בשב"כ. בארה"ב נעשו סרטים שתיארו קונספירציות מצד השירותים החשאיים כנגד המדינה .ובאנגליה הוקרנו סדרות טלוויזיה כמו "המובחרים " ועיבודים לספרי ג`ון לה קארה שהציגו את אנשי השירותים החשאיים באור לא מחמיא במיוחד בלשון המעטה.

דוגמה טובה במיוחד היא בסרט הקולנוע "משימה בלתי אפשרית " שהתבסס על סדרת טלוויזיה ישנה משנות השישים שהיציגה את אנשי השירות החשאי האמריקני בגיבורים כל יכולים . בסרט הקולנוע משנות התשעים הייתה לעומת זאת "חשיבה רוויזיוניסטית "( בהתאם לרוח הזמנים החשדניים יותר כלפי אנשי שירותים חשאיים ) וגיבור הסדרה הישנה הוצג הפעם כקונספירטור רצחני וכבוגד בארצו.

אבל כיום בראשית המאה ה-21 לאחר האירוע של ה-11 בספטמבר 2001 לעומת זאת , הסרטים והסדרות שנעשים בארה"ב כמו "המגן " שעוסק באיש משטרה מושחת ובמיוחד "24 שעות" שעוסק באיש שירותים חשאיים שנלחם בטרור מתארים אנשי ביטחון וביון שאינם כלילי השלמות ואף מושחתים ואלימים אך שהם מבצעים את משימותיהם המסוכנות בהצלחה הודות לאמצעיהם האלימים .

כל זה מביא אותנו למסקנה : כאשר יש איום חיצוני חמור על המדינה כי אז כלי התקשורת לא יוכלו וגם לא ירשו לעצמם לבקר יתר על המידה את השירותים החשאיים שלה , שכן הדבר יראה כפגיעה בביטחון האזרחים פשוטו כמשמעו גם אם השירותים החשאיים יראו כפוגעים פה ושם בדמוקרטיה.

לעומת זאת כאשר המצב הביטחוני והחיצוני נרגע כי אז השירותים החשאיים הם יותר ויותר "על הכוונת " של כלי התקשורת שיעקבו אחריהם ככל יכולתם בשבע עיניים ויסירו מהם את ההילה הקיימת מעליהם .

כיום כאשר המערב שוב נמצא תחת איום ביטחוני חמור זה של התקפות טרור הרסניות שמבצעיהם יכולים להשתמש בכלי הרס המוני ואף בנשק גרעיני כימי וביולוגי , נראה שחזרנו למצב הראשון שבו יש פחות דאגה לדמוקרטיה ויותר דאגה לביטחון האזרחים . וזה אומר שיש פחות הקפדה על תואר מידותיהם של השירותים החשאיים ויותר הקפדה על כך שיבצעו את משימתם בהצלחה גם אם תוך שבירת חוקים פה ושם , או אף הרבה יותר מכך.

לעניות דעתם של כותבי שורות אלה , למרות כל הפתיחות היחסית החדשה של ארגוני ביון כמו השב"כ לתקשורת , לאור המצב הביטחוני והמלחמתי שנוצר בשנים האחרונות , שוב לא יהיה אפשר לבקר בחופשיות את שירותי הביטחון בעתיד הנראה לעין שכן יעילות עבודתם ולוא גם בשימוש באמצעים הדרסטיים ביותר תהיה חיונית על מנת למנוע קורבנות רבים בנפש.

מה שאומר אולי שבעתיד הנראה לעין עלולה הפתיחות של שירותי הביון לעיתונאים עם כל היראותה כמתרחבת בשנים האחרונות להתגלות לבסוף כמוגבלת מאוד אפילו בהשוואה לשנות החמישים העליזות כאשר ה"עולם הזה" ניהל את מאבקיו במנגנון החושך ובשליחיו השונים בתקשורת.
http://www.literatura.co.il/show_creations.asp?id=7246




            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   09:56   28.03.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  4. האם עו''ד אמנון זיכרוני היה שותף לביום החטיפה.........  
בתגובה להודעה מספר 3
 
@ אמנון זכרוני, היום אחד ממקובלי הממסד.

זיכרוני הינו איש שמאל, פאציפיסט, שנפצע בגיל 20 התקפת ממחבלים בקבוץ יזרעאל, כי סירב לשאת נשק, בשמירה.
האיש היה שנים רבות יד ימינו של אורי אבנרי ללוחמה בשב'כ ובשלטון
מפא'י בארץ, ועזר לביים עם אלי תבור חטיפה, לכאורה,בידי 'כוחות החושך'.

בדף זה אני מביע את דעותי האישיות הקשורות בקיומה של מדינת ישראל.
http://www.nl-guitar.com/hamatzav.htm
מי חטף את אלי תבור ?
http://rotter.net/forum/gil/5294.shtml#3

המימסד: 11. פרק ז'-''לאומנים, דתיים, אופוזיציונרים''
http://rotter.net/forum/gil/5528.shtml#11



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   12:39   02.04.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  5. רצח מיסתורי של ישראלי מיסתורי בלונדון - 2.4.04  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 03.04.04 בשעה 10:31 בברכה, פילוביץ שחף
 
נציג העם
חבר מתאריך 6.3.02
10347 הודעות 12:13 02.04.04

רצח מיסתורי של ישראלי מיסתורי בלונדון

האיש ירמיה יונטיב נמצא מת כבר ביום א' בקומה ה 7 במלון מאריוט במרבל ארצ'.

האיש נרשם תחת שם ודרכון יווני וברשותו היו עוד דרכונים ומסמכים בעברית.

החוקרים כעת טסים לישראל.

משרד החוץ שלנו מעורב וזה מעט מוזר ,
כמו כן ידיעות על הרצח והאיש המיסתורי מופיעות היום באתרים ערביים.

זה דיווח מבריטניה -הסיפור דווח ע"י ה Evening Standard

http://www.thisislondon.co.uk/news/londonnews/articles/10046163?source=Evening%20Standard


הסיפור כפי שמדווח שסוכנות הידיעות האירנית
שמצטטת את הסטנדרד וה BBC

אולי חיסול של פשע מאורגן ועיסקות סמים ואולי לא .

 Mysterious Israeli killed in London
London, April 2, IRNA -- British police are investigating the killing
of a mysterious Israeli, who was using a Greek passport, at a top
hotel in London.
Scotland Yard named the murdered man as Yermia Yenataev, who was
believed to have been strangled. His body was found in his room on the
seventh floor of the Marriott Hotel near Marble Arch.
According to London`s Evening Standard Friday, detectives are
planning to travel to Israel to establish further details of the
victim`s identity and background.
The daily quoted an Israeli Foreign Ministry source saying that
there was no doubt over whether he was Israeli, but that it was not
clear what his name was or what he was involved in.
He was said to have booked into the Marriott with a false Greek
passport and had at least one other passport of another nationality.
Israeli sources were reported to have said that documents written in
Hebrew were later found in his clothing.
On Thursday, the BBC said that his body was only discovered after
bloody clothes were found dumped at the British end of the Eurotunnel
to France in Kent.
Post-mortem test have failed to establish how he was killed but
police were said to believe he was probably strangled or suffocated.
It was understood that toxicology tests were being carried out.
According to the BBC, police were investigating the possibility of
whether he was a victim of an assassination carried out by an
international drugs group or organised crime.
HC/LS/210
End


הרוצחים הגיעו כנראה מצרפת !

הסיפור ממש לא ברור,
מצד אחד אולי עיסקת סמים,
מצד שני בשביל מה דרכונים שונים לעיסקת סמים,
מצד אחד לקח שבוע עד שהסיפור יצא,
מצד שני..למה סוכנויות ערביות מדווחות על רצח סוחר סמים ישראלי
בלונדון,
ולמה משרד החוץ שלנו לא ממש יודע פרטים ונראה מתחמק מתשובות...

כל זאת ועוד בפרק הבא של....


צוות בריטי יחקור בארץ רצח הישראלי בלונדון
יום שבת, 3 באפריל 2004, 8:15 מאת: שרון שדה, הארץ

בתחילת השבוע נמצאה גופתו של ירמיה יונטייב, בשנות ה-40 לחייו, במלון במרכז לונדון. החוקרים סבורים שנרצח על רקע פלילי

המשטרה המטרופוליטנית הבריטית, "הסקוטלנד יארד", הודיעה אתמול על שיגור צוות מטעמה לישראל, כדי לחקור את רצח הישראלי ירמיה יונטייב, שגופתו נמצאה השבוע בלונדון.

גופתו של יונטייב, בשנות הארבעים לחייו, נמצאה בתחילת השבוע בחדרו בקומה השביעית במלון "מאריוט" במרכז הבירה הבריטית. בין חפציו נמצא דרכון ישראלי, וכן מסמכים נוספים, שהמשטרה חושדת שהם מזויפים. לאחר אימות פרטיו האישיים של הנרצח מול שגרירות ישראל בלונדון, פירסם הסקוטלנד יארד הודעה רשמית.

גופתו של יונטייב נמצאה לאחר שבתחנת רכבת בעיר קנט, ממזרח ללונדון, נמצאו בגדים מוכתמים בדם ומסמכים שקישרו אותם ליונטייב. בניתוח שלאחר המוות לא נקבע האופן המדויק בו נרצח יונטייב, אך החוקרים סבורים שמדובר בחניקה. מחקירת המשטרה עולה עוד שהנרצח הגיע למלון ביום ראשון בבוקר. הוא נרשם בשם בדוי. החוקרים בבריטניה שוללים את האפשרות שהנרצח היה קורבן לשוד, ואף סבורים שהרקע לרצח הוא פלילי.

הקונסולית הכללית של ישראל בבריטניה, תחיה וינשטיין, אישרה שהמשטרה הבריטית יצרה קשר עם משפחת הנרצח בישראל, ושבכוונת צוות משטרתי לצאת לישראל לחקור את בני השמפחה. לא ברור מתי תוטס גופתו של יונטייב לישראל.
http://news.walla.co.il/?w=//527124





            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   15:14   13.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  6. איסר הראל - ''קם איש על אחיו''  
בתגובה להודעה מספר 0
 


http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=28&v



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   22:02   13.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  7. פרק ראשון: ''המפולת במצרים והולדת הפרשה - עסק הביש''  
בתגובה להודעה מספר 6
 


http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=28&v



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   20:58   22.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  8. איסר הראל: ''בטחון ודמוקרטיה''  
בתגובה להודעה מספר 0
 




http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=28&



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   21:09   22.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  9. פרק חמישה-עשר: ''אזהרה ( ניסיון חיסול) לדה-גול''  
בתגובה להודעה מספר 8
 



http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=28&



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שכל ישר
חבר מתאריך 22.4.04
14336 הודעות
   20:08   23.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  11. מזעזע !!!!!  
בתגובה להודעה מספר 9
 
   לך תאמין שיש חבורה של טיפשים שבעקביות ממליכה על עצמה את האיש המצחין הזה.

לא לחינם הוא מעולם לא נבחר, אישית, על ידי כלל הציבור לנציג העם.

לא לחינם קרא לו מי שקרא חתרן בלתי נלאה !



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   11:15   14.07.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  17. שמעון פרס ידע ולא הזהיר ובן גוריון שצף וכעס........  
בתגובה להודעה מספר 9
 

הציטוט הנ"ל נלקח מהפרק שבקישור המצ"ב:
9. פרק חמישה-עשר: ''אזהרה ( ניסיון חיסול) לדה-גול''
http://rotter.net/forum/gil/5294.shtml#9

______________________________________________

http://tinyurl.com/5a2yl לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   19:31   23.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  10. איסר הראל - פרק אחד-עשר: ''מחתרת מפ''ם''  
בתגובה להודעה מספר 8
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 23.12.04 בשעה 19:34 בברכה, פילוביץ שחף
 



http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&forum=gil&om=6137&omm=28&



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
שכל ישר
חבר מתאריך 22.4.04
14336 הודעות
   20:25   23.12.04   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  12. השמאל אותו שמאל והים אותו ים  
בתגובה להודעה מספר 10
 
   שים לב לאבא של אפרים, "סנה" .

קומוניסט מושבע שמכר את נשמתו לסטלין והביא נזקר עצום למדינה.

היום הבן שלו הולך בדרכו. מפלגת העבודה עם שימון וסנה, שחזור קולע של מפם הסטאליניסטית המסוכנת.

ואין לנו את איסר שיעמוד מולם כחומה!



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   11:56   13.02.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  13. זה היה סודי ביותר - 30 פרשיות מודיעין ובטחון בישראל....  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 13.02.05 בשעה 12:03 בברכה, פילוביץ שחף
 

זה היה סודי ביותר - 30 פרשיות מודיעין ובטחון בישראל - יוסף ארגמן
Category: IDF and Israel Wars > Battle stories

תקציר

'' זה היה סוד ביותר '' מגולל את סיפורן של 30 פרשיות מודיעין וביטחון מן החשובות והמעניינות בתולדות צה''ל וכוחות הביטחון. חלק מן הפרשיות נחשף כאן לראשונה, חלק אחר זוכה להארה מזווית לא מוכרת ולתיאור מלא ומוסמך. המחבר חקר את האירועים המתוארים במשך מספר שנים, עיין במסמכים רבים, שוחח עם הדמויות שעמדו במרכז ההתרחשויות והביא לקורא נוסח חדשני, בהיר ומעמיק של הסיפורים.

עבודתו של המחבר הוגדרה על ידי אישי צבא וביטחון בכירים כתרומה ייחודית לתולדות צה''ל וכוחות המגן. רוב הפרשיות, שפורסמו ב''במחנה'', עוסקות באירועים שהתרחשו אחרי קום המדינה. אחדות מספרות על אירועים שהתרחשו בתקופת המדינה שבדרך. באלו ובאלו עובר כחוט השני הייחוד המבצעי המאפיין עד היום את פעולתם של אנשי הצבא והביטחון הישראלים.

יוסף ארגמן עורך ''במחנה'', שרת בגולני ובמודיעין, היה כתב צבאי בין השנים 1967 - 1969 , השתתף במלחמות ובפעולות שבין המלחמות . בעל תואר ראשון במזרחנות ובתולדות ארץ-ישראל, ותואר שני - בסובייטולוגיה. כתב וערך ספרים בנושאי צבא וביטחון. מתמחה בהעלאת פרשיות ודמויות מתולדות צה''ל וכוחות הביטחון.

הספר בכריכה קשה 453 עמודים.
הדפסה שבע-עשרה - ינואר 2002


http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=5484&forum=gil&omm=56&vi



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   20:43   02.06.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  14. המפכ''ל הראשון של משטרת ישראל/יחזקאל סהר:''סיפור חיי''  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 09.03.13 בשעה 07:34 בברכה, פילוביץ שחף
 


לחץ כאן לצפיה דרך יוטיוב

.
.



http://שטות.com/5a2yl לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום שלישי כ''ד בסיון תשס''ט    05:18   16.06.09   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  21. כך משכתבת המשטרה את ההיסטוריה-יחזקאל סהר (סחרוב)  
בתגובה להודעה מספר 14
 
כך משכתבת המשטרה את ההיסטוריה
מאת: עידן יוסף

מפכ"ל המשטרה הראשון העיד עדות שקר, אך אירוע זה בחייו שבגינו הורשע בבית משפט נשמט באופן מסתורי מקורות חייו באתר הרשמי של משטרת ישראל המשטרה: מדובר בתמצית ולא בביוגרפיה


סהר. עדות שקר

▪ ▪ ▪


יחזקאל סהר (סחרוב) המנוח היה המפכ"ל הראשון של משטרת ישראל. אז כהיום, גם כן הייתה שחיתות ציבורית. קבוצת אזרחים בעלי מודעות ציבורית בשם "שורת המתנדבים" חשפה הטבות שהעניק עמוס בן-גוריון (בנו של ראש הממשלה דאז) שהיה סמפכ"ל משטרת ישראל, לשלושה קבלנים ואנשי עסקים ממקורביו, במטרה לעזור להם בעסקיהם במשרד הביטחון וכן כי הורה על סגירת תיק חקירה משטרתי בקשר לעסקה בה היו חשודים בעבירות פליליות. עמוס בן-גוריון הגיש נגד חושפי השחיתות תביעת דיבה אזרחית בפברואר 1957.


אתר המשטרה

העיד מטעמו לא אחר מאשר המפכ"ל סהר, שבעקבות הסתעפות המשפט נקרא להעיד בשנית. ביולי 1957 פוצה עמוס בן-גוריון ב-5,300 לירות (מתוך סכום תביעה של 25,000) ובתשלום הוצאות משפט. אולם מה שזכור לרעה מן המשפט היא עדותו האומללה של המפכ"ל אותה כינה בית המשפט "טרגדיה", ומבלי להיכנס לפרטים נאמר בשורה התחתונה כי בשנת 1961 פסק בית המשפט העליון כי המפקח הכללי יחזקאל סהר שיקר בעדותו.

סהר, שבינתיים מונה לשגריר ישראל באוסטריה, חזר ארצה, הועמד לדין, הורשע ונדון ל-9 חודשי מאסר על תנאי ולתשלום קנס בסך 15,000 לירות, שבגין פגם טכני הופחת לבסוף ל-5,000 לירות.

את הפרק האפל בהתנהגותו של סהר כמפכ"ל בוחרת המשטרה לצנזר. באתר משטרת http://www.police.gov.il/mehozot/agafAME/education_history_legacy/history/Pages/saar.aspx ישראל נשמט כבמטה קסם החלק הלא-מחמיא מקורות חייו, ונותרו רק השבחים (ציטוט):
"במהלך שירותו, התפתחה משטרת ישראל והפכה מכוח של 700 שוטרים, ללא מסגרת, ללא ציוד וללא מסורת, למשטרת מאורגנת, הפרוסה על פני המדינה כולה, כשהיא פועלת לשמירת הסדר הציבורי ולוקחת חלק במשימות התנדבות ובפעולות סיוע למעברות וליישובים במצוקה. בתקופת יחזקאל סהר גובשה מדיניות המשטרה ונקבעה המסגרת הבסיסית של משטרת ישראל כפי שהיא קיימת עד היום. לאחר פרישתו שימש יחזקאל סהר שגריר ישראל באוסטריה בין השנים 1958-1960".

המשטרה:
מדובר בתמצית ולא בביוגרפיה

תגובת משטרת ישראל: "מדובר בתקציר בן מספר שורות על תולדות הארגון הכולל תמצית אירועים היסטוריים בלבד (בנוסח "היום לפני") בעלי משמעות להתפתחות הארגון ומורשתו, וזאת במסגרת "לוח רבעוני" (לוח המופץ לכלל המשטרה הכולל בתוכו ציון אירועים היסטוריים על מורשת המשטרה).

אין מדובר בביוגרפיה, כדוגמת ספר המפכ"לים המופק בימים אלה על ידינו. בספר נכתבו בפירוט רב קורות חייו של הנ"ל כמו גם של המפכ"לים האחרים, כולל התייחסות מפורשת לעניין הרשעתו.

פרופ' חיים ויצמן נושא דברים (17.2.1949) מעל בימת הכנסת לאחר טקס הכתרתו לנשיא המדינה הראשון של מדינת ישראל. עומדים למעלה מימין מפכ"ל המשטרה יחזקאל סהר ולידו האלוף דוד שאלתיאל. יושב בשורה העליונה משמאל, יו"ר הכנסת יוסף שפרינצק. יושבים ליד השולחן בשורה השנייה מימין לשמאל: שר הפנים יצחק גרינבוים, שר הסעד הרב יצחק מאיר לוין ושר הדתות ונפגעי מלחמה הרב יהודה לייב הכהן מימון. יושבים למטה מימין לשמאל: הראשון לציון הרב ציון מאיר חי עוזיאל והרב האשכנזי הראשי יצחק הלוי הרצוג.

מקור:
http://www.news1.co.il/Archive/007-D-203172-00.html?tag=03-05-05


======



ראשי העולם הערבי קובעים: אין דבר כזה עם פלשתיני, ואין אדמה פלשתינית
http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=5259&forum=gil&omm=182&viewmode=threaded
מפת הדרכים + 14 הסתיגויות + התנגדויות........תזכורת (*)
http://rotter.net/forum/gil/16193.shtml
עו''ד/ח''כ לשעבר א. העצני: 'החשיפות של הרמטכ''ל שנגנזו'
http://rotter.net/cgi-bin/forum/dcboard.cgi?az=show_thread&om=15332&forum=gil&omm=0



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   14:17   08.06.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  15. מדוע הופל ה`קוני` של `אל על? ''תעלומה בנתיב ההתרסקות''  
בתגובה להודעה מספר 0
 
מדוע הופל ה`קוני` של `אל על `?



חנן עזרן ,בספר חדש פרי עטו על הפלת מטוס "אל על" בבולגריה במלחמה הקרה (הוצאת "תמוז", יוני 2005) החודש לפני חמישים שנה: "אם נכונה הקונספירציה שהרוסים חיסלו יריבים במסווה של אסונות אוויר מסתוריים הרי כך גם נעשה לשליחיי היישוב מישראל בשנות החמישים - יוסף גוז'אנסקי ז"ל (אז מזכיר המפלגה הקומוניסטית בישראל), שסייע בהעלאת עולים ועסקאות נשק בצ'כיה ולהרן בר- דוד ז"ל (איש 'המוסד' אז) ,שניספה באסון המטוס בבולגריה." השקת הספר בקניון הזהב בראשון לציון.

מאת: רון בן גור

תמונה: חנן עזרן

• ב-27 ביולי 1955 הפילו מטוסי "מיג 15" בולגרים מטוס "קונסטליישן"
אזרחי של "אל על" שנמצא משייט בשמי בולגריה ללא היתר. חמישים שנה אחרי האסון, שבו ניספו 58 נוסעים ואנשי צוות, נחשפים פרטים נוספים על הפרשה מהם עולה לראשונה החשד כי הרוסים הורו להשמיד את המטוס על נוסעיו , בניהם אנשי 'מוסד' ישראליים -כשיטת חיסול מקובלת .
• בתחקיר עולה כי ה"מיגים" הבולגרים המתינו ל'קוני' (כך כינו את מטוס ה'קונסטליישן') באוויר,הכינו לו מלכודת ואז הפילו אותו בשלושה מטחי אש.
הבולגרים טענו כי מפקדת ההגנה האווירית זיהת את המטוס כמוט ריגול אמריקני שחדר לשט בולגריה בניגוד לחוק הבינלאומי .ישראל טענה רשמית, שאין שום הצדקה להפיל מטוס נוסעים אזרחי גם אם טעה בניווט בגלל בעיות של מזג האוויר.
• חנן עזרן טוען בספרו שהמניע להפלת המטוס הוא נקמה של הרוסים. ושישראל נקטה פרופיל נמוך בפרשה,במתכוון, מחשש שלא להרגיז את הרוסים וכדי שלא לסבך את האמריקאים וכדי שלא לחשוף הפעילות הבלתי לגלית של "אל על", בהטסת עולים חדשים לישראל באותן שנים וכדי שלא 'לסבך' 'את 'אל על' בתביעות פיצויים..

• הספר חושף לראשונה את ספור שתיקתו המסתורית של עד ראיה להפלת המטוס, יהודי בולגרי, ש'המוסד' הבריח לישראל ,במבצע חשאי, כדי שיהיה עד התביעה המרכזי במשפט הפיצויים שהתנהל בבית הדין הבינלאומי בהג,הולנד.

• בבית העלמין האזרחי בקריית –שאול, שבתל-אביב נכרה קבר אחים.יהודים ואחרים נטמנו שם.הוקמה אנדרטה בדמות זנב המטוס. האנדרטה מוזנחת.על מצבות אנשי ה"מוסד" והצבא שניספו נכתב באבן –"נפלו במילוי תפקידם".


ספור המעשה:
סופיה 1955 .חודש יולי. מטוס מסוג "קונסטליישן" X-AKC 4 של חברת התעופה הישראלית "אל על" ממריא מנמל התעופה 'היתרו' בלונדון בטיסה מספר 426 / LY ללוד. את המטוס כינו בקיצור "קוני". למטוס נועדו שתי נחיתות ביניים בדרך. האחת בפריז ושנייה בווינה. 51 נוסעים, התמקמו במושבים החדשים שהתקינה "אל על" ב-"קונסטליישן" הישן, שהוסב ממטוס הפצצה ומודיעין של צבא ארה"ב למטוס נוסעים אזרחי. שיבעה אנשי צוות מיומנים של "אל על" מתלווים לטיסה הממושכת לתל-אביב.

זמן לא רב לאחר שהמריא המטוס מויינה,הוא היה אמור לעבור בשמי אוסטריה ואחר כך לדווח על מקומו מעל בלגרד.אבל המטוס חוצה ,כנראה בטעות, את גבול בולגריה שהייתה אז,ימי המלחמה הקרה באירופה, חברה בברית וורשה הסובייטית .שני מטוסי "מיג 15" בולגריים שהמתינו כבר,כנראה, באוויר ל-"קונסטליישן" פתחו באש לעבר מטוס הנוסעים האזרחי על מנת להפילו . המטוס נפגע מיד והתרסק כשהוא עולה בלהבות על אדמת בולגריה .

האם חדר המטוס הישראלי לתחום האווירי הבולגרי בטעות בגלל בעיות מזג אויר או ניווט שגוי? האם הבולגרים חשבו שהמדובר במטוס ריגול אמריקני וזאת בגלל הדמיון הרב בין סמל חייל האוויר האמריקני, והכוכב המחומש,בצבע הכחול ,שהיה אז סמל חברת ,"אל על ". אבל מדוע הורו הרוסים לחיל האוויר הבולגרי להפיל את המטוס ,גם לאחר שזוהה על ידם כמטוס האזרחי?

שנות החמישים ימי המלחמה הקרה באירופה.גוש מדינות ברית וארשה בחסות הסובייטים היו רגישים מאד וחרדים ואיום המערב.מהצד השני רצו מאד במערב לדעת מה קורה מאחורי מסך הברזל.האמריקנים שיגרו מטוסי ענק ובהם ציוד צילום והאזנה כדי לאתר בעיקר פעילות צבאית. המפציצים היו עמוסים בציוד לוחמה אלקטרונית מקצתם היו מסוג "קונסטליישן". מטוסי ה-"קונסטליישן" שהופעלו על ידי המודיעין האמריקני היו צבועים לרוב בשחור אבל מה שאפיין אותם יותר היה הזנב האחורי שהיה עשוי שלושה כנפונים אנכיים.
מטוסי ה-'קונסטליישן" של "אל על", היו צבועים כחול כהה ברובם וגם הזנב שלהם היה עשוי שלושה כנפונים.גם הסמלים של צבא ארה"ב ושל "אל על" באותם ימים היו כמעט זהים.במרכזם כוכב מחומש ענק.כך היה הדמיון הצורני ,החיצוני,עילה לזהות את מטוס "אל על, כמטוס לוחמה אלקטרונית אמריקני.

חברת המטוסים האמריקנית "לוקהיד" ייצרה את מטוסי ה,קונסטליישן" עבור הצבא האמריקני. האמריקנים השתמשו בו כמפקדות מעופפות וכמטוסי מטען במלחמת העולם השנייה.אחר כך נועד להם תפקיד ה\במלחמה הקרה. אבל בחברת לוקהיד מיהרו לפתח דגם מסחרי למטוס בעל היכול לטוס למרחקים ארוכים.כך נולדה ההסבה של מטוס הצבאי למטוס נוסעים אזרחי.
אל-שווימר,מאבות התעופה של ישראל, רכש ארבעה מטוסי "קונסטליישן" ומתחת לאפו של האף.בי.אי האמריקני הוברחו המטוסים לאירופה ומשם לישראל. ה- X-AKC4 ,שהופל בבולגריה היה אחד מהם.

ישראל תבעה אומנם פיצויים ממשלת בולגריה בבית הדין הבינלאומי בהאג, שבהולנד, אך נזהרה שלא לנפץ את מערכת היחסים עם בולגריה ואף הצביע בעד צרופה לאומות המאוחדות. משרד החוץ,אז, פעל במהירות כדי שלא לגרור את הפרשה לתקרית בינלאומית שתשבש את הפעילות החשאית של "המוסד" והמבצעים הסודיים של "אל על" ,שהטיסה אז בחשאי עולים חדשים לישראל כחברת התעופה הלאומית.

בני המשפחה של קורבנות האסון חשו 'מרומים'. הם התקשו להשלים עם המידע המעורפל בפרשה שנמסר להם ולמרות שהיו בטוחים כי מסתירים מהם את האמת.הם לא יכלו לעשות דבר .קולם גווע במשך השנים.הפרה הושתקה.,אל על,חידשה את הקשר האווירי לבולגריה.

מטוסי "המיג 15" המתינו למטוס שחצה את הגבול הבינלאומי –באוויר.הם טסו מעל וזיהו אותו כמטוס "קונסטליישן" דומה לזה שמפעילים האמריקנים.
ההורה מהפיקוח האווירי הייתה קצרה.להפיל את המטוס.ליירט אותו.הרוסים,כך נאמר בספר, לא השאירו ספק או מרחב תמרון למפקד הבולגרי אלה לסיים את הפלת המטוס בהתרסקותו.
מיג אחד 'ישב' על ה"קונסטליישן", מלמעלה ושני חלף מצדדיו.היו אלה למעשה סימנים ראשוניים של הוראות יירוט המטוס.אבל הפקודה לפתוח באש לא אחרה לבוא.
טייס המיג לא יכול היה שלא להבחין בסמל המטוס.הוא זיהה את המטוס כמטוס אזרחי.למרות הכל הייתה הפקודה בקשר –"אש".מה קרה בקוקפיט? הטייסים הבחינו באש עולה מהכנפיים וניסו לנחות נחיתת אונס.הם שידרו אות מצוקה למגדל הפיקוח באתונה.אתונה דיווח ללוד. בלוד עוד חשבו שיש מה להציל כאשר המיגים הוסיפו לטבוח ב"קונסטליישן".המטוס החל מתפרק באוויר סמוך לקרקע . עד אשר נתקע בקרקע והתפוצץ.
הבולגרים עשו הכל כדי למנוע סיוע בחקירת הפרשה.המטוס על פי עדויות נבזז.מטוסי ,דקוטה, של צה"ל הטיסו את הארונות לקבל אחרים בישראל.אותם מטוסי דקוטה שישה חודשים לאחר מכן הובילו את הצנחנים למעבר המיתלה במלחמת סיני.
ישראל פנתה לבית הדין הבינלאומי בהג.המשפט נמשך מספר שנים.3000 דולר קיבלה כל משפחה של קורבן האסון.

תל-אביב 2005. בחודש מאי. הספר 'תעלומה בנתיב ההתרסקות מסתייע בחומר שנחשף עם 'התמוטטות המשטר הקומוניסטי בבולגריה ונפילת ברית המועצות. התאפשרה לראשונה גישה לארכיב השלטון בבולגריה שם עדין מוסתרים מסמכים הקשורים לפרשת הפלת מטוס "אל על" 4X-AKC . המסמכים שנחשפו בסופיה ובארכיון המדינה בירושלים מטילים אור נוסף על הפרשה.

בספר "תעלומה בנתיב ההתרסקות" מונה חנן עזרן , עיתונאי סופר ואיש טלוויזיה ותיק , את הגרסאות להפלת המטוס על פי מידע שלוקט מדוחות סודיים ובפרסומים רישמיים ,אך חושף לראשונה כיצד הבריח ה"מוסד" ,במבצע חשאי, מלב המדינה הקומוניסטית יהודי שהיה עד ראיה להפלת המטוס. התחקיר בפרשה מעלה גם את סיפורו המסתורי של איש " המוסד" הישראלי שעלה בחשאי למטוס בווינה בדרכו לישראל לאחר שתא הקשר שלו באירופה נחשף. האם הרוסים היו בעקבותיו והפילו את המטוס כדי לחסלו וזאת בשיטה שבה נהגו גם במקרים אחרים, כל אימת שרצו לחסל מישהו.
להוכחת קשר הקונספירציה לגבי חיסול שליחי היישוב היהודי מארץ ישראל על ידי הרוסים ב"תאונות" מטוסים באוויר נדרשים סימוכין נוספים ,נאמר בספר,אבל אי אפשר שלא לתת עליהם את הדעת.

הספר כתוב כמחקר.סיפור דוקומנטארי .משופע במידע טכני ובציטוטים ממקורות שעסקו בפרשה.רובו של הספר עשוי ציטוט ספורים אנושיים שהתפרסמו בתקשורת בצד מידע חדש על חקירת האסון.בין המסמכים המיוחדים שעזרן מביא בספר הוא מסמך 'סודי' שהעביר היועץ המשפטי של משרד החוץ אל שר החוץ.המסמך נושא התייחסות זעירה בשוליו בכתב יד המביא את תמצית המצב המביך שישראל נקלעה אליו בעקבות האסון.

..,"לאחר שההתרגשות הראשונה חלפה וכדי שלא ינוצל אסון המטוס על ידי גורמים כמו האמריקנים במלחמה הקרה מציע היועץ המשפטי רוזן –גישה מתונה לרבות התביעות במסגרת משא ומתן דיפלומטי-משפטי בעל נשימה ארוכה..."

פרוש הגישה הזאת- להיזהר לא להסתכסך עם האמריקנים הרוסים לשמור על יחסים טובים עם הבולגרים.והכל על גב המשפחות קורבנות האסון. המחיר המדיני נגבה ללא היסוס.המדינה שהחזיקה בידיהם של בני המשפחות דחפה אותן לפיתרון ללא פיצוי נאות.


הספר 'תעלומה בנתיב ההתרסקות' יוצא לאור,בתל-אביב מאי 2005 בהוצאת "תמוז". ספרים נוספים של חנן עזרן "ממתקים ומעט בגדים " (הוצאת "ידיעות אחרונות" 1999) ,"חוד החנית-סיפורו של שכיר חרב ישראלי" ( הוצאת –"תמוז") בעברית(2002) ובאנגלית (2003) הפכו לרבי- מכר.
http://yahad.likudnik.co.il/Newspaper/reports.asp?reportId=310

תעלומה בשמי בולגריה - רמי יצהר
חנן עזרן מפרסם ספר חדש על הפלת מטוס אל על. ההערכה הקונספירטיבית היא: הרוסים חיסלו יריב במסווה של אסון אווירי
http://www.news-israel.net/news.asp?id=14136



חנן עזרן, בספר חדש פרי עטו, על הפלת מטוס "אל על" בבולגריה במלחמה הקרה (הוצאת "תמוז", יוני 2005 ):
"אם נכונה הקונספירציה שהרוסים חיסלו יריבים במסווה של אסונות אוויר מסתוריים הרי כך גם נעשה לשליחי היישוב מישראל בשנות החמישים - יוסף גוז'אנסקי ז"ל (אז מזכיר המפלגה הקומוניסטית בישראל), שסייע בהעלאת עולים ועסקאות נשק בצ'כיה ולהרן בר- דוד ז"ל (איש 'המוסד' אז), שניספה באסון המטוס בבולגריה."

מדוע הופל ה'קוני' של 'אל על' ?

ב-27 ביולי 1955 הפילו מטוסי "מיג 15" בולגרים מטוס "קונסטליישן" אזרחי של "אל על" שנמצא משייט בשמי בולגריה ללא התר. חמישים שנה אחרי האסון, שבו ניספו 58 נוסעים ואנשי צוות, נחשפים פרטים נוספים על הפרשה, מהם עולה לראשונה החשד כי הרוסים הורו להשמיד את המטוס על נוסעיו, ביניהם אנשי 'מוסד' ישראליים -כשיטת חיסול מקובלת.

בתחקיר עולה כי ה"מיגים" הבולגרים המתינו ל'קוני' (כך כינו את מטוס ה'קונסטליישן') באוויר, הכינו לו מלכודת ואז הפילו אותו בשלושה מטחי אש.

הבולגרים טענו, כי מפקדת ההגנה האווירית זיהתה את המטוס כמטוס ריגול אמריקני שחדר לשטח בולגריה בניגוד לחוק הבינלאומי. ישראל טענה רשמית, שאין שום הצדקה להפיל מטוס נוסעים אזרחי גם אם טעה בניווט בגלל בעיות של מזג האוויר.

חנן עזרן טוען בספרו שהמניע להפלת המטוס הוא נקמה של הרוסים, ושישראל נקטה פרופיל נמוך בפרשה, במתכוון, מחשש שלא להרגיז את הרוסים וכדי שלא לסבך את האמריקאים וכדי שלא לחשוף הפעילות הבלתי לגלית של "אל על", בהטסת עולים חדשים לישראל באותן שנים וכדי שלא "לסבך" את "אל על" בתביעות פיצויים.

הספר חושף לראשונה את סיפור שתיקתו המסתורית של עד ראיה להפלת המטוס, יהודי בולגרי, ש'המוסד' הבריח לישראל במבצע חשאי, כדי שיהיה עד התביעה המרכזי במשפט הפיצויים שהתנהל בבית הדין הבינלאומי בהג, הולנד.

בבית העלמין האזרחי בקריית –שאול שבתל-אביב, נכרה קבר אחים. יהודים ואחרים נטמנו שם. הוקמה אנדרטה בדמות זנב המטוס. האנדרטה מוזנחת. על מצבות אנשי ה"מוסד" והצבא שניספו נכתב באבן –"נפלו במילוי תפקידם".

ספור המעשה:
סופיה 1955 .חודש יולי. מטוס מסוג "קונסטליישן" X-AKC 4 של חברת התעופה הישראלית "אל על" ממריא מנמל התעופה 'היתרו' בלונדון בטיסה מספר 426 / LY ללוד. את המטוס כינו בקיצור "קוני". למטוס נועדו שתי נחיתות ביניים בדרך. האחת בפריז והשנייה בווינה. 51 נוסעים, התמקמו במושבים החדשים שהתקינה "אל על" ב-"קונסטליישן" הישן, שהוסב ממטוס הפצצה ומודיעין של צבא ארה"ב למטוס נוסעים אזרחי. שבעה אנשי צוות מיומנים של "אל על" מתלווים לטיסה הממושכת לתל-אביב.

זמן לא רב לאחר שהמריא המטוס מוינה, הוא היה אמור לעבור בשמי אוסטריה ואחר כך לדווח על מקומו מעל בלגרד. אבל המטוס חוצה, כנראה בטעות, את גבול בולגריה שהייתה אז, ימי המלחמה הקרה באירופה, חברה בברית וורשה הסובייטית. שני מטוסי "מיג 15" בולגריים שהמתינו כבר, כנראה, באוויר ל-"קונסטליישן", פתחו באש לעבר מטוס הנוסעים האזרחי על מנת להפילו. המטוס נפגע מיד והתרסק כשהוא עולה בלהבות על אדמת בולגריה .

האם חדר המטוס הישראלי לתחום האווירי הבולגרי בטעות, בגלל בעיות מזג אויר, או ניווט שגוי? האם הבולגרים חשבו שהמדובר במטוס ריגול אמריקני, וזאת בגלל הדמיון הרב בין סמל חיל האוויר האמריקני, והכוכב המחומש, בצבע הכחול, שהיה אז סמל חברת,"אל על"?. אבל מדוע הורו הרוסים לחיל האוויר הבולגרי להפיל את המטוס, גם לאחר שזוהה על ידם כמטוס האזרחי?

שנות החמישים, ימי המלחמה הקרה באירופה. גוש מדינות ברית וארשה בחסות הסובייטים היו רגישים מאד וחרדים ואיום המערב. מהצד השני רצו מאד במערב לדעת מה קורה מאחורי מסך הברזל. האמריקנים שיגרו מטוסי ענק ובהם ציוד צילום והאזנה, כדי לאתר בעיקר פעילות צבאית. המפציצים היו עמוסים בציוד לוחמה אלקטרונית, מקצתם היו מסוג "קונסטליישן". מטוסי ה-"קונסטליישן" שהופעלו על ידי המודיעין האמריקני היו צבועים לרוב בשחור, אבל מה שאפיין אותם יותר היה הזנב האחורי שהיה עשוי שלושה כנפונים אנכיים.

מטוסי ה-"קונסטליישן" של "אל על", היו צבועים כחול כהה ברובם, וגם הזנב שלהם היה עשוי שלושה כנפונים. גם הסמלים של צבא ארה"ב ושל "אל על" באותם ימים היו כמעט זהים. במרכזם כוכב מחומש ענק. כך היה הדמיון הצורני, החיצוני, עילה לזהות את מטוס "אל על, כמטוס לוחמה אלקטרונית אמריקני.

חברת המטוסים האמריקנית "לוקהיד", ייצרה את מטוסי ה"קונסטליישן" עבור הצבא האמריקני. האמריקנים השתמשו בו כמפקדות מעופפות וכמטוסי מטען במלחמת העולם השנייה. אחר כך נועד להם תפקיד במלחמה הקרה. אבל בחברת "לוקהיד" מיהרו לפתח דגם מסחרי למטוס בעל היכול לטוס למרחקים ארוכים. כך נולדה ההסבה של מטוס הצבאי למטוס נוסעים אזרחי. אל-שווימר,מאבות התעופה של ישראל, רכש ארבעה מטוסי "קונסטליישן", ומתחת לאפו של האף.בי.אי האמריקני הוברחו המטוסים לאירופה ומשם לישראל. ה- X-AKC4 , שהופל בבולגריה היה אחד מהם.

ישראל תבעה אומנם פיצויים מממשלת בולגריה בבית הדין הבינלאומי בהאג, שבהולנד, אך נזהרה שלא לנפץ את מערכת היחסים עם בולגריה, ואף הצביעה בעד צרופה לאומות המאוחדות. משרד החוץ, אז, פעל במהירות כדי שלא לגרור את הפרשה לתקרית בינלאומית שתשבש את הפעילות החשאית של "המוסד" והמבצעים הסודיים של "אל על", שהטיסה אז בחשאי עולים חדשים לישראל כחברת התעופה הלאומית.

בני המשפחה של קורבנות האסון חשו 'מרומים'. הם התקשו להשלים עם המידע המעורפל בפרשה שנמסר להם, ולמרות שהיו בטוחים כי מסתירים מהם את האמת, הם לא יכלו לעשות דבר .קולם גווע במשך השנים. הפרה הושתקה."אל על" חידשה את הקשר האווירי לבולגריה.

מטוסי "המיג 15" המתינו למטוס שחצה את הגבול הבינלאומי –באוויר. הם טסו מעל וזיהו אותו כמטוס "קונסטליישן" דומה לזה שמפעילים האמריקנים.

ההוראה מהפיקוח האווירי הייתה קצרה. להפיל את המטוס. ליירט אותו. הרוסים, כך נאמר בספר, לא השאירו ספק או מרחב תמרון למפקד הבולגרי אלא לסיים את הפלת המטוס בהתרסקותו. מיג אחד 'ישב' על ה"קונסטליישן", מלמעלה ושני חלף מצדדיו. היו אלה למעשה סימנים ראשוניים של הוראות יירוט המטוס. אבל הפקודה לפתוח באש לא אחרה לבוא.

טייס המיג לא יכול היה שלא להבחין בסמל המטוס. הוא זיהה את המטוס כמטוס אזרחי. למרות הכל הייתה הפקודה בקשר –"אש". מה קרה בקוקפיט? הטייסים הבחינו באש עולה מהכנפיים וניסו לנחות נחיתת אונס. הם שידרו אות מצוקה למגדל הפיקוח באתונה. אתונה דיווח ללוד. בלוד עוד חשבו שיש מה להציל כאשר המיגים הוסיפו לטבוח ב"קונסטליישן". המטוס החל מתפרק באוויר סמוך לקרקע, עד אשר נתקע בקרקע והתפוצץ.

הבולגרים עשו הכל כדי למנוע סיוע בחקירת הפרשה. המטוס, על פי עדויות, נבזז. מטוסי דקוטה של צה"ל הטיסו את הארונות לקבל אחרים בישראל. אותם מטוסי דקוטה, שישה חודשים לאחר מכן, הובילו את הצנחנים למעבר המיתלה במלחמת סיני. ישראל פנתה לבית הדין הבינלאומי בהג. המשפט נמשך מספר שנים.3000 דולר קיבלה כל משפחה של קורבן האסון.

תל-אביב 2005. בחודש מאי. הספר "תעלומה בנתיב ההתרסקות" מסתייע בחומר שנחשף עם התמוטטות המשטר הקומוניסטי בבולגריה ונפילת ברית המועצות. התאפשרה לראשונה גישה לארכיב השלטון בבולגריה שם עדין מוסתרים מסמכים הקשורים לפרשת הפלת מטוס "אל על" 4X-AKC. המסמכים שנחשפו בסופיה ובארכיון המדינה בירושלים מטילים אור נוסף על הפרשה.

בספר "תעלומה בנתיב ההתרסקות" מונה חנן עזרן, עיתונאי סופר ואיש טלוויזיה ותיק, את הגרסאות להפלת המטוס על פי מידע שלוקט מדוחות סודיים ובפרסומים רישמיים, אך חושף לראשונה כיצד הבריח ה"מוסד",במבצע חשאי, מלב המדינה הקומוניסטית, יהודי שהיה עד ראיה להפלת המטוס. התחקיר בפרשה מעלה גם את סיפורו המסתורי של איש "המוסד" הישראלי שעלה בחשאי למטוס בווינה בדרכו לישראל, לאחר שתא הקשר שלו באירופה נחשף. האם הרוסים היו בעקבותיו והפילו את המטוס כדי לחסלו, וזאת בשיטה שבה נהגו גם במקרים אחרים, כל אימת שרצו לחסל מישהו?.

להוכחת קשר הקונספירציה, לגבי חיסול שליחי היישוב היהודי מארץ ישראל על ידי הרוסים ב"תאונות" מטוסים באוויר, נדרשים סימוכין נוספים, נאמר בספר, אבל אי אפשר שלא לתת עליהם את הדעת.

הספר כתוב כמחקר. סיפור דוקומנטארי. הספר משופע במידע טכני ובציטוטים ממקורות שעסקו בפרשה. רובו של הספר עשוי ציטוט ספורים אנושיים שהתפרסמו בתקשורת בצד מידע חדש על חקירת האסון. בין המסמכים המיוחדים שעזרן מביא בספר הוא מסמך 'סודי' שהעביר היועץ המשפטי של משרד החוץ אל שר החוץ. המסמך נושא התייחסות זעירה בכתב יד, המביאה את תמצית המצב המביך שישראל נקלעה אליו בעקבות האסון.

"לאחר שההתרגשות הראשונה חלפה, וכדי שלא ינוצל אסון המטוס על ידי גורמים, כמו האמריקנים במלחמה הקרה, מציע היועץ המשפטי רוזן –גישה מתונה, לרבות התביעות במסגרת משא ומתן דיפלומטי-משפטי בעל נשימה ארוכה..."

פרוש הגישה הזאת- להיזהר. לא להסתכסך עם האמריקנים, הרוסים, לשמור על יחסים טובים עם הבולגרים. והכל על גב המשפחות קורבנות האסון. המחיר המדיני נגבה ללא היסוס. המדינה שהחזיקה בידיהם של בני המשפחות דחפה אותן לפיתרון ללא פיצוי נאות.

הספר "תעלומה בנתיב ההתרסקות" יוצא לאור, בתל-אביב - מאי 2005 בהוצאת "תמוז". ספרים נוספים של חנן עזרן "ממתקים ומעט בגדים " (הוצאת "ידיעות אחרונות" 1999) ,"חוד החנית-סיפורו של שכיר חרב ישראלי" ( הוצאת –"תמוז") בעברית(2002) ובאנגלית (2003) ."תעלומה בנתיב ההתרסקות " הוא ספרו החמישי.

חנן עזרן הוא כתב ועורך בכיר בערוץ 1 רשות השידור.




http://tinyurl.com/5a2yl לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   13:27   03.08.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  18. השבוע מציינים 50 שנה להפלת מטוס אל-על ע'י מיגים בולגרים  
בתגובה להודעה מספר 15
 
ilanka
חבר מתאריך 25.4.02
6478 הודעות 08:40 29.07.05


השבוע מציינים 50 שנה להפלת מטוס אל-על ע'י מיגים בולגרים

בכתבת גל"צ הבוקר נטען ע"י בני המשפחות, כי מאז הפלת המטוס עשתה המדינה כל שביכולתה כדי להשתיק את העניין וסביב העניין התפתחו תיאוריות קונספירציה שונות ומשונות (חלקן פורסמו לאחרונה בספרו של חנן עזרן).
דו"ח ועדת החקירה,משרד התקשורת,מדינת ישראל מתאריך 18.8.1955 - מופיע בעמוד הזה (בערך באמצע). בסוף אותו מקור מופיעות גם תמונות.

להלן ידיעה שפורסמה לפני יומיים באתר NFC, לרגל תערוכה שמציגה ממצאים מההתרסקות:

50 שנה לאסון מטוס אל-על בבולגריה

מכתבים ששרדו מהאסון יוצגו ביריד הבולים החודשי בת"א ערכת בולים מתנה למבקרים הצעירים והדרכה בסיסית חינם

במלאת 50 שנה לאסון מטוס אל-על שהופל מעל שמי בולגריה, יוצגו במסגרת יריד הבולים החודשי בדיזינגוף סנטר בתל אביב, בתחילת חודש אוגוסט (ג', 2.8.05), מכתבים ששרדו מהאסון האווירי החמור בתולדות המדינה.

במטוס אל-על נספו 58 אנשים, 22 מהם ישראלים. היה זה מטוס "קונסטליישן" בדרכו מלונדון לישראל. בגלל טעות בניווט, שנבעה מתנאי מזג אויר קשים, נכנס הטייס למרחב האווירי של בולגריה ושני מטוסי מיג 15 של חיל האוויר הבולגרי הוזנקו לעברו ופתחו עליו בירי - בחשד שמדובר במטוס ריגול. המטוס החל לבעור והקברניט ניסה לנחות נחיתת אונס בשדה תעופה צבאי ישן.

כשהיה המטוס בגובה 300 מטר, תקפו אותו שוב מטוסי קרב בולגרים והמטוס התפוצץ באוויר. כל נוסעיו נספו. איש לא יודע עד היום כמה דברי דואר נשא בתוכו המטוס הזה, אבל שק דואר אחד שרד והמכתבים שבתוכו (שרופים או קרועים) הועברו לידי רשות הדואר בישראל ונשלחו לתעודתם, אחרי שהוחתמו בחותמת מרובעת עם הנוסח הלא שיגרתי הבא: "דבר דואר זה שרד במטוס אל-על שהופל בבולגריה ביום 27 ביולי 1955".

