גירסת הדפסה          
קבוצות דיון משפטים נושא #373 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 373
dotanm1
גולש אורח
   23:57   11.03.02   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

זכויות יוצרים באינטרנט  

 
  
זכויות יוצרים על הכוונת

11:11 | 11.3.2002 רחל אלקלעי

מערכה ראשונה: נאפסטר משיבה מלחמה
נאפסטר, שירות האינטרנט המאפשר החלפת קובצי מוסיקה, מחזיקה בידה קלף מיקוח חזק בימים אלה בעודה מנהלת מו"מ עם חברות ההקלטות. בית המשפט בסן פרנסיסקו הורה בפברואר 2002 על בדיקת חוקיות בעלותן של חברות ההקלטות על קובצי מוסיקה באינטרנט.



פסק הדין אינו משפיע על חוקיות הפעולה של נאפסטר, שנסגרה בינתיים לאור החלטות קודמות של בתי המשפט, אך פותח פתח לבעיות רבות בעתיד לחברות ההקלטות.

נדמה כי האסטרטגיה של נאפסטר בהגשת התביעה מוכיחה עכשיו את עצמה. החברה ניסתה להשתמש באיום של הצצה ציבורית מפורטת אל תוך העסקים הפרטיים של חברות ההקלטות כאמצעי להשגת תוצאות טובות יותר במשא ומתן עמן.

נאפסטר אינה טוענת שחברות ההקלטות אינן בעלות היצירות המוסיקליות, אלא מעלה את השאלה כיצד רכשו את הבעלות. עורכי הדין של נאפסטר טענו כי החברות איבדו את זכויותיהן במוסיקה מאחר שעסקו בניצול לרעה של זכויות יוצרים. ההחלטה הנ"ל נותנת אור חדש לטיעונים אלה.

השופטת פסקה כי התובעים נתנו רשיונות להפצה דיגיטלית של העבודות באופן גורף מדי. כמו כן, הראיות מראות כי כניסתם של התובעים לשוק ההפצה הדיגיטלי יכולה לעמוד בניגוד לחוקי ההגבלים העסקיים. מומחים צופים כי בעקבות ההחלטה הנ"ל צפויים הצדדים להגיע לפשרה הרבה יותר מהר. עם זאת, העובדה שהשופטת פתחה את הפתח לטענות מסוג זה יכולה לעלות בתביעות אחרות נגד אתרי מוסיקה העוסקים בהחלפת קובצי מוסיקה, כגון התביעה שהגישו נגד StreamCast ונגד Kazaa Grokster.


מערכה שנייה: מלחמה ביורשיה של נאפסטר
עוד בטרם נרגענו מהשלכותיה של פרשת נאפסטר כבר נמצא מקום חדש לדאגה לחברות התקליטים: חילופי אלבומים מוסיקליים שלמים (להבדיל משירים בודדים) באתר AUDIOGALAXY. התופעה אמנם עדיין אינה בממדי ענק, אך הולך וגדל מספרם של האנשים שמורידים מאינטרנט לא רק שירים בודדים אלא אלבומים שלמים, בפחות זמן ומאמץ ממה שהיה דרוש להוריד אוסף של שירים בודדים.

המעתיקים אינם מסתמכים על טכנולוגיה חדשה דווקא, אלא על טכנולוגיה שהיתה קיימת לפני הופעת קובצי 3MP המאפשרת ל"כווץ" מוסיקה לקבצים קטנים יותר - קובצי ZIP. כך ניתן לשמור 13 שירים או אפילו מספר אלבומים בקובץ אחד שניתן בקלות להורידו מהאינטרנט.

Audiogalaxy.com הוא אתר אינטרנט המאפשר החלפת מוסיקה חינם והוא הפך למרכז של חילופי קובצי ZIP. ניתן למצוא שם אלבומים שלמים של להקות כמו פינק פלויד ואף סט של שלושה תקליטורים יחדיו. איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאית כבר איים בהגשת תביעה משפטית נגד האתר בגין הפרת זכויות יוצרים.


מערכה שלישית: מי רוצה להמתין עוד 20 שנה
נושא חשוב אחר אשר ידון בפני בית המשפט העליון בארה"ב קשור דווקא למשך תוקפן של זכויות היוצרים. משרד המשפטים האמריקאי ביקש מביהמ"ש העליון שלא לדון בהחלטת בית משפט קמא המאשרת את תוקפו של ה-Copyright Term Extension Act. עמדת משרד המשפטים היא כי אין דבר המונע מהקונגרס להאריך את תוקפם של זכויות יוצרים ליצירות קיימות.

בחודש פברואר פסק בית המשפט לערעורים של מחוז קולומביה כי לקונגרס יש סמכות להאריך את ההגנה של זכויות יוצרים מבלי לפגוע בדרישה של החוקה האמריקאית כי זכויות יוצרים יימשכו רק לזמן מוגבל. הנושא השנוי במחלוקת קשור לחוק Sonny Bono Copyright Term Extension Act הנקרא בקיצור CETA, אשר מאריך ב-20 שנה את תוקפן של זכויות יוצרים. החוק נחקק על מנת להשוות את החקיקה האמריקאית לחקיקה של האיגוד האירופאי.

התובעים בערכאה קמא טענו כי ה-CETA מפר את זכותם על פי התיקון הראשון לחוקה לעשות שימוש ביצירות אשר נכנסו למתחם הציבורי וכן פוגע בסעיף 8 לחוקה הקובע כי מטרת זכויות יוצרים: “To promote the Progress of Science and useful arts, by securing for limited Times to Authors and Inventors the exclusive Right to their respective Writings and Discoveries”

בית המשפט קבע כי לתובעים אין זכות על פי התיקון הראשון לחוקה ביצירות של אחרים המוגנות בזכויות יוצרים מאחר שלתובעים קיימת הזכות לעשות שימוש הוגן ביצירות אלה. כמו כן, דחה בית המשפט את הטענה כי לקונגרס אין סמכות להאריך את תוקפם של זכויות היוצרים.

יצוין כי חוק ה-CETA שנוי במחלוקת. מחד יש הטוענים (ובהם נשיא אגודת הסרטים בארה"ב) כי תעשיות המתבססות על הגנת זכויות יוצרים, כגון סרטי קולנוע, סרטי וידיאו, סרטי DVD, תוכניות טלוויזיה, מוסיקה, ספרים ותוכנה, מספקות מקומות עבודה בשיעור הגבוה פי 3 משאר הכלכלה האמריקאית.

לטענתם, לפני החוק החדש, חלק מהכנסה זו עמד בסכנה כתוצאה מהשוני בחקיקה בין ארה"ב ואירופה. מנגד יש המתנגדים להארכת המונופול של בעלי זכויות יוצרים מאחר שבין היתר יש בהארכת המונופול פגיעה ביצירתיות. אך גם לטענה זו יש תשובה מאחר שחוק זכויות יוצרים אינו מונע שימוש ברעיון בצורה שונה שאינה מהווה העתקה מדויקת. בית המשפט העליון בארה"ב יצטרך להתמודד עם הסוגיה וסביר שהחלטתו תעניין גם את המחוקק הישראלי.


מערכה רביעית: ניצול לרעה של זכויות יוצרים
לבסוף, בשורה לבעלי אתרי אינטרנט אשר קיבלו מכתב המודיע להם כי האתר שלהם מפר זכויות יוצרים או סימני מסחר. שירות חדש שמציעים מספר בתי ספר למשפטים בארה"ב בשיתוף עם ה-Electronic Frontiers Foundation יוצר מאגר מידע המודיע לבעלי אתרים אשר קיבלו מכתבים כאלה מהן זכויותיהם. שם האתר: www.chillingeffects.org. כוונת בעלי האתר לפרסם עדכון שגרתי אשר יעזור למחוקק ולגופים אחרים להבין כיצד בעלי זכויות יוצרים משתמשים או מנצלים לרעה את זכויותיהם. בינתיים, יכול הציבור ליהנות משרות משפטי ללא תשלום. שווה בדיקה.

--------------------------------------------------------------------------------

רחל אלקלעי היא עורכת דין בפירמת עורכי הדין האמריקאית Brown & Wood Sidley Austin בניו יורק ודוקטורנטית למשפטים. היא מתמחה בייצוג חברות היי-טק ישראליות ואמריקאיות בתחומי הקניין הרוחני וניהול עסקות טכנולוגיה. כל המידע הנכלל במאמר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על המשתמש לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על המאמר. המחברים והמערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים ו/או המשתמשים באתר. הכותב והחברה בה הוא מועסק עשויים להחזיק בניירות ערך שונים, לרבות בניירות ערך המוזכרים בכתבה זו. בכל מקרה, אין לראות בכתבה זו משום המלצה לרכישה או מכירה של ניירות ערך.


http://www.themarker.com/ibo/article.jhtml?ElementId=%2Fibo%2Frepositories%2Fstories%2Fm1_2000%2Fra20020311_01.xml&origin=ibo&layer=law&layer2=&layer3=



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות