גירסת הדפסה          
קבוצות דיון משפטים נושא #526 מנהל    סגן המנהל    מפקח   עיתונאי מקוון    צל"ש  
אשכול מספר 526
dotanm1
גולש אורח
   23:46   18.03.02   
כרטיס אישי עבור לצ'אט  

מס הכנסה מתכנן להטיל כופר כספי על רוב העבירות  

 
  
מס הכנסה מתכנן להטיל כופר כספי על רוב עבירות המס

07:44 | 17.3.2002 הארץ

מאת בן-ציון ציטרין


מס הכנסה יוזם שינוי מרחיק לכת: הטלת כופר על רוב עבירות המס. נציבת מס הכנסה, טלי ירון-אלדר, מבקשת לפעול לתיקון החוק, כך שבעבירות מס שהאינטרס הציבורי אינו מצדיק הגשת אישום פלילי בגינן יוטל אוטומטית קנס כספי אזרחי בשיעור משמעותי על הנישום העבריין.

ירון-אלדר תמנה בקרוב צוות פנימי במס הכנסה לגיבוש המלצות שיועברו לוועדת שרים לענייני חקיקה, משום שהעניין מחייב תיקון בחקיקה ראשית בכנסת. הנציבה מקווה שהליכי החקיקה יושלמו עד סוף 2002, וייכנסו לתוקף ב-2003.

על פי התוכנית, הקנס הכספי האזרחי יהיה גבוה פי עשרה ויותר מהיקף העלמת המס. במקרים של עבירות שלא ניתן לכמתן כספית, יוטל קנס אוטומטי משמעותי ומרתיע. במס הכנסה אומרים כי מדובר בכלי חדש ויעיל להגברת האכיפה, תוך הגדלת שיעורי הגבייה בסכומים העשויים להגיע למאות מיליוני שקלים בשנה.

כיום מתבצעת הטלת כופר במקרים מיוחדים, ותלויה ברצונו ובהסכמתו של הנישום, שצריך לבקש לשלם כופר כאשר מדובר בעבירת מס פלילית. לא מעט נישומים מעדיפים להיכנס להליך משפטי, בתקווה שיזוכו בו, או בכוונה להרוויח זמן ולדחות את תשלום הקנס למשך שנים, בשל איטיות המערכת המשפטית.

כיום מופעלים קנסות אזרחיים במס הכנסה רק בשומה, כלומר במקרים של טעויות בדיווח ופיגור בתשלום - אך לא במקרים של העלמות. בפקודת מס הכנסה יש סעיפי עבירות קלות רבות, שמחייבים הגשת כתבי אישום נגד נישומים. למשל, אי הגשת דו"ח במועד או אפילו אי רישום תקבול, כאשר בעל העסק נתפס "על חם" בביקורת שנעשית במקום העסק.

מאחר שהמערכת המשפטית עמוסה, מס הכנסה אינו מגבש כתבי אישום נגד כל העבריינים, גם במקרים שעל פי הפקודה יש להעמידם לדין פלילי. מנגד, מאחר שהליך הכופר הוא ייחודי ומחייב בקשה של הנישום להיכנס למסלול זה, ירון-אלדר גורסת כי ההרתעה נפגמת ועבריינים אינם נענשים בזמן אמת.

על פי ההצעה המתגבשת, ההליך הפלילי, שלא יאפשר כופר, ייוחד לעברייני מס שהיקף עבירות המס שביצעו גדולים משמעותית, וכן לנישומים שנתפסו בפעם השנייה ויותר בעבירות דומות.


הטלת כופר


* הקנס יוטל כאשר האינטרס הציבורי לא מצדיק אישום פלילי

* במקרים של עבירות שלא ניתן לכמתן יוטל קנס משמעותי ומרתיע

* במס הכנסה מצפים להגדלת הגבייה במאות מיליוני שקלים בשנה

* ההליך הפלילי, שלא יאפשר כופר, ייוחד לעברייני מס כבדים


http://www.themarker.com/ibo/article.jhtml?ElementId=%2Fibo%2Frepositories%2Fstories%2Fm1_2000%2Fskira20020317_142250.xml&origin=haaretz&layer=law&layer2=&layer3=



              תגובה עם ציטוט   | תגובה מהירה 
מכתב זה והנלווה אליו, על אחריות ועל דעת הכותב בלבד




תגובה מהירה  למכתב מספר: 
 
      

__________________________________________________________________________
למנהלים:  נעל | נעל אשכול עם סיבה | תייק בארכיון | מחק | העבר לפורום אחר | מזג לאשכול אחר | מחק תגובות | גיבוי אשכול | עגן אשכול
     


© כל הזכויות שמורות ל-רוטר.נט בע"מ rotter.net
חדשות