פעילויות קיץ לבני נוער והענקת תשורת בולים, יהיו ביריד הבולים הססגוני לבולאות שיתקיים על הגשר בדיזנגוף סנטר בתל אביב, בארגון התאחדות בולאי ישראל, השירות הבולאי ואגודת סוחרי הבולים. לרגל החופש הגדול, הכינה התאחדות בולאי ישראל פעילות מיוחדת לבני נוער ולילדים שיגיעו ליריד הבולים החודשי. מלבד ה-2 באוגוסט יתקיימו ימי פעילות בתאריכים 6.9, 4.10, 1.11 ו-6.12.

כל ילד שיגיע ליריד, יתבקש להשיב על 3 שאלות בולאיות שיהיו מבוססות על תערוכת ההדרכה המוצבת במקום ולקבל מתנה: ערכה של 25 בולים מרחבי העולם.

במקום תינתן הדרכה על עולם הבולאות, תהיה פינת החלפות בולים לילדים, יוצבו דוכנים של סוחרי בולים ושל אספנים פרטיים ויוענקו הנחות על מכירת ציוד לאספנים ובולים מהארץ ומחו"ל. במסגרת פינת ההדרכה המיוחדת, יהיו גם תצוגות של בולים מעניינים ומיוחדים מרחבי העולם, בהם בולים בצורות שונות ומשונות, חומרים שונים עליהם מודפסים בולים בהם מעץ, מפלסטיק ומזהב, הבול הקטן והגדול בעולם לצד צורות גיאומטריות מיוחדות, טעויות בעיצוב בולים, בולים מנגנים ועוד.

האירועים יתפרסו בגשר דיסקונט של דיזנגוף סנטר והתצוגות והפעילות יהיו החל מהשעה 12 בצהריים ועד 8 בערב.
http://nfc.msn.co.il/archive/001-D-76308-00.html?tag=8-27-20

______________________________________________


לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
   22:14   12.07.05   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  16. נשיא צרפת מיטראן ''אישר אישית'' לפוצץ את ספינת גרינפיס  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 14.07.05 בשעה 10:35 בברכה, פילוביץ שחף
 

נשיא צרפת "אישר אישית" לפוצץ את ספינת גרינפיס

כך עולה מדו"ח של ראש סוכנות הביון הצרפתית לשעבר, שטוען כי נשיא צרפת המנוח, פרנסואה מיטראן, אישר את פיצוץ הספינה לפני 20 שנה

מאת: חדשות נענע 12:51 10/07/2005

החבלה בספינת הדגל של "גרינפיס", "לוחמת הקשת בענן", לפני 20 שנה בוצעה ב"אישורו האישי" של נשיא צרפת המנוח, פרנסואה מיטראן. כך עולה ממסמך שפרסם אתמול (שבת) העיתון הצרפתי "לה מונד".


לא ``לוחמת הקשת בענן``, אבל כן ספינה של גרינפיס (רויטרס)

הספינה פוצצה בנמל אוקלנד שבניו זילנד, ב-1985, כשהיתה מעורבת בקמפיין נגד הניסויים הגרעיניים שערכה צרפת בזמנו. פרננדו פריירה, צלם פורטוגזי, נהרג בפיצוץ. פיצוץ ספינת הדגל של גרינפיס הוביל להתפטרותו של הרנו וגרמה ללקוסט לעזוב את ה-DGSE. הפיצוץ גם הכתים את תדמיתה של צרפת.

המסמך נכתב על ידי פייר לקוסט, שכיהן בעבר כראש סוכנות הביון הצרפתית, ה-DGSE. "שאלתי את הנשיא אם הוא מאשר לי לבצע את תכנית הניטרול שבחנתי לבקשתו של מונסיניור הרנו", כתב לקוסט. צ'רלס הרנו היה שר ההגנה באותו זמן.

"הוא נתן לי את אישורו, בעודו מדגיש את החשיבות שהוא רואה בניסויים הגרעיניים. לא נכנסתי לפרטים בנוגע לתכנית, מכיוון שהאישור היה מפורש דיו", כתב לקוסט. לדבריו, הוא לא היה "משיק מבצע כזה ללא אישורו האישי של נשיא הרפובליקה". כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס.

שני סוכנים צרפתיים נתפסו מאוחר יותר, ונכלאו על פיצוץ הספינה. משפטם החל בניו זילנד, אולם הועבר מאוחר יותר לבסיס צבאי בפולינזיה הצרפתית. שלוש שנים לאחר הפיצוץ, שוחררו השניים.

הדין וחשבון של לקוסט מתוארך מה-8 באפריל, 1986. מדובר במסמך, הכתוב בכתב יד, ומכיל 23 עמודים, שרק עתה ראה אור. המסמך נותר חשאי במשך כל הזמן הזה בכדי לא לערער את יציבות ממשלת האחדות הלאומית בין מיטראנד הסוציאליסטי לבין ממשלתו השמרנית של ז'אק שיראק. "לה מונד" דיווח כי מסמכים מארכיון סוכנות הביון הצרפתית תומכים בטענות שמופיעות בדו"ח של לקוסט.
http://news.nana.co.il/Article/?ArticleID=192963&sid=16

המקרה האחרון ארע ב-1985, כאשר בבית המשפט הופיעו שני סוכנים צרפתים אשר היו חלק מצוות של השירותים החשאיים הצרפתים שנשלחו לפוצץ את אוניית ארגון "גרינפיס", בנמל אוקלנד, שעקבה אחר הניסויים הגרעיניים הצרפתים באוקיינוס השקט. בהתפוצצות זו נהרג אדם אחד. שני הסוכנים נידונו לתקופות מאסר ממושכות ביותר ורק בהתערבותו האישית של הנשיא ז'אק שיראק, הושגה להם חנינה.
http://www.debka.co.il/article.php?aid=908





התשקורת שלנו הצניעה את הדיווח הזה = הקשר הצרפתי....
עם מדינת ישראל = שמעון פרס =..........

מצ"ב פרק חשוב מאוד מסיפרו של איסר הראל ז"ל: "בטחון ודמוקרטיה"
חובה על כל אחד/ת לקרוא את הפרק המצ"ב":

9. פרק חמישה-עשר: ''אזהרה ( ניסיון חיסול) לדה-גול''
http://rotter.net/forum/gil/5294.shtml#9


http://tinyurl.com/5a2yl לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
אור ליום שלישי ב' באדר תשס''ז    20:01   19.02.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  19. מבחן התוצאה !!  
בתגובה להודעה מספר 0
 

לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד
פילוביץ שחף
חבר מתאריך 9.2.02
98335 הודעות
יום ששי י''ג בכסלו תשס''ח    03:03   23.11.07   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  
  20. סוכן המוסד טולדנו, כך החמצתי את גיוסו של בכיר באש''ף  
בתגובה להודעה מספר 0
 
ערכתי לאחרונה בתאריך 23.11.07 בשעה 03:07 בברכה, פילוביץ שחף
 



_____________________



לחץ כאן » פרס הוא המפתח לפרשת אלטלנה



            תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה                                     (ניהול: מחק תגובה)
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד

  

תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות